Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny TV. LG 55LM620T?

234 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 januari 2013 - 08:30

Awen
  • Awen
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Någon som kan posta deras kalibrerade värden för denna tv´s bildjusteringar (contrast/brightness) samt gärna färgkorrektion?
Beställde nyss en nämligen.

Postad 28 januari 2013 - 08:39

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Någon som kan posta deras kalibrerade värden för denna tv´s bildjusteringar (contrast/brightness) samt gärna färgkorrektion?
Beställde nyss en nämligen.

Fast du kan ju inte tro att någon annans kalibrerade värden skulle kunna tillämpas rakt av hos dig?

En kalibrering görs ju mot varje källa, så du kommer inte få samma resultat med annan källa, annan tv och annat rum osv.

Däremot kan de ju förstås ge iaf en liten fingervisning.

Postad 28 januari 2013 - 13:16

Unregisteredbf726af6
  • Unregisteredbf726af6
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Kolla annonsen i dagens Metro ang denna tv... Dock 50 tummaren...

Postad 28 januari 2013 - 13:43

Unregisteredbdae541f
  • Unregisteredbdae541f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
För oss utan Metro får du gärna berätta vad som stod :)

Postad 28 januari 2013 - 13:59

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Finns väl inte i femtio tum?

Postad 28 januari 2013 - 15:53

Awen
  • Awen
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Fast du kan ju inte tro att någon annans kalibrerade värden skulle kunna tillämpas rakt av hos dig?

En kalibrering görs ju mot varje källa, så du kommer inte få samma resultat med annan källa, annan tv och annat rum osv.

Däremot kan de ju förstås ge iaf en liten fingervisning.

Jo, jag vet att någon annans inställningar inte kan tillämpas rakt av hos mig och att minimala skillnader från apparat till apparat gör att man inte kan "härma" någon annans kalibrering och mena att man kalibrerat sin egen korrekt, men som du säger ger det ju en fingervisning och riktvärden om man inte tänkt eller orkar investera i en "proffs-kalibrering" av sin tv själv.

Eftersom http://www.hdtvtest.co.uk är så dryga och inte skriver ut några riktvärden på deras kalibrering så tänkte jag att det kunde vara intressant om någon gjort exempelvis en kalibrerad dag och kväll/natt-profil på sin tv som de kunde dela med sig av här.

Postad 28 januari 2013 - 16:30

Unregisteredbf726af6
  • Unregisteredbf726af6
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jao, nu ligger ju blaskan kvar på jobbet och hittar inte på webben, men det var med största säkerhet en 50 620t för 5990:- vilket kände billigt när jag såg annonsen...

Postad 28 januari 2013 - 20:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0
LG tillverkar ingen 50" LCD/LED.

TVn du har sett är troligtvis en plasma.

Redigerat av Ageve, 28 januari 2013 - 21:18.

Postad 01 februari 2013 - 13:08

Awen
  • Awen
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Tänkte dela med mig av bildinställningarna jag kom fram till funkar bäst på denna tv med källa Oppo-BDP93 samt filmen Prometheus.

Energy Saving: Off (Minimum på kväll/natt)
Picture Mode: Expert 1
Backlight: 68
Contrast: 77 (68-77)
Brightness: 60
H. sharpness: 16
V. sharpness:16

Expert Control
Dynamic Contrast: Off
Super Resolution: Off
Colour Gamut: BT709/Standard
Edge Enhancer: Off
Colour Filter: Off
Gamma: 1,9

White Balance
Colour Temp: Medium
Method: 2 points
Pattern: Outer
Red: -5
Green: +5
Blue: 0

Colour Management
Red: Sat 2, Tint 0, Lumi 2
Green: 2, 0, 2
Blue: 2, 0, 2
Cyan: 3, 0, 3
Yellow: 2, 0, 2

Picture Control
Noise Reduction: Off
MPEG Noise Reduction: Off
Black Level: Low
Trumotion: Off

Aspect Ratio: Just Scan

Redigerat av Awen, 02 februari 2013 - 11:32.

Postad 04 februari 2013 - 21:02

hyllplan
  • hyllplan
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Tänkte dela med mig av bildinställningarna jag kom fram till funkar bäst på denna tv med källa Oppo-BDP93 samt filmen Prometheus.

Energy Saving: Off (Minimum på kväll/natt)
Picture Mode: Expert 1
Backlight: 68
Contrast: 77 (68-77)
Brightness: 60
H. sharpness: 16
V. sharpness:16

Expert Control
Dynamic Contrast: Off
Super Resolution: Off
Colour Gamut: BT709/Standard
Edge Enhancer: Off
Colour Filter: Off
Gamma: 1,9

White Balance
Colour Temp: Medium
Method: 2 points
Pattern: Outer
Red: -5
Green: +5
Blue: 0

Colour Management
Red: Sat 2, Tint 0, Lumi 2
Green: 2, 0, 2
Blue: 2, 0, 2
Cyan: 3, 0, 3
Yellow: 2, 0, 2

Picture Control
Noise Reduction: Off
MPEG Noise Reduction: Off
Black Level: Low
Trumotion: Off

Aspect Ratio: Just Scan

Awen, hur kom du fram till inställningarna, använde du någon kalibreringsskiva?

Redigerat av hyllplan, 04 februari 2013 - 21:04.

Postad 04 februari 2013 - 22:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0
De där inställningarna är helt fel.

Kalibrering med DVE HD kombinerat med AVS-forums testbilder ger helt annat resultat.

Brightness ska inte över 51, då klipper vitt.

Gamma ska vara 2.2, inte 1.9.

Färgtemp ska vara varm.

Kontrasten ska vara högre (reglaget är mer ljus än kontrast egentligen).

Färgerna är garanterat inte rätt heller. Jag fick ändra en hel del för att alla testmönster skulle se rätt ut med de olika färgfilterna som finns i inställningsmenyn.

Det är lite kul att "color filter: off" står med som en rekommenderad inställning... Det är som sagt en funktion som används vid inställning/kalibrering, aldrig annars (om man inte vill ha en bild som är helt röd, grön eller blå då ;) )

Det samma gäller "points: high". Det är (bland annat) där man kalibrerar vitbalans/färg, varje färg har ett värde för high och ett för low, därav benämningen 2-point.

En bra början om man inte vill köpa DVE:
http://www.avsforum....mp4-calibration

Ett exempel ("Flashing Primary Colors" och "Flashing Color Bars" efter kalibrering):

(Bilder tagna med iPhone 5, orkade inte ta fram systemkameran)
Bifogad fil  colors_korrekt.jpg   130,34K   20 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 05 februari 2013 - 01:04.

Postad 07 februari 2013 - 15:07

davest
  • davest
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Intressant! Ageve, har du någon källhänvisning eller faktaunderlag på dina påståenden? Det vore grymt!
Jag kör på nån konf jag hittade på avsforum i en av typ 4-5 trådar, nån som testat med skiva och nån disneybluray:

Setting Expert 1 isf
Backlight 35
Brightness 52
H Sharp. 0
V Sharp 0
Contrast 97
Colour 49
Tint R2

Expert Control
Dynamic Con Off
Super Res. On
Colour Gam BT709
Edge Enh. Off
Colour Fil. Off
Expert Pattern Grayed Out
Gamma 2.2

White Balance
Colour Temp Medium
Method 20 Point IRE
Pattern Outer
IRE 100
Luminance 130
Red 0
Green 0
Blue 0

Colour Management
Green S-10,T0,L13
Blue S1,T0,L20
Magenta S-5,T0,L10
Yellow S-10,T0,L0
Red S10,T20,L0

Picture Options
Noise Red Off
Mpeg Noise OFF
Black Lev. Low
Real Cin Off (On for Bluray)
Eyecare Off
TruMotion Off

Vidare undrar jag om någon kör vridbart väggfäste? Vilka är bäst? Tips uppskattas!

Postad 09 februari 2013 - 13:58

JockeBlg
  • JockeBlg
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur man ställer in bilden för MediaLink, inställningarna jag gjort verkar inte slå igenom om jag ser på film via min Plex-server på MediaLink. Alla filmer ser ut som en lågbudget tv-serie typ Glamour. Väljer jag däremot att ansluta till min Plex-server via ingångslistan på TV:n och se samma film så ser det bra ut. Nackdelen med detta är ju att MediaLink har ett snyggare och smidigare gränssnitt. Edit: Hittade en lösning själv, det gick visst att ändra inställningarna för detta separat under Q.Menu

Redigerat av JockeBlg, 09 februari 2013 - 14:24.

Postad 09 februari 2013 - 14:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0

Intressant! Ageve, har du någon källhänvisning eller faktaunderlag på dina påståenden? Det vore grymt!

Förstår inte riktigt vad du menar med det.

Kalibrering/justering är unik för varje TV, dvs det finns inga färdiga inställningar som ger korrekt bild. Däremot finns det grundinställningar för en specifik modell som kan fungera som utgångsläge. Dessa har jag skrivit i tråden, och inget av det behöver "bevisas" eftersom det är standarder, t ex gamma 2,2.

DVE HD Basics och Avsforums testmönster kommer man ganska långt med, med inte hela vägen (för bästa möjliga bild är det professionell kalibrering som gäller).

Postad 10 februari 2013 - 13:03

davest
  • davest
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

text

Ja, du skriver ett gäng påståenden utan några källor eller utan att underbygga argumenten. T.ex dessa fem:

1. De där inställningarna är helt fel.

2. Kalibrering med DVE HD kombinerat med AVS-forums testbilder ger helt annat resultat.

3. Brightness ska inte över 51, då klipper vitt.

4. Färgtemp ska vara varm.

5. Kontrasten ska vara högre (reglaget är mer ljus än kontrast egentligen).

Varför blir min naturliga fråga på samtliga :)

Postad 10 februari 2013 - 13:06

hyllplan
  • hyllplan
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej
Jag kan köra netflix via lg smart tv, buffrar ibland dock.
MEN exempelvis viaplay vill inte starta upp? (laddningsbilden, "bouncing helicopter" är det enda jag ser).
Är min bandbredd för klen eller vad? Har senast firmware (om det inte kommit nån ny senaste dagarna)
Mvh,
Johan

Postad 10 februari 2013 - 13:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0

Ja, du skriver ett gäng påståenden utan några källor eller utan att underbygga argumenten.

Ja, och då kanske det är läge för dig att ta reda på fakta innan du ifrågasätter allt.

Det är inte min mening att vara dryg, men vad av det jag har skrivit är det du hakar upp dig på?

Att ställa brightness på 60 som Awen tipsade om, kommer förutom att ge en risk för att vitt klipper (beroende på källan), dessutom göra att allt svart i bilden blir grått. 50-54 brukar det hamna på.

Att färgtempen ska vara varm behöver jag inte "bevisa" eftersom alla seriösa tester, av i stort sett alla TV-apparater och projektorer kommer fram till det. Det samma gäller gamma 2,2.

Kontrasten är mer ett ljusreglage på LGs LCD-TV (och många andra). Testa själv, så ser du det. Om källan klipper vitt, så är det den som ska justeras först, innan man rör kontrastreglaget i TVn.

Att jag starkt ifrågasatte ett inlägg beror helt enkelt på att det var fel. Man kan inte sitta och justera/kalibrera en TV med en random film. Det fungerar helt enkelt inte så. Det går inte heller att använda någon annans inställningar, eftersom du ställer in både källa och bildvisare vid kalibrering.

Redigerat av Ageve, 11 februari 2013 - 10:28.

Postad 10 februari 2013 - 16:53

hyllplan
  • hyllplan
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Hej
Jag kan köra netflix via lg smart tv, buffrar ibland dock.
MEN exempelvis viaplay vill inte starta upp? (laddningsbilden, "bouncing helicopter" är det enda jag ser).
Är min bandbredd för klen eller vad? Har senast firmware (om det inte kommit nån ny senaste dagarna)
Mvh,
Johan

Löste sig, verkar som den ladda ner nåt tog lite tid första gången sen verkar det lira

Postad 11 februari 2013 - 10:56

davest
  • davest
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

-

Redigerat av davest, 23 juni 2020 - 14:39.

Postad 11 februari 2013 - 17:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 1

Du är både dryg & otrevlig, utan någon direkt anledning.

Är jag?

Du ifrågasatte mitt inlägg, och jag svarade vänligt.

Du svarar sedan med:

Ja, du skriver ett gäng påståenden utan några källor eller utan att underbygga argumenten.

Om du inte tror på det du läser, så är det upp till dig att kontrollera om det stämmer eller inte. Att mina svar inte duger för dig är inte mitt problem, och du kan inte på allvar tro att du kommer någon vart med att anmäla mig för att jag försöker hjälpa till.

Dina ord är inte lag, vare sig här eller i verkliga livet

Personliga påhopp är inte tillåtet på forumet.

Redigerat av Ageve, 11 februari 2013 - 17:37.

Postad 11 februari 2013 - 20:46

davest
  • davest
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

-

Redigerat av davest, 23 juni 2020 - 14:38.

Postad 11 februari 2013 - 21:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0
Att du orkar...

Redigerat av Ageve, 11 februari 2013 - 21:25.

Postad 12 februari 2013 - 02:23

ajrop52
  • ajrop52
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Någon skrev någonstans att TP-links USB dongen fungerar. Jag köpte den men LG tven säger att den ej stöds!
Oaceptabelt när tillverkare vill tjäna på sina tillbehör. Tycker det är nackdel för konsumenterna och konkurrensen.

Postad 12 februari 2013 - 11:52

Unregistered88091554
  • Unregistered88091554
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Antagligen helt fel tråd, men har någon här erfarenhet av LG 55LM649T? Den finns inte på prisjakt vad jag kan se, men Webhallen säljer den för 11.990:-

Jag kollade på LG's egna hemsida och vid en jämförelse mellan denna, 620 och 660 så verkar denna vara väldigt lik 660 förutom att den är vit, och att man inte får med Magic Remote.
Den har också något kallat "Simplink (HDMI CEC)", som jag efter lite googlande hittade som en funktion som kan sätta på och stänga av TV'n (eller om det var någon enhet kopplad till den) samtidigt.

Em Magic Remote kostar ca 700:- så totalt skulle teven med kontroll gå på under 13k medan 660 med samma spec och utseende (förutom färgen då) ligger på över 14k?

Visst, småpotatis, men min fråga är: Skiljer det något annat mellan dessa maskiner? Är det så att 649 räknas som gråimport och inte faller under den svenska supporten om man får fel på den?

Färgen stör mig inte alls, speciellt med tanke på att den ska hängas upp i en vitlaserad tevemöbel... Men jag lägger hellre nån tusing till för att få ett "säkrare" köp. ;)

Edit: Hittade den visst på prisjakt, men det verkar inte vara någon storsäljare precis ;)

Redigerat av Unregistered88091554, 12 februari 2013 - 11:56.

Postad 12 februari 2013 - 20:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0

Någon skrev någonstans att TP-links USB dongen fungerar. Jag köpte den men LG tven säger att den ej stöds!
Oaceptabelt när tillverkare vill tjäna på sina tillbehör. Tycker det är nackdel för konsumenterna och konkurrensen.

TVn har inbyggd drivrutin för den egna dongeln. Om ersättningsdongeln har samma chip så kan det fungera, men det är inte säkert. Kopplar man in en som inte är kompatibel, så blir det som att ansluta den till en PC utan att installera drivrutinen.

Antagligen helt fel tråd, men har någon här erfarenhet av LG 55LM649T?

Har ingen erfarenhet av den modellen, men LG namnger produkterna efter antal ingående 3D-glasögon, Magic Remote, färg på fot, ram osv, så två modeller kan vara tekniskt identiska även om de inte har samma modellnummer. Elgiganten är bra på att beställa egna modeller, för att komma undan prisgarantin.

Kolla här om du inte har gjort det:
http://www.avforums....orums/lg-forum/

Redigerat av Ageve, 12 februari 2013 - 20:16.

Postad 12 februari 2013 - 20:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0
edit: Hoppsan

Redigerat av Ageve, 12 februari 2013 - 20:16.

Postad 12 februari 2013 - 21:49

MisterMos
  • MisterMos
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag köpte 620T:n för en vecka sen och är mkt nöjd med den, MEN när jag ser på sport eller spelar FIFA känns det som att bollen inte hänger med riktigt utan visas dubbelt. Finns det nån lösning på det här? Har inte haft det här problemet på äldre tv-apparater.

Postad 12 februari 2013 - 22:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 1
Testa dessa grundinställningar:

Bildläge: Expert eller Spel
Dynamisk kontrast: Av
Superupplösning: På
Färgskala: Standard
Kantförbättring: Av
Gamma: 2,2 (normal om bildläge "spel" är valt)
Brusreducering: Av
MPEG brusreduktion: Av
Svartnivå: Låg
Betraktarvänlig: Av
TruMotion: Av

Ändra sen ingångens namn till "Spel" eller "PC" genom att trycka på röd knapp vid ingångsval. Markera ingången och välj rätt namn i listan.

Nu borde du inte få något eftersläp eller input lag i spel.

För att få korrekt bild, justera med t ex Avsforums testmönster som finns här:

Ladda ner mp4-versionen (kan hända att de andra också fungerar, har inte testat) och packa upp till ett USB-minne som sen kan användas i Blurayspelaren (och USB-ingången på TVn).

Användbara testmönster:

Basic settings

Black Clipping:
Justera ljus och kontrast så att fälten 17-25 blinkar. Resten ska vara svart. Om dessa fält inte syns klipper svart, dvs detaljer i mörka scener försvinner. Om för många fält syns blir svärtan grådassig.

White Clipping:
Justera ljus och kontrast så att minst 230-234 blinkar. Annars klipper vitt. Det gör inget om några fler staplar syns, men det finns ingen mening med att få alla synliga (det ger sämre kontrast på vanlig bildsignal).

Flashing Colors:
Gå in i Expertkontroll och välj "Färgfilter: Blå". Om färgerna är korrekt inställda ska alla staplar vara blå hela tiden, utan att blinka. Justera färg och färgton. Även kontrast kan påverka. Det brukar vara enkelt att få korrekt resultat med LG här, utan att man behöver ytterligare inställning. Stäng av färgfilter eller gå ur inställningsmenyn när bilden är korrekt.

Sharpness & Overscan:
För att stänga av overscan, välj bildläge "hel bild". Nu ska alla mönster/pixlar se korrekt ut i bilden. Justera ned skärpan om det finns onaturliga konturer i bilden.

Misc Patterns -> B-Various

Flashing Primary Colors:
Här kan alla färger ställas in med röd, grön eller blå valt som "färgfilter". Om källan har inställningsmöjligheter för färg osv, testa att ändra i den först. En del spelare klipper t ex signalen med standardinställning, och då kommer inställning i TVn inte att hjälpa. Sen är det "bara" att ändra färgmättnad, färgton och ljusstyrka för de olika färgerna (röd, grön, blå, cyan, magenta och gul) tills alla mönster ser korrekt ut med alla färgfilter (helt röd, blå respektive grön bild utan blinkande områden, se min bild längre upp i tråden). Inställningen finns i menyn Färghanteringssystem.

Flashing Color Decoder:
Använd färgfilter för röd, grön och blå. Stapeln i mitten (0) ska ha samma färg som bakgrunden, dvs den färgtonen ska ha samma ljusnivå som den grå bakgrunden (som är färgad med färgfiltret på). Växla mellan denna och "Flashing Primary Colors" för att kontrollera inställningen.

Även vitbalansen, dvs hög och låg (2-point) kan ställas in med dessa testmönster, t ex "Flashing Color Decoder" och "Color Clipping" som finns i mappen A-Additional. Staplarna på den senare ska ha samma färg (med färgfilter på) som de smala staplarna ovanför/under. Det betyder att färgen är korrekt mot gråskalan, eller iaf nära. Vill man ha ett perfekt resultat är det kalibrering med mätinstrument som gäller.

Efter dessa inställningar borde du ha en bra bild. Tänk på att inte överkompensera med något reglage. Om du behöver ändra mycket ligger felet troligtvis någon annanstans.

Redigerat av Ageve, 12 februari 2013 - 23:28.

Postad 12 februari 2013 - 23:07

davest
  • davest
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Att du orkar...

http://i.imgur.com/5TKih.gif

Konstigt att någon skrev att den lirade längre bak. Ska försöka kontakta den personen, kanske var en annan modell. Vilken TP-linkdongle köpte du?

Postad 13 februari 2013 - 01:13

ajrop52
  • ajrop52
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Köpte denna: TP-Link TL-WN821N (STÖDS EJ AV LG TV:en), inte heller D-links dongel!
https://www.prisjakt...kt.php?p=304217

Redigerat av ajrop52, 13 februari 2013 - 01:14.

Postad 14 februari 2013 - 22:08

Datate78
  • Datate78
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Har tittat mycket på 620, 640 och 670,

Skillnaden i pris mellan 620 och 670 är ju ca 5000kr.

Såvitt jag förstår är det inbyggt WiFi, "wii-remoten" LED-Plus med Local Dimming samt designen som skiljer dom åt.

WiFi går ju att fixa med dongel, remoten går att köpa löst och designen är en smaksak (toksnygg på 670, mer alldaglig på 620 enligt min smak),

Då återstår panelen. Är LED-Plus med Local Dimming värt de extra tusenlapparna (ca 4000kr efter att man köpt dongel och remote)?

Vi är "vanliga" TV-tittare som mest kollar vanliga program å inte särskilt mycket film. Lite sport, lite dokumentärer och en del barnprogram. Har väl i nuläget några få HD-kanaler via Telias DigitalTV. Kör i övrigt BoxeeBox och Xbox360. Äger ingen BD-spelare, men BoxeeBoxen fixar ju det mesta inkl 3d så...

När jag köper TV brukar jag tänka ca 3-5 år framåt. Byter TV med ca 5 års mellanrum, och frågan är då om just LED-Plus gör att TVn är mer "framtidssäker", eller om just LED-Plus och local dimming mer är lullull än nått man faktiskt "behöver".

Nu vet jag knappt vad jag undrar längre, men den omöjliga frågan är ändå om LED-Plus (vi bortser från designen nu) är värt ca 4000kr mera. Gör det en märkbar skillnad vid tittande!?

Skall tillägga att jag sett båda i butik med "standardinställningar", men aldrig bredvid varandra. Blir imponerad av båda! Kanske skall tillägga att vi i dagsläget har en 6 år gammal 42" HD-Ready LG-plasma. Gissar att de flesta moderna TV känns grymma i gämförelse...

Postad 15 februari 2013 - 11:53

Unregistered4a1a4d00
  • Unregistered4a1a4d00
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Varför inte bara ringa LGs support o fråga dem vad som faktiskt skiljer!?

Jag har för mig att vissa var "smart-tv" o vissa inte...

Postad 15 februari 2013 - 15:50

Datate78
  • Datate78
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Grundregeln är oftast...

Vill du ha ett bra svar, fråga tillverkaren/säljaren!

Vill du ha ett ärligt svar, fråga nån som inte säljer eller tillverkar, men som har egen praktisk erfarenhet!

Nu har jag inte ringt LG, men med risk för att dra förutfattade slutsatser...vad ska dom säga!? Troligtvis får an svaret att den dyrare är bättre...men frågan är snarare om den rent praktiska skillnaden för en svensson-tittare är värd de 4000kr som man får ge för den dyrare panelen (såvida man lägger designen åt sidan) om alla inställningar är "perfekta". Svårt att avgöra det i butik iom att man troligen måste trixa en del för att få bästa möjliga bild på respektive TV (inget jag tror går att göra så lätt i butik).

Postad 15 februari 2013 - 18:08

john7612
  • john7612
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Testa dessa grundinställningar:

Bildläge: Expert eller Spel
Dynamisk kontrast: Av
Superupplösning: På
Färgskala: Standard
Kantförbättring: Av
Gamma: 2,2 (normal om bildläge "spel" är valt)
Brusreducering: Av
MPEG brusreduktion: Av
Svartnivå: Låg
Betraktarvänlig: Av
TruMotion: Av

Ändra sen ingångens namn till "Spel" eller "PC" genom att trycka på röd knapp vid ingångsval. Markera ingången och välj rätt namn i listan.

Nu borde du inte få något eftersläp eller input lag i spel.

För att få korrekt bild, justera med t ex Avsforums testmönster som finns här:

Ladda ner mp4-versionen (kan hända att de andra också fungerar, har inte testat) och packa upp till ett USB-minne som sen kan användas i Blurayspelaren (och USB-ingången på TVn).

Användbara testmönster:

Basic settings

Black Clipping:
Justera ljus och kontrast så att fälten 17-25 blinkar. Resten ska vara svart. Om dessa fält inte syns klipper svart, dvs detaljer i mörka scener försvinner. Om för många fält syns blir svärtan grådassig.

White Clipping:
Justera ljus och kontrast så att minst 230-234 blinkar. Annars klipper vitt. Det gör inget om några fler staplar syns, men det finns ingen mening med att få alla synliga (det ger sämre kontrast på vanlig bildsignal).

Flashing Colors:
Gå in i Expertkontroll och välj "Färgfilter: Blå". Om färgerna är korrekt inställda ska alla staplar vara blå hela tiden, utan att blinka. Justera färg och färgton. Även kontrast kan påverka. Det brukar vara enkelt att få korrekt resultat med LG här, utan att man behöver ytterligare inställning. Stäng av färgfilter eller gå ur inställningsmenyn när bilden är korrekt.

Sharpness & Overscan:
För att stänga av overscan, välj bildläge "hel bild". Nu ska alla mönster/pixlar se korrekt ut i bilden. Justera ned skärpan om det finns onaturliga konturer i bilden.

Misc Patterns -> B-Various

Flashing Primary Colors:
Här kan alla färger ställas in med röd, grön eller blå valt som "färgfilter". Om källan har inställningsmöjligheter för färg osv, testa att ändra i den först. En del spelare klipper t ex signalen med standardinställning, och då kommer inställning i TVn inte att hjälpa. Sen är det "bara" att ändra färgmättnad, färgton och ljusstyrka för de olika färgerna (röd, grön, blå, cyan, magenta och gul) tills alla mönster ser korrekt ut med alla färgfilter (helt röd, blå respektive grön bild utan blinkande områden, se min bild längre upp i tråden). Inställningen finns i menyn Färghanteringssystem.

Flashing Color Decoder:
Använd färgfilter för röd, grön och blå. Stapeln i mitten (0) ska ha samma färg som bakgrunden, dvs den färgtonen ska ha samma ljusnivå som den grå bakgrunden (som är färgad med färgfiltret på). Växla mellan denna och "Flashing Primary Colors" för att kontrollera inställningen.

Även vitbalansen, dvs hög och låg (2-point) kan ställas in med dessa testmönster, t ex "Flashing Color Decoder" och "Color Clipping" som finns i mappen A-Additional. Staplarna på den senare ska ha samma färg (med färgfilter på) som de smala staplarna ovanför/under. Det betyder att färgen är korrekt mot gråskalan, eller iaf nära. Vill man ha ett perfekt resultat är det kalibrering med mätinstrument som gäller.

Efter dessa inställningar borde du ha en bra bild. Tänk på att inte överkompensera med något reglage. Om du behöver ändra mycket ligger felet troligtvis någon annanstans.

Tack för tipsen ska provas på min sprillans 860W

Postad 15 februari 2013 - 20:19

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 1

Grundregeln är oftast...

Vill du ha ett bra svar, fråga tillverkaren/säljaren!

Vill du ha ett ärligt svar, fråga nån som inte säljer eller tillverkar, men som har egen praktisk erfarenhet!

Nu har jag inte ringt LG, men med risk för att dra förutfattade slutsatser...vad ska dom säga!? Troligtvis får an svaret att den dyrare är bättre...men frågan är snarare om den rent praktiska skillnaden för en svensson-tittare är värd de 4000kr som man får ge för den dyrare panelen (såvida man lägger designen åt sidan) om alla inställningar är "perfekta". Svårt att avgöra det i butik iom att man troligen måste trixa en del för att få bästa möjliga bild på respektive TV (inget jag tror går att göra så lätt i butik).

Med risk för att upprepar sig på tråden hela tiden så kan jag säga att jag höll på att undersöka modellerna som du namngav i säkert 3 månader. Läste nästan allt som fanns på nätet i både svenska och engelska sidor. Pratade med LG support och besökte flera butiker och kollade olika inställningar. Fick använda lite egna insiderkontakter och köpte till slut 620T.

För min del så är det INTE motiverat med några tusen kr extra. Knappt att jag skulle ge 1000 kr extra av flera skäl.
En dongel kostar 350 kr om man vill ha wi-fi. Jag vill ha nätverk och har möjlighet att koppla med nätverkssladd och väljer till 100% sladd istället för wi-fi, när det går att välja. Sen LED Plus, nja.....vanlig TV-sändningar blir varken bättre eller sämre. det är källan som avgör hur bra bild du får. Är det dåliga sändningar, så kvittar vilken TV du har. När det gäller DVD eller Blu-ray så är ett grymt bra bild på 620T och jag saknar inget. Det finns en gräns också när ögat inte kan se skillnad, tycker jag.

Jag tittar mycket på film, väldigt mycket på film. Kör från en NAS och mina filer kan ligga 30-50 GB och via wi-fi, nja....jag vill inte att det laggar...Vidare kan jag säga att med några små inställningar så kan du få hur bra bild som helst på din 620T.

Gör något annat kul med resten av pengarna istället :-)

Redigerat av Unregistereda360a43b, 15 februari 2013 - 20:22.

Postad 15 februari 2013 - 22:11

Datate78
  • Datate78
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
FlashM: Tack för inputen, det var informativt!!!

Postad 16 februari 2013 - 10:21

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

FlashM: Tack för inputen, det var informativt!!!

vg

Postad 16 februari 2013 - 11:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0

Då återstår panelen. Är LED-Plus med Local Dimming värt de extra tusenlapparna (ca 4000kr efter att man köpt dongel och remote)?

Local Dimming går att aktivera i servicemenyn på 620T, men jag har inte testat. Info finns på Avsforum.

Det fungerar inget vidare med Edge LED ändå, så det är en inställning man stänger av vid kalibrering (Bådes svärta och ljus blir av förklarlig anledning ojämn).

Inte ens "riktig" Local Dimming på LCD med Back LED (lysdioder bakom panelen) är något att hänga i granen. Där blir det istället ett "halo" runt text mot svart bakgrund, eftersom antalet lysdioder är mycket färre än antalet LCD-pixlar.

Postad 16 februari 2013 - 15:27

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

Local Dimming går att aktivera i servicemenyn på 620T, men jag har inte testat. Info finns på Avsforum.

Det fungerar inget vidare med Edge LED ändå, så det är en inställning man stänger av vid kalibrering (Bådes svärta och ljus blir av förklarlig anledning ojämn).

Inte ens "riktig" Local Dimming på LCD med Back LED (lysdioder bakom panelen) är något att hänga i granen. Där blir det istället ett "halo" runt text mot svart bakgrund, eftersom antalet lysdioder är mycket färre än antalet LCD-pixlar.

Håller med Ageve om allt ovanstående han skriver. Vad jag sett, skall tilläggas.

Men betyder inte att jag håller med om allt annat. :)

Postad 18 februari 2013 - 14:02

Awen
  • Awen
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Awen, hur kom du fram till inställningarna, använde du någon kalibreringsskiva?

Nej, det borde jag nog göra eftersom jag postade inlägget mest för att provocera någon att skriva någonting vettigt om kalibrerade inställningar på den här tv´n då ingen gjort det tidigare. Och det verkar som om jag lyckades också.

Håller med om det Ageve skriver att färgtemp skall vara varm men om gamma skall vara 2.2 måste man på Picture Options välja black level: high
Annars blir ju bilden bara mest svart. Backlight skall vara mellan 30-45 inte 68 som jag skrev. Brightness mellan 50-60. Contrast mellan 75-85.
Ändra gammat från 2.2 till 1.9 i ett tv-spel som ME3 förbättrar ju bara bilden då den från början är väldigt mörk och detaljfattig, betyder dock inte att man bör ha det vid filmtittning.

Postad 18 februari 2013 - 19:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0

om gamma skall vara 2.2 måste man på Picture Options välja black level: high

Black level ska vara låg. Sedan justerar man svärtan med t ex Avsforums testmönster (Basic Settings, Black Clipping).

Fält 17-25 ska som sagt vara synliga. Då kommer all information i normal videosignal med.

Redigerat av Ageve, 18 februari 2013 - 20:07.

Postad 21 februari 2013 - 18:10

Awen
  • Awen
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Black level ska vara låg. Sedan justerar man svärtan med t ex Avsforums testmönster (Basic Settings, Black Clipping).

Fält 17-25 ska som sagt vara synliga. Då kommer all information i normal videosignal med.

Om jag har black level låg och gamma 2.2 måste jag höja contrast och brightness till 80 på båda. Backlight 50 då också. Detta är med brightness inställningen som finns i Gears of War 3, slidern där måste jag föra till nästan max åter höger för att alla 4 kugghjul skall bli synliga samt det 5:te som man då bara skymtar konturerna på. Var hittar jag AVSforums testmönster då? black clipping?

Postad 21 februari 2013 - 20:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0
Det finns en länk till Avsforum längre upp i tråden.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med inställningar i Gears of war. Allt jag har skrivit gäller inställning av TVn. När det är korrekt gjort ska man inte behöva ändra några inställningar i spel.

Kontrast på 80 är inte något konstigt, däremot ljusstyrka. Det är för högt, vilket du kommer att se på Avs testmönster.

Black clipping inträffar om TVn pga fel inställningar klipper bort videoinformation i mörka scener. Ett exempel på hur (dåligt) det ser ut är med dynamisk kontrast och liknande inställningar. Allt i mörka scener försvinner helt enkelt.

Sen ska man inte överdriva heller. En normal videosignal innehåller ingen information under de nivåer som ska vara synliga på testbilden (17-25) så det enda man åstadkommer med att göra fler fält synliga är sämre kontrast.

Gamma påverkar förövrigt färgton, och har inte mycket med svärta att göra.

Backlight kan du ändra oberoende av övriga inställningar, dvs efter behov. Jag kör ofta 100 när jag spelar (PC).

Postad 24 mars 2013 - 19:20

charlieb
  • charlieb
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Då har man köpt sig en 55lm620 är mkt nöjd!
Ville bara dubbelkolla en sak med er. Det medföljde en plast/gummi remsa som skall användas som kabelfångare, hittade ingen ställe att sätta den i tv förutom 2 hål i mitten över varandra ( ett lite högre upp och ett lite lägre ner ) ville bara försäkra mig om att det var rätt att trycka in och fästa den där. har tv´n väggmonterad och det blir så sjukt fult om man inte samlar kablarna.

konstigt att det inte står något om detta i manualen!

Redigerat av charlieb, 24 mars 2013 - 19:21.

Postad 24 mars 2013 - 20:59

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0
I manualen jag hittade på nätet står det lit eom det på sidan A7, manualen fanns på LGs hemsida

Postad 24 mars 2013 - 21:19

charlieb
  • charlieb
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Såg bara att man kunde sätta en viss typ av kabelklämma i foten där, täckte inte riktigt väggmontering när jag kikade. Är på iphonenen nu, så får kika mer inorgon. Men det du hittade lät det rätt att göra så? Kollar man uppbyggnaden så känns det som det mest logiska.

Redigerat av charlieb, 24 mars 2013 - 21:20.

Postad 24 mars 2013 - 21:32

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2 318 inlägg
  • 0
Tog en bild lite snabbt, har visserligen 47lm669t, men baksida som baksida (eller?)
Tror jag satt i rätt hål, den passade ju iaf ;)
Den blev dock tyvärr vriden (mobilbild)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   1,26MB   2 Antal nerladdningar

Redigerat av MartinAberg, 24 mars 2013 - 21:33.

Postad 25 mars 2013 - 06:38

charlieb
  • charlieb
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Exakt en sån klämma var det som kom med 55" också.. Våra baksidor ser lite annorlunda ut det hålet du har i mitten av tv'n där satte jag min.. Frågan är om dessa hål är till för att sätta klämman i. :)

Postad 25 mars 2013 - 07:26

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1 425 inlägg
  • 0

Sen LED Plus, nja.....vanlig TV-sändningar blir varken bättre eller sämre. det är källan som avgör hur bra bild du får. Är det dåliga sändningar, så kvittar vilken TV du har.

Det är en sanning med modifikation. Ställ M620T bredvid lite andra tvapparater, gör de "bästa" inställningarna du kan hitta och jämför, så ser du att M620 är mycket mer förlåtande mot hårt komprimerade tvsändningar än många, många, många andra apparater. Titta framför allt på håret på folk i dumburken. Kan du urskilja hårstrån = bra tv. Flyter hårstråna ihop, ser personerna flottiga i håret ut, påminner bilden om en oljemålning = dålig tv.
Av egen erfarenhet vågar jag påstå att 90-95% av alla tvapparater smetar ut bilden på digitaltv så den ser riktigt usel ut. De enda platta tvapparater jag sett som har bra bild på digitaltv är Philips tre-fyra år gamla modeller med 22D i modellnumret (och som bara klarar mpeg2), och de här nyare LG-tvapparaterna (jag har en liten 22-tum på jobbet av förra års modell som också har bra bild). Min egen Panasonic-plasma X20 har exempelvis riktigt usel bild via interna digitalboxen, så jag måste ha extern box.

Eftersom LG och Samsung verkar ha samma hårdvara så låter jag det vara osagt om även Samsungs senare tvapparater nu helt plötsligt skulle ha bra bild. Det har tidigare verkligen inte varit fallet, men skulle i dagsläget (pga att LG uppenbarligen har bra bild) vara fullt möjligt.

Postad 25 mars 2013 - 08:15

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2 644 inlägg
  • 0

Det är en sanning med modifikation. Ställ M620T bredvid lite andra tvapparater, gör de "bästa" inställningarna du kan hitta och jämför, så ser du att M620 är mycket mer förlåtande mot hårt komprimerade tvsändningar än många, många, många andra apparater. Titta framför allt på håret på folk i dumburken. Kan du urskilja hårstrån = bra tv. Flyter hårstråna ihop, ser personerna flottiga i håret ut, påminner bilden om en oljemålning = dålig tv.
Av egen erfarenhet vågar jag påstå att 90-95% av alla tvapparater smetar ut bilden på digitaltv så den ser riktigt usel ut. De enda platta tvapparater jag sett som har bra bild på digitaltv är Philips tre-fyra år gamla modeller med 22D i modellnumret (och som bara klarar mpeg2), och de här nyare LG-tvapparaterna (jag har en liten 22-tum på jobbet av förra års modell som också har bra bild). Min egen Panasonic-plasma X20 har exempelvis riktigt usel bild via interna digitalboxen, så jag måste ha extern box.

Eftersom LG och Samsung verkar ha samma hårdvara så låter jag det vara osagt om även Samsungs senare tvapparater nu helt plötsligt skulle ha bra bild. Det har tidigare verkligen inte varit fallet, men skulle i dagsläget (pga att LG uppenbarligen har bra bild) vara fullt möjligt.

Förklaringarna stämmer ganska bra på just en 3-4 år gamla apparater, men inte dagens. LGs TV hade en väldigt utsmetad bild, som du säger oljemålning, leransikte, men har blivit betydligt bättre, dock fortfarande lite utsmetad, som om det ligger en brusreduserings-funktion på, jämfört med en del andra TV.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.