Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 juni 2012 - 19:06

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Jag gillar högupplöst ljud.
Inget faller bort i min anläggning.
Har alltid strävat efter detta.
Det finns mycket ute på marknaden som inte förtjänas att säljas. Trist för konsumenterna.

Postad 29 juni 2012 - 19:24

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 1
Jag gillar bilar och spaghetti.
Inget glöms bort i min anläggning.
Har alltid strävat efter mening i livet.
Det finns mycket därute som inte borde luras på konsumenterna.

*Försöker hitta på nån mer klyschig oneliner, men orkar inte*

Redigerat av masse70, 29 juni 2012 - 19:25.

Postad 29 juni 2012 - 19:42

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
http://consumerist.c...ter-cables.html

The test was conducted. After 5 tests, none could determine which was the Monster 1000 cable or the coat hanger wire. Further, when music was played through the coat hanger wire, we were asked if what we heard sounded good to us. All agreed that what was heard sounded excellent, however, when A-B tests occured, it was impossible to determine which sounded best the majority of the time and which wire was in use. Needless to say, after the blind folds came off and we saw what my brother did, we learned he was right...most of what manufactures have to say about their products is pure hype. It seems the more they charge, the more hyped it is.

So you see, my friend, that is why I have joined up with this site (audioholics) because their approach to good sound and education to acquire good sound and video is based on science, not hype, hypnotics, placebo effects or wishful
thinking.

http://forums.audioh...412-post28.html

Håller fullständigt med. =)

Jag gillar den här med! ;)
http://www.testfakta...rticle14518.ece

Köper förövrigt mina på www.parvelito.se... billigt & bra!

Redigerat av skruvis, 29 juni 2012 - 19:54.

Postad 30 juni 2012 - 01:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Spela roll, om produkten säljer så finns det ju uppenbarligen en marknad för den.
ALLTSÅ en önskvärd produkt, det kan du aldrig snacka runt.

-Det finns fejkmediciner, alltså finns det en marknad och det är en önskvärd produkt.

Jag vill bara påpeka hur svagt argumentet är att bara för något finns, så är det en önskvärd produkt.

/ Inlägg redigerat. Det hade räckt med att dra upp fejkmediciner, budskapet hade gått fram direkt. Det andra var väldigt väldigt lågt.

Redigerat av Falcy, 30 juni 2012 - 08:45.

Postad 30 juni 2012 - 02:38

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0
Gött mycket folk som räknar navellud och inte har bättre saker för sig än att sitta och kivas på ett oviktigt forum om imaginära saker, kanske ni skulle träffas allihopa och skaffa er bättre saker att göra? Själv var jag på NERO, fett nice! För övrigt behöver de inte några feta kablar då de spelar så det distar i en hel stadskärna ;)

Postad 30 juni 2012 - 11:45

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Jag betalar gärna lite mer för mina bättre kablar.
Använder mig av märket SILK.
Imponerad av dess förmåga att separera ljudet i minsta detalj. Dom förmedlar en perfekt balans i ljudet. Grumlar inte till ljudet alls.

Postad 30 juni 2012 - 12:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Jag betalar gärna lite mer för mina bättre kablar.
Använder mig av märket SILK.
Imponerad av dess förmåga att separera ljudet i minsta detalj. Dom förmedlar en perfekt balans i ljudet. Grumlar inte till ljudet alls.

Glad att du är nöjd. :)

Postad 30 juni 2012 - 12:38

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Glad att du är nöjd. :)

Tack !
Tog lång tid innan jag hittade fram till något jag föredrar.
Det är ju omöjligt att testa sig fram bland alla kablar som finns.
Men till slut kan man nå fram.

Postad 30 juni 2012 - 14:37

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Jag har testat såväl signalkablar och högtalarkablar i en kompis anläggning vars värde ligger kring 500 000 kr.
I vissa fall har vi upplevt att vi hört skillnad - andra gånger inte. Några av gångerna har delar av lyssnarna inte upplevt någon skillnad medan andra har gjort det. Vi är alla olika. Jag förstår inte varför detta är så svårt att acceptera.
Sedan är jag helt övertygad om att det finns företag som skor sig på denna marknad genom att leverera enklare produkter och snygga förpackningar och ta hutlöst betalt för det.
Men jag tror och hoppas att det sunda förnuftet segrar och att alla som undrar om och i så fall vad det är för skillnad på kablar och kablar, tar hem och lyssnar med egna öron i den egna anläggningen.

Hur i vida en kabel är värd 20 000 kr eller inte och att detta skulle vara mer eller mindre brottsligt att ta så mycket betalt tycker jag är att skjuta bredvid målet. Visst om du bara tittar på skrotvärdet så är den inte värd så mycket kanske, men du köper ju inte metallen, du köper ju en upplevelse. På samma sätt som om du köper äkta konst så köper du inte duk och färg. Om du tycker att den upplevelsen som kabeln eller tavlan ger är värd prislappen så kanske du köper - om inte låter du bli. Svårare än så är det inte för mig.

Postad 30 juni 2012 - 15:10

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Jag har alltid upplevt en ganska stor skillnad mellan olika kablar, kontakter, lödningar, virningar mm. Jag upplever det som att microdetaljer (timbres transienter, dynamiken i övertoner) kommer fram på ett bättre sätt och ger ett tydligare ljud och instrumentkaraktärer. Sedan är det ju inte säkert att det alltid blir bättre med alla grejor. Beror så mycket på vad man kopplar för något. Det får ju inte finnas några andra flaskhalsar om det ska höras.

Postad 30 juni 2012 - 15:55

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Jag har alltid upplevt en ganska stor skillnad mellan olika kablar, kontakter, lödningar, virningar mm. Jag upplever det som att microdetaljer (timbres transienter, dynamiken i övertoner) kommer fram på ett bättre sätt och ger ett tydligare ljud och instrumentkaraktärer. Sedan är det ju inte säkert att det alltid blir bättre med alla grejor. Beror så mycket på vad man kopplar för något. Det får ju inte finnas några andra flaskhalsar om det ska höras.

Bra! Nu förstår dom andra vad det handlar om.
Tack

Jag har testat såväl signalkablar och högtalarkablar i en kompis anläggning vars värde ligger kring 500 000 kr.
I vissa fall har vi upplevt att vi hört skillnad - andra gånger inte. Några av gångerna har delar av lyssnarna inte upplevt någon skillnad medan andra har gjort det. Vi är alla olika. Jag förstår inte varför detta är så svårt att acceptera.
Sedan är jag helt övertygad om att det finns företag som skor sig på denna marknad genom att leverera enklare produkter och snygga förpackningar och ta hutlöst betalt för det.
Men jag tror och hoppas att det sunda förnuftet segrar och att alla som undrar om och i så fall vad det är för skillnad på kablar och kablar, tar hem och lyssnar med egna öron i den egna anläggningen.

Hur i vida en kabel är värd 20 000 kr eller inte och att detta skulle vara mer eller mindre brottsligt att ta så mycket betalt tycker jag är att skjuta bredvid målet. Visst om du bara tittar på skrotvärdet så är den inte värd så mycket kanske, men du köper ju inte metallen, du köper ju en upplevelse. På samma sätt som om du köper äkta konst så köper du inte duk och färg. Om du tycker att den upplevelsen som kabeln eller tavlan ger är värd prislappen så kanske du köper - om inte låter du bli. Svårare än så är det inte för mig.

Supert bra.
Svårare är det inte

Postad 30 juni 2012 - 16:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 308 inlägg
  • 2

Jag gillar högupplöst ljud.
Inget faller bort i min anläggning.
Har alltid strävat efter detta.
Det finns mycket ute på marknaden som inte förtjänas att säljas. Trist för konsumenterna.

Fast du hade kunnat få bättre ljud med dyrare/bättre högtalare, och en billigare förstärkare, samt högtalarkablar från Biltema eller ÖoB. Det beror på att kablarna har en så extremt liten påverkan på signalen jämfört med övriga komponenter i signalkedjan. De "sanningar" du lägger fram hade kunnat anses vara mer rimliga om det hade handlat om riktigt dyra/bra högtalare i ett bra rum. Först då hade det funnits en verklig chans att höra de eventuella skillnader som finns mellan två olika kablar. Att sitta i ett vanligt vardagsrum med högtalare för 5000kr och påstå att man hör stor skillnad på kablar är faktiskt lite... kul.

Själv kör jag med Supra classic till 804orna, och Biltemakabel i biorummet (683/HTM61/604s2).

Postad 30 juni 2012 - 16:42

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Bra! Nu förstår dom andra vad det handlar om.

Japp, att någon del i kedjan är felkonstruerad eller att placeboeffekten är starkare hos vissa än hos andra. :)

Postad 30 juni 2012 - 16:48

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Fast du hade kunnat få bättre ljud med dyrare/bättre högtalare, och en billigare förstärkare, samt högtalarkablar från Biltema eller ÖoB. Det beror på att kablarna har en så extremt liten påverkan på signalen jämfört med övriga komponenter i signalkedjan. De "sanningar" du lägger fram hade kunnat anses vara mer rimliga om det hade handlat om riktigt dyra/bra högtalare i ett bra rum. Först då hade det funnits en verklig chans att höra de eventuella skillnader som finns mellan två olika kablar. Att sitta i ett vanligt vardagsrum med högtalare för 5000kr och påstå att man hör stor skillnad på kablar är faktiskt lite... kul.

Själv kör jag med Supra classic till 804orna, och Biltemakabel i biorummet (683/HTM61/604s2).

Ok, jag vill inte förringa din upplevelse men en flätad bra högtalarkabel är mer avslöjande.
Jag säger inte att ditt låter illa för det gör det inte men tror dina högtalare har mer att ge..

Japp, att någon del i kedjan är felkonstruerad eller att placeboeffekten är starkare hos vissa än hos andra. :)

Tyvärr, olärbar.. :wacko:
Prova lite själv så får du se..

Postad 30 juni 2012 - 17:05

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Tyvärr, olärbar.. :wacko:

Detsamma. Tyvärr.

Prova lite själv så får du se..

Det har jag gjort, insett, och blivit mycket klokare.

Postad 30 juni 2012 - 18:38

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Ge inte upp sök vidare min vän

Postad 30 juni 2012 - 19:41

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Man måste väl i lagens namn ha lite distans till hifi och andra saker ?

Måste man, i ett blindtest så hörde ingen skillnad mellan galgen & kabeln.. Jag har lärt mig att många lyssnar med ögonen därför tror många att jag sitter & sover när jag är på mässor eller lyssnar i butik mm. etc.. eftersom jag alltid (nja nästan) lyssnar med ögonen stängda... Det är det som är så skönt med musik när man njuter av att lyssna & när man flyter ihop med musiken så spelar det ingen roll om högtalarna hänger i trådgalgar eller står på 500kg betongsocklar man bara njuter oavsett musik & musiksmak & plötsligt inser man vad hifi handlar om, nämligen att njuta!

Mina frontar är kopplade med något som heter acoustic silver line 2,5mm2 vad det är för något vet jag inte det var stuvbitar jag fick av AH-ljudteknik i Lund sen har jag monster cable liggandes någon 4-ledare 1,5mm2 då 10meter tror jag det är har aldrig varit kopplad kommer aldrig att använda den heller tror jag!
(edit: kabeln heter Monster XPCI-4)

Vill man läsa lite om gör det själv mm. så läs här. http://www.lts.a.se/lts/artiklar

Edit2: Men däremot kan jag hålla med om att det man gör i sin egna anläggning oavsett om det är bara att ställa slutsteget på filtfötter till att stoppa in större glättningskondensatorer eller byta ut till feta kablar samt byta lysdioder till blåa, gör jag något sådant gör jag det för att jag känner mig tillfreds men jag tror inte att det egentligen höjer kvalitén på ljudet men jag mår bättre & när man mår bättre så låter det bättre för då letar man inte fel utan njuter istället!

Redigerat av skruvis, 30 juni 2012 - 20:02.

Postad 30 juni 2012 - 20:05

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Måste man, i ett blindtest så hörde ingen skillnad mellan galgen & kabeln.. Jag har lärt mig att många lyssnar med ögonen därför tror många att jag sitter & sover när jag är på mässor eller lyssnar i butik mm. etc.. eftersom jag alltid (nja nästan) lyssnar med ögonen stängda... Det är det som är så skönt med musik när man njuter av att lyssna & när man flyter ihop med musiken så spelar det ingen roll om högtalarna hänger i trådgalgar eller står på 500kg betongsocklar man bara njuter oavsett musik & musiksmak & plötsligt inser man vad hifi handlar om, nämligen att njuta!

Mina frontar är kopplade med något som heter acoustic silver line 2,5mm2 vad det är för något vet jag inte det var stuvbitar jag fick av AH-ljudteknik i Lund sen har jag monster cable liggandes någon 4-ledare 1,5mm2 då 10meter tror jag det är har aldrig varit kopplad kommer aldrig att använda den heller tror jag!
(edit: kabeln heter Monster XPCI-4)

Vill man läsa lite om gör det själv mm. så läs här. http://www.lts.a.se/lts/artiklar

Edit2: Men däremot kan jag hålla med om att det man gör i sin egna anläggning oavsett om det är bara att ställa slutsteget på filtfötter till att stoppa in större glättningskondensatorer eller byta ut till feta kablar samt byta lysdioder till blåa, gör jag något sådant gör jag det för att jag känner mig tillfreds men jag tror inte att det egentligen höjer kvalitén på ljudet men jag mår bättre & när man mår bättre så låter det bättre för då letar man inte fel utan njuter istället!

EKK och EKKX är skräp jämfört med mer avancerade konstruktioner.
Tro mig jag har lyssnat på dessa dunderkablar men har aldrig blivit imponerad.
Jovisst ett rätt fram ljud blir de men ingen finess eller högupplöst ljud.
Skinneffekten är illa på EKK.

Redigerat av Leif B, 30 juni 2012 - 20:07.

Postad 30 juni 2012 - 20:21

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

EKK och EKKX är skräp jämfört med mer avancerade konstruktioner.
Tro mig jag har lyssnat på dessa dunderkablar men har aldrig blivit imponerad.
Jovisst ett rätt fram ljud blir de men ingen finess eller högupplöst ljud.
Skinneffekten är illa på EKK.

Skineffekten är försumbar! Jag hade privilegiet att prata om just strömförträngning med en anställd från elektroniklaboratoriet i köpenhamn & han bara skrattade & sa att skineffekten är just försumbar.. jag vet inte, men han borde veta tycker man?

Hittade detta på Faktiskt!

Morello wrote:
DC-resistansen är 0.034 ohm för 2.5 meter kabel. Vid 20 kHz är resistansen 0.034*1.16=0.039 ohm.

Nivåfallet vid 20 kHz blir 0.02 dB. Tycker du att detta är relevant och bör föranleda trick för att reducera skinneffekte från en "worst case"-kabel, dvs en enkardelig kabel. Tex EKK. Postad bild

Jag menar med emfas att diskussionen om skinneffekt från audiokabelbranchen är inget annat än ren nonsens.

Scrolla ner till: Morello Mätexpert ;)
http://www.faktiskt....wtopic&p=147858

Redigerat av skruvis, 30 juni 2012 - 20:22.

Postad 01 juli 2012 - 08:00

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Skineffekten är försumbar! Jag hade privilegiet att prata om just strömförträngning med en anställd från elektroniklaboratoriet i köpenhamn & han bara skrattade & sa att skineffekten är just försumbar.. jag vet inte, men han borde veta tycker man?

Hittade detta på Faktiskt!

Scrolla ner till: Morello Mätexpert ;)
http://www.faktiskt....wtopic&p=147858

Inget är försumbart om man vill ha det bästa ljudet.
Köper inte det. Man hör skillnad.

Postad 01 juli 2012 - 09:09

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
Har nu dolt ett antal inlägg som inte tillför tråden någonting. Sånna här trådar spårar alltid ur, det vet vi. Men ska tråden hållas öppen så diskutera med varandra på ett respektfullt sätt så det inte blir en sandlåda tack!

Postad 01 juli 2012 - 11:58

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Väldigt ofta är skillnaderna så små att de "drunknar" i örats brister, även om de ibland är lätt mätbara., och "inget" är som de allra flesta begriper en grov överdrift och direkt felaktigt.

Postad 01 juli 2012 - 12:10

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Väldigt ofta är skillnaderna så små att de "drunknar" i örats brister, även om de ibland är lätt mätbara., och "inget" är som de allra flesta begriper en grov överdrift och direkt felaktigt.

Har säkert med att göra hur kräsen och vad man vill uppnå med sin hobby.
Måste tillägga att man kan likaväl digga musik med en billig radio som den dyraste anläggningen.

Postad 01 juli 2012 - 12:31

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 1

Nej. Vår hörsels begränsningar har i det här avseendet inget som helst med "kräsen" att göra.

Vissa skillnader ÄR rent faktiskt så små att vi inte har en chans att uppfatta dem.

Den som påstår något annat har helt enkelt FEL.

Postad 01 juli 2012 - 13:34

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Det finns märkbara skillnader & det finns mätbara skillnader!

Redigerat av skruvis, 01 juli 2012 - 13:35.

Postad 01 juli 2012 - 13:37

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Nej. Vår hörsels begränsningar har i det här avseendet inget som helst med "kräsen" att göra.

Vissa skillnader ÄR rent faktiskt så små att vi inte har en chans att uppfatta dem.

Den som påstår något annat har helt enkelt FEL.

Helt säker på att det finns skillnader även om dom är svåra att höra.
Däremot är hörselminnet väldigt dåligt. Tar de för lång tid att växla mellan 2 kablar så KAN det vara svårt att höra skillnaden, helst ska man ha en snabb omkopplare mellan de olika alternativen.
Men att höra skillnaden från två liknande konstruktioner i samma prisklass, t.e.x. +-300 kr är ju väldigt svårt att höra.
Vissa kablar är som sagt väldigt lika... men kan ha olika priser...

Redigerat av Leif B, 01 juli 2012 - 13:38.

Postad 01 juli 2012 - 13:50

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Jag har ett förslag då jag ALDRIG vart med om att en kabeldebatt slutat bra, förbjud dessa på forumet helt.

Vi har ett läger som gillar snokar och ett som inte tycker det gör någon skillnad alls.

Det lär ju inte ändras heller, och forumet blir bara ett sämre ställe då det alltid kastas flamebaits till höger och vänster.

Postad 01 juli 2012 - 13:55

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Jag har ett förslag då jag ALDRIG vart med om att en kabeldebatt slutat bra, förbjud dessa på forumet helt.

Vi har ett läger som gillar snokar och ett som inte tycker det gör någon skillnad alls.

Det lär ju inte ändras heller, och forumet blir bara ett sämre ställe då det alltid kastas flamebaits till höger och vänster.

Helt rätt debatten ska stå mellan dom som hör skillnaden.
Dom som inte hör det är ju nöjda med kablar för en femtilapp.

Postad 01 juli 2012 - 14:35

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Jag tror att det gjorts försök förut där det uttryckligen stått i headern att det gällt "önskar kabeltips - alltså inte för och emot". Men tyvärr tycks det finnas element på forumet som inte gått ut grundskolan och därför inte förstår vad den bokstavskombinationerna betyder, utan de ska ändå in och svara "det finns inga skillnader". Respektlöst för andras åsikter tycker jag.

Postad 01 juli 2012 - 16:38

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 1

utan de ska ändå in och svara "det finns inga skillnader". Respektlöst för andras åsikter tycker jag.

Det kallas inte respeklöst utan det kallas fakta & består av 5 bokstäver varken mer varken mindre & bildar ett ord som varje människa med lite läsförståelse borde kunna tolka!

Men du har helt rätt att kabeln påverkar ljudet är en åsikt & ingen fakta, där är vi helt överens & det är bra att du tydliggjorde det med tanke på att topicen för denna tråd är "Skillnad på dyra och billiga kablar?" & svaret är givetvis som du påpekade bara en åsikt att det är en skillnad medan faktan säger nej där är ingen skillnad jag är så oändligt glad att du tydliggjorde detta! Tackar dig av hela mitt hjärta! TACK! =)

Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare

Postad 01 juli 2012 - 17:37

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Sandlådenivå, verbaljudo och retorikbrottning är vad dessa trådar förvandlas till.

Postad 01 juli 2012 - 17:46

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Kul att jag kunde sprida lite ljus och glädje i ditt liv....
Det är fortfarande respektlöst när trådskaparen BER att inte förvandla detta till en för och emot debatt - och inte respektera detta.
Det är ju som att skapa en tråd där man vill prata om vilken BMW man ska välja och sedan svara att det är bara Audi som gäller resten är skit.
Men det är som kineserna säger: det är bara rädda hundar som skäller och just nu så tycker jag att käftarna glappar lite väl mycket från de icke troende.

Postad 01 juli 2012 - 18:10

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Det är fortfarande respektlöst när trådskaparen BER att inte förvandla detta till en för och emot debatt - och inte respektera detta.
Det är ju som att skapa en tråd där man vill prata om vilken BMW man ska välja och sedan svara att det är bara Audi som gäller resten är skit.
Men det är som kineserna säger: det är bara rädda hundar som skäller och just nu så tycker jag att käftarna glappar lite väl mycket från de icke troende.

Nu handlar det om kablar..
Jag skulle inte välja mellan en kabel för typ 50 spänn och 500 spänn.
Där tar jag den billiga alla dagar i veckan.
Jag har själv svårt för att höra någon skillnad i denna prisligan.
Nej det behövs bättre doningar, man kan ju tänka sig en signalkabel och där man behöver betala minst en tusenlapp för bra kontakter och sen plus en bra kabel.
Vi landar runt 2 tusingar där det börjar hända lite.

Postad 01 juli 2012 - 18:33

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Perfekt då gäller det inte mig eftersom min TRO på att kablarna inte har någon hörbar påverkan är mitt TROENDE! ;)
Så nu väntar vi på di glappande käftarna som hittils inte presenterat någon fakta?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Redigerat av skruvis, 01 juli 2012 - 18:38.

Postad 01 juli 2012 - 20:15

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

En grov nätkabel ger mer attack i basen. Typ mer kontroll. Det hör man vid en blindtest tom.
För tunn nätkabel stryper strömmen.
Vem vill strypa strömmen?

Du vet hur "grova" kablarna är fram till vägguttaget/proppskåpet, va?

Att sista metern skulle påverk så mycket är inte möjligt.

Postad 01 juli 2012 - 20:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Gött mycket folk som räknar navellud och inte har bättre saker för sig än att sitta och kivas på ett oviktigt forum om imaginära saker, kanske ni skulle träffas allihopa och skaffa er bättre saker att göra?

Det är knappast oviktiga saker när många nybörjare och andra blir lurade att köpa dyra overksamma prylar som inte ger någon verklig skillnad.
Sen så har jag flera gånger föreslagit träffar men det är alltid en grupp som vägrar. Du kan gissa vilka :)

Jag förstår inte varför detta är så svårt att acceptera.

Jag har svårt att förstå varför vissa fortfarande inte förstår hur lätt man kan inbilla sig saker. Total avsaknad av självinsikt vill jag påstå.

Postad 01 juli 2012 - 20:18

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Jag har full respekt för om någon annan tycker annorlunda än mig och jag försöker inte övertala den andra parten att denne har fel. Det upplever jag är den stora skillnaden. Du får gärna hävda att det måste gå att sätta in i en ekvation för att existera. Det är ok. Men för min del så vet jag att jag upplever skillnader mellan olika kablar. Jag behöver inte övertyga någon annan om att alla andra måste tycka så. Och anledningen till att jag vet att det inte är hjärnspöken (de gånger jag hör skillnad) är att min beskrivning över hur ljudet förändrats överensstämmer med de andra.
Jag vet att du inte kommer tro/tycka som jag och tvärt om. Så jag släpper detta nu och går vidare med andra trådar.

Postad 01 juli 2012 - 20:21

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Du vet hur "grova" kablarna är fram till vägguttaget/proppskåpet, va?

Att sista metern skulle påverk så mycket är inte möjligt.

Hade du läst lite mer noggrant så hade sett tillägget att det är bra om man byter hela vägen till proppskåpet.
Men 1,5mm2 är det ofta mellan skåpet och uttaget.
0,75mm2 har de flesta apparaterna

Postad 01 juli 2012 - 20:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Mitt förslag är detta: Att de som påstår att de hör stora skillnader på kablar och oss skeptiska möts upp en helg för kontrollerade tester. Jag lovar att aldrig mer ifrågasätta skillnader på kablar om dessa personer fixar dessa kontrollerade tester.
Det vore väl trevligt för vissa att motbevisa mig och massa andra personer?

Postad 01 juli 2012 - 20:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Jag har full respekt för om någon annan tycker annorlunda än mig och jag försöker inte övertala den andra parten att denne har fel. Det upplever jag är den stora skillnaden. Du får gärna hävda att det måste gå att sätta in i en ekvation för att existera. Det är ok. Men för min del så vet jag att jag upplever skillnader mellan olika kablar. Jag behöver inte övertyga någon annan om att alla andra måste tycka så. Och anledningen till att jag vet att det inte är hjärnspöken (de gånger jag hör skillnad) är att min beskrivning över hur ljudet förändrats överensstämmer med de andra.
Jag vet att du inte kommer tro/tycka som jag och tvärt om. Så jag släpper detta nu och går vidare med andra trådar.

Du visar knappast respekt när du ogillar att skeptiker skriver i tråden. Du behöver inte övertyga någon heller men då får du inse att många av oss kommer tolka dina påstående som icke verkliga skillnader, vilket det redan finns rejält med empiri som visar att många inbillar sig saker som inte finns.

Postad 01 juli 2012 - 20:27

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Du visar knappast respekt när du ogillar att skeptiker skriver i tråden. Du behöver inte övertyga någon heller men då får du inse att många av oss kommer tolka dina påstående som icke verkliga skillnader, vilket det redan finns rejält med empiri som visar att många inbillar sig saker som inte finns.

Tror inte en enda av de som påstår sig höra skillnad mellan olika kablar vågar ställa upp på ett test.

/Fredrik

Postad 01 juli 2012 - 20:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0
Nej de gör ju aldrig det! Hur kan det komma sig?

Postad 01 juli 2012 - 20:32

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Tror inte en enda av de som påstår sig höra skillnad mellan olika kablar vågar ställa upp på ett test.

/Fredrik

Jag ställer upp men väljer kablar och elektronik.

Postad 01 juli 2012 - 23:27

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 2

Helt säker på att det finns skillnader även om dom är svåra att höra.

"Inget är försumbart" - tja, vad skall man svar någon som är immun mot input?

Käre Leif B, Jag har nog aldrig stött på någon som på ett lika vansinnigt oseriöst sätt som du lyckas med konststycket att ALDRIG NÅGONSIN begripa hur man hanterar situationer när man bevisligen har fel.

Det vore klädsamt om du någon gång ibland uttryckte din medvetenhet om de stolligheter ditt tangentbord genererar, och kanske t o m bekräftade att du är medveten om vad som faktiskt inträffat.

Att du gång på gång uttrycker dig oseriöst och kategoriskt på en nivå som sällan skådats i forumet genererar en hel del badwill, och i all välmening skulle jag önska att du kunde skärpa dig.

Om detta skulle vara omöjligt av medicinska eller andra skäl, meddela mig via pm eller i tråden så lovar jag att visa erfoderlig förståelse och hänsyn.

I all välmening...

Postad 01 juli 2012 - 23:37

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Helt rätt debatten ska stå mellan dom som hör skillnaden.
Dom som inte hör det är ju nöjda med kablar för en femtilapp.

Och bara de som tror på gud får debattera om huruvida han finns eller inte... ;)

Postad 02 juli 2012 - 00:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Jag ställer upp men väljer kablar och elektronik.

1. När och hur?
2. Är du med på att vi undersöker kablarna sen om du märker någon skillnad?
3. Om du märker en skillnad, är du även med på och testar kablar som vi väljer?

Postad 02 juli 2012 - 06:03

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

1. När och hur?
2. Är du med på att vi undersöker kablarna sen om du märker någon skillnad?
3. Om du märker en skillnad, är du även med på och testar kablar som vi väljer?

1. Hos mig, när som helst.
2. Absolut.
3. Det går bra.

Postad 02 juli 2012 - 09:25

Viggan
  • Viggan
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Tycker detta kan bli både intressant och trevligt.

Vi får lämna fördommarna hemma och se vem som lyckas bevisa sin tes.

Postad 02 juli 2012 - 10:04

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0
Skulle vara intressant om någon beskrivit upplevda skillnader mellan två kablar vid utvärdering istället. Nu blir det mest kategoriska uttalanden typ "det blir stor skillnad med dyrare kablar". Jag litar på det folk säger sig ha upplevt, men det skulle som sagt säga mig mer med A-B jämförelser.

Postad 02 juli 2012 - 10:26

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Skulle vara intressant om någon beskrivit upplevda skillnader mellan två kablar vid utvärdering istället. Nu blir det mest kategoriska uttalanden typ "det blir stor skillnad med dyrare kablar". Jag litar på det folk säger sig ha upplevt, men det skulle som sagt säga mig mer med A-B jämförelser.

Jag har märkt ett mer detaljerat ljud och mer naturligt.
Dvs förmågan att plocka fram detaljer och att speciellt i diskanten få ett renare ljud.
Kanske du har hört en diskant som låter likadant och utan den där extrema detaljeringsgraden.
Diskanten hänger med bättre i nyanserna so plockas fram, naturligt ljud och inte massa dist som förvränger signalen.

Ljudet blir tyngdlöst. Lättflytande och "hinner" med att återskapa nyanserna. Ingen väsande och samma ljud jämt.

Så svårt att med ord att beskriva men jag gjorde ett försök här.

Redigerat av Leif B, 02 juli 2012 - 10:27.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.