Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Com Hem + TIVO = sant!

2093 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 oktober 2013 - 09:27

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1 590 inlägg
  • 0

vad är den prismässiga motsvarigheten till 8 favoriter bland tivoutbudet?

betalar nu 0 kr i månaden för det (gruppavtal) och är nöjd med det då min digitalbox varit strömlös i x månader och kan jag få lite bättre teknik för samma eller lite mer i kostnad så vore det intressant. synd bara att ComHem är så snåla med HD-kanaler

kollade nu och kanalutbudet är ju ett jävla skämt...

fortsätter nog med min avstängda samsung digitalbox tills vidare

Postad 11 oktober 2013 - 09:33

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Kanske redan postats tidigare, men även M3 verkar ha recenserat produkten :)

http://m3.idg.se/2.1...dar-med-com-hem

Postad 11 oktober 2013 - 10:12

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Det är 77 kanaler i TiVo Max (dock räknar de t.ex. SVT 1 SD och SVT 1HD som 2 kanaler vilket jag tycker är ett skämt, det är ju en och samma men bara med olika kvalitet så att säga).
Minns inte hur många det var i Extra Large men det var färre det är ett som är säkert.
.......
Du kommer ha samma funktion med syskonkortet som tidigare (jag har ett sådant själv).

Enligt kanallistan för Extra Large:
https://www2.comhem....84/-/index.html
ingår nu 68 kanaler varav 8 i HD. (Obs att speglade kanaler som finns i både SD och HD räknas som två dvs SVT1, SVT2, TV4 och TV3).
XL-paketet har tappat kanaler på senare tid. TV4 News och ESPN-kanalerna har ju upphört.
Tyvärr tillkommer inga kanaler i det som ComHem sedan 30 september kallar "Våra tidigare Tv-paket".
Syftet är förmodligen att låta kanaler försvinna utan prisjustering nedåt så att vi som har sådana paket ska gå över till TiVo trots att vi kanske - som jag - har två fullt funktionsdugliga inspelningsbara HD-boxar varav en med On demand och en med 2TB hårddisk som ger betydligt bättre möjligheter än TiVo-lådan.
Jag kan mycket väl "leva livet" med den utrustning jag har idag. Ingen risk att jag missar något jag vill se trots att jag inte har hjälp av någon TiVo med att spela in program utan får sköta den detaljen själv.

Postad 11 oktober 2013 - 10:41

Paradiddle
  • Paradiddle
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Enligt kanallistan för Extra Large:
https://www2.comhem....84/-/index.html
ingår nu 68 kanaler varav 8 i HD. (Obs att speglade kanaler som finns i både SD och HD räknas som två dvs SVT1, SVT2, TV4 och TV3).
XL-paketet har tappat kanaler på senare tid. TV4 News och ESPN-kanalerna har ju upphört.
Tyvärr tillkommer inga kanaler i det som ComHem sedan 30 september kallar "Våra tidigare Tv-paket".
Syftet är förmodligen att låta kanaler försvinna utan prisjustering nedåt så att vi som har sådana paket ska gå över till TiVo trots att vi kanske - som jag - har två fullt funktionsdugliga inspelningsbara HD-boxar varav en med On demand och en med 2TB hårddisk som ger betydligt bättre möjligheter än TiVo-lådan.
Jag kan mycket väl "leva livet" med den utrustning jag har idag. Ingen risk att jag missar något jag vill se trots att jag inte har hjälp av någon TiVo med att spela in program utan får sköta den detaljen själv.

Vad har du för boxar? Står själv i valet eller kvalet om man ska skaffa Tivo eller bara köpa en ny digitalbox via Blocket. Vill åt On Demand-tjänsterna och ev hårddisk för att spela in saker på men inte jättesugen på tivo och de nya kanelpaketen. Har Large i dagsläget och funderar på en appletv med play-appar på telefonen men har man en box med hårddisk är det bara att spela in programen.

Det positiva är dock att man verkar slippa kortavgiften om man läser i tråden, vilket innebär att månadskostnaden för TiVo Plus (339kr) blir lägre än Large (309+59kr)

Postad 11 oktober 2013 - 10:46

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Det positiva är dock att man verkar slippa kortavgiften om man läser i tråden, vilket innebär att månadskostnaden för TiVo Plus (339kr) blir lägre än Large (309+59kr)

Man slipper kortavgiften ja... OCH man slipper även att lägga ut pengar på att KÖPA någon box....

Postad 11 oktober 2013 - 11:08

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Vad har du för boxar? Står själv i valet eller kvalet om man ska skaffa Tivo eller bara köpa en ny digitalbox via Blocket. Vill åt On Demand-tjänsterna och ev hårddisk för att spela in saker på men inte jättesugen på tivo och de nya kanelpaketen. Har Large i dagsläget och funderar på en appletv med play-appar på telefonen men har man en box med hårddisk är det bara att spela in programen.

Mina boxar är en Humax HDPVR-1000C med uppgraderad hårddisk till 2TB och en Motorola VIP1963C on demand. Vill du ha en Motorola VIP1963C brukar de finnas att få tag på på Blocket för någon tusenlapp.
Du har ju redan Large-abonnemang så det kan du ju utnyttja. Dock går det inte att nyteckna tidigare digital-tv-paket och förmodligen inte heller uppgradera befintliga.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 11 oktober 2013 - 11:09.

Postad 11 oktober 2013 - 11:49

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 1

Kanske redan postats tidigare, men även M3 verkar ha recenserat produkten :)

http://m3.idg.se/2.1...dar-med-com-hem

Det där var ju bara dålig journalistik, knappast ett test.Det finns inget revoloutionerande över Tivo från Comhem men dom måste ju marknadsföra det på något sätt och jämfört med den gamla boxen så tycker jag att Tivo boxen är mer komplett för samma peng. Jag har en HTPC också där jag kör Netflix, HBO med mera men tycker det är smidigare med playkanaler och inspelning via Tivo.
Mvh J

Redigerat av Jaxione, 11 oktober 2013 - 11:57.

Postad 11 oktober 2013 - 12:29

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Det där var ju bara dålig journalistik, knappast ett test.Det finns inget revoloutionerande över Tivo från Comhem men dom måste ju marknadsföra det på något sätt och jämfört med den gamla boxen så tycker jag att Tivo boxen är mer komplett för samma peng. Jag har en HTPC också där jag kör Netflix, HBO med mera men tycker det är smidigare med playkanaler och inspelning via Tivo.
Mvh J

En relevant invändning mot att återlansera TiVo idag dvs 13-14 år efter den ursprungliga lanseringen i San Francisco-området är att alternativet att använda bredband i realtid snarare än kabel-tv inte fanns från början. Kring sekelskiftet 2000 var bredband via ISDN med hastigheter på 128 Kbit/s och 256 Kbit/s high-tech men naturligtvis alldeles för låga hastigheter för att någon skulle komma på att streama film eller använda bredband för Play- eller On demand-tjänster.
Idag har vi en helt annan bredbandstillgång med hastigheter från 100 Mbit/s och uppåt även i hemmen varför det finns alternativ till att använda kabel-tv vilket gör att TiVo känns föråldrad.
Men ur ComHems perspektiv är det naturligtvis inte helt vansinne att satsa på TiVo eftersom ComHems infrastruktur just är kabel-tv i alla de fastigheter man har avtal med. ComHem har allt intresse att försöka binda upp så många kunder som möjligt med egen hårdvara (TiVo-lådan), egna programpaket (Max & Co) och långa avtals- och uppsägningstider som hämmar abonnenternas rörlighet mot konkurrerande tjänster.

Postad 11 oktober 2013 - 13:15

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

En relevant invändning mot att återlansera TiVo idag dvs 13-14 år efter den ursprungliga lanseringen i San Francisco-området är att alternativet att använda bredband i realtid snarare än kabel-tv inte fanns från början. Kring sekelskiftet 2000 var bredband via ISDN med hastigheter på 128 Kbit/s och 256 Kbit/s high-tech men naturligtvis alldeles för låga hastigheter för att någon skulle komma på att streama film eller använda bredband för Play- eller On demand-tjänster.
Idag har vi en helt annan bredbandstillgång med hastigheter från 100 Mbit/s och uppåt även i hemmen varför det finns alternativ till att använda kabel-tv vilket gör att TiVo känns föråldrad.
Men ur ComHems perspektiv är det naturligtvis inte helt vansinne att satsa på TiVo eftersom ComHems infrastruktur just är kabel-tv i alla de fastigheter man har avtal med. ComHem har allt intresse att försöka binda upp så många kunder som möjligt med egen hårdvara (TiVo-lådan), egna programpaket (Max & Co) och långa avtals- och uppsägningstider som hämmar abonnenternas rörlighet mot konkurrerande tjänster.

Menade mer att det inte kan kallas test då dom i artikeln inte på något sätt testat funktionerna i Tivo från Comhem och det är ju det som är det relevanta om man ska kalla det för test. Inte om det funnits i 14år eller inte. Hade det blivit samma ståhej om dom valt att kalla det något annat? Om det hetat Ondemand deluxe från Comhem eller något istället? De flesta människor har idag någon form av digitalbox för att se och spela in TV och använda sig av On demand innehåll. Så att släppa en i min mening väldigt bra box med bra funktioner är ju bara positivt oavsett om det kallas Tivo eller något annat.

Mvh J

Postad 11 oktober 2013 - 16:29

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Mvh J

Å fan, är det inte ett riktigt test? Det står ju bara i första stycket att det är helt påhittat :)

"Jag tror jag har ett personligt hat mot tablå-tv, så istället för att ringa upp Com Hem fejkade jag en intervju istället. En sån där ”Hallå där!” ni vet. Och jag kan det för att det är satir och vi har så äckligt bra tryckfrihetslagar i Sverige. Det är alltså ingen riktig intervju. Com Hem har inte sagt något av följande"

Postad 11 oktober 2013 - 16:33

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Menade mer att det inte kan kallas test då dom i artikeln inte på något sätt testat funktionerna i Tivo från Comhem och det är ju det som är det relevanta om man ska kalla det för test. Inte om det funnits i 14år eller inte. Hade det blivit samma ståhej om dom valt att kalla det något annat? Om det hetat Ondemand deluxe från Comhem eller något istället? De flesta människor har idag någon form av digitalbox för att se och spela in TV och använda sig av On demand innehåll. Så att släppa en i min mening väldigt bra box med bra funktioner är ju bara positivt oavsett om det kallas Tivo eller något annat.

Mvh J

Men är det inte just TIVO dom lanserar? Isf är det väl rätt rimligt att kalla det för TIVO också. Sen har du säkerligen rätt i att det är den bästa box ComHem lanserat, på samma sätt som väl Trabant var den bästa bil som Östtyskland någonsin producerade :)

Postad 11 oktober 2013 - 16:35

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
går det att använda tivo-boxen som en media spelare?

typ stoppa in en usb-sticka med nån film å spela upp den...

Postad 11 oktober 2013 - 17:08

Unregisteredd77fcd1d
  • Unregisteredd77fcd1d
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0
Jag slog till på en TiVo faktiskt, dels hade jag ingen box alls sedan tidigare (kort direkt i tv:n), så inga inspelningsmöjligheter. Nu har jag slagit på serieinspelning av "Come Dine With Me", "Inside the Actors Studio", "Property Ladder" och lite andra program jag gillar men aldrig haft koll på sändningstider. Tycker det funkar fint än så länge.

Postad 11 oktober 2013 - 18:20

Unregisteredd6fd98d2
  • Unregisteredd6fd98d2
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Lyckades hitta en som ville bli av med sitt Medium 8favoriter. Perfekt då jag hade sagt upp det och inte hade möjlighet att teckna det själv. Skönt att kunna fortsätta använda min Humax HD-PVR. Betalar 189kr/mån (gratis kortavgift pga gruppavtal).

Lite räkneexempel: (Jag behöver kunna se Eurosport HD/Eurosport 2).
Medium 8fav: 189kr x 12mån = 2268kr
Tivo Bas: Aktiveringsavgift 899kr + (149+59+59x12mån) = 4103kr
TiVo Plus: Aktiveringsavgift 499kr + (339x12mån) = 4567kr

Tivo Mellan tycker jag är ett extremt märkligt paket. För vem/vilka är det tänkt för egentligen?
Nästan dubbla priset mot TiVo bas och de 8 extra kanalerna man får med gör ingen glad.

Postad 11 oktober 2013 - 23:56

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0
Går det att köra tex. SVT play från boxen? Och i så fall: vilken typ av internetuppkoppling har boxen?

Postad 12 oktober 2013 - 09:09

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Å fan, är det inte ett riktigt test? Det står ju bara i första stycket att det är helt påhittat :)

"Jag tror jag har ett personligt hat mot tablå-tv, så istället för att ringa upp Com Hem fejkade jag en intervju istället. En sån där ”Hallå där!” ni vet. Och jag kan det för att det är satir och vi har så äckligt bra tryckfrihetslagar i Sverige. Det är alltså ingen riktig intervju. Com Hem har inte sagt något av följande"

Men är det inte just TIVO dom lanserar? Isf är det väl rätt rimligt att kalla det för TIVO också. Sen har du säkerligen rätt i att det är den bästa box ComHem lanserat, på samma sätt som väl Trabant var den bästa bil som Östtyskland någonsin producerade :)

Är mycket väl medveten om att det är en fejkad intervju men i ditt inlägg skrev du att M3 recenserat produkten vilket dom absolut inte har utan sågat det utan att testa.

Vilken annan digitaltvleverantör levererar en mer komplett lösning idag? Det går ju mer och mer åt att folk streamar sin media idag via Netflix eller HBO tex. Men om man vill komplettera detta med en inspelningsbar digitalbox med On demand funktioner? Är det så illa då? Vem gör det bättre?

Mvh J

Går det att köra tex. SVT play från boxen? Och i så fall: vilken typ av internetuppkoppling har boxen?

Ja det går, finns många playkanaler att välja mellan. Boxen kan kopplas in via nätverkskabel eller en trådlös adapter man kan köpa till.

Mvh J

Redigerat av Jaxione, 12 oktober 2013 - 09:08.

Postad 12 oktober 2013 - 11:12

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Är mycket väl medveten om att det är en fejkad intervju men i ditt inlägg skrev du att M3 recenserat produkten vilket dom absolut inte har utan sågat det utan att testa.

Vilken annan digitaltvleverantör levererar en mer komplett lösning idag? Det går ju mer och mer åt att folk streamar sin media idag via Netflix eller HBO tex. Men om man vill komplettera detta med en inspelningsbar digitalbox med On demand funktioner? Är det så illa då? Vem gör det bättre?

För den som fortfarande är beredd att vara slav under tv-tablån är kanske ComHem TIVO säkert en hyfsad lösning, om än 10 år för sent. Själv har jag en HTPC som sopar banan med ComHem TIVO och på vilken jag senaste året spelat in exakt 0 program. Skälet är väldigt enkelt, varför ska jag hålla på och lagra en massa program hemma hos mig, inkl. en massa bök med att hålla på och kolla vilka program som råkat sändas på vilken kanal just nu, spola mig förbi en massa reklam hela tiden osv. Om ComHem lanserat TIVO för 10 år sedan hade det varit tekniskt relevant, nu känns det mer som teleföretagens desperata försök att hitta lösningar för att köra datatrafik över telenätet, isf att fatta att det enda vettiga var tvärt om. Men från Comhems perspektiv är TIVO en utmärkt lösning att fortsätta binda upp kunderna med föråldrade lösningar som man säkert köpt in till vrakpris.

Postad 12 oktober 2013 - 11:24

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

För den som fortfarande är beredd att vara slav under tv-tablån är kanske ComHem TIVO säkert en hyfsad lösning, om än 10 år för sent. Själv har jag en HTPC som sopar banan med ComHem TIVO och på vilken jag senaste året spelat in exakt 0 program. Skälet är väldigt enkelt, varför ska jag hålla på och lagra en massa program hemma hos mig, inkl. en massa bök med att hålla på och kolla vilka program som råkat sändas på vilken kanal just nu, spola mig förbi en massa reklam hela tiden osv. Om ComHem lanserat TIVO för 10 år sedan hade det varit tekniskt relevant, nu känns det mer som teleföretagens desperata försök att hitta lösningar för att köra datatrafik över telenätet, isf att fatta att det enda vettiga var tvärt om. Men från Comhems perspektiv är TIVO en utmärkt lösning att fortsätta binda upp kunderna med föråldrade lösningar som man säkert köpt in till vrakpris.

Där håller jag med dig helt och hållet! Har också en HTPC som jag använder till Netflix, HBO med mera. Men vill ändå ha vanlig digital tv då jag tycker det är gött med vanligt slötittande och zappande mellan kanalerna. När det då dyker upp någon "dålig" serie på tex Discovery eller TV4 eller vadsom så tycker jag det är smidigt att kunna spela in detta eller se det via play. Men alla är vi olika och jag respekterar din åsikt fullt och fast. Det betyder dock inte att det är en dålig lösning för alla.

Mvh J

Postad 12 oktober 2013 - 11:45

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Där håller jag med dig helt och hållet! Har också en HTPC som jag använder till Netflix, HBO med mera. Men vill ändå ha vanlig digital tv då jag tycker det är gött med vanligt slötittande och zappande mellan kanalerna. När det då dyker upp någon "dålig" serie på tex Discovery eller TV4 eller vadsom så tycker jag det är smidigt att kunna spela in detta eller se det via play. Men alla är vi olika och jag respekterar din åsikt fullt och fast. Det betyder dock inte att det är en dålig lösning för alla.

Mvh J

Det är så klart inte en dålig lösning för alla, det är väl eg det bästa ComHem har att erbjuda i dagsläget. Men för mig är det ändå svårt att bortse från att ComHem så uppenbart fokuserar på vinstmaximering, och att man generellt verkar införa "nyheter" först när man verkligen är tvungen att göra det snarare än att man har nåt större intresse för kundnytta. Knappast så konstigt då väl bolaget bollats runt mellan olika riskkapitalbolag senaste åren, som naturligt vill få upp värdet kortsiktigt och sen sälja det vidare. T.ex. deras HD modul med krav på pairing, som man hela tiden påstod var krav från innehållsleverantörerna, men Canal+, viasat osv slog ifrån sig.

Redigerat av Unregistered1413, 12 oktober 2013 - 11:46.

Postad 12 oktober 2013 - 13:10

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Alla männskor har inte HTPC eller liknande hemma..
De flesta har inte ens digital tv...

Så för den genomsnittlige Svensson kommer Tivo vara en enormt stor grej..
För de som har HTPC mm hemmma är en väldigt liten del av Com Hems kunder!
Så jag förstår de satsar stenhårt mm..

Många lär uppskatta enormt att det är lätt spela in, se senare, se Netflix mm..
Orättvist kalla det en hyfsad lösning...

Postad 12 oktober 2013 - 13:39

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Jo, efter att ha sett ett antal vänner med ComHem svära åt sina Motorola-boxar i flera år så lär de säkert tycka TIVO är fantastisk. Eller ja, iaf hyfsat sett till alla problem som det rapporteras om här i tråden av de som faktiskt har tjänsten. Ännu gladare hade dom väl varit om de fick TIVO redan för 10 år sedan.

Postad 12 oktober 2013 - 13:54

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

SVT Play som finns i boxen är den ner bantade versionen SVTr

Postad 12 oktober 2013 - 19:41

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
nån som vet om facebook eller skype kommer att komma som appar?

å kommer det kunna gå att använda webbkamera till tivo:n?

vore kul i såfall

Postad 13 oktober 2013 - 20:40

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

SVT Play som finns i boxen är den ner bantade versionen SVTr

Jaha nu fattar jag, det är något som com hem spelar in själva tydligen på sina hårddiskar. Undrar hur mycket de spelar in.

Postad 13 oktober 2013 - 21:22

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Jaha nu fattar jag, det är något som com hem spelar in själva tydligen på sina hårddiskar. Undrar hur mycket de spelar in.

Det finns ingen utomstående tv-operatör som i sin On demand som har tillgång till SVT Play i den version SVT själv erbjuder tjänsten via webben. Även SVT Play har begränsningar beroende på avtal om rättigheter - främst är det inköpta program som visas kort tid eller inte alls. SVTr har ytterligare begränsningar i utbud och visningstid.
Så här skriver SVT:
"Du som har en digital-tv-box med möjlighet för on demand via din tv-operatör, kan ta del av ett urval av vårt tablåsända programutbud via tjänsten SVTr. Urvalet styrs av vilka visningsmöjligheter/rättigheter som omgärdar programmen. Detta varierar över tid och typ av program. Tjänsten finns förnärvarande hos Telia, ComHem, Boxer, Bredbandsbolaget och Viasat.. Programmen erbjuds upp till 30 dagar i samma tekniska kvalitet som tv-utsändningen.
Observera dock att denna tjänst helt och hållet utförs av operatören, som genom inspelning av SVT:s program på egna servrar i det egna nätverket gör det möjligt för dig som kund att se programmen i efterhand. Frågor om tjänsten eller eventuella felaktigheter kan bara besvaras av respektive operatör."
http://www.svt.se/om.../on-demand/svtr

Postad 13 oktober 2013 - 21:38

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0
Jo, det var den där texten jag läste. Men svårt att veta hur bra det är utan att ha testat.

Jag hade inbillat mig att tivoboxen gjorde att man fick en slags smart tv med internetuppkoppling så att man kunde köra riktiga SVT play, men då får man väl köpa en ny tv om man vill ha det tydligen.

Postad 13 oktober 2013 - 21:45

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Får mig att tänka på en polare som, mot min inrådan, skaffade Comhems HD box UTAN hårddisk för att "ComHem har sagt att dom spelar in allt och man kan komma åt det ändå när man vill". Efter flera "nära ögat" slutade det med att han till slut fick frispel och hivade ut boxen genom fönstret (som var öppet) samtidigt som han yttrade en helt mängd glosor där "boxjävel" var långt ifrån det grövsta :)

Postad 13 oktober 2013 - 22:01

aegero
  • aegero
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Jo, det var den där texten jag läste. Men svårt att veta hur bra det är utan att ha testat.

Jag hade inbillat mig att tivoboxen gjorde att man fick en slags smart tv med internetuppkoppling så att man kunde köra riktiga SVT play, men då får man väl köpa en ny tv om man vill ha det tydligen.

Jag köpte en Samsung för tre år sedan - 600-serien. Kostade över 8 000 kr för en 32-tummare vilket var jämförelsevis dyrt men så hade den också inbyggd internetbrowser och wi-fi. Bra tänkte jag. Då kan man titta på SVT-Play utan att behöva koppla in sin PC. Icke.

Nätverkskortet har så dålig kapacitet att det tar minst 10 sekunder innan något händer varje gång man har klickat på en länk.
När man äntligen har bläddrat sig fram till rätt inslag (vilket inte är enkelt) så kan den inte spela upp något alls eftersom den saknar stöd för den version av Flash som SVT använder. Hjälper inte att uppgradera heller. Och SVT kan inte hjälpa till utan bara beklaga.
Detta är extra trist eftersom man inte har möjlighet att testa funktionen i butiken! Där finns ju bara uppkoppling till en demonstrationskanal.
Och om man ber att få titta och känna på fjärrkontrollen (inte helt oviktigt) försöker expediten antingen säga att det inte går. Eller så tar dom fram en helt annan och säger att den är "nästan likadan". Vilket den naturligtvis inte är. :angry:

Postad 13 oktober 2013 - 22:02

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0
Hehe, jag brukar alltid bli besviken på att man inte kan använda alla ingångar som finns på com hems boxar. USB-ingången får folk att tro att boxen är en mediespelare, men jag antar att den bara är till för att koppla in en wi fi dongel? Och nätverksuppkopplingen är bara till för att kunna fjärrstyra boxen? <_<

Postad 14 oktober 2013 - 19:20

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
har nu beställt tivo

har ochså tänkt beställa bredband från comhem...får då med en netgear cg3700....måste jag köpa till en liten usb brygga till tivon:n för att kunna surfa trådlöst eller funkar det bara med tivo:n?

Postad 14 oktober 2013 - 19:36

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

har nu beställt tivo

har ochså tänkt beställa bredband från comhem...får då med en netgear cg3700....måste jag köpa till en liten usb brygga till tivon:n för att kunna surfa trådlöst eller funkar det bara med tivo:n?

Här finns instruktioner ang trådlös anslutning av TiVo:
https://www2.comhem....24/-/index.html
Netgear CG3700 är modem/router och den kan användas för trådad eller trådlös anslutning till internet oberoende av TiVo. Om du har behov av en bättre router än CG3700 kan du låta CG3700 gå i bryggat läge och bara använda modemfunktionen. Många av ComHems bredbandskunder (bl a jag) använder en Asus RT-router som ger bättre funktionalitet.

Postad 14 oktober 2013 - 20:02

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
vet inte riktigt om jag fattar..=)

kan man göra så här då

mellan netgear3700 å tivo kopplar jag en nätverkskabel.....

å mellan min stationära dator å netgear3700 kör jag trådlöst...

går det å göra så...eller måste man välja...

Postad 14 oktober 2013 - 21:12

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

vet inte riktigt om jag fattar..=)
kan man göra så här då
mellan netgear3700 å tivo kopplar jag en nätverkskabel.....
å mellan min stationära dator å netgear3700 kör jag trådlöst...
går det å göra så...eller måste man välja...

Du kan ansluta TiVo direkt till CG3700 med nätverkskabel (trådat) och TiVo kommer då kunna hämta meta-data, starta Play-tjänster osv men vill du använda mobil eller läsplatta för att styra TiVo (fjärrkontroll) måste TiVo ha en trådlös anslutning till det lokala nätverkets router så att mobilen eller läsplattan kan kommunicera med TiVo över WiFi.
För detta behövs en Netgear-brygga som ansluts till TiVo-boxen genom att koppla den medföljande nätverkskabeln till nätverksporten på boxen.
Beskrivningen finns här som tidigare nämnts:

Postad 15 oktober 2013 - 06:02

damst
  • damst
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Jag sade upp alla tjänster från Comhem omedelbart. Prisskillnaderna mot att köra 8 favoriter är helt gräslig. Att bara helt gå över till Tivo känns för mig idiotiskt.

Har aldrig gillat upplägget med att betala för övergödda kanalpaket där man betalar för +30 kanaler man inte har något som helst intresse av. När man gjorde en så här stor förändring hade jag hellre sett att man hade kunna fått bygga kanalpaketen själv.

Jag går nog över till Viaplay-boxen och helt slopar hemtelefoni.

Postad 16 oktober 2013 - 12:14

Paradiddle
  • Paradiddle
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Köpte faktsiskt en Humax PVR-1000 som är min första box med hdd, Boxen är helt outstanding, klockren bild och väldigt smidig. Känns som om man levt under en sten ett tag utan att kunna spela in saker o ting :) Kör vidare på denna lösning tillsammans med kanalpaketet Large tills vidare.

Postad 16 oktober 2013 - 12:41

Zerokelvin
  • Zerokelvin
  • Beroende

• 1 358 inlägg
  • 0

Du kan ansluta TiVo direkt till CG3700 med nätverkskabel (trådat) och TiVo kommer då kunna hämta meta-data, starta Play-tjänster osv men vill du använda mobil eller läsplatta för att styra TiVo (fjärrkontroll) måste TiVo ha en trådlös anslutning till det lokala nätverkets router så att mobilen eller läsplattan kan kommunicera med TiVo över WiFi.
För detta behövs en Netgear-brygga som ansluts till TiVo-boxen genom att koppla den medföljande nätverkskabeln till nätverksporten på boxen.
Beskrivningen finns här som tidigare nämnts:

Vilken konstig lösning. Om jag har förstått det hela rätt. Varför måste man ha en extra WIFI lösning i form av den Netgear-brygga alt. USB-bryggan?
Det går alltså inte att styra TIVO boxen med det trådlösa som finns i antagligen gamla Netgear CG3***(kommer inte ihåg vad den heter) eller
den nya routern/modemet CG3700?

Bara undrar om jag då alltså måste ringa till Comhem och beställa den usb stickan(bästa lösningen för mig).

Redigerat av Zerokelvin, 16 oktober 2013 - 12:42.

Postad 17 oktober 2013 - 10:40

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Vilken konstig lösning. Om jag har förstått det hela rätt. Varför måste man ha en extra WIFI lösning i form av den Netgear-brygga alt. USB-bryggan?
Det går alltså inte att styra TIVO boxen med det trådlösa som finns i antagligen gamla Netgear CG3***(kommer inte ihåg vad den heter) eller
den nya routern/modemet CG3700?
Bara undrar om jag då alltså måste ringa till Comhem och beställa den usb stickan(bästa lösningen för mig).

Det ankommer inte på routern för den har WiFi.
Problemet är att TiVo saknar inbyggd WiFi (varför kan man ju undra) och därför måste man ansluta en WiFi-brygga antingen till nätverksporten eller till USB-porten på TiVo-boxen.
Genom att inte redan från början förse TiVo-boxen med WiFi förstärker man bara intrycket att detta är en föråldrad produkt. Verkar som konstruktionen utgår från att man ska ansluta boxen trådat och att införandet av TiVoToGo som är ett modernt koncept och en vidareutveckling av TiVo har gjort det nödvändigt att komplettera boxen med en WiFi-brygga bredvid.

Postad 17 oktober 2013 - 11:22

Zerokelvin
  • Zerokelvin
  • Beroende

• 1 358 inlägg
  • 0

Det ankommer inte på routern för den har WiFi.
Problemet är att TiVo saknar inbyggd WiFi (varför kan man ju undra) och därför måste man ansluta en WiFi-brygga antingen till nätverksporten eller till USB-porten på TiVo-boxen.
Genom att inte redan från början förse TiVo-boxen med WiFi förstärker man bara intrycket att detta är en föråldrad produkt. Verkar som konstruktionen utgår från att man ska ansluta boxen trådat och att införandet av TiVoToGo som är ett modernt koncept och en vidareutveckling av TiVo har gjort det nödvändigt att komplettera boxen med en WiFi-brygga bredvid.

Tack för svar!

Nu är jag så dålig på sådant som gäller nätverk och sånt. Men jag är ju även lite nyfiken! Jag kan ju styra min Onkyo receiver med en app i min ipad tack vare att jag är uppkopplad på mitt lokala nätverk.
Vad heter denna standard min receiver och som inte tivon har, DLNA?

Postad 17 oktober 2013 - 11:58

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Tack för svar!

Nu är jag så dålig på sådant som gäller nätverk och sånt. Men jag är ju även lite nyfiken! Jag kan ju styra min Onkyo receiver med en app i min ipad tack vare att jag är uppkopplad på mitt lokala nätverk.
Vad heter denna standard min receiver och som inte tivon har, DLNA?

hdmi control

Postad 17 oktober 2013 - 12:52

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0
Hämtade och körde igång TiVo-boxen igår. Lite av min erfarenhet.
Packade upp och blev en smula besviken att det USB-minne som somliga fick (kanske bara testpersonerna) inte följde med. Kul grej.
Adaptern om man använder en vanlig antennsladd skall sitta på koaxialkabelns ända och inte i boxen som säljaren i Skärholmen berättade. Spelar ingen roll.

Installationen tog sammanlagt mellan 20-30 minuter, med ett par omstarter. Smidigt.
Vi har en tjock-tv och kopplar via scart och bild och ljud var precis som med vår andra box helt okej. Ingen skillnad.

Kollade lite på kanalerna och testade YouTube-appen. Den är lite trög kanske, men helt okej bild och ljud.

Skall bli spännande att se på skillnaden när vi köper LED-tv i höst/vinter någon gång.

Postad 17 oktober 2013 - 16:00

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0
Ny totalsågning från M3
http://www.idg.se/2....ivo--tivo-suger

Killen har ju bestämt sig för att såga detta redan innan han ens provat.
Jag förstår inte helt poängen då jag tycker Tivo verkar vara ett lyft från dagens PVR lösningar.
Mycket av det som gnälls på beror på en dålig box snarare än konceptet i sig.
Men visst kan jag hålla med om att konceptet med att spela in program lokalt i mängder känns omodernt och man borde kanske tagit hela steget åt on-demand eller playtjänster.

Själv kör jag Telia-TV via fiber. På den boxen kan man bara spela in EN samtidig kanal (det är för övrigt en Telia version av Motorola 1963, men av någon anledning har man inte aktiverat mer än en inspelning) vilket sedan kompenseras av "programbibliotek" (playtjänster).
Problemet med programbiblioteken är dock att de inte är fullständiga och många program saknas.
Så nu sitter man i en mix av halvfungerande inspelningsfunktion + halvfungerande playtjänst. Och då hade jag nog föredragit tivo där man ändå kan spela in 2-3 program åt gången.

Redigerat av e3henri, 17 oktober 2013 - 16:02.

Postad 17 oktober 2013 - 17:49

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 3
Måste säga att M3 gjort ett ordentligt lyft i mina ögon, detta var ett av de bästa testerna jag läst i den tidiningen på många år!

Redigerat av Unregistered1413, 17 oktober 2013 - 17:49.

Postad 17 oktober 2013 - 18:39

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 2
håller med det va den bästa test som gjorts!!! visar vilket skit det är!!!

Postad 17 oktober 2013 - 18:53

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
fick i dag min tivo...men jag tycker inte att bilden är lika bra som min hdpvr-1000c.....

tycker nog att den är några snäpp sämre....=(

ska ge den nån vecka till....

kan man ångra köpet om man inte är nöjd...å byta tillbaka till min pvr-1000 box..?

Postad 17 oktober 2013 - 19:31

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

• 115 inlägg
  • 1
M3 testet var ju rent ut sagt skitdåligt!
Kändes väldigt oseriöst, försvarar inte Tivo eller Com Hem, men testarens personliga åsikter lyste igenom allt för mkt..
Hatar man tablå tv ska man inte ens recensera en produkt som Tivo...

Lite objektivitet ska man som testare ha...

Postad 17 oktober 2013 - 20:20

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0
När jag kör Youtube från mobilen till TiVo så väljer jag enhet att spela upp filmen på och då finns Tivoboxen med, går det att streama vanlig film via någon app som också visas på tv'n via tivo? (Vi har bara tjocktv än så länge)

Postad 18 oktober 2013 - 00:36

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 1
M3 artikeln var ju inget test. Det var en icke-objektiv krönika.

Själv har jag varit lack på Comhem i många år och sa upp det helt för något år sen.

Men det är rätt patetiskt av m3 skribenten (och många här för den delen) att bara för att man kan göra det mesta av vad boxen kan i en avancerad mediaspelare eller via datorn, är det inte och kommer (på många år ännu) inte, att bli en praktiskt lösning för den absoluta majoriteten av Sveriges hushåll.

Boxen i sig är släppt för tidigt, det finns en hel del bugar kvar som man inte lyckats lösa i betatestandet. Sedan bör man definitivt ifrågasätta Comhems påtvingande av TiVo på alla kunder (vilket jag tror kommer att bita dom rejält i baken). Samt givetvis att dom passar på att höja priserna ytterligare.

Det förändrar inte det faktum att boxen redan med de buggar som finns nu är hästlängder effektivare än de boxar som normalhushållen idag använder. Det många här verkar hänga upp sig på angående att sitta fast i tablåTV är ju tvärtom faktiskt löst med denna box. Dessutom bättre löst än någon dator som kör Netflix. Här kan du nämligen även få sportprogrammen/kanalerna automatisk inspelade i HD vilket man bara kan drömma om utanför Comhem och andra leverantörer idag.

Det faktum att utveckling så sakteliga går mot andra sätt att se på TV betyder väl inte att man medvetet ska använda sämre metoder än nödvändigt att göra det under tiden.

Postad 18 oktober 2013 - 07:06

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0
Säljaren i Skärholmen sade att vår TiVo-box i sverige är mycket bättre än de i USA.

Ähum, snabb googling. 6 samtidiga inspelningar och 3 TB lagring.

Så atte...

Postad 18 oktober 2013 - 08:25

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Hahaha det måste ha brunnit hos Comhem. All valfrihet när det gäller val av kanaler är som bortblåst.
För att se Nat Geo HD som tidigare kostade mig 189 i månaden måste jag i fortsättningen betala 439. Då "ingår" det 70+ andra skitkanaler jag inte är ett dugg intresserad av.

Epic fail. Är väl sista dödsrycket av traditionell tv vi ser nu innan allt hamnar på internet istället.
Comhem har blivit av med mig som kund iaf.

Ny totalsågning från M3
http://www.idg.se/2....ivo--tivo-suger

Killen har ju bestämt sig för att såga detta redan innan han ens provat.
Jag förstår inte helt poängen då jag tycker Tivo verkar vara ett lyft från dagens PVR lösningar.
Mycket av det som gnälls på beror på en dålig box snarare än konceptet i sig.
Men visst kan jag hålla med om att konceptet med att spela in program lokalt i mängder känns omodernt och man borde kanske tagit hela steget åt on-demand eller playtjänster.

Själv kör jag Telia-TV via fiber. På den boxen kan man bara spela in EN samtidig kanal (det är för övrigt en Telia version av Motorola 1963, men av någon anledning har man inte aktiverat mer än en inspelning) vilket sedan kompenseras av "programbibliotek" (playtjänster).
Problemet med programbiblioteken är dock att de inte är fullständiga och många program saknas.
Så nu sitter man i en mix av halvfungerande inspelningsfunktion + halvfungerande playtjänst. Och då hade jag nog föredragit tivo där man ändå kan spela in 2-3 program åt gången.

Lyft? Det blev nu sinnessjukt mycket dyrare för oss som inte tittar så mycket. Comhem gör sitt yttersta för att ta död på sig själva.

Redigerat av Unregistereddc471864, 18 oktober 2013 - 08:24.

Postad 18 oktober 2013 - 08:42

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Hahaha det måste ha brunnit hos Comhem. All valfrihet när det gäller val av kanaler är som bortblåst.
För att se Nat Geo HD som tidigare kostade mig 189 i månaden måste jag i fortsättningen betala 439. Då "ingår" det 70+ andra skitkanaler jag inte är ett dugg intresserad av.

Du behöver inte ha hela max eller pluspaketet. Du kan ha TiVo bas för 149:- och köpa till Nat Geo HD för 59:-/mån.

+ att krypteringsavgiften på 59:- är borttagen med TiVo. Som du betalade innan 189+59=248:- /mån och 149+59=208:- /mån med TiVo. 40 spänn billigare till och med. Eller jag kanske räknat fel?

Redigerat av Dockland, 18 oktober 2013 - 08:45.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.