Dags att köpa en DAC.
340 svar till detta ämne
Postad 12 June 2010 - 22:21
Sahlberg
-
Sahlberg
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Precis. Så länge man har en anständig källa och en hygglig flerkanalsreceiver som har möjlighet att ta mot signaler via optisk/coax ser jag ingen anledning att köpa en (iaf billig) extern dac. Om man som jag, däremot envisas med att köra med stereoförstärkare (vilka sällan har optiskt in) och vill ha datorn som musikspelare är även en billig extern dac en stor förbättring.
Jag köpte en uDac efter att tidigare ha kört flac från en gammal laptop med risigt ljudkort via hörlursutgången->RCA och Logitechs blåtandsöverföring (Music everywhere tror jag den hette) och skillnaden blev riktigt stor. Inget brus, riktigt stereoljud, ja i princip allt blev bättre för en billig slant.
En grej att tänka på bara, tänk igenom dina framtida behov! Jag köpte uDac istället för Dacmagic för att jag trodde att jag aldrig skulle ha användning för balanserade utgångar. Några månader senare köpte jag ny förstärkare med just balanserade ingångar och ångrar att jag inte köpte en beggad Dacmagic istället (dyker upp då och då för 1500-2000kr).
Postad 30 September 2010 - 16:35
Staffan_Thn
-
Staffan_Thn
-
Rookie
-
3 inlägg
Vad blir skillnaden i ljud om man kopplar uDac:ens hörlursuttag till förstärkaren istället för RCA. Sitter för tillfället med datorn direkt kopplad till förstärkaren(inte nöjd!) och undrar eftersom jag då "måste" köpa ny kabel.
Postad 19 October 2010 - 08:14
H_M_S
-
H_M_S
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej!
Jag har läst runt lite men blir inte riktigt klok. Jag har i dagsläget en ny Toshiba laptop som är kopplad via hörlursutgången till min förstärkare som är en Yamaha RX-V465 som ansluten till Harman Kardon HKTS 30. Min fråga är enkel, är det någon idé för mig att skaffa en Nuforce uDAC? Kommer den att göra någon skillnad? Om den gör det vinner jag något på att köpa uDAC 2? Blir det bättre bara genom att skaffa exvis. TerraTec Aureon Dual USB och köra optiskt till förstärkaren? Syftet är att spela musik, främst via Spotify men även en del mp3. Vad skulle ni rekommendera?
Tack på förhand!
// Magnus
Postad 19 October 2010 - 08:26
hakuna
-
hakuna
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Jag har läst runt lite men blir inte riktigt klok. Jag har i dagsläget en ny Toshiba laptop som är kopplad via hörlursutgången till min förstärkare som är en Yamaha RX-V465 som ansluten till Harman Kardon HKTS 30. Min fråga är enkel, är det någon idé för mig att skaffa en Nuforce uDAC? Kommer den att göra någon skillnad? Om den gör det vinner jag något på att köpa uDAC 2? Blir det bättre bara genom att skaffa exvis. TerraTec Aureon Dual USB och köra optiskt till förstärkaren? Syftet är att spela musik, främst via Spotify men även en del mp3. Vad skulle ni rekommendera?
Om du kör optiskt så använder du D/A-omvandlaren i förstärkaren. Med uDAC så används D/A-omvandlaren i just den lilla burken. Frågan är vilken D/A som är bäst, jag gissar på uDACen, men den är ju några gånger dyrare än TT. Niclas
Postad 19 October 2010 - 09:49
H_M_S
-
H_M_S
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Tack för ditt svar!
Någon som vet vilken D/A som är bäst? I min förstärkare sitter det en 192kHz/24-bitars D/A omvandlare för alla kanaler, Burr-Brown. Är det bättre med en uDAC? Mottager gärna tips på bra externt ljudkort med optisk ut till en rimlig peng utifrån mitt behov som beskrevs ovan.
// Magnus
Redigerat av H_M_S, 19 October 2010 - 09:51.
Postad 19 October 2010 - 09:56
hakuna
-
hakuna
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Kör du optiskt så ta billigast möjligt, eftersom det bara är ett digitalt interface. Det behandlar inte signalen. Från http://www.hembiobut...p?pgrpnr=150620"Själva DAC:en är av märket Sabre, den håller högre kvalitet än många high-end cd-spelare." Tror sabre är bättre än burr brown. Niclas
Postad 19 October 2010 - 10:19
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Min erfarenhet är att det är mycket liten, om ens någon, skillnad på dacar i denna prisklass. Kör på den du känner för och du behöver inte känna att du kanske missade nåt genom att inte ta den andra.
Postad 19 October 2010 - 20:54
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1372 inlägg
Hej!
Tack på förhand!
// Magnus
Jag har nyss skaffat en Terratec-sticka och tycker att det fungerar kanon med opto till surr-receivern, i mitt fall Marantz. Det möjligt att en uDAC är bättre men frågan är om det är värt skillnaden. Kanske om man kör okomprimerade filer på PC'n.
Postad 19 October 2010 - 22:30
H_M_S
-
H_M_S
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Tack för alla svar, uppskattas verkligen!
Det blev en TerraTec och en optisk kabel till förstärkaren och jag är riktig nöjd än så länge, stor skillnad blev det iaf.
Enda nackdelen är att jag upplever konstruktionen som lite ostadig på sidan om min laptop, går det att använda en USB förlängningskabel för att gömma ljudkortet på en bättre plats eller försämrar det något i kvalité?
// Magnus
Postad 20 October 2010 - 02:54
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10559 inlägg
Själva DAC chippet är bara en del i ekvationen. Implementeringen men främst strömförsörjningen kan göra väl så stor skillnad som vilken DAC man baserar den på.
Audio GD gör mycket prisvärda DACs men deras hemsida är en total djungel och namnbeteckningen ärf helt åt fanders.
Har DAC19 DSP och gillade den så mycket så jag beställde en Ref9. Dessa använder R2R PCM1704UK chip. De börjar bli lite svårare att få tag på så audio gd håller på att gå över till Sabre32. Har redan en hel rad med DACs baserad på den kretsen.
Har Sabre32 i min oppo BD83Se och den presterar mycket bra helt klart. Någonstans emellan DAC19 och Ref9 efter det jag hört hittills. Dock så har jag ännu inte uppgraderat DSPn i DAC19 till V5.
Dacarna i min Yamaha-RXV-663, ljudkort ala Essence ST/Elite Pro, DACMagic, Keces 131 mk 2 ex kan inte jämföras med dessa Dacar för att ge lite referenser.
Gällande DAC19/Ref9/oppo BD83se är det mer preferenser som avgör. De kan spela extremt starkt utan spår av distortion med mina monitorlurar.
Postad 20 October 2010 - 06:28
hakuna
-
hakuna
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Enda nackdelen är att jag upplever konstruktionen som lite ostadig på sidan om min laptop, går det att använda en USB förlängningskabel för att gömma ljudkortet på en bättre plats eller försämrar det något i kvalité?
USB-kabel gör ingen skillnad. Köp billigast möjlig!
Postad 20 October 2010 - 19:09
Unregistered87ded29e
-
Unregistered87ded29e
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
funderat mest på en dacmagic eller en hrt
vilka är fördelar/nackdelar med dessa 2 ?
Postad 26 October 2010 - 18:21
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Någon som vet var man köper Musical Fidelity V-DAC billigast och med billig frakt?
Hittade den för £162 + frakt hos hifigear.co,uk, finns det kanske bättre? Någon som köpt från dem?
edit: Hmm, försökte regga mig men de verkar inte skicka till Sverige öht...
edit2: Blev en Dacmagic istället av den enkla anledningen att den var lätt att få tag på i Stockholm.
Redigerat av Unregisteredec19889e, 27 October 2010 - 11:59.
Postad 29 October 2010 - 11:59
Veckans
-
Veckans
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Lite OT men, är det någon som vet vad det är för DAC chip som sitter i en Onkyo 607? Det verkar vara många som säger att 608an låter mycket bättre på grund av bBurr-Brown DACen som sitter i den.
Redigerat av Veckans, 29 October 2010 - 12:23.
Postad 29 October 2010 - 22:11
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Jag har ett bra ställe i UK som säljer MF V-DAC för 162 pund + 10 pund frakt (172 pund totalt) till sverige. Bra firma.
Men kom ihåg att vid ev strul så kan det tarva egen transport till UK, dvs som alltid vid utlandsimport. Det skall man ha i åtanke.
Postad 30 October 2010 - 13:44
Alchemist
-
Alchemist
-
Användare
-
-
242 inlägg
Jag har beställde min Musical Fidelity V-dac från DivineAudio.co.uk. Det fungerade kanon, det tog inte många dagar innan jag hade den. Det enda som behövs är en adapter för engelsk stickpropp, jag köpte min Clas Ohlson. Den kostar 39:-. Jag valde denna apparat eftersom att den inte kostar för mycket samtidigt som namnet på firman som utvecklat den har en hel del hifi-tradition. Det borde bli lättar att sälja den eftersom att det är ett känt märke, dock har jag inga som helst planer på att sälja den.
Jag har haft dac:en i snart ett år, jag har använt den för att fixa ljudet från datorn till hörlurar och stereo. Den fungerar och låter mycket bra. Undertecknad tillhör dem som inte tror att skillnaden mellan digitala källor är speciellt stor, billiga dvd/bluray kan återge skivor tillräckligt bra. En dyr dac är inget som jag vill lägga pengar på med andra ord. Jag har ägt en Primare CD21, har nu en Pioneer dv-lx50 (ska vara exakt samma ljuddel som LTS referensen dv-668) samt en Sony Bd-350. Alla dessa kan spela musik.
V-dac är inte snygg och en aning opraktisk eftersom att de analoga utgångarna sitter på ena kortsidan och samtliga digitala ingångar sitter på den andra. Jag tycker att V-dac har gett mig mycket valuta för pengarna, mest har den används för att fixa ljudet från dator till hörlursförstärkare.
Postad 30 October 2010 - 17:13
egoBen
-
egoBen
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
Jag har beställde min Musical Fidelity V-dac från DivineAudio.co.uk. Det fungerade kanon, det tog inte många dagar innan jag hade den. Det enda som behövs är en adapter för engelsk stickpropp, jag köpte min Clas Ohlson. Den kostar 39:-. Jag valde denna apparat eftersom att den inte kostar för mycket samtidigt som namnet på firman som utvecklat den har en hel del hifi-tradition. Det borde bli lättar att sälja den eftersom att det är ett känt märke, dock har jag inga som helst planer på att sälja den.
Det där är bra pris, ca en tredjedel priset här hemma. Svårt att motså, jag är också ute efter en schyst Dac. Vem är inte det? :-)
Postad 30 October 2010 - 23:14
Lo-Fi Heroes
-
Lo-Fi Heroes
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Audio Affair i England har v-dac för 150 + 10 pund i frakt. http://www.audioaffa...;productId=1855
Postad 31 October 2010 - 08:41
Alchemist
-
Alchemist
-
Användare
-
-
242 inlägg
Ytterliggare en nackdel med V-dac. Personligen tycker jag inte om apparater som är för lätta, V-dac väger mycket lite. Tror inte att det påverkar prestandan, ljudet blir inte sämre. Däremot är det besvärligt när kontakter och kablar som är lite bångstyriga flyttar eller välter en apparat (en aning överdrivet). Många känner säkert igen detta från tiden då en scart-kabeln kunde väga mer, eller i alla fall lika mycket som en dvd-spelare.
Detta tror jag inte är unikt för V-dac, andra billiga Dac:ar är också lätta.
Det är ett litet problem, den presterar med bravur och kontakterna är av hög kvalitet.
Postad 31 October 2010 - 12:27
egoBen
-
egoBen
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
Kanske diskuterats tidigare, men har någon jämfört V-dac med andra dacar, någon skillnad i ljudkvalitet?
Postad 10 November 2010 - 13:54
Birdcherry
-
Birdcherry
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Har läst igenom tråden och ni har totalt övertygat mig att DAC är en sak som jag verkligen behöver. DACen jag behöver ska göra välljud från en bärbar dator (som inte har optisk) till en HK 980 till ett par IQ 50. Spelar mycket .FLAC-filer och min fråga är om man därför kan motivera prisskillnaden mot uDac och uDac 2?
tänkte alltså på 16 bit / 48 kHz respektive 24 bit / 96 kHz? För det är väl vid .flac man har nytta av den skillnaden? Kan ha missuppfattat det här
Postad 11 November 2010 - 21:39
JayAreSeven
-
JayAreSeven
-
Användare
-
-
213 inlägg
Är väldigt glad att jag har en XTZ Class-A100D3 för den har redan en dac i sig. Dessutom kostar den mindre en en del daccar!! Då min laptop inte har någon digitalutgång förutom USB köpte jag en Bravo från Firestone Audio . Bravon gör om usb till coaxial eller optisk, klockar om och tar bort jitter så att daccen får perfekta förutsättningar. Den kan även göra om coaxial till optisk eller tvärtom, plus att den funkar som digitalingång till en dator om man önskar det, alltså coaxial eller optisk till usb. Jag är väldigt nöjd!! Glömde skriva att den klarar 24bit/96kHz genom usb vilket är grymt bra!!
Redigerat av JayAreSeven, 11 November 2010 - 21:59.
Postad 11 November 2010 - 22:22
Unregistered2a87fc94
-
Unregistered2a87fc94
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Har precis köpt en Lead Audio LA-100 och är supernöjd. Kör den med Sonos och får en helt annan dynamik och separation i musiken. För 4500 är den ett kap.
Postad 14 November 2010 - 19:50
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Jag har också stora förväntningar på den, men blir lite orolig för mitt köp när någon påstår sig att den ska låta
"och när man lyssnar på musik som är bra inspelat med mycket dynamik så kommer du skratta åt hur dålig Lead:en är..resultatet är sönderkomprimerat platt ljud"
Men man får väl dra sina egna slutsatser. Annars finns det ju fler kandidater Arcam R-dac eller Musical Fidelity M1.
Tycker ju en dac för uppåt 5000 sek bör prestera bättre än min nuvarande Cambridge Dac magic eller så är dac magic helt enkelt för bra?
Postad 15 November 2010 - 14:06
egoBen
-
egoBen
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
Jag har också stora förväntningar på den, men blir lite orolig för mitt köp när någon påstår sig att den ska låta
"och när man lyssnar på musik som är bra inspelat med mycket dynamik så kommer du skratta åt hur dålig Lead:en är..resultatet är sönderkomprimerat platt ljud"
Men man får väl dra sina egna slutsatser. Annars finns det ju fler kandidater Arcam R-dac eller Musical Fidelity M1. Tycker ju en dac för uppåt 5000 sek bör prestera bättre än min nuvarande Cambridge Dac magic eller så är dac magic helt enkelt för bra?
Nämn gärna varifrån du hämtar citatet. Jag undrar särskilt eftersom Hifi & Musik hyllande Lead i senaste numret. Edit: Jag hittade varifrån citatet är hämtat, en annan tråd här, som enbart handlar om denna DAC.
Redigerat av egoBen, 15 November 2010 - 14:32.
Postad 15 November 2010 - 16:58
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Postad 15 November 2010 - 20:00
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Nämn gärna varifrån du hämtar citatet. Jag undrar särskilt eftersom Hifi & Musik hyllande Lead i senaste numret.
Edit: Jag hittade varifrån citatet är hämtat, en annan tråd här, som enbart handlar om denna DAC.
Det var jag som skrev om Lead:en. Tänk på att Hi-fi & Musik endast testade med USB-anslutning och att detta i sig aldrig kan bli riktigt bra. Jämförelsen mellan DAC:arna tycker jag då inte är så intressant. Sen beror det helt på vilken musik man testar med också. Om man bara kör Diana Krall i ett litet rum på ganska lugna volymer så märker man kanske inte dynamik som saknas. Men när man har en sub inkopplad och kör Infected Mushroom på volymen vid kl.11 så hör man lätt skillnaden. Även om mätsiffror jag tidningar kan leda en i rätt riktning skall man alltid provlyssna i sitt eget rum med sin egen utrustning först. Alla jag har snackat med hittills har älskat LA-100 så det finns många som gillar den men det beror också på under vilka omständigheter och vilka referensramar man har.
Postad 15 November 2010 - 20:55
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Jag kommer inte till att börja köra min Lead USB utan kommer att köra den coax via min cd. Om den skulle i mina öron vara för dynamik fattig kan man ju altid snegla på en Musical Fidelity M1
Fast alla tycker vi olika, tex tycker jag att min förra dac magic var riktigt bra har jämnfärt denna med Hegels dac, men jag föredrog dac magic. Andra säger att Lead är mycket vassare än dac Magic ja jag får bedöma det i morgon
Är det inte någon som testar Arcam R dac?
Postad 16 November 2010 - 17:04
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
I den andra tråden om line level output från källor så finns det ett brev från Lead Audio där någon kunnig sa att standarden för line level output tydligen är 0,775V. Detta strider visserligen mot Sony/Phillips Red Book standard som säger 2V. Det är möjligt att defacto standarden för konsumentprylar har blivit 2V medan proffgrejer fortfarande använder sig utav 0,775V. Den intressanta frågan är ifall man får samma dynamik med en 0,775V signal på en konsumentpryl när man kompenserar med att höja volymkontrollen till det dubbla eller liknande. Jag vågade aldrig höja mer än runt kl. 11-12 så jag tog aldrig reda på det. I min erfarenhet har jag aldrig kunnat återskapa samma dynamik med en 0,775V signal som en 2.2V signal. Lead Audio hävdar dock att det enda det gör är att ändra skalan på volymratten något. Någon som vågar testa lite kom gärna med kommentarer.
Redigerat av philipbtz, 16 November 2010 - 17:14.
Postad 16 November 2010 - 21:17
Unregistered6138908a
-
Unregistered6138908a
-
Rookie
-
3 inlägg
Någon som har provat Arcams rDAC? Lite lockande i mina ögon.
Postad 16 November 2010 - 23:07
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Har lyssnat till min Lead LA 100 i dag och är jättenöjd, saknar inte alls dynamiken. Men kan va så att min andra kringutrustning är dynamisk nog? Den är helt klart bättre än Dac magic och det ska den va med tanke på att den kostar mer. Mer detaljer större ljudbild, mer hi fi korrekt om man jämnför med dac magic.
Nöjd JA! Den kommer att stanna hos mig!
Postad 16 November 2010 - 23:44
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Har lyssnat till min Lead LA 100 i dag och är jättenöjd, saknar inte alls dynamiken. Men kan va så att min andra kringutrustning är dynamisk nog? Den är helt klart bättre än Dac magic och det ska den va med tanke på att den kostar mer. Mer detaljer större ljudbild, mer hi fi korrekt om man jämnför med dac magic.
Gött
Postad 18 November 2010 - 20:18
Unregistered2a87fc94
-
Unregistered2a87fc94
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Som sagt var...
Postad 01 December 2010 - 11:55
zvalle
-
zvalle
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hej,
Ett alternativ som inte framgår på många ställen i tråden (och för er som precis som jag inte är någon expert på området) är att man även kan använda en cd-spelare som har digital ingång som extern dac.
Det blev en bra lösning för mig som samtidigt var ute efter en ny cd-spelare. Blev en HK hd990, den har 2 digitala ingångar, en optisk och en koaxial, dubbla stereod-DAC:ar (Analog Devices AD1955). För 5ooo kr tycker jag det är ett mycket prisvärt alternativ. (Dock finns där inte usb anslutning.)
Nu vet jag att det inte är direkt vanligt att det finns digital ingång på cd-spelarna. Men om man ändå är i behov av en ny cd-spelare så överväg alternativet.
Redigerat av zvalle, 01 December 2010 - 11:56.
Postad 01 December 2010 - 13:05
hakuna
-
hakuna
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
En gång i tiden hade jag en stationär SONY MiniDisc-spelare som DA-omvandlare.
Postad 01 December 2010 - 17:43
zvalle
-
zvalle
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
En gång i tiden hade jag en stationär SONY MiniDisc-spelare som DA-omvandlare.
Måste va antikvärde på en sådan idag
Postad 12 December 2010 - 07:24
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Någon som testat att mata H/K HD990 med 24 bitars material via koax eller optisk ingång? Funkar det?
Postad 23 December 2010 - 12:32
Crashdown88201
-
Crashdown88201
-
Rookie
-
1 inlägg
Någon som testat att mata H/K HD990 med 24 bitars material via koax eller optisk ingång? Funkar det?
Jag kör H/K HD990 hemma. Använder mig av optisk ut på min 27" iMac och optisk in på H/K:n. Skickar en 24bit/96kHz från datorn. FLAC-skivorna låter riktigt, riktigt trevligt. Funderar dock på att byta ut Cd:n mot en separat dac i samma prisklass och köra hårddiskbaserat. Lutar åt en Musical Fidelity M1... Men för pengarna tycker jag personligen att man får väldigt mycket musikalitet/funktionalitet för pengarna. Finns ingen spelare i samma prisklass som kan erbjuda lika många funktioner...
Postad 28 December 2010 - 22:34
Unregistered87ded29e
-
Unregistered87ded29e
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
efter en massa testande av olika dac
så ligger jag och lutar mellan Lead audio LA-100 och Musical Fidelity M1 DAC
fördelar Musical Fidelity M1 DAC
- balanserat ut och in
fördelar Lead audio LA-100
- 500kr billigare
- hörlursutgång (dock inget jag använder mig av)
upplever ljudet näst intill likadant anigen tightare me Leaden
vilken bör man välja ?
Postad 29 December 2010 - 00:06
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
efter en massa testande av olika dac så ligger jag och lutar mellan Lead audio LA-100 och Musical Fidelity M1 DAC
fördelar Musical Fidelity M1 DAC - balanserat ut och in
fördelar Lead audio LA-100 - 500kr billigare - hörlursutgång (dock inget jag använder mig av)
upplever ljudet näst intill likadant anigen tightare me Leaden
vilken bör man välja ?
Om du tycker att ljudet är likvärdigt så bör du ju välja Lead som är billigare. Hur matade du DAC:arna? Efter vad jag förstått så är Lead:en bättre på USB eftersom den är av asynkro typn. Däremot äger M1 om man matar den på annat vis än USB. Jag hämtar ut min M1:a i morgon. Köpte den på Reference Audio för 3990 kr i deras julkalenderkampanj!!! PS) Man kan få brutalt fina ljudegenskaper med M1 från PC om man köper till en HiFace för 1500 kr (tack Palletheking för lyssningen och tipset)! DS
Postad 29 December 2010 - 01:59
Unregistered87ded29e
-
Unregistered87ded29e
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Om du tycker att ljudet är likvärdigt så bör du ju välja Lead som är billigare. Hur matade du DAC:arna? Efter vad jag förstått så är Lead:en bättre på USB eftersom den är av asynkro typn. Däremot äger M1 om man matar den på annat vis än USB. Jag hämtar ut min M1:a i morgon. Köpte den på Reference Audio för 3990 kr i deras julkalenderkampanj!!!
PS) Man kan få brutalt fina ljudegenskaper med M1 från PC om man köper till en HiFace för 1500 kr (tack Palletheking för lyssningen och tipset)!
DS
jag kommer troligt vis enbart köra via usb oj 3990kr för en M1 var billigt men såg nu att priset var tillbaka på 4990kr kollar man vad M1 börja i pris så har den stigit kraftigt i pris
Postad 29 December 2010 - 07:10
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Om du menar att HIFI Skåne felaktigt råkade prissätta M1 till 2010 kr i början så var faktiskt det ett misstag. Det rekommenderade priset har alltid varit 5000 kr.
Postad 29 December 2010 - 10:31
Unregistered87ded29e
-
Unregistered87ded29e
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Om du menar att HIFI Skåne felaktigt råkade prissätta M1 till 2010 kr i början så var faktiskt det ett misstag. Det rekommenderade priset har alltid varit 5000 kr.
jaha ok, vet inte vem som satte priset så lågt bara sett prisutvecklingen
Postad 29 December 2010 - 12:31
HajPauDaj
-
HajPauDaj
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Är det någon som har jämfört
Hegel HD10
Lead LA-100
Musical Fidelity M1 DAC
Inkopplade coaxialt eller optiskt?
Är det någon mening att köpa Hegeln som är dubbelt så dyr?
Skulle dessa dacar ge samma ljudkvalite som en lite finare CD-spelare som t.ex Naim CD5i eller CD5XS?
Tacksam för svar
Postad 29 December 2010 - 12:46
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Skulle dessa dacar ge samma ljudkvalite som en lite finare CD-spelare som t.ex Naim CD5i eller CD5XS?
Om det är meningen med att köpa en DAC för mer än 1000 kr, vet du inte förrän att du själv provat Om det blir bättre eller sämre än det ena eller det andra, vet du inte heller förrän att du provat Du kanske inte ens uppfattar de skillnader som är för just den ena eller andra kombinationen olika elektronik kan låta helt annorlunda hos dig än hos någon annan När det gäller DAC så är skillnaderna så små, att en matta på golvet eller inte kan avgöra om det ena eller det andra låter bättre eller annorlunda. En DAC gör ingen större skillnad Men en sak är jag i alla fall övertygad om - Det låter bättre med DAC än utan  Maveric
Postad 29 December 2010 - 13:59
Unregistered87ded29e
-
Unregistered87ded29e
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Är det någon som har jämfört
Hegel HD10 Lead LA-100 Musical Fidelity M1 DAC
Inkopplade coaxialt eller optiskt?
Är det någon mening att köpa Hegeln som är dubbelt så dyr?
Tacksam för svar
det finns en hegel HD2 som låter riktigt bra dock har den bara usb de olika dac jag har provat tycker jag att de låter bättre än min tidigare vincent cd-s2
Postad 29 December 2010 - 14:45
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Skulle jag välja ... 1. Hegel HD10 2. Musical Fidelity M1 DAC 3. Lead LA-100 Men jag hade köpt M1:an pga priset Hegel hade jag köpt om jag tyckt att förbättringen var värd ytterligare 5000 kr Lead hade jag inte valt alls, då den inte är i närheten av M1:an när det gäller bygget och den erfarenhet som Musical Fidelity har av att bygga DAC ( obs. min personliga och subjektiva åsikt ) Men när jag får mitt nya 2 kanalsförsteg http://www.flickr.co...404032906/show/så kommer jag nog att komplettera med en sådan här http://emotiva.com/xda1.shtmMaveric
Redigerat av Unregistered1939, 29 December 2010 - 14:48.
Postad 29 December 2010 - 14:54
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Skulle jag välja ...
1. Hegel HD10 2. Musical Fidelity M1 DAC 3. Lead LA-100
Men jag hade köpt M1:an pga priset
Hegel hade jag köpt om jag tyckt att förbättringen var värd ytterligare 5000 kr
Lead hade jag inte valt alls, då den inte är i närheten av M1:an när det gäller bygget och den erfarenhet som Musical Fidelity har av att bygga DAC ( obs. min personliga och subjektiva åsikt )
Men när jag får mitt nya 2 kanalsförsteg http://www.flickr.co...404032906/show/
så kommer jag nog att komplettera med en sådan här http://emotiva.com/xda1.shtm
Maveric 
Vad kommer försteget kosta?
Postad 29 December 2010 - 14:55
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Vad kommer försteget kosta?
$799 vid Preorder och $899 efter .. Det är småpengar för vad man får du pengarna Maveric
Postad 29 December 2010 - 19:30
son_of_izzy
-
son_of_izzy
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Vad tror ni om att använda Apogee Duet som DAC? Hur står sig den (som ändå har nåt år på nacken) jämfört med de nya USB-DAC:ar som diskuterats här (tänker främst på LEAD:en, Arcam och ADL GT40)?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|