Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

onkyo 1008/3008/5008

168 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 September 2011 - 09:02

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0
För mig funkar det klockrent följ denna guide
http://windows.micro...ws-Media-Player

Även om jag själv föredrar att använda ett viruellt ljudkort som gör att ALLT som spelas upp på min dator spelas upp i min 5009,

Jag använder Jamcast det är enligt mig hur bra som helst.
http://www.sdstechnologies.com/

Postad 28 September 2011 - 14:12

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Tackar!

Postad 15 November 2011 - 08:39

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1318 inlägg
  • 0
Hej!

Går det att ha olika inställningar på ingångarna?

T.e.x. på en analog ingång (Squeezebox) vill jag ha Full band och Sub off och på en hdmi ingång (Mede8er) vill jag dela frontarna vid 50hz.

Det går inte på min 608 så jag tänkte byta upp mig till en 3008.

Postad 03 January 2012 - 01:02

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Då ett finare slutsteg snart ska inhandlas så har jag kommit på att min Onkyo TX-NR5008 blir lite överflödig.

Så jag tänkte kolla ev intresse för den här i tråden innan den läggs ut på annons, den är i silverutförande, pedantvårdad, alla papper, och garanti, låda och tillbehör finns givetvis.

Är först och främst ute efter ett byte mot förstegsmodellen (5508/5509 eller möjligtvis Integras dito), men säljer även.

Maskinen är superbt skick och spelar fantastiskt bra!

Mvh

Michael

Postad 03 January 2012 - 08:06

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Hej!

Går det att ha olika inställningar på ingångarna?

T.e.x. på en analog ingång (Squeezebox) vill jag ha Full band och Sub off och på en hdmi ingång (Mede8er) vill jag dela frontarna vid 50hz.

Det går inte på min 608 så jag tänkte byta upp mig till en 3008.

Det går även på din 608:a om du väljer ex direct på den analoga ingången

Postad 03 January 2012 - 08:11

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1318 inlägg
  • 0

Det går även på din 608:a om du väljer ex direct på den analoga ingången

Jo, men tyvärr låter det som en klockradio då. Föredrar ljudet lite färgat med bas, diskant och Dyn EQ.

Postad 03 January 2012 - 20:51

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Hmm, har nu läst på lite, och det visar sig att en Onkyo TX-NR5008 är en exakt likadan maskin som förstegsmodellen PR-SC5508, förutom just det att 5008:an har 9st slutsteg, och 5508:an har balanserade in/utgångar.

Så att byta är väl egentligen onödigt, det skulle väl vara för dom Balanserade in/utgångarna då.

Jaja, får väl använda 5008:ans inbyggda slutsteg till Front-High när det blir aktuellt :)

Nu blir det till att leta slutsteg istället, funderar på Parasound eller Nuforce eller..... ;)

Redigerat av dallan1981, 03 January 2012 - 20:52.

Postad 03 January 2012 - 21:51

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Hmm, har nu läst på lite, och det visar sig att en Onkyo TX-NR5008 är en exakt likadan maskin som förstegsmodellen PR-SC5508, förutom just det att 5008:an har 9st slutsteg, och 5508:an har balanserade in/utgångar.

Så att byta är väl egentligen onödigt, det skulle väl vara för dom Balanserade in/utgångarna då.

Jaja, får väl använda 5008:ans inbyggda slutsteg till Front-High när det blir aktuellt :)

Nu blir det till att leta slutsteg istället, funderar på Parasound eller Nuforce eller..... ;)

Jag har ett 7-kanals Primare A30.7 till övers om det skulle vara av intresse :)

Postad 03 January 2012 - 23:05

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Jag har ett 7-kanals Primare A30.7 till övers om det skulle vara av intresse :)

:) Jag har faktiskt tänkt på ditt slutsteg lite.. frågan är om det "räcker" kraftmässigt, nu när jag ska köpa ett slutsteg så vill jag köpa ett med ORDENTLIGT med kraft, eftersom mina högtalare verkligen kräver effekt, jag testade med kompisens Vincent 997:or för ett par dagar sen och dom räckte inte riktigt till! :huh: och ändå så ska dessa vara kraftiga enligt dom tester jag har läst. (Dock kanske inte dom bästa, men ska dock vara strömstarka)

Så frågan är hur Primaren står pall?, dock är det ett visuellt väldigt vackert steg, detta steget har dom nya klass D stegen isig va?

Är oxå lite inne på Nuforce monoblock Ref9 V3/SE

By the way: har även kollat in Nuforce högtalarkablar som på papperet verkar väldigt fina och framförallt prisvärda, jag väntar på svar från en svensk butik angående pris och leveranstid, har du kollat in dom? :)

Redigerat av dallan1981, 03 January 2012 - 23:08.

Postad 03 January 2012 - 23:15

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

:) Jag har faktiskt tänkt på ditt slutsteg lite.. frågan är om det "räcker" kraftmässigt, nu när jag ska köpa ett slutsteg så vill jag köpa ett med ORDENTLIGT med kraft, eftersom mina högtalare verkligen kräver effekt, jag testade med kompisens Vincent 997:or för ett par dagar sen och dom räckte inte riktigt till! :huh: och ändå så ska dessa vara kraftiga enligt dom tester jag har läst. (Dock kanske inte dom bästa, men ska dock vara strömstarka)

Så frågan är hur Primaren står pall?, dock är det ett visuellt väldigt vackert steg, detta steget har dom nya klass D stegen isig va?

är oxå lite inne på Nuforce monoblock ref9 V3/SE

Jag vet inte hur svåra dina högtalare är? Det stämmer, Primare steget är den nya sorten i klassD, det levererar 150w all channels driven i 8ohm och har förmågan att sparka fart på de flesta vanliga högtalare. Jag lyckades inte få det varmt med mina grejer :). Bara att hojta till om det skulle vara av intresse :). Nuforcestegen är också riktigt bra grejer. Nope, nuforce högtalarkablar har jag inte kikat på, nu får man surfa lite :)

Redigerat av Unregistered95265801, 03 January 2012 - 23:19.

Postad 03 January 2012 - 23:24

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Jag vet inte hur svåra dina högtalare är? Det stämmer, Primare steget är den nya sorten i klassD, det levererar 150w all channels driven i 8ohm och har förmågan att sparka fart på de flesta vanliga högtalare. Jag lyckades inte få det varmt med mina grejer :). Bara att hojta till om det skulle vara av intresse :). Nuforcestegen är också riktigt bra grejer. Nope, nuforce högtalarkablar har jag inte kikat på, nu får man surfa lite :)

Japp jag ska tänka lite, jag brukar inte vara den som är blyg för att testa nya saker... och känner att jag helt enkelt vill testa på klassD ordentligt här hemmavid.

Nuforce eller Primare är definitivt två som står högt på listan (Dock så gillade jag Primare I30 mer än den nya I32, men det är kanske en annan femma?)

Jupp kolla in kablarna! jag ska nog beställa ett 3m par i Bi-Wire utförande...

Jag hör av mig om det blir aktuellt med steget!

Postad 03 January 2012 - 23:35

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Jag gillar helt klart den senare generationen klassD steg, absolut värt att testa (oavsett om det är Primare eller Nuforce). Jag har inte jämfört I32 och A30.7 så där kan jag inte uttala mig alls faktiskt, sorry (är så mkt annat som spelar in - det försteget du kommer använda präglar ljudet i sig mer än vad steget gör, klassD steget medför snabb effektrespons och kolsvart bakgrund vilket jag gillar) :). Aha trevligt, vad heter modellen av kablarna?

Jupp skulle du vara intresserad så kan jag nog göra lite på priset också för din del.

Med vänlig hälsning, ville_vonka

Postad 03 January 2012 - 23:47

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Jag gillar helt klart den senare generationen klassD steg, absolut värt att testa (oavsett om det är Primare eller Nuforce). Jag har inte jämfört I32 och A30.7 så där kan jag inte uttala mig alls faktiskt, sorry (är så mkt annat som spelar in - det försteget du kommer använda präglar ljudet i sig mer än vad steget gör, klassD steget medför snabb effektrespons och kolsvart bakgrund vilket jag gillar) :). Aha trevligt, vad heter modellen av kablarna?

Jupp skulle du vara intresserad så kan jag nog göra lite på priset också för din del.

Med vänlig hälsning, ville_vonka

Mm det är sant det med förstegsbiten, och jag tänkte sälja min Onkyo 5008 till förmån för en Onkyo 5509, men det visade sig att det är likadana apparater i förstegsbiten, förutom att recivern då har 9st slutsteg och försteget har XLR ut/2st in.

Så jag behåller min silvriga 5008 tillsvidare som försteg, det finns faktiskt ingenting på marknaden nu enligt mig som tilltalar mig när vi snackar försteg, jag kan bara hoppas att tex Nuforce kommer släppa ett fint alternativ framöver med dagens teknik (HDMI 1.4 osv)

Onkyo/Integra och Pioneers största Recivrar/Försteg är enligt mig helt enkelt det som gäller just nu, lite tråkigt faktiskt ;) eller har jag missat ngt försteg?

Det var lite ditt fel att jag nu har läst om Nuforce i 10timmar på nätet :) och ska även låna hem ett par Ref 9:or så fort jag kan för att verifiera.. såg oxå att det fanns ett stereo slutsteg (8.5 V3, som jag ska kolla in, kanske perfekt till surroundkanalerna och 3st 9 :or fram :) )

Men som sagt ditt Primare är oxå intressant.. håller just nu på att prata "slutstegsekonomi" med Frugan)

http://www.nuforce.c...ables/index.php tryck på den fula bilden på den avskurna högtalarkabeln ;)

Postad 04 January 2012 - 00:01

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Mm det är sant det med förstegsbiten, och jag tänkte sälja min Onkyo 5008 till förmån för en Onkyo 5509, men det visade sig att det är likadana apparater i förstegsbiten, förutom att recivern då har 9st slutsteg och försteget har XLR ut/2st in.

Så jag behåller min silvriga 5008 tillsvidare som försteg, det finns faktiskt ingenting på marknaden nu enligt mig som tilltalar mig när vi snackar försteg, jag kan bara hoppas att tex Nuforce kommer släppa ett fint alternativ framöver med dagens teknik (HDMI 1.4 osv)

Onkyo/Integra och Pioneers största Recivrar/Försteg är enligt mig helt enkelt det som gäller just nu, lite tråkigt faktiskt ;) eller har jag missat ngt försteg?

Det var lite ditt fel att jag nu har läst om Nuforce i 10timmar på nätet :) och ska även låna hem ett par Ref 9:or så fort jag kan för att verifiera.. såg oxå att det fanns ett stereo slutsteg (8.5 V3, som jag ska kolla in, kanske perfekt till surroundkanalerna och 3st 9 :or fram :) )

Men som sagt ditt Primare är oxå intressant.. håller just nu på att prata "slutstegsekonomi" med Frugan)

http://www.nuforce.c...ables/index.php tryck på den fula bilden på den avskurna högtalarkabeln ;)

Mm jag håller med avseende förstegen, behåll det du har du tills något nytt skoj dyker upp :). Haha, ja det var inte meningen att locka in dig i fördärvet, jodu 3st ref9v3se är inte helt gratis :) Jäkligt trevliga saker men du får nog muta med både nya tvättmaskiner o semesterresor till frugan då :). Låna absolut hem o testa! Nu skall du inte "lura in mig" i nuforce kabelträsket här :)....Skall bara läsa lite.... ;)

Redigerat av Unregistered95265801, 04 January 2012 - 00:03.

Postad 04 January 2012 - 00:05

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Sen har jag kollat in Rotels största klassD 2-kanalssteg, ett fruktansvärt humant pris, IcePower 2x250w i 8 ohm och dubblar till 2x500w i 4 ohm...

För 12000kr så blir det lätt att "råka" testa klassD tekniken/ljudet här hemma :)

Mm jag håller med avseende förstegen, behåll det du har du tills något nytt skoj dyker upp :). Haha, ja det var inte meningen att locka in dig i fördärvet, jodu 3st ref9v3se är inte helt gratis :) Jäkligt trevliga saker men du får nog muta med både nya tvättmaskiner o semesterresor till frugan då :). Låna absolut hem o testa! Nu skall du inte "lura in mig" i nufore kabelträsket här :)....Skall bara läsa lite.... ;)

Hehe, jo dom kostar inte gratis precis, Nuforce har priser dom, så det är därför jag är lite sugen på att jämföra tex Ref 9:or mot billigare Rotel RB 1572.

Postad 04 January 2012 - 00:10

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Sen har jag kollat in Rotels största klassD 2-kanalssteg, ett fruktansvärt humant pris, IcePower 2x250w i 8 ohm och dubblar till 2x500w i 4 ohm...

För 12000kr så blir det lätt att "råka" testa klassD tekniken/ljudet här hemma :)

Hehe, jo dom kostar inte gratis precis, Nuforce har priser dom, så det är därför jag är lite sugen på att jämföra tex Ref 9:or mot billigare Rotel RB 1572.

Icepowersteg har jag själv ingen erfarenhet av men det finns en hel del blandade åsikter kring dem, så de har jag hållit mig ifrån. Låna hem så många olika du kan o jämför, nya klassD lämnar generellt mkt o jämn effekt samt är mkt svarta i bakgrunden (stora fördelen med dem samt att de inte drar lika mkt ström som de andra) :). God jaktlycka o meddela gärna hur det blir med kablaget :)

Postad 04 January 2012 - 00:25

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Icepowersteg har jag själv ingen erfarenhet av men det finns en hel del blandade åsikter kring dem, så de har jag hållit mig ifrån. Låna hem så många olika du kan o jämför, nya klassD lämnar generellt mkt o jämn effekt samt är mkt svarta i bakgrunden (stora fördelen med dem samt att de inte drar lika mkt ström som de andra) :). God jaktlycka o meddela gärna hur det blir med kablaget :)

Ok, detta ska jag oxå läsa på om nu :) :blink: gaahh..

Så IcePower av vad jag förstår håller inte samma kvalitet som andra klassD? .... sorry, jag skulle ju läsa om detta.. ;)

Det låter som precis det jag är ute efter, mkt och framförallt snabb och jämn effekt, eftersom jag spelar på relativt höga nivåer och har som sagt väldigt tunga högtalare, och svart bakgrund är bland det absolut viktigaste enligt mig för fullt njutbart ljud/ljudbild-grunden/rent ljud.

Och även det med att spara ström är alltid uppskattat, plus att slippa den värmen som tex en Onkyo 5008 avger.

Tack för kvällens info och pratstund, japp jag hör av mig angående Nuforce kablaget!

Mvh

KlassD-Micke :D

Redigerat av dallan1981, 04 January 2012 - 00:26.

Postad 15 March 2012 - 20:20

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Första och sista gången jag köper Onkyo! Min 1008 brusar från alla högtalare när den blivit varm, och den har fritt luft flöde om något. Står ju helt fritt, inte ens i en stereobänk...

Edit: Var ett tag sedan men felet var Dac board behövde bytas ut! Så nu har den fungerat bra i ca 3månader utan krångel med ljud delen. Bra service också genom fyndbörsen som anlitar AV-Link :) Så jag har ändrat mig och gillar Onkyo väldigt mycket :)

mvh

Redigerat av film-fanatiker, 15 July 2012 - 20:04.

Postad 31 May 2013 - 09:13

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Nån med Onkyo kanske kan hjälpa mig ang inställningar för sub i stereoläge?
Jag kör ett par frontar i A och ett par stativare i B, men skulle vilja styra om jag vill ha subben med eller inte i respektive läge.
När jag kör tuner tex, då är subben med i Pure Audio, men inte annars. Om jag börjar med Game, där datorn sitter, då är subben inte med i Stereo eller Pure Audio. Jag har gått igenom alla menyer ett flertal gånger, men blir inte klok!

/Evert

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.