Dynaudios DM-serie
239 svar till detta ämne
Postad 03 December 2012 - 22:38
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Dynaudio är lite laid backDet är genomgående för de övriga serierna också. Skillnader är lätta att höra mellan Focus och Contour, där Contour är än mer tillbakadragen. Men jag väljer Dynaudio för de mörka tonernas skull, dynamiken. Man får verkligen ett ljud med massor av botten. Nu har jag inte ställt Dynaudio 42 gentemot DM 2/6, men tycker att 42:an var en vackrare högtalare. Jag upplevde dock att den var svårare att få fart på än DM 2/6. Jag saknar fortfarande mina Audience 42 även om mina Focus 140 är bättre. Dynaudios högtalare är dock lite mer utrymmeskrävande, syftar då mest på ljudbilden. Med tanke på att de är byggda för att klara större ljudtryck, plus att de låter väldigt mycket större än förväntat så tycker jag att de tjänar på att stå i stora rum. Det är först när man häktar på en neutral, kraftfull förstärkare och vrider på som de blommar ut. För många år sedan prövade jag och en kompis ett NAD-steg (2x150) tillsammans med en integrerad Marantz via pre-out utgångarna på Marantzen. Den basen som lämnade hans Dynaudio 52 var inte att leka med.
Redigerat av Glidtassen, 04 December 2012 - 06:04.
Postad 20 December 2012 - 15:37
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Har skaffat mig ett par högtalarstativ nu och ljudet öppnade verkligen upp sig. Tycker inte alls dom låter tillbakadragna nu. Var lite skeptisk först att stativ skulle göra så mycket skillnad, men det gjorde dom. Nån sa att dynaudio behöver utrymme för att andas, och jag är redo att hålla med.
Nu återstår det bara att fixa till rummet akustiskt. Vet dock inte hur det ska bli då det verkar vara en akustisk mardröm det här rummet.. Nåja.
Postad 20 December 2012 - 17:00
Careface
-
Careface
-
Användare
-
-
228 inlägg
Mina står max 25 cm ifrån väggarna. Dock är hela väggarna numera dämpade med sammet och profilerat skum.
Postad 20 December 2012 - 17:10
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Mina står max 25 cm ifrån väggarna. Dock är hela väggarna numera dämpade med sammet och profilerat skum.
Mina står 50cm från bakväggen och högra högtalaren står 60cm från sidoväggen, vänstra har ingen sidovägg. Sen har jag takplattor i taket, vet inte hur mycket dom dämpar men vad jag förstått så ska man helst inte ha hela taket dämpat. Edit: Vad fan hände där?
Redigerat av Exiphi, 20 December 2012 - 17:12.
Postad 20 December 2012 - 17:45
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Nu har jag flyttatMitt nya vardagsrum ser helt annorlunda ut. Och klangkaraktären har också förändrats. Mina Focus står över en halvmeter ut från bakväggen.
Postad 20 December 2012 - 18:11
Careface
-
Careface
-
Användare
-
-
228 inlägg
Ja vad fan hände? Du får nog ta om det.
@Glidtassen
Bilder ser vi fram emot
Postad 21 December 2012 - 10:56
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Det jag försökte säga var att mina högtalare står 50cm ut från väggen. Den högra står 60cm från sidoväggen och den vänstra har ingen vägg vilket nog förstör akustiken.
Funderar på att köpa en heltäckningsmatta och lägga ut eftersom jag inte har nånting på golvet, frågan är om det kanske blir för mycket eftersom jag har plattor i taket och rummet verkar gilla att förstärka bas. Vet dock inte hur mycket plattorna dämpar.
Postad 21 December 2012 - 22:50
Careface
-
Careface
-
Användare
-
-
228 inlägg
Hur mycket kan du justera lyssningsplatsen? Tänk dig en elips i rummet. Hamnar högtalarna utanför elipsen skall du försöka placera lyssningsplatsen innanför och vice versa.
Postad 29 December 2012 - 16:41
Careface
-
Careface
-
Användare
-
-
228 inlägg
Jag köpte för några veckor sedan ett par Monitor Audio GS10.Det är alltså en högtalare som idag kostar runt 14.000kr och hålls högt av svenska skitblaskan Hifi & Musik.
Jag kunde således varva dessa med mina Dynaudio DM 2/7 och leka i lugn och ro med positioner osv. Körde först GS10 ett par dagar och bytte över efter en lång lyssningssession till Dynaudio.
Grejen är den att med Monitor audio sitter man och fokuserar på det instrument som sticker ut mest för stunden. Den känns delad och inte fullt homogen. Fokus i ljudbilden finns men dom verkar inte lappa över helt hundra mellan mid/diskant. Vidare är det en tydlig färgning i mellanregistret på GS10 som låter lite "billigt".
Vidare komprimerar dom långt tidigare än Dynaudio, detta trots att dom inte kommer i närheten av Dynaudios utsträckning i basen. Innan trodde jag stenhårt att Dynaudio färgade men har helt ändrat uppfattning om det. Den presenterrar sanningen och lägger inte till eller tar bort något alls vad jag kan uppfatta.
Min slutsats är att Dynaudio DM 2/7 kör åttor runt den dubbelt så dyra och hyllade Monitor Audio GS10.
Högtalarserien från Dynaudio med namnet DM är inget annat än ett riktigt kap kan jag lova.
Redigerat av Careface, 06 January 2013 - 13:06.
Postad 07 January 2013 - 16:59
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Hur mycket kan du justera lyssningsplatsen? Tänk dig en elips i rummet. Hamnar högtalarna utanför elipsen skall du försöka placera lyssningsplatsen innanför och vice versa.
Jo men jag har alltså ingen vägg till vänstra högtalaren, flyttar jag ut dom mer till vänster hamnar jag snart ute i köket.
Postad 08 January 2013 - 00:35
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Du får ta och komplettera med lite bilder så får vi se hur det ser ut.Inom ett tag kommer jag att ta hem mina DM som står på jobbet, och pröva dem ordentligt med min Hegel, vilket jag inte gjort tidigare. När jag köpte mina 2/6 var det i min föregående lägenhet som var helt opassande för musiklyssning. Jag har alltid velat höra Dynaudios minstingar med lite mer kraft bakom sig. Har visserligen fått 2/6 demade med en Musical Fidelity M6i, och det var riktigt roligt.
Postad 08 January 2013 - 02:43
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Du får ta och komplettera med lite bilder så får vi se hur det ser ut.
Inom ett tag kommer jag att ta hem mina DM som står på jobbet, och pröva dem ordentligt med min Hegel, vilket jag inte gjort tidigare. När jag köpte mina 2/6 var det i min föregående lägenhet som var helt opassande för musiklyssning. Jag har alltid velat höra Dynaudios minstingar med lite mer kraft bakom sig. Har visserligen fått 2/6 demade med en Musical Fidelity M6i, och det var riktigt roligt.
Om det är så fint här hemma att man skulle vilja göra ett album av det vet jag inte. Sen är min kamera ute på vift också, så vi får se hur det blir med det. Men lägger du upp bilder på din nya lägenhet så lovar jag att tänka på saken
Postad 08 January 2013 - 06:24
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Ett album är redan sammanställt, men inte publicerat ännu. Försöker lägga ned mer tid på mitt kommande album, och ljuset i lgh har inte varitså jag vill ha det, och jag har därför inte fotat klart.
Redigerat av Glidtassen, 09 January 2013 - 11:26.
Postad 08 January 2013 - 10:50
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Ett album är redan sammanställt, men inte publicerat ännu. Försöker lägga ned mer tid på mitt kommande album, och ljuset i lgh har inte varit så jag vill ha det, och jag har därför inte fotat klart.
Okej, ser fram emot att se det  Så fort jag får tag i min kamera så ska jag ta några foton.
Postad 09 January 2013 - 20:27
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Det nya albumet är här nu"Red" Länk
Redigerat av Glidtassen, 09 January 2013 - 20:28.
Postad 31 January 2013 - 16:06
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Har du tagit hem högtalarna och lyssnat nåt än? Skulle vara kul om du kunde göra en A/B jämförelse och jämföra dom med dina Focus
Postad 02 February 2013 - 18:45
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Passade på att ta några bilder nu när jag hade lite solljus i rummet. Nu kan ni se hur jag har det ni som var sugna på det.
https://www.minhembio.com/Exiphi
Postad 03 February 2013 - 07:52
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Fina bilder ExiphiDen senaste veckan har jag legat hemma, golvad av ett influensavirus. Jag får alltid andtäppa när jag blir förkyld, så jag har försökt vara stilla. Det återstår att ta hem de små DM högtalarna till nya lägenheten och pröva dem där. Med tanke på att jag saknar bil och färdas kommunalt i Stockholm så är dessa lite bökiga att ta med på pendeln. Jag är dock ledig hela sommaren, och då kanske det kan vara läge att ta hem dem och pröva? Jag behöver dra upp lite mer saker på väggarna, även om jag har ett back-drop från Marimekko ovanför vinylerna. Jag gissar att detta tyg tar upp en del av ekot i rummet, och sedan har jag gardinerna bakom varje högtalare. Men du måste fixa en avatarbild Exiphi?
Redigerat av Glidtassen, 03 February 2013 - 10:59.
Postad 03 February 2013 - 09:35
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Aj då, det lät inte roligt. Hoppas du blir frisk snart.
Jaha så du bor i Stockholm, fick för mig att du bodde någon annan stans, eller det kanske var till Stockholm du flyttade nyss?
Vet inte riktigt vad jag ska ha för avatar, vi får se om jag hittar nån fin
Postad 08 February 2013 - 10:21
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Satt och läste lite här http://www.whathifi..../dynaudio-dm2-6
Enligt dom ska färgen Roosewood låta bättre än svart. Sitter dom och skojjar eller är träet gjort av nåt annat material eller liknande, vad tror ni?
Postad 09 February 2013 - 17:11
Careface
-
Careface
-
Användare
-
-
228 inlägg
Satt och läste lite här http://www.whathifi..../dynaudio-dm2-6
Enligt dom ska färgen Roosewood låta bättre än svart. Sitter dom och skojjar eller är träet gjort av nåt annat material eller liknande, vad tror ni?
Fantasier! Dom har vinylöverdrag båda två med MDF som grund. Det som skiljer dom åt är vilket träslag som är fejkat. Dom svamlar en hel del i det forumet.
Postad 09 February 2013 - 17:22
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Fantasier! Dom har vinylöverdrag båda två med MDF som grund. Det som skiljer dom åt är vilket träslag som är fejkat. Dom svamlar en hel del i det forumet.
Haha ja, som jag misstänkte då. Men man undrar ju vart ryktet kommer ifrån eftersom 2 st och en butik verkar hålla med om det.
Postad 09 February 2013 - 19:28
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Tillsammans med en kompis så hämtade vi ett par Dynaudio 60 imorseDetta var en begagnad och äldre modell, men jeeesus vad bra dessa lät! Jag börjar bli sugen igen på ett par golvare själv, men för att jag skal få en extra boost i relation till vad jag redan äger så måste jag kliva upp till Dynaudio Focus (golvmodellen). Av rent intresse bara, hur många har hört golvaren i DM-serien?
Postad 14 February 2013 - 21:40
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har tagit hem min DM 2/6 från jobbetDet är roligare att spela dem med en bättre förstärkare, och de får verkligen sträcka på benen. Dessa små stativare har alla fina kvaliter som jag efterlyser hos Dynaudio. Men visst är det ett påtagligt glapp mellan Focus och DM, det måste jag säga. Men det hänger inte bara på frekvensomfång utan Focus gör allt bättre. Skillnaderna i grundklang är nästan mer påtaglig än frekvensomfång. DM 2/6 är en stramare och lite hårdare högtalare än Focus 140, och har inte samma generösa klang, och så saknas den lena karaktären som man får med Focus 140. Focus 140 har mer basprestanda, djupare toner och överlag är den mer homogen över hela registret. Om man enbart hört DM 2/6 tror jag ändå att många skulle bli imponerade i relation till hur små dessa stativare är. Vad jag helst skulle göra är att jämföra 2/6 gentemot Audience 42.
Redigerat av Glidtassen, 15 February 2013 - 08:06.
Postad 17 February 2013 - 17:56
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Just nu har jag dessa hemma ett tag. Det låter riktigt bra, även om de saknar en del i jämförelse med Focus 140
Postad 21 February 2013 - 06:26
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Kul läsning
Har du lyssnat nåt på Focus 110? I såna fall, hur tycker du dom är gentemot 140 och 2/6?
Postad 21 February 2013 - 14:32
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag tror inte att skillnaderna är så stora mellan Focus 110 och 140
Postad 21 February 2013 - 18:16
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Okej, har snöat in mig lite på dom nämligen hehe. Dom verkar dock inte tillverkas längre.
Gick och köpte mig ett slutsteg här om dagen. Hade uppfattningen av att mina Dynaudio trivs bäst med lugn musik och okomplicerad musik, tyckte det grötade ihop rätt lätt när det hände mycket i musiken. Men nu med slutsteget inkopplat så kan jag säga att det var Marantzen som inte orkade med. Kan nu följa vartenda litet ljud som spelas upp även om det är 10 andra instrument som spelas samtidigt. Finns inga spår av att kraften inte skulle räcka till längre. Den bara plöjer igenom musiken utan gnäll
Postad 22 February 2013 - 06:42
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Skriver om detta i nästa alla Dynaudio-trådar som jag deltagit i.Med för lite effekt så lämnas man oftast med en fadd och ganska oinspirerande ljudbild där allt går för långsamt. Detta gäller främst: Audience, Focus och de mer exklusiva modellerna. Deras spolar och magneter är större, och därav blir det svårare att få fart på ljudet.Men förstärkarens klangkaraktär är minst lika viktig, det går inte att använda en för dov förstärkare eftersom deras högtalare genomgående är lite mörkare i ljudet. Hegel H1 och DM 2/6Det var roligt att ta hem mina små högtalare från jobbet och se vad som hände när dessa parades ihop med en finare förstärkare. Ljudet blev mer distinkt och fick mer fart, överlag så stramades allt upp. Med tanke på att högtalarna nu fick nästan mer effekt än vad som behövdes få kunde jag bilda mig en klarare uppfattning om deras klangkaraktär.DM 2/6 är en fantastisk högtalare för priset, men givetvis har den sina begränsningar. Den saknar mycket basrespons och går inte vidare djupt. Jag har dessvärre inte ställt denna högtalare mot den gamla Dynaudio 42, men vill minnas att 42:orna har en mörkare ton. Detta kunde också bekräftas av min vän som var över i helgen, och han äger just nu 42:orna. DM 2/6 känns, gravt överdrivet lite platt i basen i jämförelse med Focus 140. Jag saknade djupare toner med mer information. Diskanten är väl upplöst med mycket detaljer, men denna lilla högtalare blir aldrig riktigt len i ljudet. Den är korrekt, har stor ljudbild i relation till sin storlek men är också lite ljusare än vad jag är van vid från Dynaudio.
Redigerat av Glidtassen, 22 February 2013 - 06:48.
Postad 27 July 2013 - 08:28
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Måste nog säga att jag gillar DM 2/6 mer än mina Focus. Klarar inte av diskanten på Focusen när jag har högre volym och den låter onaturlig. Med mina DM så bara var diskanten där, utan att man märkte att det var en diskant som spelades, den bara spelade ljud och utan att vara vass ifall musiken inte var det.
Vet inte om det är för att jag jämför med DM som jag tycker även mellanregistret håller tillbaka lite för mycket, eller för att basen i Focusen är så slapp och slö så att det begravs i bas. Känns nästan lite loudness över Focus. Vass diskant, tillbakadraget mellanregister och "massa" bas.
Har även lyckats spela mina Focus i botten 3 gånger, och då har det inte varit överdrivet högt. Mina DM kunde jag vrida förstärkaren i botten nästan och dom bara fortsatte spela.
Jag funderar på att sälja av mina Focus och köpa DM igen eller Excite, men har inte lyssnat på Excite, den borde ju ha liknande ljud som DM fast lite bättre.
Edit: Allt beror ju även på mitt rum och kringutrusning. Men jag har nog insett att man ska köpa utrustning anpassat för rummet och inte försöka få rummet att spela med dom grejer man är intresserade av.
Redigerat av Exiphi, 27 July 2013 - 08:53.
Postad 27 July 2013 - 09:55
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Du skriver att du spelat dina Focus 140 i botten, syftar du här på att distorsion uppstod?Om du spelade med din Marantz får du ha överseende med att Focus inte är framtagen för att vara lättdrivna såsom DM är. Min Hegel H1 är specad till 2x120 watt, men lämnar nog mer än 200watt i 4 ohm. Det är lättare att få mina DM att släppa i ljudet tillskillnad från mina Focus, även om jag inte ansett att Hegeln någonsin utgjort någon begränsning. Mycket handlar om rummet, placering och rummets möblering. Jag känner själv att mina DM egentligen räcker för mitt rum, men de låter lite spinkiga jämfört med Focus 140. Focus 140 måste stå i ett rum som kan ta emot ljudbilden eftersom den är ganska tung överlag, annars blir det gärna blurrigt. Men jag har hört Focus 140 demas i korrekt möblerade rum med Musical Fidelity, och högtalaren blir aldrig blurrig där. Dynaudio lägger dock Focus på en stark mid-bas som ibland kan ta över.
Redigerat av Glidtassen, 27 July 2013 - 09:55.
Postad 27 July 2013 - 10:15
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Du skriver att du spelat dina Focus 140 i botten, syftar du här på att distorsion uppstod?
Om du spelade med din Marantz får du ha överseende med att Focus inte är framtagen för att vara lättdrivna såsom DM är. Min Hegel H1 är specad till 2x120 watt, men lämnar nog mer än 200watt i 4 ohm. Det är lättare att få mina DM att släppa i ljudet tillskillnad från mina Focus, även om jag inte ansett att Hegeln någonsin utgjort någon begränsning.
Mycket handlar om rummet, placering och rummets möblering. Jag känner själv att mina DM egentligen räcker för mitt rum, men de låter lite spinkiga jämfört med Focus 140. Focus 140 måste stå i ett rum som kan ta emot ljudbilden eftersom den är ganska tung överlag, annars blir det gärna blurrigt. Men jag har hört Focus 140 demas i korrekt möblerade rum med Musical Fidelity, och högtalaren blir aldrig blurrig där. Dynaudio lägger dock Focus på en stark mid-bas som ibland kan ta över.
Nej ingen dist, det låter som ett högt knäpp som om man slår hårt på högtalarelementet med fingret ungefär. Jo jag vet, men jag vet inte om diskanten skulle bli bättre för att jag hade en kraftigare förstärkare, det är mest det som stör mig. Inte kul att få huvudvärk när man vill spela lite högre. Men mycket av dom andra problemen hade nog fixat sig med lite mer krut i förstärkaren kan jag tänka mig. Jo mitt rum är ju väldigt litet också så det är väl det som gör att basen blir för mycket. Focus slätar ju ut musiken mer än DM så det är väl det som gör att DM känns spinkiga, DM känns mer korrekta men kanske tråkigare till den mesta musiken, med Focus kan man spela lite vad som helst och det låter helt okej.
Postad 28 July 2013 - 13:30
Dasp
-
Dasp
-
Användare
-
-
126 inlägg
Jag kan verkligen inte bestämma mig. Har i flera veckor nu försökt att bestämma vad jag ska byta ut mina canton gle 490.2 emot. Har funderat på nya golvare men ändå varit mest inne på ett par stativare.
Varför jag vill byta är egentligen för att jag tycker canton låter lite tunt, och eftersom att jag har ett ganska litet rum så blir det nog ett par DM 2/6. Jag kör även med en XTZ W10.16 om det skulle bli tunt ljud i 2/6 men det tror jag inte.
Min förstärkare pumpar ut 100watt i 8ohm och det borde väl räcka med tanke på att DM serien ska vara mer lättdrivna?
Postad 28 July 2013 - 15:10
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har just nu ställt upp mina DM 2/6 istället för Focus 140Jag är verkligen nöjd med mina DM just för att de är stilrena, ganska små men med ett stort ljud. Jag använder min Velodyne SPL-1000i och känner verkligen inte att jag saknar någonting. Vad som gör DM-högtalarna så pass attraktiva är att de är lätta att driva och inte lika kräsna med vad dessa drivs med. Jag tror att din förstärkare kommer att räcka till utan några problem. Men tänk bara på att alla Dynaudios högtalare har ett stort ljud, så placera dessa på fina stativ och låt dem komma minst en halvmeter ut från bakväggen, gärna mer.
Postad 28 July 2013 - 17:42
Dasp
-
Dasp
-
Användare
-
-
126 inlägg
Har just nu ställt upp mina DM 2/6 istället för Focus 140
Jag är verkligen nöjd med mina DM just för att de är stilrena, ganska små men med ett stort ljud. Jag använder min Velodyne SPL-1000i och känner verkligen inte att jag saknar någonting. Vad som gör DM-högtalarna så pass attraktiva är att de är lätta att driva och inte lika kräsna med vad dessa drivs med. Jag tror att din förstärkare kommer att räcka till utan några problem. Men tänk bara på att alla Dynaudios högtalare har ett stort ljud, så placera dessa på fina stativ och låt dem komma minst en halvmeter ut från bakväggen, gärna mer.
Kul att du är så nöjd! Gör mig bara mer och mer sugen. Har mer eller mindre redan bestämt mig för att beställa dessa små burkar imorgon och ett par Dynaudio stand3 till!
Postad 28 July 2013 - 18:06
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Det kommer att bli jättefintJag gör så gärna reklam för Dynaudio eftersom jag hittat hem med detta märke. Innan jag utbildade mig hade jag mindre pengar att röra mig med. Att jag ens fick ihop pengarna till ett par Focus 140 förvånar mig än, även om det var för dryga 8 år sedan. Focus 140 är en bättre högtalare, men gör sig nödvändigtvis inte så mycket bättre ifrån sig i min nuvarande lägenhet. Den har en rundare och mjukare karaktär och lyfter fram ett större register, men skillnaden mellan ett par DM 2/6 tillsammans med min nuvarande sub behöver knappast skämmas för sig heller. Jag tror att det är ett klassisk maskulint drag att köpa överdimensionerade: anläggningar, bilar eller prylar överlag. Just nu fungerar mina DM 2/6 fruktansvärt bra i relation till boytan. Jag tror även att dessa skulle göra sig bra i en hembio också, men lite extra kraft till dessa sitter aldrig i vägen.
Postad 29 July 2013 - 15:55
Dasp
-
Dasp
-
Användare
-
-
126 inlägg
Då var det beställt! DM 2/6 med dynaudio stand3! Väntar med spänning!
Postad 29 July 2013 - 16:27
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Postad 29 July 2013 - 16:44
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Då var det beställt! DM 2/6 med dynaudio stand3! Väntar med spänning!
Kul, haka på en kraftig stärkare och bli häpen
Postad 29 July 2013 - 16:55
Dasp
-
Dasp
-
Användare
-
-
126 inlägg
Vilken färg blev det?
Körde på svarta! Kul, haka på en kraftig stärkare och bli häpen 
Börjar med min R-S700, sen får vi se om jag även fixar en ny förstärkare!
Postad 29 July 2013 - 16:56
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Dynaudio ändrar kraftigt karaktär beroende på vad man driver dessa med.
Postad 29 July 2013 - 17:17
Dasp
-
Dasp
-
Användare
-
-
126 inlägg
Några rekommendationer på någon förstärkare till DM 2/6 om jag nu inte skulle bli nöjd med ljudet? Tror inte det är någon fara men ändå.
Postad 29 July 2013 - 18:05
Unregistered2222
-
Unregistered2222
-
Beroende
-
-
1106 inlägg
Vilken prisklass hade du tänkt dig? Begagnat eller nytt?  Några rekommendationer på någon förstärkare till DM 2/6 om jag nu inte skulle bli nöjd med ljudet? Tror inte det är någon fara men ändå.
Postad 29 July 2013 - 18:20
Dasp
-
Dasp
-
Användare
-
-
126 inlägg
Vilken prisklass hade du tänkt dig? Begagnat eller nytt? 
Jag vet inte 5-7tusen eller något. spelar ingen roll om det är begagnat eller nytt! Helst en sub utgång då jag kör med en XTZ W10.16
Postad 29 July 2013 - 18:36
Unregistered2222
-
Unregistered2222
-
Beroende
-
-
1106 inlägg
Jag skulle rekommendera Bladelius Tyr Mk1 eller Primare I30  Har själv använt dessa till mina Dynaudio Focus 220 Mk1  Har dock ej hört dom med DM-serien men jag tror inte det skulle vara några bekymmer så sett. Det är ju ändå samma märke  Har också använt Bladelius Tyr Mk2, Bladelius Thor Mk3 och Primare I21 med mina Excite X12 och även detta lät mycket bra  Kanske att du kan hitta en Primare I22 begagnat för det priset på tex hifimagasinet. Den ligger ju på 11k nu i nypris utan inbyggd dac  Jag vet inte 5-7tusen eller något. spelar ingen roll om det är begagnat eller nytt! Helst en sub utgång då jag kör med en XTZ W10.16
Postad 29 July 2013 - 18:48
Dasp
-
Dasp
-
Användare
-
-
126 inlägg
Postad 29 July 2013 - 21:26
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har drivit dessa med NAD 316BEE, och det fungerade bra. Men med Hegel och Bladelius blir det ännu bättre. Jag stod mellan valet av en Bladelius Tyr och en Hegel H1mk2. Valet föll dock på Hegel för att jag tyckte att ljudet var mer fysiskt, köttigt. Med Tyren kändes allting lite mer strikt och ljust. Tyren hade en bättre baskontroll, men kändes lite för aggressiv. Oh no! Jag börjar orera med ett a la "Hifi & Musik" snack.
Postad 31 July 2013 - 19:51
Dasp
-
Dasp
-
Användare
-
-
126 inlägg
Åkte och hämtade DM 2/6 med ett par Stand3 stativ efter jobbet idag. ÄR redan så sjukt nöjd! Det är lite lustigt att dessa små högtalare spelar skiten ur mina GLE 490.2. Jag trodde först att jag hade subben inkopplad. Det är så sjukt mycket bättre ljud. Mina Canton kunde låta lite skrikigt och knappt spela någon bas(kan ju ha med rummet att göra) medans dessa små verkligen spelar lite laid back och skönt. och allt detta redan innan inspelning!! Återkommer med mer när de är inspelade och även flyttade(måste testa lite placeringar). Just nu ställde jag upp dem på stativen och stativen på en betongplatta!
Redigerat av Dasp, 31 July 2013 - 19:55.
Postad 31 July 2013 - 20:31
Exiphi
-
Exiphi
-
Användare
-
-
189 inlägg
Kul att du vart nöjd! Fan vad jag saknar mina DM nu
På med en låt med schysst dynamik och höj volymen
Postad 31 July 2013 - 20:36
Dasp
-
Dasp
-
Användare
-
-
126 inlägg
Kul att du vart nöjd! Fan vad jag saknar mina DM nu 
På med en låt med schysst dynamik och höj volymen 
Jag har testat spela lite högre, och fyfan inte visste jag att man kunde få det här ljudet för dessa pengar! Helt sjukt!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|