HRT Stage
1784 svar till detta ämne
Postad 08 april 2013 - 09:06
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Va? Är digital signalbehandling ingenting att ha? Eller menar du specifikt att en DSP i en högtalare inte är nåt att ha?
Jag menar blanda in massa DSP hokus-pokus i signalvägen för att kompensera i brister rörande elektroniken, högtalarna och rumsakustiken.
Postad 09 april 2013 - 06:50
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Jag menar blanda in massa DSP hokus-pokus i signalvägen för att kompensera i brister rörande elektroniken, högtalarna och rumsakustiken.
DSP är inget hokus pokus. Jag har ett väldigt akustikbehandlat rum med 12 balar Isover Piano, uträknade Helmholtz-lådor på en sammanlagd volym på ett par m2 och lite annan behandling. DSP tillför ändå mer fördelar än nackdelar i mitt rum, trots denna rätt genomgående akustikbehandling. Självklart så ska man ha så bra utgångsläge som möjligt gällande t.ex. högtalare samt rumsakustik, men att så bara säga att det är hokus pokus och inget att ha, det är fel enligt mig. I övrigt så ser jag att denna "kampanj" för HRT-stage pågår även här och inte bara på Component  Du är inte sponsrad eller ÅF för märket? Visst att man gillar något, men du är som en vandrande reklampelare för dom. De tackar säkert
Postad 09 april 2013 - 08:17
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
DSP är inget hokus pokus. Jag har ett väldigt akustikbehandlat rum med 12 balar Isover Piano, uträknade Helmholtz-lådor på en sammanlagd volym på ett par m2 och lite annan behandling. DSP tillför ändå mer fördelar än nackdelar i mitt rum, trots denna rätt genomgående akustikbehandling.
Självklart så ska man ha så bra utgångsläge som möjligt gällande t.ex. högtalare samt rumsakustik, men att så bara säga att det är hokus pokus och inget att ha, det är fel enligt mig.
För vissa kan det säkert fylla en funktion, för andra inte. Jag har inte testat all DSP-system där är där ute skall ärligt sägas, och inte de dyraste heller, men har ramlat över några system i rimlig prisklass som inte gjorde det för mig. Visst lät det snyggare och renare på många sätt, men i jämförelse med att köra en bra källa direkt, så var det en helt annan närvaro och organisk kvalitet i ljudet. och då har jag närmast jämfört med USB DACar som HRT MSHD och Primare MM30 för 4.000:- resp. 10.000:-. Jag kan se att DSP kan fylla en funktion där akustiken är väldigt dålig, eller kanske i mässammanhang, där rummet många gånger väger in som en tung faktor för hur man upplever ljudet direkt/spontant, men för mig personligen i mitt hem, och med en skivsamling jag är bekant med, så försöker jag ändå så långt som möjligt göra fysiska akustikförbättringar för att ett system skall kunna "andas" så fullt ut som möjligt. DSP har i de sammanhangen låtit korrekt och dött, jämfört med analogt och levande. Här förresten lite tidigare tankar från skaparen bakom Stage och hans syn på DSP efter att jag frågat honom varför inga DSP-system jag testat kunde komma upp i motsvarande upplevelse som de direktsignaler jag körde: Despite claims to the contrary, one absolutely can not correct a room by making a change to the loudspeaker. This is utterly impossible for this, or any system whatsoever to do so. Consider the following facts.
If for example a room has a peak at a given frequency, say 100 Hz in an example. The 'peak' is +3 dB in magnitude. Now, in a vane attempt to remove this peak, you depress the output of the speakers by a complementary correction of -3 dB. What you have done is nothing useful at all, the main signal, the one from the loudspeaker to the listener (which arrives via the shortest path and is utterly unaffected by the reverberant field of the room is now -3dB and that is incorrect. The reverberant field (which occurs much later in time) is diminished by -3 dB, but the relative decay pattern (the RT60 if you will) is still the same because the acoustics of the room is the same. Even the 'graph' that you show below is incorrect because you are using a microphone placed in the room and the microphone does not 'hear' like a human does, it simply measures either the pressure or velocity at a given point and it integrates these energies over time. Our ear/brain combination is a very different system than a microphone as we distinguish between the direct versus the reflected stimilus in a different way.
The utter truth is, if you wish to have a room that has a uniform (flat) RT60, then the only way to achieve that is to change the reflectivity and absorption characteristics of the room itself, not the sound source in it (consider also the difference in the radiating spaces the loudspeaker is very, very small compared to the surface area of the room.. You can further prove this to your self. Make a massive correction using this device, now listen to a human speak in the room, do they sound any different? No, they don't. All you have managed to do is to make your loudspeaker sound different, not your room. Even if you were to add another set of loudspeakers that created 'anti-energy' their contribution would still be subject to the 'sound of the room' and its reverberant characteristic. To make the room sound different, change the room, not the speaker (person) loudspeaker, or any other sound source.
Lastly, consider that mixing and mastering is NEVER done in an anechoic space, this isn't what real rooms sound like (actually, they don't really have any sound at all as they are completely absorptive) and if the sound was played in them, the recording was mixed in them and then mastered in them, the results would be very different.
This is age old knowledge (and I have been in audio for over 40 years now, so I am age old too) and it only recently that these sorts of devices are again attempting to do something that is otherwise impossible (there was a similar movement in the early years with graphic equalizers, it too was misguided). It is simply because DSP processing power has become so inexpensive and lets face it, they, like all manufacturers want to sell product. Just because they present a nice 'graphic display' doesn't make what is being shown any less false than it would be otherwise.
Hope this helps a bit (pun intended)!I övrigt så ser jag att denna "kampanj" för HRT-stage pågår även här och inte bara på Component  Du är inte sponsrad eller ÅF för märket? Visst att man gillar något, men du är som en vandrande reklampelare för dom. De tackar säkert 
Du är inte den första som misstänker att jag är sponsrad/åf.  Nej, jag är bara en sann entusiast och HRT Stage är bland det märkligaste jag upplevt i hifi väg på mycket länge. Jag har i grund och botten ett pragmatiskt no-nonsense perspektiv på hifi, och tycker det mest spännande/utmanande är att hitta de där pris/prestandanivåerna där man liksom når en peak, innan det planar ur och blir mer och mer absurt. Det fascinerande med Stage är att jag inte kan begripa hur man lyckats få denna ljudbild ur ett system för denna peng, inte minst när man räknar baklänges ner till komponentnivå/kostnad och det faktum att systemet är utvecklat och tillverkat i USA. Utmaningen HRT har nu, är ju att krossa de fördomar folk förmodligen har mot ett system som ser ut som en billig Logitech PC-högtalare bland dussinet på stormarknadens hyllor. PS: Idag är testen ute i handeln!
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 09 april 2013 - 08:18.
Postad 09 april 2013 - 08:59
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Att säga att det inte medför något gott är ju inte helt sant. Jag t.ex. hade ju en peak på +18dB vid 24Hz samt en dryga +10dB vid 47Hz innan akustikbehandling. Visst, akustikbehandlingen gjorde någon enstaka dB på peaken, men det var ju främst efterklangen som sjönk med behandling.
Med hjälp av EQ kunde jag sedan sänka dessa bäst jag ville, då de spelade extremt mycket högre än övriga registret.
DÅ fick jag en bra frekvensgång OCH efterklangstid. Efterklangen sjönk även den med en sänkning av frekvensgången, inte helt ologiskt.
Även om nu inte örat hör lika linjärt, som en mick mäter, så är en utstickande frekvens med en peak på mellan 10-18dB inte av godo! Så en EQ kan absolut vara bra och inget man bör vara rädd att använda sig av.
Postad 09 april 2013 - 08:59
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1 237 inlägg
Jag kan se att DSP kan fylla en funktion där akustiken är väldigt dålig, eller kanske i mässammanhang, där rummet många gånger väger in som en tung faktor för hur man upplever ljudet direkt/spontant, men för mig personligen i mitt hem, och med en skivsamling jag är bekant med, så försöker jag ändå så långt som möjligt göra fysiska akustikförbättringar för att ett system skall kunna "andas" så fullt ut som möjligt. DSP har i de sammanhangen låtit korrekt och dött, jämfört med analogt och levande.
Ah, blir så trött på såna där argument, "digitalt = dött, analogt = levande". Som att det skulle finnas en inneboende egenskap i digitala signaler som gör att det låter sterilt och dött. Och varför skulle korrekt låta dött? Det är placebo och inget annat. Sen finns det säkert folk som föredrar den distorsion och de felaktigheter som analoga komponenter lägger på en ljudsignal. Angående DSP så är det givetvis bäst att fixa rummet så mycket man kan och vill, men ofta går det inte att fixa till en vanlig betonglägenhet tillräckligt mycket. Hos mig förbättrar kalibrering ljudet både objektivt och subjektivt väldigt mycket under 150 Hz. Sen tycker jag att MultEQ XT32 kalibreringen även förbättrar högre frekvenser märkbart (bättre transientsvar, större stereobild, exaktare placering av ljud i rummet). Om du inte testat XT32-kalibrering så rekommenderar jag att provlyssna det och se om du ändrar uppfattning. Sen används ju inte DSP enbart för att fixa akustikproblem, det kan även användas för att fixa problem i högtalaren. En rak frekvenskurva och korrekt fas kan vara svår att få till med tre element och analoga delningsfilter, med DSP är det trivialt. Här förresten lite tidigare tankar från skaparen bakom Stage och hans syn på DSP efter att jag frågat honom varför inga DSP-system jag testat kunde komma upp i motsvarande upplevelse som de direktsignaler jag körde:
Visst har han en poäng med att DSP inte kan fixa rummet (ganska självklart  ), men det är fel att säga att DSP inte kan förbättra vissa brister i detta. Jag tror ingenjörerna på Audyssey, Dirac etc. håller med mig där.
Postad 09 april 2013 - 09:08
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Låt oss konstatera att det inte sitter någon DSP i Stage - och därvid kan det råda olika åsikter - tillverkarens ståndpunkt är i alla fall klar. Diskussionen om DSPs för- och nackdelar i olika sammanhang tycker jag ändå vi kan ha i andra trådar.
Postad 09 april 2013 - 09:24
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Jag tror att de flesta kan vara överrens om att att en sänkning av en stor peak med hjälp av EQ är till mer nytta än ondo, oavsett vad HRT säger.
Postad 09 april 2013 - 14:20
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
För er som skall till SWEETSPOT i Jönköping 27-28/4, så kommer Stage att demas där.
Postad 09 april 2013 - 16:26
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Nä dags att gå ut ok köpa HI Fi blaskan och läsa om HRT STAGE
Postad 09 april 2013 - 16:37
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Du är inte den första som misstänker att jag är sponsrad/åf. Nej, jag är bara en sann entusiast och HRT Stage är bland det märkligaste jag upplevt i hifi väg på mycket länge. Jag har i grund och botten ett pragmatiskt no-nonsense perspektiv på hifi, och tycker det mest spännande/utmanande är att hitta de där pris/prestandanivåerna där man liksom når en peak, innan det planar ur och blir mer och mer absurt.
Fast skall vi vara ärliga så drog du faktiskt igång det "entusiastiska" kampanjandet ett tag innan du hade lyssnat på systemet. Det var alltså inte upplevelsen som fick igång dig...
Hur mycket kommer du att behöva betala för Stage btw...? Att du inte skulle få en skaplig rabatt från Runtljud vore ju oerhört märkligt.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 09 april 2013 - 16:39.
Postad 09 april 2013 - 16:43
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Hur mycket kommer du att behöva betala för Stage btw...? Att du inte skulle få en skaplig rabatt från Runtljud vore ju oerhört märkligt.
Betala?
Postad 09 april 2013 - 17:34
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Fast skall vi vara ärliga så drog du faktiskt igång det "entusiastiska" kampanjandet ett tag innan du hade lyssnat på systemet. Det var alltså inte upplevelsen som fick igång dig...
Betala? 
Är det Herrarna Konspirationsteoretikerna i farten igen?  Om man diggar ett företag och dess produktfilosofi, kan man då inte få vara entusiastisk baserat på initiala intryck runt om i världen av ett system som uppenbarligen lanseras för att vända upp och ner på de traditionella begreppen av vad man kan förvänta i en given pris- och produktklass?
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 09 april 2013 - 17:34.
Postad 09 april 2013 - 17:50
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Om man diggar ett företag och dess produktfilosofi, kan man då inte få vara entusiastisk baserat på initiala intryck runt om i världen av ett system som uppenbarligen lanseras för att vända upp och ner på de traditionella begreppen av vad man kan förvänta i en given pris- och produktklass?
Well, du har isåfall tagit begreppen "digga" och "entusiastisk" till en helt ny extremnivå av aldrig tidigare skådat slag....
Redigerat av masse70, 09 april 2013 - 17:51.
Postad 09 april 2013 - 17:55
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Well, du har isåfall tagit begreppen "digga" och "entusiastisk" till en helt ny extremnivå av aldrig tidigare skådat slag....
Tack för det betyget.
Postad 09 april 2013 - 17:55
Pannbenet
-
Pannbenet
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Håller med. Jag tittar in lite i tråden titt som tätt i nyfikenhet på vad andra tycker om detta system utöver denne "entusiast". Att leta synpunkter här känns ungefär som att surfa i ljudkategorin på blocket.. varannan annons är av billebro.
Postad 09 april 2013 - 18:04
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Håller med. Jag tittar in lite i tråden titt som tätt i nyfikenhet på vad andra tycker om detta system utöver denne "entusiast".
Å andra sidan är ju systemet inte släppt än, så kanske inte så konstigt. Det skrivs säkert lite mer när det kommer ut på den svenska marknaden, förhoppningsvis i maj. Håll ut!
Postad 09 april 2013 - 18:15
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Fredrik - vad säger du om att öppet och ärligt berätta vad du kommer att få betala för ett paket Stage?
Postad 09 april 2013 - 18:20
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Fredrik - vad säger du om att öppet och ärligt berätta vad du kommer att få betala för ett paket Stage?
Så mycket som jag skriver, så borde jag ju få ett gratis.  Kom igen nu, kan du inte vara lite mer kreativ i dina inlägg? Inga rykten du hört om konkurrerande system som är på gång?
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 09 april 2013 - 18:32.
Postad 09 april 2013 - 18:40
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Hej Mittiprick, Vad säger du om att lyssna (testa) STAGE i din hemmiljö? Var finns du?
M.V.H
Göran, Runt Ljud Distributör för HRT(Music Streamer), DSPeaker m.m. Tel. 073-906 81 69
Det skulle vara intressant men det allra bästa hade varit att direkt jämföra med ett prismässigt likvärdigt system och det har jag inte tillgängligt just nu. Det är ju lite grand som med färger, enskilt upplever vi anläggningen på ett sätt men när vi placerar den intill andra och jämför så kan resultatet bli helt annorlunda.
Antog du aldrig utmaningen mittiprick?  Var går det att lyssna i t.ex. göteborgstrakten?
Var du inte på HBBs demo 7/3-13 i Västra Frölunda?
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 09 april 2013 - 19:07.
Postad 09 april 2013 - 19:17
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Det var verkligen ett tydligt "pass" på min fråga... På ett forum som detta så är det imo av "allmänintresse" att t.ex. veta vilka relationer andra medlemmar har till butiker / importörer och även att känna till om de köper rabatterat eller får produkter gratis. Detta är en princip som gör att man som "tredje person" lättare kan värdera t.ex.skrivna intryck. Tråkigt men kanske talande att du duckar min fråga. Ditt intresse är kanske annat...?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 09 april 2013 - 19:18.
Postad 09 april 2013 - 19:25
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Det var verkligen ett tydligt "pass" på min fråga...
Var det? Däremot lägger du enorm energi på denna tråd utan att inkomma med något sakligt. mittiprick - vad säger du om att öppet och ärligt berätta vilka du får betalt av för att fylla denna tråd med irrelevant information (konspirationsteorier) inlägg på inlägg på inlägg på inlägg på inlägg på inlägg på inlägg.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 09 april 2013 - 19:27.
Postad 10 april 2013 - 15:15
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4 905 inlägg
Mittiprick och Fredrik! Ta ert personliga gnabb via PM istället för i forumet tack! Låt tråden handla om det som den är tänkt för.
Postad 10 april 2013 - 16:48
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Läste testet i H&M. Vad är folk så upprörda över? Verkar ju vara en intressant produkt som tydligen enligt många levererar utmärkta egenskaper i ett kompakt format. Är ju inte alla som vill plocka ihop lösdelar och vad gäller priset vet jag inte; Ett par (tydligen fina) högtalare, en 2x70W förstärkare med någon form av DSP, och en fin Dac. Verkar väl finemang för den rätte köparen tycker jag.
Postad 10 april 2013 - 18:17
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Läste testet i H&M. Vad är folk så upprörda över? Verkar ju vara en intressant produkt som tydligen enligt många levererar utmärkta egenskaper i ett kompakt format. Är ju inte alla som vill plocka ihop lösdelar och vad gäller priset vet jag inte; Ett par (tydligen fina) högtalare, en 2x70W förstärkare med någon form av DSP, och en fin Dac. Verkar väl finemang för den rätte köparen tycker jag. 
Absolut - systemet kan säkerligen passa många. Det är inte det som är problemet med denna tråd. 10.3 Reklam eller värvning Vi tillåter inte inlägg (eller ett forumbeteende i övrigt) vars huvudsakliga syfte verkar vara att göra reklam för ett visst företag, produkt eller tjänst...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 11 april 2013 - 04:40.
Postad 11 april 2013 - 08:03
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Absolut - systemet kan säkerligen passa många. Det är inte det som är problemet med denna tråd.
10.3 Reklam eller värvning Vi tillåter inte inlägg (eller ett forumbeteende i övrigt) vars huvudsakliga syfte verkar vara att göra reklam för ett visst företag, produkt eller tjänst...
Har du problem med att du tycker denna tråd innehåller inlägg som faller under 10.3 Reklam eller värvning, så tror jag det gynnar dig, din tid, resurser och energi bättre att rapportera de inläggen till forumets administratörer direkt. Det finns finns en liten Rapportera knapp under varje inlägg. Om du har rätt, så är jag säker på att de inläggen kommer plockas bort rätt snabbt, i övrigt försök att, åter igen, hålla diskussionen kring HRT Stage, inte minst efter att du själv fått möjlighet att höra det med egna öron. De intrycken hade varit betydligt mer intressanta att bolla med dig.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 11 april 2013 - 08:18.
Postad 11 april 2013 - 11:52
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Har du problem med att du tycker denna tråd innehåller inlägg som faller under 10.3 Reklam eller värvning, så tror jag det gynnar dig, din tid, resurser och energi bättre att rapportera de inläggen till forumets administratörer direkt. Det finns finns en liten Rapportera knapp under varje inlägg. Om du har rätt, så är jag säker på att de inläggen kommer plockas bort rätt snabbt,
Har jag gjort men det verkar inte hjälpa. Finns det någonstans regeln borde tillämpas så är det mot ett stort antal inlägg från dig i denna tråd där det endast handlat om att förmedla reklamblad och liknande. Tråden hos Component visar exakt samma robotliknande marknadsföring men där förekommer nästan ingen diskussion alls... Varför mods / admins tillåter detta regelbrott får de gärna ge feedback på... i övrigt försök att, åter igen, hålla diskussionen kring HRT Stage, inte minst efter att du själv fått möjlighet att höra det med egna öron. De intrycken hade varit betydligt mer intressanta att bolla med dig. 
Absolut det kommer förr eller senare...  De demos som varit i min närhet har tyvärr skett på arbetstid (var nära att komma loss i början på Mars men det "sket sig"). Trådarna är ju till för t.ex. diskussioner och intryck av produkter, inte för marknadsföring och diskussioner kring den. Stoppas marknadsföringen så slutar naturligtvis diskussionen kring den...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 11 april 2013 - 11:55.
Postad 11 april 2013 - 15:57
doo
-
doo
-
Användare
-
-
233 inlägg
Håller inte med helt .
Jag tycker Fredrik postar information utifrån hans egna upplevelser. Och så hittar han tester och vad andra skriver.
Man vill ju gärna ha så mycket information som möjligt innan man skall köpa!
Sen är det ju givetvis upp till mig själv att kunna känna vad som är rent säljsnack och vad som är en bra kombination av egna och andra upplevelser .
Kanske bättre då du anmäler det du inte tycker följer reglerna än bara upprepa samma sak 
Fortsätter följa utvecklingen med nyfikenhet!
Redigerat av doo, 11 april 2013 - 15:57.
Postad 11 april 2013 - 15:59
floyd123
-
floyd123
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Håller inte med helt . Jag tycker Fredrik postar information utifrån hans egna upplevelser. Och så hittar han tester och vad andra skriver. Man vill ju gärna ha så mycket information som möjligt innan man skall köpa! Sen är det ju givetvis upp till mig själv att kunna känna vad som är rent säljsnack och vad som är en bra kombination av egna och andra upplevelser . Kanske bättre då du anmäler det du inte tycker följer reglerna än bara upprepa samma sak  Fortsätter följa utvecklingen med nyfikenhet!
Håller inte med helt.. för mej är det bara reklam han håller på med..
Postad 11 april 2013 - 16:45
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Åter igen, kan ni hålla er till trådens ämne är ni snälla. Moderatorn har redan städat och raderat inlägg från vissa här en gång redan. Låt FFrrEEddRRiiKK vara entusiastisk för tusan, det skadar väl ingen?
Postad 11 april 2013 - 16:46
doo
-
doo
-
Användare
-
-
233 inlägg
Alla får ha sin åsikt, låt bara moderatorerna sköta tråden så hoppas jag att det löser sig.
Postad 11 april 2013 - 19:51
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1 352 inlägg
Jag ser inte H&M's provlyssning som en test utan som just en provlyssning. Tre-fyra timmar utan referens, osäker på vilken miljö. De nämner också stölden och att de lyssnat på en separat Dac så de verkar inte ha lyssnat på den "riktiga" elektroniken. Helt klart att de är imponerade av ljudet med tanke på storlek och pris men de kanske tar i lite efter bara en provlyssning. Får se om det blir en uppföljning.
Postad 12 april 2013 - 07:39
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Jag ser inte H&M's provlyssning som en test utan som just en provlyssning. Tre-fyra timmar utan referens, osäker på vilken miljö. De nämner också stölden och att de lyssnat på en separat Dac så de verkar inte ha lyssnat på den "riktiga" elektroniken. Helt klart att de är imponerade av ljudet med tanke på storlek och pris men de kanske tar i lite efter bara en provlyssning. Får se om det blir en uppföljning.
Jag tror iofs inte en kort provlyssning på 3-4 timmar utan referens behöver vara något hinder för att skaffa sig en uppfattning om en produkt utifrån sina egna preferenser, framförallt om den verkligen sticker ut i klassen. I Hifi & Musiks fall så är det ju säkert en väl grundad erfarenhetsbas som kan ge dom legitimitet att dra snabba slutsatser utifrån vad de hör i förhållande till prisklass. Det var ju lite samma sak jag hörde. Framförallt var bas, neutralitet och perspektiv/3D/djup något som direkt satte avtryck i mina öron. Att det var en prototyp som inte var 100% färdig ger ju mersmak.
Postad 12 april 2013 - 09:34
G Chatall
-
G Chatall
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej Brinke m.f.l.Lyssnings testet gjordes i HiFi Musiks test rum på redaktionen i Stockholm under 3-4 timmar.För att kompensera tidsbristen blev det ett större antal medlyssnare. De som deltog i testet var Mats Meyer-Lie (text), Jonas Bryngelsson, Magnus Fredholm och Jonas Olsson.Alla som önskar testa systemet med egen musik är välkomna till Sweetspot mässan i Jönköping 27-28 april.Trevlig helg!M.V.HGöran, Runt LjudDistributör för HRT(Music Streamer), DSPeaker m.m.
Redigerat av G Chatall, 12 april 2013 - 12:18.
Postad 12 april 2013 - 11:09
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Alla som önskar testa systemet med egen musik är välkomna till Sweetspot mässan i Jönköping 27-28 maj.
Det är väl 27-28 april?  Man får kanske sätta sig i bilen och ta sig upp. Har lite abstinens.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 12 april 2013 - 11:10.
Postad 12 april 2013 - 14:34
Unregistered1593
-
Unregistered1593
-
Användare
-
-
158 inlägg
Hej FFrrEEddRRiiKK och alla andra i tråden.
Vissa hyllar HRT Stage medans andra är mer skeptiska. Jag undrar vad ni har för stereo hemma nu? Vad är era preferenser? Hur har ni tänkt er att använda produkten? I huvudanläggningen? I sommarstugan? FFrrEEddRRiiKK får gärna svara på dessa frågor.
Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att byta ut min huvudanläggning (Canton Reference, Primare) mot HRT Stage men det är nog inte meningen att Stage ska konkurrera i detta segmentet. Däremot skulle jag kunna tänka mig att testa Stage som "köksstereo".
Sen har jag svårt att förstå den väldiga entusiasmen hos vissa angående Stage. Den verkar överdriven och gör mig misstänksam mot produkten och märket. Det är trots allt inte botemedel mot cancer det handlar om utan en stereo.
Postad 12 april 2013 - 15:41
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Hej FFrrEEddRRiiKK och alla andra i tråden.
Vissa hyllar HRT Stage medans andra är mer skeptiska. Jag undrar vad ni har för stereo hemma nu? Vad är era preferenser? Hur har ni tänkt er att använda produkten? I huvudanläggningen? I sommarstugan? FFrrEEddRRiiKK får gärna svara på dessa frågor.
Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att byta ut min huvudanläggning (Canton Reference, Primare) mot HRT Stage men det är nog inte meningen att Stage ska konkurrera i detta segmentet. Däremot skulle jag kunna tänka mig att testa Stage som "köksstereo".
Sen har jag svårt att förstå den väldiga entusiasmen hos vissa angående Stage. Den verkar överdriven och gör mig misstänksam mot produkten och märket. Det är trots allt inte botemedel mot cancer det handlar om utan en stereo.
Hej Kryssprodukt, Äntligen ett intressant inlägg igen i denna tråd.  Just nu är mina preferenser Primare I32 med MM30 mediakort, Jenving Sword högtalarkablage och Qln Signature (den ursprungliga varianten) stativare och SVS SB12-NSD subwoofer. Kör uteslutande media från datorn, CDn har lagts åt sidan. Jag har haft en del olika golvare innan, men aldrig fått det att lira riktigt, mest för att det verkar vara ett helt annat projekt (också prismässigt) att få stora system att lira, från rätt konstruktion, till elektronik, till rum. Dom flesta som ser Stage på bild och papper drar nästan reflexmässigt, och märkligt nog, slutsatsen att systemet kan vara lämpligt som ett "extrasystem (läs köksstereo  )", men definitivt inte ersätta huvudanläggningen. Lite synd tycker jag. Tycker jag Stage ersätter mitt huvudsystem idag? Nja, det finns parametrar där Stage (de dryga två timmar jag nu lyssnat på denna prototyp i min hemmiljö) utmärker sig imo i prisklassen och en bra bit över, framförallt vad gäller 3D, perspektiv, djup, neutralitet/färglöshet, det finns bitar som mitt huvudsystem kompletterar, men kan nog inte peka på vad, eller så skäms jag bara för att erkänna  . Totalt sett var dock det enda direkta jag saknade i Stage den lägre basen, men så kommer det ju komma en basmodul som tillval med. Vill jag hävda att systemet tävlar oavsett prisklass? Nej, absolut inte, men i ett normalt vardagsrum och där prioriteten är att spela musik i normal lyssningsnivå, och där hembioboom inte är prio, så har jag ärligt talat svårt att tänka mig en utmanare, om man tar med högtalare, DAC och slutsteg i beräkningen för under 10.000:- och där man är intresserad av att lyssna på god stereoåtergivning. Tror jag detta system går att jämföra med t ex ett B&W 800-seriesystem med Classé elektronik i ett stort rum med långt till närmaste tak, väggar och hörn? Nej, där kommer (är jag nog till 99.99% säker på) nog Stage kröka ihop och tappa andan av rummets volym. Fysiska förutsättningar är trots allt fysiska förutsättningar, även om rubriken i h&m-testen var "TROTSAR FYSIKEN"  . Håller med dig om att överdriven entusiasm kan väcka misstänksamhet, därför skulle det vara intressant att fortsätta denna diskussion med dig efter att du fått höra systemet i dess (läs din) rätta miljö. Nu blir det ju lite märkligt när vi diskuterar ett system utifrån ett relativt fåtal som hört det IRL.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 12 april 2013 - 16:25.
Postad 12 april 2013 - 15:58
Unregistered1593
-
Unregistered1593
-
Användare
-
-
158 inlägg
Håller med dig om att överdriven entusiasm kan väcka misstänksamhet, därför skulle det vara intressant att fortsätta denna diskussion med dig efter att du fått höra systemet i dess (läs din) rätta miljö. Nu blir det ju lite märkligt när vi diskuterar ett system utifrån ett relativt fåtal som hört det IRL.
Denna bit är vi överens om. Nu har jag inget behov av att byta eller köpa ny stereo så jag kommer nog inte att lyssna på HRT Stage i den närmsta framtiden. Sitter väldigt nöjd med min nuvarande stereo. Det är akustik och bassystem som står överst på min priolista.
Postad 12 april 2013 - 16:09
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Det är akustik och bassystem som står överst på min priolista.
Två inte helt i sammanhanget oviktiga parametrar därtill.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 12 april 2013 - 16:17.
Postad 12 april 2013 - 16:17
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Fredrik: Saknar du bas och tipsar om basmodul som tillval så borde du väl i ärlighetens namn även inkludera detta i kalkylen vid jämförelse av system? Vad kommer en sådan att kosta btw...? Dessutom skall man kanske tänka på att det ibland redan sitter namnkunniga dacar i en del förstärkare varför den biten inte behöver bli en extra kostnad för ett jämförbart system.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 12 april 2013 - 16:17.
Postad 12 april 2013 - 16:24
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Fredrik: Saknar du bas och tipsar om basmodul som tillval så borde du väl i ärlighetens namn även inkludera detta i kalkylen vid jämförelse av system? Vad kommer en sådan att kosta btw...? Dessutom skall man kanske tänka på att det ibland redan sitter namnkunniga dacar i en del förstärkare varför det inte behöver bli en extra kostnad för ett jämförbart system.
Ingen aning vad basmodulen kommer hamna på, men skulle inte tro att det landar bortom 5.000:- - strecket. Distributören kan säkert inkomma med mer information efterhand som det kommer fram. Och min basupplevelse var i mitt rum, inte densamma som tydligen upplevts i andra rum och, inte minst, h&ms rum. Rumsresonanser kan ju säkert hjälpa till med i olika sammanhang - på gott och på ont. De verkade dock ha fått till betydligt mer bas i deras setup än jag fick i min, och då skall tilläggas att jag överhuvudtaget inte provade med olika placeringar etc. Så mao, alla kommer nog definitivt inte behöva komplettera med basmodulen. Med tanke på hur HRTs DACar utmärkt sig i tester, så vill jag nog inte jämföra de direkt med de som är inbyggda i främst hembioreceivrar. Dock brukar det ju vara bättre DACar av högre kvalisort i 2-kanals stärkare, men de brukar ju sällan börja under 10.000:- vad jag erfarit, men har inte helt full koll på det segmentet.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 12 april 2013 - 16:26.
Postad 12 april 2013 - 16:42
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Med tanke på hur HRTs DACar utmärkt sig i tester, så vill jag nog inte jämföra de direkt med de som är inbyggda i främst hembioreceivrar. Dock brukar det ju vara bättre DACar av högre kvalisort i 2-kanals stärkare, men de brukar ju sällan börja under 10.000:- vad jag erfarit, men har inte helt full koll på det segmentet.
Finns ju inget som säger (inga relevanta jämförelser) att Hrts dacar skulle vara hörbart bättre än det som du får i t.ex. en förstärkare från Xtz eller en receiver från Yamaha. Om tester skall styra ens val så blir man ju tvungen att köpa hifimössen oxå... Och varför förutsätta något sådant när du själv uppmanar folk att inte förutsätta att Stage inte kan knocka mycket dyrare setups kan man ju då undra...?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 12 april 2013 - 16:43.
Postad 12 april 2013 - 17:08
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Finns ju inget som säger (inga relevanta jämförelser) att Hrts dacar skulle vara hörbart bättre än det som du får i t.ex. en förstärkare från Xtz eller en receiver från Yamaha. Om tester skall styra ens val så blir man ju tvungen att köpa hifimössen oxå... Och varför förutsätta något sådant när du själv uppmanar folk att inte förutsätta att Stage inte kan knocka mycket dyrare setups kan man ju då undra...?
Om vi nu skall diskutera/isolera kring DACn i Stage, så finns det säkert DACar som är bättre/sämre där ute, även om oddsen för det senare visat sig rätt låga (men låt oss diskutera DACar i en annan tråd). Hur vi sätter prislapp/värde på just DACn i Stage då, kan ju vara lite svårare. Det vet nog bara tillverkaren. Poängen med Stage är ju att varenda komponent matchats, från ingången till utgången, så det är ju inte så att du här kan välja att köpa bara DACn i Stage. Du köper ju ett totalmatchat system sett utifrån att alla parametrar skall spela så bra ihop för ett så bra utresultat som möjligt. Med tanke på att HRTs dyraste DAC idag kostar 4.000:-, så kan man ju misstänka att de antingen inte kan konkurrera med dyrare DACar på marknaden, eller att de inte kan göra en DAC mycket bättre för mer pengar, om vi nu skall försöka gissa oss till vilken klass på DAC det kommer sitta i den slutliga versionen av Stage. Hur du får in hifimössen i diskussionen finner jag lite märklig i sammanhanget. Jag har inte sagt något annat än att Stage med största säkerhet utmanar de allra flesta ljudsystem för 10.000:- och en god bit över som består av ett par stativhögtalare, en DAC och ett slutsteg, under normala lyssningsförhållande, där jag misstänker att ett genomsnitt av de potentiella lyssningsrummen där ute i landet, optimerade eller inte, är mellan 20 - 40 m2 med en takhöjd på cirka 2 - 3 meter.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 12 april 2013 - 19:04.
Postad 12 april 2013 - 20:55
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Jag hade kunnat tänka mig Stage som ett ljudsystem till datorn eller som sekundäranläggning i mitt arbetsrum. Det är ett ganska roligt system, men till det ändamålet tror jag definitivt att jag kan få bättre för pengarna.
Vad hade du valt då, som är mycket bättre för pengarna? Däremot skulle jag aldrig ersätta min nuvarande stereoanläggning med Stage, där finns det inte ens någon tveksamhet vilket system som låter bäst 
Får jag fråga vad du har för system idag?
Postad 12 april 2013 - 21:15
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Hur du får in hifimössen i diskussionen finner jag lite märklig i sammanhanget.
Du skrev "Med tanke på hur HRTs DACar utmärkt sig i tester...". Drar du sådana slutsatser av tidningstester när det gäller Hrt så kan du lika gärna göra det för mössen. Du menade ju tidigare att H&M har "väl grundad erfarenhetsbas som kan ge dom legitimitet att dra snabba slutsatser" och de har för ett par år sedan t.ex. skrivit mycket gott om tramsmössen. Bara att köpa då eller...?
Postad 12 april 2013 - 21:24
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Du skrev "Med tanke på hur HRTs DACar utmärkt sig i tester...". Drar du sådana slutsatser av tidningstester när det gäller Hrt så kan du lika gärna göra det för mössen. Du menade ju tidigare att H&M har "väl grundad erfarenhetsbas som kan ge dom legitimitet att dra snabba slutsatser" och de har för ett par år sedan t.ex. skrivit mycket gott om tramsmössen. Bara att köpa då eller...?
H&m har funnits sedan 1970. Det inger en viss respekt. Varför har du hakat upp dig på dessa möss helt plötsligt när vi diskuterar HRT Stage?
Postad 12 april 2013 - 21:30
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Oj, ja jag har väl inget sådär konkret exempel, men för 10-tusen kan man får rätt bra datorhögtalare, kanske nått aktivt från Genelec, kanske Dynaudio, eller d'feldt audioengine, KEF eller nått.
Oj, det var ett svävande svar. Mycket "kanske". Har du nåt mer konkret exempel?  Idag har jag ett par B&W CM7 som jag driver med en NAD M3 och signalkällan är en mediadator med CA DacMagic.
OK. Det är elektronik, DACeri och högtaleri för över 30.000:- vad jag kan se. Vore ju en skam om lilla HRT Stage för ynkliga 10.000:- hade en chans mot det.
Postad 12 april 2013 - 21:54
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
H&m har funnits sedan 1970. Det inger en viss respekt.
Varför har du hakat upp dig på dessa möss helt plötsligt när vi diskuterar HRT Stage? 
Poängen,som väl inte var allt för svårförstådd, är naturligtvis att man inte kan dra slutsatser från tidingstester.
Postad 12 april 2013 - 21:59
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Poängen,som väl inte var allt för svårförstådd, är naturligtvis att man inte kan dra slutsatser från tidingstester.
Är att ta intryck av tidningstester samma som att dra slutsatser av?
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 12 april 2013 - 22:00.
Postad 13 april 2013 - 06:19
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Är att ta intryck av tidningstester samma som att dra slutsatser av?
Tydligen... Du avfärdar ju att dacar i receivers skulle kunna fixa jobbet lika bra baserat på tester av Hrt. Lite ärlighet hade inte varit fel i ditt korståg för produkten. Med tanke på hur HRTs DACar utmärkt sig i tester, så vill jag nog inte jämföra de direkt med de som är inbyggda i främst hembioreceivrar.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 april 2013 - 06:20.
Postad 13 april 2013 - 08:09
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Nja, som jag sa, jag har inget konkret exempel, det finns ett rätt stort utbud att välja på upp till 10.000.-, så jag skulle nog kunna föreslå 20 exempel. (Eller upp till 140.000.- för den delen)
Kan du ge exempel på ett, så jag kan få något att relatera till? Strunta i 140.000:- - klassen. Det är IMO irrelevant. Mja fast vadå, de marknadsför ju Stage att konkurrera med anläggningar upp till $20.000 USD, min anläggning kostar väl strax under 40K SEK ($6.000 USD), dryga en fjärdedel av budgeten i prisklassen de jämför Stage med. Så det tycker jag är en mycket relevant jämförelse.
De och de. Det har väl sagts i några sammanhang, och använts i några svenska annonser initialt, men jag tycker det är ointressant, sett utifrån vilken målgrupp Stage riktar sig till primärt. Alltså inte de med salongsstora vardagsrum där det måste flyttas mycket luft och omsättas mycket energi. Vill du jämföra Stage med ditt system, så är det naturligtvis smickrande. I din setup (sett utifrån ditt galleri och ett ganska normalt till mindre vardagsrum vad jag kan se) kan nog Stage stå sig rätt bra inom de parametrar jag själv upplevt positivt.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|