Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Var är alla rörälskare?

247 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yaqin MC-100B (Förstärkare) 1 8.333332 (2) Inga priser

Postad 16 March 2010 - 19:09

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Har testat alla kombinationer. Det låter bra, men jag hoppar inte av lycka än så länge. Fullt möjligt att mina högtalare är för tunga för en rörstärkare. Vi får väl se när den gått ett tag.

Låter den inte bättre än mina classic när den blivit riktigt inkörd så kommer jag nog försöka sälja den vidare. Känns inte som att jag vill sitta och köpa på mig en massa rör när jag inte vet om det blir nåt bättre. Men jag ska inte dra några slutsatser än.

MVH Martin

Nää inte ska du behålla den, om den inte ger dig det ljud du vill ha..
Det är ju det eviga problemet man råkar ut för med hifi, att aldrig hitta den perfekta kombinationen.., fungerar den ena saken, nog sjutton hittar man nåt "fel" på annat istället :D

Postad 16 March 2010 - 19:55

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Synd att du inte är 100% nöjd. Jag råkar veta att dina Classic-steg är sjukt bra så det är ingen lätt uppgift för rörförstärkaren att slå dem...

Sedan är det nog lite som LP/CD-fenomenet, det finns det som aldrig skulle drömma om att köpa en LP-spelare. De gillar inte det mjuka ljudet. Och tvärtom såklart! Den som gillar LP gillar ofta rörförstärkare...

Postad 17 March 2010 - 00:17

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Tror inte att produkten i sig blir inkörd men dina öron möjligen, ge det minste en vecka att vänja dig vid ljudet.

Ja, inte vet jag. Jag uppfattade det tidigare i tråden som att rören behöver 30-50 timmar på sig innan dom låter som dom ska. Har aldrig haft rör förr så jag vet inte om det är så eller inte.

Nää inte ska du behålla den, om den inte ger dig det ljud du vill ha..
Det är ju det eviga problemet man råkar ut för med hifi, att aldrig hitta den perfekta kombinationen.., fungerar den ena saken, nog sjutton hittar man nåt "fel" på annat istället :P

Jo, det är ju det. Men missförstå mig inte, det låter absolut bra. Men jag upplever det främst vid högre volymer att ljudet blir lite påfrestande och småjobbigt, och detta är inga monstervolymer utan bara högt. Dist? Slut på kraft?

Synd att du inte är 100% nöjd. Jag råkar veta att dina Classic-steg är sjukt bra så det är ingen lätt uppgift för rörförstärkaren att slå dem...

Sedan är det nog lite som LP/CD-fenomenet, det finns det som aldrig skulle drömma om att köpa en LP-spelare. De gillar inte det mjuka ljudet. Och tvärtom såklart! Den som gillar LP gillar ofta rörförstärkare...

Det är bara lite första reflektioner från min sida. Kan hända att jag behöver vänja mig lite vid det nya ljudet. Ska göra en jämförelse mot mina classic någon dag. Ett litet problem är att det kommer en och tittar på mina högtalare på fredag. Får jag dom såld då så kommer jag skaffa canton stativare som har 1,5 dB lägre känslighet vilket bäddar för ytterligare problem om det beror på för lite kraft. Iofs kan jag dela dom neråt i frekvens för att spara lite effekt då tanken är att ett par subbar ska möta upp på djupet.
Classic är bra, det håller jag med om. Trots det billiga priset.

För övrigt kan jag säga att rörglöden såhär i mörkret är fenomenalt läcker, jag vill verkligen att den ska stanna men i slutändan är det ju ljudet som gäller.

Kan slänga upp lite bilder från uppackningen om ni vill se. Kolla mitt galleri.

MVH Martin

Postad 17 March 2010 - 00:35

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Kollade precis BIAS:en med en multimeter. Man ska ligga mellan 0,55V-0,6V. Ett rör låg inom det intervallet. Två låg på ca 0,64 och en på 0,68. Nu har jag justerat så att alla ligger på prick 0,575V

Man kan ju hoppas på att detta var negativt för ljudet. Troligtvis bör värmeutvecklingen bli mindre nu iaf, har blivit grymt varm som det varit tills nu.

Förstärkaren har nu gått ett dygn i sträck.

Jag som kör en hembioprocessor som försteg, ska jag ställa volymkontrollen på rörisen på max eller är det bättre att ställa den lite lägre och höja mer på försteget istället?

MVH Martin

Postad 17 March 2010 - 07:23

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Kollade precis BIAS:en med en multimeter. Man ska ligga mellan 0,55V-0,6V. Ett rör låg inom det intervallet. Två låg på ca 0,64 och en på 0,68. Nu har jag justerat så att alla ligger på prick 0,575V

Man kan ju hoppas på att detta var negativt för ljudet. Troligtvis bör värmeutvecklingen bli mindre nu iaf, har blivit grymt varm som det varit tills nu.

Förstärkaren har nu gått ett dygn i sträck.

Jag som kör en hembioprocessor som försteg, ska jag ställa volymkontrollen på rörisen på max eller är det bättre att ställa den lite lägre och höja mer på försteget istället?

MVH Martin

Det beror nog på hur mycket volymratten på försteget är vriden. Kan eventuellt vara bättre att höja volymenpå försteget något och sänka på slutsteget. Störningar påverkar relativt sett mer svaga signaler (relativt). Vetju inget om vad du är van vid och dina referenser.Men personligen tyckerjag att de kinarör jag hört inte släpper loss ljudet riktigt. Själv kör jag bland annat med JJ goldpin.
Men jag kör bara Riia och fösrsteg med rör. MKt nöjd hittills

Redigerat av Kronkan, 17 March 2010 - 07:32.

Postad 17 March 2010 - 10:38

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Det beror nog på hur mycket volymratten på försteget är vriden. Kan eventuellt vara bättre att höja volymenpå försteget något och sänka på slutsteget. Störningar påverkar relativt sett mer svaga signaler (relativt). Vetju inget om vad du är van vid och dina referenser.Men personligen tyckerjag att de kinarör jag hört inte släpper loss ljudet riktigt. Själv kör jag bland annat med JJ goldpin.
Men jag kör bara Riia och fösrsteg med rör. MKt nöjd hittills

Jag kör volymratten på ca 3/4 på rörisen nu.

Hur som helst verkar BIAS-justeringen ha gjort skillnad. Upplever att ljudet är mycket lugnare nu och blir inte lika "skränigt" på högre volym. Dessutom känns inte diskanten dämpad längre. Om det beror på inbränning av rören, BIAS-justeringen eller om jag helt enkelt vant mig vet jag inte. Men upplever det som klart bättre nu och classic kan nog få sig en rejäl match.
Passade även på att ta bort alla biltema-bananer på kablarna för bättre kontakt samt att jag gick från bi-wire till single wire.

Det är bra drag i den! :P

MVH Martin

Postad 17 March 2010 - 11:29

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Jag vill nog tro att inbränningen av rören är den största orsaken. Varför?
Jo för att det du beskiver om pressat å distat ljud vid högre ljudtryck, är exakt samma sak som jag upplevde det...

Iaf tror jag det, men jag använde orden vasst å kantigt.., om jag inte minns helt fel.., ja nåt liknande åtminstone.., å det ljudet är helt borta nu..

Det där men inbränningstid verkar vara väldigt svävande, jag upplevde det som det tog längre tid än 30 tim för att detaljerna skulle bli tydligare å allt mer lättlyssnat., fast det kan ju lika gärna vara en vanesak..

Eler så beror inbränningstiden på, hur modig man är å kräma på från början.., jag kan gott erkänna, att det kändes lite osäkert i början, p.g.a av att jag inte visste vilken temp som var den rätta.
Det vet jag förstås inte nu heller, men tar för givet att den är rätt, så länge bias är rätt justerad..

Postad 17 March 2010 - 11:39

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Jag kör volymratten på ca 3/4 på rörisen nu.

Hur som helst verkar BIAS-justeringen ha gjort skillnad. Upplever att ljudet är mycket lugnare nu och blir inte lika "skränigt" på högre volym. Dessutom känns inte diskanten dämpad längre. Om det beror på inbränning av rören, BIAS-justeringen eller om jag helt enkelt vant mig vet jag inte. Men upplever det som klart bättre nu och classic kan nog få sig en rejäl match.
Passade även på att ta bort alla biltema-bananer på kablarna för bättre kontakt samt att jag gick från bi-wire till single wire.

Det är bra drag i den! ;)

MVH Martin

3/4 volym.., jo jo, det är till att ösa på :P Själv ligger jag oftast mellan kl 10 å 11, med en känslighet på 93 dB, på ht:na..
Mer volym så börjar det bli dags att pareras med aningen promille i kroppen, en del beroende på humör å musiktyp förstås..

Et förslag till provlyssning/jämförelse...

Ta ett musikstycke med enbart "riktiga" instrument, alltså inga pålägg med syntslingor, loopar å annat som smetar över alla svagheter hos artisterna..

Jag blev väldigt förvånad hur detaljrikt det var, det brukar ju vara lättar att höra sån´t hos trisse-förstärkare, eller i vart fall mer framträdande..

Visst är det "laidback", precis som jag tycker det ska vara, men inte alls otydligt eller i avsaknad av detaljer.., hmm, f-n va jag skryter :P

Postad 17 March 2010 - 12:10

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Jaha ja, fick det här från Tubestein idag.
----------------------------------------
Dear humlan57,

Hello,

The items are packed and pending for shipment, hopefully it will arrive before weekend, otherwise it will be early next week, delivery time is also depending on how fast the Sweden Customs process, thank you.

Best regards,
Tubestein

- tubestein168
------------------------------------------------------

Bara å vänta på Ljudtomten igen då :P

Postad 17 March 2010 - 12:37

Bolstersork
  • Bolstersork
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Jo för att det du beskiver om pressat å distat ljud vid högre ljudtryck, är exakt samma sak som jag upplevde det...

Iaf tror jag det, men jag använde orden vasst å kantigt.., om jag inte minns helt fel.., ja nåt liknande åtminstone.., å det ljudet är helt borta nu..

Det där men inbränningstid verkar vara väldigt svävande, jag upplevde det som det tog längre tid än 30 tim för att detaljerna skulle bli tydligare å allt mer lättlyssnat., fast det kan ju lika gärna vara en vanesak..

Eler så beror inbränningstiden på, hur modig man är å kräma på från början.., jag kan gott erkänna, att det kändes lite osäkert i början, p.g.a av att jag inte visste vilken temp som var den rätta.
Det vet jag förstås inte nu heller, men tar för givet att den är rätt, så länge bias är rätt justerad..

Räkna med runt 100 timmar innan rören låter som allra bäst, när jag bytte slutrör i höstas tog det ett par veckors normalt spelande innan det lät som innan bytet.

Postad 17 March 2010 - 12:53

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Precis, ljudet blev spretigt på något vis. Kändes som att inget hängde ihop när man vred upp. Och röster kändes tråkiga och instängda.

3/4 volym.., jo jo, det är till att ösa på :P Själv ligger jag oftast mellan kl 10 å 11, med en känslighet på 93 dB, på ht:na..
Mer volym så börjar det bli dags att pareras med aningen promille i kroppen, en del beroende på humör å musiktyp förstås..

Et förslag till provlyssning/jämförelse...

Ta ett musikstycke med enbart "riktiga" instrument, alltså inga pålägg med syntslingor, loopar å annat som smetar över alla svagheter hos artisterna..

Jag blev väldigt förvånad hur detaljrikt det var, det brukar ju vara lättar att höra sån´t hos trisse-förstärkare, eller i vart fall mer framträdande..

Visst är det "laidback", precis som jag tycker det ska vara, men inte alls otydligt eller i avsaknad av detaljer.., hmm, f-n va jag skryter :P

Jo, men tänk på att jag kör med ett annat försteg så jag justerar ju volymen där. Volymen ligger fast på rörisen hela tiden och sedan höjer jag och sänker på min hembioprocessor. Jag sitter och lyssnar på Alison Krauss nu, jäklar i min låda vad bra det låter :P ;)
Härlig fyllighet med grym närvaro. inbränning av rören måste bara påverka. Låter skitbra nu. Har väl gått runt 30 timmar nu, men mycket på väldigt låg volym.

Jaha ja, fick det här från Tubestein idag.
----------------------------------------
Dear humlan57,

Hello,

The items are packed and pending for shipment, hopefully it will arrive before weekend, otherwise it will be early next week, delivery time is also depending on how fast the Sweden Customs process, thank you.

Best regards,
Tubestein

- tubestein168
------------------------------------------------------

Bara å vänta på Ljudtomten igen då :blush:

Härligt!
Beställde du nätfilter också va? Jag är lite nyfiken på det.

Räkna med runt 100 timmar innan rören låter som allra bäst, när jag bytte slutrör i höstas tog det ett par veckors normalt spelande innan det lät som innan bytet.

Det låter bra! Det är min iaktagelse också, det är en helt annan sammanhållning i grejerna nu än från början.

MVH Martin

Postad 17 March 2010 - 14:20

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Ja jag beställde nätfilter, det är ju så billigt att jag tyckte det kunde få hänga med i samma beställning..

Tyvärr lär det inte fungera så bra.., eller om ens alls ibörjan.
I vår kåk var jordade uttag knappt uppfunnit, när elen drogs in, men ska fjäska lite för min son så löser det sig med det.., han är ju elektriker så det underlättar en del...

Lite kuriosa.
Var vår by en av de första ute på landet som ens hade el.., 110 volt likspänning, vilket var en så stor nyhet, att det blev omskrivet i Sundsvall Tidning..

Sen så blev Edisons idéer ersatta med Teslas, å växelspänningen kom in i bilden.., visste ni förresten att Tesla var en fantastisk visionär, fullt klass med Jules Verne.
Han förutspådde bl.a redan för "länge sen", att vi skulle hämta all vår energi från Solen..
-------------

Kul att ljudet börjar arta sig så pass, att du inte tycker det är dåligt..
Att du skulle bli lika lycklig som jag, hade jag inte förväntat mig.., att beskriva ljud i text, blir nästa aldrig nåt som överensstämmer med verkligheten..

Nån som såg "Dom kallar oss artister" med Robin?

Om nån gjorde det, så fick ni höra/se att det jag påstått tidigare, det om att man idag mixar ljudet för att passa i dåliga musikanläggningar!!

Jo det är helt sant, Robin å hennes producent eller va det var, tog med sig musiken dom spelat in under dagen ut i hennes bil, å sen åkte dom runt å "skruvde till" ljudet med en laptop, för att passa som hon sa, i sämre musikanläggningar...

Gissa om det blir fullständigt hopplöst att sen spela upp det på en riktig hifi anläggning!
Det blir förstås fullständig pannkaka av hela ljudbilden, å vi som inte har så mycket att justera nivåerna med, kan lika gärna låta bli att ens försöka få nåt välljud..

Å håll med om att det är helt galet att gå den vägen.., i en bil går det ju aldrig att uppnå bra ljud.., om den inte står still förstås.
Så det är väl där om nånstans, nivåerna behövs justeras.

Så snälla musikproducenter, ge oss med bra anläggningar möjligheten att spela all sorts musik, å sluta upp med dumheterna, med att anpassa till dåliga musikanläggningar.., det är min åsikt.

Postad 17 March 2010 - 22:30

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Humlan, det låter totalt knas. De som nu har en undermålig anläggning skulle väll inte bry sig om det lät markant sämre heller? Så kan vi med bra ljud få ännu bättre..

Förövrigt jag är sjuk och hemma, vilket har bäddat i ohälsosamt mycket ebay surfande, lika snurrigt nu som då.

Men eftersom jag har en lite skral ekonomi och jag inte är helt påläst med rör, så funderar jag på att hugga i den undre regionen. Fick en liten ide, vad tror ni om denna förstärkaren på en liten minimalistisk hylla ovanför min skivspelare, (kolla in mitt galleri).

http://cgi.ebay.co.u...d#ht_4583wt_939

Nu hoppas jag att jag kan krya på mig och få lite frisk luft snart.

Postad 18 March 2010 - 13:05

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Humlan, det låter totalt knas. De som nu har en undermålig anläggning skulle väll inte bry sig om det lät markant sämre heller? Så kan vi med bra ljud få ännu bättre..

Förövrigt jag är sjuk och hemma, vilket har bäddat i ohälsosamt mycket ebay surfande, lika snurrigt nu som då.

Men eftersom jag har en lite skral ekonomi och jag inte är helt påläst med rör, så funderar jag på att hugga i den undre regionen. Fick en liten ide, vad tror ni om denna förstärkaren på en liten minimalistisk hylla ovanför min skivspelare, (kolla in mitt galleri).

De med "sämre" musikanläggningar, brukar ha massvis med justeringsmöjligheter, å ännu fler brukar finnas i en bilstereo, så jag förstår heller inte tänket, att ändra i ljudbilden, så den inte överensstämmer med hur det är tänkt att låta vid en live-spelning.

Tar vi t.ex "grabbens" Blaupunkt, så finns så förbannat många inst, att det är en hel vetenskap att bara få ljud i den. T.ex så medföljer mickar som känner av ljudet, å som sen kompenserar för just den bilen/kupén...
Dessutom en hel drös med funktioner, som jag inte ens vet vad dom betyder, men som tydligen lägger til,l eller drar ifrån nåt i ljudet..

Men i hemma musikanläggningar, som enbart är tänkt att låta bra, finns ju inget av sån´t där.
Helt enklet för att varje funktion, alltid skapar ett problem som måste lösas, som i sin tur leder till nåt annat problem, o.s.v.., så många funktioner leder ofelbart till en kompromiss i slutänden..

Kanske dags att vi protesterar i nåt offenligt rum..
För hur kul är det, att först lägga ut en massa pengar på den elektronik vi önskat oss, för att sen inte ens kunna köpa/spela musiken vi vill ha...
--

Jag har själv fått nån släng av "nåt".., känner mig allmänt trög å slö, så jag önskar både dig å mig ett krya på..
Som tur är, så har jag bara mig själv att tänka på, inget jobb att gå till, utan lever i lyckligt utanförskap, av fri vilja :)

Jag är heller inte vad man kan kalla påläst med rör, men den förstärkare du länkat till, bör det finnas en hel del att läsa om på Internet..
Hittar jag nåt så lägger jag upp det här..

Sen tycker jag du ska mejla Tubestein alla frågor du har, jag har alltid fått svar på mina frågor, så dom har skapat sig ett bra förtroende hos mig iaf..

Fick förresten leverans-datum idag från Tubestein/UPS, å det är den 23 mars...

Postad 18 March 2010 - 13:47

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Jag får inte ihop det riktigt, med den där förstärkaren..., det ser ut som det är TVÅ stycken du får för det priset, å då stämmer även datan...

Är det EN, då kan det inte inte datauppgifterna stämma, men det står x2pcs så jag är osäker på vad som gäller..

Det framgår inte heller hur det ska kopplas, men ska det köras i push pull, då behövs det två effekt-rör för varje kanal, å då måste det gå att välja det på nåt sätt, men jag kan inte se hur..., fast det måste ju finnas den funktionen, om dom ska gå att använda som monoblock.., läge för att mejla Tubestein om det här.., eller kolla på Music Angel:s hemsida

Redigerat av humlan57, 18 March 2010 - 13:55.

Postad 18 March 2010 - 14:05

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Det var inte den här du menade: http://cgi.ebay.co.u...=item3efdeacaad

Då blir det EN, som arbetar i push pull, då stämmer all data mycket bättre.., å riktigt billigt blir det :)

Postad 18 March 2010 - 14:09

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Menar de inte 2 st EL34 rör?

Förörvrigt har du läst debatten ang 220V - 240V etc?

Postad 18 March 2010 - 14:16

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0

Det var inte den här du menade: http://cgi.ebay.co.u...=item3efdeacaad

Då blir det EN, som arbetar i push pull, då stämmer all data mycket bättre.., å riktigt billigt blir det :)

Den blir nog bättre ja, och mer rör dessutom :-D

Här är en buy now länk..
http://cgi.ebay.co.u...c#ht_4922wt_939

Postad 18 March 2010 - 14:40

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0
Bara kort om mixning av musik så alla vet. Man har sedan lång tid tillbaka minst sedan 60-talet mixat så att populärmusik ska låta bra från bilradio och transistorradio till Hifi anläggning. Detta för att så få kunder som möjligt ska klaga på ljudkvalitén.

Så att starta en proteströrelse mot det idag är lite väl sent påtänkt och man måste då även vara med på att lösa problemet med att musik ska låta bra i så många ljudapparater som möjligt.

Postad 18 March 2010 - 15:13

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Menar de inte 2 st EL34 rör?

Förörvrigt har du läst debatten ang 220V - 240V etc?

Vet inte riktigt vad du menar för debatt, men antar du läst om nåt haveri i England, å en diskussion om vilken spänning det ska matas med..
Tror det var uppe i Kanada åxå, men jag fick aldrig nåt riktigt grepp om vad som eg var sant..

Jag mejlade Tubestein ang nätspänningen, innan jag beställde nåt, å fick till svar att alla förstärkare anpassades till varje lands nätspänning, utifrån den leverans-adress som dom fått...
Så jag vet inte, vad mer det finns att göra, för att slippa problem, än att fråga Tubestein direkt...

Personligen tror jag det skulle stått nåt om ev problem hos ebay, där finns ju alla möjligheter att framföra kritik mot företaget, å deras produkter, å det mesta som sägs om Tubestein är enbart possitivt, för att inte säga allt..

Nu har jag inte läst vad som skrivits där, på senaste tiden, men ska kolla...

Den som var mest sur förut, var nån som uppenbarligen inte visste vad han beställt.., klagade på att en förförstärkare inte vara nån förförstärkare, å krävde pengarna tillbaka, då hans skivspelare inte fungerade...
Tubestein förklarde då, att det visst var en förförstärkare, men att den inte hade nåt RIAA-steg, å inte kunde användas tillsammans med en skivspelare, å att dom gärna hjälpte till med ett byte, till rätt typ av försteg/förstärkare...

Postad 18 March 2010 - 15:26

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Bara kort om mixning av musik så alla vet. Man har sedan lång tid tillbaka minst sedan 60-talet mixat så att populärmusik ska låta bra från bilradio och transistorradio till Hifi anläggning. Detta för att så få kunder som möjligt ska klaga på ljudkvalitén.

Så att starta en proteströrelse mot det idag är lite väl sent påtänkt och man måste då även vara med på att lösa problemet med att musik ska låta bra i så många ljudapparater som möjligt.

Jo det vet jag, men att sitta i en bil å mixa.., det är väl ändå att gå för långt, tycker jag..
Att man undertrycker vissa frekvenser, är jag helt med på, det kan t.o.m vara en fördel, för det gör ju i princip vår hörsel åxå.
Men att ta i så att det gör sig bäst i en bil..., nää, det måste bara vara fel..

Sen var det väl inte direkt nån proteströrelse jag tänkt mig, utan mer nån form av.., vet inte vad jag ska kalla det.. Att förklara vad som händer, när "dom" snedvrider ljudbilden för mycket.

Kanske kunde det gå att enas om nån form av standard, om hur mycket det skulle få höjas/sänkas, då kunde ju hårdvarutillverkarna parera för det åxå.., ja inte vet jag..

Postad 18 March 2010 - 15:56

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Nä inte debatt kanske men läste att det var någon som mummlade om att de blev väldigt varma om de var specade för 220v bla bla, inget att oroa sig för med andra ord. Verkar som om killen på tubestein har koll, någon som funderat på om han är ifrån china eller bara är en tysk entreprenör med hifi intresse?

Postad 18 March 2010 - 16:44

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Nä inte debatt kanske men läste att det var någon som mummlade om att de blev väldigt varma om de var specade för 220v bla bla, inget att oroa sig för med andra ord. Verkar som om killen på tubestein har koll, någon som funderat på om han är ifrån china eller bara är en tysk entreprenör med hifi intresse?

Det står ju 220V, +-10%, så då går det såklart att trimma in den för rätt nätspänning, men det är en god idé att kolla bias redan efter nån timmes körning.
Inte för att det blir nåt haveri om den är för hög/låg, men för hög drar ner livslängden ordentligt på rören.., själv försöker jag hålla den på 55mV.., vissa påstår t.o.m att den ska ligga på 45mV, för att rören ska må riktigt bra..

Jag tippar att han är från Hong Kong, tysk verkar lite långsökt, men jag förstår du tänker på företagsnamnet..
Hong Kong å UK är däremot rätt logiskt, å han jag brukar få svar från, tror jag heter
Lee Ka Ho, låter väl inte direkt tyskt i mina öron, men behöver ju inte betyda nåt...

Redigerat av humlan57, 18 March 2010 - 16:49.

Postad 18 March 2010 - 17:21

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Betalt å klart med UPS, 2 paket, å avgiften kallades moms den här gången :) Blev dyrare nu = 766 sek.., inköpskostnaden var högre än förra gången, å så var det ju två paket..,antagligen drog båda delarna upp summan..

Å så har dom flyttat tillbaka leveransdatum en dag, så nu är det måndag 22 mars..

Postad 18 March 2010 - 17:53

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0

Betalt å klart med UPS, 2 paket, å avgiften kallades moms den här gången :) Blev dyrare nu = 766 sek.., inköpskostnaden var högre än förra gången, å så var det ju två paket..,antagligen drog båda delarna upp summan..

Å så har dom flyttat tillbaka leveransdatum en dag, så nu är det måndag 22 mars..

Vad var det totala priset vid inköp, man kanske kan få en hint vad pålägget blir..

Postad 18 March 2010 - 18:14

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Vad var det totala priset vid inköp, man kanske kan få en hint vad pålägget blir..

Ja om jag bara visste hur dom räknade så... :)

Förra gången var kostnaden utan frakt 2700 sek.., ungefär, å då fick jag ett påslag på 304 sek, har jag nu kollat, så glöm om jag sagt nåt annat tidigare.
Frakten var ca 1400 sek

Nu är kostnaden med frakt ca 4800 sek, fördelat på två paket.
Tyvärr vet jag inte vad som är frakt, å vad som är kostnaden för varorna, då jag gjorde upp på sidan om ebay... Alltså direkt med Tubestein, via en del mejlande.

Som du ser är slutsumman ungefär den samma, men den extra kostnaden, mer än den dubbla, så mycket till hint kan jag inte ge dig.
Vikten är dessutom bara hälften mot förra gången, så inte ens där går det att dra några slutsatser..

Själv kan jag bara se, att antal kolli skulle kunna vara en fördyrande sak, men det är en ren gissning..

Postad 19 March 2010 - 01:44

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Tull och moms räknas på det priset dom skriver att paketet är värt. På mitt stod det värde 150 dollar.
Jag tror tullavgiften på elektronik är 4% och momsen är ju 25%
Alltså: (värdet x 1,04 x 1,25 + admistrationsavgift) - värdet= tullavgift

I mitt fall blev det ca 400 kr till tullen.

Är det normalt att slutrören skimrar i blått på glaset när man lyssnar humlan? Syns bara på nära håll i mörker.

MVH Martin

Redigerat av walle_1, 19 March 2010 - 01:46.

Postad 19 March 2010 - 09:09

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Är det normalt att slutrören skimrar i blått på glaset när man lyssnar humlan? Syns bara på nära håll i mörker.

Vad är det för typ av rör? 300B-rör ska inte skimra i blått, även om det inte är någon större fara om skimret är svagt. Ju blåare, desto sämre eftersom det indikerar att vakuumet inte är helt intakt, vilket försämrar prestandan. Vad gäller KT88, EL34 och andra pentoder/tetroder, har jag faktiskt aldrig sett något blått skimmer i, bara den klassiska glöden, något som 300B-rör inte har. Dessa ska över huvud taget inte ge ifrån sig något ljus.

Redigerat av bensnake, 19 March 2010 - 09:11.

Postad 19 March 2010 - 10:17

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Vad är det för typ av rör? 300B-rör ska inte skimra i blått, även om det inte är någon större fara om skimret är svagt. Ju blåare, desto sämre eftersom det indikerar att vakuumet inte är helt intakt, vilket försämrar prestandan. Vad gäller KT88, EL34 och andra pentoder/tetroder, har jag faktiskt aldrig sett något blått skimmer i, bara den klassiska glöden, något som 300B-rör inte har. Dessa ska över huvud taget inte ge ifrån sig något ljus.

Det är KT88-rör. Nr 1 skimrar lite svagt och de andra 3 syns det tydlig på när man går nära. Fast endast i mörker, i dagsljus syns det inte.
Är detta något man ska oroa sig för?
Kanske skulle ta och maila till tubestein och höra vad dom säger.

Mvh Marin

Postad 19 March 2010 - 10:43

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Tull och moms räknas på det priset dom skriver att paketet är värt. På mitt stod det värde 150 dollar.
Jag tror tullavgiften på elektronik är 4% och momsen är ju 25%
Alltså: (värdet x 1,04 x 1,25 + admistrationsavgift) - värdet= tullavgift

I mitt fall blev det ca 400 kr till tullen.

MVH Martin

Japp, å det är ett mycket gott tecken på hög kvalité, med ett perfekt vacuum.. Lite sämre kvalité, ger ingen blå färg, så bara njut av fenomenet..

Tvärtom, vad jag vet.., så nu får vi nog kolla upp det där med blått ljus..
Men jag är nästan 100% säker på att blått skimmer är det bästa tecken man kan få, på ett perfekt vacuum..

Men som sagt, jag kan ha fel, så vi får undersöka det där..

PS. Leveransen finns nu i Bromma. DS.

Redigerat av humlan57, 19 March 2010 - 10:44.

Postad 19 March 2010 - 10:50

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Ang blåaktigt skimmer.

Det kan vara både bra eller dåligt, så i det här fallet så måste nog frågan ställas till Tubestein, om du själv inte kan utläsa från texten nedan, vad som gäller i ditt fall.

Läs här, avd C: http://www.vacuumtub..._Tubes_Work.htm

Redigerat av humlan57, 19 March 2010 - 11:01.

Postad 19 March 2010 - 10:59

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Jag klipper in vad som står om blått skimmer, men orkar inte översätta, å med Google:s översättning lär det väl bara bli obegripligt..
------------------
C. Blue Glow -- what causes it?

Glass tubes have visible glow inside them. Most audio types use oxide-coated cathodes, which glow a cheery warm orange color. And thoriated-filament tubes, such as the SV811 and SV572 triodes, show both a white-hot glow from their filaments and (in some amplifiers) a slight orange glow from their plates. All of these are normal effects. Some newcomers to the tube-audio world have also noticed that some of their tubes emit a bluish-colored glow. There are TWO causes for this glow in audio power tubes; one of them is normal and harmless, the other occurs only in a bad audio tube.

• 1) Most Svetlana glass power tubes show FLUORESCENCE GLOW. This is a very deep blue color. It can appear wherever the electrons from the cathode can strike a solid object. It is caused by minor impurities, such as cobalt, in the object. The fast-moving electrons strike the impurity molecules, excite them, and produce photons of light of a characteristic color. This is usually observed on the interior of the plate, on the surface of the mica spacers, or on the inside of the glass envelope. THIS GLOW IS HARMLESS. It is normal and does not indicate a tube failure. Enjoy it. Many people feel it improves the appearance of the tube while in operation.
  • 2) Occasionally a tube will develop a small leak. When air gets into the tube, AND when the high plate voltage is applied, the air molecules can ionize. The glow of ionized air is quite different from the fluorescence glow above--ionized air is a strong purple color, almost pink. This color usually appears INSIDE the plate of the tube (though not always). It does not cling to surfaces, like fluorescence, but appears in the spaces BETWEEN elements. A tube showing this glow should be replaced right away, since the gas can cause the plate current to run away and (possibly) damage the amplifier.
PLEASE NOTE: some older hi-fi and guitar amplifiers, and a very few modern amplifiers, use special tubes that DEPEND on ionized gas for their normal operation.

• -Some amps use mercury vapor rectifiers, such as types 83, 816, 866 or 872. These tubes glow a strong blue-purple color in normal use. They turn AC power into DC to run the other tubes.
    -And occasionally, vintage and modern amplifiers use gas-discharge regulator tubes, such as types 0A2, 0B2, 0C2, 0A3, 0B3, 0C3 or 0D3.
These tubes rely on ionized gas to control a voltage tightly, and normally glow either blue-purple or pink when in normal operation. If you are unsure if these special tubes are used in your amplifier, consult with an experienced technican before replacing them.

ALSO NOTE: these light sources cannot be seen in metal-ceramic tubes, because their parts are opaque. As we said above, it is difficult to tell if a ceramic tube has become gassy. Usually, in a large radio transmitter, a gassy tube will arc over internally. (This does not damage the transmitter. It has protective circuits.) The equipment operating manual should give more information on this.

Postad 19 March 2010 - 12:36

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Jag klipper in vad som står om blått skimmer, men orkar inte översätta, å med Google:s översättning lär det väl bara bli obegripligt..
------------------
C. Blue Glow -- what causes it?

Glass tubes have visible glow inside them. Most audio types use oxide-coated cathodes, which glow a cheery warm orange color. And thoriated-filament tubes, such as the SV811 and SV572 triodes, show both a white-hot glow from their filaments and (in some amplifiers) a slight orange glow from their plates. All of these are normal effects. Some newcomers to the tube-audio world have also noticed that some of their tubes emit a bluish-colored glow. There are TWO causes for this glow in audio power tubes; one of them is normal and harmless, the other occurs only in a bad audio tube.

• 1) Most Svetlana glass power tubes show FLUORESCENCE GLOW. This is a very deep blue color. It can appear wherever the electrons from the cathode can strike a solid object. It is caused by minor impurities, such as cobalt, in the object. The fast-moving electrons strike the impurity molecules, excite them, and produce photons of light of a characteristic color. This is usually observed on the interior of the plate, on the surface of the mica spacers, or on the inside of the glass envelope. THIS GLOW IS HARMLESS. It is normal and does not indicate a tube failure. Enjoy it. Many people feel it improves the appearance of the tube while in operation.
  • 2) Occasionally a tube will develop a small leak. When air gets into the tube, AND when the high plate voltage is applied, the air molecules can ionize. The glow of ionized air is quite different from the fluorescence glow above--ionized air is a strong purple color, almost pink. This color usually appears INSIDE the plate of the tube (though not always). It does not cling to surfaces, like fluorescence, but appears in the spaces BETWEEN elements. A tube showing this glow should be replaced right away, since the gas can cause the plate current to run away and (possibly) damage the amplifier.
PLEASE NOTE: some older hi-fi and guitar amplifiers, and a very few modern amplifiers, use special tubes that DEPEND on ionized gas for their normal operation.

• -Some amps use mercury vapor rectifiers, such as types 83, 816, 866 or 872. These tubes glow a strong blue-purple color in normal use. They turn AC power into DC to run the other tubes.
    -And occasionally, vintage and modern amplifiers use gas-discharge regulator tubes, such as types 0A2, 0B2, 0C2, 0A3, 0B3, 0C3 or 0D3.
These tubes rely on ionized gas to control a voltage tightly, and normally glow either blue-purple or pink when in normal operation. If you are unsure if these special tubes are used in your amplifier, consult with an experienced technican before replacing them.

ALSO NOTE: these light sources cannot be seen in metal-ceramic tubes, because their parts are opaque. As we said above, it is difficult to tell if a ceramic tube has become gassy. Usually, in a large radio transmitter, a gassy tube will arc over internally. (This does not damage the transmitter. It has protective circuits.) The equipment operating manual should give more information on this.

Då har nog jag den ofarliga typen för det uppträder som ett blått skimmer på glaset. Ungefär samma färg som lysdioden har, trodde det var den som reflekterades på något vis först men det är det inte.

Jag minns att jag sett en film på youtube där en sådan här förstärkare haft blåa ljusblixtar mellan mitten och glaset, kan hända att det är den mindre bra varianten kanske?

Nu är mina högtalare borta iaf så nu är man ljudlös ett tag innan dom nya dyker upp. Ska beställa nya idag.

MVH Martin

Postad 19 March 2010 - 13:20

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Så här menar du :)

Bifogad fil(er)

Postad 19 March 2010 - 13:26

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Så här menar du :)

Exakt! Mycket snyggt är det faktiskt.

MVH Martin

Postad 19 March 2010 - 17:05

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Dom här skulle vara intressanta att prova i förstärkaren :)

http://cgi.ebay.com/...=item53e0252454

MVH Martin

EDIT: Landar på ca 2000 kr inkl. frakt och tull för 4 st.

EDIT2: Eller från england så slipper man tull, 1800 kr ca
http://cgi.ebay.co.u...=item20afee4206

Redigerat av walle_1, 19 March 2010 - 17:13.

Postad 19 March 2010 - 17:17

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Dom här skulle vara intressanta att prova i förstärkaren :)

http://cgi.ebay.com/...=item53e0252454

MVH Martin

Ja, men köp dom inte matchade (dyrare), du kan ju matcha själv på MC100B, genom att ställa bias till rätt värde.., tror inte det blir bättre med matchade, bara dyrare..

Här har du ett par länkar till rör, både nya å NOS (New, Old Stock).

http://www.svetlana.com/
http://www.jacmusic.com/
http://thetubestore.com/

Men..., skulle du inte låta bli å köpa några nya rör :lol:

Redigerat av humlan57, 19 March 2010 - 17:20.

Postad 19 March 2010 - 17:25

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Ja, men köp dom inte matchade (dyrare), du kan ju matcha själv på MC100B, genom att ställa bias till rätt värde.., tror inte det blir bättre med matchade, bara dyrare..

Här har du ett par länkar till rör, både nya å NOS (New, Old Stock).

http://www.svetlana.com/
http://www.jacmusic.com/
http://thetubestore.com/

Nej då, har ju inte ens några högtalare nu så det blir inget rörbyte på ett tag. Först ska nya högtalarna spelas in och rören ska väl brännas in ett tag till också. Rören har väl gått runt 45-50 timmar nu.

Innan högtalarna kopplades ur så kändes det som att rörstärkaren kommer stanna iaf, hann inte göra någon jämförelse med classic men ska försöka med det sen. Men troligtvis blir det rör framöver.

Kanonbra med lite länkar.

Men..., skulle du inte låta bli å köpa några nya rör :)

Jo, om jag inte gillade den original så tyckte jag det inte var någon idé att mixtra med nya rör.
Men nu gillar jag den, MYCKET! :lol:
Känns som ljudet har lyft för varje dag den spelats.

MVH Martin

Redigerat av walle_1, 19 March 2010 - 17:25.

Postad 19 March 2010 - 17:27

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Bara som en upplysning.

Det finns en massa oseriösa säljare av rör på ebay, så jag skulle inte köpa av "vem som helst" där.
Å absolut inte NOS, som det förfalskas hejdlöst av.

http://www.jacmusic....Fakes/index.htm

Postad 19 March 2010 - 17:37

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Nej då, har ju inte ens några högtalare nu så det blir inget rörbyte på ett tag. Först ska nya högtalarna spelas in och rören ska väl brännas in ett tag till också. Rören har väl gått runt 45-50 timmar nu.

Innan högtalarna kopplades ur så kändes det som att rörstärkaren kommer stanna iaf, hann inte göra någon jämförelse med classic men ska försöka med det sen. Men troligtvis blir det rör framöver.

Kanonbra med lite länkar.

Jo, om jag inte gillade den original så tyckte jag det inte var någon idé att mixtra med nya rör.
Men nu gillar jag den, MYCKET! :)
Känns som ljudet har lyft för varje dag den spelats.

MVH Martin

Ha ha ha, ja det påstås ju att rör är beroende-framkallande, men att det skulle va så kraftigt visste jag inte..

Jag vet att det finns en sida på Internet, där nån testade en massa olika rör, i just den här förstärkaren, å med kommentarer hur ljudet ändrades...
Kanske inte så mycket att fästa sig vid, men en viss fingervisning bör det ju kunna vara..

Postad 19 March 2010 - 19:22

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Ha ha ha, ja det påstås ju att rör är beroende-framkallande, men att det skulle va så kraftigt visste jag inte..

Jag vet att det finns en sida på Internet, där nån testade en massa olika rör, i just den här förstärkaren, å med kommentarer hur ljudet ändrades...
Kanske inte så mycket att fästa sig vid, men en viss fingervisning bör det ju kunna vara..

jaha, om du springer på den sidan kan du väl posta den här.

MVH Martin

Postad 19 March 2010 - 19:40

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Någon som har koll på försäljaren apple1917? Han verkar reko och har 0,01procent mer nöjda kunder än tubestein. :)

Förövrigt akkelisaudio säljer också rör, men det kanske är hejdlöst mycket dyrare?

Postad 19 March 2010 - 19:43

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Svalander.se säljer också rör.

Postad 19 March 2010 - 20:30

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Svalander har väl aldrig varit billig på nåt.., frågar ni mig som var med när det begavs, så ger jag inte mycket för den mannen eller hans produkter...

Akkeliusaudio vet jag inte så mycket om, men tvivlar på att nåt företag i Sverige numera är riktigt billiga, eller ens riktigt kompetenta på rör, å för mycket flum är vad jag tyckt mig märka..

Tyvärr släpar Sverige efter ett antal år, vad gäller rör.., det har liksom aldrig tagit fart igen efter 70-talet, då rör mer eller mindre ansågs utdött.., men bara lugn, det kommer.., var så säkra.

Postad 19 March 2010 - 21:07

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Akkelisaudio vill ha 2060 kr för 4 st JJ KT88:or. Då köper jag nog hellre 4 st gold lion för 1800 kr som enligt många anses vara det bästa (naturligtvis beror det på personlig smak men verkar ändå vara ett säkert val)

Svalander verkar hålla än högre priser.

MVH Martin

Postad 19 March 2010 - 21:11

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Har nog ingen åsikt om Svalander egentligen...
Men han säljer rör :)

Postad 19 March 2010 - 21:35

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Förresten kanske jag ska skriva lite om vad jag tycker nu. Känns som jag skrämde bort några med mina första intryck.

Är verkligen ingen expert och tycker det är svårt att sätta ord på hur det låter men kan väl skriva några rader.

Från början tyckte jag då att det lät lite instängt. Röster lät lite burkiga och diskanten var rejält dämpad jämfört med mina classic transistorsteg. På högre volym vart det nästan jobbigt, kändes som att inte registren var samspelta. Blev en enda röra och grötigt. Men ju mer den fick spela desto bättre blev det. Uppfattade även att bias-justeringen jag gjorde var positiv för ljudet. Har haft den på låg volym 2 nätter denna veckan och jag tycker det blir bättre ju mer den får gå. Det har faktiskt ändrat sig så pass att diskanten nästan blivit lite för ljus :)

Att ljudet ändrar sig med inbränning av rören är jag numera bombsäker på då diskanten gått från dov till nästan lite för på. Mellanregistret har gått från instängt och burkigt till öppet och detaljerat. Basen har hela tiden varit djup och fast, riktigt imponerad där. Ni som tror att rörförstärkare inte kan trycka på i basen borde prova. Inga som helst problem där med denna burk.

Nu kommer ju mina fortsatta erfarenheter bli med ett par stativare istället men det ska nog bli bra det också. Ska köra en shootout mellan rör och transistor sedan när högtalarna har blivit inspelade.

Jag tror att allting kommer sätta sig med lite mera inkörning så det kommer nog bli kalas till slut.

MVH Martin

Postad 19 March 2010 - 22:29

Bolstersork
  • Bolstersork
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag har köpt rör av Jim McShane, http://pages.prodigy...shane/tubes.htm
han kanske inte är billigast vad det gäller Genalex Re-issue ($219 för en matchad kvartett) men han har ett gott renommé (läs gärna på internationella rörforum) och svarar snabbt och trevligt på mail. Tänk bara på detta: "I'm sorry, but I cannot
undervalue shipments to reduce your country's duties. I can be fined/jailed for doing so, so please don't ask."

Det finns rör att köpa från tyska säljare också, det kan bli lite billigare kanske?

Jag brukar köpa plastfickor till LP och såna grejer från Svalander, det andra verkar rätt dyrt. En del större musikaffärer säljer ju rör till gitarrförstärkare, men det blir knappast billigare än att köpa via nätet tror jag.

thomann.de säljer förresten rör.

Postad 19 March 2010 - 23:00

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Förresten kanske jag ska skriva lite om vad jag tycker nu. Känns som jag skrämde bort några med mina första intryck.

Är verkligen ingen expert och tycker det är svårt att sätta ord på hur det låter men kan väl skriva några rader.

Från början tyckte jag då att det lät lite instängt. Röster lät lite burkiga och diskanten var rejält dämpad jämfört med mina classic transistorsteg. På högre volym vart det nästan jobbigt, kändes som att inte registren var samspelta. Blev en enda röra och grötigt. Men ju mer den fick spela desto bättre blev det. Uppfattade även att bias-justeringen jag gjorde var positiv för ljudet. Har haft den på låg volym 2 nätter denna veckan och jag tycker det blir bättre ju mer den får gå. Det har faktiskt ändrat sig så pass att diskanten nästan blivit lite för ljus :)

Att ljudet ändrar sig med inbränning av rören är jag numera bombsäker på då diskanten gått från dov till nästan lite för på. Mellanregistret har gått från instängt och burkigt till öppet och detaljerat. Basen har hela tiden varit djup och fast, riktigt imponerad där. Ni som tror att rörförstärkare inte kan trycka på i basen borde prova. Inga som helst problem där med denna burk.

Nu kommer ju mina fortsatta erfarenheter bli med ett par stativare istället men det ska nog bli bra det också. Ska köra en shootout mellan rör och transistor sedan när högtalarna har blivit inspelade.

Jag tror att allting kommer sätta sig med lite mera inkörning så det kommer nog bli kalas till slut.

MVH Martin

Din beskrivning av vad som händer är rätt lika vad "alla andra" brukar plita ner, så du får VG, med avdrag för att du inte hann med att köra fler timmar med ursprungsuppsättningen, så där rök ditt MVG :) :)

Postad 20 March 2010 - 00:30

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Din beskrivning av vad som händer är rätt lika vad "alla andra" brukar plita ner, så du får VG, med avdrag för att du inte hann med att köra fler timmar med ursprungsuppsättningen, så där rök ditt MVG :) :)

Det var värt ett VG med tanke på vad jag fick för högtalarna :)

MVH Martin

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.