Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

N900, feedback från användarna

330 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 december 2009 - 11:41

frals_
  • frals_
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Å andra sidan så behöver du inte använda NSU för att uppdatera den... :wacko:

Postad 14 december 2009 - 12:16

Unregisteredd6ec6b32
  • Unregisteredd6ec6b32
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Å andra sidan så behöver du inte använda NSU för att uppdatera den... :wacko:

Jo firmwareuppdateringar behövs väl NSU för? Då byts ju hela kärnan och allt.. Eller är det jag som missuppfattat?

Postad 14 december 2009 - 15:59

floffe
  • floffe
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Det går bra att flasha den manuellt också: https://wiki.maemo.o...ng_the_firmware

Postad 14 december 2009 - 16:37

Unregisteredd6ec6b32
  • Unregisteredd6ec6b32
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Det går bra att flasha den manuellt också: https://wiki.maemo.o...ng_the_firmware

Sweet! Jag gillar att göra saker manuellt, dessutom tjänar jag en liten slant på att inte köpa ett kontantkort :wacko:

Postad 14 december 2009 - 20:02

Unregistered29143e6f
  • Unregistered29143e6f
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
händer titt som tätt för mig att vissa fönster tex beskrivningar och liknande i programhanteraren stannar kvar och täcker halva skärmen när man går till dashboarden
försvinner iofs om man trycker till på på/av-knappen, men det är lite irriterande

Postad 14 december 2009 - 21:54

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Okej då har man fått sin N900 och kan tyvärr bara ge den godkänt så här långt.

HW mässigt ger jag dock den en fyra då byggkvaliten känns helt okej och bättre än min HTC Magic. Visst är det en tegelsten men det visste jag ju redan när jag köpte den :-)

Däremot kan jag bara ge OS:et en trea. Maemo 5 är helt enkelt inte "färdigt". Jag hoppas verkligen nokia ser till så att Maemo 6 släpps för N900 också annars blir jag mycket besviken och överväger i såna fall att gå över till Android igen.

Så vad är jag då besviken på så här långt? Jag kan inte låta bli att jämföra det med min Android mobil (HTC Magic). Vissa kommer säkert bli förbannade men det är ändå ett faktum Android växer! Om inte Nokia tar till sig av kritiken lär de snart vara uträknade i smartphone segmentet! Saker måste helt enkelt fungera bättre spelar ingen roll om N900 är inriktat på geeks eller ej. Personligen har jag ingen lust lägga 6000 kr på en 90% färdig produkt. Kort sagt jag kräver att buggar fixas och att man lägger till grunbdläggande funktioner som motsvarande Android mobiler har, Naturligvis kan man inte kräva allt av nokia men synk av kontaktlistor mot de vanligaste providers bör vara highpri liksom mer "smarta sökfunktioner".

Ett exempel: Inbyggda mailklienten saknar funktioner en sak som direkt irriterade mig var att efter jag skapat mitt gmail konto kunde jag inte skriva in ett namn ur kontaktlistan och få den att "autokompletera" något som funkar direkt i Android. Jo jag vet kanske lite orättvist med tanke på att Android är anpassat för just Googles Mail men ändå en funktion som säkert många kommer sakna. Eller för den delen synk mot Facebooks kontaktlista som HTC Hero har?

Metasökning av detta slag borde vara möjligt med hjälp av tracker för om jag inte minns fel används tracker som backend search engine i Maemo?

Thirdparty apps jag vill se:

* TwitterApps och Facebook apps och mer stöd för fler online photosharing siter vore också trevligt men antar delar av detta redan finns. Ska kolla detta sen :-)

Nu när jag sitter här och skriver så funderar jag ändå lite på om jag kanske trots allt är rätt nöjd trots felen men helt klart bör felen/avskandaden åtgärdas innerligt på att de fixas i nyare firmware och framförallt att Maemo 6 släpps till N900 för då kan det bli en riktigt bra telefon/dator som kan konkurrera med Android/Iphone men i dagsläget är dessvärre Andoid och Iphone två steg före Nokia så nu är det upp till Nokia att visa att de fortfarande vill slåss för att ha kvar sina marknadsandelar...

Ang. Resistiv vs Kapasitiv touschsreen: Som en Magic och nu N900 ägare kan jag säga att Kapasitiv touschreen har både sina för och nackdelar och jag var skeptiskt till att N900 endast har Resistiv ,men faktum e att den helt klart är godkänd på den fronten gäller bara lära sig trycka rätt :-). Kapasitiv har ju nackdelen att man måste dra med tummen vilket e e nackdel i vintern om man e ute med hanskarna på :-P

Postad 14 december 2009 - 22:19

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Är det någon som är missnöjd med sin n900:a(förutom ni som fått DOA)?

Postad 14 december 2009 - 22:37

Framtid
  • Framtid
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag börjar min karriär på Min hembio med ett N900-inlägg :(

Är det någon som vet om det går att ändra så att den inte fortsätter spela upp om man drar ur lurarna då man lyssnar på musik?

Postad 14 december 2009 - 23:10

Unregistered291b33b4
  • Unregistered291b33b4
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Ett exempel: Inbyggda mailklienten saknar funktioner en sak som direkt irriterade mig var att efter jag skapat mitt gmail konto kunde jag inte skriva in ett namn ur kontaktlistan och få den att "autokompletera" något som funkar direkt i Android. Jo jag vet kanske lite orättvist med tanke på att Android är anpassat för just Googles Mail men ändå en funktion som säkert många kommer sakna. Eller för den delen synk mot Facebooks kontaktlista som HTC Hero har?

Nej det är lite synd men klickar man på "To" och sen börjar skriva namnet så hittar den det, 2 klick extra men inte allt för farligt.

* TwitterApps och Facebook apps och mer stöd för fler online photosharing siter vore också trevligt men antar delar av detta redan finns. Ska kolla detta sen :-)

Witter för twitter, hermes för fb och pixelpipe(stödjer allt du kan tänka dig) för sharing.

Nu när jag sitter här och skriver så funderar jag ändå lite på om jag kanske trots allt är rätt nöjd trots felen men helt klart bör felen/avskandaden åtgärdas innerligt på att de fixas i nyare firmware och framförallt att Maemo 6 släpps till N900 för då kan det bli en riktigt bra telefon/dator som kan konkurrera med Android/Iphone men i dagsläget är dessvärre Andoid och Iphone två steg före Nokia så nu är det upp till Nokia att visa att de fortfarande vill slåss för att ha kvar sina marknadsandelar...

OSet är ju nytt för telefoner och har stor potential så sköter nokia det bara så kan det bli bra, men just nu kanske dom ligger efter på vissa fronter.

Ang. Resistiv vs Kapasitiv touschsreen:

Den kommer växa på dig :(. Med n900s upplösning så blire lite svårt med kapacitiv.

Redigerat av Unregistered291b33b4, 14 december 2009 - 23:11.

Postad 14 december 2009 - 23:30

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Vist är det bra att man tar upp nackdelar med os men man måste ju komma ihåg att den är rykande färsk..
I mobil sammanhang..

Om man ser till hur mycket som saknades under flera år till Iphone,och Android till en början så är väl inte maemo värre?

Postad 14 december 2009 - 23:38

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Vist är det bra att man tar upp nackdelar med os men man måste ju komma ihåg att den är rykande färsk..
I mobil sammanhang..

Om man ser till hur mycket som saknades under flera år till Iphone,och Android till en början så är väl inte maemo värre?

Nope. Os:et var över förväntan faktiskt. Saknar egenligen inte så mycket som jag trodde. Sedan kan man alltid hitta saker som kan förbättras oavsätt hur bra det är. Är ju nice att vara med från början med maemo i telefonvärlden :(

tycker tre får släppa mobilen nu så du kan få tag i en. Du har ju trots allt varit med från början i tråden.

Postad 14 december 2009 - 23:41

Wowbagger IP
  • Wowbagger IP
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Nu har jag inte fått N900 ännu men kan inte förstå hur man anser att android ligger 2 steg före N900 för att den kan synka mot facebook och liknande, eller att ha indivuella ringsignaler för varenda kontakt man har. För mig känns det som att full flash är mycket viktigare och gör att N900 känns som en bättre lur idagsläget.

Sen kommer väll flashstöd till android om ett halvår men antar att man nog kan synka sin N900 vid den tidpunkten.

Postad 14 december 2009 - 23:42

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Den kommer växa på dig :(. Med n900s upplösning så blire lite svårt med kapacitiv.

Vad är det med upplösningen som gör att det blir svårt med kapacitiv? *Nyfiken*

Postad 14 december 2009 - 23:43

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Nej det är lite synd men klickar man på "To" och sen börjar skriva namnet så hittar den det, 2 klick extra men inte allt för farligt.

Hmm klickade på "till" (kör svenska) men då kommer det upp en tom ruta med "Inga kontakter" och då har jag ändå lagt in mitt Gmail/GoogleTalk konto och hämtat ner en massa i inkorgen så vad jag menar var att den skulle leta i dem åtm. men verkar inte funka :-/

Postad 15 december 2009 - 00:39

Unregistered291b33b4
  • Unregistered291b33b4
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Vad är det med upplösningen som gör att det blir svårt med kapacitiv? *Nyfiken*

Precisionen med en tumme är en aning bristfällig ibland, jag hivar gärna fram stylusen på n900an när jag är inne på t.ex fb. Men visst överlever man, både droid och htc hd2 har ju ungefär samma upplösning, visserligen lite större skärm men det är marginellt. Potentialen i resistiv är högre i just det här avseendet.

Hmm klickade på "till" (kör svenska) men då kommer det upp en tom ruta med "Inga kontakter" och då har jag ändå lagt in mitt Gmail/GoogleTalk konto och hämtat ner en massa i inkorgen så vad jag menar var att den skulle leta i dem åtm. men verkar inte funka :-/

Hmm inga kontakter alls är konstigt, jag har hela min telefonbok där. Men visst missar den de kontakter man har på enbart gmailen(fast googletalk är ju kopplat till telefonen i övrigt och borde hamna med). Det får du klura på varför det inte syns :(

EDIT: efter att ha kollat lite noggrannare har jag sett att jag inte har hela telefonboken där, bara de som har sparade email-adresser - vilket var de flesta. EDIT igen: det var det inte alls det. Jag vettefan vilka jag har där. Slutsatsen är att den behöver bearbetas rejält och jag håller med dig i ditt ursprungliga påstående.

Redigerat av Unregistered291b33b4, 15 december 2009 - 00:53.

Postad 15 december 2009 - 08:53

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0

Däremot kan jag bara ge OS:et en trea. Maemo 5 är helt enkelt inte "färdigt". Jag hoppas verkligen nokia ser till så att Maemo 6 släpps för N900 också annars blir jag mycket besviken och överväger i såna fall att gå över till Android igen.

Så vad är jag då besviken på så här långt? Jag kan inte låta bli att jämföra det med min Android mobil (HTC Magic). Vissa kommer säkert bli förbannade men det är ändå ett faktum Android växer! Om inte Nokia tar till sig av kritiken lär de snart vara uträknade i smartphone segmentet! Saker måste helt enkelt fungera bättre spelar ingen roll om N900 är inriktat på geeks eller ej. Personligen har jag ingen lust lägga 6000 kr på en 90% färdig produkt. Kort sagt jag kräver att buggar fixas och att man lägger till grunbdläggande funktioner som motsvarande Android mobiler har, Naturligvis kan man inte kräva allt av nokia men synk av kontaktlistor mot de vanligaste providers bör vara highpri liksom mer "smarta sökfunktioner".

Metasökning av detta slag borde vara möjligt med hjälp av tracker för om jag inte minns fel används tracker som backend search engine i Maemo?

Thirdparty apps jag vill se:

hmm vad baserar du på att du inte tycker maemo 5 inte färdigt? bara för du vet att det ska komma ett maemo 6? Bara för det är vissa saker som mailgrejen som antagligen kommer i uppdateringar inte funkar just nu, ja nokia har väl prioriterat andra saker. Och ALLA nya mobiler har väl buggar som måste fixas! Inget som är Maemo 5 är ensamt om gäller ju typ alla mobiler , ingen är klar när den skeppas.

Då va inte din Android mobil (HTC Magic) färdig iheller på den hade jag saknat full flash! Lite vad man personligen behöver, man kan knappast täcka allas behov därför finns det uppgraderingar av mjukvara.

Redigerat av Gurra101, 15 december 2009 - 08:54.

Postad 15 december 2009 - 09:08

spooksman
  • spooksman
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej!
Nån som använder sin n900 med en mac ?
Är väldigt sugen på en men funkar den/kommer den inte funka alls med min mac så känns det som ett dumt köp för mig. Så hade varit kul att höra lite feedback från nån som kör n900 och mac :(

MVH
//Martin

Postad 15 december 2009 - 11:42

Unregistered291b33b4
  • Unregistered291b33b4
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

hmm vad baserar du på att du inte tycker maemo 5 inte färdigt? bara för du vet att det ska komma ett maemo 6? Bara för det är vissa saker som mailgrejen som antagligen kommer i uppdateringar inte funkar just nu, ja nokia har väl prioriterat andra saker. Och ALLA nya mobiler har väl buggar som måste fixas! Inget som är Maemo 5 är ensamt om gäller ju typ alla mobiler , ingen är klar när den skeppas.

Fast os:et känns jävligt oslipat. Flertalet menyer som är ologiska, saker hänger sig, internal errors, telefonen hänger inte med när man vrider luren, den svarar inte på input emellanåt även fast man grafiskt ser att den reagerar, stöd för mms saknas, stöd för bluetooth-modem är inte med i grunden, en effektiv switchning mellan nät verkar saknas, tidigare nämnda push, kalendern har svårt att synka med gmail osv.

Angående mac och n900 har jag inte en aning mer än att jag sett en katalog som heter osX :(

Postad 15 december 2009 - 12:11

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0

Fast os:et känns jävligt oslipat. Flertalet menyer som är ologiska, saker hänger sig, internal errors, telefonen hänger inte med när man vrider luren, den svarar inte på input emellanåt även fast man grafiskt ser att den reagerar, stöd för mms saknas, stöd för bluetooth-modem är inte med i grunden, en effektiv switchning mellan nät verkar saknas, tidigare nämnda push, kalendern har svårt att synka med gmail osv.

Angående mac och n900 har jag inte en aning mer än att jag sett en katalog som heter osX :)

Nja som jag skrev har man inte dessa problem med andra mobiler? Att menyer är ologiska, för vem? Är inte det en vanesak? Inget som hängt sig för mig (men jag sa inte att den va perfekt kan slipas på en del grejor). Mena mest, finns inte detta hos flesta nya mobiler och då med helt nytt OS?

Är väl så med allt nytt som kommer ut, att tillverkarna tar hjälp av konsumenten med att få "tips" på buggar osv för att kunna fixa i kommande mjukvaruppdateringar.

Tycker det flyter på fint jag.

Redigerat av Gurra101, 15 december 2009 - 12:13.

Postad 15 december 2009 - 12:39

addee
  • addee
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Någon mera än jag som har problem med Bluetooth-dun senaste scriptet? Måste dessutom köra via PC suite annars kopplar den inte upp alls.

Har lagt in telias onlinte.telia.se som AT-kommando, samt tagit bort LCP extensions.

Problemet kvarstår.

Över USB går det dock utan problem.

Postad 15 december 2009 - 12:59

Unregistered291b33b4
  • Unregistered291b33b4
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Nja som jag skrev har man inte dessa problem med andra mobiler? Att menyer är ologiska, för vem? Är inte det en vanesak? Inget som hängt sig för mig (men jag sa inte att den va perfekt kan slipas på en del grejor). Mena mest, finns inte detta hos flesta nya mobiler och då med helt nytt OS?

Om det händer hos andra telefoner eller ej säger inte emot det faktum att os:et är ofärdigt, 2 fel gör inte 1 rätt. Menyerna är icke konsekventa vilket gör dom ologiska (t.ex att man in i meny där man har settings, camera m.m måste klicka på "more" för att se flera, istället för att scrolla. När man deletar länkar i webläsare så visas detta med en bock, när man gör det i mailen visas det med att mailet färgas). Att os:et är nytt är en ursäkt men faktum kvarstår att os:et känns ofärdigt.

Postad 15 december 2009 - 14:51

floffe
  • floffe
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Precisionen med en tumme är en aning bristfällig ibland, jag hivar gärna fram stylusen på n900an när jag är inne på t.ex fb. Men visst överlever man, både droid och htc hd2 har ju ungefär samma upplösning, visserligen lite större skärm men det är marginellt. Potentialen i resistiv är högre i just det här avseendet.

Hmm inga kontakter alls är konstigt, jag har hela min telefonbok där. Men visst missar den de kontakter man har på enbart gmailen(fast googletalk är ju kopplat till telefonen i övrigt och borde hamna med). Det får du klura på varför det inte syns :)

EDIT: efter att ha kollat lite noggrannare har jag sett att jag inte har hela telefonboken där, bara de som har sparade email-adresser - vilket var de flesta. EDIT igen: det var det inte alls det. Jag vettefan vilka jag har där. Slutsatsen är att den behöver bearbetas rejält och jag håller med dig i ditt ursprungliga påstående.

Nej, den synkar i nuläget inte Google Contacts. Och bara för att någon ligger inlagd på google talk betyder inte att det automatiskt är en giltig mailadress, det kan vara vilken jabber-server som helst även om det ofta är en fungerande mailadress. Hade väl varit värre om den automatiskt velat lägga in alla jabber-kontakter som mailadresser och man fått fel när man försöker skicka till dessa. Jag vet att det var någon på talk.maemo.org som funderade på hur man kunde lösa det med att många mailadresser är samma som IM-id för exempelvis Gtalk och MSN, men det finns inga färdiga lösningar än.

Postad 15 december 2009 - 15:13

Unregistered291b33b4
  • Unregistered291b33b4
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Nej, den synkar i nuläget inte Google Contacts. Och bara för att någon ligger inlagd på google talk betyder inte att det automatiskt är en giltig mailadress, det kan vara vilken jabber-server som helst även om det ofta är en fungerande mailadress. Hade väl varit värre om den automatiskt velat lägga in alla jabber-kontakter som mailadresser och man fått fel när man försöker skicka till dessa. Jag vet att det var någon på talk.maemo.org som funderade på hur man kunde lösa det med att många mailadresser är samma som IM-id för exempelvis Gtalk och MSN, men det finns inga färdiga lösningar än.

Nej jag kollade upp det sen och kom fram till samma sak, även fast det verkar som vissa fått syncat. Frågan kvarstår vad det är som dyker upp i min kontaktbok, kan vara fb-vänner men jag har inte undersökt det noggrannt.

Postad 15 december 2009 - 16:58

buxxer
  • buxxer
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
En liten undran till er, som använder e-postklienten i telefonen: Vad ger det för fördelar jämfört med att köra mailen i webbläsaren, t.ex Gmail? Har jag missat något? Åtkomst till inkorgen när man är off-line kan jag tänka mig är en fördel, men finns det andra?

Postad 15 december 2009 - 17:34

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Hittat något jag inte gillar med mediaspelaren. Då man lyssnar på internetradio kan den tvings buffra ibland över 3g nätet. Om den buffrar eller tappar anslutningen för länge byter den station. Hittar inget sätt att stoppa det. Jag vill inte byta station bara för jag får lite dålig signal med jämna mellanrumm, gaah.

Postad 15 december 2009 - 19:38

Unregistered5f1ea27c
  • Unregistered5f1ea27c
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Har trassel med att få mailen att fungera bra.
När jag lägger upp mina användaruppgifter, POP samt SMTP servrar så fungerar det direkt.
Men bara tillfälligt. Efter ett tag står den bara och söker, och inkorgen dyker inte upp.
Tok med mailprogrammet, eller bommar jag något i inställningarna?

Postad 15 december 2009 - 20:32

ake1010
  • ake1010
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Tjo, har precis suttit och granskat skärmen nu (under en väldigt stark lampa) efter 5 dagars användning.
Jag upptäckte inte en minsta antydan till repa men vad jag fann var små runda cirklar, 2-3 st som måste ha uppkommit under tillverkningen. Någon annan som har liknande cirklar? :)

Redigerat av ake1010, 15 december 2009 - 20:37.

Postad 15 december 2009 - 21:47

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Hittat något jag inte gillar med mediaspelaren. Då man lyssnar på internetradio kan den tvings buffra ibland över 3g nätet. Om den buffrar eller tappar anslutningen för länge byter den station. Hittar inget sätt att stoppa det. Jag vill inte byta station bara för jag får lite dålig signal med jämna mellanrumm, gaah.

Hitta varför den höll på och buffra mellan varven, tydligen tappar den kontakten varje gång den gör en wlan scanning. Sedan jag stängde av det har de inte varit ett enda avbrott :)

Postad 15 december 2009 - 23:18

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jag inser att N900 är en geektelefon och precis släppts och begär inte att det ska funka direkt. Men om nån nu läser här bör man vara medveten om problemen och jag är inte av den typer som tycker allt är sååå fantastiskt när jag köper en grej. Men om nu nån här är Nokia fanatiker bör man nog ge sjutton i att läsa mina inlägg för jag är sån som säger vad jag tycker är fel gillar folk inte det fine. Dont read on ;-)

Just det där med "lur" är ju en sak som inte är fullständig på N900. Nu har Nokia förvisso sagt att det inte är en telefon i första hand utan en "handdator". Likförbannat har den en inbyggd telefon därmed får de kallt räkna med att om det bara är halvdant iimplementerat kommer folk klaga och kräva att det fixas. Jag tillhör en av dem trots jag e geek :)

En annan sak som inte funkar för mig är att mitt stereo headset, förvisso från SonyEricsson, inte vill para sig med N900 vilket inte var några alls problem i min HTC Magic den pararde sig direkt. Är det nån annatr som har problem med stereo headset? fungerar AD2P stödet?

Tycker mig även märkt att ibland fattar inte skärmen när jag trycker på den vilket bitsvis är jävligt irriterande. Kanske jag fått ett måndagsexemplar på den fronten eller e det för att jag vant mig vid kapasitiv och omedvetet gör "fel" dvs trycker med tummen istället föär med fingertoppen...

Och vad gäller flashstödet är ju skiten ett nödvändigt ont men här hade jag nog hellre sett att W3C kunde få"arslet ur vagnen och standardisera Canvas så att alla webbläsare kan implementera det istället för skräpflash som käkar upp CPU då Adobe är urusla på att optimera flash suck...

Vad gäller synk av kontakter:

I nuläget har jag inte kunna synka en enda kontakt eftersom min HTC magic är synkad mot gmail. Jag gillar ärligt talat inte att synka mot Google men i stort sett alla mobiltillverkare kör sin egen skräpstandard där man inte vill samarbeta för en gemensam kontakt sync standard. Eller där synkverktygen är windows only eller Microsoft Echange crap. Så därför blev det Gmail för min del.

MEN jag ska erkänna att jag på brist av tid inte kollat upp tillräckligt noga OM det finns nån thirdparty app för att synka mot exempelvis gmail :-)

Så om nån har tips om det skriv gärna här om det då kanske fler är i behov av det :-)

Redigerat av tieliese, 15 december 2009 - 23:30.

Postad 16 december 2009 - 00:07

hagewire
  • hagewire
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Hur installerar man spel, program på n900 för när jag har försökt att testa de så står det bara att programpaketet inte hittades har försökt ladda ned från maemo.org å från maemo-nokia

Postad 16 december 2009 - 00:08

Unregistered291b33b4
  • Unregistered291b33b4
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Hur installerar man spel, program på n900 för när jag har försökt att testa de så står det bara att programpaketet inte hittades har försökt ladda ned från maemo.org å från maemo-nokia

Genom app.manager?

Postad 16 december 2009 - 00:11

hagewire
  • hagewire
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Genom app.manager?

programhanteraren alltså? men den hittar int någgi spel eller nått sånt? :) hur tar man prtsc me n900? så kan ja visa bild

Postad 16 december 2009 - 00:28

Unregistered291b33b4
  • Unregistered291b33b4
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

programhanteraren alltså? men den hittar int någgi spel eller nått sånt? :) hur tar man prtsc me n900? så kan ja visa bild

Programhanteraren heter det nog på svenska ja. Du får lägga till några extra kataloger, öppna app.manager, klicka på application catalog högst upp, där har du Maemo Extra(nästan lika säkert som standardbiblioteket) som du kan lägga till genom att klicka på den och klicka ur rutan Disable.

För ännu mer program kan du lägga till följande kataloger:
Extras-testing: hyfsat säker att lägga till även om vissa saker kan strula
Web address: http://repository.ma...extras-testing/
Distribution: fremantle
Components: free non-free

Extras-devel: osäkert, kan i värsta fall bricka telefonen
Web address: http://repository.ma...g/extras-devel/

Utöver detta finns det några till kataloger du kan lägga till, bla för snes men dom får du söka reda på själv.

För printscreen: Ctrl + Shift + P

Redigerat av Unregistered291b33b4, 16 december 2009 - 00:38.

Postad 16 december 2009 - 00:47

hagewire
  • hagewire
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Programhanteraren heter det nog på svenska ja. Du får lägga till några extra kataloger, öppna app.manager, klicka på application catalog högst upp, där har du Maemo Extra(nästan lika säkert som standardbiblioteket) som du kan lägga till genom att klicka på den och klicka ur rutan Disable.

För ännu mer program kan du lägga till följande kataloger:
Extras-testing: hyfsat säker att lägga till även om vissa saker kan strula
Web address: http://repository.ma...extras-testing/

Extras-devel: osäkert, kan i värsta fall bricka telefonen
Web address: http://repository.ma...g/extras-devel/

Utöver detta finns det några till kataloger du kan lägga till, bla för snes men dom får du söka reda på själv.

För printscreen: Ctrl + Shift + P

Okj :) vart sparas bilden när man tar print screen?

Postad 16 december 2009 - 01:03

hagewire
  • hagewire
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Det häär är det enda jag får upp? :S

Postad bild

Postad 16 december 2009 - 09:44

floffe
  • floffe
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Det häär är det enda jag får upp? :S

Postad bild

Plocka upp menyn genom att klicka där det står "Programhanteraren" och sedan Programkataloger eller något sådant från menyn som kommer ner. Där kan du lägga till nya, i första hand lämpligtvis Maemo Extras (om inte den redan ligger inne och bara behöver kryssas i en ruta).

Katalognamn: Extras
Web address: http://repository.maemo.org/extras/

Postad 16 december 2009 - 16:54

hagewire
  • hagewire
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Plocka upp menyn genom att klicka där det står "Programhanteraren" och sedan Programkataloger eller något sådant från menyn som kommer ner. Där kan du lägga till nya, i första hand lämpligtvis Maemo Extras (om inte den redan ligger inne och bara behöver kryssas i en ruta).

Katalognamn: Extras
Web address: http://repository.maemo.org/extras/

Så häär står det bara fast jag skrivit in allt rätt :S

http://www3.speedysh...8...4908[1].png

http://img402.images...09121617490.png

Postad 16 december 2009 - 17:09

Strutten
  • Strutten
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

http://img402.images...09121617490.png

Och du är hundra på att du skrivit fremantle, och inte freemantle?

Postad 16 december 2009 - 17:19

hagewire
  • hagewire
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Och du är hundra på att du skrivit fremantle, och inte freemantle?

Japp... vad kan de vara föör fel? :)

http://i45.tinypic.com/2w30rx5.jpg

Postad 16 december 2009 - 17:31

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Eller vänta på v1.1 kanske? ^^'

Alla är vi väl medvetna om hur nya modeller på marknaden som är så här pass avancerade lider av barnsjukdomar till en början. Men om det håller i sig under en längre tid känns det verkligen inte som att "man måste kunna haxxa Linux för att få ut det mesta" håller som någon slags ursäkt för att mjukvaran är ofärdig.

För 6000kr förväntar jag mig en mobil som fungerar som den ska i så stor utsträckning som möjligt och kan göra det den har lovat. Det hoppas jag inte att någon beskyller mig för :)

Som N5800 användare vet man att Nokia kör ut så många nya modeller, ofta, så några uppdateringar, efter ett halvår, kan man nog leta efter i närmaste vattenpöl. Är sugen på denna men om den buggar för mycket tror jag inte allt kommer rättas till (nya buggfixar kan ge nya buggar).

Postad 16 december 2009 - 17:53

Unregisteredf5f0e70b
  • Unregisteredf5f0e70b
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Är sugen på denna men om den buggar för mycket tror jag inte allt kommer rättas till (nya buggfixar kan ge nya buggar).

Jag förstår vad du menar, hade en N97 som var en total katastrof.
Men nu har jag haft min kära N900 i en vecka och är fantastiskt nöjd. Sitter ofta och bara pillar och ändrar.
Det mesta funkar mycket bra.

Synkar gmail och jobbmail, messar, skypar, rnger med iptelefoni, ringer vanligt, utan några problem alls.
Sändaren för telefonsamtal är t.o.m. bättre än den N95:an hade. Samtalskvalitén är hög.

Surfar hjälpligt med 3G, hemma med wlanet går det bättre.
Tittar på film.
Kör Facebook.
Streamar musik från hemmanätverket väldigt smidigt.
Telefonen byter själv internetuppkoppling när man kommer inom wlan-täckning.

Navigationen funkar bra. Saknar möjligheten att lägga in kartor bara..

Ser självklart fram mot uppdateringen, men, det funkar bra ändå som det är nu.

Går inte att jämföra med N97:an som ajg anser aldrig borde ha släppts.

Jag rekommenderar köp!

Postad 16 december 2009 - 19:11

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Då vore det ju trevligt att t ex kunna streama spellistor från sin NSLU2 om det fanns apps för detta. Enstaka låtar går ju från både PSP och N5880 genom webbUL från NSLU2 (orginal FW) Fast går det streama spellistor från datorn till N900 vore det också intressant oh öka köplusten.

Dock, gott folk, mitt största köpmotstånd mot N900 är att det absolut inte är en enhandsfattningstelefon eftersom det inte går att köra med stående skärm. Skittråkigt mao.

Postad 16 december 2009 - 22:16

Unregisteredf5f0e70b
  • Unregisteredf5f0e70b
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Dock, gott folk, mitt största köpmotstånd mot N900 är att det absolut inte är en enhandsfattningstelefon eftersom det inte går att köra med stående skärm. Skittråkigt mao.

Som telefon är det enhand!
Jag har ställt in min så att den går till telefonläge när jag håller den lodrätt.
Man kan slå nummer manuellt eller nå kontakterna smidigt.

Men det går inte att messa i detta läget före nästa FW-update.

Postad 16 december 2009 - 22:57

patrik aderson
  • patrik aderson
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
någon som kan berätta hur webbläsaren känns är den snabb jämfört med andra smartphoens tack

Postad 16 december 2009 - 23:02

m1cke
  • m1cke
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
lonleg: Några tankar kring batteritid jämfört med N97? Förstår att du pillar betydligt mycket mer med denna än vad du gjorde med din N97 för en vecka sedan men vad tycker du?
Har N97 nu och en N900 på väg från Nederländerna.
Det enda positiva med N97 (nåja, nu är jag lite hård) är batteritiden som är mycket bra så det oroar jag mig för lite nu när jag byter till N900.

Postad 17 december 2009 - 12:22

Unregisteredd6ec6b32
  • Unregisteredd6ec6b32
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

någon som kan berätta hur webbläsaren känns är den snabb jämfört med andra smartphoens tack

Jag upplever att webbläsaren är kvickast av de telefoner jag provat surfa på (iphone 3gs, hero). Att skärmupplösningen är närmare det dubbla gör bara saken trevligare ;) (en sak att ha i åtanke är att man i princip måste använda stylusen när man surfar iochmed att länkar och sånt blir så smått på webben)

Postad 17 december 2009 - 12:26

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0

Jag upplever att webbläsaren är kvickast av de telefoner jag provat surfa på (iphone 3gs, hero). Att skärmupplösningen är närmare det dubbla gör bara saken trevligare ;) (en sak att ha i åtanke är att man i princip måste använda stylusen när man surfar iochmed att länkar och sånt blir så smått på webben)

Nja jag kör med att Zooma in om jag ska trycka på någon länk så funkar det hur bra som helst :wub:

Postad 17 december 2009 - 13:23

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Jag har ställt in min så att den går till telefonläge när jag håller den lodrätt.

Går det surfa med en hand dvs med skärmen stående? Det är väldigt viktigt för mig

Postad 17 december 2009 - 13:33

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Går det surfa med en hand dvs med skärmen stående? Det är väldigt viktigt för mig

I dagsläget nej, men det ska väl funka iom uppdatering till 1.1 och den kommer väl när som helst nu...

Är det inte browsern som ska kunna användas i portrait mode iom nästa uppdatering, eller kan man även skicka sms i portrait?
Har för mig att jag läst att det var browsern i portrait som skulle fixas med 1.1 uppdateringen....

Postad 17 december 2009 - 15:26

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Det enda jag läst är att browser ska funka i porträttläge i uppdateringen som kommer...

Själv hoppas ja på att kalender och sms kommer att funka med tiden..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.