Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Volt output från DAC:ar och andra källor

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 November 2010 - 19:51

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Jag har testat ett antal DAC:ar vid det här laget och jag måste bara varna för alla DAC:ar som inte ger ut en signal som är minst 2.2V. 2.2V är standarden för en obalanserad kontakt typ RCA. Alla bra CD-spelare osv ska ge ut denna volt. En svagare signal än denna resulterar i EXTERMT dålig dynamik och lågt ljud. Detta gäller även t ex Ipod docs osv. Senaste testet som fick ett fett fail var Lead Audio LA-100 men det finns många, många exempel på detta. Om DAC:en är liten, ja då har den antagligen värdelös strömförsörjning och där med dåligt tryck i signalen ut. Vanligt förekommande siffror är 0.775V och 1V - skrivs ibland i millivolt för att försöka imponera mer. Ville bara säga detta så ingen annan blir lika besviken som jag har blivit vid några tillfällen och har behövt krångla med att lämna tillbaka.

Edit: Bytte topic namn!

Edit: Det kan hända att min slutsats är felaktig och att dynamiken blir intakt och endast ljudtrycket är annorlunda vid en viss position av volymkontrollen. Måste testa lite mer och se ifall en dramatisk ökning av volymen med en 1V signalkälla ger samma dynamik som med en 2V källa med volymkontrollen där den brukar vara så att säga.

Redigerat av philipbtz, 17 November 2010 - 15:58.

Postad 01 November 2010 - 20:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Du har en bra poäng med de du skriver.

Den största skillnaden mellan olika CD-spelare, DACar osv är oftast signalnivån.

Runt 2 volt behöver försteget normalt sett leverera till slutsteget för att effekten ska kunna utnyttjas fullt ut. Annars blir det helt enkelt för lågt ljud, brist på dynamik osv.

Detta är en av alla bra anledningar till att ha DACen integrerad med försteget (i samma låda - anpassade för varandra), t ex i en bra hembioförstärkare.

Det är såklart inte en garanti för bra ljud, men man undviker en rad problem som man annars kan få när man ansluter en CD-spelare via RCA till ett helanalogt försteg.

Postad 01 November 2010 - 21:38

Unregistered985
  • Unregistered985
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
CD-spelare ska ha utsignal på 2.0V enligt red book-standarden...

Postad 02 November 2010 - 08:31

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Finns det några kända produkter som har under 1V på utgångarna?

Postad 02 November 2010 - 14:26

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Finns det några kända produkter som har under 1V på utgångarna?

Den enda jag kan komma på spontant är Pro-Ject DAC Box USB:

Output Level achieved (re. 1000Hz into 60kohm) =
981mV (Peak = -0.17dBV or 981.1mVrms, Left Channel)
980mV (Peak = -0.17dBV or 980.2mVrms, Right Channel)

Annars är det främst DVD/Blu-Ray-spelare som i vissa fall kan ligga strax under standardnivån 2V (eller 4V balanserat). CD-spelare och D/A-omvandlare brukar i regel ligga en bit över (upp emot 3V i vissa fall).

Redigerat av Falloutboy, 02 November 2010 - 14:28.

Postad 02 November 2010 - 15:57

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Hegel HD10 ligger på 2,5V har jag kollat upp.

Postad 03 November 2010 - 09:43

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
OK mitt inlägg kanske lät lite överdrivet men det finns då t ex vissa Project DAC:ar men även väldigt många ipod docs som jag inte orkar leta upp nu som inte har en 2 Volts signal ut eller högre. Redbook säger nog 2.0V men jag vettefan om någon följer det tyvärr. Hade just detta problem när jag skulle kolla upp vilken volt jag skulle kalibrera mitt ljudkort att ge ut. Visade sig att det inte följdes så strikt och att många förstärkar-tillverkare hade ganska olika toleransnivåer för deras RCA-in. Allt mellan 2,0-2,5V är nog vad man borde leta efter. Det jag egentligen ville skulle framgå först och främst var att det finns DAC:ar(och säkert CD-spelare samt övriga källor) som inte levererar minst 2,0V även i prisklassen 4-5000:-. Ganska förvånande och trist.

Postad 03 November 2010 - 09:56

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Är det på grund av för låg output voltage som många D/A-omvandlare uppfattas som påfrestande vid högre volymer? En ljus karaktär/påfrestande kraraktär/dist.

Postad 03 November 2010 - 10:22

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Är det på grund av för låg output voltage som många D/A-omvandlare uppfattas som påfrestande vid högre volymer? En ljus karaktär/påfrestande kraraktär/dist.

Den beskrivningen är ganska typisk för vad jag själv upplevt med alla D/A-omvandlare som inte har haft minst 2,0V ut. Väldigt påfrestande ljud med mycket dist och utan någon "kropp" till ljudet, liksom aldrig någon tyngd bakom någon not utan väldigt platt och tunt. Samma beskrivning gäller även förstärkare som min gammla Sony reciever med 70W som vägde typ 1kg. Har aldrig hört ett tunnare ljud i mitt liv. Watt är då ungefär lika meningsfullt som en D/A med 0.000001% THD och 120dB noise floor men bara 1V ut. Fan starka nätdelar med få snabba transistorer skall det vara. Man blir ju trött på alla dessa siffror man aldrig kan gå på. Samma med LCD TV som har 6000000000:1 i kontrast..fan det måste ju vara så mycket bättre svärta än en Kuro..eller? HAHAHA

Postad 03 November 2010 - 16:21

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Enligt Red Book ska utgångarna vara på 2,5 volt. Även om de är balanserade.

Postad 03 November 2010 - 18:47

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Enligt Red Book ska utgångarna vara på 2,5 volt. Även om de är balanserade.

+6dBV (alltså 2VRMS) är inofficiell referensnivå, men det finns inga direkta krav på att man ska följa den.
Balanserade utgångar har oftast minst dubbelt så hög maxspänning, men de har ju i regel också annan impedans.

Postad 03 November 2010 - 19:05

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

I så fall är för hög utgångsnivå (tillsammans med känsliga ingångar) mer sannolikt, speciellt eftersom det är såpass mycket vanligare än för låg.
Men att det låter illa när man spelar starkt kan ju bero på väldigt många saker som inte har med D/A-omvandlaren att göra (förstärkare, högtalare, rum, dåligt mastrade skivor, etc.).

Postad 03 November 2010 - 19:10

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

+6dBV (alltså 2VRMS) är inofficiell referensnivå, men det finns inga direkta krav på att man ska följa den.
Balanserade utgångar har oftast minst dubbelt så hög maxspänning, men de har ju i regel också annan impedans.

Ptja, många tillverkare har 5V på balanserade utgångar för att få bättre mätningar, men då måste man dämpa ljudet mer i förförstärkaren och kraftigare dämpning ger sämre ljudkvalitet. Finns ju egentligen ingen anledning att ha mer än 2,5V på balanserade utgångar.

Eller? ;)

I så fall är för hög utgångsnivå (tillsammans med känsliga ingångar) mer sannolikt, speciellt eftersom det är såpass mycket vanligare än för låg.
Men att det låter illa när man spelar starkt kan ju bero på väldigt många saker som inte har med D/A-omvandlaren att göra (förstärkare, högtalare, rum, dåligt mastrade skivor, etc.).

Jo, men i det här fallet tänkte jag enbart D/A-omvandlaren. Om D/A-konstruktionen är riktigt dålig kan det ju även uppstå tidsfel pga. klockningskillnader, men det var mer vanligt förr och verkar inte förekomma idag.

Men som sagt. Tänkte inte på akustik eller dylikt, utan enbart signalomvandlingen isolerad. :D

Postad 04 November 2010 - 16:38

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Ptja, många tillverkare har 5V på balanserade utgångar för att få bättre mätningar, men då måste man dämpa ljudet mer i förförstärkaren och kraftigare dämpning ger sämre ljudkvalitet.

Bättre mätningar och sämre ljudkvalitet? :huh:
Men förförstärkaren kommer inte dämpa ljudet mer bara för att insignalen är högre (om du inte vrider på volymreglaget).
Volymreglaget dämpar för övrigt signalen hela tiden. Du får nästan dra det i botten om du vill ha ut en odämpad signal från försteget. ;)

Finns ju egentligen ingen anledning att ha mer än 2,5V på balanserade utgångar.

2,5V blir 1,25V/-1,25V balanserat, vilket givetvis fungerar (men saknar lite marginaler).
Egentligen finns ingen anledning alls att använda balanserade kopplingar mellan HiFi-källor och försteg. Balanserade kopplingar är gjorda för att eliminera störningar i signaler med extremt låg nivå (långt under 1V), t.ex. från mikrofoner. När du har utsignaler på 2V (eller mer) är de inte lika känsliga för störningar längre.
Mellan försteg och slutsteg finns det däremot lite mer belägg för att köra balanserat eftersom det rör sig om svagare signaler.

Jo, men i det här fallet tänkte jag enbart D/A-omvandlaren. Om D/A-konstruktionen är riktigt dålig kan det ju även uppstå tidsfel pga. klockningskillnader, men det var mer vanligt förr och verkar inte förekomma idag.

Men som sagt. Tänkte inte på akustik eller dylikt, utan enbart signalomvandlingen isolerad. :)

Frågan är hur du isolerar fel i signalomvandlingen från andra fel i anläggningen. ;)

Postad 04 November 2010 - 17:57

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Ja, jag menade högre dämpning i volymkontrollen (som sitter i försteget), hej och hå. Och jag vet att volymkontrollern dämpar hela tiden. Var din smiley ett hån eller?

Bjäbb bjäbb.

Antar att den här diskussionen inte kommer någon vart, men som svar på "Frågan är hur du isolerar fel i signalomvandlingen från andra fel i anläggningen.", så klarade Ingvar Öhman av det riktigt bra i tisdags i alla fall när LTS hade möte här i Umeå. Vi gick igenom bland annat tidsfel som kan uppstå vid D/A-omvandling och hur det påverkar ljudet.

Hur man isolerar fel? Man kan använda ceteris paribus-tekniken. Men åter igen känns det som att du bara vill håna mig och inte diskutera om det faktiskt kan finnas skillnader i signalomvandling.

Jag kör inte balanserat. Ha det bra.

Postad 04 November 2010 - 22:22

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Ja, jag menade högre dämpning i volymkontrollen (som sitter i försteget), hej och hå. Och jag vet att volymkontrollern dämpar hela tiden. Var din smiley ett hån eller?

Nej, absolut inte. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om det uppfattades så!
Men själva dämpningen skiljer ju inte för att signalen in är starkare. Skillnaden blir istället att utsignalen från försteget blir starkare.

Vi gick igenom bland annat tidsfel som kan uppstå vid D/A-omvandling och hur det påverkar ljudet.

Ja, det är en mycket intressant fråga och en av de svåraste att undersöka. Låter som ett intressant möte! :)

Hur man isolerar fel? Man kan använda ceteris paribus-tekniken. Men åter igen känns det som att du bara vill håna mig och inte diskutera om det faktiskt kan finnas skillnader i signalomvandling.

Ber återigen om ursäkt! Tycker det är mycket intressant ämne.
F/E-test är ju annars ett bra verktyg om man vill isolera delar i kedjan. Problemet är att det är lite komplicerat att genomföra.

Postad 08 November 2010 - 22:16

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Okej, lugnt. :)

Har varit i kontakt med Bent Holter på Hegel, deras chefkonstruktör, och han säger detta:

Utgångsnivå HD10:

RCA ubalanserad: 2.5Vrms ( = 2.5 * kvadratroten av 2 = +/- 3.54V peak = 7.07V peak to peak med 0V som center)

XLR balanserad: 2.5Vrms ( = 2.5* kvadratroten av 2 = +/- 3.54V peak = 7.07V peak to peak mellan pinne 2 och 3 )

Et balanserad signal skal alltid mätas mellan hot (pinna 2) och cold (pinna 3).

Med hilsen
Bent Holter
Hegel.

Postad 16 November 2010 - 13:57

hwsoderlund
  • hwsoderlund
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
@philipbtz
Jag blev själv sugen på en LA100 DAC efter att ha läst recensionen i Hifi/Musik, men sedan blev jag så klart tveksam till den när jag läste ditt inlägg här. Jag mailade Lead Audio och frågade om de hade något att säga om kritiken, och så här svarade deras CTO Sören Mac Larsen:

-----------------------------------
Hej Henrik
Vi har valgt 1Vrms som udgangsniveau, da det er den internationale
normal spænding.
(faktisk 775mV 0dbm).

Vi kunne lige så god have valgt 2Vrms.
Det er et rent valg, da den skal ind i en forforstærker og ikke i en
effekt forstærker.

Det største problem opstår du skal sammenligne vores LA100 med en 2V
DAC, for så skal du ændre på volumekontrollen.

Vi foretrækker 1V da ,man så udnytter volumenkontrollen bedre (du har
mindre tab i volumenkontrollen)

Vores LA100 kunne give 5VRMS ud hvis det skulle være nødvendigt, så
det er ikke det der er problemet, men så ville du overstyre din
forstærker meget nemt.

Så svaret er at vi foretrækker 1V da det giver mindre tab i volumekontrollen.

Med venlig hilsen
Søren Mac Larsen
CTO Lead Audio
-----------------------------------

Det låter alltså som att det är ett medvetet val att använda sig av en låg utnivå. Då jag själv inte kan något alls om elektronik så kan jag egentligen inte ha några åsikter om hans svar. :unsure: Men jag tycker ändå att det låter rimligt som han säger, att det kanske är sunt med en lägre nivå in i försteget så att man kan utnyttja dess volymkontroll bättre. Rätta mig gärna om jag har fel.

/Henrik

Postad 16 November 2010 - 16:19

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Det låter alltså som att det är ett medvetet val att använda sig av en låg utnivå. Då jag själv inte kan något alls om elektronik så kan jag egentligen inte ha några åsikter om hans svar. :unsure: Men jag tycker ändå att det låter rimligt som han säger, att det kanske är sunt med en lägre nivå in i försteget så att man kan utnyttja dess volymkontroll bättre. Rätta mig gärna om jag har fel.

/Henrik

Jag är inte heller någon expert på elektronik så det är möjligt att mina slutsatser inte är helt rätt men jag tyckte det lät mycket mindre dynamiskt än med de andra källorna jag testade. Jag vågar iaf inte pressa min förstärkare förbi kl.12 då jag inte tror den är gjord för det. Men vem vet man kanske skulle kunna bara skruva upp subben och förstärkaren till det dubbla utan att det sliter på grejerna något extra. Han på Lead Audio är säkert ganska insatt men jag fick inte deras produkt att låta bra. Jag är jätteintresserad av vad andra tycker om DAC:en jämfört med andra källor. Jag kanske bara inte vågade skruva upp min förstärkare tillräckligt för att det skulle låta bra?

En sak som jag dock tycker är lite konstigt är att han säger att standarden är 775mV. Och varför har då mycket dyrare och erkänt bra DAC:ar som Naims DAC, Hegel HD10, Benchmark DAC1 osv osv inte följt standarden i så fall (alla kör med 2.0-2.5V)? Någon som kan reda ut detta?

Redigerat av philipbtz, 16 November 2010 - 17:10.

Postad 16 November 2010 - 16:43

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Jag har nu bytt namn på den här tråden då det tydligen finns en Red Book standard enligt Sony/Philips för line level voltage på 2 Volt RMS som har blivit defacto för konsumentprodukter medan många proffsgrejer använder 0.775V för line level vad jag förstår.

Någon kunnig som vet hur det fungerar när något är kalibrerat att använda 2V får en 0,775V signal t ex? Min erfarenhet har hittills varit att dynamiken blev lidande men detta kan då t ex vara pga att jag inte vågat pressa volymkontrollen mer än kl.12.

Postad 16 November 2010 - 17:03

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Om de flesta försteg är anpassade för cirka 2VRMS är det ju bara dumt att använda 1VRMS av principskäl. Rent generellt tycker jag att lägre VRMS brukar hänga ihop ganska bra med sämre dynamik.

Postad 16 November 2010 - 20:17

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Det här låter som storm i ett vattenglas.

1 eller 2 volt i analoga sammanhang långt under klippnivån spelar inte någon som helst roll för "dynamik" eller andra kreativa beskrivningar av något som endast och allena är just en nivåskillnad. Brusnivån i en modern DAC eller ett försteg ligger ofta 100dB eller så under nyttosignalen, och då kvittar det fullständigt med en nivå ett antal dB hit eller dit. Hör man skillnad mellan olika källor när nivåskillnaden är utjämnad så är det helt enkelt andra grejor än referensnivån som spökar.

Redigerat av Unregistered277056c3, 16 November 2010 - 20:18.

Postad 16 November 2010 - 22:14

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

1 eller 2 volt i analoga sammanhang långt under klippnivån spelar inte någon som helst roll för "dynamik" eller andra kreativa beskrivningar av något som endast och allena är just en nivåskillnad. Brusnivån i en modern DAC eller ett försteg ligger ofta 100dB eller så under nyttosignalen, och då kvittar det fullständigt med en nivå ett antal dB hit eller dit. Hör man skillnad mellan olika källor när nivåskillnaden är utjämnad så är det helt enkelt andra grejor än referensnivån som spökar.

Så din åsikt är att i dessa situationer höja volymen långt över vad man brukar ha den vanligtvis? Hur blir det då om man kollar på en film vid referensnivå vanligtvis? Man kan ju inte höja mer än till "0dB" eller hur blir det då när man går till typ "+6dB"? Vissa förstärkare kan man ju inte ens gå över referensnivån.

Redigerat av philipbtz, 16 November 2010 - 22:15.

Postad 16 November 2010 - 22:42

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Det är stormarna vi lever för. :unsure:

Postad 16 November 2010 - 23:03

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Så din åsikt är att i dessa situationer höja volymen långt över vad man brukar ha den vanligtvis? Hur blir det då om man kollar på en film vid referensnivå vanligtvis? Man kan ju inte höja mer än till "0dB" eller hur blir det då när man går till typ "+6dB"? Vissa förstärkare kan man ju inte ens gå över referensnivån.

Om volymratten (som är en simpel, passiv spänningsdelare) redan är fullt uppskruvad går det naturligtvis inte att höja 6 dB, vilket ju är skillnaden mellan en och två volt.

På normala förstärkare brukar man dock inte köra med volymratten på max, så jag misstänker att du menar en volymratt med dB-skala eller indikering. Att det står 0 dB vid någon särskild position spelar ingen roll.

Postad 16 November 2010 - 23:59

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Om volymratten (som är en simpel, passiv spänningsdelare) redan är fullt uppskruvad går det naturligtvis inte att höja 6 dB, vilket ju är skillnaden mellan en och två volt.

På normala förstärkare brukar man dock inte köra med volymratten på max, så jag misstänker att du menar en volymratt med dB-skala eller indikering. Att det står 0 dB vid någon särskild position spelar ingen roll.

Ok vad jag menad var att på en receiver där det står en skala så borde det låta mycket högre vid 0dB på skalan med en 2V signal jämfört med en 1V signal. Känns som man då bara får halva referensnivån med en 1V signal - detta känns inte ok liksom.

På en vanlig stereoförstärkare så menar jag att jag vet inte hur långt man vågar vrida på ratten. Liksom för att få den volymen jag har vid ratten vid kl. 11 med en 2 volts signal kanske jag måste höja till nästan max (typ vrida den så långt höger som det går). Har dock aldrig vågat prova detta men min fråga var då egentligen: När man då vrider volymkontroller på en vanlig stereoförstärkare till nästan max för att kompensera för nivåskillnaden kommer detta att skada förstärkaren? Jag vet inte vart referensnivån ligger på en vanlig stereoförstärkare men jag tror inte de är gjorda för att vridas hela vägen till höger.

Men vad du säger är att man förlorar bara volym och inte dynamik? Jag har upplevt det som att man förlorar båda. Hur som helst tycker jag inte det är ok att jag sänker ljudtrycksförmågan av hela mitt system med 50% bara pga att jag byter källa.

Postad 17 November 2010 - 00:45

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Ok vad jag menad var att på en receiver där det står en skala så borde det låta mycket högre vid 0dB på skalan med en 2V signal jämfört med en 1V signal. Känns som man då bara får halva referensnivån med en 1V signal - detta känns inte ok liksom.

Alldeles oavsett var på skalan volyminställningen står för tillfället (förutom helt neddraget) så blir skillnaden 6 dB med en insignal på 2 volt jämfört med 1 volt. Någon "referensnivå" finns inte, även om det någonstans på skalan skulle råka stå 0 dB.

På en vanlig stereoförstärkare så menar jag att jag vet inte hur långt man vågar vrida på ratten. Liksom för att få den volymen jag har vid ratten vid kl. 11 med en 2 volts signal kanske jag måste höja till nästan max (typ vrida den så långt höger som det går).

Om du har en "lagom" volym vid kl 11 med "2 volt" in och byter mot "1 volt" in så behöver du höja precis 6 dB för att det skall låta lika högt. Troligtvis hamnar volymratten då på kl 13 eller nåt ditåt.

Har dock aldrig vågat prova detta men min fråga var då egentligen: När man då vrider volymkontroller på en vanlig stereoförstärkare till nästan max för att kompensera för nivåskillnaden kommer detta att skada förstärkaren? Jag vet inte vart referensnivån ligger på en vanlig stereoförstärkare men jag tror inte de är gjorda för att vridas hela vägen till höger.

Nej, ingenting skadas av att volymratten står på max, såvida inte slusteget överstyrs och/eller högtalarna överbelastas. Volymratten är bara en "dämpsats", vanligtvis mellan för- och slutsteg, som minskar volymen med 0 dB vid max och ju längre man vrider ner desto mer dämpas ljudet. Det korrekta vore att max-läget angavs som 0 dB dämpning, och så har man också gjort på en del förstärkare genom åren.

Men vad du säger är att man förlorar bara volym och inte dynamik? Jag har upplevt det som att man förlorar båda. Hur som helst tycker jag inte det är ok att jag sänker ljudtrycksförmågan av hela mitt system med 50% bara pga att jag byter källa.

Hur mycket volym, kräm, ljudtryck osv man kan få ut av förstärkaren har egentligen väldigt lite med volymratten att göra. Har man volymratten på max blir slutsteget vanligtvis överstyrt och distar rejält med både källor som har 2, 1 eller 0.775 volt som "nominell utnivå". Du tappar inte någon "ljudtrycksförmåga" för att ratten står i ett annat läge. Max uteffekt, ljudtryck osv bestäms helt enkelt av slutsteget, förutsatt att man inte har en VÄLDIGT svag insignal. Kopplar du t ex en mikrofon till linjeingången får du förmodligen skruva upp rejält för att det skall låta något alls, men kopplar du in den på RIAA-ingången (analog skivspelare) så blir det betydligt högre.

Volymratten är just bara en ratt för att reglera ljudnivån, och "karaktär", "dynamik" och andra egenheter hos förstärkaren har ingenting med detta att göra.

Jämför gärna med gaspedalen på en bil. Fullt nedtryckt = full volym = motorn övervarvas (dist). Hur snabbt bilen rullar beror på en kombination av gaspådrag och vägens lutning. En tungdriven högtalare kan sägas motsvara uppförsbacke och begränsar maxhastigheten, men du har ingen "skala" på gaspedalen, och det behövs heller ingen. Du anpassar helt enkelt gasen (utan att titta på pedalen) efter hur fort du vill köra, precis som med volymratten på stärkaren.

Finns säkert bättre exempel, men du förstår nog ungefär hur jag menar.

Postad 17 November 2010 - 01:46

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Intressant läsning. Jag måste helt klart testa lite olika källor med lägre utsignal igen, men på betydligt högre volym. Då kanske mina upplevelser är helt annorlunda. Om fallet är att man bara behöver vrida mer på ratten när man har lägre insignal, helt utan konsekvenser, ja då är ju egentligen det enda problemet att man får akta sig lite när man byter mellan källor som har helt olika signalstyrka. Det verkar logiskt det du säger men jag måste verkligen verifiera detta innan jag kan dra några andra slutsatser om det. Det bästa hade egentligen varit att testa Lead DAC:en igen vid något tillfälle.

Dock är det något jag funderar på. Många integrerade förstärkare har ju bara en passiv volymkontroll som dämpar signalen till slutsteget i förstärkaren som du säger men vad gör då aktiva försteg för jobb egentligen? Hade för mig att dessa förstärkte signalen på något vis? Eller är det bara så att separata försteg oftast har mindre brus/cross talk mellan det olika inputsen osv? I så fall borde det nästan inte vara någon skillnad på olika försteg kan man tycka.

Postad 17 November 2010 - 02:12

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Alldeles oavsett var på skalan volyminställningen står för tillfället (förutom helt neddraget) så blir skillnaden 6 dB med en insignal på 2 volt jämfört med 1 volt. Någon "referensnivå" finns inte, även om det någonstans på skalan skulle råka stå 0 dB. .

Jag som trodde att vid 0dB på skalan på en receiver så är signalen lika stark som när skivan eller filmen borde ha spelats in i, dvs referensnivå. Om man spelar på -19dB på receivern så är detta 19dB lägre än när skivan var inspelad. Om det då är som både du och jag har konstaterat att skillnaden i insignalen påverkar hur starkt förstärkaren kan spela så borde man alltid kunna spela dubbelt så högt med en 2v signal som en 1v signal så länge inte skalan är oändlig. Jag menar om skalan är från 0dB till -80dB så kan du ju inte kompensera för halva signalförlusten när du vill spela i "referensnivå" med en 1V källa (dvs öka ljudtrycket med 6dB från referensnivån). Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Redigerat av philipbtz, 17 November 2010 - 02:19.

Postad 17 November 2010 - 03:42

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Man förlorar inte dynamiken men man får sämre s/n förhållande. Fast, man skulle kanske, i vissa fall, påstå att man får sämre dynamik med om slutstegets s/n blir dominerande över DACen. Kanske.

Postad 17 November 2010 - 11:40

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...Om fallet är att man bara behöver vrida mer på ratten när man har lägre insignal, helt utan konsekvenser, ja då är ju egentligen det enda problemet att man får akta sig lite när man byter mellan källor som har helt olika signalstyrka.

Ungefär så enkelt är det, ja.

...men vad gör då aktiva försteg för jobb egentligen? Hade för mig att dessa förstärkte signalen på något vis?

Att en förförstärkare är aktiv beror på flera saker.
Vissa källors nivåer (t ex RIAA-ingången) behöver lyftas en hel del för att matchas med övriga källor.
Tonkontroller och annan processing kräver förstärkning. Passiv EQ dämpar t ex minst 12-15 dB.

Jag som trodde att vid 0dB på skalan på en receiver så är signalen lika stark som när skivan eller filmen borde ha spelats in i, dvs referensnivå. Om man spelar på -19dB på receivern så är detta 19dB lägre än när skivan var inspelad. Om det då är som både du och jag har konstaterat att skillnaden i insignalen påverkar hur starkt förstärkaren kan spela så borde man alltid kunna spela dubbelt så högt med en 2v signal som en 1v signal så länge inte skalan är oändlig. Jag menar om skalan är från 0dB till -80dB så kan du ju inte kompensera för halva signalförlusten när du vill spela i "referensnivå" med en 1V källa (dvs öka ljudtrycket med 6dB från referensnivån). Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Begreppet "referensnivå" är helgalet i sammanhanget. Du har helt enkelt ingen som helst aning om hur hög ljudnivån var vid t ex mixningen, biopremiären, konserten eller vad det nu är du lyssnar på, och det finns helt enkelt ingen "rätt" lyssningsnivå.

Har du en insignal som är "2 volt" istället för "1 volt" så betyder det bara att den senare vid exakt samma volyminställning låter 6 dB lägre, inget annat.

Man förlorar inte dynamiken men man får sämre s/n förhållande. Fast, man skulle kanske, i vissa fall, påstå att man får sämre dynamik med om slutstegets s/n blir dominerande över DACen. Kanske.

Med lägre insignal behöver man dra upp volymkontrollen, och då ökar nivån på både nyttosignal och brus från alla föregående steg. Slutstegets brus är konstant, och varierar inte med volymen.

I teorin är det bra med hög nivå tidigt i kedjan, eftersom högre förstärkning i princip alltid ger högre brus, men det finns ingenting som säger att bruset i en dac:s utgångssteg är mindre än bruset i efterföljande förförstärkare, och på det hela taget spelar det heller ingen roll.

Det vore faktiskt vettigare att en dac hade variabel utnivå mha en enkel pot eller switch, så att man kunde anpassa nivån till sina andra källor. Kostar dessutom i princip ingenting...

Postad 17 November 2010 - 16:04

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Bara för att sammanfatta så ändrar man då endast skalan på volymkontrollen när man har en lägre line level signal och man använder alltså ingen som helst mer kraft i förstärkaren för att förstärka denna signal när man vrider på ratten för att kompensera för de 6dB?

Postad 17 November 2010 - 17:10

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Bara för att sammanfatta så ändrar man då endast skalan på volymkontrollen när man har en lägre line level signal och man använder alltså ingen som helst mer kraft i förstärkaren för att förstärka denna signal när man vrider på ratten för att kompensera för de 6dB?

Ungefär så. Ändringen på volymratten gör bara att man minskar dämpningen av signalen till slutsteget med 6 dB.

Postad 18 November 2010 - 19:45

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Innan CD'n kom var 775mV det normala. Tuner, kassettdäck osv. Volympådraget stämde ofta rätt bra med det man hade via en normal MM PU och phono-ingången. Sen kom CD-spelarna med mycket högre utsignal. Problem det kan skapa är dålig kanalbalans med vanlig volympot. Volymreglagets läge har ju inget med att göra med hur mycket effekt förstärkaren lämnar. Det verkar vara en ganska nytt missförstånd.

Postad 27 November 2010 - 21:37

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
I denna tråd från component presenteras Hegels nya dac. Infogat finns det en youtube film där en representant frn hegel beskriver deras nya produkt. I slutet nämner han att de medvetet valt en lägre voltnivå på de analoga utgångarna för att på så sätt kunna spara in pengar.

http://www.component...showtopic=13077

Postad 28 November 2010 - 13:09

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Det där var intressant. Även om jag perosnligen tror att de sänkt volten för att vid A/B-test ska den uppfattas som sämre än HD10 för gemene man? :o

Postad 28 November 2010 - 13:22

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

I denna tråd från component presenteras Hegels nya dac. Infogat finns det en youtube film där en representant frn hegel beskriver deras nya produkt. I slutet nämner han att de medvetet valt en lägre voltnivå på de analoga utgångarna för att på så sätt kunna spara in pengar.

Det stämmer, och anledningen är helt enkelt att burken får sin matningsspänning från USB-porten.
Vill man slippa externt nätaggregat är det då nödvändigt att spara ström lite här och där i konstruktionen.
Snubben påpekade också helt korrekt att den lägre utnivån inte påverkar ljudkvaliteten negativt.

Postad 28 November 2010 - 13:25

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Det stämmer, och anledningen är helt enkelt att burken får sin matningsspänning från USB-porten.
Vill man slippa externt nätaggregat är det då nödvändigt att spara ström lite här och där i konstruktionen.
Snubben påpekade också helt korrekt att den lägre utnivån inte påverkar ljudkvaliteten negativt.

Vilket är roligt då Bent gjorde stor grej av att Hegel HD10 hade 2,5V just på grund av att det ger bättre ljudkvalitet. Kanske bara gäller just i den konstruktionen?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.