Hur går man till väga då? Finns det ett smidigt sätt att växla mellan film och stereo läge där man kan välja att spela djupt när man kollar på film och sedan spela tex 40hz och upp vid musiklyssning?Du kan även dspa bort mycket bas under en önskad frekvens i många av dagens receivrar.
Klipsch SW-115 15" 400W 31 kg 18 Hz
Postad 13 February 2014 - 12:13
Postad 13 February 2014 - 12:38
Om man går in och lyssnar infected mushroom på hifiklubbens största cerwin vega-sub så brukar man verkligen kalla det discodunk. Deras subbar spelar ner till 40hz, det är där och över som discodunket finns. Det låter som en rapp bas. Djipa bastoner kan misstas som "slö" bas även om den inte är det.
Du kan använda ett högpassfilter så att all bas under en frekvens försvinner. Dock låter det trist. Du kan även dspa bort mycket bas under en önskad frekvens i många av dagens receivrar.
hehe, jo jag vet, hade en sån ett tag och den spelade inte djupt eller rent men s*tan vad den slog hårt
tycker inte det låter slött bara lite för lite punch för viss musik, typ infected mushroom som ja kan lyssna på ibland.
vill ju inte bli av med det djupa heller då jag älskar det.
Ska kanske tilläggas att jag precis bytt från Cerwin anlägning modell enorm, så kan va så att jag jämför med den.
Vad har du för frontar, delar du dem.
Sedan är det så att när man får en sub so går djupt kan det kännas som att något saknas. Men ofta är det att något som inte fanns tidigare nu finns och det gör att det inte låter som man är van med.
Och precis som Zartok skriver kan djup bas upplevas slö och långsam, och på sätt och vis är den det 20 Hz är långsammare rörelser än ex 60 Hz. Men det är ju liksom poängen med djup bas.
Personligen tycker jag att ren musiklyssning passar bättre utan den lägsta oktaven just av den orsak du beskriver, men det är mitt tycke inte rätt eller fel. Vid film däremot vill jag gärna ha den fysiken med.
Som sagt vilka frontar vilken förstärkare har du.
kör Klipsch Rf-82II som frontar och dom är inte delade. stärkare är yamaha rx-v3900.
Fick hem hela systemet i fredags (rf-82II, rc-64II, rs-62II och rb-61II) så har inte hunnit med så mycket lyssning eller laborering. (subbarna har jag haft 2 månader)
Ett "problem" jag märkt av som det är placerat nu är att jag får mycket mer/bättre bas om jag står upp framför soffan och även ok bas om jag sitter framlutad i soffan, men när jag lutar mig tillbaka så förvinner mycket (detta är i rent stereo läge utan subbar) va kan de bero på?
Postad 13 February 2014 - 12:57
kör Klipsch Rf-82II som frontar och dom är inte delade. stärkare är yamaha rx-v3900.
Fick hem hela systemet i fredags (rf-82II, rc-64II, rs-62II och rb-61II) så har inte hunnit med så mycket lyssning eller laborering. (subbarna har jag haft 2 månader)
Ett "problem" jag märkt av som det är placerat nu är att jag får mycket mer/bättre bas om jag står upp framför soffan och även ok bas om jag sitter framlutad i soffan, men när jag lutar mig tillbaka så förvinner mycket (detta är i rent stereo läge utan subbar) va kan de bero på?
RF-82 II borde spela så du får ett leende på läpparna med Infected muchroom, kanske dina Cervin wega hade någon peak som var rolig.
Har du mätit in systemet, avstånd & nivå? Prova att höja delningen på sub till 110-120 Hz för att testa om det blir bättre när du höjt och har större överlappning " åk " lite med avståndet på snubbarna en i taget ( stäng av den ena ) se om det i något lägger upplevs bättre. Om det gör det kolla om avståndet är samma när du tycker det är som bäst om det skiljer justerar du in den som du tycker ger mest/bäst vid ett vist avstånd sedan får du med hjälp av någon " synka " den andra manuellt med fasen på lådan. ( kanske din Yamaha kan hantera 2 subbar individuellt )
Om avståndet i displayen blir längre än det faktiska avståndet så stämmer det, egentligen ställer man inte avstånd utan den tid det tar för ljudet att nå lyssnaren, och en aktiv sub har inbyggd elektronik som " tar lite tid " så ganska typiskt normalt är 1,5-2,5 meter mer än tumstocken säger men det kan variera mer eller mindre.
Postad 13 February 2014 - 13:09
Tjena alla
Har 2 av dessa "grävskopor" och är mycket nöjd!
Prio 1 var bra film sub och det är det verkligen, gräver sjukt djupt o hittar toner jag aldrig hört förut![]()
Tycker dock "punch" basen eller "disco dunket" är lite klent, men kan säkert bero på placering eller inställningar.
Har tyvärr aldrig hört svs, men har hört ett gäng andra subbar och ägt några och ingen har varit i närheten enligt mig.
Mycket nöjd! 5/5
/vanlig Svensson utan guldöron eller akustikutbildning
Har du någon aning om hur många timmar det tog innan de blev inspelade och märkte du någon skillnad på dom då?
Postad 13 February 2014 - 13:13
Har du någon aning om hur många timmar det tog innan de blev inspelade och märkte du någon skillnad på dom då?
Största skillnaden kommer efter bara -0-15 timmar sedan är de små skillnader.
Redigerat av OMD28, 13 February 2014 - 13:13.
Postad 13 February 2014 - 13:18
Postad 13 February 2014 - 13:27
Hur försiktig behöver man vara nu i början innan de är inspelade, själv är jag riktigt nojjig när det gäller att vrida upp volymen så att dom inte ska förstöras.
Du kan spela hur högt du vill, spelar absolut ingen roll.
Det som händer vid inspelning framför allt är att rörliga delar i subben "mjukas upp " och den för lättare att röra sig som den ska. Men ingenting absolut ingenting kan gå sönder innan den är inspelad. Dessutom så har den som de flesta subbar limiter som komprimerar dynamiken när man börjar nå max och det upplevs som att den spelar högt men ganska livlöst utan rätt " dunka dunka "
Postad 13 February 2014 - 13:40
Postad 13 February 2014 - 13:42
Men jag får inte ihop det. Om discodunket ligger runt säg 60 hz men subben spelar 20-80 hz då borde den ju ha bra discodunket också? Annars spelar den ju inte allt bra?? Det kan ju inte vara så att discodunket försvinner för att subben kan spela lägre. Eller att det blir mer discodunket om du filtrerar bort de lägsta frekvenserna??
+1
Postad 13 February 2014 - 13:48
Men jag får inte ihop det. Om discodunket ligger runt säg 60 hz men subben spelar 20-80 hz då borde den ju ha bra discodunket också? Annars spelar den ju inte allt bra?? Det kan ju inte vara så att discodunket försvinner för att subben kan spela lägre. Eller att det blir mer discodunket om du filtrerar bort de lägsta frekvenserna??
Det är inte så att discodunket försvinner, men dels kan det som jag skrev lite tidigare i tråden vara synken mellan snubbarna och/eller frontarna sedan är det lite en fråga om att den " nya " djupbasen man inte hade förut maskerar dunket lite.
Jag ska försöka med en liknelse, ganska dålig men kommer inte på en bättre just nu.
Om du ser ett hus som är 15 våningar så tycker du att det är ganska högt men om det står fler 15 våningshus bredvid så är ju inte det huset högst längre. Taskig liknelse men...
Jag tror placering och fas mellan alla inblandade högtalare är det som ska till.
Postad 13 February 2014 - 16:46
Inte alls omöjligt att du fick en peak pga rummet med den förra lådan. Du hade kanske bara en, men nu två? Det kan också ha legat någon form av bassboost vid just dom frekvenserna.
Postad 13 February 2014 - 16:49
Postad 13 February 2014 - 17:19
Postad 13 February 2014 - 20:20
RF-82 II borde spela så du får ett leende på läpparna med Infected muchroom, kanske dina Cervin wega hade någon peak som var rolig.
Har du mätit in systemet, avstånd & nivå? Prova att höja delningen på sub till 110-120 Hz för att testa om det blir bättre när du höjt och har större överlappning " åk " lite med avståndet på snubbarna en i taget ( stäng av den ena ) se om det i något lägger upplevs bättre. Om det gör det kolla om avståndet är samma när du tycker det är som bäst om det skiljer justerar du in den som du tycker ger mest/bäst vid ett vist avstånd sedan får du med hjälp av någon " synka " den andra manuellt med fasen på lådan. ( kanske din Yamaha kan hantera 2 subbar individuellt )
Om avståndet i displayen blir längre än det faktiska avståndet så stämmer det, egentligen ställer man inte avstånd utan den tid det tar för ljudet att nå lyssnaren, och en aktiv sub har inbyggd elektronik som " tar lite tid " så ganska typiskt normalt är 1,5-2,5 meter mer än tumstocken säger men det kan variera mer eller mindre.
ska laborera lite och se vad som händer =) tack för tipsen =)
Hur f-n läggar man upp bild här? :S
Postad 13 February 2014 - 20:56
har pillat lite nu och det har blivit mycket bättre, men det finns säkert utrymme för mycket mer fin justeringar och bättre placeringar.
Det största "felet" var att jag glömt höja delningen på subbarna efter jag fått mina nya högtalare, då dom förra va stora och spelade djupt så hade jag subbarna på 40hz för att bara ta hand om djupet, nu vred jag upp till 100hz så dom får jobba över större register.
Sen vart det bättre när jag fasvände på båda subbarna.
Har inte ändrat placering , man har ju en hona här hemma och ni alla vet ju vad dom säger....
Postad 13 February 2014 - 22:04
uppdatering:
har pillat lite nu och det har blivit mycket bättre, men det finns säkert utrymme för mycket mer fin justeringar och bättre placeringar.
Det största "felet" var att jag glömt höja delningen på subbarna efter jag fått mina nya högtalare, då dom förra va stora och spelade djupt så hade jag subbarna på 40hz för att bara ta hand om djupet, nu vred jag upp till 100hz så dom får jobba över större register.
Sen vart det bättre när jag fasvände på båda subbarna.
Har inte ändrat placering , man har ju en hona här hemma och ni alla vet ju vad dom säger....
Prova med avståndet i setup du kan göra det mycket exaktare än fasvändning
ska laborera lite och se vad som händer =) tack för tipsen =)
Hur f-n läggar man upp bild här? :S
Bredvid " skicka " finns " fler alternativ " klicka på den och bifoga fil.
Postad 13 February 2014 - 22:12
Prova med avståndet i setup du kan göra det mycket exaktare än fasvändning
Ska absolut testa!
Jag skulle vilja påminna om att man absolut kan få basdunk med en djupgående sub, men om låten har en djupare mix än 40-60hz så klipper ju vissa subbar inte av det ljudet, varpå den övriga basen uppfattas som något nytt och klumpigt. Men sen kan det ju, som det verkat i detta fall, bero på placeringar ect. Hur står dom nu?
slänger upp en GRYM paint bild på hur det ser ut
Bifogad fil(er)
Postad 14 February 2014 - 08:27
Ska absolut testa!
slänger upp en GRYM paint bild på hur det ser ut(rummet, soffan, öppningen och fönster är skalenligt, men inte storlek eller vinkel på högtalarna) men du fattar säkert
Med den placeringen av snubbarna får du jobba mycket med fas/avstånd och delning. Kan du inte ha dem där de borde stå mellan front & center? Tror det blir svårt att få till det bra med den placeringen.
Postad 14 February 2014 - 12:49
Var tvungen att testa, blev grym skillnad, hade jag aldrig trott! tackarrrr !!Jag gjorde som du tipsade om bakerman, att byta plats på frontarna och subwooferna. Det tackar jag för, blev ett riktigt lyft i basen. Mycket renare och tightare bas blev det
Postad 14 February 2014 - 14:20
Med den placeringen av snubbarna får du jobba mycket med fas/avstånd och delning. Kan du inte ha dem där de borde stå mellan front & center? Tror det blir svårt att få till det bra med den placeringen.
Helst inte pga att dom är typ dubbelt så djupa som allt annat längs den väggen, men om du tror att det skulle bli stor förbättring(?) så ska jag ta upp det med regeringen här hemma
Postad 14 February 2014 - 15:43
Dom är ju lite tunga, men smyg testa när regeringen är på shoppingrundaHelst inte pga att dom är typ dubbelt så djupa som allt annat längs den väggen, men om du tror att det skulle bli stor förbättring(?) så ska jag ta upp det med regeringen här hemma
Postad 14 February 2014 - 16:30
Helst inte pga att dom är typ dubbelt så djupa som allt annat längs den väggen, men om du tror att det skulle bli stor förbättring(?) så ska jag ta upp det med regeringen här hemma
Dubbelt så djupa, men kanske inte dubbelt så breda?
Basen måste inte spela framåt. Den kan lika gärna spela in mot tv-bänken, eller ut mot frontarna.
Det är så långa våglängder att det inte ska påverka märkbart.
Postad 14 February 2014 - 16:38
Dubbelt så djupa, men kanske inte dubbelt så breda?
Basen måste inte spela framåt. Den kan lika gärna spela in mot tv-bänken, eller ut mot frontarna.
Det är så långa våglängder att det inte ska påverka märkbart.
Bakerman, du som verkar kunna det mesta om basar vad tycker du om att ha dem bakom sig?
Jag har alltid varit lite anti till det, tycker dels att det är ganska svårt med fasen plus att det för det mesta finns lite biljud oavsett delning iaf i de flesta köp subbar.
Postad 14 February 2014 - 17:38
Att ha 2/3 fram och 1/3 bak kan i många fall ge en riktigt bra återgivning.
En extra fördel, under förutsättning att man kan få till fasen snyggt, är att placeringen av bas precis intill soffan kan ge en mer fysisk upplevelse då vibrationerna från baslådan/baslådorna fortplantar sej i konstruktionen.
Som en variant av skakare alltså.
Man ska absolut inte döma ut bas bak. Däremot har jag aldrig lyckats få till det helt bra med all bas placerad bak.
Just nu har jag all bas fram. Om jag någon gång skulle få för mej att bygga ut bassystemet så måste jag placera bak pga utrymmesbrist i fronten.
Jag skulle dock inte vara orolig över det.
Postad 14 February 2014 - 18:45
Postad 14 February 2014 - 18:51
I mitt rum har jag mycket goda erfarenheter av att placera bas bak. Men då med hälften av kapaciteten fram, och hälften bak.
Att ha 2/3 fram och 1/3 bak kan i många fall ge en riktigt bra återgivning.
En extra fördel, under förutsättning att man kan få till fasen snyggt, är att placeringen av bas precis intill soffan kan ge en mer fysisk upplevelse då vibrationerna från baslådan/baslådorna fortplantar sej i konstruktionen.
Som en variant av skakare alltså.
Man ska absolut inte döma ut bas bak. Däremot har jag aldrig lyckats få till det helt bra med all bas placerad bak.
Just nu har jag all bas fram. Om jag någon gång skulle få för mej att bygga ut bassystemet så måste jag placera bak pga utrymmesbrist i fronten.
Jag skulle dock inte vara orolig över det.
Tack för ditt svar jag har ofta av bara farten avfärdat bas bak iof har det då handlat om totalt 1 sub och satelliter skurna kring 80-120 Hz .
Postad 14 February 2014 - 19:24
Har man sex eller åtta baslådor kan det dock vara en idé att testa med två bak.
Postad 14 February 2014 - 21:38
En annan fråga som är lite ot.
Kan man lita på att receiverns auto kalibrering ställer in övriga högtalare optimalt med large/small och delning osv? Har en Yamaha rx-v3900.
Postad 14 February 2014 - 21:55
Det har du rätt i, dom är inte dubbelt så breda! Och om det borde bli bättre(?) att ha dom framme istället ska jag såklart ha det!
Kan man lita på att receiverns auto kalibrering ställer in övriga högtalare optimalt med large/small och delning osv? Har en Yamaha rx-v3900.
Svar nej:)
Postad 14 February 2014 - 22:04
Det har du rätt i, dom är inte dubbelt så breda! Och om det borde bli bättre(?) att ha dom framme istället ska jag såklart ha det!
Jag trodde att jag hade en 3900 i sovrummet, men det var visst en 1900. Det är kanske en mindre modell, vet inte, men den gör jobbet med autokalibreringen uselt i alla fall.
Tycker att du kan utgå från autokalibreringen om du är osäker, men sen börja fippla med inställningarna för att hitta ljudet du är nöjd med.
Nöj dej inte med att det låter som Yamaha tycker att det ska låta.
Postad 18 February 2014 - 09:26
Ang en annan sak, när jag skulle krypa runt o hitta bäst bas så spelade jag bla. en 40hz ton och tänkte bara spela från subbarna och tänkte att om jag sätter frontarna på "small" och delar vid 100hz så borde dom bli tysta men icke. Borde dom inte bli tysta när man spelar upp en 40hz ton och har delat dom vid 100hz?
Postad 18 February 2014 - 10:08
Postad 18 February 2014 - 22:57
Ang placeringen så provade jag i helgen att ställa subborna på varsin sida tv-bänken spelandes ut mot frontarna (provade spela dom framåt med) och resultatet blev att jag fick typ ingen bas alls vid lyssningspositionen
så jag provade att ställa basen i soffan o började sen krypa runt för att då upptäcka att det lät bäst typ där dom stod från början bakom soffan, lite mer in mot mitten från sidoväggen bara
Lät det bäst, eller lät det som du var van med?
Det är ju lite kul det där med ljud. Man vänjer sej skitfort. Om du har en jättepuckel vid t.ex 60 Hz, och du sedan tar ner den puckeln till där 60 Hz ska ligga i förhållande till den övriga kurvan, då kommer du att uppleva att det är tomt på bas.
Gjorde så hemma hos brorsan. Kopplade in min Antimode och kalibrerade. Den gör det ju inte perfekt, men bättre än inget.
Han gnällde som fan över att det inte blev någon bas. Jag vred upp all bas litegrann, och sa åt honom att lyssna så ett tag.
Efter ett par veckor åkte jag ditt och slog på passthrough genom Antimoden. "Fy FAN vad det låter illa nu. Vad fan gjorde du egentligen?" sa han då.
Kolla om du inte kan låna hem en XTZ RA eller något liknande av någon. Då kan du i alla fall få en fingervisning om hur kurvan ser ut i ditt rum.
En jättepuckel ger dåligt ljud, även om man som van tycker att det låter fläskigt.
Postad 18 February 2014 - 23:34
Det är ju lite kul det där med ljud. Man vänjer sej skitfort. Om du har en jättepuckel vid t.ex 60 Hz, och du sedan tar ner den puckeln till där 60 Hz ska ligga i förhållande till den övriga kurvan, då kommer du att uppleva att det är tomt på bas.
Gjorde så hemma hos brorsan. Kopplade in min Antimode och kalibrerade. Den gör det ju inte perfekt, men bättre än inget.
Han gnällde som fan över att det inte blev någon bas. Jag vred upp all bas litegrann, och sa åt honom att lyssna så ett tag.
Efter ett par veckor åkte jag ditt och slog på passthrough genom Antimoden. "Fy FAN vad det låter illa nu. Vad fan gjorde du egentligen?" sa han då.
Kolla om du inte kan låna hem en XTZ RA eller något liknande av någon. Då kan du i alla fall få en fingervisning om hur kurvan ser ut i ditt rum.
En jättepuckel ger dåligt ljud, även om man som van tycker att det låter fläskigt.
+1 på den
Postad 18 February 2014 - 23:39
Instämmer lät det bäst eller mest?
Postad 19 February 2014 - 05:59
Nej, alltså det fanns INGEN bas kvar i soffan, provade spela scener ur filmer som brukar massera kroppen ordentligt och då brukar subbarna stå på halv volym och under 0 i förstärkaren, nu vred jag på max på allt men fick ingen bas.
Känner ingen med nån typ av mätutruatning så det blir svårt tyvärr. Kanske finns nån frivillig här? ;-)
Anti-mode har jag tänkt köpa.
Men alltså som det är nu tycker jag det låter bra, men jag vill ju få ut det bästa ur (ur mina ögon) mitt dyra biosystem
Redigerat av Unregistered35e73f3a, 19 February 2014 - 06:17.
Postad 19 February 2014 - 10:57
Instämmer lät det bäst eller mest?
Både och enligt mina öron. (egentligen är väl det viktigaste vad man tycker själv men det är ju kul att prova att få det "rätt" och höra vad man tycker då) :-)
Postad 19 February 2014 - 11:33
Både och enligt mina öron. (egentligen är väl det viktigaste vad man tycker själv men det är ju kul att prova att få det "rätt" och höra vad man tycker då) :-)
Visst är det viktigaste at man själv tycker det är bra, allt annat är ganska ointressant för en själv.
Det är bara det att de gånger jag provat med basar bak har jag alltid blivit missnöjd med ljiudbillden.
Postad 19 February 2014 - 11:54
Visst är det viktigaste at man själv tycker det är bra, allt annat är ganska ointressant för en själv.
Det är bara det att de gånger jag provat med basar bak har jag alltid blivit missnöjd med ljiudbillden.
Jag uppskattar enormt att du delar med dig med av dina erfarenheter.
Kan det va så att det helt enkelt inte "funkar" i mitt rum att dom står framme mellan front och center eller är det "alltid" en bra lösning?
Postad 19 February 2014 - 16:10
Om du delar baslådorna vid t.ex 80 så borde du inte få någon midbas heller om du sitter i en utsläckning. Har du reagerat på att du har dåligt med bas från frontarna?
Mixtrade du nåt med fasen när du placerade basen fram?
Postad 19 February 2014 - 17:10
Jag tror att du har en jättepeak i registret med din nuvarande placering. Med samma volyminställning utan jättepeaken blir det givetvis baslöst.
Om du delar baslådorna vid t.ex 80 så borde du inte få någon midbas heller om du sitter i en utsläckning. Har du reagerat på att du har dåligt med bas från frontarna?
Mixtrade du nåt med fasen när du placerade basen fram?
Jag har bara så svårt att tro att det bara handlar om en puckel, eftersom nuvarande placering ger MASSIV bas och riktigt mysig djupbas medans det kändes HELT dött vid den andra placeringen.
Jag provade ju även att höjja basarna till max på andra placeringen men blev knappt nån skillnad.
Om jag spelar bara frontarna så är basen lite tunn om jag sitter tillbakalutad i soffan medans om jag sitter fram lutad eller framförallt ställer mig upp så blir det riktigt bra punch, så ja lite klent från frontarna kan man säga.
Postad 20 February 2014 - 18:56
Sen blev jag ju lite nyfiken nu om det kan va så att det bara är en fet puckel jag upplever med nuvarande placering och att egentligen är mer "korrekt" när jag provade ändra, eller kan det va så att jag fick en dal (motsats till puckel) vid den placeringen och därför blir det sån kontrast?
Det är iofs klart att det är inget ni kan veta och är något som jag måste mäta för att få reda på.
Sen undrar jag lite, KAN det inte va så att dom står på bästa platsen där bak? Känns som man blir väldigt "motarbetad" eller vad man ska säga (inget negativt menat)
Ingen i närheten av Örebro trakten med mätutrustning?
Postad 20 February 2014 - 19:01
Men det viktigaste är väl att din fot stampar med när du spelar en låt du gillar
Postad 20 February 2014 - 23:06
Nu är det mycket pucklar hit o dit och mätningar m.m. som jag fattar nada av, ska försöka lära mig mer av detta så småningom för det är bara att konstatera jag är fast i hemmabio träsket efter att ha varit en "periodare" ett längre tag.
SÅ, hur låter denna sub är den ett bra köp? Ett generellt svar ska väl kunna gå att producera, eller? Detta kommer vara min absoluta budget i varje fall.
Läste i nån tråd om någon på hts (forum??) inte tyckte den var bra men vad jämför dem med??
Eller ska jag bara skaffa en XTZ 10.16 till som jag säkert också kommer bli nöjd med.....?
Redigerat av Delmar78, 20 February 2014 - 23:08.
Postad 20 February 2014 - 23:28
Men du jobbar väl förmodligen? Själv har jag tagit ledigt.
Postad 21 February 2014 - 06:05
Hoppar in och lånar tråden lite för eget syfte!
Nu är det mycket pucklar hit o dit och mätningar m.m. som jag fattar nada av, ska försöka lära mig mer av detta så småningom för det är bara att konstatera jag är fast i hemmabio träsket efter att ha varit en "periodare" ett längre tag.
SÅ, hur låter denna sub är den ett bra köp? Ett generellt svar ska väl kunna gå att producera, eller? Detta kommer vara min absoluta budget i varje fall.
Läste i nån tråd om någon på hts (forum??) inte tyckte den var bra men vad jämför dem med??
Eller ska jag bara skaffa en XTZ 10.16 till som jag säkert också kommer bli nöjd med.....?
Köp! Du hittar inget bättre för pengarna säger jag!
Provlyssna så får du se.. ja eller höra menar jag :-P
Postad 21 February 2014 - 06:09
Jag passerar eventuellt Örebro imorrn runt middagen...
Men du jobbar väl förmodligen? Själv har jag tagit ledigt.
Jag slutar 13.00 så om du har lust är du varmt välkommen, kaffe o kaka bjuds :-P
Fast jag bor ungefär 4 mil norr om Örebro så det ställer säkert till det för dig!?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
60 bilder
3 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?