E-boksläsare
330 svar till detta ämne
Postad 10 July 2011 - 09:50
makkara
-
makkara
-
Rookie
-
8 inlägg
Efter ett tags betänketid så har jag nu bestämt mig, det blir en iRiver story HD trots allt. Det som fick mig att gå över till den är att den har högre upplösning och enligt uppgift även bättre kontrast än Kindle, eftersom läsupplevelsen är det viktigaste för mig. Enheter med touchkontroll verkar ganska intressant, men jag tycker inte att det är någon höjdare att ha fingeravtryck som stör. Har även sett att iriver story finns både som den äldre iriver story och som den nyare iriver story HD. Är skillnaden på iriver story och iriver story HD tillräckligt stor för att motivera skillnaden på 500-lappen i pris?
Utan att äga någon av enheterna så svarar jag ändå ja på den frågan; mycket bättre skärm, bättre batteritid, etc.
Postad 10 July 2011 - 21:26
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
enligt uppgift även bättre kontrast än Kindle
Nu är Iriver Story HD en av de läsplattor som jag inte har testat, men jag ställer mig klart skeptisk till att den skulle ha bättre kontrast Kindle3. Jag har endast jämfört första Iriver Story med Kindle3 och Nook Touch och där är det stor skillnad i kontrast och hastighet på sidbyten mm. E-Ink Pearl skärmen räknas som den bästa idag. Om man vill läsa mer om olika modeller rekommenderas Mobile Read Enheter med touchkontroll verkar ganska intressant, men jag tycker inte att det är någon höjdare att ha fingeravtryck som stör.
Ingen av den senaste generationens E-ink plattor med touch såsom Kobo, Sony och Nook har blank skärm, de är matta och inga fingeravtryck fastnar. De är alltså inte alls som Ipad och andra surfplattor med glasskärm som är fingeravtrycksmagneter. De som är ute efter PDF-läsare för utbildning mm kommer antagligen tycka att 6" skärmar är för små - och Kindle DX på 10" som är en av de få (den enda ?) stora E-Ink läsarna är för otymplig för roman-läsning (enligt mig)
Postad 10 July 2011 - 21:41
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Det som däremot är lite irriterande med touch är om man råkar komma åt den så att man bläddrar iväg - skulle gärna se att man kunde stänga av touchskärmen tillfälligt medan man läser (Sony PRS-650).
Postad 11 July 2011 - 09:20
makkara
-
makkara
-
Rookie
-
8 inlägg
Nu är Iriver Story HD en av de läsplattor som jag inte har testat, men jag ställer mig klart skeptisk till att den skulle ha bättre kontrast Kindle3.
Jag har endast jämfört första Iriver Story med Kindle3 och Nook Touch och där är det stor skillnad i kontrast och hastighet på sidbyten mm. E-Ink Pearl skärmen räknas som den bästa idag.
Om man vill läsa mer om olika modeller rekommenderas Mobile Read
Jag har häckat på mobileread ett tag och gått igenom de största märkena ganska grundligt  Grunden för mitt påstående att Story HD kan ha aningens bättre kontrast är denna post: http://www.mobilerea...mp;postcount=17Det finns väldigt få recensioner på story hd, så jag får gå på vad jag hittar  Men jag håller med dig om att den första iRiver Story har sunkig kontrast, på bilder av den så verkar skärmen väldigt "blek". Ingen av den senaste generationens E-ink plattor med touch såsom Kobo, Sony och Nook har blank skärm, de är matta och inga fingeravtryck fastnar. De är alltså inte alls som Ipad och andra surfplattor med glasskärm som är fingeravtrycksmagneter.
Jag brukar alltid att lyckas med att få fingeravtryck även på matta skärmar, men kobo verkar väldigt bra. Men jag hittade ingen återförsäljare i sverige, så jag fick tyvärr avstå. Jag befinner mig på en tillfällig adress, och är därför inte så pigg på att beställa från utlandet. Edit: Jag fick precis reda på att skärmen i Story HD är en E-ink Pearl med vissa komponenter från LG.  Detta fick jag reda på av en person som snackade med LG under CES tidigare i år.
Redigerat av makkara, 11 July 2011 - 21:29.
Postad 14 July 2011 - 12:36
perma
-
perma
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Jag har häckat på mobileread ett tag och gått igenom de största märkena ganska grundligt 
Grunden för mitt påstående att Story HD kan ha aningens bättre kontrast är denna post: http://www.mobilerea...mp;postcount=17 Det finns väldigt få recensioner på story hd, så jag får gå på vad jag hittar  Men jag håller med dig om att den första iRiver Story har sunkig kontrast, på bilder av den så verkar skärmen väldigt "blek".
Jag brukar alltid att lyckas med att få fingeravtryck även på matta skärmar, men kobo verkar väldigt bra. Men jag hittade ingen återförsäljare i sverige, så jag fick tyvärr avstå. Jag befinner mig på en tillfällig adress, och är därför inte så pigg på att beställa från utlandet.
Edit: Jag fick precis reda på att skärmen i Story HD är en E-ink Pearl med vissa komponenter från LG.  Detta fick jag reda på av en person som snackade med LG under CES tidigare i år.
Det är min post på mobileread du länkar till där :-) men som sagt iriver hdn har en riktigt bra skärm. Kontrasten är lika bra eller bättre än på k3 och den högre upplösningen tillåter snyggare fonter. Kindle 3 använder ju default en tjockare font än iriver hd vilket gör att den vid en snabb titt ser ut att ge mörkare text än irivern. Dock slår du på bold på irivern får du samma effekt till synes svartare bokstäver. Att sen kindlen är lite snabbare och betydligt mer användarvänlig är en annan femma...dock saknar ju kindle epub stöd vilket gör att den går bort för min del. Har dock beställt en kobo touch genom en vän i Canada så den får kanske utgöra ett komplement till irivern...
Postad 14 July 2011 - 13:09
makkara
-
makkara
-
Rookie
-
8 inlägg
Det är min post på mobileread du länkar till där :-) men som sagt iriver hdn har en riktigt bra skärm. Kontrasten är lika bra eller bättre än på k3 och den högre upplösningen tillåter snyggare fonter. Kindle 3 använder ju default en tjockare font än iriver hd vilket gör att den vid en snabb titt ser ut att ge mörkare text än irivern. Dock slår du på bold på irivern får du samma effekt till synes svartare bokstäver. Att sen kindlen är lite snabbare och betydligt mer användarvänlig är en annan femma...dock saknar ju kindle epub stöd vilket gör att den går bort för min del. Har dock beställt en kobo touch genom en vän i Canada så den får kanske utgöra ett komplement till irivern...
Min story HD anlände igår och jag är mycket nöjd med den  Dock har jag en död pixel på skärmen, fast den stör inte läsupplevelsen. En glad överraskning var också att den var tankad med en massa klassiker, som iofs var mer eller mindre bra formaterade  Det ska dock bli intressant att se hur det blir med firmware-uppdateringar, då den snart även släpps i förenta staterna.
Postad 17 July 2011 - 16:41
Eidre
-
Eidre
-
Användare
-
-
190 inlägg
Verkar som jag har kommit till en annan slutsats än många andra när det gäller att läsa e-böcker.
Jag började med att prova en Kindle läsare som jag fick låna av en kompis. Tyckte det fungerade utmärkt och att läsa e-ink var kanon. Men störde mig kopiöst på inlåsningen.
Sedan införskaffade jag en iPad (inte primärt för att läsa böcker). Naturligtsvis så fick det bli den nya e-bok läsaren. Fungerade fantaskiskt dåligt. Inte på grund av lcd-skärmen som ofta framförs i debatten, sänker man brightness så blir det väldigt behagligt att läsa i timtal. Orsaken var i stället kombinationen av olika inlåsningar i bokhandelskedjor och iTunes. Samt det viktigaste, den är för tung! Att läsa i sängen var att glömma då man får kramp i armen efter 10 min.
I mitt fall som reser frekvent så spelade också en annan faktor in: Ytterliggare en pryl att bära med sig. Men det delar iPaden med en e-bokläsare oavsett märke.
Nu till poängen med mitt inlägg.
Hade köpt ett par e-böcker men inte läst klart dem på grund av ovan nämda skäl. För att i allafall få valuta för pengarna så laddade jag över dem till min mobiltelefon, en Samsung Galaxy S (en Android smartphone med bra skärm). Tanken var att kunna läsa lite när jag flyger. Efter att ha läst på flyget och på hotellrum började jag ta fram och läsa på mobilen även hemma. Efter en invänjning på ca 2 böcker så är jag idag perefekt bekväm med det något mindre formatet och läsupplevelsen är minst lika bra som från en pappersbok.
Fördelarna är:
-Jag har alltid mobilen med, dvs jag har alltid boken med.
-Kan köpa nya böcker vart jag är i världen (köper främst från ebookreader.com, läser normalt böcker på engelska)
-Läser i sängen utan att få kramp i armen (gäller bara att stänga av auto rotate)
-En pryl mindre att bära omkring
Inser att detta inte kanske passar alla, men jag skulle varmt föreslå detta alternativ för dem som är hugade att testa. Men sluta inte efter 1 kapitel, det tar en bok eller två för att vänja sig.
Har till dags datum läst ca 14-15 böcker på detta sätt och har inte saknat Kindlar eller pappersböcker en sekund.
Postad 19 July 2011 - 20:37
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Postad 01 August 2011 - 10:44
Richards
-
Richards
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Jag köpte en iRiver Story HD för några veckor sedan som jag har använt till att synka mot Instapaper (via Calibre) och läsa lånade böcker på elib. Den har funkat utmärkt tills jag krossade skärmen på den igår så jag vill nu ersätta den.
Den enda nackdel jag hittat med iRiver är att den saknar wifi så den måste synkas via kabel vilket jag tycker är omständligt, framförallt med Instapaper, så jag funderar på att ersätta den med en Kindle 3 (wifi ej 3G).
Några frågor:
1. Kan jag synka K3 trådlöst med Instapaper utan kostnad i Sverige (wifi modellen utan 3g)?
2. Jag vill kunna låna böcker från elib men är medveten om att K3 inte klarar epub. Utan att fråga om detaljer hur man gör undrar jag om det är möjligt att strippa DRM, konvertera låneboken och föra över den till K3 via USB. Är det i så fall en väldigt omständlig process varje gång man ska göra det eller kan man t.ex. automatisera det via Calibre?
Postad 07 August 2011 - 09:49
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Går att plocka bort drm:en med script, men om man kan automatisera det på nåt sätt i calibre vet jag faktiskt inte.
Men läser du verkligen så mycket så det extra steget är ett hinder?
Postad 08 August 2011 - 19:35
gojan
-
gojan
-
Användare
-
-
114 inlägg
Det går utmärkt att låna böcker på elib och lägga över dem på Kindle 3G via Calibre och USB sladden.
/Gojan
Postad 13 August 2011 - 17:01
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Moderskapet fyller officiellt 27 år (fastän hon är född 1961) om två månader och jag har länge funderat på att ge henne en e-bokläsare. Min fråga är helt enkelt vilken rekommenderas idag?. "Mina" kriterier: Liten och smidig, tydlig skärm samt att man ska kunna låna böcker via biblioteket och så enkelt som möjligt föra över dessa till enheten. Hon läser mestadel svensk litteratur om den informationen kan vara till nytta. Tack på förhand!
Redigerat av Unregistered1573, 13 August 2011 - 18:14.
Postad 14 August 2011 - 08:53
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
En populär läsare som ska ha en mycket skarp skärm är iRiver Story HD. Jag har ingen erfarenhet av den och vet inte hur det är med lån från biblioteket. Men, som sagt, den ska ha skarp skärm. Sök den på detta forum och googla den. Sedan har jag sett att det kommit flera nya e-bokläsare med bra upplösning, bland annat en Nook.
Redigerat av Mange36, 14 August 2011 - 08:54.
Postad 14 August 2011 - 10:19
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Tack för svar. Efter att ha tittat runt lite på internet verkar det som att Kobo Touch eller Nook Touch är de överensstämmer med mina kriterier bäst. Tror formatet på dessa är något bättre än Kindlen eller Story HD.
Hur stor är sannolikheten att Amazon släpper en ny Kindle inom de närmaste två månaderna? Trean har funnits ute rätt länge nu.
Postad 14 August 2011 - 19:48
Unregistered43229
-
Unregistered43229
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Moderskapet fyller officiellt 27 år (fastän hon är född 1961) om två månader och jag har länge funderat på att ge henne en e-bokläsare.
Min fråga är helt enkelt vilken rekommenderas idag?. "Mina" kriterier: Liten och smidig, tydlig skärm samt att man ska kunna låna böcker via biblioteket och så enkelt som möjligt föra över dessa till enheten. Hon läser mestadel svensk litteratur om den informationen kan vara till nytta.
Tack på förhand!
Har haft min Nook nu i 2 veckor och är mycket nöjd. Inga problem att läsa ute. Låna böcker på biblan går lätt. Enda som jag kan klaga på är pappers känslan i riktiga böcker saknar jag, gäller ju alla e-läsare iofs. Får se om det går över.
Postad 15 August 2011 - 13:50
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Är det Nook Touch du har eller den "vanliga" versionen?
Tycker att det verkar som om att Touchen är ett väldigt bra alternativ, till ett bra pris dessutom. Lite svår att få tag på här i Sverige bara...
Postad 15 August 2011 - 16:38
Unregistered43229
-
Unregistered43229
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Touch har jag, en som var i USA köpte den åt mig. Kände att jag inte ville lägga mer än 1000 kr då jag aldrig haft en e-bok.
Lagom pris för att testa.
Postad 15 August 2011 - 20:58
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Tycker också Nooken har en fin prissättning och bra format. Ska till New York i jul men det är lite sent tyvärr. :/
Postad 18 August 2011 - 06:21
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Högt betyg för Iriver HD i Test hos IDG
Postad 01 September 2011 - 12:29
gojan
-
gojan
-
Användare
-
-
114 inlägg
Ny läsplatta från Sony. Verkar intressant. http://presscentre.s...mp;NewsAreaId=2/Gojan
Postad 03 September 2011 - 15:13
tomtenizze
-
tomtenizze
-
Rookie
-
1 inlägg
Citat från sida 2 i samma tråd ...
Ganska omständigt alltså.
Precis som Fr0ggeh skulle jag rekommendera en större platta - exempelvis Kindle DX på 10" för sådana artiklar. ...
Gäller detta fortfarande? Verkar ju hänt en del på de senaste 8 månaderna. Kan tänka mig att det finns många i en sitts liknande min: Läser just nu ett tekniskt program på högskola och tack vara att våra lärare har varit väldigt open-source-minded har jag lagt ut ca 900kr under 2års studier på litteratur, resten har varit pdf. Detta att jämföra med en lärarstudent jag träffade som hade ett halvt bibliotek hemma. Det har ju gått att läsa dessa pdf'er på min stationära dator och min eeePc. Men efter att ha läst en vanlig(läs ickefackliteratur) bok i sommras bestämde jag mig att detta håller ju inte längre. Kollade på Kindel 3 och blev mycket intresserad men efter att ha läst denna tråden börjar mina köpargument skaka i grunden där av frågar jag här: Must have:Bra kompatibilitet för artiklar så som: http://www.autosec.o...oakland2010.pdf eller ovannämnda http://www.wjgnet.co...327/16/5257.pdfDvs vanliga vetenskapliga artiklar(ofta skrivna med latex) i pdf format. Should have:Någon form av markering/understrykning, minimum att man kan markera vilken sida(sidnummer) som är intressant helst att man kan markera textstycken eller ord som är viktiga. Någon form av anteckningar för att skriva ner korta reflektioner till texten. Ett överkomligt pris. Could have:Minimum wikipedia access för att kolla upp saker nämnda i pdf'en man läser, kanske en fullfjädrad browser. Med dessa kriterier vad tror ni är en bra "student läsare"? ------------------------------------------------------ Har två sidofrågor till ägare av kindel 3: Har hört att man kan skicka in pdf'er till Amazon och få dessa konverterade till deras format så man kan nyttja deras "native resizing"(eller vad man nu kallar det?). Har någon testat detta? Hur bra/dåligt har det varit i jämförelse med andra typer av pdf konvertering? Kindel wifi + 3g? Någon som har 3g versionen, verkade enligt Amazon som att det skulle ingå gratis 3g(begränsat till specifika sidor) såg denna lilla seriestrippen och blev lite sugen på funktionen. http://xkcd.com/548/Tack för en bra tråd med mycket info och tack på förhand för hjälpsamma svar.
Postad 03 September 2011 - 17:34
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Jag läser PDF:er på en Sony 600. Det funkar ok. Oftast kan man göra texten större, stryka under och anteckna direkt i texten. Man kan också lägga in bokmärken. Det finns en engelsk ordlista, men ingen wikipedia-funktion. Äldre PDF:er, som ofta är inskannade, fungerar mindre bra. Det går inte att göra större på ett bra sätt och är svåra att konvertera till t.ex. epub. Tabeller är ett problem. Sök denna tråd på "PDF" så kan du läsa om problem med tabeller och figurer. Jag hoppas just nu på att den nya Sonyn, som det länkas till här ovan, ska vara lite bättre. Om jag fattat rätt kan man inte stryka under och anteckna direkt i dokument på alla e-läsare, inte på Kindle och inte på iRiver.
Men visst vore det väl härligt att kunna läsa all facklitteratur på en läsplatta!
Redigerat av Mange36, 03 September 2011 - 17:38.
Postad 05 September 2011 - 09:10
perma
-
perma
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Citat från sida 2 i samma tråd
..
Med dessa kriterier vad tror ni är en bra "student läsare"?
------------------------------------------------------
Tack för en bra tråd med mycket info och tack på förhand för hjälpsamma svar.
Tror inte du vill höra detta men e-ink och seriös pdf-läsning funkar ganska dåligt, ivarje fall på de e-ink plattor jag testat som kindle 3, kobo touch och iriver story hd. Betrakta dem som rena läs-plattor. Dvs de funkar bra att läsa med men är svåra eller omöjliga att anteckna/kommentera på. Kindle 3 låter dig antecka och kommentera vilket inte kobo touch eller iriver story hd gör. Dock ger iriver story hd riktigt bra upplösning på dina pdf vilket enligt mig gör pdf:erna relativt lättlästa. Tyvärr är den så slö så att jag skulle inte rekommendera den till enbart pdf-läsning. Jag upplever att storleken på skärmen är viktigt för att få överblick på pdf så ur den aspekten borde kindle dx 9.7" vara lämplig men jag tror inte att den stöder pdf:er lika bra som kindle 3 (rätta mig om jag har fel, kan ha ändrats med mjukvaruuppdateringar), dessutom är den ganska dyr. Tror man bör vara medveten om att inga av dagens läsplattor är designade för pdf-läsning i första hand, de är läsplattor för epub/mobi och så länge det inte finns tredjeparts appar på plattorna kommer pdf-stödet vara relativt enkelt. Amazon erbjuder ju sin konverteringstjänst men vad jag vet är den ingen höjdare om du har bilder/tabeller i dina pdf:er. Som jag sagt tidigare i tråden läser jag själv pdf:er på min surfplatta, vilket jag tycker fungerar helt ok, så länge man inte försöker läsa utomhus. I varje fall på IOS finns det riktigt bra mjukvara för anteckningar och kommatering av pdf:er, ezPDF för android verkar också bra. Dessutom är färg ett stort plus om man som jag läser pdf:er med mycket bilder och diagram i. Kanske kan det vara läge att vänta på amazons nya färgplatta här.
Redigerat av perma, 05 September 2011 - 09:11.
Postad 28 September 2011 - 21:43
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Här var det dött...
Nya Kindlar idag hur som helst:
Kindle
Kindle Touch
Kindle Fire
http://www.amazon.co...&pf_rd_i=507846
(får inte hyperlänkarna att fungera på min ipad)
Postad 29 September 2011 - 07:40
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Kindle Touch ser ju helt klart intressant ut. På Amazons hemsida hittar jag inget om att stryka under och anteckna. Konstigt att läsplatt-tillverkarna inte ser den stora marknaden av all världens studenter, lärare och forskare som med glädje skulle slippa skriva ut PDF-texter. Alternativet vore förstås att alla rapporter, avhandlingar och tidskriftsartiklar som i dag publiceras online i PDF istället publiceras i EPUB.
Postad 29 September 2011 - 08:04
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Kindle Touch ser ju helt klart intressant ut. På Amazons hemsida hittar jag inget om att stryka under och anteckna. Konstigt att läsplatt-tillverkarna inte ser den stora marknaden av all världens studenter, lärare och forskare som med glädje skulle slippa skriva ut PDF-texter. Alternativet vore förstås att alla rapporter, avhandlingar och tidskriftsartiklar som i dag publiceras online i PDF istället publiceras i EPUB.
Använder min ipad för detta ändamål. Tror inte att en e-bokläsare skulle göra den uppgiften bättre. Dock saknar jag att bokförlagen inte släpper all kurslitteratur digitalt. Skulle vara riktigt skönt att slippa släpa på tre kg böcker varje dag... Kommer för övrigt att beställa den nya Kindlen idag. Betydydligt billigare en Kobon eller PRS-T1 från Sony. Visst hade Kindle Touch varit trevlig, men den skeppas inte till Sverige och släpps dessutom för sent för mitt ändamål.
Postad 29 September 2011 - 08:53
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Nu blir jag nyfiken. Ett skäl till att jag valt bort iPad för att läsa PDF:er är att jag, efter att läst en hel del på min bärbara dator, tycker att det i längden blir jobbigt med skärmens bakgrundsbelysning. Ett annat skäl är att man knappt kan sitta utomhus. iPaden är väl lika "känslig" för ljus som en vanlig bärbar dator? Ett tredje skäl är att jag trodde att det fungerar dåligt att stryka under och anteckna i PDF:er på iPad. Trodde jag fel?
Postad 29 September 2011 - 09:02
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Svar:
1. Tycker verkligen inte att det är jobbigt att läsa på skärmen under längre perioder. Använder den som mitt primära anteckningsblock på föreläsningar varje dag och tycker att det fungerar finfint!
2. Dock är det värre utomhus, men vem har föreläsningar där egentligen?
3. Finns många fina appar för att anteckna och strycka under i powerpoint-filer och pdf:er. Själv använder jag appen iAnnotate.
Postad 29 September 2011 - 09:10
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Tack för info!
1. Härligt. Jag kommer att läsa en hel del, men kanske klarar jag skärmljuset. Anteckningar har jag inte ens tänkt på, men det är förstås bra också.
2. Inte föreläsningar utomhus, däremot sitter jag på sommaren gärna utomhus och läser när jag t.ex. har en hel "bunt" PDF:er att ta mig igenom. Sitter man t.ex. på tåg kan det också ibland bli lite väl ljust. Men, men, jag får väl dra för gardinerna.
3. OK! Då kan man alltså plocka upp en PFD, stryka under, göra en anteckning och spara PDF med understrykningar och allt?
Ytterligare ett par frågor, på min nuvarande läsplatta (en Sony) får en del PDF:er väldigt liten text. Man kan förstora, men ibland gör det att texten blir lite konstigt formaterad. iPad har ju 9"-skärm. Har man behov av att förstora PDF:er? Om man skulle vilja det, fungerar det bra att förstora?
Postad 29 September 2011 - 14:13
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
För pdf:er utomhus är nog en e-bokläsare att föredra framför ipaden. Blev lite sugen på at köpa en själv i somras den lilla stund som solen visade sig på himlen.
När det gäller understryckningar och anteckningar så fungerar det riktigt bra så länge pdf:erna inte är skyddade.
Postad 29 September 2011 - 14:21
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Nu blev jag sugen på en iPad istället för en renodlad e-boksläsare. Hm...
Postad 29 September 2011 - 15:01
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Du kommer inte att ångra dig, det kan jag lova!
Postad 04 October 2011 - 06:09
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Engadgets recension på nya Kindle (E-Ink) - Länk
Postad 05 October 2011 - 16:22
Unregistered5f833d6c
-
Unregistered5f833d6c
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Jag undrar när, om nånsin, detta kommer slå igenom stort i Sverige. Efter att ha köpt min sony prs-650 så är man liksom bortskämd med att ha ett enormt gratisarkiv av gamla klassiker att hämta från eller snabbt å smidigt köpa en bok genom nätet. Dessutom är det t.o.m. bekvämare att hålla i den plattan än en bok tycker jag. Att inte fler inser tjusningen, tror inte någon av mina bekanta har en läsplatta!
Idag känns den som en riktigt kär vän jag inte skulle vilja vara utan!
Redigerat av Unregistered5f833d6c, 05 October 2011 - 16:23.
Postad 06 October 2011 - 19:19
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Fick Kindlen igår efter att den först åkt omkring ett par rundor i Skåne med UPS.
http://nexgadget.com...ng_-vuei_0.jpeg
Synd att modern inte fyller år förrän om en månad. Känns tungt att behöva gömma ny teknik i gardroben så länge...
Postad 25 October 2011 - 07:33
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Jag undrar när, om nånsin, detta kommer slå igenom stort i Sverige. Efter att ha köpt min sony prs-650 så är man liksom bortskämd med att ha ett enormt gratisarkiv av gamla klassiker att hämta från eller snabbt å smidigt köpa en bok genom nätet. Dessutom är det t.o.m. bekvämare att hålla i den plattan än en bok tycker jag. Att inte fler inser tjusningen, tror inte någon av mina bekanta har en läsplatta! Idag känns den som en riktigt kär vän jag inte skulle vilja vara utan!
Det är ju bara att ligga på - alla jag visat Sonyn för blir sugna, dock tror jag det måste till ett billigare alternativ. Många läser nog helt enkelt för lite "nya" böcker för att det skall kännas motiverat att lägga ut pengarna och även de som läser mycket känner troligen att en pocketbok är ju nästan gratis, medan en läsare fortfarande är ganska dyr.
Postad 25 October 2011 - 20:38
Unregistered5f833d6c
-
Unregistered5f833d6c
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Det är ju bara att ligga på - alla jag visat Sonyn för blir sugna, dock tror jag det måste till ett billigare alternativ. Många läser nog helt enkelt för lite "nya" böcker för att det skall kännas motiverat att lägga ut pengarna och även de som läser mycket känner troligen att en pocketbok är ju nästan gratis, medan en läsare fortfarande är ganska dyr.
Jo det håller jag med om. Det är helt klart priset som står i vägen, för även de kompisar som jag visat Sonyn för har tyckt att det verkar hur käckt som helst. I USA däremot har det väl slagit igenom rätt bra, vad jag har förstått så är det rätt vanligt att folk äger en Kindle (som i princip är den enda läsare som köps i staterna). A ja, det känns ju kul att ligga lite i framkant också iofs  .
Postad 26 October 2011 - 07:10
gojan
-
gojan
-
Användare
-
-
114 inlägg
Akademibokhandeln lanserade ju precis sin Dito site ( http://www.dito.se/). Kanske kan hjälpa upp intresset något
/Gojan
som just fått leveransbekräftelse på frugans PRS-T1. Skall bli spännande att jämföra med min egen Kindle 3
Postad 27 October 2011 - 18:23
Unregistered5f833d6c
-
Unregistered5f833d6c
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Akademibokhandeln lanserade ju precis sin Dito site (http://www.dito.se/). Kanske kan hjälpa upp intresset något  /Gojan som just fått leveransbekräftelse på frugans PRS-T1. Skall bli spännande att jämföra med min egen Kindle 3
Tack ska du ha för tipset! Fortfarande är e-böcker för det mesta mycket dyrare än pockets i Sverige vilket är synd. Det är väl ännu en anledning till att det inte slagit igenom. De torde ju vara billigare, inte dyrare tycker jag. Men bra med en ny svensk sida dedikerad till e-böcker iaf, tummen upp!
Postad 27 October 2011 - 21:13
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Nu behöver jag hjälp. Läste en intressant nyhet om ett företag i USA som digitaliser dina böcker till pdf mot en låg kostnad, samt att de behåller den fysiska boken. Tyckte det verkade vara ett bra koncept och jag hoppas att det når hit, någon som vet vad det var för företag? Har helt glömt bort var jag läste det.
Postad 17 November 2011 - 10:09
Tall
-
Tall
-
Rookie
-
5 inlägg
Akademibokhandeln lanserade ju precis sin Dito site (http://www.dito.se/). Kanske kan hjälpa upp intresset något 
/Gojan som just fått leveransbekräftelse på frugans PRS-T1. Skall bli spännande att jämföra med min egen Kindle 3
Min Cybook Opus har dött och söker en ny läsare, det jag mest irriterad mig på med den var starttiden ca 30 sec och de tröga knapparna! Hur är start tiderna och knapparna på PRS-T1 MVH Nils
Postad 18 November 2011 - 21:38
gojan
-
gojan
-
Användare
-
-
114 inlägg
Hur är start tiderna och knapparna på PRS-T1
Att dra igång den från standby läget så tar det 2 sekunder drygt. Bläddra en sida tar väl ca 1 sekund. Tycker att den är väldigt bra. Framför allt är den så lätt  /Gojan
Postad 03 December 2011 - 15:18
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Att dra igång den från standby läget så tar det 2 sekunder drygt.
Bläddra en sida tar väl ca 1 sekund. Tycker att den är väldigt bra. Framför allt är den så lätt 
/Gojan
Har beställt en PRS-T1 & kommer att låna en del DRMkrypterade böcker från biblan & undrar om det går att göra rakt av utan några trix? Hittade en websida där det påstods att man behövde trixa lite, ser i & för sig inte så krångligt ut men jag undrar ändå? http://bibliotekarie...er-prs-t1-x-36/
Postad 04 December 2011 - 16:57
gojan
-
gojan
-
Användare
-
-
114 inlägg
Själv har jag en Kindle och måste ju då konvertera epub böckerna. Jag kör med Calibre som fungerar utmärkt. Blir ju lite "trixande" i och med att jag först måste hämta hem boken med Adobe Digital Edition och sedan importera boken till Calibre men när man är van vid det så....
Frugan använder följdaktligen också Calibre till sin PRS-T1 eftersom alla böcker finns i dess "bibliotek". Har inte försökt få in låneböcker på något annat sätt.
/Gojan
Postad 04 December 2011 - 17:04
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Ok, tack för svar.
Tror dock att jag fått svaret genom en del googling & i sonyns fall så ska det bara vara att registrera sitt Adobe id & köra igång.
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 04 December 2011 - 17:05.
Postad 05 December 2011 - 10:27
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Frugan använder följdaktligen också Calibre till sin PRS-T1 eftersom alla böcker finns i dess "bibliotek". Har inte försökt få in låneböcker på något annat sätt.
/Gojan
Har din fru märkt något av de buggar som rapporterats om? Är i & för sig som vanligt långt ifrån alla som har problem med det men helt klart så har den enligt några forumtrådar jag läst några irriterande buggar. Finns en uppdatering på sonys supportsida men jag tror inte att den gör så mycket åt de buggar jag tänker på (bla annat att den för vissa ibland får spel vid sidbyte & fortsätter att bläddra tills man stoppar den). Däremot så sägs det (?) att Sony har en mer ommfattande uppdatering på gång under december. Jag har redan beställt & litar på att dom löser detta... Edit: http://www.sony.se/s.../PRS-T1/updates
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 05 December 2011 - 10:49.
Postad 05 December 2011 - 11:05
gojan
-
gojan
-
Användare
-
-
114 inlägg
Hon har inte märkt några buggar (åtminstone har hon inte sagt något till mig  )
/Gojan
Postad 05 December 2011 - 11:12
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Är väl som vanligt med forum att det ser värre ut än vad det är, har läst om en del problem men det är ju oftast dom med problem som skriver också :-)
Hoppas på att få den i mitten av veckan så får jag väl se själv...
Postad 20 December 2011 - 23:23
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Har kollat igenom tråden men hittar inte det jag söker.
Finns det någon sida eller program som smidigt konverterar doc/docx till format som Kindle 2 stödjer.
MVH
Postad 22 December 2011 - 16:01
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Har din fru märkt något av de buggar som rapporterats om? Är i & för sig som vanligt långt ifrån alla som har problem med det men helt klart så har den enligt några forumtrådar jag läst några irriterande buggar.
Finns en uppdatering på sonys supportsida men jag tror inte att den gör så mycket åt de buggar jag tänker på (bla annat att den för vissa ibland får spel vid sidbyte & fortsätter att bläddra tills man stoppar den). Däremot så sägs det (?) att Sony har en mer ommfattande uppdatering på gång under december.
Jag har redan beställt & litar på att dom löser detta...
Edit:
http://www.sony.se/s.../PRS-T1/updates
Jag har inte heller märkt några buggar på min PRS-T1. Enklaste sättet att låna böcker från svenska bibliotek tycker jag är att låna direkt i läsplattans webbläsare. Annars kan man låna dem till datorn, öppna dem i Adobe Digital Editions och sedan föra över dem till läsaren med Sonys egen Reader for PC. Adobe DE funkar inte med PRS-T1.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|