Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En äkta hifi upplevelse

206 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 July 2010 - 11:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

+2

Om musiken man gillar bara låter dåligt på en anläggning så går den fetbort, det spelar ingen roll om det är überkorrekt!

Detta är värt att sätta +10 på, exakt min inställning, jag skiter i hur "korekt" en anläggning anses vara, låter den "sämre än nödvändigT" på musiken jag gillar så är den inget att ha...

Nu är ju grejen den att jag har sjukt blandad musiksmak, men jag tycker mig ha hittat högtalare som kan spela all musik med samma finess och som dessutom "inte låter sämre än nödvändigt" även med komprimerad rock och dåliga produktioner m.m. det låter såklart dåligt, men inte dåligt + dåligt = jätte dåligt (som det blir med "dåliga" högtalare med i ekvationen, dom flesta högtalare oavsett prisklass alltså... :D ) (väntar på nackskotten nu... :lol: men det är inte dessto mindre så att nästan allt som finns, faktiskt inte är speciellt bra om jag ska utgå från just mina krav)
Ino sägs ju (i alla fall dom flesta/många/en del... eller hur är det..?!) säger att dom ska vara korrekta, Jag upplever dom också som Uber korrekta och helt löjligt realistiska i sättet som dom presenterar musiken på, om materialet tillåter såklart...
Om dom nu inte skulle vara korrekta vid en närmare granskning så är det inget som skulle påverka mig, jag gillar det jag hör och just det där "transparent snacket" är lite överdrivet tycker jag. Så länge jag tycker att det låter bra så är det bra helt enkelt. Dock har jag märkt att just komponenter som mäter/anses vara transparenta/icke disstande/färgande är dom som jag tycker låter bäst också så det finns ett samband. Dock inte för att dom just anses vara transparenta utan för att jag lyssnat mig fram till att jag tycker om dom, sedan att dom anses vara transparenta stärker bara min inställning att en transparent anläggning låter bra. Och den är att oavsett programmaterial så låter det inte sämre än vad det borde göra och ju större skillnad mellan olika inspelningar, beroende på mixning m.m. = ju större olikheter mellan musikaliska skeenden. Och det talar för att anläggningen är transparent och reproducerar musiken på ett sätt som med stor säkerhet är så korremt som möjligt. Och det är just det jag gillar och jag upplever att jag i dagsläget också har väldigt mycket av här hemma.
Jag tycker inte att det finns knappt några högtalare som har dessa egenskaper i någon vidare utsträckning och det är synd, det gör marknaden och har alltid gjort marknaden extremt "snäv" för mig och nästan ointressant... och så har det alltid varit också... det där riktiga "perfekta ljudet" (när allt bara känns "rätt", då är det perfekt tycker jag :)) har liksom varit svårt att hitta. några få högtalare har tilltalat mig till ljudet, men inte då för att dom nödvändigtvis varit "korrekta" utan för att dom varit roliga/trevliga att lyssna på av andra orsaker, men man kommer alltid till den där punkten att man saknar det där "rätta". Har dock inte kännt så nu på drygt 1 år vilket visar på att jag förhoppningsvis har "hittat hem" :blush: :blink:

Postad 23 July 2010 - 11:31

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jaså,varför det?
Det är som det låter nu det ska låta om det låter korrekt,dvs det låter precis som det är mixat/inspelat.
Det gjorde inte den andra riggen.

Och det är väl så att jag ALLTID har haft en förhöjd bas i alla anläggningar jag haft,och nu har jag inte det,utan en bas som är trogen inspelningen istället,och det är det jag inte är van vid,att det helt skoningslöst visar alla brister i inspelningen. Det kommer nog bli som patjoh skriver,att när jag är helt van vid det här så kommer hängmattehögtalare låta skit i stället,när man vet hur det ska låta så att säga.

Felet är att högtalarna helt enkelt är FÖR bra för just mig,och min musikstil.

Då var vi ju tillbaks till den dära jobbiga diskussionen som Inoiterna jobbar så mycket på, hur det SKA låta...
Hur vet man det...? Varför SKA det låta på ett speciellt sätt ?? Om jag gillar att ha 10 db hissad bas, är det fel ??
Om jag föredrar ljudet så, SKA jag ändå sänka basen med 10 db och inte tycka att det låter lika bra i mina öron bara för att det SKA låta så ?? :)

Postad 23 July 2010 - 11:31

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Tittar man på Stereophiles mätning och där även utvärderaren tyckte att dom var "bass-shy" i mellan åt, så ser man
att dom rullar av rätt tidigt så den där riktiga botten får du nog tyvärr inte ut av dessa högtalare.

http://stereophile.c...sex/index4.html

Även i sista stycket på sidan i testet nedan nämns testarens subjektiva upplevelse av S-1ex gentemot 3 andra högtalare som han alla testat i samma rum. Även där nämner han S-1ex som "damped and less extended", så det kan nog vara så att du som kommer från brutalt PA kanske skulle ha en annan mer basbestyckad högtalare som går djupare alt. skaffa två subbar som hjälper till.

http://www.stereophi...ker/index1.html

Postad 23 July 2010 - 11:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag lyssnar ju på mycket annat också,men mycket metal blir det.
En del metal låter riktigt bra,som tex Nightwish Dark passion play,Mortician,Eyehategod, Rammstein reise reise.
Och lyssnar man på bra inspelningar som tex Eric clapton så låter det sjukt bra,jag behöver bara vänja mig vid att jag hör bristerna på dåliga inspelningar.

Jag tor en sub skulle fixa mycket,för får man lite mera botten i dåliga inspelningar så blir det mer njutbart,för det är inte det att det skränar eller så,utan det är mest att det låter så platt och basfattigt som stör mig. Spela högt funkar bra.

glömm inte att du cokså får en bättre "rummsupplevelse" med en ordentlig botten, det blir en större upplevs "rymd" i musiken och närvarokännslan stigen klart! :)
detta då det ligger en massa rummsinformation i lågbasen <30Hz som annars går förlorad och som faktiskt gör skillnad, dom som anser att det inte gör det har antingen en betydligt mycket sämre ljudupptagning eller har inte lyssnat på något system med riktig prestanda djupt ner i frekvens och alltså inte upplevt detta.
Även till Jazz och typ piano så märker jag stor skillnad mellan f3 30Hz och 15Hz...

Postad 23 July 2010 - 11:35

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Då var vi ju tillbaks till den dära jobbiga diskussionen som Inoiterna jobbar så mycket på, hur det SKA låta...
Hur vet man det...? Varför SKA det låta på ett speciellt sätt ?? Om jag gillar att ha 10 db hissad bas, är det fel ??
Om jag föredrar ljudet så, SKA jag ändå sänka basen med 10 db och inte tycka att det låter lika bra i mina öron bara för att det SKA låta så ?? :)

Det finns inoiter som kör med hissad bas det är bara att dom generaliserar att alla kör lika men så är inte fallet.
sen är ino ganska överreklamerat av inoiterna inte av tillverkaren.

Redigerat av Unregistered1728, 23 July 2010 - 11:36.

Postad 23 July 2010 - 12:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Corpsegrindern, Jag tror du kommer uppleva dom jobbiga skivorna bättre med ett par subbar som fyller ut ljudet mer men det första jag skulle göra, om jag vore du, är att få in massa prylar i rummet. Mattor, gardiner, textiler mm sänker ju efterklangen och kommer få ljusa inspelningar att låta "bättre". Men man får inse att dom skivorna kommer aldrig låta lika bra som riktigt fina inspelningar.

Postad 23 July 2010 - 14:46

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Jag lyssnade rätt mkt på S1-Ex för ett par år sen, när jag var
på jakt. En session i källaren på Reference Audio tex impade
inte på mig till 100%. Utan att gå in på detaljer så anade jag dock
potentialen och bad om ett bra pris. (Demoex lite smårepor i
lacken). Hade jag fått dom under 60 000 kr så hade dom följt med hem.

Så håll ut! :) Två subbor + heltäckningsmatta + mjuka möbler mm mm,
som tex Karlsson skrev. Och dom behöver enligt norska forum många
inspelningstimmar.

Postad 23 July 2010 - 15:14

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Tittar man på Stereophiles mätning och där även utvärderaren tyckte att dom var "bass-shy" i mellan åt, så ser man
att dom rullar av rätt tidigt så den där riktiga botten får du nog tyvärr inte ut av dessa högtalare.

http://stereophile.c...sex/index4.html

Även i sista stycket på sidan i testet nedan nämns testarens subjektiva upplevelse av S-1ex gentemot 3 andra högtalare som han alla testat i samma rum. Även där nämner han S-1ex som "damped and less extended", så det kan nog vara så att du som kommer från brutalt PA kanske skulle ha en annan mer basbestyckad högtalare som går djupare alt. skaffa två subbar som hjälper till.

http://www.stereophi...ker/index1.html

Faktiskt,så går Pioneeren djupare i basen än vad mitt PA gjorde,om inspelningen är sådan alltså.
Kvaliteten på basen är mycket bra,det är lite kvantitet som saknas på många inspelningar,men det är ju inspelningens fel mest. För lyssnar jag på en låt som det är bra bas i så låter det så.

Postad 23 July 2010 - 15:52

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Corpsegrindern, Jag tror du kommer uppleva dom jobbiga skivorna bättre med ett par subbar som fyller ut ljudet mer men det första jag skulle göra, om jag vore du, är att få in massa prylar i rummet. Mattor, gardiner, textiler mm sänker ju efterklangen och kommer få ljusa inspelningar att låta "bättre". Men man får inse att dom skivorna kommer aldrig låta lika bra som riktigt fina inspelningar.

Ja,jag får försöka mecka in lite mer grejer o mattor o sånt. Nu har jag visserligen heltäckningsmatta,men det kanske blir ännu bättre om jag lägger en matta ovanpå det?
Jag har 2 fåtöljer,en 3 sits soffa o lite skåp o grejer står här inne just nu.
Diskanten o det låter mycket bra,det är basen bara som blir lite tunn på vissa inspelningar.
Men dämpar man ner det andra lite så lyfts ju basen en smula väl?

Blir väl även lättare att höra alla detaljer om man dämpar?
Och som du säger,en dålig inspelning kommer ju alltid låta dåligt,det är ju väldigt logiskt.

Postad 23 July 2010 - 15:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Den nakna väggen bakom högtalarna är nog det värsta för ljudet :)

Postad 23 July 2010 - 16:07

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Jag lyssnade rätt mkt på S1-Ex för ett par år sen, när jag var
på jakt. En session i källaren på Reference Audio tex impade
inte på mig till 100%. Utan att gå in på detaljer så anade jag dock
potentialen och bad om ett bra pris. (Demoex lite smårepor i
lacken). Hade jag fått dom under 60 000 kr så hade dom följt med hem.

Så håll ut! :) Två subbor + heltäckningsmatta + mjuka möbler mm mm,
som tex Karlsson skrev. Och dom behöver enligt norska forum många
inspelningstimmar.

Heltäckningsmatta har jag faktiskt redan,och lite fåtöljer o sånt.
Det är väl o hänga upp gardiner o slänga in en fet matta framför högtalarna som skulle kunna va nåt.
Jörgen ska förövrigt komma hit nån dag och mäta upp frekvenskurvan,så får vi se om jag har basutsläckningar med min placering eller nåt.

Men som jag skrev förut,är det bra botten i det jag lyssnar på,så ÄR det faktiskt bra botten i dom.
Dom går förvånande djupt för att vara så små,djupare än PA:t tro det eller ej.

Icke att förglömma är det jag är van vid att lyssna på, 6 st 18" i ett vanligt rum,hur mycket bas tror ni det spelar?
PLENTY kan jag säga. Och har man lyssnat in sig på den mängden bas så är det klart som korvspad att det upplevs som lite bas,när frekvensgången blir rak. Det är ju faktiskt en fysiologisk omöjlighet för 4 st 7" att spela lika mycket och högt som 6 st 18".

Och dom är heller inte inspelade på långa vägar än,så det blir väl bättre det med om ett tag.

Vi kan tex ta som exempel Karlssons anläggning,den låter ju förövrigt mycket bra men där tyckte jag också det saknades bas på mycket vi lyssnade på,men när det väl var djupbas i skivorna då jäklar spelade det sjuk djupbas,djupaste jag har upplevt faktiskt. Men på "vanlig" musik så lät det basfattigt,i mina öron.
Och hans frekvensgång är rak.
Jag hade väl en helsikes puckel i basen förut helt enkelt,och minnet av det är svårt att sudda ut.

Postad 23 July 2010 - 16:10

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Den nakna väggen bakom högtalarna är nog det värsta för ljudet :)

Ok,det kan jag tänka mig att det inte är bra.
Ska jag hänga upp tavlor,eller gardiner där?
Vilket är bäst?

Ska man hänga upp saker på väggen bakom lyssnngsplatsen också?

Postad 23 July 2010 - 16:18

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Blir väl även lättare att höra alla detaljer om man dämpar?
Och som du säger,en dålig inspelning kommer ju alltid låta dåligt,det är ju väldigt logiskt.

Ja, dynamiken blir ju högre eftersom man slipper gammalt ljud som "täcker över" svagare nytt ljud

Vi kan tex ta som exempel Karlssons anläggning,den låter ju förövrigt mycket bra men där tyckte jag också det saknades bas på mycket vi lyssnade på,men när det väl var djupbas i skivorna då jäklar spelade det sjuk djupbas,djupaste jag har upplevt faktiskt. Men på "vanlig" musik så lät det basfattigt,i mina öron.
Och hans frekvensgång är rak.
Jag hade väl en helsikes puckel i basen förut helt enkelt,och minnet av det är svårt att sudda ut.

Det stämmer faktiskt. Mina basmoduler är ställda några dB lägre så inte den peaken jag har (34 hz) helt tar över allt. När jag får ordning på basabsorbering så kommer basen höjas några dB. :)

Ok,det kan jag tänka mig att det inte är bra.
Ska jag hänga upp tavlor,eller gardiner där?
Vilket är bäst?

Ska man hänga upp saker på väggen bakom lyssnngsplatsen också?

Gardiner skadar ju inte. Du kan även bygga dämptavlor, finns gamla trådar om det på hififorum och faktiskt. Dom kan bli riktigt snygga och står inte ut i rummet.

Postad 23 July 2010 - 16:26

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Ja, dynamiken blir ju högre eftersom man slipper gammalt ljud som "täcker över" svagare nytt ljud

Det stämmer faktiskt. Mina basmoduler är ställda några dB lägre så inte den peaken jag har (34 hz) helt tar över allt. När jag får ordning på basabsorbering så kommer basen höjas några dB. :)

Gardiner skadar ju inte. Du kan även bygga dämptavlor, finns gamla trådar om det på hififorum och faktiskt. Dom kan bli riktigt snygga och står inte ut i rummet.

Det där var en mycket bra förklaring på varför det är bra att dämpa!

Jag kommer ihåg att du nämnde din peak vid 34 hz några gånger,och jag hörde då ingen peak...
Basskadad som man är...

Hmm dämptavlor kan ju kanske va nåt... Nu är inte jag den händigaste i världen,så det blir nog färdiga saker jag hänger upp isåfall.

Postad 23 July 2010 - 16:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Du kan kolla hur denna killen gjorde det. Tror t o m jag klarar av det http://www.hififorum...amp;whichpage=4

Postad 23 July 2010 - 16:51

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ja,det såg inte så jättesvårt ut.
Sen ska man ta sig i kragen och göra det också,det är inte det lättaste...
Det är ju skönare o sitta i fåtöljen o lyssna på musik några timmar... :)

Postad 23 July 2010 - 16:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Precis, därför jag inte fixat min bas än. :)

Postad 23 July 2010 - 17:01

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ok,här kommer dagens musikfråga som kanske blir svår,för det är inte en vanlig skiva men vi gör ett försök..
Det finns kanske på nätet,jag vet inte för jag laddar aldrig ner nåt,jag köper musiken istället,men skit samma här är frågan:

På History of trance part 5:Technological anthems disc 2 spår 6(The sabres of paradise-Smokebelch II) i början så är det ett väldigt mystiskt ljud som låter typ Doing... Doing följt av lite brus,var nånstans hör ni det ljudet i ljudbilden?

Skum fråga men det vore ytterst kul att veta detta!!

Postad 23 July 2010 - 23:18

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Faktiskt,så går Pioneeren djupare i basen än vad mitt PA gjorde,om inspelningen är sådan alltså.
Kvaliteten på basen är mycket bra,det är lite kvantitet som saknas på många inspelningar,men det är ju inspelningens fel mest. För lyssnar jag på en låt som det är bra bas i så låter det så.

Ja, men med ditt PA så kompenserade du ju begränsningen av djupbasen genom höjd nivå så upplevelsen ändå blev mer basrik. Har du en högtalare med "korrekt" nivå i basen i förhållande till övriga register och den har begränsad djupbasförmåga så kan du nog uppleva det som basfattigt.

Postad 24 July 2010 - 19:27

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Även dåliga inspelningar låter i mina ögon bättre på en bättre anläggning. Jag tycker du verkar ha en knepig placering med ena högtalaren nära ett skrivbord och den andra både nära sidovägg samt bakvägg.
Om man lägger så mycket pengar på anläggningen bör man även ge utrustningen så bra möjligheter som bara är möjligt.
Jag skulle kontakta en akustikfirma och be dem kolla upp rummet och vad du kan göra. Du kanske behöver ha in basfällor, absorberingsplattor, diffuseringsplattor etc. Du har så pass bra grejer så jag skulle lätt lägga iallafall 20tkr på akustiken.

Postad 24 July 2010 - 20:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Även dåliga inspelningar låter i mina ögon bättre på en bättre anläggning. Jag tycker du verkar ha en knepig placering med ena högtalaren nära ett skrivbord och den andra både nära sidovägg samt bakvägg.
Om man lägger så mycket pengar på anläggningen bör man även ge utrustningen så bra möjligheter som bara är möjligt.
Jag skulle kontakta en akustikfirma och be dem kolla upp rummet och vad du kan göra. Du kanske behöver ha in basfällor, absorberingsplattor, diffuseringsplattor etc. Du har så pass bra grejer så jag skulle lätt lägga iallafall 20tkr på akustiken.

exakt, skillnaden mellan bra och dåliga inspelningar blir större, men dåliga inspelningar låter inte "sämre" än innan, om man nu skaffar en bättre (mer transparent.?!) anläggning såklart och inte tvärt om för då finns ju såklart chansen att dom dåliga inspelningarna låter just sämre än innan :D

Postad 24 July 2010 - 22:12

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
...

Redigerat av Hinken74, 24 July 2010 - 22:14.

Postad 24 July 2010 - 22:15

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

exakt, skillnaden mellan bra och dåliga inspelningar blir större, men dåliga inspelningar låter inte "sämre" än innan, om man nu skaffar en bättre (mer transparent.?!) anläggning såklart och inte tvärt om för då finns ju såklart chansen att dom dåliga inspelningarna låter just sämre än innan :D

Skit in skit ut oavsett vilken anläggning det är skall man av göra en anläggnings kapasitet så är det akustiks musik som gäller

Postad 26 July 2010 - 09:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Skit in skit ut oavsett vilken anläggning det är skall man av göra en anläggnings kapasitet så är det akustiks musik som gäller

absolut, skit in = skit ut !

men oftast tycker jag det verkar vara: Skit in + skit = jätte skit !

som det blir i fallet med dåliga inspelningar + "dålig" anläggning...

Ganska självklart att om anläggningen "har problem" så blir ljudet allt som allt sämre, medan har anläggningen inte "problem" så blri det altl som allt bättre. bara det att på en bra anläggning så låter bra inspelningar låter så pass mycket bättre att dom dåliga upplevs som otroligt mycket sämre också.. :P

Så, med en bra anläggning så "låter det inte sämre än nödvändigt", dock så är dom anläggningar som fixar detta riktigt bra också väldigt sällsynta tyvärr... :P alltså finns det otroligt få, egentligen riktigt bra anläggningar tyvärr... Om man nu har som mål att allt ska låta "rätt" och vill kunna lyssna på "allt" också.
Lyssnar man bara på bra inspelad Jazz eller bara på dåligt inspelad rock så är det ju klart att man "kan nöja sig" med att högtalarna endast kan spela upp just jazz eller Rock med behållning. Det gör det hela mycket lättare helt klart :D

Inga märken nämda, inga märken glömda så vet jag en hand full högtalare på marknaden som jag tycker klarar detta, resten får enligt mig IG rakt av för denna brist. Men det gör inte att högtalarna är dåliga för det, bara det att dom absolut inte passar mig helt enkelt ;)

Jag vill an en högtalare ska:
1: Spela rent oavsett ljudnivå (inom dessa arbetsområde såklart..)
2: Frambringa alla olika ljudfilers/musikstyckens stora olikheter i rymd/atmosfär och ljudceneri (även djupled) på ett övertygande och naturligt sätt.
3: "Det ska inte låta högtalare" (välldigt knepigt begräpp som jag dock tycker om välldigt mycket, sammantaget kan man säga att "där finns bara musik" är just den upplevelse jag vill ha)
4: Musik med dålig ljudkvalitet "ska inte låta sämre än nödvändigt"
5: tillräcklig bandbredd, jag anser 20-20000Hz är ganska "tillräckligt", dock så föredrar jag att gräva gärna en halv oktav ytterligare djupare, 15Hz är trevligt och ger mycket mervärde.

Postad 26 July 2010 - 12:41

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Det är ju det jag har gjort,skaffat en mer transparent anläggning.
Ju mer jag lyssnar,desto mer inser jag hur "rätt" det låter,platta inspelningar låter platt,skräniga låter skränigt, osv osv. Det spelar så som inspelningen tillåter,men om det låter sämre än nödvändigt vetefan.
Ett uns mer bas,sen är det perfekt.

Postad 26 July 2010 - 13:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Det är ju det jag har gjort,skaffat en mer transparent anläggning.
Ju mer jag lyssnar,desto mer inser jag hur "rätt" det låter,platta inspelningar låter platt,skräniga låter skränigt, osv osv. Det spelar så som inspelningen tillåter,men om det låter sämre än nödvändigt vetefan.
Ett uns mer bas,sen är det perfekt.

Jo, exakt :D

Du upplever dom riktigt bra inspelnignarna som otroligt mycket bättre än dom dåliga tack vare att högtalarna förmår att plocka fram skillnaderna på ett helt annat sätt än tidigare, helt naturligt. Det gör att dom dåliga inspelningarna nu framstår som "sämre än förut" (med dom gamla högtalare) bara för att du nu ha fått en referens i och med dom bra inspelningarna och hur bra dom nya högtalarna reproducerar dessa.
Jag tror som du, mer/djupare bas så är du hemma sedan och jag skulle sätta en tia på ett en liten 2dB höjning <80Hz skulle du uppskatta väldigt mycket, det gör dom flesta ;)
Det är tillräckligt lite för att inte upplevas obalancerat men tillräckligt mycket för att ge en förstärkt kännsla av närvaro och pondus. dessutom hjälper det till att "milldra" risiga rockinspelningar som är platta och dynamiklösa... jag kör för det mesta med 1-2dB höjning <80hz, det tycker jag är perfekt :P

Redigerat av DVD-ai, 26 July 2010 - 13:08.

Postad 26 July 2010 - 13:56

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Exakt,det var skillnad mellan olika inspelningar förut också,men inte såhär stor skillnad.
Som sagt,skulle jag få en liten boost av basen så de tunna inpelningarna inte blir riktigt så tunna som jag upplever dom nu,då skulle det bli helt magnifikt bra faktiskt.

En annan skum grej är att det låter rätt mycket bättre när alla grejer spelat ett tag,så stärkarn o det är varmt.
När jag inte spelat på länge,o sen slår igång då låter det inte så jättebra.
Men när det spelat nån timme så blir det klar skillnad.

Postad 26 July 2010 - 17:35

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0

Exakt,det var skillnad mellan olika inspelningar förut också,men inte såhär stor skillnad.
Som sagt,skulle jag få en liten boost av basen så de tunna inpelningarna inte blir riktigt så tunna som jag upplever dom nu,då skulle det bli helt magnifikt bra faktiskt.

En annan skum grej är att det låter rätt mycket bättre när alla grejer spelat ett tag,så stärkarn o det är varmt.
När jag inte spelat på länge,o sen slår igång då låter det inte så jättebra.
Men när det spelat nån timme så blir det klar skillnad.

Finns inte en anläggning oavsett prisklass som jag haft som låter bra som kall...

Postad 26 July 2010 - 17:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Finns inte en anläggning oavsett prisklass som jag haft som låter bra som kall...

Skumt, det är kanske en som var lite beroende på om den var kall eller ej (en rörförstärkare) men annars så har ingen anläggning jag haft där det varit någon skillnad mellan kall eller varm.

Postad 27 July 2010 - 20:15

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Hade Jörgen skinnväst...?

Ljudtryck må vara en sak, riktig hifi en annan.
Dina nya pinaler lär ge dig nya upplevelser, grattis till en riktigt fin rigg.

Mvh Earshot

Postad 27 July 2010 - 22:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Mvh Earshot

ne men..., va trevligt att se dig här igen, trodde du helt givit upp om forumet... ;)

Edit: kom på nu att jag inte svarat på ditt senaste PM, glömde helt bort det och tiden gick... :P

Postad 28 July 2010 - 12:56

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Mvh Earshot

Tack!

Ja man har ju insett det nu att det är roligare med riktig hifi än att bara spela högt jämt.
Det håller ju inte i längden heller att spela högt,öronen tar stryk av det.
Kan ju bli en kortvarig hobby om man inte inser det i tid.

Postad 28 July 2010 - 13:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Håller med. Hörseln ska man vara försiktig med och jag ligger ytterst sällan över 75 dBA och det är några få gånger när jag spelar bra inspelad elektronisk musik som jag ligger runt 85 dBA = ca 105 dBC en kortare stund.

Postad 28 July 2010 - 18:36

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Håller med. Hörseln ska man vara försiktig med och jag ligger ytterst sällan över 75 dBA och det är några få gånger när jag spelar bra inspelad elektronisk musik som jag ligger runt 85 dBA = ca 105 dBC en kortare stund.

Kan tänka mig att jag ligger där nånstans också ungefär,jag har inte mätt hur högt jag spelar nuförtiden.
Ska nog göra det för att kolla.
Synd att inte hörseln är outslitlig,och tål hur mycket som helst..

En fråga,jag såg att du tänkte uppgradera till I64s i framtiden,största skillnaden mot de du har är väl att de kan spela högre? Dum fråga,men behöver du verkligen det då du i nuläget oftast ligger långt under vad ditt nuvarande system klarar av? Visst,du får mer headroom men ditt system låter ju bara aaaningens ansträngt precis innan max,iaf vad jag upplevde.Känns inte de extra Db du kan få ut som lite overkill då? Låter i64s bättre överlag också?

Nåt som jag skulle vilja testa med mina är att göra ett aktivt system,med basmoduler och Pioneeren som toppar..
Vad kostar Inos Aktiva filter?
Driveracket lär knappast hålla måttet.

Postad 28 July 2010 - 19:04

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ja, det är knappast för jag ska kunna spela högre eller lägre dist heller. Det är främst två saker som jag funderar på det.
*Möjligheten att kunna använda den i klart större rum i framtiden. Sitter man 5-6 meter bort iställer för 3,2 meter så är det inte dumt med 6 dB mer (där är ju nästan det man tappar på det avståndet).
*Dom är mer direktiva så rummet påverkar ljudet mindre. Det gillar jag

Det Ino filtret som jag har kostar 4800 men tror inte är det du söker. Du vill väl ha möjlighet att ändra som en EQ med?

Postad 28 July 2010 - 21:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

En fråga,jag såg att du tänkte uppgradera till I64s i framtiden,största skillnaden mot de du har är väl att de kan spela högre? Dum fråga,men behöver du verkligen det då du i nuläget oftast ligger långt under vad ditt nuvarande system klarar av? Visst,du får mer headroom men ditt system låter ju bara aaaningens ansträngt precis innan max,iaf vad jag upplevde.Känns inte de extra Db du kan få ut som lite overkill då? Låter i64s bättre överlag också?

Tänkte EXAKT samma sak... ;)

Ja, det är knappast för jag ska kunna spela högre eller lägre dist heller. Det är främst två saker som jag funderar på det.
*Möjligheten att kunna använda den i klart större rum i framtiden. Sitter man 5-6 meter bort iställer för 3,2 meter så är det inte dumt med 6 dB mer (där är ju nästan det man tappar på det avståndet).

NÅGOT mer måste det väl bero på, annars skulle du väl köpa nya om du behövde större i framtiden ??
Så megastor skillnad bör det väl inte vara på ljud, jämfört med idag, med dina lyssningsvolymer ?

Redigerat av Bakerman, 28 July 2010 - 21:26.

Postad 28 July 2010 - 21:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

NÅGOT mer måste det väl bero på, annars skulle du väl köpa nya om du behövde större i framtiden ??
Så megastor skillnad bör det väl inte vara på ljud, jämfört med idag, med dina lyssningsvolymer ?

Jag vet inte. Det KAN vara så att jag kommer tycka det bli lite lite mindre ansträngt när jag spelar som högst. Att jag inte hör det idag betyder inte att jag inte kan höra det när jag vant mig vid ännu lägre dist.
Jag ska börja plugga till ett jobb som ger mindre betalt än vad jag har nu så det känns smart att göra större "lyxköp" nu när jag tjänar mer.
Men, jag gillade verkligen det jag hörde när jag lyssnade på i56. Rummet påverkan blir mindre och jag tyckte man kunde uppleva ännu större fokus på ljudbilden, vilket jag gillar.

Postad 28 July 2010 - 21:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag vet inte. Det KAN vara så att jag kommer tycka det bli lite lite mindre ansträngt när jag spelar som högst. Att jag inte hör det idag betyder inte att jag inte kan höra det när jag vant mig vid ännu lägre dist.
Jag ska börja plugga till ett jobb som ger mindre betalt än vad jag har nu så det känns smart att göra större "lyxköp" nu när jag tjänar mer.
Men, jag gillade verkligen det jag hörde när jag lyssnade på i56. Rummet påverkan blir mindre och jag tyckte man kunde uppleva ännu större fokus på ljudbilden, vilket jag gillar.

Jag lurar seriöst på ett par i56... Mycket för ljudtryckskapaciteten med bibehållen kvalitet...
Om nu i56 är lika Pi60 i karaktären. Har bara hört två par Pi60, och dom lät ju bra.
Jag gillar ju att spela som Corpse gjorde förr... ;) :P

Redigerat av Bakerman, 28 July 2010 - 21:59.

Postad 28 July 2010 - 21:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag lurar seriöst på ett par i56... Mycket för ljudtryckskapaciteten med bibehållen kvalitet...
Jag gillar ju att spela som Corpse gjorde förr... :P :(

OT, är i64s för dyra? Dom fixar ju 4 dB mer än i56 vilket är ganska mycket enligt mig ;)

Postad 28 July 2010 - 22:40

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

OT, är i64s för dyra? Dom fixar ju 4 dB mer än i56 vilket är ganska mycket enligt mig ;)

Vet inte om dom fyra decibelen är värda dom tusenlapparna... Det skiljer ju ganska många tusenlappar...
Ett helt gäng... Sen vet jag att jag inte har sånt guldöra att dom jättemånga tusenlapparna skulle vara värt den ljudmässiga skillnaden...
i56 grejar väl 125 db över 100 hz va...? Det räcker...

Postad 29 July 2010 - 02:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vet inte om dom fyra decibelen är värda dom tusenlapparna... Det skiljer ju ganska många tusenlappar...
Ett helt gäng... Sen vet jag att jag inte har sånt guldöra att dom jättemånga tusenlapparna skulle vara värt den ljudmässiga skillnaden...
i56 grejar väl 125 db över 100 hz va...? Det räcker...

i56 är specad till 127 dB. Mina i32s är specade till 125 dB. Vi kan fortsätta i Ino tråden istället.

Postad 29 July 2010 - 07:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Om nu i56 är lika Pi60 i karaktären. Har bara hört två par Pi60, och dom lät ju bra.
Jag gillar ju att spela som Corpse gjorde förr... :) :D

Med dina Infinity Kappa 6... ?!

Njeeee... :D

Postad 29 July 2010 - 13:54

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Det Ino filtret som jag har kostar 4800 men tror inte är det du söker. Du vill väl ha möjlighet att ändra som en EQ med?

Ok,då är jag med.

Njae,Eq känns inte nödvändigt tycker jag.

Jag behöver bara ett aktivt filter så jag kan dela mellan toppar och bas.
Har ju visserligen också en DBX 234 Xl ligger o skräpar,men den tror jag inte heller håller måttet rent ljudmässigt.

Postad 29 July 2010 - 14:00

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Var det i56 du funderade på? Jag fick för mig det var i64s...

Postad 29 July 2010 - 14:08

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Var det i56 du funderade på? Jag fick för mig det var i64s...

Det är i64s jag är intresserad av men det är i56 jag lyssnat på. Dom låter ju lika förutom att man kan poppa på högre med i64s.

Postad 29 July 2010 - 14:09

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Jag gillar ju att spela som Corpse gjorde förr... :) :D

Mitt tips till dig: Sluta spela så högt..
Om du verkligen spelar så högt som jag har gjort vilket jag betvivlar,så kommer du få hörselskador.
Jag har tendenser till bullerskador nu,vissa dagar orkar öronen knappt med ljud överhuvudtaget.
Alltså en släng av ljudöverkänslighet.

Dessa dagar är det RIKTIGT jobbigt att plocka in disken tex,skramlet som blir upplevs som smärta i öronen,precis som det lät i 140 Db eller nåt. Tro mig,DET vill du inte ha.

Så innan du når dit,ge helt enkelt fan i att spela på idiotvolymer,det är inte värt det faktiskt.

Synd bara att man inte insåg detta tidigare.

Postad 29 July 2010 - 15:15

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Mitt tips till dig: Sluta spela så högt..
Om du verkligen spelar så högt som jag har gjort vilket jag betvivlar,så kommer du få hörselskador.
Jag har tendenser till bullerskador nu,vissa dagar orkar öronen knappt med ljud överhuvudtaget.
Alltså en släng av ljudöverkänslighet.

Dessa dagar är det RIKTIGT jobbigt att plocka in disken tex,skramlet som blir upplevs som smärta i öronen,precis som det lät i 140 Db eller nåt. Tro mig,DET vill du inte ha.

Så innan du når dit,ge helt enkelt fan i att spela på idiotvolymer,det är inte värt det faktiskt.

Synd bara att man inte insåg detta tidigare.

Mina grejer grejar inte dom nivåerna du har spelat på. Det är ju därför jag spelar sönder allt också... :D
Det är därför det blir en uppgradering. :)
Idiotvolymer och idiotvolymer... Det är gött !! :D

Postad 29 July 2010 - 15:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Helt klart ska man vara försiktig med hörseln. Då är det nog bättre att överdriva basen istället, den tål man mer av och det är ju den som är kul att spela högt enligt mig :)

Postad 29 July 2010 - 15:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Helt klart ska man vara försiktig med hörseln. Då är det nog bättre att överdriva basen istället, den tål man mer av och det är ju den som är kul att spela högt enligt mig :)

Jag håller med. Allt under 9 subbor är bara fjantigt... :D :D

Postad 29 July 2010 - 16:11

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Absolut,håller med dig till fullo.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.