Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONY HX855 (HX850,853,)

659 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Bravia KDL-46HX853 (TV) 1 (0) Inga priser
Sony Bravia KDL-46HX855 (TV) 7 8,1 (9) Inga priser
Sony Bravia KDL-55HX855 (TV) 7 8,5 (9) Inga priser
Sony Bravia KDL-40HX855 (TV) 7 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 02 augusti 2012 - 16:23

mixxeruz
  • mixxeruz
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Nu har alla utom SIBA (går ej att köpa där utan endast bevaka) höjt priset tillbaka till 18k

Postad 03 augusti 2012 - 07:02

Unregistered4629f1b6
  • Unregistered4629f1b6
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Nu har alla utom SIBA (går ej att köpa där utan endast bevaka) höjt priset tillbaka till 18k

Mm jag såg det också, rackarns att man ska hålla på vela fram och tillbaka. Vi får se när priset trillar ner igen.

Postad 03 augusti 2012 - 12:27

Qudos
  • Qudos
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Hej!

Jag besökte elgiganten och mediamarkt igår igen. Om vi börjar med Elgiganten så tänkte jag åberopa deras prisgaranti mot Siba och Ljud o Bild. Siba hade ingen på lager och Ljud och Bild var inte en lokal butik (Både Elgiganten och Mediamarkt har krav på lokal butik med prylen i lager).

Elgiganten fortsätter att trycka på sin LG 760 som de har ensamrätt på. Jag nämnde faktiskt det att man blir lite misstänksam mot deras ensamrätt samt att de föreslår denna LG framför tex Sony KDL 855 (fick dock inget bra svar på det mer än att de tycker 760 är en bättre TV). FlatpanelsHD har dock LG 760 som Highly Recomended men inte Sonyn.
Det enda som verkar skilja LGF 670 mot 760 är att 760 har 200Hz medan 670 har 100Hz. Kan det vara därför som inte 670 hängde med i snabba scener? Undra vad som skiller LG 860 mot 760, Det ska undersökas.

Mediamarkt hade samma argument för att inte ge prisgaranti mot Siba eller Ljud o Bild. Däremot så förstod han inte varför jag inte tog 55" 855:an för 14995 (demoexet). Han sa att den säljaren som gav oss det priset gjorde grovt fel, Men jag var lite skeptiskt till demoex.

Vi får hoppas SIba får in denna i lager och håller kvar priset :)

Mvh
Qudos

Edit: Det enda jag kan se som skilljer mellan 860 och 760 är Magic Remote (4mode vs 3mode) och en till RF-ingång

Redigerat av Qudos, 03 augusti 2012 - 12:32.

Postad 03 augusti 2012 - 13:47

Unregistered4629f1b6
  • Unregistered4629f1b6
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Hej!

Jag besökte elgiganten och mediamarkt igår igen. Om vi börjar med Elgiganten så tänkte jag åberopa deras prisgaranti mot Siba och Ljud o Bild. Siba hade ingen på lager och Ljud och Bild var inte en lokal butik (Både Elgiganten och Mediamarkt har krav på lokal butik med prylen i lager).

Elgiganten fortsätter att trycka på sin LG 760 som de har ensamrätt på. Jag nämnde faktiskt det att man blir lite misstänksam mot deras ensamrätt samt att de föreslår denna LG framför tex Sony KDL 855 (fick dock inget bra svar på det mer än att de tycker 760 är en bättre TV). FlatpanelsHD har dock LG 760 som Highly Recomended men inte Sonyn.
Det enda som verkar skilja LGF 670 mot 760 är att 760 har 200Hz medan 670 har 100Hz. Kan det vara därför som inte 670 hängde med i snabba scener? Undra vad som skiller LG 860 mot 760, Det ska undersökas.

Mediamarkt hade samma argument för att inte ge prisgaranti mot Siba eller Ljud o Bild. Däremot så förstod han inte varför jag inte tog 55" 855:an för 14995 (demoexet). Han sa att den säljaren som gav oss det priset gjorde grovt fel, Men jag var lite skeptiskt till demoex.

Vi får hoppas SIba får in denna i lager och håller kvar priset :)

Mvh
Qudos

Edit: Det enda jag kan se som skilljer mellan 860 och 760 är Magic Remote (4mode vs 3mode) och en till RF-ingång

Tack för inputen Qudos! Nu har även Siba höjt priset :angry: , den kostar nu 18.790:- ... trist. Men det kändes som det var väntat med tanke på dom andra som har höjt en efter en.

LG 760 verkar ju vara en trevlig TV, men den ligger utanför min budget. Men vi får vänta och se, priserna har ju haft en tendens att justeras efter sommaren.

Postad 04 augusti 2012 - 12:09

stekfett
  • stekfett
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej på er,

Här är en liten snutt som visar problemet med operativsystemet Mountain Lion (Imac) och hx855. Hoppas att Sony och/eller Apple tar tag i detta snart.

http://www.youtube.c...h?v=t68eFP86ym8

Redigerat av stekfett, 04 augusti 2012 - 12:09.

Postad 04 augusti 2012 - 12:54

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Hej på er,

Här är en liten snutt som visar problemet med operativsystemet Mountain Lion (Imac) och hx855. Hoppas att Sony och/eller Apple tar tag i detta snart.

http://www.youtube.com/watch?v=t68eFP86ym8

Är det likadant på alla i hx 855. Ta med macen till tv handlaren och dunka in den på demoexet.

Postad 04 augusti 2012 - 13:57

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Blir det likadant med vga-ingången?

Postad 04 augusti 2012 - 21:59

stekfett
  • stekfett
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Askungen och Trebban,

Jag har testat med på demoex i butik och det är samma problem där. Vga-ingången har jag inte testat. Enligt Apple så är det med all sannorlikhet kompabilitetsproblem.

Nu har jag nedgraderat till Snow Leopard och det fungerar fint.

Postad 05 augusti 2012 - 00:08

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Askungen och Trebban,

Jag har testat med på demoex i butik och det är samma problem där. Vga-ingången har jag inte testat. Enligt Apple så är det med all sannorlikhet kompabilitetsproblem.

Nu har jag nedgraderat till Snow Leopard och det fungerar fint.

OK. Det bör väl fixa sig med nån uppdatering framledes förhoppningsvis.

Postad 05 augusti 2012 - 20:15

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
tvn uppe på väggen men så jävla snålt att de inte skickar med glasögon.... :angry:

Postad 05 augusti 2012 - 23:39

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

tvn uppe på väggen men så jävla snålt att de inte skickar med glasögon.... :angry:

Håller fullständigt med, det är ju en 3D tv man köper. Har man inte råd med 2 par brillor (som är kriminellt dyra) så har man ju ingen glädje av 3D tv. Det är ju långt ifrån säkert att man har deg till både tv och brillor samma dag. Om nån Sonyrepresentant läser detta, SKÄRPNING!! Detta är USEL konsumentpolicy.

Postad 06 augusti 2012 - 07:53

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Håller med er ang glasögonen. Har kollat på denna TV ett tag. Man vill/måste ju köpa dessa för att se kvalitén på 3D också. 1200 kr / st.

Postad 06 augusti 2012 - 09:55

jzaswe
  • jzaswe
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Med risk för att bli slaktad... men vilka glasögon är det ni tittar på då? Är inte så insatt i vilka som fungerar med denna tv, men det finns glassögon för 500-600kr?

Redigerat av jzaswe, 06 augusti 2012 - 09:55.

Postad 06 augusti 2012 - 11:18

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Har man inte råd med 2 par brillor (som är kriminellt dyra) så har man ju ingen glädje av 3D tv.

No offense, men har man inte råd att komplettera med 3D-glasögon så har man inte råd med en TV i denna prisklass heller... :)

Postad 06 augusti 2012 - 11:33

mico01
  • mico01
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Har frågat i butik om det är möjligt att byta ut den kombinerade foten/högtalaren på hx855 mot en mer normal " fot " eftersom jag inte vill ha inbyggd lutning på 6 grader, de kunde dock ( som väntat :rolleyes: ) inte svara så jag provar här istället.
  • Frågan är alltså om det är möjligt att montera en annan variant av fot på Sony Hx855?

Postad 06 augusti 2012 - 11:51

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Med risk för att bli slaktad... men vilka glasögon är det ni tittar på då? Är inte så insatt i vilka som fungerar med denna tv, men det finns glassögon för 500-600kr?

jag kollade på sonys egna på Elgiganten,
.

Redigerat av Nybbe67, 06 augusti 2012 - 12:03.

Postad 06 augusti 2012 - 12:00

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

No offense, men har man inte råd att komplettera med 3D-glasögon så har man inte råd med en TV i denna prisklass heller... :)

Du har iofs en point men egentligen hade man ju kanske klarat sig utan fjärr också (de har ju en app), då hade de kunnat sänkt priset en tusenlapp till. Och kablar....varför ska de ingå? En ren bulkprodukt kanske, utan manual och utan embalage? :D

Redigerat av Nybbe67, 06 augusti 2012 - 12:00.

Postad 06 augusti 2012 - 12:03

patricfriberg
  • patricfriberg
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag har en fundering över foten. Vad är grejen med att ha tv:n lutad 6 grader? Jag som sitter ca 3,5 meter från tv:n (som ska stå på en tv-bänk som är ca 70 cm hög) i en låg soffa, har väl inte någon glädje av detta alls? Man bör väl alltså ha tv:n på en låg tv-bänk och sitta i en soffa som är ganska hög för att få en bra vinkel? Har dessvärre ingen möjlighet att montera den på väggen, då hade jag sluppit detta "problem".

Hoppas det går att montera en annan fot på denna tv, som mico01 frågar.

Postad 06 augusti 2012 - 12:39

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0

Jag har en fundering över foten. Vad är grejen med att ha tv:n lutad 6 grader? Jag som sitter ca 3,5 meter från tv:n (som ska stå på en tv-bänk som är ca 70 cm hög) i en låg soffa, har väl inte någon glädje av detta alls? Man bör väl alltså ha tv:n på en låg tv-bänk och sitta i en soffa som är ganska hög för att få en bra vinkel? Har dessvärre ingen möjlighet att montera den på väggen, då hade jag sluppit detta "problem".

Hoppas det går att montera en annan fot på denna tv, som mico01 frågar.

I Staterna säljs den med "vanliga" svarta platta foten och den vi får här kostar extra där. Så det borde med all rimlighet gå att få tag på hos ex. Sonycenter-butik (?) Nu vet jag dock att Sony-butikerna gärna tar gott betalt på sådanna "extraönskningar", om de inte ordnar det för några hundralappar max skulle man bättre investera i väggfäste =)

Postad 06 augusti 2012 - 13:34

frav
  • frav
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Jag var inne på att köpa en 55HX855, men pga den fasta 6 gradersvinkeln så funkade det inte för mig. De uppgifter jag fick fram var att det inte gick att resa den till 0 grader. (Men finns det en annan fot så är det ju intressant, kanske samma fot som till 55HX75x ?) Så det fick bli en 55HX75GBN istället. Den är helt okej den med. Till min överraskning så ingick det även 2st par 3D glasögon. Så man kan ju fråga sig varför det inte är bifogat med HX855 som är en finare & dyrareapparat?

Postad 06 augusti 2012 - 13:52

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Du har iofs en point men egentligen hade man ju kanske klarat sig utan fjärr också (de har ju en app), då hade de kunnat sänkt priset en tusenlapp till. Och kablar....varför ska de ingå? En ren bulkprodukt kanske, utan manual och utan embalage? :D

Tänk på alla som köper TVn och inte är intresserade av 3D-funktionen, de kanske inte är så sugna på att betala för 3D-glasögonen. (om de ingått)

Fjärren är ändå en viss skillnad då den är till för alla funktioner i TVn och inte bara 3D-funktionen. Nog för att du var ironisk men det följer ju knappt med något kablage till TV-apparaterna idag (inga antenn eller HDMI) och manualen finns elektroniskt i TVn... ;)

jag kollade på sonys egna på Elgiganten,

.

Finns även denna;

https://www.prisjakt...kt.php?p=833711

Postad 06 augusti 2012 - 13:55

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Så det fick bli en 55HX75GBN istället. Den är helt okej den med. Till min överraskning så ingick det även 2st par 3D glasögon. Så man kan ju fråga sig varför det inte är bifogat med HX855 som är en finare & dyrareapparat?

75G är en derivat av 755 där skillnaden är glasögon på köpet.

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 06 augusti 2012 - 13:56.

Postad 06 augusti 2012 - 16:04

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0
Går den andra foten att rotera? Det var en av nackdelarna tycker jag med högtalarfoten. Sen blev inte jag särskilt impad av ljudet heller för den delen. När man nu ändå är inne på extratillbehörs varande eller icke varande. Hellre brillor än fot, tv:n har ju högtalare inbyggt också. Men det är jag det :)

Postad 07 augusti 2012 - 09:22

frav
  • frav
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Är det samma fot som till 55HX75GBN, som jag har, så går den att ställa på både 0grader & 6grader vad gäller lutning, samt att den går att rotera.

Postad 07 augusti 2012 - 12:09

Unregisteredc644197f
  • Unregisteredc644197f
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej,

så efter ha ägt denna tv i 3-4 veckor tänkte jag ge lite feedback till er som funderar.
(jag är en flitig läsare men mindre flitig kommetator här men här kommer ett bidrag iaf :ph34r: )

Jag kommer från projektor världen och har nu flyttat till en mindre lägenhet där en 46-55 tummare var enda alternativet.
Så med det sagt så förstår ni jag var rätt nojjig över allt som skrivits om tv apparater o cluding etc så...

... så jag började med att köpa en plasma för att minimera problemen som rapporterats på LCD apparater.
Blev en Panasonic 55" VT30.

Intryck av denna:
Grym bild! Perfekt flyt o helnöjd.. tills det blev vitt i bilden.. vilket surr. Hördes 3 meter bort i soffan till den grad att det blev störande.Poff tillbaka med denna till elgiganten. Insåg att ev. surrande som bieffekt från en plasma var inget för mig. Läste om kommande Sony o tittade runt på andra TV LCD under tiden.

Så kom 855 för några veckor sedan. Slog till på 46" 855. Hem o installera.

Intryck av denna:
Grym bild, tyst! Knviskarp. 1920x bild med datorn via HDMI.. helnöjd.Tills jag slog på tv serien castle o en mörk scen kom med de mörka partierna i de nedre hörnen. Var som jag hade en sol o vardera nedre hörnet samt en stor blomma av ljus som kom i nedre vänstra kvadranten.

Aaaargh.. va f-------n. Poff tillbaka med denna till elgiganten. Snackade lite med säljare. Prismatchade mot den nu sänkta 855 (14500) +1500 i handen och sedan hem med ett nytt ex.

Detta ex är mycket bättre.

Har lite lite ljus nere i vänstra o högra hörnet men det syns bara vid beckmörka scener o det går att justera bort om man väljer pics->background light o tar ner den ett eller två snäpp men de ljusa fälten syns inte till vid 99% av tittandet. Tex vid eftertexter o liknande kan man märka det när det är ljust i mitten av bilden så edge dimming inte kan vara på.

Så summa sumarum Sony HX855 46":

+Riktigt läcker bild. Knivskarp.1080p är nästan äckligt skarp har jag fått som kommentar från bekanta.
+Helt ok vid vanlig marksänding
+6 graders stödet har betydligt bättre ljud än vad jag trodde. Skall senare koppla in mitt Linn system men det funkar tills jag fått upp den på väggen.
+ Menyerna funkar, det är ok för att vara en Sony som brukar ha lite röriga
+ Riktigt snygg med glas hela vägen ut i minmal ram
+ Inga starka blue leds i ansiktet på kvällarna
+ Tyst!
+ Snabb i starten.
+ Ruskigt bra svärta, i klass med VT30 plasman.
+Motion 400 eller vad den heter verkar funka fint. Så snabb att gräset smetas inte ut på fotbollen =) Har dock inte inte aktivt letat panoreringsproblem som en del verkar hata.

- Fasen vad det blänker, ljust fönster bakom är inte kul även med 6 graders. Jag sitter lite off center i soffan så man slipper. Så är ni allergiska mot reflekterande skärmar.. glöm denna.
- Lite ljusgenomsläpp i nedre hörnen men good enough, jag ids inte leta tv mer..
- Hanteras med vita handskar, fingeravtryck syns direkt på det blanka glaset.
- Bara headphones ut, inte analog (RCA) ut som jag hade velat ha. Opto finns så får bli en DAC så småningom.

G'luck med era köp!
//Rickard

EDIT:
fråga gärna eller be mig testa nån filmsekvens eller nåt så gör jag det gärna. Vet vilket h-vete det kan vara att välja tv...

Redigerat av Unregisteredc644197f, 07 augusti 2012 - 12:22.

Postad 07 augusti 2012 - 16:36

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0
Delar med mig av mina inställningar, hårdvarukalibrerade efter mitt rum och belysning men jag tror att det är rätt generellt då Sonys kalibreringsmöjligheter är rätt begränsade, men bilden är GRYYM. Där inget annat står är det av eller min. som gäller.

Scenval Biograf.
Bakgrundsbel 4 (c:a 90-95 cd/m2)
kont 89
ljus 29
färg 55
färgton G1
Temp Varm2
skärpa 16
natur.återg. manuell
upplös. 10
filmläge auto2
avancerade kontroller
gamma -1
ledkont. låg
vitbalans.
röd ljus -1
blå ljus -5
blå mörk -1.

Bildformat (homemenyn)
Skärmkontroll
format hel
autoformat av
automatisk bildformat av
Display area alla bildpunkter = 1:1 pixelmapp

inst. för videoing.
HDMI dyn. omfång fullt
SBM av (vet ej vad det är så den chansade jag på att slå av)

Så är min inställd, kansske samma inställningar passar andra också :)

Postad 07 augusti 2012 - 17:09

FlatOskar
  • FlatOskar
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Är det annan typ av panel på 46", än på 55"?

Tittade på bägge på MM, och tyckte att 46" såg annorlunda ut, när man såg den lite från sidan.
Medan 55":arn såg lika dan ut, oavsett betraktningsvinkel.

Är det ett s.k. "panellotteri" på dessa apparater med?

Grymt bra bild på 55":arn i alla fall - har länge tyckt att plasma har haft bäst bild, men nu har LCD gått om, rejält.

Postad 07 augusti 2012 - 17:43

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Är det annan typ av panel på 46", än på 55"?

Tittade på bägge på MM, och tyckte att 46" såg annorlunda ut, när man såg den lite från sidan.
Medan 55":arn såg lika dan ut, oavsett betraktningsvinkel.

Är det ett s.k. "panellotteri" på dessa apparater med?

Grymt bra bild på 55":arn i alla fall - har länge tyckt att plasma har haft bäst bild, men nu har LCD gått om, rejält.

undrar det,det är monolithpaneler ,är inte det en solid panel och inte uppbyggd av lager? Sony tillverkar väl sina paneler själva nu för tiden? Men all tv inköp är lotteri nuförtiden

Postad 07 augusti 2012 - 21:17

FlatOskar
  • FlatOskar
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

"Men all tv inköp är lotteri nuförtiden "

Jo, sant - mycket fula saker händer med.

Som, att skicka ut apparater till test i tidningar och forum, med en fin dyr LCD panel.

För att sedan prångla ut apparater med exakt samma namn, fast billig skräppanel & dålig elektronik.

Krass ekonomi & lurendrejeri - finns ju apparater med exakt samma namn, men med 5-6 olika paneler.
Har man tur, får man en bra...

Postad 07 augusti 2012 - 22:01

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

undrar det,det är monolithpaneler ,är inte det en solid panel och inte uppbyggd av lager? Sony tillverkar väl sina paneler själva nu för tiden? Men all tv inköp är lotteri nuförtiden

Vad är "monolithpaneler"? Apparaterna har ju en Monolith-design, men det är ju något annat :D

Jo, sant - mycket fula saker händer med.

Som, att skicka ut apparater till test i tidningar och forum, med en fin dyr LCD panel.

För att sedan prångla ut apparater med exakt samma namn, fast billig skräppanel & dålig elektronik.

Krass ekonomi & lurendrejeri - finns ju apparater med exakt samma namn, men med 5-6 olika paneler.
Har man tur, får man en bra...

Är detta något du har en källa på eller en ren gissning?

Postad 07 augusti 2012 - 22:07

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0
Man får vad man betalar för gäller INTE dagens tv i alla fall såvida man inte köper en 2 tusen kronors tv. Läste på det andra hembioforumet ett inlägg ang storleken på led apparaterna. " dom är stora, end of story" är hans kommentar. Så stora 55" och över är tydligen bara dyra och ingen imponerande bild eller prestanda, på papper kanske men som du säger komponenter och paneler kan liks gärna vara tillverkade på Azorerna i en hydda som på ett hightech företag i Korea. Men om man läser alla som återlämnar apparat på apparat så låter Azorerna som troligast leverantör. Lämnade själv till baka två av nya LG's nya till förmån till 855:an (46") En annan sak som slår mig (lite off topic kanske) är den frikostiga pixelgarantin kontra avsaknaden av clouding/bleeding garanti. Hur många vet ni som bytt tv på grund av döda pixlar och hur många har lämnat åter pga clouding/bleeding? Tur att de flesta tv- handlare är hyggliga och låter en byta.

Postad 08 augusti 2012 - 01:09

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Man får vad man betalar för gäller INTE dagens tv i alla fall såvida man inte köper en 2 tusen kronors tv. Läste på det andra hembioforumet ett inlägg ang storleken på led apparaterna. " dom är stora, end of story" är hans kommentar. Så stora 55" och över är tydligen bara dyra och ingen imponerande bild eller prestanda, på papper kanske men som du säger komponenter och paneler kan liks gärna vara tillverkade på Azorerna i en hydda som på ett hightech företag i Korea. Men om man läser alla som återlämnar apparat på apparat så låter Azorerna som troligast leverantör. Lämnade själv till baka två av nya LG's nya till förmån till 855:an (46") En annan sak som slår mig (lite off topic kanske) är den frikostiga pixelgarantin kontra avsaknaden av clouding/bleeding garanti. Hur många vet ni som bytt tv på grund av döda pixlar och hur många har lämnat åter pga clouding/bleeding? Tur att de flesta tv- handlare är hyggliga och låter en byta.

Tror du får svaret om du titta på bokföringen för iaf Sharp, Sony och Panasonic, och säkert många fler TV-tillverkare, som går med rejäla förluster pga en vikande försäljning. Om det sen beror på en vikande marknad, eller att man säljer för dåligt för att man har för dåliga apparater är nog svårt att avgöra, antagligen är det både och. Ibland glömmer folk, som i så många andra sammanhang, att tillverkarna faktiskt är företag som försöker tjäna pengar, inte några slags ideella skattefinanserade organisationer med uppgift att förse folket med fantastiska TV-apparater.

Köpte själv en 65" Sony HX923 för några dagar sedan, som ju har ett närmast astronomiskt pris. Men när man tittar på vad samma TV kostar i USA så ligger den på nästan samma pris där, vilket innebär att den nog faktiskt är ovanligt billig i Sverige med 25% moms + priser som brukar ligga rätt högt över de i USA. Det sägs ju att Sverige har Europas billigaste TV-apparater just nu, trots att vi antagligen har högsta momsen, isf är det ju inte så konstigt att lönsamheten är bristande.

Redigerat av Unregistered1413, 08 augusti 2012 - 01:12.

Postad 08 augusti 2012 - 02:25

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0
Kan det vara så att tv branchen tror att folk byter tv som mobiler nu förtiden kanske. Genom att spotta ut apparater med alla möjliga och omöjliga finnesser och div features locka oss att byta tv vart och vartannat år som de flesta gör med mobilerna. På rörtvn´s tid köpte man ny när den gamla pajade efter 10-15 år så tillverkarna hade inte femtielva olika modeller. Jag tror att de tillverkar alldeles för många modeller och storlekar för att få lönsamhet,massor av apparater blir nog aldrig sålda utan de får gå tillbaka och så läggs produktionen ner av den modellen trots en miljon tillverkade apparater. Hur många modeller och storlekar har Samsung t.ex Säkert en 50 , 60 olika totalt, den enda fördelen med det är väl att det finns nåt som passar alla plånböcker men priset är kanske att midend apparaterna får lite sämre kvalitet på bekostnad av det låga priset på budgetmaskinerna som måste finansieras på nåt sätt. Highend tror jag inte de vågar kompromissa med.

Postad 08 augusti 2012 - 09:36

Unregisteredc644197f
  • Unregisteredc644197f
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Thnx Askungen, skall testa. Har inte börjat pilla ännu. :unsure:

Postad 08 augusti 2012 - 10:10

Unregistered4629f1b6
  • Unregistered4629f1b6
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Askungen: hur har du din HX855 placerad? Min undran är egentligen om du besväras av speglingar eller att det blänker i bilden, om du har den i närheten eller mittemot ett fönster. Majure (inlägg en bit upp) var väldigt tydlig med att det speglade sig från ett fönster.

Postad 08 augusti 2012 - 12:00

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0
Det gör det. Har väggmonterat med arm så den går att vrida runt ,jag vet inte hur mycket men 150 grader skulle jag tro. Har fönster bakom mig så rullgardin är ett måste om man vill se på film dagtid och den bör vara tät mot fodret för ljusglipor är värre än ingen gardin alls . Men jag har en äldre sony också med matt yta och den speglar med. Finns det bara nån tv av idag som inte speglar ljus?

Postad 08 augusti 2012 - 12:14

Unregistered4629f1b6
  • Unregistered4629f1b6
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Det gör det. Har väggmonterat med arm så den går att vrida runt ,jag vet inte hur mycket men 150 grader skulle jag tro. Har fönster bakom mig så rullgardin är ett måste om man vill se på film dagtid och den bör vara tät mot fodret för ljusglipor är värre än ingen gardin alls . Men jag har en äldre sony också med matt yta och den speglar med. Finns det bara nån tv av idag som inte speglar ljus?

Ok. Jag har också väggmonterad men utan arm. TVn idag är en Sony40V5500, och den blir det också speglingar i, men inte så extremt, enligt min uppfattning. Men ska man njuta av film dagtid och det är soligt ute så måste jag också dra ner. Men det är nog sant som du skriver, att det görs nog inte många displayer idag som inte speglar.

Postad 08 augusti 2012 - 12:51

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Ok. Jag har också väggmonterad men utan arm. TVn idag är en Sony40V5500, och den blir det också speglingar i, men inte så extremt, enligt min uppfattning. Men ska man njuta av film dagtid och det är soligt ute så måste jag också dra ner. Men det är nog sant som du skriver, att det görs nog inte många displayer idag som inte speglar.

Tycker inte du också att glipor är jobbigare än ingen gardin alls,de blir så enormt påtagliga. Jag har inga problem med det faktum att rullgardin är ett måste det är bara att dra upp igen sen. Och den svenska sommaren kräver rullgardin 20 timmar om dygnet i nån månad eller två. Persienn däremot funkar inte alls.

Postad 08 augusti 2012 - 13:38

Unregisteredc644197f
  • Unregisteredc644197f
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Som du säger Askungen, persienner funkar inte alls. Däremot funkar det perfekt med öppna fönster eller persienner när jag bara masar mig till hörnet i soffan, då får jag kanske 25 grader mot tv'n. Perfekt. Skulle visserligen vara dödens för 3D men det har jag inte ens en tanke på att använda så..

Postad 08 augusti 2012 - 16:08

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0
Såg denna på MM idag (55").Oavsett hur svårt det är att bedöma prestanda i butiksmiljö så imponerade bilden på mig. Både svärtan och ljustrycket tilltalade mig så mycket att jag säkert skulle gilla tv'n ännu mer i gynnsam hemmamiljö. Priset på 19.900 kr var väl inte lika bra i så fall.

Postad 08 augusti 2012 - 16:23

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0
Brillor tillkommer, 6-700 spänn per par. Filter får man gratis frn Sony via kundtjänst. Summa totalt 22 c:a. Finns det bättre 55 för det priset? Kan vara värt att kolla, fet hög med deg är det och då vill man ju ha det bästa, min 46:a är jag mer än nöjd med

Postad 08 augusti 2012 - 18:49

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Philips har en del som är riktigt matta, har dock ingen själv så jag kan inte uttala mig mer än det jag sett i butik.

Postad 08 augusti 2012 - 18:53

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Tycker inte du också att glipor är jobbigare än ingen gardin alls,de blir så enormt påtagliga. Jag har inga problem med det faktum att rullgardin är ett måste det är bara att dra upp igen sen. Och den svenska sommaren kräver rullgardin 20 timmar om dygnet i nån månad eller två. Persienn däremot funkar inte alls.

Ett tips kan vara att använda träpersienner annars, som inte släpper igenom lika mkt ljus. Grymma dammsamlare dock :D

Såg denna på MM idag (55").Oavsett hur svårt det är att bedöma prestanda i butiksmiljö så imponerade bilden på mig. Både svärtan och ljustrycket tilltalade mig så mycket att jag säkert skulle gilla tv'n ännu mer i gynnsam hemmamiljö. Priset på 19.900 kr var väl inte lika bra i så fall.

Håller med. har sett den ett antal gånger och alltid tyckt de varit kanon (förutom bordstället som jag inte gillar alls) och den känns väldigt prisvärd.

Postad 08 augusti 2012 - 19:39

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Philips har en del som är riktigt matta, har dock ingen själv så jag kan inte uttala mig mer än det jag sett i butik.

Vet heller inget om Philips men forumet är inte precis överhopat med varken ris eller ros så jag gissar att det är mormor och morfar som är deras målgrupp :)

Postad 08 augusti 2012 - 20:02

Unregistered4629f1b6
  • Unregistered4629f1b6
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Vet heller inget om Philips men forumet är inte precis överhopat med varken ris eller ros så jag gissar att det är mormor och morfar som är deras målgrupp :)

Hehe, så du tror inte att mormor o morfar hänger här :)

Postad 08 augusti 2012 - 20:06

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Philips har ju tyvärr varit klart bättre på att bygga grejer än att sälja dem senaste åren, typiskt ingenjörsdrivet företag. T.ex. deras MothEye teknologi, ambilight (som jag önskar alla TV hade), bildbehandling, 21:9 tv osv.

Redigerat av Unregistered1413, 08 augusti 2012 - 20:06.

Postad 10 augusti 2012 - 17:11

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Köpte själv en 65" Sony HX923 för några dagar sedan, som ju har ett närmast astronomiskt pris. Men när man tittar på vad samma TV kostar i USA så ligger den på nästan samma pris där, vilket innebär att den nog faktiskt är ovanligt billig i Sverige med 25% moms + priser som brukar ligga rätt högt över de i USA. Det sägs ju att Sverige har Europas billigaste TV-apparater just nu, trots att vi antagligen har högsta momsen, isf är det ju inte så konstigt att lönsamheten är bristande.

Kan tipsa om att ElGiganten i helgen har 5000 kr i rabatt på HX923 modellerna. De är ju som HX855 fast bättre överlag (utom möjligtvis på 3D vad jag läst, inte testat själv dock). Helt otroligt svärta för att vara en LCD (ja, tom bättre än plasma i större svarta scener) iom att den är bakgrundsbelyst och med väl fungerande local dimming. HX855 är riktigt bra den också ska sägas, har svårt att tro att nån skulle bli besviken på dem.

Postad 11 augusti 2012 - 23:48

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Hej gentlemän och ägare till HX855!
Nu är det dags att byta ut min gamla stånkare där hemma, och efter en stund på prisjakt fastnade jag ganska direkt för denna skönhet.
Men en fråga till er som faktiskt har en hemma, hur är skärpan/upplösningen på blurayfilmer? Är den så där härligt knivskarp att bilden ser levande ut?

Hur är det uppdateringsfrekvensen i praktiken? På pappret ser det outstanding ut. Jag ser mycket actionfilmer och hockey på TV, allt som oftast i HD-format, och orkar inte med en TV som inte klarar snabba scener. För detta ändamål borde kanske en plasma vara bättre, men efter provtitt så upplever jag inte den här härliga knivskarpa upplösningen som man kan få med en LED.

Så, vad säger ni? Är en HX855 något för mig?

Postad 12 augusti 2012 - 02:27

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Hej gentlemän och ägare till HX855!
Nu är det dags att byta ut min gamla stånkare där hemma, och efter en stund på prisjakt fastnade jag ganska direkt för denna skönhet.
Men en fråga till er som faktiskt har en hemma, hur är skärpan/upplösningen på blurayfilmer? är den så där härligt knivskarp att bilden ser levande ut?

Hur är det uppdateringsfrekvensen i praktiken? På pappret ser det outstanding ut. Jag ser mycket actionfilmer och hockey på TV, allt som oftast i HD-format, och orkar inte med en TV som inte klarar snabba scener. För detta ändamål borde kanske en plasma vara bättre, men efter provtitt så upplever jag inte den här härliga knivskarpa upplösningen som man kan få med en LED.

Så, vad säger ni? är en HX855 något för mig?

det tycker jag nog, BD är grym bild likaså hdtv. OS matcherna flyter fint utan ryck eller lagg iallafall i hd, hdbilden är så bra att man tycker många sd sändningar är så kass att man knappt pallar och se på det. Jag har 46" hur 55" är vet jag inte. 3D brillor ingår inte! Men som sagt, skit in skit ut, gäller även denna.

Postad 12 augusti 2012 - 09:37

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

det tycker jag nog, BD är grym bild likaså hdtv. OS matcherna flyter fint utan ryck eller lagg iallafall i hd, hdbilden är så bra att man tycker många sd sändningar är så kass att man knappt pallar och se på det. Jag har 46" hur 55" är vet jag inte. 3D brillor ingår inte! Men som sagt, skit in skit ut, gäller även denna.

Det låter bra! Att SD blir kass när man drar upp det på 55" (eller till och med 46") är inget som kommer som en nyhet, eller som är specifikt för denna TV.
Mmm, jag får nog åka och titta på den. Tänkte försöka vara lite kylig, den har ju varit nere på dryga 15000, i och med det har butikerna visat att de faktiskt kan sälja den billigare än vad de kostar nu (17900).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.