Samt vet någon om det finns en fläkt i LX75 eller inte?

Den här bilden av en LX85 visar en fläkt i sidan så min gissning är att LX75 också har det.
Redigerat av Jenus, 27 March 2012 - 20:02.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Nya modeller från Pioneer - SC-LX85, SC-LX75, VSX-LX55 och VSX-2021
Startad av
Irish Coffee
, Jun 14 2011 15:42
195 svar till detta ämne
12 relaterade trådar
Postad 27 March 2012 - 20:02
![]() Den här bilden av en LX85 visar en fläkt i sidan så min gissning är att LX75 också har det. Redigerat av Jenus, 27 March 2012 - 20:02. Postad 27 March 2012 - 20:05 Hmm, rackarns.. Jag är rädd att den kommer väsnas och vara allmänt jobbig. Jag sitter nämligen precis jämte förstärkaren. Någon som kan inflika? Postad 29 March 2012 - 16:58
På Pioneers hemsida anges det att LX75 har ICE Power medan LX85 ej har dessa slutsteg. Vid flera recensioner har man hyllat de nyutvecklade slutstegen i LX85 och skrivit att det är bättre kräm än tidigare. LX85:an har också 32 bitars D/A omvandlare. Om det innebär ågon stor skillnad ljudmässigt vet jag inte men man kan nog inte säga att de är lika. Postad 29 March 2012 - 23:10
Då kanske inte LX75 har någon fläkt om det är helt olika slutsteg i dom. Lindrian: Om du nu har beställt en LX75 så prova den innan du lämnar tillbaka och köper en Yamaha, som jag såg att du frågade om i en annan tråd. Postad 30 March 2012 - 08:47 Den skickades aldrig, blev något missförstånd. Lika bra antar jag, mer tid att bestämma mig. LX75an har jag fått bekräftat har en fläkt i sig. Yamaha 3010 skall tydligen inte ha en fläkt i sig. Stort plus åt yamaha i min mening. Dock vet jag inte hur jag ska jämföra dem och var jag hittar all "riktig" information. Alltså, vilka D/A-omvandlare som används, hur kraftfull den verkligen er, om YPAO är bra, etc etc, ni vet, alla såna saker man egentligen vill veta men som aldrig står någonstans. Jag resonerar lite som så att Yamaha 3010 är deras flaggskepp medan LX75 inte är det. Torde inte 3310 vara mer påkostad? Postad 30 March 2012 - 09:19
Min LX 83´a har också fläkt....har aldrig hört den dock....
Här har ni en test med LX-85 inkl effekttester...kul att jämföra med andra märken etc. En kul detalj är att internkablaget för främre HDMI ingången faktiskt är en normal HDMI kabel med kontakter å allt Liknande som på 83án dock ligger den lite mer undanstoppad på 83án Måste säga att det ändå är imponerande siffror Pioneer klämmer ur sig om man jämför många konkurrerande maskiner, även om detta effektmätande säger rätt lite om hur det låter. LX-85: http://audiovision.d...-fuer-2500-Euro Redigerat av Triggerhappy, 30 March 2012 - 09:53. Postad 30 March 2012 - 13:21 Tack för allt! Jag väger som sagt mellan LX75 och Yamaha 3010. Som jag förstått det av vad folk sagt online har LX75 en trevligare ljudkaraktär. Har dock inte möjlighet att lyssna så jag kan inte själv säga.. Lite lotto här. Var i det testet nämner dem effekt? Jag ser det inte. Kanske bara jag som är trött efter gymmet dock. Postad 31 March 2012 - 02:51
Har haft min LX-85:a i 2 månader nu och har aldrig hört fläkten. Inte ens mitt i natten när alla andra apparater är avstängda och folk ligger och sover. Då sitter jag ca. 2,5 meter ifrån den
Postad 31 March 2012 - 22:08
Någon som förstår sig på finger EQ funktionen? Varför skulle man använda denna? Man gör ju en autokalibreing från början brode den då inte va optimal?? Eller ut går EQ från de redan kalibrerde värderna?
Lustig funktion tycker jag, man blir mest snurrig på alla finesser. Postad 01 April 2012 - 10:18
Den utgår från de kalibrerade värdena ja. Och du behöver inte "måla" med fingret. Du kan bara dra i staplarna som en vanlig EQ. Postad 01 April 2012 - 13:22
I vissa fall funkar autokalibrering utmärkt, i andra mindre bra. Det handlar mycket om tycke och smak när det gäller ljudkvaliten. Min receiver (en äldre Pioneer med MCACC) gör jobbet skapligt bra med MCACC, dock inte riktigt som jag vill ha det (det blir för mycket midbas). Jag har justerat EQ manuellt under expertinställningar och är efter det nöjd (vet inte hur det ser ut i menyerna för 75:an).
Postad 10 April 2012 - 13:34
Hej. Jag har en lx-55. Min fråga är om det går att få ljud ut på hdmi 2?
Använder stärkaren som videoväxel och tänkte att jag kunde växla bilden och ljudet från tex xbox in i sovrummet genom att använda hdmi out 2. Dom ligger nämligen vägg i vägg. Så xbox kontrollen fungerar där inne. Har även multifjärr som går på radio så det skulle ju vara riktigt smutt. Testat lite hastigt innan jag borrar något hål. Men då fick jag bara bild och inget ljud. Är det någon som vet direkt att denna stärkare inte skickar ut ljudet från hdmi 2? /Niklas Postad 11 April 2012 - 09:05
Hej! Har läst här att HDMI-ut-2 enbart skall användas till projektor. Min tanke är att ha en tv i köket, med samma upplösning som tvn i vardagsrummet och använda hdmi-2 för att speglar bilden så att oavsett vad jag kollar på i vardagsrummet så är samma signal på i köket. funkar det?
mvh Postad 12 April 2012 - 17:28
Jag har testat båda hemma, kan säga att jag tyckte det defenitivt det var värt att gå upp till 85 an. Den spelar riktigt bra, så bra att jag inte saknar min 2 kanalare knappt. Men den ska också matchas med rätt saker för att prestera optimalt. i mitt fall kör jag den med ett par System Audio Master Ranger och det låter sååå bra. Har varit runt och lyssnat på 85 i lite andra butiker med andra högtalare men inget har låtit så bra som system audio. Postad 23 April 2012 - 10:59
Ok, fan va surt. Tror att du bara kan skicka bild i en utgång i taget. Alltså inte båda samtidigt. Är dock inte 100%. /Niklas Postad 23 April 2012 - 16:26
Jag kör båda samtidigt! Tv på ettan och projjen på tvåan. Redigerat av LorenzoLameass, 23 April 2012 - 16:26. Postad 26 April 2012 - 12:27
Ok, vad bra. Har du koll på om det gåt att fixa ljud ut på 2:an? /Niklas Postad 02 May 2012 - 15:07
Tjena ni som har pioneer hur är deras ljudkaraktär är sugen på en LX 85 men det känns sådär och köpa en nu för 22k när LX 86 är runt hörnet.Sitter med en Yamaha 3067 är rätt nöjd med den men jag saknar attack i ljudet har pioneer det tycker ni eller vilket märke kan ha det ?????
Postad 10 July 2012 - 12:31
Köpte idag en LX85 för 11990:- på Lars Bengtsson,
en skapligt prisvärd uppgradering från min H/K AVR3500 som är nästan 10 år gammal Nu kommer dock nästa "problem", jag behöver nya högtalare... Postad 10 July 2012 - 13:08
Angenämt problem! Postad 10 July 2012 - 14:36 Ja, kanske... Hade köpt Triangle om det inte vore för att Centern inte går in i min tv-bänk (fattas 10mm). :-( Har även kollat lite på System Audio Mantra 60. Det ska ju stå i vardagsrummet så förutom att låta bra så måste det se bra ut också. Kan tänka mig att lägga ~20' för frontar och center, vad rekommenderar ni andra som kör Pioneer? Postad 10 July 2012 - 14:47
Lägg till 6´000:- på det så kan du får köpa mina ATC grejer efter provlyssning på min LX83á. I övrigt: grymt bra pris du fick på 85án.... Postad 10 July 2012 - 14:54 Jo, hörde dom hiend mässan för nåt år sen så jag vet att de låter riktigt bra, men det faller på priset och för låg waf... Postad 11 July 2012 - 17:12
Helt sinnesjukt att man får prisdumpa så mycket, jag kommer i alla fall inte att köpa Pioneer igen Man får ju snart inget för det begagnade längre! Att köpa föregående modell måste va det bästa man kan göra. Postad 11 July 2012 - 18:20
Kanske va ett skylt ex de sålde? Dar av det låga priset? Postad 12 July 2012 - 08:17 Det stod skyltex på hemsidan, men när jag kom dit så låg den i obruten förpackning, så då fanns ingen tvekan längre Helt klart är det vi den här tiden på året man ska handla, när det är nya modeller på gång och handlarna vill bli av med de gamla. Synd att det inte är riktigt lika enkelt med högtalare... Inga förslag vad man borde matcha en LX85:a med? Har tidigare kollat på Amphion Helium 520 vilka var rätt trevliga, funderar annars på att kolla upp KEF lite bättre. Har tyvärr aldrig fastnat riktigt för MA RX6/RX8, synd eftersom de ligger bra i pris. Redigerat av Mats_L, 12 July 2012 - 10:38. Postad 03 September 2012 - 22:24
Har precis skaffat mig en LX-85. Lyssnade och kollade med andra märken. Fastnade för Pioneers grymma DAC för ljudet. Fick ett kanonpris på 13000 för maskinen. Nu är ju LX-86 på gång så de vill bli av med alla LX-85. Vad jag ser så har LX-85 inte stöd för 24/192 via usb. Men finns det någon uppgradering som fixar detta tro?
Ska ge bilder och referat efter helgen. Nu tung som få i skallen efter fyra timmars inställningskrig med stärkaren. Postad 14 September 2012 - 12:47
Jag har testat och det fungerar att ha båda hdmi med bild och ljud. Riktigt soft att allt som är kopplat genom stärkaren kan skickas vidare till ett annat rum. Det betyder att jag kan spela xbox, surfa el. kolla något på datorn, kolla bluray m.m i sovrummet. Tokfräscht! /Niklas Postad 21 September 2012 - 07:13
Hej!
Har en SC-LX75 hemma på prov. Kopplade in skivspelaren igår och är inte imponerad. Argon TT-1 (lik Rega P1) med Ortofon 2M Blue via Phono-ingången. Ljudet är dåligt och dessutom väldigt basfattigt. Fick höja subben 15dB för att få bra balans, och då saknas ändå mycket mellanbas i fronthögtalarna. Låter nästan som om det saknas RIAA-steg. Såg Malcolm X kommentar tidigare i tråden men trodde inte att det var *så* illa. Någon annan som har provat och vill kommentera? Postad 21 September 2012 - 07:49
Lazy 1, det är en reciever du köpt inte ett Riaa-steg. En reciever köper man (inte jag i alla fall) för att få hifi-välljud utan för att det en en bra sambandscentral.
Jag kan gott förstå att den inte håller för skivspelaren. Det finns ju som bekant inga genvägar.... Postad 27 September 2012 - 11:26
Hmm, jag kopplade ur mitt riaa och drog trådarna direkt till min LX-85. Blev helt paff när jag insåg att riaasteget var bättre än min project SE II. Jag är helt galet nöjd med LX-riaan. Annars så är ju Ortofon Blue mkII en basfattig pu. När jag jämför med min favvo mm Goldring 1042. Jag kommer inte att behålla Ortofonen, det finns kanonpriser i england på pu´s. Postad 04 October 2012 - 19:31
Har en Pionner VSX-ax3 (från 2003 typ) men är sugen på att uppgradera till vsx-lx55. Jag använder ett Rotel RB-1080 steg till dm683 frontarna. Det är kopplat på pre-out utgångarna från pioneern.
Är det någon som vet vilken utgångsspänning lx55an har på preout? Rotelsteget vill ha 1.5v och det finns risk att man inte får ut full effekt från steget om utgångspänningen inte är tillräckligt hög.. Postad 08 October 2012 - 13:56
Kanske svarar på frågan, 55 är väl thx select ? Jag kör själv med en 2020 (samma som 53) och slutsteg. http://forums.audioh...ne-voltage.html This is straight from a Pioneer rep ![]() THX certified Pioneer receivers... output level for -20dBFs input , 0dB VR position => 150mV output level for -20dBFs input , +12dB VR Position(MAX) => 600mV output level for 0dBFs input, 0dB VR position => 1.5V Noterade i övrigt letande att Onkyos 1010 uppdaterat spänningen på deras pre-out ligger nu på 1v rated max 5.5 till skillnad från deras 1009 som hade 200mv max 4.6. Vad detta max är i sammanhanget vet ej. Pre-outen i 1009 i paritet med billigare modeller alltså. 5509, alltså rena processorn ligger även den på 1v ut obalanserat och 2.2v balanserat. Lite halv hysch hysch om dom här siffrona verkar det vara på tillverkarhåll. Postad 14 October 2012 - 18:35
Som sagt, försöker få LX85:an att spela upp musik i datorn via router via HMG-ingångsväljaren och LAN. Men bara en eller max två låtar per skiva hamnar på spelbar lista. Någon som har samma probs?
Postad 05 November 2012 - 12:47
Använder man ett riaasteg, skall man absolut inte koppla via Phono ingången då det sitter ett "riaasteg" efter denna ingång Det står i manualen ! Du skall då koppla via CD ingången Precis så är det
Som sagt, prova att koppla via CD ingången med ditt steg, så kommer du bli paff ännu en gång Nej det finns det inte, det kom en förra hösten som du kan ta ner om du kopplat den till ditt nätverk om du inte redan har gjort det. Ingen större sak och inte blev någon bug tillrättad Postad 05 November 2012 - 20:55
Nu kopplat in NAS i nätverket och tidigare problem med ljudfiler är som bortblåsta! Den spelar faktiskt upp det mesta och det bästa.
Men, men alltid lite smolk i bägaren. Varför finner den inte jpg, avi mm. Alltså fortfarande problem med att läsa bilder och filmer. Dvs, inget alls. Någon som har tips? Edit: Fick svar annanstans. Tackar Redigerat av PML73, 05 November 2012 - 20:58. Postad 06 November 2012 - 16:39
Kvalitets intrycket är riktigt bra, aluminium front och rattar! Postad 06 November 2012 - 18:14
Helt med på detta. För mig blev det mycket bättre ljud från skivspelaren via Project RIAA-steg och min gamla hembioreceiver (se mitt album) än det blev från samma skivspelare och phono-steget i SC-LX75. I rätt ingångar på respektive. Stick i stäv med tidigare erfarenhet i denna tråd. Det var tom bättre film och CD-ljud från min gamla receiver än med SC-LX75. Jag gav SC-LX75 ca 10h inspelning men såg inte ens någon tendens att den närmade sig. Möjligt att jag har speciell ljudsmak, eller att receiver och högtalare matchar varandra väl. Men jag lämnade i alla fall igen SC-LX75. Finns som demo-ex på Lars Bengtsson i Stockholm för ev. spekulanter. ... och det fanns flera saker jag gillade med den; iPod-spelning via kabel, kvalitetskänsla, dubbla HDMI ut varav en med ARC. Spaning efter en ny hembioreceiver fortsätter ... Postad 26 January 2013 - 13:12
Jag fick problem med min LX85 idag, får inget ljud på nån ingång, och HDMI ut verkar inte heller funka. Annars verkar den reagera som den ska på kommandon, styr-appen funkar, och kör jag airplay så kommer låten upp i displayen men som sagt inget ljud, inte ens gammal hederlig radio funkar.
Kollade snabbt igenom manualen men mitt fall verkar inte finnas i felsökningen... Tips nån !? Edit: Det första jag gjorde var att dra ur sladden ur stärkaren, men om man istället drog ur den ur grendosan så började den funka igen Redigerat av Mats_L, 26 January 2013 - 14:49. Postad 26 January 2013 - 19:54
Hehe, det tog fyra veckor sedan jag fick igång till att jag vågade mig på att köra kalibreringen... Känner mig än som en gröning... Postad 01 February 2013 - 17:53
Sitter med en brottartung låda framför mig med en Lx75 hoppas man blir nöjd å den är nog inte dåligare än min gamla vsx-1014 hoppas jag några grund tips till en nybörjare ?
Postad 02 February 2013 - 21:45
Kör medföljande CD direkt. Jag väntade och försökte manuellt få till det i två veckor med en apskrattande svärfar i champangeberusning... Postad 07 September 2014 - 17:26
Hur fungerar USB-Uppspelningen på LX85? Klarar den av flac, mp3 från ett usbminne på fronten?
Någon som vet om den funkar bra på LX82 också? Velar mellan dessa två appararer nämligen. Redigerat av Slinger, 07 September 2014 - 18:47. Postad 11 September 2014 - 05:10
Jag har för mig att LX-85 spelar upp ljudfiler upp till 24/96 via USB. Och upp till 24/192 via DLNA. Kolla spec på deras hemsida. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |