Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Yamaha RX-V771 *

559 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 februari 2012 - 14:20

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Har sett att Elgiganten har ruskigt bra pris på 771:an nu (3890:-), så jag funderar på att uppgradera min anläggning.

Min fråga till er på forumet är:

Idag har jag en gammal Pioneer NS-DV55 från förra seklet
Högtalarna i det paketet är förmodligen inte de bästa. Jag hittar inte så mycket information om dem, men jag hittade denna gamla pdf. Längst ner till höger på sid. 48 finns lite information om högtalarna:

http://www.pioneer.e.../00_HE_FULL.pdf

Kan jag använda de högtalarna till RX-V771?

Tacksam för hjälp från någon som kan mer om högtalare än jag. :mellow:

Var erbjudandet på Elgiganten i någon speciell butik? Kan inte hitta det erbjudandet på deras hemsida.

Postad 06 februari 2012 - 14:31

WorldClaes
  • WorldClaes
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Nu har de tydligen höjt priset... Det var ju typiskt!

På deras nätbutik låg den på 3890:- häromdagen. Även prisjakt visade det priset med länk till Elgiganten, det var där jag hittade det låga priset.

Postad 06 februari 2012 - 21:59

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Jag hoppas att elgigantens låga pris ska komma tillbaka. Jag var på väg att köpa från online butiken här om dagen, men tänkte ge den fysiska butiken en chans. Enligt han jag pratade med så skulle nya komma in på torsdag och priset skulle ligga på omkring 4000. Jag tänkte att det skulle vara samma pris som var på nätbutiken, så nu är det bara att hoppas att försäljaren hade rätt eller står för sitt misstag...

Postad 07 februari 2012 - 14:44

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Jag hoppas att elgigantens låga pris ska komma tillbaka. Jag var på väg att köpa från online butiken här om dagen, men tänkte ge den fysiska butiken en chans. Enligt han jag pratade med så skulle nya komma in på torsdag och priset skulle ligga på omkring 4000. Jag tänkte att det skulle vara samma pris som var på nätbutiken, så nu är det bara att hoppas att försäljaren hade rätt eller står för sitt misstag...

http://produkter.med...v771-svart.html

Finns tydligen i butik för under 4000.......

Postad 07 februari 2012 - 15:13

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

http://produkter.med...v771-svart.html

Finns tydligen i butik för under 4000.......

Fan jag gav 4 600 för min för bara några veckor sedan just på MM

Postad 07 februari 2012 - 16:38

DanneA
  • DanneA
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag var på MM Uppsala och klippte den sista för 3890 idag... Hoppas den låter lika bra som jag tror bara då jag inte provlyssnat den än...

Mvh
D

Postad 07 februari 2012 - 22:13

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Okej, bra - då är inte hoppet helt ute. Tyvärr verkar den dock vara dyrare på MM i Västerås...

Postad 08 februari 2012 - 09:45

DanneA
  • DanneA
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Kampanjen på MM var för att matcha EG men dom hade inte plockat bort lappen än på MM Uppsala.
Säljaren muttrade lite om att den inte gällde egentligen och att det va ett alldeles för bra pris för den förstärkaren. Men han släppte den för det i alla fall och prislappen åkte kvickt ner i fickan... ;-)

Okej, bra - då är inte hoppet helt ute. Tyvärr verkar den dock vara dyrare på MM i Västerås...

Hade jag vart som dig hade jag åkt till MM Västerås och sagt att dom säljer den i Sthlm för 3995 men att du hellre handlar på ditt lokala MM om dom kan sälja den för samma pris. Borde gå vägen om man bara är lite snäll och trevlig.

Postad 08 februari 2012 - 10:35

fogelman
  • fogelman
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Finns det ingen annan möjlighet att spela Spotify/ AirPlay trådlöst från Iphone än med Logitechs trådlösa bluetooth-manick? http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Känns som att man borde kunna köra med en brygga kopplad till ethernet-porten och sen rocka på? Går ju att köra AV Controller-appen, så varför inte musik samma väg?

Sonos Connect vet jag fungerar, men känns onödigt dyrt för bara nätverksfunktionen som redan till viss del finns i receivern. Kan kan använda DLNA på något sätt?

Postad 09 februari 2012 - 12:59

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Så, nu är jag också ägare av en 771a!

Jag åkte först till Elgigaten här, men de hade tydligen inte beställd trots att de i helgen sa att de skulle få in idag. Men han var ändå bra och sa att vi säkert kunde komma överens om priset (han sa ju omkring 4000 i helgen och nu var det dyrare - i varje fall på hemsidan).
Men jag åkte till MediaMarkt i stället och sa att de var billigare i Uppsala. Han hittade nåt demo-ex där och sålde ett demo-ex som stått här i Västerås för samma pris (3890kr). De var aldrig spelat på, utan hade bara stått på en kartong i butiken. Känns riktigt bra och ser fram emot att komma hem och få provspela :)

Postad 10 februari 2012 - 23:36

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen testat lite. Än har jag inga högtalare på plats, men jag testade att köra igenom en HDMI-signal från ett playstation till min tv och kolla på en film.

Jag hoppas att det är placebo, men jag kände tyvärr igen det som skrevs tidigare i tråden om sämre bild. Jag upplevde bilden som pixligare, inte lika detaljerad och framför allt inte alls så livfull, som om man kör signalen direkt. Men å andra sidan kunde jag inte snabbt koppla över, så jag kunde inte testa det direkt i vilken grad och så. Frågan är - finns det egentligen några inställningar för bilden och nåt att göra signalen "renare" eller så?

Postad 11 februari 2012 - 08:43

Unregistered04bbd7b5
  • Unregistered04bbd7b5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Det finns ingen anledning att använda en funktion som ska skala upp till 1080p när du kör in samma. Stäng av funktionen.
Jag har bara högupplösta källor och när man försöker "konvertera" upp bilden till samma upplösning blir den sämre. Testa en gammal video istället eller något som det är tänkt för. :-)

Postad 11 februari 2012 - 12:16

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Tack för svaret!
Så det är kanske förstärkarens egen uppskalning som är boven i dramat?

Postad 11 februari 2012 - 13:10

Unregistered04bbd7b5
  • Unregistered04bbd7b5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Tack för svaret!
Så det är kanske förstärkarens egen uppskalning som är boven i dramat?

Ja det är det!
Bilden blir något gryning, syns ganska bra på nära håll, inte så mycket på långt håll. Dock upplevde jag att mina ögon blev lite irriterade av detta, det blev jobbigt bara efter en liten stund.
Stänger du av uppskalningsfunktionen är bilden lika bra som om du kör den rakt in i tv´n.

Postad 11 februari 2012 - 18:59

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Jag får testa det
Stort tack! Jag blev lite orolig

Postad 12 februari 2012 - 18:54

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Det är alltså Processing under Video i Setup-menyn som ska stå på off?

Banankontakter - det står överallt (och i tråden här) att det ska fungera med banankontakter. Måste man ta bort den yttersta ringen runt terminalen eller hur gör man? Jag har ett par Xindak FS-01 kablar och i manualen står att man ska skala bort och sticka in själva kabeln. No way!
Så - vad är knepet?

Redigerat av Alban, 12 februari 2012 - 20:25.

Postad 12 februari 2012 - 23:15

epB
  • epB
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ja, det är bara att pilla bort ringarna.

Redigerat av epB, 12 februari 2012 - 23:20.

Postad 12 februari 2012 - 23:58

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Det är alltså Processing under Video i Setup-menyn som ska stå på off?

Banankontakter - det står överallt (och i tråden här) att det ska fungera med banankontakter. Måste man ta bort den yttersta ringen runt terminalen eller hur gör man? Jag har ett par Xindak FS-01 kablar och i manualen står att man ska skala bort och sticka in själva kabeln. No way!
Så - vad är knepet?

ta bort ringarna med en kniv eller så.. dom sitter rätt så bra så man kan nästan tro att de inte går få bort

Postad 18 februari 2012 - 16:37

nikcepikce
  • nikcepikce
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Köpte denna förstärkaren igår och är väldigt nöjd än så länge. Finns en liten grej som jag stör mig på dock som nån här kanske kan hjälpa mig med?
Jag kopplar min HTPC genom förstärkaren och allt funkar bra. Men jag har en jobbig svart ram runt bilden precis som den inte kan skicka vidare rätt upplösning till TVn. Jag hade inte problem med detta tidigare med min gamla stärkare, då hade jag bild som täckte hela TVn... Gissar på att det är någon inställning eller något sådant som jag missat. Någon som har en idé?

Postad 18 februari 2012 - 18:21

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1 880 inlägg
  • 0

Köpte denna förstärkaren igår och är väldigt nöjd än så länge. Finns en liten grej som jag stör mig på dock som nån här kanske kan hjälpa mig med?
Jag kopplar min HTPC genom förstärkaren och allt funkar bra. Men jag har en jobbig svart ram runt bilden precis som den inte kan skicka vidare rätt upplösning till TVn. Jag hade inte problem med detta tidigare med min gamla stärkare, då hade jag bild som täckte hela TVn... Gissar på att det är någon inställning eller något sådant som jag missat. Någon som har en idé?

Prova att justera underscan/overscan för grafikkortet.

Postad 18 februari 2012 - 22:40

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Nu är jag frågvis igen...

Return-channel på ljudet (från tv'n), hur fungerar det? Vad ställer man in för ingång på recivern?

Sen tänkte jag höra om någon provat Andriod-appen? Jag har inte fått den att funka, men å andra sidan har jag inte lyckats trimma mitt trådlösa bredband alls (tänkte läsa på någon gång om det som står skrivet tidigare i tråden och se om jag kan få det att klaffa).
Men ska inte appen fungera direkt?

Postad 19 februari 2012 - 08:50

Unregistered04bbd7b5
  • Unregistered04bbd7b5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Appen fungerar utmärkt. Förstärkaren måste vara kopplad till nätverket för att det ska fungera (vilket du förhoppningsvis har) Min fungerade direkt när jag testade den, inga inställningar behövdes göras för att det skulle fungera.

Postad 19 februari 2012 - 10:49

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Sen tänkte jag höra om någon provat Andriod-appen? Jag har inte fått den att funka, men å andra sidan har jag inte lyckats trimma mitt trådlösa bredband alls (tänkte läsa på någon gång om det som står skrivet tidigare i tråden och se om jag kan få det att klaffa).
Men ska inte appen fungera direkt?

Beskriv lite vad som inte fungerar så är det lättare att hjälpa ;)

Postad 19 februari 2012 - 10:54

nikcepikce
  • nikcepikce
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Prova att justera underscan/overscan för grafikkortet.

Såklart! Det borde jag tänkt på. Nu är bilden klockren, tack!

Postad 19 februari 2012 - 19:45

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Appen får jag inte alls att kommunicera med recivern. Det händer ingenting helt enkelt. Jag vet inte om det är nån inställning nånstans som jag missat eller så...

Vad gäller nätverket, så står bara att den inte hittar något när jag sätter på radion eller vad jag gör. Jag har ju en trådlös router, men all annan utrustning jag köpt, har visat en lista med tillgängliga nätverk och sen har jag bara bockat för mitt och skrivit in mitt lösenord och sen är det klart. Men tydligen fungerar det inte så här...

Postad 19 februari 2012 - 19:48

Unregistered04bbd7b5
  • Unregistered04bbd7b5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Men 771 har inte trådlöst nätverk!?
Du måste koppla in en nätverkssladd från din router. Du kan se (och styra) förstärkaren från din dator sen, internetradio och allt annat fungerar då, och appen eftersom den går via nätverket så hittar den inte din förstärkare.

Postad 19 februari 2012 - 22:07

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Okej, då förstår jag!
Jag fick för mig att den hade trådlöst nätverk. Inte konstigt att det inte klaffade...
Tack för infon! :)

Postad 22 februari 2012 - 09:07

jagharingendator
  • jagharingendator
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Alltså en snabb fråga, följer de med en lucka som ska sitta över video aux på framsidan?
om så är fallet så har ja inte fått någon när ja köpte 771an för nån vecka sen.

tacksam för snabbt o enkelt svar.

Postad 22 februari 2012 - 09:08

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0
Jo, det är en liten grej som man trycker dit, ska ligga i boxen om jag kommer ihåg rätt

Postad 22 februari 2012 - 12:45

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Jo, det är en liten grej som man trycker dit, ska ligga i boxen om jag kommer ihåg rätt

ja eller i am antennen och cd-romen låg?

Redigerat av jocke__r, 22 februari 2012 - 12:50.

Postad 22 februari 2012 - 13:11

jagharingendator
  • jagharingendator
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Nå den gömde sig vid antennen :rolleyes:

Postad 23 februari 2012 - 08:52

Backeman
  • Backeman
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hallå!

Jag har följt tråden med stort intresse och väntar nu bara på att jag ska övertyga mig själv att jag har pengar att införskaffa en sådan här apparat.

En fråga dock, om jag ansluter mina trådlösa hörlurar (med 3.5 mm-plugg) i hörlursuttaget, stänger den av övriga ljudutgångar isf? Om så är fallet, bör jag skaffa en konverter från 3.5 mm -> röd-vit 2-sladd (jag kan inte alla termer :-P) och köra dem i Audio Out?

\\Backeman

Postad 27 februari 2012 - 14:23

naaman
  • naaman
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Tittar på denna och även lillebror 671. Men en sak jag inte fått grepp om, funkar det inte på något vis att streama spotify från PC och mobil? Genom DLNA?

//Andreas

Postad 27 februari 2012 - 14:47

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Tittar på denna och även lillebror 671. Men en sak jag inte fått grepp om, funkar det inte på något vis att streama spotify från PC och mobil? Genom DLNA?

//Andreas

Finns inget officiellt stöd.

Postad 27 februari 2012 - 15:28

naaman
  • naaman
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Går det att fixa inofficellt kanske? ;) Stör mig på det, hela nätverks delen blir nästan helt onödig när detta inte funkar..

Postad 27 februari 2012 - 15:46

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0
Hehe, ingen aning... Tyvärr är ju det inte direkt några opensource-vänliga företag vi snackar om... :(

Ethernet är ganska smidigt tycker jag, men jag använder det bara för att slå av/på för att lyssna på Squeezebox - som du kan lyssna på Spotify igenom bl.a...

Postad 28 februari 2012 - 10:18

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
När jag startar recivern snabbt för att byta ingång till hdmi portarna, så får jag alltidka kraftig Pfff ur högtalarna. Det kommer dock inte om jag använder den som vanligt. Känns det igen och kan det vara något som försvinner om man använder ett jordat uttag?

Postad 28 februari 2012 - 10:33

naaman
  • naaman
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Det borde funka att koppla in en sådan här, logitech_wireless_speaker_adapter_for_bluetooth_audio_devices, till förstärkaren och sedan spela med spotify från mobilen? Eller?

Postad 28 februari 2012 - 10:34

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Tror ni det kommer en uppdatering där den släpper exempel bild under tiden jag lyssnar på annat ljud. Saknar att kunna ha igång tvn, men ändå lyssna på musik från exempel cd eller phono samtidigt.

Postad 28 februari 2012 - 10:36

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Det borde funka att koppla in en sådan här, logitech_wireless_speaker_adapter_for_bluetooth_audio_devices, till förstärkaren och sedan spela med spotify från mobilen? Eller?

Jag skulle verkligen köpa en ATV2 istället då, den kostar väl typ 750:-?

Tror ni det kommer en uppdatering där den släpper exempel bild under tiden jag lyssnar på annat ljud. Saknar att kunna ha igång tvn, men ändå lyssna på musik från exempel cd eller phono samtidigt.

Det kan du redan nu, i input-menyn (tror jag) att du kan ställa in att "ljud" ska komma från en annan källa, typ Audio1. Det har jag inställt på min GAME input.

Redigerat av Kroem, 28 februari 2012 - 10:36.

Postad 28 februari 2012 - 10:50

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Jag skulle verkligen köpa en ATV2 istället då, den kostar väl typ 750:-?

Det kan du redan nu, i input-menyn (tror jag) att du kan ställa in att "ljud" ska komma från en annan källa, typ Audio1. Det har jag inställt på min GAME input.

ah. det har du rätt i. Hade dock hoppats på en smidigare lösning där jag slipper ändra för själva ingången. Nästa gång jag ska se på tv med ljud måste jag in där igen och ändra tillbaka. Min gamla stärkare lät bilden ligga kvar när jag bytt till en annan kanal som bara har ljud vilket var riktigt smidigt. FÖr inte kan jag väl säga till stärkaren att varje gång Phono är på ska den visa bild från hdmi 1. Finns väl inget bildval för Phono?

Postad 28 februari 2012 - 10:54

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0
Ja, absolut! På min tidigare Onkyo var det bara trycka (ex.) HDMI1 så kom TV-bilden upp, sen trycka på CD så kom ljudet in men bilden var kvar. Vet inte om det går att göra smidigare - någon sa att man kan ställa in en Scene med t.ex.- tv ljud + phono/tv-ljud + cd, det borde vara ganska smidigt.

Har inte provat andra vägen, dvs gå från Phono-ingången och få TV-bild, tror det är enklare åt andra håller.

Postad 28 februari 2012 - 12:00

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Ja, absolut! På min tidigare Onkyo var det bara trycka (ex.) HDMI1 så kom TV-bilden upp, sen trycka på CD så kom ljudet in men bilden var kvar. Vet inte om det går att göra smidigare - någon sa att man kan ställa in en Scene med t.ex.- tv ljud + phono/tv-ljud + cd, det borde vara ganska smidigt.

Har inte provat andra vägen, dvs gå från Phono-ingången och få TV-bild, tror det är enklare åt andra håller.

Jo men om jag trycker på TV så borde jag då återgå till det ursprungliga med både ljud och bild från ex HDMI1. Så då behöver man bara ändra de gånger man vill just ha det så. iofs inte så farligt. Eftersom min TV scen knapp inte borde påverkas.

Postad 28 februari 2012 - 13:50

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0
Absolut! Jag själv använder inte "Scene" direkt, utan min TV är bara HDMI1 - så blir lite skillnad :)

Postad 03 mars 2012 - 17:59

CBRDea
  • CBRDea
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Har ett litet problem med min förstärkare, iofs en 810. Jag får inte appen att funka i vare sig sgs2 eller ipod touch, den hittar att det ska finnas en 810 på nätverket men sen går det inte mer. Internetradio funkar fint, även att uppdatera mjukvaran via nätet

Postad 03 mars 2012 - 19:45

Backeman
  • Backeman
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hallå!

Jag har följt tråden med stort intresse och väntar nu bara på att jag ska övertyga mig själv att jag har pengar att införskaffa en sådan här apparat.

En fråga dock, om jag ansluter mina trådlösa hörlurar (med 3.5 mm-plugg) i hörlursuttaget, stänger den av övriga ljudutgångar isf? Om så är fallet, bör jag skaffa en konverter från 3.5 mm -> röd-vit 2-sladd (jag kan inte alla termer :-P) och köra dem i Audio Out?

\\Backeman

För att svara på min egna fråga så är det Ja, den släcker alla högtalare när man trycker i något i hörlursuttaget.

Postad 06 mars 2012 - 13:42

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1 114 inlägg
  • 0
När kommer Yamahas receivrar för år 2012? och för att sammanfatta: Receivrarna har inte inbyggd wifi (trådlöst nätverk) utan man måste köpa till en usb-sticka av något slag för att streama airplay exempelvis?

Längtar till 2012 modellerna för att framtidssäkra sig. Ska bli kul o se vad som dyker upp!

Postad 06 mars 2012 - 14:19

jocke__r
  • jocke__r
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Absolut! Jag själv använder inte "Scene" direkt, utan min TV är bara HDMI1 - så blir lite skillnad :)

Tyvärr gick det inte få till. När man väljer av ljuden för tv så går det inte välja Phono.. och spelar du phono så kan du inte välja in en bild.
Lite trist kan jag tycka.

Postad 07 mars 2012 - 10:55

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Tyvärr gick det inte få till. När man väljer av ljuden för tv så går det inte välja Phono.. och spelar du phono så kan du inte välja in en bild. Lite trist kan jag tycka.

Ah, fyfan va tråkigt :|

Edit. Verkar som jag kanske måste köpa en till 771... vart kan man hitta den billigast?

Redigerat av Kroem, 07 mars 2012 - 16:43.

Postad 09 mars 2012 - 13:50

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0
Någon som sett RX-V771 för 4000 i dagarna?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.