Tycker raka motsatsen. AI:n på t ex Elizabeth var riktigt bra, hon nästan förutspådde att man skulle genom en dörröppning och flyttade på sig direkt. Hon var aldrig i vägen, fastnade aldrig i någonting.
Jag var nog otydlig. Menade striderna och fienderna. Fienderna är korkade och dålig variation på dem. Vigors är också sämre versioner av plasmids tycker jag.
Jag var nog otydlig. Menade striderna och fienderna. Fienderna är korkade och dålig variation på dem. Vigors är också sämre versioner av plasmids tycker jag.
Jag kände inte att jag hade några problem med fienderna. Har sett betydligt värre fiender i sämre spel där dom kutar mot ett hinder och inte åtgärdar problemet. Här letade sig fienderna till en om dom var av den typen. Man kände sig sällan säker på ett ställe. Hur var dom dåliga menar du? Kan inte du motivera varför istället för att slänga ur dig negativa fraser?
Förklara gärna hur vigors var sämre versioner av plasmids t ex? Låter mest som gnäll för gnällandets skull... Men jag kan ha misstolkat allt.
Förklaras det här i spelet någonstans eller har man bara dragit fram streck mellan dom? För isf kan man säga att allt i Bioshock baseras på System Shock 2 som hade samma story o liknande beats.
Spoiler
De säger att Fink såg genom en tear i en voxophone och fick teknologin därifrån och iom att den har så mycket gemensamt med Big Daddies så antar folk det. När SB dör kan man se en little sister sörja sin BD också. Man får ju gissa en hel del i det här spelet eftersom allt inte förklaras men detta känns rätt självklart iaf.
Hur var dom dåliga menar du?
Fanns bara en handfull = dålig variation, många tålde asmycket och det var alldeles för många fiendevågor. Billig AI i form utav Handyman som bara hoppar till dig också eller spöket som kör på det billiga tricket att spawna fiender.
Det finns många som gillar striderna men också många som ogillar dem.
Lirade precis klart spelet, det var en ganska rejäl mind fuck må jag säga. Vet inte riktigt om jag fattade hur allt hängde ihop, satt mest som ett frågetecken när eftertexterna började rulla.
En sak jag funderade på:
Spoiler
hur kunde dom åka från Rapture med en bathysphere, var det inte bara folk som var släkt med Andrew Ryan som kunde använda sig utav dem?
EDIT: efter en snabb googling så hittade jag följande: In Bioshock Infinite, Booker and Elizabeth use the bathyspheres to escape Rapture and go to a lighthouse. Because of the genetic block placed on bathyspheres and the fact that Booker operates one gives credibility to the theory that Booker/Comstock is related to Jack & Andrew, or possibly, that Ken Levine wrote Booker/Comstock to actually be Jack or Andrew from an alternate reality.
det finns en oändlig mängd alternativa universum och de händer alla samtidigt. Så Big Daddy är Songbird, Little Sisters är Elizabeth, Andrew är Booker osv. De är konstanter i universum men de är inte exakt likadana överallt.
Jag tycker det är rätt intressant med Luteces, som ju är fysiker. Hela spelet är ett stort forskningsexperiment för dem, de leker ju med olika små variabler som de förändrar varje gång tills de får Booker att göra precis som de vill. 123 försök senare fick de äntligen en Booker som kom ända fram, inte dog av Songbird, inte flydde med Elizabeth till Paris, och som inte valde att genomgå dopet.
Som en evolutionslek, fast regisserad av människor. De lär sig av sina misstag varje gång liksom. Första försöket lär ju inte ha kommit längre än fyrtornet så då fattar de att de måste döda vakten och de måste göra det brutalt så han inte sticker till Paris, vilket han förstås gjort i andra verkligheter.
Jag tyckte det var sorgligt att Elizabeth och Booker som vi känner dem inte fick åka till Paris tillsammans . Att efter allt de upplevt och som de offrat sig för varandra låta sig bli dränkt av sju-åtta versioner av sitt eget barn är ju ganska -_-. Men om man tänker på ifall de skulle åka till Paris innan de får reda på att de är släkt... ja det skulle ju säkert leda till lite incest utan att de vet om det och det har säkerligen hänt i någon verklighet .
Ganska jobbigt också för gamla Elizabeth som växer upp och förstör NY. Hon offrar sig alltså för Bookers skull så att Songbird inte ska döda honom (trots att hon sagt att hon hellre dör än att gå tillbaka dit) och sedan blir hon INTE räddad av Booker och förlorar således hoppet för mänskligheten efter lång tortyr.
Många tragiska stunder, hade gärna sett en film om det.
AIn var ju ibland för bra. Robotarna kan ju se genom väggar och det är lite doom känsla i och med att de bara visar framsidan oavsett. I Doom var det ju 2D sprites så de har ingen sida. Men annars så är de ju till för att du ska kunna ha roligt med dina superkrafter i regel. Kändes inte riktigt värdigt när vi fick de här spawn striderna med våg efter våg heller men tja det fungerar ju utan att glänsa. Spökbossen var irriterande mest för att jag inte kom på vilken Vigor den är byggd runt. Använder du inte den så blir den toksvår på hard.
det finns en oändlig mängd alternativa universum och de händer alla samtidigt. Så Big Daddy är Songbird, Little Sisters är Elizabeth, Andrew är Booker osv. De är konstanter i universum men de är inte exakt likadana överallt.
Jag tycker det är rätt intressant med Luteces, som ju är fysiker. Hela spelet är ett stort forskningsexperiment för dem, de leker ju med olika små variabler som de förändrar varje gång tills de får Booker att göra precis som de vill. 123 försök senare fick de äntligen en Booker som kom ända fram, inte dog av Songbird, inte flydde med Elizabeth till Paris, och som inte valde att genomgå dopet.
Som en evolutionslek, fast regisserad av människor. De lär sig av sina misstag varje gång liksom. Första försöket lär ju inte ha kommit längre än fyrtornet så då fattar de att de måste döda vakten och de måste göra det brutalt så han inte sticker till Paris, vilket han förstås gjort i andra verkligheter.
Jag tyckte det var sorgligt att Elizabeth och Booker som vi känner dem inte fick åka till Paris tillsammans . Att efter allt de upplevt och som de offrat sig för varandra låta sig bli dränkt av sju-åtta versioner av sitt eget barn är ju ganska -_-. Men om man tänker på ifall de skulle åka till Paris innan de får reda på att de är släkt... ja det skulle ju säkert leda till lite incest utan att de vet om det och det har säkerligen hänt i någon verklighet .
Ganska jobbigt också för gamla Elizabeth som växer upp och förstör NY. Hon offrar sig alltså för Bookers skull så att Songbird inte ska döda honom (trots att hon sagt att hon hellre dör än att gå tillbaka dit) och sedan blir hon INTE räddad av Booker och förlorar således hoppet för mänskligheten efter lång tortyr.
Många tragiska stunder, hade gärna sett en film om det.
Precis, du sammanfattade det hela ganska bra tycker jag. Jag måste nog dra igenom spelet en gång till, det var vissa saker som jag inte riktigt fick ihop eller som jag måste dubbelkolla för att se om jag fattade rätt. Jag är ganska trög när det kommer till sånt här haha
AIn var ju ibland för bra. Robotarna kan ju se genom väggar och det är lite doom känsla i och med att de bara visar framsidan oavsett. I Doom var det ju 2D sprites så de har ingen sida. Men annars så är de ju till för att du ska kunna ha roligt med dina superkrafter i regel. Kändes inte riktigt värdigt när vi fick de här spawn striderna med våg efter våg heller men tja det fungerar ju utan att glänsa. Spökbossen var irriterande mest för att jag inte kom på vilken Vigor den är byggd runt. Använder du inte den så blir den toksvår på hard.
Quantum Mechanics och teorin där är ju att det finns "Infinite" antal paralella universum. Alla universum utgår från valmöjligheter alla ställs framför.. Det här spelet utgår från The Baptism of Booker DeWitt och dom två paralella interagerar med varandra. För att sen utgå till mints ett par till.
Har gått upp till "medium nivå" men klara mig ganska bra där ändå.
Vad som gör mig irriterad och förvirrad är den totala avsaknaden av förmåga till orientering: vart skall man, var finns kartor? Undra hur många byggnader jag snurrat runt i, eller tappat bort mig efter alla färder via skyhook.
Det är för mycket action för att man skall kunna överrumpla fienden, gömma sig och fortsätta. Ofta blir det för mkt shooter och hack n slash.
Har gått upp till "medium nivå" men klara mig ganska bra där ändå.
Vad som gör mig irriterad och förvirrad är den totala avsaknaden av förmåga till orientering: vart skall man, var finns kartor? Undra hur många byggnader jag snurrat runt i, eller tappat bort mig efter alla färder via skyhook.
Det är för mycket action för att man skall kunna överrumpla fienden, gömma sig och fortsätta. Ofta blir det för mkt shooter och hack n slash.
Har bara spelat cirka en halvtimme än så länge, och här i början bli man guidad om man trycker uppåt på d-paden. Men det kanske inte fungerar under alla moment...
Ja den vägvisaren är lite fånig. Du behöver den aldrig någonsin. Inte riktigt lika linjärt som COD där du kan blunda hålla in avtryckaren och varva liret men det går inte att gå vilse någon längre stund.
Hade hoppats att pluskontot på ps3 gjorde mina saves tillgängliga även om jag satt på vänners konsoler, detta förutsatt att jag var inloggad och hade min kopia av spelet i PS3:an.Vad är det annars för poäng med att spara i molnet?
Hade hoppats att pluskontot på ps3 gjorde mina saves tillgängliga även om jag satt på vänners konsoler, detta förutsatt att jag var inloggad och hade min kopia av spelet i PS3:an.Vad är det annars för poäng med att spara i molnet?
Att spara utrymme på den egna hårddisken, förmodar jag.
Ja den vägvisaren är lite fånig. Du behöver den aldrig någonsin.
Den är bra om man vill veta vart man inte ska om man vill utforska (eftersom man inte kan gå tillbaka). Eftersom jag dessutom efter ett tag gärna ville slippa eldstrider och springa förbi i den mån det gick så använde jag den hela tiden (ja, det fanns faktiskt tillfällen då det var möjligt, även om man oftast var tvungen att döda allt iom att man mest kom till en låst dörr).
Det funkar så på xbox live så det var ju märkligt att det inte gör det på ps3. Det är ju som du säger hela poängen.
Det kanske går att ta upp sina saves, har inte kollat tillräckligt noga.
Jo, jag känner till att man kan trycka uppåt på styrkorset, men såg bara texten som beskriver nuvarande uppdrag, men skall kolla över detta mer noggrannt.
A full Movie-Like experience for Bioshock Infinite in 1 video! (Watch for spoilers in the comments!) PLEASE TAKE 2 MINS TO READ ALL OF THIS BEFORE TAKING 3.5 HOURS OUT OF YOUR DAY, I EXPLAIN HOW THIS WORKS! Here is a special Movie Version of Bioshock Infinite, this has been edited to remove the player from the experience as much as possible and make it play like a Movie, rather than a game being played... I like to think of it as a "POV Movie", and not the dirty kind.
With so many walkthroughs and commentary playthroughs out there I thought I'd make something for those only interested in the story, because believe me, it's a good one!
Still... man måste spela spelet för att känna sig mer delaktig och få den interaktiva biten i det hela, det är inte riktigt samma sak att bara titta på mellansekvenserna.
Har precis installerat ny HDD på 500GB, vilket var väldigt lätt gjort. Enda kruxet var att jag använde mig av en San Disk vid säkerhetskopieringen, och den har en egen programvara installerad. Med tanke på att USB-stickan inte var totalt tömd vid köpet så borde jag formaterat den. Min PS3 hittade inte säkerhetskopieringen på stickan vid uppstart, så därför fick jag tanka hem den nya programvaran och lägga den på en mindre och formaterad USB. Sedan kunde jag återigen sätta i min större sticka med de gamla filerna och ladda upp dessa.
Spelet är fortfarande underbart, men spelar sig till viss del sig självt. Det handlar mindre om att klura ut saker och ting, och mer om att bara åka med.
En sak som jag kom ihåg nyss är att Andrew Ryan i det första BioShock i många avseenden är en alternativ version av Ayn Rand. Möjligtvis är det inte bara längre att se som en referens, utan de facto en koppling mellan BioShocks universum och vårt eget.
Kusligt. Spelet är ju redan som en blandning av The Machinist, Donnie Darko och H G Wells samlade verk. På många sätt avsiktligt förutsägbart (det verkar som att Levine ville att man skulle lista ut saker), men ändå rejält omtumlande.
Detta är inte något märkvärdigt alls. Precis som skit spelet half-life har detta fått stående ovationer från stora delar av spel världen. Vad är det som är så bra med detta spel?
Ja inte vet jag. Måste kanske vara all innspration från amerika från 40-50 talet. Visst det är kanske orginellt och så men det är inte alls speciellt roligt att spela spelet. Känns som ett stelt gammalt pc spel.
Fysiken är så otroligt dåligt gjort i spelet att man blir illamånde när man spelar. Jag menar att man kan bli åksjuk av att spela skiten. Här finns massa pajkastning på Gud och religion men det hela känns bara osmakligt och billigt. Han som skrivit detta spel manus måste vara oerhört förvirrad och bitter. Lika obegripligt att se hur Hitler hyllades i Tyskland under kriget så är hyllningarna till denna skit helt obegriplig...
Haha när blev du rädd för att bli konfronterad av trams (läs tex diskussionen runt blindtester) :-)
Jag är inte rädd för att bli konfronterad med trams, men det är enligt forumets regler inte tillåtet att konfrontera vissa inriktningar av trams
Ontopic: Bästa spelet på länge. Riktigt snyggt på PC. Man kan gå ända in på texturer och läsa lappar osv på väggarna (inte överallt i spelet men oftast). Ljudet är också bra, framförallt musiken när man anländer till Columbia. Ett genomtänkt spel med bra story. 9/10.
Spoiler
De gamla tolkningarna av "moderna" låtar i spelet var både kul och genomtänkt. "Tainted Love" och "Shiny Happy People" på trattgrammofon
Will the Circle be Unbroken är en kristen sång som passar perfekt till storyn i spelet.
edit: Ultra-inställningar i 1920x1080 flyter på riktigt bra med Core i7 3770K och 580 Ti.
Some Don't Like BioShock's Forced Baptism. Enough To Ask For A Refund.
Before you can step into Columbia—before you can find out about Elizabeth and Comstock, before you know about "tears" and the Vox Populi, BioShock Infinite requires the player to do one thing: accept a baptism. There is no way around the religious sacrament which uses water as a means of ritual purification. The only way to get into Columbia is to appease a preacher who demands that Booker, the protagonist of BioShock Infinite, be baptized.
"Brother, the only way to Columbia is through rebirth in the sweet waters of baptism. Will you be cleansed, brother?" he exclaims.
And so in order to actually play BioShock Infinite, one has to press a button to be digitally baptized (if not nearly drowned!)
Baptism, thematically, is important to some of the questions Infinite poses: can a person find redemption? Can we atone for our sins? Can someone who has committed grave atrocities be forgiven? Traditionally in a work of art we understand baptism as a means of undergoing a rebirth, something which the game also touches on. And finally, Columbia wouldn't quite be the awful place that it is without espousing white supremacy and religious zealotry.
What I'm saying is, one could argue that the game has justifiable reasons for forcing players to accept baptism…but that doesn't make the scene any less uncomfortable for some, like Breen Malmberg—a gamer and a Christian.
"As baptism of the Holy spirit is at the center of Christianity - of which I am a devout believer - I am basically being forced to make a choice between committing extreme blasphemy by my actions in choosing to accept this 'choice' or forced to quit playing the game before it even really starts," Malmberg explained to Kotaku.
"Of course I cannot hold true to my beliefs and also commit this act, so I am therefor[e] forced to not play the game."
Expand
The choice was clear for Malmberg, but there was one problem: he had already purchased the game. It would be one thing to boycott the game for your beliefs, it's another thing to find out mid-game that you no longer feel comfortable playing it. Judging from Malmberg's exchanges with Kotaku, it sounds as if he would have been fine with the inclusion of baptism had it not been forced onto the player.
"I suspect that it is indeed entertaining and well-done (except for the content in question) and have already purchased and enjoyed the first 2 bioshock games immensely," Malmberg explained.
Malmberg did the only thing he could do, given that he was a PC player that purchased the game on Steam: he sent Valve a letter explaining the situation, and he demanded a refund:
I wish to return/exchange this game (Bioshock Infinite) for steam credit or refund on the grounds that I cannot play it.
I cannot play it because at the very beginning of the game there is a section of the game that is so offensive to my religious beliefs that I cannot proceed with it any further. I did not know this section of the game was there and had no way of knowing it was there before-hand as it was not shown in any trailers, previews, screenshots or other marketing material.
The player is forced to make a choice which amounts to extreme blasphemy in my religion (Christianity) in order to proceed any further - and am therefor forced (in good conscience) to quit playing and not able to experience approx. 99% of the content in the game.
There is no option to turn this particular content off or to bypass or skip it in any way. In Modern Warfare 2, they at least allowed you to skip a particularly offensive level (http://www.destructo.../modern-warfare...). This is the same sort of thing for me, but there is no way to skip it in this case.
Please issue a full refund or store credit in the amount of the price of the game (Bioshock Infinite) as I had no idea that I would not be able to play this game before I bought it.
If you need further convincing, I will use the analogy that if you were a muslem, it would be like forcing the player into an in-game action of "press x to spit on the face of allah" in order to proceed any further with the game and with no choice or way around doing so.
I apologize for the potentially misleading choice of category for this request, but you do not have a category I can choose that accurately fits my needs.
Thank you
According to Malmberg, Valve gave him a full refund.
While there are no shortage of games that go against religious beliefs, this was different for Malmberg. "The difference here," Malmberg explained to Kotaku, "is that you are forced to make a decision that violates those beliefs in order to continue with the game - which is not something I have run into very often."
Some people might feel inclined to dismiss Malmberg's concerns because he is religious, but the non-religious might feel conflicted about the scene too. "That was one of the few scenes in Infinite that I didn't necessarily enjoy. I'm not a religious person, so I didn't like being forced to think that baptism is a significant event. I filed it away as a storytelling mechanism and moved on," Kotaku's Tina Amini told me while discussing the scene.
I took to Twitter to ask people how they felt about it. The response was mixed. Naturally, there are many players who didn't mind. Here are some of those responses:
"Can't say it bothered me," responded one person.
"I'm agnostic, and I honestly didn't care much. I found the whole scene actually comical," someone else explained.
"Its not like playing as Shepard in Mass Effect; I'm not being me, I'm Booker DeWitt. Booker DeWitt don't give a shit," responded another.
"The idea of pledging your belief to the city's America-As-Religion ideology before you entered felt potentially powerful," explained another Tweeter.
Others disliked the scene—and not always because of its religious roots. Some of the responses I got:
"I felt that it was ham-handed as hell."
"It was irritating. I don't take baptism seriously, so the religious implications didn't offend, but the absence of choice did."
"I find baptisms generally creepy, especially magnified by timing of opening with a altered version of a common Passover prayer. Additionally made weird considering release date was during Passover. Generally, being involved in religious ceremonies not my own is a strange feeling."
"Eye rolling, because it felt like a forced setup with overblown Christian symbolism. And the payoff in the ending angered me."
Personally, I must have spent five or ten minutes trying to figure out how to get out of the baptism: it wasn't something I wanted to do precisely because I'm not religious. Eventually, of course, I had to go on with it.
The entire process brought back memories of being a part of an overly-religious family, which would often require me to undergo religious rites and processes I didn't believe in. Like Booker, I would go on with them anyway both out of self-preservation and because I didn't really have a choice.
The fact that people feel so strongly about the scene—I was instantly flooded with responses on Twitter—could be argued to be admirable; art exists to push buttons. The problem with that argument is that Christianity, in America at least—where the majority of Americans identify as Christian—is the status quo. And the game does little to comment on that status quo, though it does paint it as an extreme—and not the kind of familiar, scary reality that America arguably already knows.
Men han har inga problem med att döda folk i TV-spel =P.
Som discordian retar jag mig på att man kan plocka upp varmkorvar för att återställa hälsan. Varmkorv är en helig symbol för oss discordianer. Jag vill också ha pengarna tillbaks.
Men han har inga problem med att döda folk i TV-spel =P.
Spoiler
Det är kanske tur att han inte klarade spelet och såg slutscenen, där Booker/Comstock måste dö för att undvika att döpa sig och därmed bli en galen sektledare...
Intevju med Ken Levine, om religionen i spelet: http://www.youtube.com/watch?v=kA1eNJ21Sco
Hmm, Ken Levine påminner lite utseendemässigt om Mulder från X-Files faktiskt.
Haha, det stämmer! Iallafall på snapshottet från videon, var det första jag tänkte på när jag såg den
Sen det hela med att folk "stormar" mot dopet och hur religion återspeglas i spelet, känns nästan som att det är 2K/Irrational som försöker få lite buzz och snack om spelet, lite gratisreklam.
Satt och spelade nån timme och tyckte att det inte såg lika snyggt ut som tidigare, att något fattades. Tro fan det när man råkat stänga av tesselering i ccc. Tur att jag kom på mig själv.
Jag har tagit mig till slutet antar jag, när man skall dirigera plåt-pippin att attackera andra skepp. Allt har blivit så pass repetitivt så jag nästan hunnit tröttna. Fienden spawnas hela tiden, och jag orkar inte ens köra momentet på svårare nivåer. Jag kommer traggla mig igenom denna level på "Easy" eftersom alla eventuella sidovinster verkar utebli.
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".