Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PlayStation 3 'hacked' by hardware crackers

1392 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 August 2010 - 07:05

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Läste på lite om detta igår då jag såg att det skulle komma ut kloner från kina som troligtvis skulle ha halva priset mot "original" samt ev. möjlighet att köra xbmc.

Finns många nackdelar om man vill köra piratspel, dels lär du ju inte kunna köra online, kan inte ladda ner patchar till spelen (enligt en spansk sida som provat med flera spel) sen tog det över 4h att kopiera över gow3 till en extern hdd, galet lång tid :rolleyes: men men kanske värt det för några ändå... vad vet jag.

Ang. om piratkopieringen förstör så självklart säljer dom ju några färre spel men tror många tankar enormt mycket spel dom aldrig skulle köpt, vet själv när jag hade PS1 och kunde köpa spel från någon sthlm, man fick hem listor via snigelpost en gång i månaden och sedan var det bara att ringa in sin beställning, hade galet mycket spel där jag kanske verkligen spelade 10%, blev någon sorts samlande för det var ju så billigt och numera är det ju t.om gratis...

Postad 25 August 2010 - 07:06

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Håller med att det vore guld att kunna lägga över spel på hårddisk.
En gåta att inte Sony fixat den möjligheten.

Men ja tror ändå att den stora massan som köper en dongle eller chip eller vad de nu må vara laddar ner.
Nu är det ju bara vad jag tror .

Gick in på första bästa tracker och på de 3 första sidorna är de 3000 personer som delar med sig av piratkopia just nu till 360.

En snabb googling på Mafia 2 på ett annat ställe så hittar jag ca 3000 pers som har den och drygt 20k som tankar hem den.

Och det är bara just nu..Tänk hur många det blir på bara ett dygn

Så nog verkar det va en hel del som inte bara sparar sina spel på disk

nu är det ju ingen hållbar undersökning att se hur många som delar ut på en sida merparten köper spelen enu bl för att de vill spela online.

Postad 25 August 2010 - 07:37

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Det är helt omöjligt att veta hur många som laddar hem spel till 360.
Det enda slutsats man kan dra är att många laddar hem spel.

Har du nån undersökning på hur många som köper sina spel så länka gärna :rolleyes:

Postad 25 August 2010 - 07:54

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0
Vad hacket gör är att usb grunkan är en kopia på en reparations-USB-mojäng som Sony har. Den här USB grejen tillåter att man bootar PS3:an från USB så att man kan t.ex. installera ett nytt Fimware om det blivit korrupt i PS3:a. Genom att kopiera Sonys USB-grunka har de kunnat utnyttja detta för att installera den Firmware-version som finns på utveckling-PS3orna. Detta firmware tillåter att man kör okrypterad/osignerad kod, eftersom det skulle vara praktiskt omöjligt att testa spelen om man var tvungen att signera/kryptera det varje gång. Troligen kör den firmware:t direkt från USB eftersom den måste sitta i hela tiden.

Ett problem som jag ser det med den här lösningen är just att det är via USB. Som USB fungerar så måste den identifiera sig för operativsystemet. Det gör att det är svårt att dölja för Sonys att den finns inpluggad i PS3:an. Så länge man inte uppgraderar firmware i PS3:an så är man antagligen säker, men det kommer komma spel som utnyttjar nya funktioner i firmware, och då kommer man inte kunna köra dem.

Som det ser ut så är det också så att själva firmware:t i sig inte är hackat, man går bara runt det genom att köra utvecklingsmaskinernas firmware. Det gör att när nya versioner av firmware kommer ut så har hackarna inga möjligheter att göra förändringar i det. Det kan leda till att den nuvarande Firmware-versionen är den enda som kommer fungera med PSJailbreak.

Postad 25 August 2010 - 07:59

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Det kan leda till att den nuvarande Firmware-versionen är den enda som kommer fungera med PSJailbreak.

Väl talat!

Postad 25 August 2010 - 08:11

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Det är helt omöjligt att veta hur många som laddar hem spel till 360.
Det enda slutsats man kan dra är att många laddar hem spel.

Har du nån undersökning på hur många som köper sina spel så länka gärna :rolleyes:

sant! det e omöjligt tror de va de jag sa med :)
men på 360 kan man inte spela online vad jag förstått sen senaste banning vågen MS kom med och många vill spela online.. noop ingen länk till undersökning :unsure:

Postad 25 August 2010 - 08:17

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Joo...Men det är ändå väldigt många som tar hem spel och kör offline.

SirIdot
Du tror inte att det går att uppdatera usb grunkan via datorn som det står i runt om på nätet ?

Postad 25 August 2010 - 08:24

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Joo...Men det är ändå väldigt många som tar hem spel och kör offline.

SirIdot
Du tror inte att det går att uppdatera usb grunkan via datorn som det står i runt om på nätet ?

Säkert, men då måste någon göra den nya dev-FW:n tillgänglig via nätet.

Postad 25 August 2010 - 08:34

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Du kan va uppkopplad mot PSN med en breakad maskin det är ett möjligt framtidsproblem att bli bannad, Sony har inte börjat enu.

Dagens understatement. Tydligen ska man kunna se ifall någon av sina kompisar använder jailbreaker när de är online genom att det står "XX spelar Backup Manager". Vilket betyder att Sony med lätthet kan banna deras PSN ID och deras PS3:a.

Postad 25 August 2010 - 08:35

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Det stämmer säkert att det går att uppdatera den, men det förutsätter ju att det finns nåt att uppdatera den med. Om Sony hittar ett sätt att förhindra detta i nästa version av firmware så blir det problem, eftersom själva firmware inte är hackat kan man inte plocka bort detta i så fall.

Postad 25 August 2010 - 08:40

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Gissar att det enda vi kan göra är att vänta och se.
Är inte dev kittet just till för att man ska kunna få igång PS3 oavsett firmware ?

Tror inte att det är så lätt att täppa åt för gott..Isåfall borde det ju ha hänt på 360 och Wii.
Men för mig får de gärna täppa till och banna alla fuskare.

Att man inte ska spela online är väl ändå rätt självklart.
Jag skulle då inte våga chans iaf :rolleyes:

Postad 25 August 2010 - 08:44

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Dagens understatement. Tydligen ska man kunna se ifall någon av sina kompisar använder jailbreaker när de är online genom att det står "XX spelar Backup Manager". Vilket betyder att Sony med lätthet kan banna deras PSN ID och deras PS3:a.

Men de har inte börjat banna ännu om man kollar på konsol tillverkarna så brukar de köra i vågor bara för att få så många som möjligt så i detta fall tror jag de väntar ett halvår!!

Postad 25 August 2010 - 08:48

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Gissar att det enda vi kan göra är att vänta och se.
Är inte dev kittet just till för att man ska kunna få igång PS3 oavsett firmware ?

Tror inte att det är så lätt att täppa åt för gott..Isåfall borde det ju ha hänt på 360 och Wii.

Att man inte ska spela online är väl ändå rätt självklart.
Jag skulle då inte våga chans iaf :rolleyes:

de får gärna täppa till det men då ska Sony tillhandahålla en liknade installations tjänst vill säga installera spelet på hdd och verifiering vi nätet för att ens få göra det

Postad 25 August 2010 - 08:57

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Du kan inte jämföra Wii:n och 360:n med PS3 för hacken är helt olika i alla 3 fallen. Wii är ett hårdvaru-baserat hack, vilket är mycket svårt förhindra i efterhand. På 360:n ligger hacket i DVD-spelarens firmware eftersom det är denna som sköter om kopieringskyddet på 360.

Redigerat av SirIdot, 25 August 2010 - 08:57.

Postad 25 August 2010 - 09:00

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Men de har inte börjat banna ännu om man kollar på konsol tillverkarna så brukar de köra i vågor bara för att få så många som möjligt så i detta fall tror jag de väntar ett halvår!!

Kan inte riktigt förstå hur du tänker... Du säger att det är helt ok för dig att bli bannad om sex månader? Vad ska du göra då? Låta bli att använda PSN, byta PSN ID, köpa ny PS3, eller chansa på att det då finns möjlighet att installera custom FW som ger dig PSN access?

Postad 25 August 2010 - 09:34

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

de får gärna täppa till det men då ska Sony tillhandahålla en liknade installations tjänst vill säga installera spelet på hdd och verifiering vi nätet för att ens få göra det

Så du tycker att det är Sonys skyldighet att ge oss installation på hd om det stoppar möjligheten att köra piratspel ?
Konstig logik :rolleyes:

SirIdot
Jo vist är det olika ...Men säger bara att det brukar vara svårt att täppa till hål för gott

Redigerat av moparman, 25 August 2010 - 09:35.

Postad 25 August 2010 - 10:06

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Kan inte riktigt förstå hur du tänker... Du säger att det är helt ok för dig att bli bannad om sex månader? Vad ska du göra då? Låta bli att använda PSN, byta PSN ID, köpa ny PS3, eller chansa på att det då finns möjlighet att installera custom FW som ger dig PSN access?

låta bli att spela online finns ju offline

Så du tycker att det är Sonys skyldighet att ge oss installation på hd om det stoppar möjligheten att köra piratspel ?
Konstig logik :rolleyes:

SirIdot
Jo vist är det olika ...Men säger bara att det brukar vara svårt att täppa till hål för gott

nja men de borde va en möjlighet för folk vill ha spelen på hdd och slippa skivor i det fallet borde Sony ha möjlighet att fixa nån laglig lösning

Postad 25 August 2010 - 10:21

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Jo helt klart vore det bra.
Vore ju också fint om de kunde släppa alla spel på PSN för nedladdning till ett humanare pris.ca 250 spänn för nyheter så man slipper köpa dyra spel.
Sen skulle jag vilja kunna hyra hd film för 25 kronor styck.

Varför inte bygga upp ett community där man hjälper till seeda spel/film/musik till andra och att man tjänar in PSN poäng/timma så man kan köpa/hyra nya filmer/spel/musik.

Å varför inte kunna satsa intjänade poäng i turneringar/tävlingar online.

Finns hur mycket som helst som skulle kunna förbättras när vi ändå önskar :rolleyes:

Nu drog de iväg lite väl mycket OT.
Kanske skulle haft en egen tråd till önskemål

Postad 25 August 2010 - 10:36

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

låta bli att spela online finns ju offline

Ursprungsfrågan från najksorn var "... problemet som jag förstår det är ju att man dels inte får vara uppe mot psn när man kör "breakingen"..." :rolleyes: Att du inte vill använda PSN hjälper ju inte najksorn eller oss andra som vill använda PSN...

Postad 25 August 2010 - 10:54

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Ursprungsfrågan från najksorn var "... problemet som jag förstår det är ju att man dels inte får vara uppe mot psn när man kör "breakingen"..." :rolleyes: Att du inte vill använda PSN hjälper ju inte najksorn eller oss andra som vill använda PSN...

självklart vill även jag använda psn men vill man använda detta så får man helt enkelt låta bli. man får kanske ha 2 ps3or som de flesta med xbox och flashade drives har

Postad 25 August 2010 - 10:58

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Jo helt klart vore det bra.
Vore ju också fint om de kunde släppa alla spel på PSN för nedladdning till ett humanare pris.ca 250 spänn för nyheter så man slipper köpa dyra spel.
Sen skulle jag vilja kunna hyra hd film för 25 kronor styck.

Varför inte bygga upp ett community där man hjälper till seeda spel/film/musik till andra och att man tjänar in PSN poäng/timma så man kan köpa/hyra nya filmer/spel/musik.

Å varför inte kunna satsa intjänade poäng i turneringar/tävlingar online.

Finns hur mycket som helst som skulle kunna förbättras när vi ändå önskar :rolleyes:

Nu drog de iväg lite väl mycket OT.
Kanske skulle haft en egen tråd till önskemål

Där sa du precis var jag ville komma i det hela om Sony tillhanda höll saker folk vill ha så skulle chipning osv minska och jag säger inte försvinna men minska!!!
den gruppen som tex bara vill installera spelen man köpt på hdd och de som vill köra homebrews skulle de lätt fiska upp

Postad 25 August 2010 - 12:00

xdusty
  • xdusty
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

These must be the worst few days over at Sony. Yesterday well known Spanish hacker Demonhades had his blog hacked yesterday (about 3 times), and his SQL publicly leaked. The hackers managed to wipe out his entire FTP, forcing his site to be temporarily shutdown (still closed as of now).

The leaked SQL however contained illegally obtained information for the PS3, such as service manuals, various of other documents and information, and programs/SDKs - all now spreading over the internet like a wild fire.

The leak may further hurt Sony as hackers begin to get their hands on this illegal data and may open up more doors for the PS3, especially with PSJailbreak just around the corner.

Ajdå?!

Postad 25 August 2010 - 12:25

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Ajdå?!

haha låter snyggt :rolleyes:
har du nån länk till nått mer om det?

Redigerat av Duckface21, 25 August 2010 - 12:29.

Postad 25 August 2010 - 13:02

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Låna ett spel från uthyrningsfirma? Nej, men hyra. :unsure:

Klart det går, men det är verkligen inte lagligt och det vet du.

Haha.. jag menar ju "hyra" såklart :rolleyes:

sant.. och då är ju problematiken oavsett densamma som på 360,
kan man plötsligt få tag i spelen gratis så tappas nog visst intresse, så blev det iaf för mig med 360
med för många spel att välja på.. kommer beslutsångesten krypande :)

Postad 25 August 2010 - 13:06

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
Som jag förstår det går det ju att jailbreaka och sedan ladda in tex MW2.. och spela, om man sedan låter bli att uppdatera eller lira online så borde det ju inte innebära att man blir bannad?

men å andra sidan, funkar det likadant om man tar tex ett "icke online-spel" och lägger in det..
sedan spelar man MW2 mp online.. och undgår att bli bannad även då?

annars kommer nog flera leta efter en 2a konsoll att lira breakat på.. och en separat för online? :rolleyes:

Postad 25 August 2010 - 14:37

UTBMF
  • UTBMF
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Där sa du precis var jag ville komma i det hela om Sony tillhanda höll saker folk vill ha så skulle chipning osv minska och jag säger inte försvinna men minska!!!
den gruppen som tex bara vill installera spelen man köpt på hdd och de som vill köra homebrews skulle de lätt fiska upp

Precis istället för att 10 000st köpte PSJailbreak så skulle nu bara 9999st köpa PSJailbreak.

Postad 25 August 2010 - 15:00

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Precis istället för att 10 000st köpte PSJailbreak så skulle nu bara 9999st köpa PSJailbreak.

haha den va bra

men det jag menar då kan Sony spärra hur många Jailbreak som hälst

Som jag förstår det går det ju att jailbreaka och sedan ladda in tex MW2.. och spela, om man sedan låter bli att uppdatera eller lira online så borde det ju inte innebära att man blir bannad?

men å andra sidan, funkar det likadant om man tar tex ett "icke online-spel" och lägger in det..
sedan spelar man MW2 mp online.. och undgår att bli bannad även då?

annars kommer nog flera leta efter en 2a konsoll att lira breakat på.. och en separat för online? :rolleyes:

fel så fort den dagen kommer som Sony börjar banna så blir du det med har du satt in usb stickan en gång och kört in backup manager så ligger det där för alltid den går inte avinstallera

Redigerat av Duckface21, 25 August 2010 - 14:58.

Postad 25 August 2010 - 15:05

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Finns väl inget direkt intresse att spela nerladdat på ps3? Om folk vill spara in pengar på det viset varför inte bara köpa xbox360 som varit knäckt i flera år? Finns ju inte många exklusiva spel längre så.4-5? hehe

Postad 25 August 2010 - 16:57

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Som det ser ut så är det också så att själva firmware:t i sig inte är hackat, man går bara runt det genom att köra utvecklingsmaskinernas firmware. Det gör att när nya versioner av firmware kommer ut så har hackarna inga möjligheter att göra förändringar i det. Det kan leda till att den nuvarande Firmware-versionen är den enda som kommer fungera med PSJailbreak.

DOCK!.....likt PSP så ligger antagligen USB stickan funktion utanför vad som går att kontrollera med Firmwaret. Ditt antagande om att det antagligen samma som Sony använder vid reparation stämmer antagligen och om det är så, så blir det svårt att stoppa det.

Än en gång vill jag peka på Pandora batteriet som läckte ut, också ett verktyg som Sony använde för att kunna återställa PSP vid reparation. Eftersom det ska fungera på reparation och även om Firmwaret är korrupt eller något annat har klyddat sig så går den in tidigare i säkerhetskedjan än vad ett Firmware kan gå. Är så fallet komemr det vara omöjligt att helt stoppa via mjukvara utan det blir en kattn och råtta lek.

Se det som samma problem som Apple har. Säkerhetshålen som har använts där har funnits i bootloadern, den del som står före Firmwaret i säkerhetskedjan och som en Firmware uppdatering inte kan ändra på. Trots flera uppdateringar från Apples sida av Firmwaret så har man aldrig kunnat täppa igen säkerhetshålet då du helt enkelt inte kan patcha bootloadern. Enda lösningen var att ändra i produktionen och stoppa in en ny bootloader, men för alla gamla maskiner så kan man fortfarande använda samma gamla säkerhetshål.

Postad 25 August 2010 - 18:51

bazookajoe_83
  • bazookajoe_83
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Det känns ju ändå som att om detta funkar så kommer PS3an få en rätt rejäl ökning i försäljning, av konsoller alltså.

Postad 26 August 2010 - 09:45

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Hahaha!
http://www.blocket.s...t...m?ca=10&w=3

Stackars satar som går på det där.

PS3 "chip" +montering.
Pris 1495:-

"Chip"? Montering? hahaha! Stoppa i en USB-sticka klarar väl fan en nyfödd t o m.
Snacka om att försöka blåsa folk.

...våra tekniker har 9 års erfarenhet..

Med vad? Knappast med PS3:an. Tillåt mig skratta igen! Hahaha!

L O L!

Postad 26 August 2010 - 10:02

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hahaha!
http://www.blocket.s...t...m?ca=10&w=3

Stackars satar som går på det där.

"Chip"? Montering? hahaha! Stoppa i en USB-sticka klarar väl fan en nyfödd t o m.
Snacka om att försöka blåsa folk.

Med vad? Knappast med PS3:an. Tillåt mig skratta igen! Hahaha!

L O L!

länken funkade inte men det låter sjukt men finns många lurare på marknaden.

edit:
hittade annonsen i fråga ren luren drejeri!!!!!

Pris: - Typ: TV-spel Örebro: Visa var

Äntligen har det kommit "chip" lösning för att hacka Playstation 3 och spela dina spel direkt från hårdisken.

1 års garanti på konsolen

PS3 Slim 120GB "chippat" och klart.
Pris: 4795:-

köp till 3års garanti för 395:-

Har du redan en konsol? Inga problem!

PS3 "chip" +montering.
Pris 1495:-

Vid frågor är det bara att maila oss, våra tekniker har 9 års erfarenhet, med många nöjda kunder genom åren

Redigerat av Duckface21, 26 August 2010 - 10:28.

Postad 26 August 2010 - 12:25

UTBMF
  • UTBMF
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
"A shortage of components has forced the delay of the product's launch. There is no longer an official date for shipping to begin but the delay is expected to be anywhere from 3 days to as long as a week.

Retailers will not be receiving their shipment of PS Jailbreak dongles on Friday as scheduled. Anyone telling you otherwise is either misinformed or disingenuous."

Från psx-scene

Känns fortfarande som en smash n' grab.

Postad 26 August 2010 - 12:31

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

"A shortage of components has forced the delay of the product's launch. There is no longer an official date for shipping to begin but the delay is expected to be anywhere from 3 days to as long as a week.

Retailers will not be receiving their shipment of PS Jailbreak dongles on Friday as scheduled. Anyone telling you otherwise is either misinformed or disingenuous."

Från psx-scene

Känns fortfarande som en smash n' grab.

kan va men får inte glömma de tar inte betalt i förskott de tar betalt vid leverans de butiker jag sett i allaf

Redigerat av Duckface21, 26 August 2010 - 13:54.

Postad 26 August 2010 - 13:58

UTBMF
  • UTBMF
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Tänkte mer på att de vet att det kommer komma en kopia som är MYCKET billigare senare tror jag, inte att det skulle vara någon scam.

Postad 26 August 2010 - 14:09

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Tänkte mer på att de vet att det kommer komma en kopia som är MYCKET billigare senare tror jag, inte att det skulle vara någon scam.

oki du menade så om det e så så är det ju bara ett plus för konsumenter

Postad 26 August 2010 - 14:35

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
Don't actually have to buy this firmware from "Jailbreakers". There is a torrent for the firmware where you just have to download and format it into a USB. If I remember correctly it has to be a U3 USB, these kinds of USB's can autostart anything you like to just by plugging it in.
så om man har ett u3 USB minne kan man installera programvaran utan att köpa från jailbreakers.

en U3 usb minne är en vanlig bootbar usb sticka om nån hittar torrenten som nämns så ska de funka om stickan stödjer boot.
efter lite mer koll firmwaren på minnet är freeware så att lägga ut 1400kr på detta låter onödigt när man bara behöver ett usb med u3 stöd

Redigerat av Duckface21, 26 August 2010 - 14:58.

Postad 26 August 2010 - 16:06

Zebra
  • Zebra
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0
Apropå vad Duckface21 postade nyss

Läser på f-secure, antivirusprogrammakarnas webbplats om ett program som sägs ska installera vad som behövs på en usb-sticka istället installerar en trojan. Låter som det du talar om?

http://www.f-secure....s/00002014.html

Postad 26 August 2010 - 16:09

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Läser på f-secure, antivirusprogrammakarnas webbplats om ett program som sägs ska installera vad som behövs på en usb-sticka istället installerar en trojan. Låter som det du talar om?

Ahh där ser man. Då undviker vi det jag skrev om!!!!. Jag vart tipsad av en annan om U3 sticka men det visar sig lätta vägar kan skapa annat skit hehe

Redigerat av Duckface21, 26 August 2010 - 16:12.

Postad 26 August 2010 - 21:21

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0
Detta är ett par dagar gammalt, men ändå lite intressant. Sony Can Detect PS Jailbreak. Och det jag tyckte var intressant är det författaren (Zeikku) skriver i kommentarerna till artikeln.

You see the backup manager is an official application made by sony..it gives the game you backed up.. it's own Game ID.. which is ALWAYS "LAUN-12345" so if everyone uses that, Sony WILL know.

There is an official back up manager. how do you think I know about the Game ID always being the same?
I had a dev kit.

Postad 26 August 2010 - 23:42

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Detta är ett par dagar gammalt, men ändå lite intressant. Sony Can Detect PS Jailbreak. Och det jag tyckte var intressant är det författaren (Zeikku) skriver i kommentarerna till artikeln.

hmm made by sony ingen annan en jag som tycker detta luktar konstigt varför göra en sak som sen läcker ut på marknaden är det för att sonys chef ska få leka lite själv eller?

Postad 27 August 2010 - 08:16

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

hmm made by sony ingen annan en jag som tycker detta luktar konstigt varför göra en sak som sen läcker ut på marknaden är det för att sonys chef ska få leka lite själv eller?

Att det i dev kit:et ingår ett verktyg för att kunna installera program på hårddisken låter inte speciellt otroligt. Och ett sådant program vore helt oanvändbart för en vanlig PS3:a, om det inte vore för jailbreaker dongeln. Så jag ser inget konstigt i existensen av ett sådant program. Därmed inte sagt att Backup Manager nödvändigtvis är ett dev kit verktyg som används rakt av utan modifieringar.

För övrigt verkar det som om jailbreaker dongeln utnyttjar en buffer overrun bug i PS3:ans USB mjukvara. Någon har tydligen loggat dongelns kommunikation med PS3:an... Så då återstår det att se ifall den delen av mjukvaran kan uppdateras med en firmwareuppdatering av Sony eller ej.

Redigerat av random111, 27 August 2010 - 08:19.

Postad 27 August 2010 - 09:41

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Att det i dev kit:et ingår ett verktyg för att kunna installera program på hårddisken låter inte speciellt otroligt. Och ett sådant program vore helt oanvändbart för en vanlig PS3:a, om det inte vore för jailbreaker dongeln. Så jag ser inget konstigt i existensen av ett sådant program. Därmed inte sagt att Backup Manager nödvändigtvis är ett dev kit verktyg som används rakt av utan modifieringar.

För övrigt verkar det som om jailbreaker dongeln utnyttjar en buffer overrun bug i PS3:ans USB mjukvara. Någon har tydligen loggat dongelns kommunikation med PS3:an... Så då återstår det att se ifall den delen av mjukvaran kan uppdateras med en firmwareuppdatering av Sony eller ej.

jo men beror ju helt på var buggen ligger om den ligger i bootloadern så e det ganska svårt om inte omöjligt just för att de måste in en ny bootloader och tvivlar på att sony kommer vilja att folk skickar alla sina ps3or för updatering av bootloader

Postad 27 August 2010 - 22:59

doomenicer
  • doomenicer
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Tycker ju att dongeln i sig bör bli hackad och koden som ligger i den "fri att ladda ner för alla" och sedan bara köra in i ett usbminne och använda i sin PS3? eller? Känns ju ostabilt allt detta när man läser om det.

Postad 28 August 2010 - 06:28

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Tycker ju att dongeln i sig bör bli hackad och koden som ligger i den "fri att ladda ner för alla" och sedan bara köra in i ett usbminne och använda i sin PS3? eller? Känns ju ostabilt allt detta när man läser om det.

Dongeln är hackad, men den är inte ett vanligt usbminne. Koden på donglen kan därför inte användas på ett vanligt usbminne. Det lustiga är att i och med att den är hackad och resultaten är utlagda på internet, så har även Sony fått tillräckligt med information för att hitta buggen i PS3:ans USB kod utan att behöva ha tillgång till dongeln...

Postad 28 August 2010 - 09:43

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

• 1115 inlägg
  • 0

Dongeln är hackad, men den är inte ett vanligt usbminne. Koden på donglen kan därför inte användas på ett vanligt usbminne. Det lustiga är att i och med att den är hackad och resultaten är utlagda på internet, så har även Sony fått tillräckligt med information för att hitta buggen i PS3:ans USB kod utan att behöva ha tillgång till dongeln...

Å andra sidan skulle nog Sony ha råd med att punga ut 1200 spänn om det skulle behövas. :)

Postad 28 August 2010 - 14:27

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0
Några tyskar har analyserat PSJailbreak. Den är INTE uppdateringsbar via mjukvara, så blir den blockerad får man köpa en ny version av den. Den är inte heller en ren kopia på Sonys JIG (reparations-usb) utan en blandning av element från den och en buffer overrun attack.

Länk

Postad 28 August 2010 - 14:36

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Oj trodde först du menade att den installerar en trojan på PS3an och i så fall skulle vi haft vårt första PS3 virus. Det är så klart PCn som drabbas...

Postad 28 August 2010 - 18:32

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Några tyskar har analyserat PSJailbreak. Den är INTE uppdateringsbar via mjukvara, så blir den blockerad får man köpa en ny version av den. Den är inte heller en ren kopia på Sonys JIG (reparations-usb) utan en blandning av element från den och en buffer overrun attack.

Länk

ja ser inte bättre ut en så :/ dock så kommer det andra piratkopior av den troligen där de vidareutvecklat det lite

Postad 28 August 2010 - 21:09

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Länk

De skriver att det är en ATMega krets. Tog en snabbtitt i manualen till en typ av ATMega krets, och den hade många möjligheter till att uppdatera sin programkod. Man ska inte tro på allt som skrivs på internet...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.