Raspberry Pi/Pi 2/Pi 3/Pi 4/Pi 5/Zero
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
503:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
186:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
399:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
489:- |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
Postad 03 augusti 2012 - 10:30
Alla fjärrisar som stöds i XBMC går via lirc, så det som lirc stöder kan man få att funka i XBMC.
Dessa följer iaf automatiskt med:CONFIG_IR_NEC_DECODER=y CONFIG_IR_RC5_DECODER=y CONFIG_IR_RC6_DECODER=y CONFIG_IR_JVC_DECODER=y CONFIG_IR_SONY_DECODER=y CONFIG_IR_RC5_SZ_DECODER=y CONFIG_IR_MCE_KBD_DECODER=y CONFIG_RC_ATI_REMOTE=y CONFIG_IR_IMON=y CONFIG_IR_MCEUSB=y CONFIG_IR_REDRAT3=y CONFIG_IR_STREAMZAP=y CONFIG_LIRC_IGORPLUGUSB=y
Beror väl på hur kraftfull strömförsörningen är till hubben, men spontant är väl svaret ja.
Finns ju http://www.ebay.co.u...d-/180927499303 alt http://www.ebay.co.u...t-/270876016382 men då får du löda på en USB-kontakt i andra änden, eftersom du egentligen vill ha en skarvkabel.
Nej, däremot kan den styra över bootsekvensen från SD-kortet till en enhet som hänger på hubben.
Om Tvn inte är vägghängd, häng RaPin bakom TVn ?
Tack för svar. Och jo, TVn är vägghängd, annars hade jag också tänkt på det

Jag börjar så smått få ordning på grejerna som ska användas, men jag upplevde ett udda problem. När jag bootade upp Rpi med raspbmc första gången så fastnade den bara vid nedladdning av xbmc steget, var gång. Jag hade min USB HUB inkopplad (en dlink H7), men ström till Rpin var med en egen strömkälla. När jag kopplade ur USB hubben och bootade så funkade det klockrent??
Har läst på andra ställen att det KAN vara så att USB hubben ger ut ström på tillbaka till Rpi på den USB B porten som kopplas in i Rpi, kan det vara det som spökade? Dessutom, varför skulle det gå ström den vägen överhuvudtaget? Eller kan det vara så att den TOG ström, fast den har egen strömkälla (hubben alltså?) Har någon annan här provat att köra med den hubben och upplevt några problem?
Postad 04 augusti 2012 - 15:31
Postad 04 augusti 2012 - 16:46
Den jag har tog nog omkring fyra månader från intressanmälan till leverans.Intresserad på denna lilla dator, men hur lång tid har er leverans tagit? Från betalning till uthämtning.
Nummer två beställde jag den 18 juli från RS Components, och de räknar med 11 veckor till leverans.
Postad 04 augusti 2012 - 17:02
Beställde från Farnell 20 juli, tio dagar senare kunde jag hämta ut den. För tillfället anger de att tre veckor är beräknad leveranstid.Intresserad på denna lilla dator, men hur lång tid har er leverans tagit? Från betalning till uthämtning.
Postad 04 augusti 2012 - 17:05
Däremot kunde jag inte köra disken kopplad direkt till USButtaget i RPi.
Redigerat av Goeran, 04 augusti 2012 - 17:07.
Postad 04 augusti 2012 - 18:13
Min första RPi Type B kostade 21.60 pund. Power supply kostade 4.89 pund och frakten 4.95 pund.
Leverans med DHL från RS Components.
Min andra kostar lika mycket. Men det tar förmodligen omkring tre månader.
Redigerat av Goeran, 05 augusti 2012 - 08:53.
Postad 05 augusti 2012 - 00:14
Jag testade, och fick samma problem som du. Om jag hade USBhubben strömsatt när jag gjorde första start med SD-kort initierat med raspbmc gick det åt skogen. Om jag väntade med att strömsätta USBhubben till efter att jag strömsatt RPi gick det bra.Tack för svar. Och jo, TVn är vägghängd, annars hade jag också tänkt på det
Jag börjar så smått få ordning på grejerna som ska användas, men jag upplevde ett udda problem. När jag bootade upp Rpi med raspbmc första gången så fastnade den bara vid nedladdning av xbmc steget, var gång. Jag hade min USB HUB inkopplad (en dlink H7), men ström till Rpin var med en egen strömkälla. När jag kopplade ur USB hubben och bootade så funkade det klockrent??
Har läst på andra ställen att det KAN vara så att USB hubben ger ut ström på tillbaka till Rpi på den USB B porten som kopplas in i Rpi, kan det vara det som spökade? Dessutom, varför skulle det gå ström den vägen överhuvudtaget? Eller kan det vara så att den TOG ström, fast den har egen strömkälla (hubben alltså?) Har någon annan här provat att köra med den hubben och upplevt några problem?
Redigerat av Goeran, 05 augusti 2012 - 08:52.
Postad 05 augusti 2012 - 22:20
Tycker det är segt, kör med ett class 10 kort och testade att lägga till mindre filmer tog 6 st både 720 & 1080 filmer, fortfrande problem med filmer med DTS
fanns fler som hade problem med det när jag sökte efter några lösningar, en förstärkare som tar hand om ljudet funkar för det mesta, men ibland orkar man inte asa med förstärkare/kablar/högtalare utan bara köra med tv högtalare, får hoppas att dom fixar det snart.
Eller någon som har hittat en annan lösning!
Kolla in det här http://www.raspberry...p?f=35&t=12893. Ska tydligen klara av DTS utan problem. Har ej kunnat testat själv ännu då jag väntar på leverans...
Postad 06 augusti 2012 - 11:20
Hmm, underligt. Och inte så bra, då jag hade tänkt att förse min Rpi med den strömmen som hubben har, och om man måste vänta med att strömsätta den, så får ju heller inte Rpi någon ström. Antar att jag får köra med dubbla strömkällorJag testade, och fick samma problem som du. Om jag hade USBhubben strömsatt när jag gjorde första start med SD-kort initierat med raspbmc gick det åt skogen. Om jag väntade med att strömsätta USBhubben till efter att jag strömsatt RPi gick det bra.

Postad 06 augusti 2012 - 11:55
Jag har inte testat det här särskilt noggrannt, men jag misstänker att nätverket inte går igång om mman strömsätter RPi endast från USB-hubben bakvägen in i RPi USB-porten.Hmm, underligt. Och inte så bra, då jag hade tänkt att förse min Rpi med den strömmen som hubben har, och om man måste vänta med att strömsätta den, så får ju heller inte Rpi någon ström. Antar att jag får köra med dubbla strömkällor
Jag provade att göra så och pinga RPi från en Windows-maskin. Jag fick inget svar.
Om jag först strömsatte RPi på vanligt sätt, så kunde jag pinga RPi.
Kan det ha något samband med att USB och nätverk använder samma krets i RPi?
Postad 06 augusti 2012 - 13:38
Kör just nu XBian 0.4.1 (http://xbian.org/?page_id=21) och det fungerar utom något som helst lagg. Det finns/fanns även en DTS bugg i Raspian/Raspbmc där det kunde lagga i filmen om du inte hade en receiver som kunde avkoda DTS, detta har jag inte märkt av i XBian.
Jag använder ett SanDisk SDHC 8gb Extreme Pro med en läshastighet på ca 95mb/sek och skriv på 90mb/sek, dock tror jag det gör marginell skillnad men jag har en boot-tid in i XBMC på ca 15sek.
(http://www.kjell.com...reme-pro-p93900)
Tangentbord användes bara vid den första uppstarten för konfig av HTTP. Nu kör jag antingen XBMC Constellation (http://itunes.apple....d437807301?mt=8) på min iPhone/iPad för att styra, eller via webläsaren på min Mac.
Jag läser all data från två olika Synology NAS via smb, data är i 720p/1080p, formaten är uteslutande MKV och rar. Kan säga att allt flyter fint, även med DTS 5.1.
Ciao
Postad 06 augusti 2012 - 13:54
Borde gå att klippa om kabeln, så att det inte går ut matning via USB-kabeln till Pi:n.Hmm, underligt. Och inte så bra, då jag hade tänkt att förse min Rpi med den strömmen som hubben har, och om man måste vänta med att strömsätta den, så får ju heller inte Rpi någon ström. Antar att jag får köra med dubbla strömkällor
Postad 06 augusti 2012 - 13:56
Kolla in det här http://www.raspberry...p?f=35&t=12893. Ska tydligen klara av DTS utan problem. Har ej kunnat testat själv ännu då jag väntar på leverans...
Tackar Skall prova den
Postad 06 augusti 2012 - 14:14
... även dom rekommenderar att klocka Pi om den har problem med uppspelning av film(er),Tackar Skall prova den
Again , if playback is not smooth then you should edit then. 1. SSH into your pi 2. nano /boot/config.txt 3. Change arm_freq=800 to arm_freq=850 or even arm_freq=900, change core_freq=350 to core_freq=450
Ska dock testa den på det andra minneskortet jag hade, bara de har stöd för Wifi-stickan jag köpte.
Redigerat av frollic, 06 augusti 2012 - 14:15.
Postad 07 augusti 2012 - 11:20
Det jag antar du syftar på är att den USB som går mellan USB ut på Rpi, till USB in på hubben, på nåt sett ger tillbaka ström till Rpi?Borde gå att klippa om kabeln, så att det inte går ut matning via USB-kabeln till Pi:n.
Hur kan den göra det, borde det inte vara "enkelriktat" åt det hållet? Kanske behövs en modifikation på hubben så att den inte ger ut ström åt "fel" håll?
Postad 07 augusti 2012 - 13:09
Den ena sladden ska ju bara mata ström, den andra ska ju i princip bara mata data.Det jag antar du syftar på är att den USB som går mellan USB ut på Rpi, till USB in på hubben, på nåt sett ger tillbaka ström till Rpi?
Hur kan den göra det, borde det inte vara "enkelriktat" åt det hållet? Kanske behövs en modifikation på hubben så att den inte ger ut ström åt "fel" håll?
Så antingen "sabbar" du sladden, eller hubben - sladden är billigare, och enklare att koppla bort rätt kabel/kablar på.
Antingen klippar du data-kablarna i sladden som förser PIn med ström eller ström-kabeln i sladden som går från PIns USB-uttag tillbaka till hubben.
Det borde iaf räcka

Redigerat av frollic, 07 augusti 2012 - 13:10.
Postad 13 augusti 2012 - 13:19
Fick tag i min nu när jag kom tillbaka till jobbet.
Finns det några chassin att köpa i Sverige el måste man beställa utomlands?
Postad 15 augusti 2012 - 12:51
Jag har köpt på eBay och direkt hos Solarobotics, eBay chassiet köpte jag två av, ena har kommit, det andra verkar ha förekommit, men de påstår ha sig skickat ett till, men det är fortfarande (hoppas jag) på väg, annars får jag väl gnälla hos paypal.Finns det några chassin att köpa i Sverige el måste man beställa utomlands?
Denna låda verkar iaf vara trevlig (och billig) : http://www.ebay.co.u...e-/280938475661
Finns/fanns en del lådor som hålls ihop med gummiband, dom skulle iaf jag undvika.
Redigerat av frollic, 15 augusti 2012 - 13:02.
Postad 24 augusti 2012 - 23:24
Postad 25 augusti 2012 - 06:32
under 20 kr, för MPEG2, känns ju inte allt för blodigt ....New video features! MPEG-2 and VC-1 decode, H.264 encode, CEC support: http://www.raspberry...g/archives/1839
Postad 26 augusti 2012 - 08:39
under 20 kr, för MPEG2, känns ju inte allt för blodigt ....
Jag beställde, får licens om några dagar..
Postad 26 augusti 2012 - 09:00
Postad 26 augusti 2012 - 10:18
tex DVD-playback, den orkas inte med utan GPU-accelerering.Känner lite som jag är släppt bakom vagnen, men vad skall jag med den featuren till? Vad förbättrar den?
Postad 28 augusti 2012 - 21:42
tex DVD-playback, den orkas inte med utan GPU-accelerering.
Fick MPEG-2 att funka. (separata VOB).
Men hur får man till att spela hela video_ts i tex OMXPlayer?
Postad 29 augusti 2012 - 07:11
Denna låda verkar iaf vara trevlig (och billig) : http://www.ebay.co.u...e-/280938475661
Snygg, men tyvärr nästan 8£ i frakt

Postad 29 augusti 2012 - 08:25
en omständig workaround är iaf att skapa img-filer av katalogerna.Fick MPEG-2 att funka. (separata VOB).
Men hur får man till att spela hela video_ts i tex OMXPlayer?
no shit !?Snygg, men tyvärr nästan 8£ i frakt
Dock inte helt ovanligt på eBay, man får ju sortera efter pris inkl frakt.
http://www.ebay.co.u...s-/280942333022
Redigerat av frollic, 29 augusti 2012 - 08:27.
Postad 01 september 2012 - 07:37
Mitt enda problem just nu är att OpenELEC hänger sig direkt efter boot när jag använder en Wi-fi-dongel.
Postad 01 september 2012 - 16:16
SSHa in till Raspen (root/openelec), kör en tail -f /var/log/messages , och koppla sen in stickan, så får vi se vad det är det gnälls över.Mitt enda problem just nu är att OpenELEC hänger sig direkt efter boot när jag använder en Wi-fi-dongel.
Postad 02 september 2012 - 10:05

Jag är egentligen inte helt säker på att systemet hänger sig, det kan vara så att nätverkskortet stör ut mitt trådlösa t-bord/mus och därför verkar det som om allt hängt sig. Lär visas när jag kan ssh:a om systemet svarar eller inte...
Postad 09 september 2012 - 19:54
Tycker att Pi'n är en intressant liten rackare.
Kör nu med raspbmc och väntar bara på en uppdatering för att kunna köra Rasp'en som PVR klient mot DVBLink server...
Sen tror jag att den är klart användbar som tex extender / extra spelare.
Det som man då behöver är att köra fjärrkontrollen och styra den med.
Detta funkar utmärkt idag med MCE fjärren, men min MCE mottagar modul är ju nästan lika stor som PI'n..
Någon som har ett bättre förslag på en mindre mottagare?
Helst skulle man ju vilja ha en inbyggd..
Hittade några på ebay, men ingen av dom skickar till Sverige..
Postad 09 september 2012 - 20:44
Postad 11 september 2012 - 10:48
/Gojan
Postad 12 september 2012 - 20:12
Själv upptäckte jag CEC stödet och i och med att jag har en Samsung TV så kan jag använda TVns fjärr till XBMC.
Oj,
Har inte alls tänkt på den möjligheten.
Då behöver man ju inte alls någon mottagare (el MCE fjärr för den delen)..
Hur gör man?
Jag har iofs en gammal Acer 37" LCD, som jag inte om den stöds..
Postad 15 september 2012 - 09:33
När jag slår på Hallonpajen så dyker det upp som en ny enhet på TVn. Väljer jag denna så kan jag sedan använda piltangenterna, OK-tangenetn samt Exit-tangenten för att navigera i XBMC. Tyvärr så kan jag inte göra så mycket mer. Dock i 90% av alla fall jag kör XBMC så är detta tillräckligt. Vill jag göra något mer, så har jag en mus inkopplad vid Hallonpajen.
/Gojan
Postad 15 september 2012 - 15:20
Jag har lite strul med min som hänger sig om jag inte har anslutet ett tangentbord....är det någon annan som har samma strul?
Kör med raspbmc
Den startar inte heller utan min USB hubb med extra ström....jag har även provat att använda min iPad laddare, men det hjälper inte....
Varför?
rollo
Postad 22 september 2012 - 17:13
Postad 24 september 2012 - 16:26
Den är som ett pussel, men mycket stabilare än vad jag hade trott när jag chansade och beställde.
Jag är nöjd.
De enda nackdelar jag ser är att den översta skivan inte är genomskinlig som den är på deras hemsida.
Det skulle vara kul att se kortet genom plasten. Man kan ju inte heller se dioderna.
Ett frågetecken är också om den kommer att fungera med de nya korten som tillverkas i England.
Postad 25 september 2012 - 22:33
Hur tror ni den fungerar som en sådan dator?
Postad 26 september 2012 - 07:14
Flash finns väl inte för denna arkitektur, och om den fanns så borde datorn inte orka med det.jag är lite intresserad av en raspberry pi. men eftersom jag har mediaspelare inbyggd i tv'n så är jag mer intresserad av att använda den som surfdator och att kolla på youtubeklipp i fulHD. jag vill ju även kunna se på bilder och ha den integrerad i mitt hemamnätverk.
Eventuellt skulle det kanske kunna gå om man trycker in Android, och får in Flash den vägen, men då är prestandan (eller bristen på den) fortfarande ett problem.
Redigerat av frollic, 26 september 2012 - 07:16.
Postad 26 september 2012 - 07:59
Flash för Android är ihjälslaget också, även om det väl kommer finnas kvar ett tag framöver. Men Youtube har väl gått över till HTML5-video istället för Flash om man vill? Då borde hallonet hänga med. Eller gäller det inte tillräckligt många videor än?Flash finns väl inte för denna arkitektur, och om den fanns så borde datorn inte orka med det.
Eventuellt skulle det kanske kunna gå om man trycker in Android, och får in Flash den vägen, men då är prestandan (eller bristen på den) fortfarande ett problem.
Postad 26 september 2012 - 08:07
Precis, du kan trixa in det bakvägen, men inte från Google Play.Flash för Android är ihjälslaget också, även om det väl kommer finnas kvar ett tag framöver.
NFI, har faktiskt inte testatMen Youtube har väl gått över till HTML5-video istället för Flash om man vill? Då borde hallonet hänga med. Eller gäller det inte tillräckligt många videor än?

Postad 26 september 2012 - 13:47
http://www.youtube.c...h?v=J2pUdlLEeE0
4.0 funkade inte så där jätte bra så testar med 2.3.7
Musen laggar lite, och även jag, men efter ett tag så flöt även den på som det skulle...
Postad 26 september 2012 - 21:43
jag är lite intresserad av en raspberry pi. men eftersom jag har mediaspelare inbyggd i tv'n så är jag mer intresserad av att använda den som surfdator och att kolla på youtubeklipp i fulHD. jag vill ju även kunna se på bilder och ha den integrerad i mitt hemmanätverk.
Jag tycker inte att den räcker till som surfdator. Det går, men det blir ingen behaglig upplevelse.
Postad 03 oktober 2012 - 18:47
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar