DD'n är duktig som botten, verkligen. Den gör det lilla extra, även om det egentligen hade räckt med bara golvarna.
Ny högtalarserie från Sonus Faber, Olympica!
Sonus Faber Olympica I
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Sonus Faber Olympica II
(Golvhögtalare)
|
6
|
(0)
|
Inga priser | |
Sonus Faber Olympica III
(Golvhögtalare)
|
5
|
(0)
|
Inga priser | |
Sonus Faber Olympica Center
(Centerhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Sonus Faber-La Famiglia (130 inlägg)
|
7 år sedan |
Postad 25 December 2014 - 17:17
DD'n är duktig som botten, verkligen. Den gör det lilla extra, även om det egentligen hade räckt med bara golvarna.
Postad 27 December 2014 - 10:18
Fick flytta allt för att inte riskera någon incident. Moon- delarna på DD'n som på bilden fick flyttas genom hela rummet.
Återigen, de spelar så underbart ihop, satt igår kväll flera timmar helt förtrollad. Bara en sån sak som att en så stökig musik som Def Lepard, låter väldigt annorlunda nu. Till och med basen i deras låtar.
Favoritskivan Jennifer Warnes The Hunter, har fått ett nytt skimmer.
Postad 27 December 2014 - 10:42
Oavsett vilket vet jag att det gör stor skillnad att experimentera med högtalarnas läge
Postad 27 December 2014 - 12:00
Bilden är från juldagen då jag just fått upp bägge. Bänken ska bort, DD'n på ena sidan av fronten. Den står då mot köket, dvs inte i ett hörn, vilket hos mig är bästa stället.
De kan ju flyttas väldigt lätt, bra brickor under spikarna.
De ska även spelas in, de har nu bara spelats ca 15 timmar, så jag får ett nirvana till. Synd bara att det är mycke jobb just nu. Suck. Hemlängtan....
Redigerat av Unregistered1893, 27 December 2014 - 12:35.
Postad 08 January 2015 - 05:46
http://www.ljudochbi...aber-olympica-i

Redigerat av Unregistered2294, 08 January 2015 - 05:55.
Postad 08 January 2015 - 06:13
En bild på Accordo som är dom jag tror man hämtade inspiration från till viss del när man skapade Olympica serien.
Numera är det hans barn eller barn barn som har tagit över fabriken om jag inte minns fel efter hans bortgång för inte så längesedan.
Bilden kommer från AudioConcept.se
Postad 08 January 2015 - 06:27
Kul att det blev som du hoppades. Kommer du kunna flytta/justera deras position något? På bilden så ser det ut som om högra högtalaren står inklämd i hörnet. Men det kanske är en synvilla. Man kan ju också ha 2 lägen. Ett för vardagslyssning och ett hifi-läge där man drar fram dem till den optimala positionen rent ljudmässigt.
Oavsett vilket vet jag att det gör stor skillnad att experimentera med högtalarnas läge
Redigerat av Unregistered2294, 08 January 2015 - 06:28.
Postad 08 January 2015 - 07:31
Vad är det för högtalare du har?
Håller även på och diskuterar med Audio Concept just nu angående Accordo
Postad 08 January 2015 - 07:37
Postad 08 January 2015 - 07:48
Postad 08 January 2015 - 08:06
Guarneri Memento från 2012
Håller även på och diskuterar med Audio Concept just nu angående Accordo
Ahh, då förstår jag
Men jag trodde att du hade bytt ut de tunga originalstativen med marmorfot mot Atacama?
Accordo är en spännande högtalare att titta på - har dock aldrig hör dem.
Vad kommer det sig att Magnepan inte fick vara kvar i din setup?
Postad 08 January 2015 - 08:18
Magnepan byttes in när jag köpte mina Martin Logan. Saken var den att jag var för rädd att någon skulle krossa panelen. Räckte ju med ett knä eller en hand egentligen och jag njöt inte av musiken till slut utan bara oroade mig för detta. Jag köpte dom i April och bytte in dom i Juni. Nu är jag däremot mycket nöjd med mina ML om man ser till ljudet i alla fall och slipper oroa mig då panelen har ett metallgaller utanpå den innersta tunna filmen
Ahh, då förstår jag
.
Men jag trodde att du hade bytt ut de tunga originalstativen med marmorfot mot Atacama?
Vad kommer det sig att Magnepan inte fick vara kvar i din setup?
Postad 08 January 2015 - 15:32
Saken var den att jag tänkte köpa Accordo utan dom tillhörande stativen om jag kunde få dom till ett bättre pris men enligt svaret jag fick, går det inte att dela på dessa då filtret sitter i foten och jag är ingen hemma-snickrare så,
så då svarade jag att det blir krångligt i så fall och är bättre att jag köper dom kompletta om jag står fast vid att skaffa dessa till en andra eller tredje anläggning men inte säkert alltså, har en del andra drömmar också
Postad 14 January 2015 - 15:54
Jag har just haft besök av Sound Of Science, mycket trevligt och lärorikt. Fått tips och mätningar på ljudet, var inte så illa som jag trodde märkligt nog.
Största överraskningen var att jag nog har nytta av småsubbarna, ska laboreras lite framöver med dom. De ska testas på varsin sida framför lyssningspositionen längs väggen.
SF har jag styrt ut lite mer från bakväggen och ihop lite, vart bättre av bara det. han kunde utläsa mycket av REW-mätningarna, förklarade mycket bra med.
Har ni möjlighet, låt de mäta upp.
Postad 17 January 2015 - 17:27
En sak jag alltid gör när jag spelar in är att anteckna i ett Word dokument eller på papper hur många timmar dom har spelat. Sen vet man mer exakt när dom är inspelade eller när dom börjar bli. Kan vara bra till andra gånger tex eller enbart för att det är intressant att veta helt enkelt
Liten uppdatering.
Jag har just haft besök av Sound Of Science, mycket trevligt och lärorikt. Fått tips och mätningar på ljudet, var inte så illa som jag trodde märkligt nog.
Största överraskningen var att jag nog har nytta av småsubbarna, ska laboreras lite framöver med dom. De ska testas på varsin sida framför lyssningspositionen längs väggen.
SF har jag styrt ut lite mer från bakväggen och ihop lite, vart bättre av bara det. han kunde utläsa mycket av REW-mätningarna, förklarade mycket bra med.
Har ni möjlighet, låt de mäta upp.
Mina Guarneri behövde 800 timmar innan dom var helt inspelade. Det var upp till dessa 800 timmar jag hörde förändringar i ljudbilden om man säger så
Postad 17 January 2015 - 21:56
Nu har de gått precis 180 timmar, det är efter att jag läst ett inlägg av dig som jag bokfört timmarna. Det är verkligen bra att ha koll där. Ljudet förändras sakteligen.
Värt oxå nämna att ljudformatet/upplösning på musik forskas det med oxå, och appletv är ren dynga, min slutsats.
Även DD'n och elektroniken har jag koll på nu, inget av de sakerna är inspelade heller.
Efter lite hjälp med lyft(jag har ryggproblem nu) har jag även satt småsubbarna på varsin sida av rummet, ca en meter framför frontarna. De spelar direkt mot varandra, strax framför sweetspot, och det var rätt häftigt vilkeneffekt det har. De gräver ju inte så djupt, men skärpan från SF vart än bättre(dess botten alltså).
Så, liten eloge till sofsci, för ett bra tips.
DD'n kommer att hamna direkt bakom eller framför sweetspot. Får se när ryggen funkar igen.
Vart lite off ämnet där, men vill dela med mig litegrann.
Postad 20 January 2015 - 03:25
Postad 24 January 2015 - 06:34
Hade ingen aning om att han samlade på olika Sonus Faber modeller.
Snacka om samling. Bara en sån sak som att se Extrema av alla modeller
Detta måste vara minst tio år gammalt reportage
http://www.sonusfabe...s/timbre_1.html
Postad 25 January 2015 - 11:50
/ Marcus
Postad 25 January 2015 - 20:45
Postad 25 January 2015 - 21:24
Det är häftigt, min far kör 5.1 i denna serie och det låter galet bra. Framför allt live musik. Rummet är inte så stort, ca 22 kom och det funkar.Skulle vara kul att höra en bio-anläggning bestående av Olympica. Finns ju en center och använda olympica I bak. Galet mycket pengar, och jag har nog inte nog stort rum. Men visst vore det häftigt?
Postad 25 January 2015 - 21:27
Det är häftigt, min far kör 5.1 i denna serie och det låter galet bra. Framför allt live musik. Rummet är inte så stort, ca 22 kom och det funkar.
Grymt.
Vad kör han för subb och elektronik? Jösses vad häftigt.
Postad 26 January 2015 - 10:00
Det finns inga bilder någonstans på detta system som du kan bjuda på? Skulle vara intressant att se
Det är häftigt, min far kör 5.1 i denna serie och det låter galet bra. Framför allt live musik. Rummet är inte så stort, ca 22 kom och det funkar.
Postad 26 January 2015 - 10:11
Jag hade inte tänkt köra mer än stereo, men men......
Postad 26 January 2015 - 10:12
Jag hade inte tänkt köra mer än stereo, men men......
Postad 26 January 2015 - 10:20
Klurar bara vad för saker jag ska gå på. Venere kanske räcker, centern och vägghögtalarna?
Sen vilken elektronik, har ju steget till frontarna, behövs ju egentligen bara ett bioförsteg och säg ett 3- kanals steg till.
Kanske en DD18+ plus till ?
Postad 26 January 2015 - 10:30
Lycka till
Precis, du vet ju hur det kan vara.
Klurar bara vad för saker jag ska gå på. Venere kanske räcker, centern och vägghögtalarna?
Sen vilken elektronik, har ju steget till frontarna, behövs ju egentligen bara ett bioförsteg och säg ett 3- kanals steg till.
Kanske en DD18+ plus till ?
Postad 26 January 2015 - 13:44
Postad 27 January 2015 - 00:32
Ingen som märker om du tar ett kort medans nån annan ställer fram vinet och kexen i köket samtidigt
Postad 27 January 2015 - 16:03
Postad 02 February 2015 - 10:28
Postad 02 February 2015 - 17:23
Vad funderar du mellan för saker?
Postad 02 February 2015 - 18:31
Hörde att Sonus Faber ev ska sälja sina egna saker framöver här i Svea rike. Eventuellt ett showroom.
Tråkigt, men de säljer kanske inte i de volymer som krävs.
Postad 02 February 2015 - 20:03
Postad 02 February 2015 - 21:50
Postad 02 February 2015 - 22:37
Postad 03 February 2015 - 23:16
Postad 04 February 2015 - 01:50
Var kommer denna infon ifrån om man får fråga?
Redigerat av Unregistered2294, 04 February 2015 - 01:57.
Postad 04 February 2015 - 04:36
Postad 04 February 2015 - 08:17
Jag vet vem ja
Då får jag ju göra mig av med mina med..... Suck....
VEM???
Har för mig det var Fenice man senare döpte om till The Sonus Faber, kan det stämma?
Dom ser ju iaf likadana ut på kort
Postad 04 February 2015 - 08:22
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Sonus Faber-La Famiglia
72 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?