Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför alkohol ?

269 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 July 2012 - 18:12

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0
Skulle tro att jag dricker ganska mycket, blir väl 2gånger per vecka, och då blir det ganska så "ordentligt". Nu så dricker jag aldrig så mycket så jag inte har en aning om vad jag gör, hände några gånger när man var yngre. Men känner att jag kommit förbi det.

Dricker ganska varierat, kan vara groggar,öl,cider,vin ja allt. Är aldrig sjuk, mår inte dålig(förutom någon timme efter man vaknat).

Vet inte riktigt hur man kan bli beroende av det, har rökt/snusat, men aldrig fastnat för det. Så kanske inte skall uttala mig om det då jag inte riktigt vet.

Postad 21 July 2012 - 18:53

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 1

Huvva, rödvin. Bland det äckligaste som man kan dricka ju! :P
Har inte själv blivit full på det men en polare råkade ut för det på sista april och nä, det såg inte direkt kul ut :D

Nejdå, rödvin är gott men ska drickas med måtta.. Testa ett lätt rödvin till pepparbiff med bbq sås... Sen efter maten ett 70% mörkt choklad.. Gör gott för själen!

Skulle tro att jag dricker ganska mycket, blir väl 2gånger per vecka, och då blir det ganska så "ordentligt". Nu så dricker jag aldrig så mycket så jag inte har en aning om vad jag gör, hände några gånger när man var yngre. Men känner att jag kommit förbi det.

Dricker ganska varierat, kan vara groggar,öl,cider,vin ja allt. är aldrig sjuk, mår inte dålig(förutom någon timme efter man vaknat).

Vet inte riktigt hur man kan bli beroende av det, har rökt/snusat, men aldrig fastnat för det. Så kanske inte skall uttala mig om det då jag inte riktigt vet.

Om man är beroende så märker man det först när man slutar..

Postad 22 July 2012 - 12:06

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0

Nejdå, rödvin är gott men ska drickas med måtta.. Testa ett lätt rödvin till pepparbiff med bbq sås... Sen efter maten ett 70% mörkt choklad.. Gör gott för själen!

Om man är beroende så märker man det först när man slutar..

Nja, det tror jag nog inte.

Är du beroende så måste det ju vara att man inte kan motstå alkoholen. Du känner att du måste dricka. Kan du inte bestämma att du inte aldrig mer skall dricka eller under en period, då är du beroende. ?

Postad 22 July 2012 - 12:10

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 2

Nja, det tror jag nog inte.

Är du beroende så måste det ju vara att man inte kan motstå alkoholen. Du känner att du måste dricka. Kan du inte bestämma att du inte aldrig mer skall dricka eller under en period, då är du beroende. ?

Det är väll just när man ska sluta som man märker det.
Det är ju då du inser att fan jag kan inte undvika det trots att jag vill...

Postad 22 July 2012 - 18:30

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0

Så kan det absolut vara, men du vet ju ändån själv. Jag kommer inte sluta, är inte beroende. Vet att jag kan sluta dricka om jag vill. Kan vara i sällskap där de dricks alkohol utan att vara sugen på att dricka.

Tror det finns olika sätt att veta om du är beroende eller inte. Ett av dom är absolut när du säger att du skall sluta, men inte klarar det.

Postad 22 July 2012 - 19:28

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0

Exakt så!

Postad 22 July 2012 - 22:53

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Huvva, rödvin. Bland det äckligaste som man kan dricka ju! :P
Har inte själv blivit full på det men en polare råkade ut för det på sista april och nä, det såg inte direkt kul ut :D

Vi som passerat puberteten har oftast lärt oss att en del drycker är goda i lagom dos. En del lär sig aldrig, och dricker mest för rusets skull (rätt tragiskt egentligen), medan andra uppskattar en god öl, ett glas rött, en smutt whisky eller vad det nu vara månde. Synd om dem som aldrig lärde sig det där i tonåren.

Redigerat av Unregistered1322, 22 July 2012 - 22:54.

Postad 23 July 2012 - 07:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Men man behöver ju inte vara nedvärderande i sättet som man skriver det på... :unsure:

själv så dricker jag nästan uteslutande för att det är gott och det blir då någon enstaka GOD öl eller whisky, rött vin dricks bara till gott grillat kött, vitt vin dricks bara i form av någon god sommar dryck :)

Postad 23 July 2012 - 08:30

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Carlf

Synd det inte finns tummen ner.

Skulle tro att de flesta även efter puberteten dricker för rusets skull..

Postad 23 July 2012 - 13:51

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Carlf

Synd det inte finns tummen ner.

Skulle tro att de flesta även efter puberteten dricker för rusets skull..

Beror nog på vilka umgängeskretsar man har. Vill man bara ha ett rus kan man la lika gärna ta nån annan drog.

Postad 23 July 2012 - 13:52

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0

Vill man bara ha ett rus kan man la lika gärna ta nån annan drog.

Eller hur? Bara att köpa knark eller nåt. :blink:

/Fredrik

Postad 23 July 2012 - 15:20

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 1

Beror nog på vilka umgängeskretsar man har. Vill man bara ha ett rus kan man la lika gärna ta nån annan drog.

Förstår mig inte på ditt tänk riktigt.
Förkommer en del droger i umgängeskretsen och de använder det för det rusets skull.
Alkoholmissbrukare använder ju just alkoholen.
I mitt fall är det inte ruset som jag är på jakt efter, det är känslan att dricka.

Postad 23 July 2012 - 18:25

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Hahaha,trollar du eller ?

Har isåfall missat att affärer säljer röka å annat lagligt.

Kan nog lova att de flesta som köper på bolaget inte är intresserad av olagliga saker

Postad 23 July 2012 - 20:25

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Förstår mig inte på ditt tänk riktigt.
Förkommer en del droger i umgängeskretsen och de använder det för det rusets skull.
Alkoholmissbrukare använder ju just alkoholen.
I mitt fall är det inte ruset som jag är på jakt efter, det är känslan att dricka.

Å denna sofistikerade njutning - känslan att dricka!

Postad 23 July 2012 - 20:28

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Hahaha,trollar du eller ?

Har isåfall missat att affärer säljer röka å annat lagligt.

Kan nog lova att de flesta som köper på bolaget inte är intresserad av olagliga saker

Och jag kan lova att om ruset är målet skiter jag i om det är lagligt eller ej. Nu dricker jag och min umgängeskrets inte som förpubertala WT-glin utan mer som sansade vuxna, men om jag hade siktet inställt på att bli snurrig i bollen hade jag knappast gått till bolaget. Tragiskt sätt att förneka sitt beroende - men det är ju lagligt...

Postad 23 July 2012 - 20:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 1
Jaja du e jätte duktig, sluta nu upp med din översittare attityd i min tråd tack, det är riktigt kass OT och den kan du ta någon annan stans säger jag nu.

Allas åsikter i frågan är välkomna, och så även dina, men tryck inte ner andras åsikter och nedvärdera dom inte!
Fråga gärna varför folk tycker som dom gör och hur dom menar, men håll inte på och domesticera för det finns det inget utrymme för.
Det är inget sätt att föra sig bland folk och jag gillar inte det beteendet .

Sådant får du såklart ägna dig åt bäst du vill med dom som uppskattar det men inte i mina trådar e du snäll.

Postad 23 July 2012 - 21:24

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Jaja du e jätte duktig, sluta nu upp med din översittare attityd i min tråd tack, det är riktigt kass OT och den kan du ta någon annan stans säger jag nu.

Allas åsikter i frågan är välkomna, och så även dina, men tryck inte ner andras åsikter och nedvärdera dom inte!
Fråga gärna varför folk tycker som dom gör och hur dom menar, men håll inte på och domesticera för det finns det inget utrymme för.
Det är inget sätt att föra sig bland folk och jag gillar inte det beteendet .

Sådant får du såklart ägna dig åt bäst du vill med dom som uppskattar det men inte i mina trådar e du snäll.

Eftersom du ber så snällt och dessutom undervisar mig i hur man för sig bland folk ska jag avlägsna mig från DIN tråd, o store David!

Lycka till att bli clean.

Postad 23 July 2012 - 21:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 2
Ja exakt, bra val ! :lol:

Redigerat av DVD-ai, 23 July 2012 - 21:41.

Postad 24 July 2012 - 10:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Helt alkoholfri helg trots 2st födelsedags fester och det känns skönt, även om det senaste tiden bara har blivit ca 4-5 öl på en helg, och dessutom varannan helg helt alkoholfri, så konsumtionen är nere ganska ordentligt.

Ska se om jag klarar en helg till utan att råka få i mig alkohol... e ju på semester nu så man vet inte, e ju lätt hänt att det slinker ner en öl för de e så gott, en Stout eller Ale.. Mmmm :wub:
eller i sommar hettan så kan en lager funka bra såklart, men då ska de vara en riktigt uppfriskande och god, typ en iskall Bellmans eller varför inte zlatopramen :)

Ska bli intressant å se om det är så att jag verkar påverkas negativt av någon enstaka öl, typ 2st ?
Om så är fallet så är det väll bara till å bli helnykterist antar jag... :(

Postad 24 July 2012 - 12:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
David, har du försökt dricka 2,8-3,5or istället för starköl?

Postad 24 July 2012 - 12:53

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Köpte själv 6st olika ölflaskor i fredags.
Tog bara mörka och de som såg goda ut .

Drack 3 fre.Var precis lagom.
1 st lör.

Funkar bra för mig :-)

Postad 24 July 2012 - 13:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

David, har du försökt dricka 2,8-3,5or istället för starköl?

Det smakar ju skit... svagaste ölen som är god är typ Guinness (4,5%) och några andra sorter på kring 4,5%
3,5% är inget vidare... finns ingen GOD öl med så låg %.. och om det jag ska dricka inte är gott så skiter jag hellre i det... :unsure:

Postad 24 July 2012 - 21:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Är man orolig över konsumtionen så kan man skippa både öl och sprit. Istället köper man hem en flaska rött. Riktigt gott till oxkött och även till mörk choklad.
Dricker man för mycket lär man minnas den läxan för rött vin är inte kul att bli full på!

Tycker tvärt om jag. Jag älskar rödvin och dricker mig mycket hellre full på det istället för både sprit och öl. Spriten blir man/jag alldeles för full på alldeles för fort. Janaldrig klarat dricka starksprit. Öl är ju bättre men ska man dricka sig riktigt full på starköl så kan det ofta bli rätt många sammanlagt under en hel kväll också blir man så mätt i magen. Sitter man däremot och sippar på rödvin under en kväll så blir inte jag i alla fall lika full som med starksprit och samtidigt går det åt mindre kvantitet än öl då det ofta är 14-15%

Problemet med mig ofta är när jag ä ute och dricker med kompisar och vi sitter på förfesten så blir det ofta ner än bara en sak, det slutar ofta med lite av varje och massa shottar mellan alla glas vin och öl.
Ibland tänker man ju "nu måste vi dricka mer så vi blir fulla innan vi ska gå"
Och oftast så är man ju redan berusad men har inte riktigt märkt det än :)

Ett sunt beteende? Troligtvis inte.

Det har också med var man bor har jag märkt. Där jag bor (en liten håla på landsbygden) går man aldrig ut och tar ett par öl. Varken på vardagarna efter jobbet eller på helgen. Utan här "super" man fredag och lördag och då blir man full,

Hade man betett sig så i dom större städerna så hade man ju aldrig kommit in på nåt ställe.

Sitter förresten just nu på Kreta och sippar på en öl. Blir nog bara en ikväll :)

Postad 25 July 2012 - 07:51

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Det smakar ju skit... svagaste ölen som är god är typ Guinness (4,5%) och några andra sorter på kring 4,5%
3,5% är inget vidare... finns ingen GOD öl med så låg %.. och om det jag ska dricka inte är gott så skiter jag hellre i det... :unsure:

Punkizar är ju skitgott, jag köper ofta hem 2,8% just för att slippa bli lusig när man sitter på altanen och bara jäser och har det gött.

Postad 25 July 2012 - 09:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag har då aldrig druckit någon öl med under 4,5% alkoholhalt som jag tyckt varit god... :(
Men om ni har några spännande tips så montages dom tacksamt :)
Testa bör man :)

Postad 25 July 2012 - 09:17

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0

Jag har då aldrig druckit någon öl med under 4,5% alkoholhalt som jag tyckt varit god... :(

När frugan var gravid drack hon Carlsberg alkoholfri öl... Den var helt ok sa hon! ;)

Postad 25 July 2012 - 09:26

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Låter som du lagt ner en hel del tanke bakom dit beteende låter nästan som en depression eller psykisk begränsning du jobbat fram därav den negativa ruset. kanske för att du intalat dig själv att du inte duger i onyktert tillstånd och ej tillåter dig själv att njuta av ruset som kommer med alkohol förtäring.
lite synd eftersom du som jag verkar uppskatta dom fina goda olika dryckerna som finns. Det enda jag kan säga som tips är att försöka acceptera det negativa alkoholen har på din kropp och försöka hitta lägre % hattiga öl finns en hel del som faktiskt smakar riktigt bra tycker jag iaf.
sen vid sociala tillställningar att vara nykter är väll aldrig lätt och ens vänner kan vara mindre oförstående men dom vänjer sig även du att svara på varför m.m till varför du inte dricker

Postad 25 July 2012 - 09:32

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

När frugan var gravid drack hon Carlsberg alkoholfri öl... Den var helt ok sa hon! ;)

He, he. Carlsbergs vanliga sorter är ju närmast smaklösa redan i vanliga fall. Alkoholfri lär vara som Loka med lätt ölsmak...
Nej då är det bättre att låta bli helt (om man gillar öl med lite smak).

Postad 25 July 2012 - 09:39

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
tycker carlsberg alkohol fria är helt ok för att vara just alkohol fri men helt klart finns där bättre 2.8 eller 3.5 att köpa

Postad 25 July 2012 - 11:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Alkoholen är ju faktiskt den viktigaste smakbäraren, tycker det är sällan något under 5% smakar gott.
De stora smaksensationerna ligger ju ofta mellan 10-20%

Kolla tex ratebeers top 50 :)
http://www.ratebeer.com/beer/top-50/

Postad 25 July 2012 - 11:39

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 1

Alkoholen är ju faktiskt den viktigaste smakbäraren, tycker det är sällan något under 5% smakar gott.
De stora smaksensationerna ligger ju ofta mellan 10-20%

Visst är det så.
Tror alla som har ett ölintresse (där alkoholstyrkan varierar mycket) skulle skriva under på att alkoholstyrka till stor del bygger förutsättningarna för hur mkt en dryck kan smaka.

Edit: Däremot tycker jag att om man har någon form av problem med alkohol, eller helt enkelt bara vill kunna dricka industrilager i större kvantitet utan att bli (lika) full så kan man lika gärna dricka folköl.

För en stark industrilager smakar inte mkt från början så i det läget kan man lika gärna dricka folköl, i min mening.

Redigerat av Sgart, 25 July 2012 - 11:42.

Postad 25 July 2012 - 13:19

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 1

Tror det finns olika sätt att veta om du är beroende eller inte. Ett av dom är absolut när du säger att du skall sluta, men inte klarar det.

Symtom på alkoholberoende

Ett av de viktigaste tecknen både vad gäller beroende och missbruk är att du fortsätter dricka trots att det får negativa följder.

Andra symtom på att du är beroende, eller är på väg att bli beroende, är:

• ökad tolerans – du tål allt mer alkohol
  • abstinenssymtom – du får svettningar, blir darrig, får ångest och hjärtklappning
  • återställarbehov – du känner ett sug efter att dricka dagen efter och mår bättre av det
  • minnesluckor – du minns inte allt som hänt
  • merbegär – en liten mängd alkohol skapar sug efter mer
  • kontrollförlust – du dricker oftare eller mer än du tänkt
  • lättväckt alkoholbegär – du blir sugen till exempel när du ser eller tänker på alkohol
  • förnekelse – du förnekar ditt beroende inför dig själv och din omgivning och hävdar att du har kontroll.
Man vet definitivt att man har stora problem när man känner igen sig på sista punkten.
Jag passar in på punkt 1 iaf, men känner inte igen mig i övriga punkter.
Eller så förnekar jag det bara :P
Seriöst,
ett allvarligt problem är det, ändå fortsätter det att vara mer än OK att dricka både här och där. Krogarna är fyllda med folk redan kl 12 och särskilt en dag som denna(i Karlstad är det blå himmel, 25° och soligt värre). Medans om man börjar dra upp det här med "röka"(inte cigaretter) så blir det ett jävla liv. Jag vill hävda att alkoholen är farligare än några bloss "majja" nån dag i veckan. Men som sagt, börjar man prata om det, så är politikerna och andra "väl valda" inte sena med att "lägga locket på".
Nu blir det säkert en jädra debatt om "röka" men det var inte mitt syfte. Varför förbjuda en drog, men inte en annan, var dit jag ville komma iaf.

Redigerat av Falcy, 25 July 2012 - 13:22.

Postad 25 July 2012 - 13:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
  • lättväckt alkoholbegär – du blir sugen till exempel när du ser eller tänker på alkohol
Ja där åkte man ju dit så det dånade ...

Postad 25 July 2012 - 13:35

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Ja, ett visst merbegär infinner sig också känner jag, det kan jag icke förneka. En dag som denna på balkongen, fy s*tan vad gott.

Postad 25 July 2012 - 13:49

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
  • förnekelse – du förnekar ditt beroende inför dig själv och din omgivning och hävdar att du har kontroll.
Så om man erkänner att man är beroende så är man inte det? Enligt den där punkten kan man vara beroende utan att ha druckit en enda droppe alkohol i hela sitt liv. Idiotisk punkt.

Postad 25 July 2012 - 14:06

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
ja den spriten den spriten.själv har jag inte tagit en sup eller grogg på 20 år.men gått över helt till öl och jag är 60 år i dag men dricker i dag på samma sätt som 17 år till sjöss lärde mig stack till sjöss som 15 åring och fick lära mig tidigt att här spottar vi inte i glaset.så när jag tar en öl så blir jag på lyset så är det bara och har alltid varit

Postad 25 July 2012 - 14:21

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Hade det bara funnits ngn annan laglig drog så hade jag hellre använt det än sprit. Sprit är typ sämst.

Ett av de viktigaste tecknen både vad gäller beroende och missbruk är att du fortsätter dricka trots att det får negativa följder.

• abstinenssymtom – du får svettningar, blir darrig, får ångest och hjärtklappning
  • återställarbehov – du känner ett sug efter att dricka dagen efter och mår bättre av det
Man vet definitivt att man har stora problem när man känner igen sig på sista punkten.
Seriöst,
ett allvarligt problem är det, ändå fortsätter det att vara mer än OK att dricka både här och där. Krogarna är fyllda med folk redan kl 12 och särskilt en dag som denna(i Karlstad är det blå himmel, 25° och soligt värre). Medans om man börjar dra upp det här med "röka"(inte cigaretter) så blir det ett jävla liv. Jag vill hävda att alkoholen är farligare än några bloss "majja" nån dag i veckan. Men som sagt, börjar man prata om det, så är politikerna och andra "väl valda" inte sena med att "lägga locket på".
Nu blir det säkert en jädra debatt om "röka" men det var inte mitt syfte. Varför förbjuda en drog, men inte en annan, var dit jag ville komma iaf.

Ja på alla de här för min del

Började dricka igen för ngn månad sen. Blev trött på att vara asocial och sitta hemma och glo på tv alltid.
Antingen går man ut med sina vänner och dricker sprit eller så får man sitta hemma och göra ingenting. Alternativ 2 blir helt enkelt för jävla tråkigt efter ett tag.

Redigerat av Unregistereddc471864, 25 July 2012 - 14:25.

Postad 25 July 2012 - 14:33

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Ja på alla de här för min del

Började dricka igen för ngn månad sen. Blev trött på att vara asocial och sitta hemma och glo på tv alltid.
Antingen går man ut med sina vänner och dricker sprit eller så får man sitta hemma och göra ingenting. Alternativ 2 blir helt enkelt för jävla tråkigt efter ett tag.

Är du ett troll eller? Annars tycker jag sjukt synd om dig. :(

Postad 25 July 2012 - 14:37

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0

Beklagar om dina enda alternativ är att antingen sitta hemma och göra ingenting eller att gå ut och dricka sprit.
Starkt ändå att erkänna det.

/Fredrik

Postad 25 July 2012 - 15:24

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Är du ett troll eller? Annars tycker jag sjukt synd om dig. :(

Du har aldrig fått ångest, svettningar å grejjer efter ett par dagars hårt festande? Det är alltid så för mig när man varit på festival en vecka med fest varenda dag. Det händer att man spenderar en del söndagar i sängen helt utslagen också :)

Återställare är det enda som hjälper mot en fet baksmälla. Eller massa sömn.

Minnesluckor. Ja rätt ofta så blir det rätt suddigt. Hänger ihop med punkt 5 att man alltid dricker lite mer än man borde. När man väl börjar dricka så slutar man inte förän det är dags att ta sig hem.

De andra symptomen har man väl också iofs. Ökad tolerans. Ja det får man ju mer man dricker. Dricker man ett par dagar i sträck så märker man att det blir rätt svårt att bli full.

Jag förnekar dock inte att jag kanske har ett problem. Men som sagt det blir för jävla tråkigt utan alkohol.

Beklagar om dina enda alternativ är att antingen sitta hemma och göra ingenting eller att gå ut och dricka sprit.
Starkt ändå att erkänna det.

/Fredrik

Jo men så är det ju. De gånger man träffar folk är antingen på jobbet eller på stan över några öl eller så.

Redigerat av Unregistereddc471864, 25 July 2012 - 15:43.

Postad 25 July 2012 - 15:50

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Var samma här varje helg.
Alla jag kände drack så.

I perioder gick vi ut på krogen.

Men lika ofta satt vi bara hemma hos nån av oss å drack fre, lör..

Men med tiden blev det de normala.
De som inte drack var ju djävligt udda hehe

Postad 25 July 2012 - 16:17

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Jag förnekar dock inte att jag kanske har ett problem. Men som sagt det blir för jävla tråkigt utan alkohol.

En personliga fråga, hur gammal är du?
Du verkar vara i "bolagsålder" d.v.s 20-21 och tar inte signalerna tillräckligt tydligt.
Troligtvis lever du ensam, med få vänner.
Du bör ta ditt resonemang på allvar. Jag är 33, har två barn och jag har aldrig tagit en återställare eller känt av minnesluckor. Även om jag ibland önskar att jag hade, fråga min flickvän. :(

Postad 25 July 2012 - 16:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 1
Minnesluckor, oj oj. Det har man ju haft, men det var när man drack fulöl och vodka :)
Återställare har jag aldrig pallat med, riktigt nasty.

Men jag håller med radiozo, det blir för jäkla trist utan alkohol. ALDRIG att jag skulle gå ut om jag inte fick dricka öl eller annat, så är det bara :)
Om man inte gillar att dansa eller inte ska dricka något, vad ska man då ut och göra? Äta en bit mat då, och sen gå hem kan man ju föra iofs.
Brukar planera in långpromenad eller att springa sent på kvällarna om jag inte gör något speciellt. Så tar man ingen öl innan.

Postad 25 July 2012 - 17:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Seriöst,

Alla dom där symptomen HAR jag haft, en gång i tiden...
Men inte nu längre, nu är det bara trist att jag inte verkar tåla skiten i stället :wacko:

Postad 25 July 2012 - 17:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Låter som du lagt ner en hel del tanke bakom dit beteende låter nästan som en depression eller psykisk begränsning du jobbat fram därav den negativa ruset. kanske för att du intalat dig själv att du inte duger i onyktert tillstånd och ej tillåter dig själv att njuta av ruset som kommer med alkohol förtäring.
lite synd eftersom du som jag verkar uppskatta dom fina goda olika dryckerna som finns. Det enda jag kan säga som tips är att försöka acceptera det negativa alkoholen har på din kropp och försöka hitta lägre % hattiga öl finns en hel del som faktiskt smakar riktigt bra tycker jag iaf.
sen vid sociala tillställningar att vara nykter är väll aldrig lätt och ens vänner kan vara mindre oförstående men dom vänjer sig även du att svara på varför m.m till varför du inte dricker

Njaaa, de tror jag inte...
Snarare så att jag blev deprimerad av att vara sjuk varannan vecka i ca 4.5 månader...
och kom i efterhand på att allt insjuknande passade som handen i handsken med när jag fått i mig alkohol eller inte !
Helt galet men det passar perfekt in faktiskt :unsure:

och nu vill jag nästan inte dricka alls för jag vill bara inte bli sjuk igen, jag är trött på att vara sjuk !

Postad 25 July 2012 - 17:06

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

En personliga fråga, hur gammal är du?
Du verkar vara i "bolagsålder" d.v.s 20-21 och tar inte signalerna tillräckligt tydligt.
Troligtvis lever du ensam, med få vänner.
Du bör ta ditt resonemang på allvar. Jag är 33, har två barn och jag har aldrig tagit en återställare eller känt av minnesluckor. Även om jag ibland önskar att jag hade, fråga min flickvän. :(

Jag fyllde 38 förra månaden. Singel givetvis ja.

Redigerat av Unregistereddc471864, 25 July 2012 - 17:08.

Postad 25 July 2012 - 17:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Minnesluckor, oj oj. Det har man ju haft, men det var när man drack fulöl och vodka :)
Återställare har jag aldrig pallat med, riktigt nasty.

Men jag håller med radiozo, det blir för jäkla trist utan alkohol. ALDRIG att jag skulle gå ut om jag inte fick dricka öl eller annat, så är det bara :)
Om man inte gillar att dansa eller inte ska dricka något, vad ska man då ut och göra? Äta en bit mat då, och sen gå hem kan man ju föra iofs.
Brukar planera in långpromenad eller att springa sent på kvällarna om jag inte gör något speciellt. Så tar man ingen öl innan.

Jag ser det som ett fritt val, jag FÅR ju dricka, men väljer själv att kanske inte göra det :)
Jag har så gjort senaste 2 åren att lite då och då så skiter jag i att dricka alkohol även i sådana sammanhang.
Det som jag senaste 2 åren har svårt med alkoholen är att mina sinnen försämras och det gillar jag inte, jag är annars som perso väldigt "med" i vad som händer runt och kring mig.
Men när jag tappar detta så känns det som att jag blivit handikappad och det gillar jag inte! och dessutom trött blir jag av alkohol...
Så jag ser inte så mycket glädje i att få i mig några större mängder..

Dock så är ju många av livets godaste drycker alkoholbaserade och det kommer man ju inte från... men vist tar jag ju ett par öl ute på krogen, som kanske kostar lika mycket som mina polares 10öl... :)
Men jag köper inte soffiero !

Edit: och jag behöver inte alkohol för att bli lite "flummig" och på pary humör...
Ge mig 1,5liter CocaCola så får jag energikicken deluxe och blir samtidigt helt snurrig i skallen av allt socker som min kropp inte är van vid... :P
Så de fungerar lika bra eller i mitt fall bättre så sockret inte gör mig trött på samma sätt, inte ens dipparna...

Men roligt har jag även utan något av detta om det så skulle vara :)
allting är inställning ;)

Redigerat av DVD-ai, 25 July 2012 - 17:20.

Postad 25 July 2012 - 17:22

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
hmm låter tråkigt att du blir sjuk av det kan juh vara något ämne du är allergisk mot eller inte tål. kan juh också vara någon annan sjukdom som ligger i normalt sett villa tills du dricker.
Jag hade själv tyckt det va väldigt tråkigt att inte kunna dricka en fredags whisky och öl efter jobbet med lite avkopplande musik är den perfekta starten på helgen =)

Postad 25 July 2012 - 20:10

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 1
Själv är man väl en sån här som dricker både för mkt och lagom.

Tar gärna en öl på kvällen oavsett dag. Men brukar också räcka med en enda öl per kväll också. Men nu har man en son också så de blir inte så mkt.. Och när man väl går ut med polarna brukar man festa till det rätt bra och sen sova på soffan =)...
Innan sonen kom till världen blev de väl om alla kompisar var lediga någon kväll, oavsett dag så blev man ibalnd bra på arslet....
Sen hade vi även lite supa tills du inte orkar resa dej kulturen i vårat bondesamhälle hehe... Folk som kom från storstäderna till oss o festa trodde inte de var sant när vi knappt kunde gå och vakterna släppte in oss på krogen ändå....
Men men ja tycker folk får dricka hur mkt,lite man vill bara man behärskar sig och ger fan i o jävlas och slåss med andra människor då ska de fan sättas alkolås i käften på en eller sättas ihop som bakdel i the human centepede

Postad 25 July 2012 - 22:05

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Jag kom in lite sent i den här konversationen men jag har en del tips som du kan kolla på. Visst kommer inga låg ABV-öl upp i samma klass som de bästa ölen i starkare styrka, men de slår ändå många på fingrarna. Här kommer några tips:

Alkoholfritt (finns på Systembolaget):
Weihenstephaner Alkoholfri är väldigt bra, smakar väldigt mycket citrus, men lurade mig i några sekunder när jag provade den första gången.
BrewDog Nanny State + Spendrups Alkoholfri - Blanda dessa 50/50. Den söta maltigheten i Spendrups lyfter fram humlen i Nanny staten.

Upp till 3,5%
Brackspear Bitter - Bra britt tycker jag.
Fullers Cheswich - Har fått bra omdömen men jag var inte så imponerad.
Sen har flera av de svenska mikrobryggerierna gjort låg ABV-öl men de är oftast väldigt lokalt föränkrade. Om du har koll på den svenska mikrobryggar-scenen så kommer du snart springa på ett par om du håller ögonen öppna.
BrewDog har även Trashy Blonde och 77 Lager under 3,5%, minns dock inte hur dessa var.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.