Sunfire, Velodyne, Earthquake, SVS, REL, Kreisel m.m. (Diskussionstråd)
674 svar till detta ämne
Postad 07 October 2012 - 16:48
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Du missar min poäng totalt. 
Du får givetvis tycka precis vad du vill om vilka högtalare du vill, tex att Sunfire är bra. Jag har ju inte sagt något emot det heller. Min poäng är att du vänder kappan efter vinden. När någon inte håller med dig så kräver du bevis och ifrågasätter allt. När någon säger något du håller med om så köper du det direkt utan att fråga någonting.
Vidare så fortsätter du att ifrågasätta mina upplevelser. Hur kan du veta vad jag har lyssnat på? Om du blir underhållen utav att maila dom på HBB så knock yourself out! Jag är dock osäker om dom har något år gamla register på vad alla kunder i butiken har lyssnat på. Dessutom så spelar det ju mindre roll i diskussionen om det var eq-10 eller 12 jag lyssnade på. Vad jag kommer ihåg så var det 12:an iaf och jag jämförde den mot pc13 i deras demorum. Jag gillade inte alls Sunfire i den jämförelsen. 
Haha ja varför i hela friden skulle jag ifrågasätta ngt som jag själv anser och håller med om? Hur tänkte du där?
Postad 07 October 2012 - 17:13
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Ni verkar ju ha haft en kanontrevlig dag. Det finns inget bättre än att nörda runt och lyssna på högtalare. 
Vad lyssnades det på för musik? Alltid kul att ta del av vad andra använder när dom testar prylar. 
Hej Brallsson. Det var trevligt att få lyssna både på Mantra 60 och PC-13 med Denon förstärkare.......jag förstod att ha en åsikt om en bas verkar vara ett het ämne  Vi lyssnade på bla:cd skivor av fourplay vilken kvalite på skivan ingenting för dom yngre  Pete Belasco/deeper yngre nää,Mustasch/Latest version of the truth..Sade Soldier of love...Jessie J...Marc Cohn.....och en hel del bas test filer från nätet...ingen aning vad det var för något men BOMBASTIC var det mm. Filmer blev det Battleship....Despicable me...mm. Sen lite svar till vad som skrivits. Först är det så att jag äger en DD-18 så då blir det att jag jämför med den....jag skulle aldrig köpa den NY för dom pengarna är den inte VÄRD. Köpte den beg ca 18 lakan om jag minns rätt och det är fler prylar som jag har hemma beg för ny är dom för dyra. Och jag har aldrig en förutfattad mening om en pryl utan testa på ett bra sätt.....jag var intresserad av att köpa två stycken PC-13 men en som spelar ner till 18hz utan distortion men är dålig på övertoner...är det inte en bas som jag vill ha. Men det är jag som tycker det och tycker någon annat så är det helt OK för mig Ni får inte glömma kompisen som nyköpt PC-13 med hjälp av en dspspeaker tyckte precis som jag och det är inte roligt då man har nyligt spendera för surt förvärda pengar...för det vill man inte riktigt erkänna.....jag tyckte att det var strongt att tycka som man hör oavsett resultatet.
Redigerat av cobra-427, 08 October 2012 - 09:23.
Postad 07 October 2012 - 17:25
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Nejdu, i låga hz är det rätt *stora* skillnader. till svs fördel naturligtvis. Iaf helt utan rumsstöd. med rumsstöd så... ser det väl än bättre ut till svs fördel
Postad 07 October 2012 - 17:32
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Angående Velodyne så är det ju de senare "Plus" modellerna som är bäst, skillnaden är ju rätt markant enligt testare och skrifter.
Dubbla DD18plus presterar ju inte kattskit precis  men visst är det mkt pengar.
Postad 07 October 2012 - 18:21
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
DD18Plus har jag faktiskt inte hört än, tycker det har vart väldigt tyst om denna om jag skall vara ärlig.
Självklart skall högtalare jämföras i samma rum, säger väldigt lite om ni har spelat på ena stället och sen går över till andra eller hur.
Mina PB13U spelar som jäklarns här hemma, i polarens rum så händer det inte alls lika mycket ( iofs bara en ) men man känner att han har ganska lång väg för att få den fysiska upplevelsen jag har.
Vad folk gillar bättre eller sämre bryr jag mig ganska lite om, om kalle gillar en xtz/dali/b&w bättre än audio pro/svs/genelec så får väl kalle göra det då.
Postad 07 October 2012 - 18:23
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
DD18Plus har jag faktiskt inte hört än, tycker det har vart väldigt tyst om denna om jag skall vara ärlig.
Självklart skall högtalare jämföras i samma rum, säger väldigt lite om ni har spelat på ena stället och sen går över till andra eller hur.
Mina PB13U spelar som jäklarns här hemma, i polarens rum så händer det inte alls lika mycket ( iofs bara en ) men man känner att han har ganska lång väg för att få den fysiska upplevelsen jag har.
Vad folk gillar bättre eller sämre bryr jag mig ganska lite om, om kalle gillar en xtz/dali/b&w bättre än audio pro/svs/genelec så får väl kalle göra det då.
Håller med här  Finns en del att läsa om DDplus serien, men mitt råd är givetvis att åka och lyssna på DD18plus, den ÄR riktigt jefla kompetent.
Redigerat av EtageMedia, 07 October 2012 - 18:29.
Postad 07 October 2012 - 18:26
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Mm han den där Niklas F, det är en förnuftig kille det dära.
Tänker man efter så har han alltid rätt, väldigt ödmjuk är han med.
Postad 07 October 2012 - 18:26
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Jag säger det än en gång, kör 4st Rumble 8'or
Postad 07 October 2012 - 18:36
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Haha ja varför i hela friden skulle jag ifrågasätta ngt som jag själv anser och håller med om?
Hur tänkte du där?
Av nyfikenhet av varför resultatet blev som det blev. Varför skall du ifrågasätta något du inte håller med om? Det är ju exakt samma sak.  Hade det nu varit så att SVS hade spelat bättre enligt deltagarna så hade du ju huggit på det direkt och krävt svar på omständigheterna. Precis som Niklas skrev längre upp så bör man ju, om möjlighet finns, jämföra i samma rum. Annars jämförs långt mycket mer än specifika enheter. Det är nog svårt att jämföra i samma rum. Men det kan ju vara hur trevligt och intressant som helst det också, det är ju ändå lyssningen, musiken och sällskapet som är det viktigaste i denna hobby tycker jag.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 07 October 2012 - 18:37.
Postad 07 October 2012 - 18:42
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Ja givetvis, jag håller med dig oxå
Älskar denna hobby, mer än frugan nästan
Dock så hade jag nog faktiskt inte huggit även om ngn tyckt att SVS spelar bra?, för det har jag väl aldrig gjort tidigare?
Redigerat av EtageMedia, 07 October 2012 - 18:44.
Postad 07 October 2012 - 18:48
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Hej Brallsson.
Det var trevligt att få lyssna både på Mantra 60 och PC-13 med Denon förstärkare.......jag förstod att ha en åsikt om en bas verkar vara ett het ämne 
Vi lyssnade på bla:cd skivor av fourplay vilken kvalite på skivan ingenting för dom yngre Pete Belasco/deeper yngre nää,Mustasch/Latest version of the truth..Sade Soldier of love...Jessie J...Marc Cohn.....och en hel del bas test filer från nätet...ingen aning vad det var för något men BOMBASTIC var det mm. Filmer blev det Battleship....Despicable me...mm.
Fourplay är trevliga, om än lite väl slicka för min smak kanske. Jag hoppas att ni körde nåt från dom tidiga åren när Lee Ritenour var med, dom är helt klart trevligast tycker jag.  Chuch Loeb´s insats diggar jag inte alls hittills dock. Men han kanske övertygar mig på dom kommande plattorna, vem vet. Både Fourplay och Pete Belasco, du diggar alltså smooth jazz. Härligt!
Postad 07 October 2012 - 19:57
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Jag diggar all musik utom rap men jag tycker att en del av låtarna är bra för att höra hur musikalisk subben är.
Frugan brukar säga att jag är lite till jazz hållet men vill inte erkänna det... 
Men frugan är hårdrockare och det vill inte hon erkänna.....
Redigerat av cobra-427, 07 October 2012 - 20:30.
Postad 07 October 2012 - 20:53
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Jag är nog vad man skulle kalla en all-ätare också. Min senaste skivbeställning bestod av bl.a Hans Fagius orgelkonsert, Metallicas svarta, Count Basies storband m.m.
Men det är nog jazzen som ligger varmast om hjärtat. En bra inspelad kontrabas t.ex. är extremt svårt att få till i en hifi-anläggning. I synnerhet när subbasar är inblandade. Dom allra flesta brukar vilja dra på lite extra under en sådär 80Hz, kontrabas är rätt känsliga för det och blir lätt grötiga, speciellt i obehandlade rum. Så kontra är ett utmärkt instrument för att höra helheten på en anläggning tycker jag.
Postad 07 October 2012 - 21:52
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
jag var intresserad av att köpa två stycken PC-13 men en som spelar ner till 18hz utan distortion men är dålig på under och övertoner...är det inte en bas som jag vill ha.
Vad menar du med att den är dålig på övertoner? Undertoner är väl inte bekräftat att det ens finns tror jag?
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 07 October 2012 - 22:17.
Postad 07 October 2012 - 22:04
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Får nog bli att lyssna mer på Kreisel DXD-12012 i veckan, om det hinns med, återkommer isf här i tråden med lyssningsintryck. Denna gången kommer det isf bli med musik i en 2.1 uppsättning.
Postad 07 October 2012 - 23:42
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Vad menar du med att den är dålig på övertoner? Undertoner är väl inte bekräftat att det ens finns tror jag? En länk om övertoner.... http://sv.wikipedia.org/wiki/Delton när det gäller undertoner är som du säger inte bevisat. Men en som tror på det är http://sv.wikipedia....ven_E._SvenssonSå om vi tar bort undertoner och hur man uppfattar tex subbar och även andra typer utav högtalare är intressant. Du vet vilka utryck som man försöker att använda sig av..luftigt...transparent...dynamisk...osv...osv Jag tror att det är hur bra högtalaren är på att spela upp övertoner/deltoner som gör att vi tycker om ljudet eller inte. Sedan har vi säkert olika tycke och smak hur någonting ska låta... När jag tittade och kände på konan så kändes den alldeles försty för att kunna gör övertoner på ett bra sätt men åter igen så är det min egen uppfattning..den kan ha varit för lite inspelad..?
Redigerat av cobra-427, 07 October 2012 - 23:57.
Postad 08 October 2012 - 00:04
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Hmm, nu fick jag ju egentligen inget svar. Hur hör du att en högtalare inte är bra på att spela upp övertoner då? Rent krasst så kan man ju tycka att om en högtalare har låg THD över hela frekvensspektrat så skall den kunna spela upp alla toner utan förvrängning och därigenom inte ha problem att spela en grundton och alla dess övertoner.
Men jag förstår hur du tänker, tror jag.  Övertonerna är ju det som ger klangen till hur vi upplever ljudet (timbre). Om ett piano och en violin spelar ett klingande A (440Hz) så är det dess övertoner som gör att vi kan höra att pianot är ett piano och violinen är just en violin. Om nu t.ex en subbas spelar upp vissa övertoner svagare än andra övertoner så kommer basen att upplevas som att allt låter lika trots att tonerna faktiskt ändras.
Jag är dock för dåligt insatt rent tekniskt i hur ett element arbetar. Men jag är ganska säker på att detta inte är ett problem, förutsatt att du just har låg dist över det användbara spektrat.
Rätta mig gärna om jag har fel någon.
Postad 08 October 2012 - 00:13
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Att en kon är tung och styv går alltid att kompensera för med en större motor. Ta bara Bagarns monsterbasar som exempel. Dom är på 18" och har en aluminiumkon. Är stenhårda och tunga på alla sätt och vis. Trots detta så spelar dom jättefint.
Postad 08 October 2012 - 00:15
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Jag använder dina ord Om nu t.ex en subbas spelar upp vissa övertoner svagare än andra övertoner så kommer basen att upplevas som att allt låter lika trots att tonerna faktiskt ändras.
Om konan är för styv...lika med när du köper en ny högtalare så låter den inte likadan som det har fått spela ett tag
Högtalaren spelar djupare och luftigare....varför upplever man så om inte konans styvhet inte har någon betydelse?
Deltoner/övertoner är det finstilta och jag tror inte att allt går att kompenserar med större motor...det blir lite grov hugget
Men det är mig egna tankar...  nu måste jag gå och sova natti..natti
Jag kom ihåg en sak titta hur dom bygger upp jl audio där är konan mycket mjukare vid kanterna och flexar mycket mer
när den spelar och det gör även Bagarens basar
Redigerat av cobra-427, 08 October 2012 - 00:27.
Postad 08 October 2012 - 00:18
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Jo, det är klart att den måste spelas in.  Men efter 100 timmar så bör den ju ha gjort det, om ägaren inte har fegat alldeles för mycket med volymkontrollen och val av film/musik förstås.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 08 October 2012 - 00:25.
Postad 08 October 2012 - 00:24
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Det där om att övertonerna skulle vara svagare var ju bara en teori ifrån min sida. Som sagt, jag vet inte hur ett element jobbar. Men jag tror att det är ett icke problem förutsatt att elementet spelar linjärt och distfritt.
Det skulle ju lika gärna kunna vara som mitt tidigare exempel om kontrabas. Att basnivån var för stark i nivå relativt till resten av registret. Då bör ju samma fenomen kunna uppstå dvs att grundtonen är starkare än övertonerna.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 08 October 2012 - 00:25.
Postad 08 October 2012 - 00:42
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Jag kom ihåg en sak titta hur dom bygger upp jl audio där är konan mycket mjukare vid kanterna och flexar mycket mer när den spelar och det gör även Bagarens basar
Upphängningen brukar ju i regel vara mycket mjukare. Det är den på SVS också. Men menar du att ni inte fick konen att röra på sig med din kompis PC-13? Om inte så kan det mycket väl vara så att den inte är inspelad. En sådan bas har hyfsad slaglängd och kan motioneras rätt friskt. Om dom fungerar på samma sätt som sina "låd-bröder" PB-13 så bottnar dom så så fint så också. Dom bara bluddrar, dom säger inte ifrån mekaniskt. Så man är relativt safe på den punkten iaf.  Men be karln dra igång riktigt basrik musik och kolla så att det blir lite rörelse på konen och få den ordentligt inspelad ifall den nu inte är det.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 08 October 2012 - 00:47.
Postad 08 October 2012 - 06:46
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Gud vilken hemsk klyschtråd det här blev nu. En sub ska spela distfritt, djupt, högt och detaljerat. kommer inte orden rappt och snärtigt snart? Eller varför inte torrt?
Postad 08 October 2012 - 08:58
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Ok utan attt göra en till klyschtråd till kan ni förklara varför polaren tyckte samma sak och det är han som
har betalat kalaset ca 25 lakan.
Då har han 25 anledningar att inte tycka så?.....om ni förstår vad jag menar....jag försöker bena ut varför
vi tyckte så.....glöm inte att jag själv är intresserad av dom.
Jag undrar vad Brallson poppar med för prylar hemma?
Zartok hur lätt är det förklara när du har varit hos någon och lyssnat.
Sedan ska du förklara för en polare hur bra det var vad använder du för uttryck???
Jag tar och lämnar tråd och blir betraktare......den ger mig inte svar och vi ska inte skapa klyschtråd...
mvh/Roger
Postad 08 October 2012 - 09:08
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Jag har aldrig sagt att det ni upplevde inte stämmer. Jag tycker att det var intressant det du sa om övertoner och ville bara höra hur det tänkte. Jag tycker att det var en kul diskussion som fick åtminstone mig att fundera lite.
Varför ni upplevde det ni upplevde kan ju bero på massa saker. Rum, eq-mojängen, inställningar, matchning med övriga systemet. Eller helt enkelt att DD-18 bara spelar renare och bättre.
Postad 08 October 2012 - 09:20
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Det tryck som PC-13 kan leverera är inte DD-18 nära....den kan inte flytta lika mycke luft...
Men till en viss nivå det är högt så spelar den klysch ord mer detaljerat har ingen förklaring
Det är fler som tycker så.....gå in på Component och läs......vad har du för prylar?
Postad 08 October 2012 - 09:25
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Det tryck som PC-13 kan leverera är inte DD-18 nära....den kan inte flytta lika mycke luft... Men till en viss nivå det är högt så spelar den klysch ord mer detaljerat har ingen förklaring Det är fler som tycker så.....gå in på Component och läs......vad har du för prylar?
Sen är väl inte din DD18 så optimalt placerad heller, så den lär i sin tur inte leverera allt den kan. Som sagt, om det skall vara rättvist så skall sakerna testas i samma rum och samma placering och mer än gärna mäta upp och justera in ev eq.
Postad 08 October 2012 - 09:46
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Det tryck som PC-13 kan leverera är inte DD-18 nära....den kan inte flytta lika mycke luft... Men till en viss nivå det är högt så spelar den klysch ord mer detaljerat har ingen förklaring Det är fler som tycker så.....gå in på Component och läs......vad har du för prylar?
Som sagt, det kan ju bero på massa saker däribland att DD-18 faktiskt kan spela mer detaljerat under rätta förhållanden. Precis som jag skrev. Det är ju nästan omöjligt för oss som inte var med att svara på varför ni upplevde det så. Iaf med den informationen vi fått, eller rättare sagt inte fått, om rummen.  Och det tåls att poängteras igen, det Niklas skriver, att det är skitsvårt att jämföra i olika rum och olika utrustning i övrigt. Man jämför så mycket mer än bara basarna + att hörselminnet kan vara väldigt lurigt ibland.  Men jag säger inte att era intryck inte stämmer. Ni upplevde säkert att DD-18 spelade mer detaljerat.  Läste en snabbis på Component nu. Där såg jag att någon använde nästintill samma ordval som dig angående över och undertoner. Jag tycker som sagt det var intressant. Skall försöka forska vidare angående detta med hur ett element jobbar och hur det arbetar med övertoner. Återkommer om jag finner något intressant.  Jag har i dagsläget ingen sub.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 08 October 2012 - 09:54.
Postad 08 October 2012 - 09:57
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jo, det är klart att den måste spelas in. Men efter 100 timmar så bör den ju ha gjort det, om ägaren inte har fegat alldeles för mycket med volymkontrollen och val av film/musik förstås.
Menar du att mina kanske inte är inspelade än...?
Postad 08 October 2012 - 10:03
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Ja, du är ju känd för att fega med volymen.
Postad 08 October 2012 - 10:26
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Ja, du är ju känd för att fega med volymen. 
Förlåt...
Postad 08 October 2012 - 12:10
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Är de inte så att du är sugen på ett par R8or?
Postad 08 October 2012 - 16:41
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Förlåt...
Var det inte du som skulle lämna den här tråden? Idag har jag varit på HBB i Frölunda och lyssnat på Kreisel DXD-12012, Earthquake MKVI 15" och Definitive Technology Super Cube Reference  Lyssnade både på musik och film en längre session denna gången, och bytte mellan subbarna fram och tillbaka flertalet gånger, fick bra hjälp utav personalen på Hembiobutiken, och det tackar man för! Återkommer med intryck när tid finnes..
Postad 08 October 2012 - 20:01
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Ok utan attt göra en till klyschtråd till kan ni förklara varför polaren tyckte samma sak och det är han som har betalat kalaset ca 25 lakan. Då har han 25 anledningar att inte tycka så?.....om ni förstår vad jag menar....jag försöker bena ut varför vi tyckte så.....glöm inte att jag själv är intresserad av dom. Jag undrar vad Brallson poppar med för prylar hemma? Zartok hur lätt är det förklara när du har varit hos någon och lyssnat. Sedan ska du förklara för en polare hur bra det var vad använder du för uttryck??? Jag tar och lämnar tråd och blir betraktare......den ger mig inte svar och vi ska inte skapa klyschtråd... 
mvh/Roger
Som Brallsson skriver så har en subwoofer som har en "rak" frekvensgång i sitt register inga problem att spela övertoner. De ligger ju redan på inspelningen. Det KAN vara så här att det ni är vana att höra från en subwoofer är distorsion. Att det alltså är harmonisk distorsion från grundtonen som hjälper er att uppfatta tonhöjden. Är Subwoofern lågdistande så kan tonhöjden vara svårare att höra.
Postad 08 October 2012 - 20:49
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
OT: Haha, fyfan vad osammanhängade texten blir när varannat inlägg inte syns
On-topic igen: En sak som kan skilja subbar åt (?) när man lyssnar på dom i samma rum, som kan ge en dyrare sub sämre ljud, måste ju vara akustiken. Om man har rumsnoder som en billigare sub (som kanske inte går så djupt) INTE triggar, eller väldigt lite. Som en större istället sätter igång på allvar, det är ju inte rättvis jämförelse för 5 öre då.
Problemet lär ju vara att 99% av butikerna knappast har akustik för att fixa en 22hz nod misstänker jag
Men jämför man subbar som presterar likt gällande djup, så blir det ju i alla fall en mer rättvis jämförelse.
Postad 08 October 2012 - 21:37
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Det är lätt att glömma att det både är rummet och subben man lyssnar på - och då kan få leta länge å väl för att hitta en sub. som spelar bra ihop med rummet man har.
Då kan lösningen vara att köpa en sub. med rums- korrigering som tämjer den/får den att passa i rummet.
När jag körde rumskorrektionen (auto eq) på min Sunfire eq12 körde den ljudsvep i ett antal frekvenser - upp till 100hz, och jag kan lova att det skramlade i lampskärmar, och andra lösa föremål.
När den hade korrigerat kurvan, och körde ett kontrollsvep var allt i rummet helt tyst, vilket innebär att alla rumsreflexer/missljud var borta- bara ren, tight bas kvar.
Redigerat av Jörgen A., 08 October 2012 - 21:39.
Postad 08 October 2012 - 21:40
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Däremot så får ju inte en auto-eq i Sunfire-lådorna bort decaytider och reflexer. Det enda den tar bort är peakar och kan ev dra upp en dipp några dB, men inte många.
Decaytiderna är ju det som gör att den låter "blöt" och bumlig. Reflexer är ju dock inget du behöver bry dig om gällande bas som du behöver när det gäller främst diskant.
Postad 08 October 2012 - 21:47
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Finns inte ens anydan till nåt som kan beskrivas som "blöt och bumligt" ljud - efter att auto-eq´n har gjort sitt med min eq12:a. Tightaste basen jag hört...
Postad 08 October 2012 - 22:29
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Kan sätta en arm & ett ben på att du har långa decaytider någonstans i det lägre basregistret. Skulle du mäta upp rummet så skulle du se det.
Säger inte att eq:n inte gör ett bra jobb, det gör den säkert. Men saker som decaytider, det tar den _inte_ bort. När du hör skillnaden på kort (behandlat rum) och lång decaytid, då förstår du precis vad jag menar.
Postad 09 October 2012 - 01:26
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Som Brallsson skriver så har en subwoofer som har en "rak" frekvensgång i sitt register inga problem att spela övertoner. De ligger ju redan på inspelningen.
Det KAN vara så här att det ni är vana att höra från en subwoofer är distorsion. Att det alltså är harmonisk distorsion från grundtonen som hjälper er att uppfatta tonhöjden. Är Subwoofern lågdistande så kan tonhöjden vara svårare att höra.
Först är det så man behöver inte spela högt för att höra skillnad och skulle DD-18 spela med harmonisk distrorsion på den nivå Vem skulle köpa den basen för ca 40 lakan inte jag...hmm jag köpte den beg....sedan har jag Revel Salon 2 som spelar ner till 23 hertz -3db att jämföra med . I samma rum hur det låter med den spelar väl också Kattshit......harmonisk distorision....läs om Revel det är en bra högtalare. Bara ett sten kast där jag bor finns Acusticum där har jag varit enbart för att lyssnat hur instrument av olika slag på hur dom låter. Dom kan till och med sänka hela taket för att få rätt akutisk...beroende av vad som ska spelas.....det var nog där jag lärde mig att tycka om harmonisk distrorsion...  . Bakerman skrev vid en tråd! Om att slutna basar har bättre transientsvar och grupplöptid kan det vara det ?......att det skulle vara harmonisk distorision köper jag inte! Det är inte ens när på den volymen vi har spelat....att DD-18 är kattshit och PC-13 ultra är gudabenådad bas är inte nära en balansera sanning..... Att PC-13 ultra spelar djupare med mer tryck betyder inte att det spelar bättre per automatik vi säger från 20 hertz och upp åt att den spelar bättre och mer detaljerat det gör den inte vid hyfsat sansade ljudnivåer med musik..
Postad 09 October 2012 - 06:54
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Kan sätta en arm & ett ben på att du har långa decaytider någonstans i det lägre basregistret. Skulle du mäta upp rummet så skulle du se det.
Säger inte att eq:n inte gör ett bra jobb, det gör den säkert. Men saker som decaytider, det tar den _inte_ bort. När du hör skillnaden på kort (behandlat rum) och lång decaytid, då förstår du precis vad jag menar.
Isåfall har mitt rum helt perfekta decaytider - som i komb. med eq12´s auto eq låter perfekt - jag lyssnar med öron, och skiter i teorier...
Postad 09 October 2012 - 06:59
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Teorier? 
Ren fysik menar du?
Skriver ju inte detta för att såga ditt rum eller utrustning, försöker bara klargöra att en EQ i sunfiren inte ger dig perfekta decaytider. Kan ev sänka dessa lite om en peak tas ned, men helt, nej.
Förstår inte varför du jagar upp dig över en sån sak?
Postad 09 October 2012 - 09:19
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Jonas_w??
Var det inte Night alldeles nyss...??
Vad är det frågan om här egentligen?
Redigerat av EtageMedia, 09 October 2012 - 09:27.
Postad 09 October 2012 - 09:28
tomasgbg
-
tomasgbg
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Var det inte du som skulle lämna den här tråden?
Idag har jag varit på HBB i Frölunda och lyssnat på Kreisel DXD-12012, Earthquake MKVI 15" och Definitive Technology Super Cube Reference 
Lyssnade både på musik och film en längre session denna gången, och bytte mellan subbarna fram och tillbaka flertalet gånger, fick bra hjälp utav personalen på Hembiobutiken, och det tackar man för!
Återkommer med intryck när tid finnes..
Nyfiken på hur det lät  Lyssnade du något på den mindre Kreisel subben med?
Postad 09 October 2012 - 09:31
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Nyfiken på hur det lät  Lyssnade du något på den mindre Kreisel subben med?
Skriver nog detta ikväll, efter jobbet. =) Nej jag lyssnade inte på den mindre Kreiseln.
Postad 09 October 2012 - 11:23
Unregistered27d7f146
-
Unregistered27d7f146
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jonas_w??
Var det inte Night alldeles nyss...??
Vad är det frågan om här egentligen?
Du vet att det går att byta namn om man frågar snällt? Istället för att göra ett nytt account ~~
Postad 09 October 2012 - 11:26
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Du vet att det går att byta namn om man frågar snällt?  Istället för att göra ett nytt account ~~
Då jag har Etage på ignore-list så kan jag inte besvara sådana här frågor förrän någon citerar dem  Men som Hmmpz säger, har bara bytt nick. Hade inget behov av 4st utan ville ha ett som mer säger vem man är, än ett anonymt som jag gjorde för många år sen. Nu går det mer ihop med övriga forum också så att man känner igen mig mellan forumen. Nöjd med det svaret EtageMedia?
Postad 09 October 2012 - 12:22
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Ok, då är jag med.
Däremot så förstår jag inte varför tex du, Brallson och squeesemaster påstår att jag är en annan person med nicket dallan, detta har ni gjort sen jag blev medlem nästan.
Jag ÄR EtageMedia, och ingen annan!, tack.
Postad 09 October 2012 - 15:13
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Komorok 08 oktober 2012 - 21:01 skrev:Som Brallsson skriver så har en subwoofer som har en "rak" frekvensgång i sitt register inga problem att spela övertoner. De ligger ju redan på inspelningen. Det KAN vara så här att det ni är vana att höra från en subwoofer är distorsion. Att det alltså är harmonisk distorsion från grundtonen som hjälper er att uppfatta tonhöjden. Är Subwoofern lågdistande så kan tonhöjden vara svårare att höra. Först är det så man behöver inte spela högt för att höra skillnad och skulle DD-18 spela med harmonisk distrorsion på den nivå Vem skulle köpa den basen för ca 40 lakan inte jag...hmm jag köpte den beg....sedan har jag Revel Salon 2 som spelar ner till 23 hertz -3db att jämföra med . I samma rum hur det låter med den spelar väl också Kattshit......harmonisk distorision....läs om Revel det är en bra högtalare.
Bara ett sten kast där jag bor finns Acusticum där har jag varit enbart för att lyssnat hur instrument av olika slag på hur dom låter. Dom kan till och med sänka hela taket för att få rätt akutisk...beroende av vad som ska spelas.....det var nog där jag lärde mig att tycka om harmonisk distrorsion...  . Bakerman skrev vid en tråd!
Om att slutna basar har bättre transientsvar och grupplöptid kan det vara det ?......att det skulle vara harmonisk distorision köper jag inte!
Det är inte ens när på den volymen vi har spelat....att DD-18 är kattshit och PC-13 ultra är gudabenådad bas är inte nära en balansera sanning..... Att PC-13 ultra spelar djupare med mer tryck betyder inte att det spelar bättre per automatik vi säger från 20 hertz och upp åt att den spelar bättre och mer detaljerat det gör den inte vid hyfsat sansade ljudnivåer med musik..
Ok, jag förstår att du inte köper min möjliga förklaring. Och jag kanske ska förtydliga mig att den enda subwoofer jag hört som är aktuell i tråden är SVS.. någonting.. 13 och ultra... och den äger jag inte eller har något speciellt förhållande till. Jag har valt ett annat märke själv då jag vill återge frekvenser minst en oktav under 20Hz. Mitt deltagande är endast nyfikenhet om fysiska fenomen och hur verkligheten fungerar. Så jag har inget intresse av att smutskasta någon av basarna. Så, då lägger jag fram nästa möjliga förklaring som dock inte förtar möjligheten att min första skulle vara korrekt: Kan det vara så att integrationen mellan toppar och basar varit olika bra och därför gett olika resultat i de övre basregistren?
Postad 09 October 2012 - 20:16
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Låt mig förstå detta. Folk har jämfört två olika basar i helt olika rum med olika inställningar och sen anser sig veta exakt hur dessa basar verkligen presterar?
Är man verkligen seriös när man påstår det? Samtidigt som jag tror komorok har rätt att många är vana basdist som skapar ett visst sound.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|