Bästa subwoofern
511 svar till detta ämne
Postad 14 June 2010 - 11:51
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Till och med jag var inte helt nöjd då. Nu är den inspelad (Ägaren före mig hade nog inte låtit den arbeta). Det och lite annat fix gör att det är bättre nu.
En DD sub som inte låter bra, är inte inställd riktigt och som du säger kan inspelning vara till nytta  Jag har själv lyssnat till DD 15 hos en som kan det här med subbar och det lät förbaskat bra så med lite extra kunskap om hur man skall handskas med subbor är nog inte helt fel. Jag har inte det fullt ut och vill därför vara säker på att jag får tag i en subba som är och blir bra, när jag väl lärt mig handskas med den
Postad 14 June 2010 - 11:54
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
cedergren: Din attityd stinker. Du efterlyser lyssningsintryck och när sådana kommer så fiser du rakt över det som skrivs. Ruttet är vad det är. Tappar helt sugen på att delta på forumet. Du är än värre besserwisser än de du anklagar för att vara just det.
Det finns nog lite olika krav på återgivningen här, det blir mer och mer tydligt. Jag har precis läst hur du själv skriver att du inte har någon koll på det här med subbar, och ÄNDÅ så är du direkt motbjudande i dina svar mot de som antagligen har mer kunskap, men definitivt mer erfarenhet.
Redigerat av shifts, 14 June 2010 - 11:57.
Postad 14 June 2010 - 11:54
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Puttrar inte dina JBL på rätt bra på egen hand?
Dom rullar av redan vid 30Hz. Ner dit klarar dom sig dock bra själva. Vill helst ha minst en sub till. Men har tyvärr inte plats.
Postad 14 June 2010 - 12:06
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
cedergren: Din attityd stinker.
Jag vill inte ha lyssningsintryck av vare sig dig eller karllssons grabb Det finns andra på forumet som är seriösa i sitt lyssnande och de nöjer jag mig med Vill inte ha mer med karlssons grabb att göra då han förstört tråd efter tråd med sitt förbannade tjaffs om tester Jag vill ha lyssningsintryck gjorda med ett öra ! Svårt att förstå det ? Låt nu denna tråden vara och låt oss som är intresserade av subbar få veta vad vi vill veta TACK
Redigerat av cedergren, 14 June 2010 - 12:10.
Postad 14 June 2010 - 12:23
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Du dikterar inte vem som får skriva i vilken tråd och vad som ska skrivas!
Jag är sjukt intresserad och har två goda öron, precis som du. Är inte mina lyssningsintryck värda något? Är inte MK:s det? Han beskrev nämligen sina lyssningsintryck, som du nu gapade dig blå om
Att be mig dra åt fanders i PM är rätt osnyggt också.
Postad 14 June 2010 - 12:31
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Velodyne är inget för mig, jag sticker ut hakan och påstår att jag aldrig hörn en Velodyna subb låta riktigt bra, bara mer eller mindre "ok" och vid 2 tillfällen lite över ok. Ena gången hoss herr Bongo_mongo och andra gången hos en bekant till farsan som har 2st DD15 placerade ganska noga i ett bra rum. Sammantaget så tycker jag att Velodyne som märke inte är så värst bra. Och allt detta grundar jag på helt egna lyssningsupplevelser, båda i butiker och hemma hos folk Jag föredrar alla dagar i veckan någon av SVS's större skapelser, eller varför inte XTZ som är betydligt billigare men "nästan lika bra" som Velodyne, REL är dock i nivå med Velodyne, men tappar i ljudtryck och lågbas prestanda. Men det va i stort sätt dessa som jag anser vara köpbara på marknaden, det mesta annat är mer eller mindre dåligt/jätte dåligt/ skräp m.m. ! Alltså, XTZ, REL, SVS och Velodyne är dom bästa på marknaden. Men där SVS är i en helt annan liga än t.ex. Velodyne som diskuteras här. XTZ är "sämst" i fråga om ljudkvalitet men är billiga och bra nog om man inte vill köpa basar för en förmögenhet + dom spelar med ganska bra tryck. REL är bättre ljudkvalitetsmässigt men tappar i ljudtryck och är dyrare än XTZ. Velodyne spelar typ med samma kvalitet som REL men mycket högre, dock så är SVS klart bättre på att förmedla låg disst och höga ljudtryck. En mycket mer naturlig basrespons helt enkelt!
Redigerat av DVD-ai, 14 June 2010 - 12:35.
Postad 14 June 2010 - 12:38
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Dom rullar av redan vid 30Hz. Ner dit klarar dom sig dock bra själva. Vill helst ha minst en sub till. Men har tyvärr inte plats.
30 Hz är ändå betydligt djupare än många subbar spelar. Jag förstår ändå att det är frestande att komplettera för de där sista 15-30Hz som kan vara av visst intresse för en del.
Postad 14 June 2010 - 12:40
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
30 Hz är ändå betydligt djupare än många subbar spelar. Jag förstår ändå att det är frestande att komplettera för de där sista 15-30Hz som kan vara av visst intresse för en del.
Du pratar som om du inte skulle tillhöra en av dom som är intresserade av den där sista oktaven..
Postad 14 June 2010 - 12:41
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Velodyne spelar typ med samma kvalitet som REL men mycket högre, dock så är SVS klart bättre på att förmedla låg disst och höga ljudtryck. En mycket mer naturlig basrespons helt enkelt!
Vad menar du med "mycket högre" ? När du pratar SVS, vilken modell är det då som gäller ? Gäller det både musik och film ? Var köper man SVS bäst i sverige ? Edit : Hittade L-Sound i Norge Vilket skulle vara att föredra 2 X SVS PB10-NSD eller 1 x BP13 Ultra i ett hörn där den får plats
Redigerat av cedergren, 14 June 2010 - 12:51.
Postad 14 June 2010 - 12:44
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Du pratar som om du inte skulle tillhöra en av dom som är intresserade av den där sista oktaven.. 
Postad 14 June 2010 - 12:57
nisse82
-
nisse82
-
Användare
-
-
120 inlägg
Alltså, XTZ, REL, SVS och Velodyne är dom bästa på marknaden. Men där SVS är i en helt annan liga än t.ex. Velodyne som diskuteras här. XTZ är "sämst" i fråga om ljudkvalitet men är billiga och bra nog om man inte vill köpa basar för en förmögenhet + dom spelar med ganska bra tryck. REL är bättre ljudkvalitetsmässigt men tappar i ljudtryck och är dyrare än XTZ. Velodyne spelar typ med samma kvalitet som REL men mycket högre, dock så är SVS klart bättre på att förmedla låg disst och höga ljudtryck. En mycket mer naturlig basrespons helt enkelt!
Hur rankar du då in INO-basarna?
Postad 14 June 2010 - 13:02
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Eftersom han har köpt dem så gillar han dem nog.
Postad 14 June 2010 - 13:41
Unregistered68eeb4be
-
Unregistered68eeb4be
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
DVD-ai...... du rankar alltså XTZ typ 4 i världen(av dom du hört)  du kanske det blir ett par sådana för mig då....
Postad 14 June 2010 - 13:41
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Vad menar du med "mycket högre" ? När du pratar SVS, vilken modell är det då som gäller ? Gäller det både musik och film ?
Var köper man SVS bäst i sverige ?
Edit : Hittade L-Sound i Norge Vilket skulle vara att föredra 2 X SVS PB10-NSD eller 1 x BP13 Ultra i ett hörn där den får plats
Högre i ljudtryck såklart då syftar jag på dom större modellerna, samtliga är väldugt bra, men det ultimata är ju typ Ultra BP13 och då gärna 2-4st. Det va faktiskt BP12 som jag tänkte på när jag skrev det jag gjorde, då jag ju inte hört BP13 men utgår från att den är bättre eller åtminstonne kraftigare/kan spela högre med låg disst. Jag hadde nog satsat på 1st BP13 Ultra för att spara ihopp pengar till en till sedan. Men om det är en slutgiltig lösning med total förbud till senare uppgraderingar/förändringar så blir det lite svårare, men Ultran är dock så pass mycket bättre att jag hade sattsat på den i alla fall och gjort det bästa av placeringen med den. PB10-NSD är säkert bra (har hört modellen under dock..) men jag tror inte att 2st av denna subb klarar av att matcha en Ultra 13BP i ljudkvalitet trots att dom är 2st. Dom disstar helt enkelt lite för mycket för att det ska kunna gå. Dock så har dom fördelen att man (tack vare att dom är 2st) antagligen har möjlighet att få till en respons som är jämnare i hela rummet och mer naturlig på så sätt. Hmm knepigt..
Postad 14 June 2010 - 13:55
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag rankar mina ProfundusX-2 i mitt rum med min elektrinik och med min placering som något av det bättre jag hört, oavsett prisklass! Jag har nämligen lyckats få till det ruskigt bra i mitt rum just nu (med tanke på insattsen!) och inget som stör i ljudet på något sätt, allt är bara "rätt" Enda är väll att den djupaste, djupaste basen (<20Hz) inte riktigt kommer fram likt för bannat (trots nya och kraftigare moduler) men det har jag kommit fram till att det beror på rummet som har någon mycket effektig basätningsfungtion under ca 20Hz så bokstavligtalat "dödar" rummet all information känns det som 8subjektiv upplevelse enbart än så länge). Ska göra lite nya mätningar nu med nya grejerna och se vad jag får för F3. Eftersom han har köpt dem så gillar han dem nog. 
Ligger mycket riktigt något i det Hasse DVD-ai...... du rankar alltså XTZ typ 4 i världen(av dom du hört) du kanske det blir ett par sådana för mig då....
Typ ja, dom är vettiga och låter alltså mycket bra i förhållande till priset. är inte för mycket kompromisser på dom och enligt mig alltså ett bra köp för pengarna. Dock så anser jag att det bästa finns inte på marknaden alls, det finns en del DIY konstruktioner som är totalt överlägsna något som jag hört på marknaden, Undabtaget är just SVS som är så pass bra att dom faktiskt står sig mycket starkt mot diverse DIY byggen som är otroligt välljudande. Mycket bra jobbar av SVS och hatten av + tummen upp Då ska ju tilläggas att jag ju inte hört allt på marknaden dock väldigt mycket och i olika miljöer så jag inbillar mig att jag har hyffsad koll på läget. Men åter igen så är ju detta vad jag tycker och inget som ska stå för någon annan än bara mig själv
Postad 14 June 2010 - 14:00
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Tack för det DVD-ai
Jag kikade faktiskt på den där nya PB-10 NSD NEW
Den håller rätt mått att få in mellan mina frontar
Får inte in ett skit till höger om höger front så jag kan aldrig uppgradera till 2 av större storlek
Det viktiga för mig att att de spelar korrekt än ett högt ljudtryck
Jag spelar inte musik så högt inte film heller.
Jag upptäckte att jag kunde spela mycket lägre med bra kvalité när jag
uppgraderade mitt slutsteg till Emotiva XPA-2
Tror du att två stycken PB10 NSD kan vara ett bättre val, än 2 st Velodyne 10 Ultra med DSP ?
(kan ju köpa en SVS AS-EQ1 senare om det behövs )
Det är inte pengarna det handlar om, det är mitt utrymme
Redigerat av cedergren, 14 June 2010 - 14:25.
Postad 14 June 2010 - 14:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Tack för det DVD-ai
Jag kikade faktiskt på den där nya PB-10 NSD Den håller rätt mått att få in mellan mina frontar Får inte in ett skit till höger om höger front så jag kan aldrig uppgradera till 2 av större storlek
Det viktiga för mig att att de spelar korrekt än ett högt ljudtryck Jag spelar inte musik så högt inte film heller. Jag upptäckte att jag kunde spela mycket lägre med bra kvalité när jag uppgraderade mitt slutsteg till Emotiva XPA-2
Tror du att två stycken PB10 NSD kan vara ett bättre val, än 2 st Velodyne 10 Ultra med DSP ? (kan ju köpa en SVS AS-EQ1 senare om det behövs ) Det är inte pengarna det handlar om, det är mitt utrymme 
Jag skulle absolut köpa dessa två SVS PB10 NSD om jag vore dig och inte hade plats för något större, och om jag absolut inte bille bygga något själv. Dessa SVSäer är dock inte klena, bara det att dom är inte lika kraftiga som 13 Ultran, såklart... 2st har många fördelar, men frågan är om inte ändå Ultran är mer detaljerad i basen tack vare en överlag mer genomtänkt konstruktion... (fast då åter igen BP12 är det jag syftar på då ) jag upplever att BP12 har bättre upplösning i basen än dess mindre sysskon. Skippa Velodyne subbarna, som jag sa så är dom inte riktigt min kopp Te (och inte i nivå med SVS rent allmänt)... 2x SVS + AS-EQ1 så blir det mumma, allternativt en Velodyne SMS1
Postad 14 June 2010 - 14:36
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Om han verkligen sa så, så var det rätt okunnigt sagt av han. Det finns ALLTID vinster med bra subbar. Finns inga fullregisterhögtalare i världen som kan återge basen lika bra som ett system med ett par/4 bra subbar.
du är välkommen hem till mig på en provlyssning utan subbar.
Postad 14 June 2010 - 14:49
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
2st har många fördelar, men frågan är om inte ändå Ultran är mer detaljerad i basen tack vare en överlag mer genomtänkt konstruktion... (fast då åter igen BP12 är det jag syftar på då ) jag upplever att BP12 har bättre upplösning i basen än dess mindre sysskon.
Nu är jag besvärlig  men det du skriver här är viktigt för mig Kanske skall jag satsa på en PB-12 Plus och sedan (om jag skapar mig plats) utöka med ytterligare en ? Det är ju bättre med en subba än ingan alls, så att säga  Efter ditt svar blir det köp  ( man har ju 45 dagars returrätt om man skulle vara helt missnöjd )
Postad 14 June 2010 - 16:29
Unregistered76870ca0
-
Unregistered76870ca0
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Eftersom PB-13 verkar vara ett hett objekt sökte jag upp en review. http://www.stereophi...woofers/808svs/Och inte blev jag mycket klokare av det. Det enda jag kommit fram är att jag skall ha en med automatisk kalibrering. "Further listening revealed subtle differences among the PB13-Ultra and the more expensive REL Studio III, Velodyne DD-18, and JL Audio Fathom f113. A pair of Fathom f113s merged more smoothly with the Quads, producing a much deeper, more three-dimensional illusion of the soundstage than did the PB13-Ultra. The expensive REL Studio III had better pitch definition. The Velodyne DD-18—with its much larger (18") servo-controlled cone, high-pass filter, and 1400W internal amplifier—delivered greater punch, slam, and room lock. I also noticed that the PB13-Ultra added a subtle harshness and flattening of the soundstage to recordings of massed voices. This might be a function of the SVS's built-in 6dB/octave high-pass filter producing too little attenuation for the Quads' bass response. On the other hand, this same high-pass filter proved crucial for synthesizer recordings, such as the opening of "The Swordfight" from Casper: without the filter, the bass was bloated; with the filter switched on, it was tight and tuneful. Conclusions The SV Sound PB13-Ultra was most impressive for $1599, pumping out smooth, tuneful, distortion-free deep bass when the music called for it. Its built-in electronic crossover and single-band parametric equalizer made it as flexible as any subwoofer I've reviewed, and allowed me to quickly blend its output with that of my Quad ESL-989s to achieve clean, tight, solid bass with adequate pitch definition. The PB13-Ultra was at least half the price of, and easier to set up than, the more expensive subwoofers that have visited my listening room. Still, the PB13-Ultra couldn't quite match the musicality of those cost-no-object subs. Some recordings revealed small amounts of bass bloat, this perhaps related to the gradual high-pass filter slopes that failed to completely suppress the Quad ESLs' low-frequency output. Additionally, the PB13-Ultra's low retail price limits what features SVS can include: it doesn't come with a remote control; or an automated, self-adjusting parametric equalizer (as used in JL Audio's Fathom f113); or the virtual spectrum analyzer found in the more expensive subwoofers. In addition, the PB13-Ultra's deep-bass output had less of the shuddering, sustained power put out by the more expensive subs. But the SV Sound PB13-Ultra subwoofer did a remarkable job of providing great bass extension and power to my Quad ESL-989s. I heartily recommend it for its relatively low price, rugged construction, versatile controls, and sturdy drive-unit. "
Postad 14 June 2010 - 16:32
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Att be mig dra åt fanders i PM är rätt osnyggt också.
Skicka det PM:et till någon moderator. du är välkommen hem till mig på en provlyssning utan subbar.
Det ska jag försöka. Men det är fortfarande en fysisk omöjlighet.
Postad 14 June 2010 - 16:43
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Karlsson har lyssnat på en DD-15 hemma hos mig.
Det var en trevlig kväll, du är välkommen på lyssnarkväll hos mig, står redan några flak öl här
Postad 14 June 2010 - 16:53
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Skicka det PM:et till någon moderator. .
Stämmer det som står i detta inlägget https://www.minhembi...p;#entry2848658så förstår jag ditt predikande om tester i alla trådar. Det är en del som påstår att du är han. Fick länken av en annan som är lika less på det som jag Det var en trevlig kväll, du är välkommen på lyssnarkväll hos mig, står redan några flak öl här 
Kan du ta din bullshit via pm ? Eller skall du sabba denna tråden också ? --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- DVD-ai Vi tar resten via PM Trött på den här förbannade stalkern karlssons grabb
Redigerat av cedergren, 14 June 2010 - 17:12.
Postad 14 June 2010 - 17:21
Unregistered76870ca0
-
Unregistered76870ca0
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Fick just en offert från min lokale hemabio försäljare på 2250 USD för en DD-15.
Skall jag slå till?
Postad 14 June 2010 - 17:24
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag tror att om man ska ha något som spelar förbannat bra till en rimlig peng så får man nog fan bygga själv...
Postad 14 June 2010 - 18:43
Unregistered76870ca0
-
Unregistered76870ca0
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Jag tror att om man ska ha något som spelar förbannat bra till en rimlig peng så får man nog fan bygga själv... 
personligen, tror jag inte på bygga själv. Om det verkligen inte handlar om låg budget. Inget ont menat,
Postad 14 June 2010 - 18:45
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Det var en trevlig kväll, du är välkommen på lyssnarkväll hos mig, står redan några flak öl här 
Nog ska jag ta mig en sväng till dina hemtrakter! Med eller utan öl.  Synd att grannen kom förbi och hotade med polisen när du var här. Vi hade ju knappt kommit igång....
Postad 14 June 2010 - 19:06
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Fick just en offert från min lokale hemabio försäljare på 2250 USD för en DD-15.
Skall jag slå till?
Om det är fraktat, tullat momsat och klart är det ett bra pris. Bor du i Oslo? Är det i så fall semesterlönen som bränner i fickan?  Jag har förstått att i dessa dagar betalas den ut = köpfest i Norge. Annars finns möjligheter att via Avforum åka hem till folk och lyssna på SVS, Velodyne mm.. i Oslo. 2250USD är fortfarande en hel del stålar.
Postad 14 June 2010 - 19:27
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
personligen, tror jag inte på bygga själv. Om det verkligen inte handlar om låg budget.
Inget ont menat,
Vad är det du inte tror på ? Köp den där DD-15 så kan vi se vem som spelar på bäst om du vill. Om det är tullat och momsat så går den ju på runt 15 lök, och det är vad mitt hembygge gick på, så det skulle ju bli en rättvis kamp. I alla fall budgetmässigt...
Redigerat av Bakerman, 14 June 2010 - 19:29.
Postad 14 June 2010 - 19:33
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Vad är det du inte tror på ? Köp den där DD-15 så kan vi se vem som spelar på bäst om du vill. Om det är tullat och momsat så går den ju på runt 15 lök, och det är vad mitt hembygge gick på, så det skulle ju bli en rättvis kamp.
I alla fall budgetmässigt...
Kul! Jag ställer upp mot något köpesystem för 7papp! Få se om det blir en rättvis kamp det med...
Postad 14 June 2010 - 19:34
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Kul! Jag ställer upp mot något köpesystem för 7papp! Få se om det blir en rättvis kamp det med...
Exakt... Folk fattar inte att DIY är det mest prisvärda.. Sen finns det ju folk som varken kan eller vill bygga själv, och det är ju en annan femma, men att påstå att "man inte tror" på hembyggen är ju bara fånigt...  Jag kan ställa upp med min kökssubba mot någon som har en köpesubba för 4 lök också.. Sovrumssubban däremot... Den blev inget vidare, men den snyggaste av dom. Helt enkelt är Peerless XLS 12" med tillhörande slav inget vidare... Tur att jag köpte skiten billigt begagnat... Den duger i sovrummet...
Redigerat av Bakerman, 14 June 2010 - 19:37.
Postad 14 June 2010 - 21:29
Unregistered76870ca0
-
Unregistered76870ca0
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Vad är det du inte tror på ? Köp den där DD-15 så kan vi se vem som spelar på bäst om du vill. Om det är tullat och momsat så går den ju på runt 15 lök, och det är vad mitt hembygge gick på, så det skulle ju bli en rättvis kamp.
I alla fall budgetmässigt...
Tror helt enkelt inte man kan kombinera komponenter bättre själv.
Postad 14 June 2010 - 21:36
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
DIY kan vara givetvis vara allt från skräp till riktigt bra. Många verkar tro att det bara är att köpa ett bamseelement och skruva fast det i valfri låda... Det är nog vanligare med skräp på den fronten, men det gäller säkert inte vissa av er här på forumet. Jag tycker ändå att man inte skall rekommendera folk att bygga själva utan att informera om att man behöver läsa på och så vidare.
Lägger man 10k i material på en DIY och 40 timmar på att läsa på om hur man gör och 40 timmar på att bygga så är man uppe i 20-30k egentligen (beroende på rimlig timlön).
Å andra sidan, ser man det som ett rent nöje att läsa på och att bygga så är det ju billigt förstås.
Postad 14 June 2010 - 21:40
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Sunfire True Subwoofer går under 25 Hz, den är liten och låter som en 15"
Klart den möter och passerar mina egna kriterier
Däremot kostar den som en 15"
Postad 14 June 2010 - 22:35
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Tror helt enkelt inte man kan kombinera komponenter bättre själv.
Vad är det som ska kombineras när det gäller en subba...? En bas och ett steg menar du...? Fullregisterhögtalare däremot, där ska filter komponeras med olika komponenter med olika delningsfrekvenser och risk för en VÄLDANS massa problem för att få till det riktigt bra. En subba är ju i princip bara ett element i en låda. Den kan drivas av ett externt steg med extern delning. Det är inte direkt rocket science... Kan vara lite jox och labbande att få till det, men för 35 lök som billigaste DD-15 kostar på prisjakt... Då kan nog i princip vem som helst bygga något som åker ifrån en sån med den budgeten.. Bygg på 25 st SLS 10" och två behringer EP 4000... Då klarar man 35 lök lätt, och lär åka åttor runt DD-15 så det bara står härliga till.. Då är ändå SLS10 ett halvkass, men lättillgängligt element.. Bygger man på bra element lär man få ännu bättre resultat.. Sen om man vill ha 25 lådor är ju en annan femma, men att skriva att DIY aldrig blir bra eller prisvärt, då har man inte en susning om vad man pratar om... Sunfire True Subwoofer går under 25 Hz, den är liten och låter som en 15"
Men en Sunfire kanske inte är riktigt rätt val om man vill ha distinkt och precis bas till musik....
Postad 14 June 2010 - 22:40
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Lägger man 10k i material på en DIY och 40 timmar på att läsa på om hur man gör och 40 timmar på att bygga så är man uppe i 20-30k egentligen (beroende på rimlig timlön). Å andra sidan, ser man det som ett rent nöje att läsa på och att bygga så är det ju billigt förstås. 
Så kan man ju inte se det ?? Fan vad det blir dyrt att klippa gräsmattan, en trädgårdsmästare tar ju säkert 400 spänn i timmen... Eller tänk när man lagar sin egen mat ?? Tänk på vad dyrt det är att gå på restaurang !!? Hur mycket tjänar en kock egentligen !!!??? Sen är det kanske inte alla som har 20 lök i fickan på 40 timmars arbete.. Det är nog snarare en standardlön på 168 timmars arbete..
Postad 14 June 2010 - 22:51
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Hrm
Vilken är bästa subben ?
12"
Max bredd 45 höjd 50 djup 65
För musik och film
som går att köpa i butik
Redigerat av cedergren, 14 June 2010 - 22:52.
Postad 14 June 2010 - 22:59
Unregisterede8beb553
-
Unregisterede8beb553
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Hrm 
Vilken är bästa subben ? 12" Max bredd 45 höjd 50 djup 65 För musik och film som går att köpa i butik
En cylinder subb från SVS då. Dom är iaf lättare placera ut.
Postad 14 June 2010 - 23:06
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Den största fördelen med DIY är ju att man kan göra subbarna rätt. Det mesta på marknaden är ju felkonstruerade för optimal återgivning, något man kan råda bot mot genom att bygga rätt. Men vill man inte bygga själv så känns SVS det sundaste alt på den svenska marknaden. Två PB 13 ultra kan ju rocka på rejält.
Postad 15 June 2010 - 04:24
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Den största fördelen med DIY är ju att man kan göra subbarna rätt. Det mesta på marknaden är ju felkonstruerade för optimal återgivning, något man kan råda bot mot genom att bygga rätt. Men vill man inte bygga själv så känns SVS det sundaste alt på den svenska marknaden. Två PB 13 ultra kan ju rocka på rejält.
Varför skulle en amatör slå en kommersiell subwooferbyggare? Det borde vara rena turen om man fick ihop en subwoofer första gången och den presterar bättre än en tillverkare. En tillverkare borde kunna bygga en subwoofer billigare och kunna slå ut hela DIY med mängdtillverkning.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 15 June 2010 - 04:24.
Postad 15 June 2010 - 04:48
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Varför skulle en amatör slå en kommersiell subwooferbyggare? Det borde vara rena turen om man fick ihop en subwoofer första gången och den presterar bättre än en tillverkare. En tillverkare borde kunna bygga en subwoofer billigare och kunna slå ut hela DIY med mängdtillverkning.
Att slå ut en komersiell suba är inget problem sen vill en tillverkare tjäna så mycket på sitt allster som det går och helst då tillverkad i kina till ett mycket lågt pris eller som en tillverkare av element skrev made in usa men alla delarna kom från kina och när det uppdagades så var konkursen ett faktum.
Postad 15 June 2010 - 06:49
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Så kan man ju inte se det ?? Fan vad det blir dyrt att klippa gräsmattan, en trädgårdsmästare tar ju säkert 400 spänn i timmen... Eller tänk när man lagar sin egen mat ?? Tänk på vad dyrt det är att gå på restaurang !!? Hur mycket tjänar en kock egentligen !!!???
Sen är det kanske inte alla som har 20 lök i fickan på 40 timmars arbete.. Det är nog snarare en standardlön på 168 timmars arbete..
Nu skrev jag 40 + 40 timmar och 10-20k extra för arbetet. Det ger 5-10k i handen efter skatt per per vecka. Inte så extremt väl? Det är klart att man kan räkna så. Om du i stället för att bygga basrör hade lagt 80 timmar på att kakla ett badrum eller vad det nu är du jobbar med så hade du väl fått betalt?
Redigerat av hassesolo, 15 June 2010 - 07:12.
Postad 15 June 2010 - 07:41
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Att slå ut en komersiell suba är inget problem sen vill en tillverkare tjäna så mycket på sitt allster som det går och helst då tillverkad i kina till ett mycket lågt pris eller som en tillverkare av element skrev made in usa men alla delarna kom från kina och när det uppdagades så var konkursen ett faktum.
Gör man sämre grejor i KIna ? Det var vad man trodde om Japan på 70 talet, sedan tog de över hela skiten från väst
Redigerat av cedergren, 15 June 2010 - 09:36.
Postad 15 June 2010 - 08:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nu är jag besvärlig men det du skriver här är viktigt för mig
Kanske skall jag satsa på en PB-12 Plus och sedan (om jag skapar mig plats) utöka med ytterligare en ?
Det är ju bättre med en subba än ingan alls, så att säga
Efter ditt svar blir det köp
( man har ju 45 dagars returrätt om man skulle vara helt missnöjd )
Jo, kör på det tycker jag, dom större modeller na SVS är så pass trevliga att jag nästan tycker det är värt att köpa 1st för att sedan "röja upp" pch lyckas klämma in en till senare Sunfire True Subwoofer går under 25 Hz, den är liten och låter som en 15"
Uch... Sunfire är hemskt... dom låter "mycket" (mycket för sin storlek i alla fall) och dom går ganska djupt, men inte "djupt". + dom är dyra och helt oanvändvabar till annat än bröligt filmjud (alltså inte passande om man vill ha välartikulerat filmljud och absolut inte till musik !) Varför skulle en amatör slå en kommersiell subwooferbyggare? Det borde vara rena turen om man fick ihop en subwoofer första gången och den presterar bättre än en tillverkare. En tillverkare borde kunna bygga en subwoofer billigare och kunna slå ut hela DIY med mängdtillverkning.
Nu finns det ju en del "kända" ordentligt bra konstruktioner som man kan göra, noga uträknade och testade av väldigt många med bra resultat. det är säkra kort. att bara ta ett element om man dessutom saknar vettiga kunnskaper och sätta den i en låda, det är stor risk att man misslyckas och får ett allt annat än optimalt resultat. säkert i klass med dom flesta köpesubbar om man nu tycker att det duger, men bra... Neeej
Postad 15 June 2010 - 11:15
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Använder video contour läget på min sunfire och då går basen inte under typ 20 Hz, när den annars går mot 18Hz.
Och visst uteslutande filmljud, vem bryrsig om musik
Där kör jag med AR stereo högtalare.
Postad 15 June 2010 - 11:20
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Använder video contour läget på min sunfire och då går basen inte under typ 20 Hz, när den annars går mot 18Hz. Och visst uteslutande filmljud, vem bryrsig om musik Där kör jag med AR stereo högtalare.
också en variant som jag gjort i många år Men efter att ha kört en test cd från 0 till 20000 så är jag övertygad om mina frontars begränsningar även för musik
Redigerat av cedergren, 15 June 2010 - 11:21.
Postad 15 June 2010 - 11:29
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Använder video contour läget på min sunfire och då går basen inte under typ 20 Hz, när den annars går mot 18Hz. Och visst uteslutande filmljud, vem bryrsig om musik Där kör jag med AR stereo högtalare.
Har du hört talas om filmmusik?  Det är trevligt om den låter bra tycker jag.
Postad 15 June 2010 - 11:56
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Okey
Då kan vi konstarera att SVS PB 12 plus är den bästa subban för sin storlek
och endast överträffas av 13 ultra
+ att vi är överens om att AC3 inte är musikalisk
Postad 15 June 2010 - 12:09
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo fan AC3 verkar bra, men jag har dock inte hört denna subb än... den har dock mycket vettiga fungtioner i filtret som jag saknar hos nästan alla andra subbar på marknaden som verkligen möjliggör bra integrering till övriga högtalare. det är ställbart Q på filtret och sedan så har dom ju en 1 bands EQ vilket kan vara användbart. Men just variabeln Q på LP filtret är otroligt bra och något som jag anser att alla andra subbar borde ha ! Edit: BP12 Ultra verkar vara det vettigaste ja  klart mycket bättre än dom mindre modellerna, det är som jag upplever det ett ganska ordentligt "hopp" i ljudkvalitet.
Redigerat av DVD-ai, 15 June 2010 - 12:11.
Postad 15 June 2010 - 12:11
Unregistered1452
-
Unregistered1452
-
Användare
-
-
241 inlägg
Ett par sådana här då??? Snacka om KVANTITET! http://www.hifiklubb...21sx_subbas.htm
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|