Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Svs vs velodyne.. ..igen!

242 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ken Kreisel DXD-12012 (Subwoofers) 1 9 (4) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 22 February 2014 - 10:52

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 1

"klangfärg, egenskap hos en klang, som gör att den kan låta annorlunda än andra klanger med samma tonhöjd och tonstyrka. Om två toner alltså låter olika, trots att de är lika i tonhöjd och ljudstyrka, skiljer de sig i klangfärg" www.ne.se

Kan det här vara en av många anledningar till att vi har hundratals olika högtalartillverkare / subbar förstärkare mm också anledningen till varför vissa föredrar svs före velodyne, jl mm. eller tvärtom? vad tror panelen

Jag personligen har aldrig lyssnat på en portad subwoofer som har varit tillräckligt bra på att särskilja undertoner från instrument på ett så naturligt sätt att jag inte stör mig på det, men det finns säkert dem som klarar av det!

Oftopic
är det bara jag som tycker det är ganska tråkig attityd på det här forumet, många har 0 förståelse för andras uppfattningar utan är helt enspåriga och ser bara svart eller vitt. det är inte datorkomponenter som diskuteras, där det är otroligt mycket lättare att visa vad som är bäst utan hifi (hemmabio) system.

så länge vi lyssnar på olika saker på olika volymer, lyssnar efter olika saker och tar upp ljud olika så kommer det aldrig att finnas en optimal högtalare/subwoofer/förstärkare för alla utan det kommer alltid att finnas någon som föredrar A över B

Bra inlägg. Tyvärr är det bara mätresultat som gäller här. :( har utan att lyssna på svs pb 13ultra börjat förstå att det inte är subben för mig. I stort sett ingen talar om hur underbart den låter, bara hur lågt den kan gå i frekvens, hur högt (spl) den kan spela osv. Det är inte vad jag är ute efter. Trots att de flesta här (utom några velodyne anhängare) säger att det är världens bästa sub.. Och slänger upp mätningar..

För mig lutar det mot velodyne eller en ken kreisel. Vill kunna urskilja tonerna i basen. Inte spräcka rutorna. Vill dock kunna spela högt.

Postad 22 February 2014 - 12:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ska bara tillägga att du kan urskilja bastom med svs men absolut inte spräcka rutor i normala fall :)

Postad 22 February 2014 - 14:42

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 1
Klangfärg är bara ett annat namn för de övertoner som finns lagrade i signalen eller läggs till i uppspelningen och därmed färgar återgivningen.
Dessa är också i högsta grad mätbara men det är få tester som verkligen går på djupet här.

Redigerat av Unregistered4b026b86, 22 February 2014 - 14:45.

Postad 23 February 2014 - 00:25

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jag personligen har aldrig lyssnat på en portad subwoofer som har varit tillräckligt bra på att särskilja undertoner från instrument på ett så naturligt sätt att jag inte stör mig på det, men det finns säkert dem som klarar av det!

Bara för att få det förtydligat. Med undertoner så menar motsatsen till övertoner. Right?

Vilka instrument är det du tycker drabbas av detta förresten? :)

Postad 23 February 2014 - 10:38

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
P.S. Undertoner existerar inte så om du hör dom är subben kass. :)

Redigerat av megagurka, 23 February 2014 - 10:44.

Postad 23 February 2014 - 11:22

pure-hifi
  • pure-hifi
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Undertoner kanske är fel ord att använda för det jag tycker mig uppleva, även om det är en teori som inte har kunnat bevisas ännu.

Om jag ska beskriva det på ett bättre sätt.
när en djup baston dör ut känns det som att allteftersom att bastonen dör ut så tappas timingen ungefär som att man hör 2 ljud som "krockar", känns inte "tight" ska även tilläggas att jag har upplevt det här även med enklare slutna subwoofers, men har alltid upplevt det med portade.
lyssna exempelvis på Primus my name is mud, inte världens djupbas men det är snärtigt och "snabbt" där fungerar inte många subbar så det låter naturligt.

försökte google lite på fenomenet det enda jag hittade var det här.
http://soundoctor.co...papers/subs.htm
Allmänt väldigt intressant information om integration av subbar i hemmet, akustik mm!

Redigerat av pure-hifi, 23 February 2014 - 11:30.

Postad 23 February 2014 - 12:07

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
transientförmåga: http://www.faktiskt....ewtopic&t=46022

Postad 23 February 2014 - 12:17

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Var det jag tänkte komma till. :) Det är ju trots allt en teori och hade varit intressant att få lite ny input i frågan.

Det som talar väldigt emot teorin är ju naturlugtvis att t.ex vissa akustiska instrument inte skulle fixa att spela upp sina egna ljud. :P

Postad 23 February 2014 - 12:23

pure-hifi
  • pure-hifi
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

är det något här inne som inte stämmer?
tycker själv det låter väldigt logiskt det mesta som skrivs.

Postad 23 February 2014 - 17:04

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Det mesta verkar vettigt och ganska självklart. Dock tror jag han förenklar resonemanget med basreflex för mycket. Basreflexen ger ljudtryck i ett mycket begränsat och lågt frekvensområde så det är tveksamt om ev tidsförskjutning är märkbar. Vissa blindtester pekar på att det inte är märkbart.

Angående dom andra problemen med integration mellan frontar och subbar som påpekas på sidan så fixar ett bra kalibreringssystem många av dom.

Postad 23 February 2014 - 19:17

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Vet inte om jag är fel ute, men delen där han går igenom subbar i ett system asymetriskt placerade (Fig 7. An asymmetrical layout.). Stämmer verkligen det om bägge subbar kontrolleras individuellt? Främsta anledningen till ett sådant placering borde vara att släcka ut en resonans i rummet och få en mer korrekt återgivning i bas området, inte för att skapa en mer "färgad"/"tidförskjuten" bas?

Redigerat av ljudfantasten, 24 February 2014 - 17:37.

Postad 23 February 2014 - 19:29

pure-hifi
  • pure-hifi
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Det mesta verkar vettigt och ganska självklart. Dock tror jag han förenklar resonemanget med basreflex för mycket. Basreflexen ger ljudtryck i ett mycket begränsat och lågt frekvensområde så det är tveksamt om ev tidsförskjutning är märkbar. Vissa blindtester pekar på att det inte är märkbart.

Angående dom andra problemen med integration mellan frontar och subbar som påpekas på sidan så fixar ett bra kalibreringssystem många av dom.

Ja det beror väl på hur noggrann man vill vara..ett försteg där man kan tidsförskjuta front/sub (nästan alla idag) så kan man lösa integrationen ja, så länge man portar igen sina högtalare och sub.

ang rummskalibrering står han sig ganska skeptisk, läs delen
"AUDIOPHILES? COMPUTERIZED ROOM SETUP?"

Postad 23 February 2014 - 19:34

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Ja det beror väl på hur noggrann man vill vara..ett försteg där man kan tidsförskjuta front/sub (nästan alla idag) så kan man lösa integrationen ja, så länge man portar igen sina högtalare och sub.

Hej!

Nån som portat igen sina högtalare och sub(eller kanske har en sealed box sub) och märkt att det blir bättre ljud? alltså att integreringen blir bättre.

Mvh/Micke

Postad 23 February 2014 - 19:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Nån som portat igen sina högtalare och sub(eller kanske har en sealed box sub) och märkt att det blir bättre ljud? alltså att integreringen blir bättre.

Jag har testat att plugga frontarna (kör med slutna subbar).

Har kört en del musik med "snabb" bas och det låter definitivt inte sämre iaf.

Postad 23 February 2014 - 19:41

pure-hifi
  • pure-hifi
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Jag har testat att plugga frontarna (kör med slutna subbar).

Har kört en del musik med "snabb" bas och det låter definitivt inte sämre iaf.

intressant, kör du något highpass filter på frontarna?

Redigerat av pure-hifi, 23 February 2014 - 19:47.

Postad 23 February 2014 - 19:42

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Hej!

Tack för inputen.

Du har inte möjlighet att göra mätningar med och utan pluggat?:)

Mvh/Micke

Postad 23 February 2014 - 19:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

intressant, kör du något highpass filter på frontarna?

Japp, delar de där subbarna tar vid, dvs 80Hz. Det gör att man kan spela högre utan att behöva oroa sig för att frontarna ska dista eller bottna.

Subbarnas filter är helt avstängda, för att undvika extra fördröjning av signalen.

Du har inte möjlighet att göra mätningar med och utan pluggat? :)

Jo, jag ska göra det. Har gjort liknande mätning med de gamla subbarna, och de gick inte att integrera helt med frontarna, eftersom de var portade, och det inbyggda filtret gick inte att stänga av.

Redigerat av Ageve, 23 February 2014 - 19:54.

Postad 23 February 2014 - 19:56

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Japp, delar de där subbarna tar vid, dvs 80Hz. Det gör att man kan spela högre utan att behöva oroa sig för att frontarna ska dista eller bottna.

Subbarnas filter är helt avstängda, för att undvika extra fördröjning av signalen.

Jo, jag ska göra det. Har gjort liknande mätning med de gamla subbarna, och de gick inte att integrera helt med frontarna, eftersom de var portade, och det inbyggda filtret gick inte att stänga av.

Ser fram emot det.:)

Postad 24 February 2014 - 00:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Om man ska vara noggrann så bör man först och främst testa med optimala BR lådor, inte några med massa kompromisser. Sen bör man testa det blint och under optimala rumsförhållande, för har man inte det så kan man verkligen fråga sig om det är något hörbart.

Postad 24 February 2014 - 07:05

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Undertoner kanske är fel ord att använda för det jag tycker mig uppleva, även om det är en teori som inte har kunnat bevisas ännu.

Om jag ska beskriva det på ett bättre sätt.
när en djup baston dör ut känns det som att allteftersom att bastonen dör ut så tappas timingen ungefär som att man hör 2 ljud som "krockar", känns inte "tight" ska även tilläggas att jag har upplevt det här även med enklare slutna subwoofers, men har alltid upplevt det med portade.
lyssna exempelvis på Primus my name is mud, inte världens djupbas men det är snärtigt och "snabbt" där fungerar inte många subbar så det låter naturligt.

Det är väldigt mycket enklare att få en sluten konstruktion att låta bra än en basreflex dito. I stort sett så är det enda som krävs att du får lådan tät. Vips så har du en bas med perfekt transientsvar. Visst, det är några saker till, men får till och med Zartok till det så ska nog dom flesta fixa det. ;)

En basreflexkonstruktion behöver mycket mer kärlek än så för att få den välljudande. Men det går! Eller är det någon som påstår att t.ex MBL Extreme, TAD Reference eller Focals Utopia serie lider extremt mycket av dåligt transientsvar? :)

En lite rolig notis är också att Les Claypool som spelar bas i Primus använder sig av just portade lådor i sin basrigg. Visst, det blir inte samma sak som i en hifi-anläggning. Men om portade lådor per automatik skulle lida av att ljudet inte blir "tight" och inte låta naturligt, som du antydde, så bör ju hans bassound redan från början vara "otight" och onaturligt. ;)

Postad 24 February 2014 - 09:02

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Det är väldigt mycket enklare att få en sluten konstruktion att låta bra än en basreflex dito. I stort sett så är det enda som krävs att du får lådan tät. Vips så har du en bas med perfekt transientsvar. Visst, det är några saker till, men får till och med Zartok till det så ska nog dom flesta fixa det. ;)

En basreflexkonstruktion behöver mycket mer kärlek än så för att få den välljudande. Men det går! Eller är det någon som påstår att t.ex MBL Extreme, TAD Reference eller Focals Utopia serie lider extremt mycket av dåligt transientsvar? :)

En lite rolig notis är också att Les Claypool som spelar bas i Primus använder sig av just portade lådor i sin basrigg. Visst, det blir inte samma sak som i en hifi-anläggning. Men om portade lådor per automatik skulle lida av att ljudet inte blir "tight" och inte låta naturligt, som du antydde, så bör ju hans bassound redan från början vara "otight" och onaturligt. ;)

+1

Jag har ju lyxen att kunna byta ut front plattan på mina subbar och välja mellan portat/slutet.... lådorna har exakt den lådvolymen elementen vill ha för både portat och slutet så det är optimalt för bägge.
Jag tycker det låter snyggare som portat faktiskt, bättre dynamik framförallt men precis lika tight o fint... sen blir ju fysiken något helt annat i portat läge.

Redigerat av robert293, 24 February 2014 - 09:02.

Postad 24 February 2014 - 23:39

pure-hifi
  • pure-hifi
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
ska prova att sätta ihop ett system efter guiden jag länkade till, tycker det var väldigt mycket vettigt och konkret med där...
btw är det någon som känner till om det finns något 2 kanals försteg med dubbla subutgångar och möjlighet att tidsförskjuta högtalarna? är mycket medveten om att det går med ett hemmabioförsteg/eller vanlig reciver med preout. men vill ha något ordentligt, har man en gång upplevt ett highend försteg i en ordentlig anläggning så blir det svårt att gå tillbaka...

Postad 27 February 2014 - 19:29

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Hur går det FSB?Blir det någon bas? :)

Postad 27 February 2014 - 20:04

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Sprang på frontarna jag skulle ha så jag tog spar pengarna till dom. Nu är det nästan tomt i kassan men räknar med ett köp senast vid lönen som kommer i mars.

Har bestämt mig och det blir en Ken kreisel 12012

Verkar vara den som passar mina önskemål bäst.

En vänlig själ här på forumet har bjudit in mig att få lyssna på DD15+ hemma hos honom. Kommer ta den chansen och får då jämföra Ken kreisel med dd. Även om det blir i olika rum
Så får jag iaf höra om den spelar på det sättet jag gillar och tycker jag att dd låter bättre än Ken så byter jag helt enkelt. Men först blir det en kk12012👍👍

Postad 27 February 2014 - 20:32

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Okej. Det är aldrig fel att lyssna. Du får meddela vad du tyckte sen när du lyssnat på Dd+en.
Vad blev det för frontar om man får fråga? :)

Postad 27 February 2014 - 21:03

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0

Okej. Det är aldrig fel att lyssna. Du får meddela vad du tyckte sen när du lyssnat på Dd+en.
Vad blev det för frontar om man får fråga? :)

Kommer skriva sen vad jag tyckte om DDn och även om kk.

Det blev b&w 804 D som nya frontar.
Dock får jag ingen fason på diskanten som är aningen hissad. Som tur är så är den inte vass. Bara hissad. Blir bättre om jag Toear in dom så diskanten träffar en halvmeter framför mig men då tappar jag en del annat i ljudbilden.. :/. Men tror jag kommer få till det.

Postad 27 February 2014 - 21:05

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Låter trevligt. Du får lägga ut lite bilder ;)

Postad 27 February 2014 - 21:10

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Jo ska göra det. Väntar kanske in subben först. Tänkte ställa frontarna på svart granit som är sågad exakt efter högtalaren med SD kuddar under och även på. Fick offerten idag från stenhuggeriet och dom ville ha 5000kr för dom :/ tänkte även göra till subben sen. Men det verkar bli lite dyrt:(

Postad 27 February 2014 - 21:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det blev b&w 804 D som nya frontar.
Dock får jag ingen fason på diskanten som är aningen hissad. Som tur är så är den inte vass. Bara hissad. Blir bättre om jag Toear in dom så diskanten träffar en halvmeter framför mig men då tappar jag en del annat i ljudbilden.. :/. Men tror jag kommer få till det.

Dessvärre har du helt rätt.

Av någon anledning har de tagit bort ett motstånd i delningsfiltret, som fanns i 804S (och alla de andra modellerna i S- och D-serien). Följden blir att diskanten i 804 Diamond ligger flera dB högre i nivå, vilket både syns i mätningar och hörs.

804S har spikrak frekvensgång och bra spridning i diskanten, så det finns ingen anledning till att ändra filtret...

Från servicemanualerna:

804D:
Bifogad fil  804diamond.png   50.73K   2 Antal nerladdningar

804S:
Bifogad fil  804s.png   64.6K   2 Antal nerladdningar

Postad 27 February 2014 - 21:43

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Hade 804 s ett tag och älskade diskanten.

Köpt dessa olyssnade eftersom jag älskade S så mycket och dessa skulle vara ännu bättre.. Dom är bättre.. Det är bara diskanten som sagt som ligger högre.

Har du hört om det går att åtgärda? Lämna in o få filtren fixade?

Postad 27 February 2014 - 22:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Du ska inte behöva lämna in en ny högtaöare för att få den fixad. Bws diskanter är i mina öron lite hårda och klumpiga också. Men endel gillar ju ljudet. Rätt många tom...

Postad 27 February 2014 - 22:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Har du hört om det går att åtgärda? Lämna in o få filtren fixade?

Jag tror inte att det går att lämna de till Hifiklubben och få det fixat, eftersom de är konstruerade så.

Rent praktiskt är det "enkelt" att åtgärda. Filtret till diskanten sitter bakom det övre baselementet. Garantin lär ju försvinna dock...

Motståndet finns med i kopplingsschemat till 804D, som tillval, och det är samma komponent som i 804S (samma delnummer, RPN50S).

Postad 28 February 2014 - 06:32

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0

Jag tror inte att det går att lämna de till Hifiklubben och få det fixat, eftersom de är konstruerade så.

Rent praktiskt är det "enkelt" att åtgärda. Filtret till diskanten sitter bakom det övre baselementet. Garantin lär ju försvinna dock...

Motståndet finns med i kopplingsschemat till 804D, som tillval, och det är samma komponent som i 804S (samma delnummer, RPN50S).

Ja, jag såg det på din post. Så jag tänkte att det kanske bara var att montera dit ett, men vet inte om jag törs själv. Ska se mig omkring om någon seriös är villig att göra det åt mig. Tusen tack ageve!

Zartok: man tycker ju inte att man ska behöva göra det, men jag älskar ljudet i dom och diskanten låter underbart! Det är den finaste och bästa diskanten jag hört, bara det att den är hissad. Om du förstår vad jag menar.

Postad 28 February 2014 - 18:07

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Någon som vet någon SERIÖS hifihandlare/mekkare som kan tänkas ta sig an jobbet att montera dit motståndet på filtren åt mig? Vill ju ha någon som kan. Någon som kanske kan mäta upp högtalaren sen och se så det blev rätt. :)

Postad 28 February 2014 - 19:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Köper du nytt?

Postad 28 February 2014 - 20:57

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Köpte dessa begagnade

Kanske hifiklubben kan hjälpa mig? Har handlat för några 100 tusen där så jag har hyfsad kontakt med dom

Postad 28 February 2014 - 21:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Mjo, dom har nog om annat en kontakt som kan ordna det tror jag. Tänkte annars att du nog hade kunnat förhandla till dig det i ett nypris tror jag :)

Postad 02 March 2014 - 01:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Dd15 ute på magasinet. 15 lökar :)

Postad 08 March 2014 - 07:58

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt en ken kreisel dxd 12012

Postad 08 March 2014 - 09:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Friskt vågat, hälften vunnet :D

Postad 08 March 2014 - 09:58

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0

Friskt vågat, hälften vunnet :D

Ska bli mycket intressant:D

Postad 08 March 2014 - 22:14

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Btw så har jag fått ordning på diskanten som diskuterades tidigare.

Postad 16 March 2014 - 22:33

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Nu har min ken kommit! :)

Den har stått i garaget och spelat in i ca 45-50 timmar. Precis kopplat in den i vardagsrummet och sett till att det funkar. Imorgon ska jag försöka ställa in ljudet:) nu är klockan för mycket för att ens prova. Familjen sover...

Postad 17 March 2014 - 18:43

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Kul! Har du börjat spela lite med den än?
Och sen vill vi ju höra hur du tycker att den låter såklart :)
Tänkte dra ett barbie skämt men skippar det ;)

Redigerat av Unregistered13d51662, 17 March 2014 - 18:44.

Postad 17 March 2014 - 21:12

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Har provat lite och kan redan nu säga att den inte låter som en klassisk sub.

Den slår mycket hårdare. Har kopplat den genom lyngdorf processorn så frekvenskurvan ska vara ganska rak. Har dock tappat laptopen i golvet så jag kan inte mäta upp och kolla.

Till musik är den än så länge overkligt bra.

Kollade lite snabbt någon scen från transformers och den kan spela djupbas med, har dock inget extremt att jämföra med.
Hade lite blandat med subbar ett tag på slutet. Tog dom som passade in med måtten så jag kunde gömma dom. Det slutade med 6st subbar. 2st b&w pv-1.. Vi vet ju alla vad ni tycker om dom ( fast jag tycker fortfarande att det är en bra musikbas) och sen hade jag 4st velodyne till det också. 2st 800R och 2st 1200R.

Det är vad jag har o jämföra med.. (6st samtidigt alltså)

Antar att en svs pb 13 går djupare. Men om den slår hårt och med lika mycket kontroll tvivlar jag på.

Hoppas jag hinner prova mer imorgon.

Redigerat av Unregistered49e83b02, 17 March 2014 - 21:13.

Postad 17 March 2014 - 21:40

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Kul att höra :) du måste skriva mer vad du tycker när du hunnit prova den mer ;)

Postad 18 March 2014 - 03:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Hårdheten är nog mer ett tecken på att den inte går så djupt. Åk och lyssna på cerwin vegas 18 eller 21", dom spelae strax under 40 och slår... steeenhårt!

Postad 18 March 2014 - 06:57

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Visste att du skulle säga det men riktigt så är det inte Zartok.
Den spelar djupt. Och rent och snyggt. Den spelar nog inte lika djupt som pb

Ska prova lite 20hz i eftermiddag.

Ska försöka få ihop pengar till en ny dator och mäta upp.

Postad 18 March 2014 - 09:55

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Körde några testoner på frukosten.

Ställde in ljudnivån där jag tyckte det var högt. Spelar inte högre än så. och det är ju det som räknas.
Kan göra någon mer mätning högre senare om ni är intresserade.

18Hz - 78db
20Hz- 76db
22----83
25----68
30----72
35----68
40----78
45----75
50----71
55----74
60----74
65----74
70----73

Har delat den vid 70 Hz till musik så mätte bara dit.
Mätt i soffan i sweetspot.

Postad 24 March 2014 - 21:47

pure-hifi
  • pure-hifi
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Chattade med "Jack" på svs angående köpråd av subwoofer
beskrev systemet och att storleken inte spelade någon roll
(rent 2kanalsystem endast musik)
han rekommenderade sb13 ultra eller 2st sb 2000.

passade då på att fråga om portat eller slutet fick svaret.

" sealed/closed is usually preferred for a music setup, yes, as the transistent response is better"

väldigt trevligt med online chatt dirrekt från hemsidan...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.