Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bluesound

263 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Bluesound Node (Mediaspelare) Rapporterad 2 8.81818 (10) Inga priser
Bluesound Node 2 (Mediaspelare) 9 9.055554 (17) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 29 October 2015 - 03:19

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Verkar som om Bluesound har har börjat fixa till problemen med  reindexeringstiden efter sista firmware uppdateringen.

Det som tidigare tog 55 minuter för min mycket stora musiksamling har nu kommit ner till 20 minuter. Inte illa! :) 

Hoppas att de också har tilldelat mer minne för indexeringen då ju minnet har varit strypt just på grund av den långa tiden. Eller som de själva skriver: "What good is a 150,000 track library if it takes a day to index it?"

Se vidare inlägg #129.

Postad 30 October 2015 - 22:14

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0

Verkar som om Bluesound har har börjat fixa till problemen med reindexeringstiden efter sista firmware uppdateringen.
Det som tidigare tog 55 minuter för min mycket stora musiksamling har nu kommit ner till 20 minuter. Inte illa! :)
Hoppas att de också har tilldelat mer minne för indexeringen då ju minnet har varit strypt just på grund av den långa tiden. Eller som de själva skriver: "What good is a 150,000 track library if it takes a day to index it?"
Se vidare inlägg #129.

Är ju alltid bra när det blir bättre. Hur stor är musiksamlingen som du indexerar på 20 minuter då?
Jag kör Minimserver på min dator och jag klockade det precis till knappt 17 sekunder att indexera om mitt bibliotek på drygt 1,6 TB och 35000 filer. Detta efter att ha både tagit bort och lagt till material i biblioteket, från en extern usb-3-disk på severn. Förr i tiden när jag körde Logitech Mediaserver kunde det ta evigheter.

Hur är det med node, har den bara stöd för 

Bluesounds egna serverprogramvara?

Redigerat av hampestampe, 30 October 2015 - 23:12.

Postad 31 October 2015 - 00:03

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Cirka 68000 filer. Med Sonos tog det 6 minuter. Så Bluesound Har fortfarande lite att ta igen men den är numera helt stabil vilket inte var fallet från början.

Vad jag vet så har ingen än så länge försökt sig på en moddning. Bluesound har ju ingen support för UPnP eller DLNA så det kommer nog att dröja om det ens händer.

Postad 31 October 2015 - 00:21

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Ramlade just ner lite stolt skryt i emailboxen från Bluesound om vad Whats Hi-Fi tycker om Node 2. Fem stjärnor blev det:

http://www.whathifi....d/node-2/review

Bara för er som behöver den där sista lilla knuffen för ett tryck på köpknappen!  :)

Postad 31 October 2015 - 10:57

emperor
  • emperor
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Gah! Nu kommer dom med IR och display! Undrar vilka rum som ska få dom gamla prylarna...

Hur funkar IR-mottagaren? Finns det nåt sätt att tex starta en specific spellista med fjärren?

Svarar mig själv om någon annan skulle vara intresserad.

Ja, man kan programmera knappar som tex kan starta en spellista.

Postad 31 October 2015 - 14:26

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Ramlade just ner lite stolt skryt i emailboxen från Bluesound om vad Whats Hi-Fi tycker om Node 2. Fem stjärnor blev det:

http://www.whathifi....d/node-2/review

Bara för er som behöver den där sista lilla knuffen för ett tryck på köpknappen!  :)

Det är väl bara priset som får fingret att tveka inför det slutgiltiga klicket.  :)

Jag hade hoppats att Pulse Mini skulle landa i regionen runt 3500kr. Istället kostar den lika mycket som stora Pulse version 1 medan version 2 hoppar upp ytterligare en tusenlapp. Om man som jag redan har systemet i två rum blir man lätt nöjd så. Om än lite frustrerad.  :mellow:

Postad 02 November 2015 - 18:31

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Hur kass är appen jämfört med sonos/heos?

Postad 03 November 2015 - 01:01

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Hur kass är appen jämfört med sonos/heos?

Kass är väl lite att ta i... 

Från början var den rätt buggig med bl.a. en riktig nagelbitare om den skulle ta sig igenom reindexeringen eller krokna på halva vägen. Men efter ett antal uppdateringar är den sorgliga perioden nu över och allt fungerar helt ok. 

Vad som är problemet är att gränssnittet inte är speciellt intuitivt så inlärningströskeln är lite småbrant med dragande och klickande på det ena och det andra som ibland inte ser ut som knappar. Men efter den inlärningen så...

Men visst Sonos har ju haft ett antal år på sig att finslipa sitt gränssnitt så där är de helt överlägsna. Men så var det det  där med ljudet... Därför är det bara att stå ut, för trots allt är det ju det som är det allra viktigaste här i livet. :)

Postad 03 November 2015 - 16:06

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

Kass är väl lite att ta i... 

Från början var den rätt buggig med bl.a. en riktig nagelbitare om den skulle ta sig igenom reindexeringen eller krokna på halva vägen. Men efter ett antal uppdateringar är den sorgliga perioden nu över och allt fungerar helt ok. 

Vad som är problemet är att gränssnittet inte är speciellt intuitivt så inlärningströskeln är lite småbrant med dragande och klickande på det ena och det andra som ibland inte ser ut som knappar. Men efter den inlärningen så...

Men visst Sonos har ju haft ett antal år på sig att finslipa sitt gränssnitt så där är de helt överlägsna. Men så var det det  där med ljudet... Därför är det bara att stå ut, för trots allt är det ju det som är det allra viktigaste här i livet. :)

Tack för svar!

Jag velar lite mellan Heos och Blueosund att ha i hela huset. Kommer inte köra högupplöst så den skillnaden spelar ingen roll för min del. Däremot värderar jag användarvänligheten högt då alla i familjen ska kunna använda det. 

Postad 13 November 2015 - 08:12

Unregistered9f43ef88
  • Unregistered9f43ef88
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Precis köpt en Node2. Jag har diverse Sonos sen tidigare och tanken var väl att denna ska ge lite bättre ljud än Sonos kan göra.

Konstaterar direkt att appen är inte särskilt bra eller snygg. Sonos är hästlänger före både i användarvänlighet och utseende.

Lade till mina filer som jag har på min nas och det funkar hyggligt bra men inte perfekt. Man kan tex inte få dem i "mappvisning" utan den

lägger dem som album bara. Vissa konstigheter med att en del album har buntats ihop till ett album som heter unknown.

Spotify connect funkar mycket bra.

Ska testa ljudkvalitet mot Sonos i helgen.

Postad 13 November 2015 - 13:50

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Köpte en Node 1 för tre månader sedan. Har kört Tidal hela tiden utan bekymmer.

Men så i helgen vägrade den att spela musik. Fick ett felmeddelande att mitt abonnemang inte stödjer denna ljudkvalitet.

Ringde HIFI Klubbens kundservice igår, och de tipsade mig om att helt enkelt logga ut ur Tidal från paddan, och in igen.

Vilket funkade perfekt.

Har ingen annan än jag haft det felet?

Redigerat av Audiovector, 16 November 2015 - 11:26.

Postad 21 November 2015 - 00:11

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Upptäckte just att Bluesound har öppnat upp minnet för Node och antagligen de andra versionerna också efter någon av de senare uppdateringarna.

Från 60.000 filer till 100.000! Inte helt fel alltså. :)

Postad 21 November 2015 - 10:45

-Remo-
  • -Remo-
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Köpte en Node 1 för tre månader sedan. Har kört Tidal hela tiden utan bekymmer.

Men så i helgen vägrade den att spela musik. Fick ett felmeddelande att mitt abonnemang inte stödjer denna ljudkvalitet.

Ringde HIFI Klubbens kundservice igår, och de tipsade mig om att helt enkelt logga ut ur Tidal från paddan, och in igen.

Vilket funkade perfekt.

Har ingen annan än jag haft det felet?

Då BlueSound buggar så kan man vända sig till deras forum, där man oftast får mycket snabb support. Du kan även sända "Support request" från appen  som då skickar med dess logg inför felsökningen.

https://helpdesk.blu...om/discussions/

Jag och några andra på forumet har haft samma typ av problem med felmeddelandet:

Remote service error

Service unavailable

Back-end server is at capacity

Postad 21 November 2015 - 15:17

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Upptäckte just att Bluesound har öppnat upp minnet för Node och antagligen de andra versionerna också efter någon av de senare uppdateringarna.

Från 60.000 filer till 100.000! Inte helt fel alltså. :)

Hur kollar man sin enhet, d.v.s. hur mkt minne man har?

Då BlueSound buggar så kan man vända sig till deras forum, där man oftast får mycket snabb support. Du kan även sända "Support request" från appen  som då skickar med dess logg inför felsökningen.

https://helpdesk.blu...om/discussions/

Jag och några andra på forumet har haft samma typ av problem med felmeddelandet:

Remote service error

Service unavailable

Back-end server is at capacity

Sjukt bra, tack för tips!

Postad 21 November 2015 - 15:42

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Hur kollar man sin enhet, d.v.s. hur mkt minne man har?

Kan man inte vad jag vet.

Skall visst komma upp ett meddelande när det är fullt.

Lyckades själv klämma in 68.000 filer innan uppdateringen kom genom att ha korta sökvägar och inte alltför långa titlar. Är speciellt ett bekymmer vid klassiskt musik då titeln där kan vara nästan hur lång som helst.

Fick köra den klassiska avdelningen via datorn på Sonos tiden.

Postad 07 December 2015 - 16:05

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Köpte mig en vault 2 för några veckor sedan och har bara kört spotify än så länge men nu tänkte jag föra över mina Flac och mp3 som jag har på en separat hårddisk. Jag har kopplat in hårddidken i min dator och därifrån tänkt att kopiera över musiken till mappen music i vaulten som jag ser över nätverket. Jag har provat med en mapp men den verkar inte synas i appen men syns i mappen fast jag trycker på indexering. Vad gör jag för fel?

Jag har ca 250gbit musik lagrat där det är en mapp för artisten sedan en mapp för albumet och sedan ligger flac/mp3 filerna. Kan jag föra över hela mitt mappträd? Tidigare hadde jag en squeezebox och det funkade utmärkt. Inte så duktig på datorer så försök förklara så enkelt som möjligt.

Thomas

Postad 09 December 2015 - 21:52

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Då har jag lyckats föra över 20 gig musik. Indexeringen verkar det vara någon fördjöjning på för när jag startade om appen så fanns skivorna där. Tycker att man borde se att den börjar att indexera och att man sedan får något meddelande att det är klart men det var inget jag såg. Nu när jag provade förde jag över musiken via wifi och det tog över 2 timmar så hur kopplar man trådat? Dra tråd från datorn till routern eller från datorn till Vaulten.

Någon?

Postad 10 December 2015 - 08:17

CN70
  • CN70
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Då har jag lyckats föra över 20 gig musik. Indexeringen verkar det vara någon fördjöjning på för när jag startade om appen så fanns skivorna där. Tycker att man borde se att den börjar att indexera och att man sedan får något meddelande att det är klart men det var inget jag såg. Nu när jag provade förde jag över musiken via wifi och det tog över 2 timmar så hur kopplar man trådat? Dra tråd från datorn till routern eller från datorn till Vaulten.

Någon?

Du måste gå via router (alt. switch). Koppla ihop dator med router och sedan Vault med router. Men om du inte redan har detta uppsatt och det bara tog 2h att föra över all musik via WLAN så duger väl det? Du för ju bara över musiken en gång.

Postad 10 December 2015 - 08:21

CN70
  • CN70
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Cirka 68000 filer. Med Sonos tog det 6 minuter. Så Bluesound Har fortfarande lite att ta igen men den är numera helt stabil vilket inte var fallet från början.

Vad jag vet så har ingen än så länge försökt sig på en moddning. Bluesound har ju ingen support för UPnP eller DLNA så det kommer nog att dröja om det ens händer.

En tanke runt det här med att indexeringen tar längre tid på Bluesound än på Sonos. Jag är själv ingen Sonos-ägare, men är det inte så att Sonos inte cachar Album Art? Det gör i alla fall Bluesound och det kostar i tid. Det är samma sak när man indexerar på Squeezebox - det tar en stund (som också cachar Album Art).

Redigerat av CN70, 10 December 2015 - 08:22.

Postad 10 December 2015 - 19:28

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Du måste gå via router (alt. switch). Koppla ihop dator med router och sedan Vault med router. Men om du inte redan har detta uppsatt och det bara tog 2h att föra över all musik via WLAN så duger väl det? Du för ju bara över musiken en gång.

Det var bara musiken på bokstaven A som jag förde över så nästan 240gig är kvar och då skulle det väl ta runt 20 timmar att få över all musik. Jag får dra en kabel till routern och hoppas att det går fortare.

Postad 08 March 2016 - 20:08

Tomas_uppsala
  • Tomas_uppsala
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Har det dykt upp nått mer och bättre än dessa på marknaden? 

Postad 08 March 2016 - 20:52

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Vadå bättre? Finns inget bättre!! :D

Postad 08 March 2016 - 21:21

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Jag provade i helgen att växla mellan Node och PC via Arcam irdac. Hörde ingen skillnad. Så jag tror inte andra streaming apparater gör någon skillnad. I alla fall inte på ljudet.

Postad 09 March 2016 - 01:23

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Jag provade i helgen att växla mellan Node och PC via Arcam irdac. Hörde ingen skillnad. Så jag tror inte andra streaming apparater gör någon skillnad. I alla fall inte på ljudet.

Nja, det finns ju en anledning till att rätt många, liksom undertecknad, har bytt från Sonos till Bluesound då skillnaden i ljudkvalité är minst sagt stor.

Detta beroende på att det sitter en riktigt riktigt fin DAC i Bluesound som dessutom klarar HD-ljud.

Men det är klart, sitter man på en dussinstereo så hör man ingen skillnad. Det är ju alltid den svagaste länken i ljudkedjan som skapar resultatet.

Postad 09 March 2016 - 07:03

EddieCarlström
  • EddieCarlström
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Nja, det finns ju en anledning till att rätt många, liksom undertecknad, har bytt från Sonos till Bluesound då skillnaden i ljudkvalité är minst sagt stor.

Detta beroende på att det sitter en riktigt riktigt fin DAC i Bluesound som dessutom klarar HD-ljud.

Men det är klart, sitter man på en dussinstereo så hör man ingen skillnad. Det är ju alltid den svagaste länken i ljudkedjan som skapar resultatet.

Där håller jag med helt och hållet. Men jag använder en egen DAC. Då hörde jag absolut ingen skillnad.

Är lite sugen på Node gen 2 för designens skull. Tycker kuben är så extremt ful. Är så jag t om funderat på gömma undan den. 

Önskar bara dom kunde göra något åt appen.

Postad 14 March 2016 - 17:21

Tomas_uppsala
  • Tomas_uppsala
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Ja priset på Bluesound Node2 är helt grymt bra. Hur stor extern hdd klarar node2? Kan man koppla in ex en nas till node2?

Postad 22 March 2016 - 21:07

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Äntligen. Appen har fått ett rejält lyft. Snyggt och tillräckligt intuitiv. Min favorit är "Mina favoriter".

Postad 23 March 2016 - 11:40

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Äntligen. Appen har fått ett rejält lyft. Snyggt och tillräckligt intuitiv. Min favorit är "Mina favoriter".

Kan man ta bort snabbval nu?

Postad 23 March 2016 - 20:25

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Håller med. Det är en konstig funktion.

Av någon anledning dyker inte sparade favoriter på TuneIn upp längre. Det står bara "Läser in...". Problemet dök upp efter den i övrigt fantastiska uppdateringen. I TuneIns egna app fungerar det, fast då kan jag ju inte köra via Bluesound.

Postad 23 March 2016 - 20:36

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Har också uppdaterat. Var hittar man "mina favoriter"?

Postad 23 March 2016 - 20:40

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

En liten fråga; Node 2 har koaxialutgång vilket Node 1 inte har. Men vad har tvåan för förbättringar i övrigt?

Postad 24 March 2016 - 00:02

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Har också uppdaterat. Var hittar man "mina favoriter"?

Klicka på de tre strecken uppe till vänster. Mina favoriter finns under Snabbval.

Postad 24 March 2016 - 00:41

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Det var ju kul att de gjorde en uppdatering med oss som lite av B-testare...

Av mina fyra Pipo plattor jag har i mitt smart home system funkar bara två helt och hållet. De har Android 4.2.2. De andra som kör 4.4 funkar inte med TuneIns favoriter och inte heller i "mina favoriter." Samma sak med min OnePlus One mobil.

Minnesproblemet med stora genre/artist filer är ännu inte fixat.

Men visst, bortsett från det... så är ju det nya gränssnittet välkommet.

Jo en sak till. Om man skall få ut det mesta möjliga av det nya gränssnittet är det en platta med retina skärm som gäller. Dvs minst 2048x1536.

Redigerat av perri, 24 March 2016 - 01:01.

Postad 24 March 2016 - 06:58

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Jag har Android 4.4.2 på min platta och där fungerar Mina favoriter, dock inte Favoriter i Tunein.

Har varit i kontakt med supporten angående Tunein. Efter en del mejl fram och tillbaka vill de nu att jag installerar ett program i en dator så att de kan komma in på mitt hemmanätverk och felsöka. Känns obehagligt.Osäker på hur jag ska göra med det.

Postad 24 March 2016 - 10:18

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Spellistan har förbättrats men ännu inte perfekt. Nu hamnar alla låtar efter den man klickar på också i spellistan, tidigare bara den man klickade på(såvida du inte klickade på albumet).

Postad 25 March 2016 - 00:33

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Jag har Android 4.4.2 på min platta och där fungerar Mina favoriter, dock inte Favoriter i Tunein.

Har varit i kontakt med supporten angående Tunein. Efter en del mejl fram och tillbaka vill de nu att jag installerar ett program i en dator så att de kan komma in på mitt hemmanätverk och felsöka. Känns obehagligt.Osäker på hur jag ska göra med det.

Det är ingen fara. Har varit med om det själv ett par gånger.

Först laddar man ner ett program från dem och som man sen startar vid ett telefonmöte.

Därefter blir det fjärrstyrning och snack under ditt överseende och en ev. lösning på problemet.

Sen när det är slut och hej då stänger då ner programmet vilket gör att de inte kan komma åt din dator längre.

Helt riskfritt och ev. fulmusik blundar de för.

Så det är bara att trimma engelskan och sätta igång. :)

Redigerat av perri, 25 March 2016 - 00:35.

Postad 25 March 2016 - 17:48

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Upptäckte just att man istället för TuneIn-favoriter så kan man få upp stationerna med "mina favoriter" och sen klicka på stationer alternativt dra bilden till vänster och då poppar allt upp snällt. 

Har själv skickat en anmälan om TuneIn problemet så får vi se.

De brukar vara lite griniga i början på konversationen för att sen skärpa sig.

Hände mig då jag påpekade att genre-artister inte funkade med många filer då Node då tillfälligtvis kopplade bort sig från nätet.

Mycket förnekanden i början för att sen efter en session med fjärrstyrning så fick jag rätt, typ... Det blev lite mummel med att det egentligen nog ändå inte var ett fel så där direkt men att de ändå skulle fixa det i en kommande uppdatering.  :)

Något de för övrigt ännu inte har gjort.

Postad 26 March 2016 - 06:32

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Upptäckte just att man istället för TuneIn-favoriter så kan man få upp stationerna med "mina favoriter" och sen klicka på stationer alternativt dra bilden till vänster och då poppar allt upp snällt.

Tyvärr fungerar inte det på min app. Det står bara "Remote service error Unimplemented".

Postad 27 March 2016 - 00:19

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Fick just det här svaret från Bluesound:

Thank you for contacting Bluesound.

I am going to guess you have your Android device set to Swedish. I am sorry to say our QA Team has discovered that our new BluOS App 2.0 for Android does not work properly with the TuneIn API in languages other than English.

If your phone is set to English TuneIn does work fine.

We are hoping to push out an update to the App in The Google Play store in the coming days to resolve this issue.

We apologize for the inconvenience and thank you for your patience.

Tony Williamson
Product Support Manager - Bluesound

Det handlade alltså inte om versionsnummer utan om att jag råkar ha två plattor som bara kör med engelsk text.

Postad 27 March 2016 - 23:22

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Det var goda nyheter. Felet är lokaliserat och en åtgärd är på gång.☺

Redigerat av Mange36, 28 March 2016 - 05:15.

Postad 28 March 2016 - 13:50

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

En liten fråga; Node 2 har koaxialutgång vilket Node 1 inte har. Men vad har tvåan för förbättringar i övrigt?

Jag är också lite nyfiken på om det är värt att uppgradera. Ni som bytt från Node 1 till Node 2, upplever ni någon skillnad i ljud och handhavande? Då förstås bortsett från att tvåan har ett mer tilltalande yttre. :)

Postad 08 April 2016 - 06:28

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Efter senaste uppdateringen fungerar Favoriter i TuneIn.

Postad 15 April 2016 - 14:06

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

En fråga till er som bytt från Node 1 till Node 2. Om man bortser från att Node 2 är sanslöst mycket snyggare, har snabbare processor och fler anslutningsmöjligheter - upplever ni någon annan skillnad mellan de två?

Postad 16 April 2016 - 16:08

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Fortsätter min monolog om Node 1 vs 2.

Personal på Hifi-klubben säger förstås att Node 2 ger bättre ljud än Node 1. Vad ska de annars säga? Diverse tester på nätet ger en mer mångtydig bild. Några testare framhåller utseende, anslutningsmöjligheter, stabilare wifi och snabbare processor. Ljudet beskrivs dock som detsamma. Ska man vara precis sägs inget om ljudskillnader, endast ett tvåan i likhet med ettan har ett mycket bra ljud. I ett eller två (läst många, minns inte exakt) tester anges att mer hårdvara bytts ut, bland annat dac-chippet, vilket resulterat i ett än bättre ljud.

Recensioner på nätet ger således ett motstridigt eller i alla fall oklart svar på frågan om eventuella skillnader i ljud.

Personligen har jag inga problem med wifi eller hastigheten på min Node 1. Det enda som stör mig är egentligen utseendet. Node 2 är sanslöst mycket snyggare. Men är den 5000 kr snyggare? Vet inte.

Dessutom gnager förstås den där känslan av att vilja ha det senaste. Tiden får väl utvisa om den gnager tillräckligt ihärdigt för att göra hål i plånboken.

Redigerat av Mange36, 16 April 2016 - 16:10.

Postad 17 April 2016 - 07:17

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

https://youtube.com/...h?v=K0lbdeDS-FM

Den här killen inger förtroende. Och han ger ett tydligt svar på frågan om skillnader i ljud hos Node 1 och 2.

Redigerat av Mange36, 17 April 2016 - 15:39.

Postad 17 April 2016 - 13:35

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Fortsätter min monolog om Node 1 vs 2.

Personal på Hifi-klubben säger förstås att Node 2 ger bättre ljud än Node 1. Vad ska de annars säga? Diverse tester på nätet ger en mer mångtydig bild. Några testare framhåller utseende, anslutningsmöjligheter, stabilare wifi och snabbare processor. Ljudet beskrivs dock som detsamma. Ska man vara precis sägs inget om ljudskillnader, endast ett tvåan i likhet med ettan har ett mycket bra ljud. I ett eller två (läst många, minns inte exakt) tester anges att mer hårdvara bytts ut, bland annat dac-chippet, vilket resulterat i ett än bättre ljud.

Recensioner på nätet ger således ett motstridigt eller i alla fall oklart svar på frågan om eventuella skillnader i ljud.

Personligen har jag inga problem med wifi eller hastigheten på min Node 1. Det enda som stör mig är egentligen utseendet. Node 2 är sanslöst mycket snyggare. Men är den 5000 kr snyggare? Vet inte.

Dessutom gnager förstås den där känslan av att vilja ha det senaste. Tiden får väl utvisa om den gnager tillräckligt ihärdigt för att göra hål i plånboken.

Måste väl lägga in en synpunkt då du har kört din monolog alltför länge utan att få något svar... :)

Personligen så har jag inga problem med ljudet från Node 1, snarare tvärtom. Köpte t.o.m. en tredje Node 1 i sista ögonblicket för 3000:- 

Skrev lite tidigare på tråden om att det inte var någon skillnad på en NAD dac för 9K och den inbyggda. Troligtvis samma då mycket av komponenterna just kommer från NAD.

Sen om man hör någon skillnad mellan 1 och 2 måste ju som vanligt alltid ställas i relation till den utrustning man har och vilken del som är den svagaste länken.

Den där gnagande känslan, eller tröstkonsumtionen, är farliga saker och brukar väldigt ofta resultera i felköp eller rent slöseri. Har stor erfarenhet av det...  :rolleyes:

Redigerat av perri, 17 April 2016 - 13:41.

Postad 17 April 2016 - 15:38

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Tack perri! Precis vad jag behövde höra. Nu kan jag vila på hanen ett tag till.  :)

Det tog bara 18 månader mellan Node 1 och 2. Kanske tar det inte alltför lång tid innan vi ser den tredje generationen.  :)

Postad 18 May 2016 - 21:49

Tomas_uppsala
  • Tomas_uppsala
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Nån som vet hur man får node2 att hitta min nas synology 216J??? 216j sitter i en router D-link 645 som oxå Node2. Allt är kopplat med nätverkskabel men node2 hittar inte musiken eller rättare sagt 216j.

Jag är helt ny på detta och fattar tyvärr inte bluesounds guide!?!?! Nån trevlig som vet hur jag ska göra?

Nasen http://192.168.0.105/

Noden http://192.168.0.103/

Router 192.168.0.1

Sen ta gärna en printscreen hur du/ni nu gjort i node2 inställningar för "konfigurera delade mappar" 

Så står det  Ange mappens namn (som \\DatorNamn\mapp):

Så vill jag klistra in http://192.168.0.106...olume1/music/Cd 

Men node vägrar ta det.

Redigerat av Tomas_uppsala, 19 May 2016 - 18:09.

Postad 26 May 2016 - 15:59

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Har haft min node sedan ett tag tillbaka. Körde först trådlöst och den tappa kontakten en stup i kvarten med diverse andra problem. Köpte och gjorde ny kabeldragning från över till undervåning och den gick bättre. Dock tycker jag aldrig att den gått 100%. Suttit senaste timman och dragit ut kontakten. Prövat trådlöst, trådar osv men den vill fortfarande inte vara med på noterna. Så j*vla less! Funkar den bara perfekt för alla eller? Min åker snart ut om det inte blir bättre

Postad 26 May 2016 - 22:15

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Skaffa en app eller program som visar Wi-Fi kanalerna och ställ in den minst använda kanalen manuellt. Funkar inte det testa med en annan router ifall din vanliga är defekt. Om det fortfarande är problem hör av dig till supporten som kan via fjärrstyrning kolla upp om din Node strular. 

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.