Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Windows 10 gratis + Tips & Nyheter om Win 10.

506 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows 10 Home Sve (32-bit OEM) (Operativsystem) 2 (0) Inga priser
Microsoft Windows 10 Home Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 5,64 (27) 140:-
Microsoft Windows 10 Home Sve (Operativsystem) 2 7,14 (13) 249:-
Microsoft Windows 10 Pro Sve (32-bit OEM) (Operativsystem) 1 (0) Inga priser
Microsoft Windows 10 Pro Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 6,75 (11) 170:-
Microsoft Windows 10 Pro Sve (Operativsystem) 1 6,57 (6) 180:-

Postad 30 juli 2015 - 09:42

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Kolla mitt citerade inlägg ännu en gång ska du se att där står: "Redigerat av Kung Nu, Idag, 10:13.", och då la jag till den länken, ditt inlägg skrevs ju Tre min. senare och blev alltså inaktuellt redan när du sparade det ... ;)

Ska jag ta hänsyn till redigerade inlägg? :o

Dessutom skrev jag först(08:40) att Kaspersky fungerade!

Bifogade även en extremt tydlig länk till betanews, där de testat AV-programmen.

Givetvis syftade jag då på den senaste versionen, .16 och inte nåt gammalt som lanserades under 2014.

Ha en fin dag och ut i solen.

Redigerat av Falcy, 30 juli 2015 - 09:44.

Postad 30 juli 2015 - 09:50

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Ska jag ta hänsyn till redigerade inlägg? :o

Dessutom skrev jag först i det du citerade att Kaspersky fungerade!

Ha en fin dag och ut i solen.

Du var mig en ypperligt envis person!  :P

Jag skrev tydligt att det avsåg KIS2015 som togs bort:

"I övrigt så tas t ex hela Kaspsky KIS2015 bort när man installerar ovanpå en gammal, och det finns ännu ingen fungerande KIS för Win10."

INNAN jag redigerade inlägget!

Du postade en länk till BETAnews, och den 2016 som NU bara finns på USA-sidan hos Kaspersky, är ju ännu inte helt Ok vad man kan tolka sig till av det som dels skrivs av folk på den sidan du hänvisade till, dels av andra artiklar ute på nätet.  Så det är mao just precis en 'BETA', därav att den inte finns på Kasperskys 'vanliga' sida.

VAR hittar du solen idag?  Inte i Sthlm iaf ...   B)

Redigerat av Kung Nu, 30 juli 2015 - 09:51.

Postad 30 juli 2015 - 10:07

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 1

VAR hittar du solen idag?  Inte i Sthlm iaf ...   B)

Skåne. :)

Postad 30 juli 2015 - 10:29

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

OM man har en modern dator med UEFI BIOS, så vill man dra nytta av den snabbare Boot-tiden och säkerhetsaspekterna med UEFI.

Då måste man ju ställa in sitt BIOS så att UEFI verkligen används. Använd BIOS-Manualen, och titta t ex efter "UEFI/Legacy Boot".
Och ställ den sen på "Disable Legacy".

Dessutom när man installerar Win10 så måste man se till så att den Bootbara USB-stickan man använder är skapad för att installera Win10 på ett UEFI BIOS - vars HDDs har GPT istället för MBR - vilket INTE Microsofts egen "Windows USB/DVD Download Tool" fixar, utan istället får man använda t ex Rufus http://rufus.akeo.ie/ för att skapa ett USB-minne som är bootbart och gör att man använder datorns UEFI.

Hur man fixar det finns beskrivet bl.a. här: http://www.intowindo...-of-windows-10/

Kolla mitt citerade inlägg ännu en gång ska du se att där står: "Redigerat av Kung Nu, Idag, 10:13.", och då la jag till den länken, ditt inlägg skrevs ju Tre min. senare och blev alltså inaktuellt redan när du sparade det ... ;)

va jag vet så har inte MS släppt lösa ISOs utan man  måste använda MediaCreationTool vilket skapar UEFI. 

Windows USB/DVD Download Tool är väldigt gammalt och  är ersatt av MediaCreationTool ... så använder man Windows USB/DVD Download Tool då  har man högst troligt laddat ner windows 10 som ISO på nån torrent sida eller liknade på nätet som man kan föga lita på kan innehålla virus och annat... sen är ju MediaCreationTool bra mycket bättre den kan både köra Inplace Upgrade eller skapa USB/DVD vilket besparar mödan helt att leta ISOs osv

Redigerat av Duckface21, 30 juli 2015 - 10:51.

Postad 30 juli 2015 - 10:56

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0

xbox>w10 streamingen funkar löjligt bra, och då kör jag Lan-plugg och wifi. med max 40mbit

Postad 30 juli 2015 - 11:10

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

va jag vet så har inte MS släppt lösa ISOs utan man  måste använda MediaCreationTool vilket skapar UEFI. 

Windows USB/DVD Download Tool är väldigt gammalt och  är ersatt av MediaCreationTool ... så använder man Windows USB/DVD Download Tool då  har man högst troligt laddat ner windows 10 som ISO på nån torrent sida eller liknade på nätet som man kan föga lita på kan innehålla virus och annat... sen är ju MediaCreationTool bra mycket bättre den kan både köra Inplace Upgrade eller skapa USB/DVD vilket besparar mödan helt att leta ISOs osv

Men snälla du .... det ÄR ju just precis den nya MediaCreationTool man använder för att hämta ned "windows.iso" från MS med!

Du har upenbarligen inte ens startat programmet.

Bifogad fil  Clipboard01.jpg   52,04K   3 Antal nerladdningar

Man använder då alternativ 2, och får hem en .ISO fil.

Men SEN när man väl HAR sin .ISO fil, så måste man ju också få över den på ett Bootbart USB-minne, och det är DET jag skriver om ovan 10:23, och som du citerar och drar helt felaktiga slutsatser av.

Skriv inte saker som bara förvillar populasen, Tack.

Här är en beskrivning även på en annan sorts Clean Install man kan göra med hjälp av MediaCreationTool:

http://winsupersite....ld_images-57241

Men installerar man ovanpå den gamla Win, fast tar bort allt Win10 tycker man ska inkludera från den gamla enligt artikeln, så har man fortfarande inte sitt nya Win10 på en UEFI/GPT hårddisk, OM inte det Win du skriver över var installerat på en UEFI/GPT hårddisk redan, så det är bättre att skapa ett USB-minne som är gjort för UEFI/GPT med Win10 på, och göra en helt ren installation från Scratch, som jag skrev om ovan 10.23.

Redigerat av Kung Nu, 31 juli 2015 - 07:01.

Postad 30 juli 2015 - 11:29

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Men snälla du .... det ÄR ju just precis den nya MediaCreationTool man använder för att hämta ned "windows.iso" från MS med!

Du har upenbarligen inte ens startat programmet.

attachicon.gifClipboard01.jpg

Man använder då alternativ 2, och får hem en .ISO fil.

Men SEN när man väl HAR sin .ISO fil, så måste man ju också få över den på ett Bootbart USB-minne, och det är DET jag skriver om ovan 10:23, och som du citerar och drar helt felaktiga slutsatser av.

Skriv inte saker som bara förvillar populasen, Tack.

Här är en beskrivning även på en annan sorts Clean Install man kan göra med hjälp av MediaCreationTool:

http://winsupersite....ld_images-57241

Klart jag har kört den..

De jag menar varför ska man skapa boot skiva osv med andra program som rufus du kan ju göra det direkt i media creation tool.. låter sjukt att ta ner en ISO med media creaton tool för att sen bränna med ett annat när du kan göra allt i samma!!!  sen om du kollar så kan media creaton tool bränna ISOn med ... det är det sista den frågar efter när man skapat ISOn... media creation tool laddar inte ner en ISO den laddar ner filerna i temp mappen på datorn sen skapar han ISOn utifrån det

Redigerat av Duckface21, 30 juli 2015 - 11:44.

Postad 30 juli 2015 - 12:04

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Klart jag har kört den..

De jag menar varför ska man skapa boot skiva osv med andra program som rufus du kan ju göra det direkt i media creation tool.. låter sjukt att ta ner en ISO med media creaton tool för att sen bränna med ett annat när du kan göra allt i samma!!!  sen om du kollar så kan media creaton tool bränna ISOn med ... det är det sista den frågar efter när man skapat ISOn... media creation tool laddar inte ner en ISO den laddar ner filerna i temp mappen på datorn sen skapar han ISOn utifrån det

Står ingenstans att den nya MediaCreationTool är kapabel att skapa en korrekt USB så att det går att installera med UEFI/GPT-initierad HDD.

Jag har letat på 10-15 sidor som är uppdaterade sista dagarna efter just "MediaCreationTool UEFI", men samtliga rekommenderar att man använder Rufus för att installera på UEFI/GPT HDDs.

Har man en skapligt modern dator så har man UEFI och då kan man använda GPT och då bör man göra det då det är mycket säkrare än MBR, som är uråldrigt.

https://wiki.manjaro...d_BIOS_v/s_UEFI

https://en.wikipedia...mware_Interface

Redigerat av Kung Nu, 30 juli 2015 - 12:11.

Postad 30 juli 2015 - 13:57

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
Fick till slut igång allting efter en formatering tillbaka till Win7 och sedan en update till 10. Skapade en ISO för en clean install. Gjorde en clean install men nu vill den inte aktivera windows??

Har jag missat nåt? Tog jag bort någon partition för mycket vid installationen?

Postad 30 juli 2015 - 15:21

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Fick till slut igång allting efter en formatering tillbaka till Win7 och sedan en update till 10. Skapade en ISO för en clean install. Gjorde en clean install men nu vill den inte aktivera windows??

Har jag missat nåt? Tog jag bort någon partition för mycket vid installationen?

Bara avvakta lite. Kan ju vara rätt hård belastning på aktiveringsservrarna.

Har du använt den där "creation tool" samt uppdaterat till Windows 10 en gång på datorn tidigare, så ska clean install fungera.

Man kan däremot inte skapa .iso och göra en clean install utan att först uppdatera till W10 på enheten, då W7/W8 nycklarna inte fungerar med W10.

Man ska väl dessutom välja skip när man blir tillfrågad om att lägga till en nyckel.

Om jag har fattat allt rätt så är det så det ska fungera.

Redigerat av Falcy, 30 juli 2015 - 15:22.

Postad 30 juli 2015 - 15:25

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

• 1 918 inlägg
  • 0
Min laptop har bara varit igång i ett par timmar men inget har hänt, det står att jag är förbokad och att det kommer upp ett meddelande när det är redo för installation. Är det så det funkar, det laddar ner sig själv?

Postad 30 juli 2015 - 15:27

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0

Vi kan ju hoppas, samma tillstånd för mig. Känner ingen direkt press att uppdatera, nåt går för det mesta åt hel vete

Postad 30 juli 2015 - 15:29

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

vill man ha key så kan man hämta ut keyn från registret!! .. med ett tredjeparts program tex produkey

http://www.nirsoft.n...key_viewer.html

Redigerat av Duckface21, 30 juli 2015 - 15:32.

Postad 30 juli 2015 - 16:26

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 1

Har installerat win10 och är inte speciellt nöjd faktiskt. Dels är det en mängd språkbuggar som t.ex. "Camera" heter appen Kamera på svenska win10. Sen tycker jag att det inte är så smidigt när jag växlar mellan att använda min surface 2 pro som surfplatta och som "dator" dvs med extern skärm inkopplad.

Edge är också ganska buggig. Jag laddade ner en pdf-fil och klickade på knappen "öppna plats" när den var färdigladdad, ingenting hände. Klickade då på "öppna" och fick välja pdf-läsare. Valde då "Edge" och ingenting hände. Fick manuellt öppna utforskaren och leta upp filen och dubbelklicka på den och först då öppnades den i Edge.

Sen tycker jag det är trist att charms-menyn är borta, för nu verkar möjigheten att streama video till en dlna-enhet vara borttagen. Innan kunde jag i IE11 gå in på t.ex. svtplay, dra igång en video, sen i charmsmenyn valde jag enheter->xbox one och då streamades videon på mitt xbox one. Detta verkar helt väck.

Sen tycker jag att allting är för pilligt och plottrigt i surfplatteläge, speciellt Edge som är ett stort steg bakåt jämfört med gamla IE för "metro". Att man har tagit bort one-drive-mappen är också ett stort minus, nu måste jag leta efter filer i utforskaren vilket är ett rejält pill när man kör med 1080p-upplösning.

Som win10 är nu är det ingen större skillnad mot innan, mer än att surfplatteupplevelsen är rejält försämrad. Tummen ner.

/S

Postad 30 juli 2015 - 16:30

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Har installerat win10 och är inte speciellt nöjd faktiskt. Dels är det en mängd språkbuggar som t.ex. "Camera" heter appen Kamera på svenska win10. Sen tycker jag att det inte är så smidigt när jag växlar mellan att använda min surface 2 pro som surfplatta och som "dator" dvs med extern skärm inkopplad.

Edge är också ganska buggig. Jag laddade ner en pdf-fil och klickade på knappen "öppna plats" när den var färdigladdad, ingenting hände. Klickade då på "öppna" och fick välja pdf-läsare. Valde då "Edge" och ingenting hände. Fick manuellt öppna utforskaren och leta upp filen och dubbelklicka på den och först då öppnades den i Edge.

Sen tycker jag det är trist att charms-menyn är borta, för nu verkar möjigheten att streama video till en dlna-enhet vara borttagen. Innan kunde jag i IE11 gå in på t.ex. svtplay, dra igång en video, sen i charmsmenyn valde jag enheter->xbox one och då streamades videon på mitt xbox one. Detta verkar helt väck.

Sen tycker jag att allting är för pilligt och plottrigt i surfplatteläge, speciellt Edge som är ett stort steg bakåt jämfört med gamla IE för "metro". Att man har tagit bort one-drive-mappen är också ett stort minus, nu måste jag leta efter filer i utforskaren vilket är ett rejält pill när man kör med 1080p-upplösning.

Som win10 är nu är det ingen större skillnad mot innan, mer än att surfplatteupplevelsen är rejält försämrad. Tummen ner.

/S

detta du tar upp e relativt små saker du ska ju ha i tanke att  det är  rätt buggigt de kommer helatiden updates  så mitt förslag är att du lever med det i några månader och ser va som händer

Postad 30 juli 2015 - 19:07

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

vill man ha key så kan man hämta ut keyn från registret!! .. med ett tredjeparts program tex produkey

http://www.nirsoft.n...key_viewer.html

Men Win7/Win8 nycklar fungerade ju inte?

Postad 30 juli 2015 - 19:17

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
Joooomen, det där funkade ju sådär: installationen fallerade vid 2nd Reboot....

Postad 30 juli 2015 - 20:57

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Men Win7/Win8 nycklar fungerade ju inte?

sant de funkar ej men  du kan uppgradera till windows 10 plocka ut nyckeln om man vill ha nyckel alltså

Joooomen, det där funkade ju sådär: installationen fallerade vid 2nd Reboot....

va har du i datorn? hur uppgraderade du via media creator? eller windows loggan vi klockan?.... om felet sker varje gång så kan de va nått du har i datorn som förstör tex nått addon kort eller nått prog  osv

Postad 30 juli 2015 - 23:49

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

sant de funkar ej men  du kan uppgradera till windows 10 plocka ut nyckeln om man vill ha nyckel alltså

va har du i datorn? hur uppgraderade du via media creator? eller windows loggan vi klockan?.... om felet sker varje gång så kan de va nått du har i datorn som förstör tex nått addon kort eller nått prog  

Ääääh, som många indikerade så var det antivirus-programmet som ställde till det (Avast). Efter att ha avinstallerat det funkade det som smort.

Postad 30 juli 2015 - 23:59

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Bara avvakta lite. Kan ju vara rätt hård belastning på aktiveringsservrarna.

Har du använt den där "creation tool" samt uppdaterat till Windows 10 en gång på datorn tidigare, så ska clean install fungera.

Man kan däremot inte skapa .iso och göra en clean install utan att först uppdatera till W10 på enheten, då W7/W8 nycklarna inte fungerar med W10.

Man ska väl dessutom välja skip när man blir tillfrågad om att lägga till en nyckel.

Om jag har fattat allt rätt så är det så det ska fungera.

Fick själv ingen fråga alls om nyckel. Körde uppgradering på befintlig Win 7 Home med USB-image skapad av verktyget: https://www.microsof...nload/windows10

Ni som har bråttom kör detta.

Redigerat av dunde, 30 juli 2015 - 23:59.

Postad 31 juli 2015 - 07:11

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Har man väl installerat Ovanpå sin gamla Windows en gång, så kan man sedan göra en Clean Install UTAN att ha någon Product Key, så där klickar man bara SKIP!  Lägger man in en Product Key man hittat på nätet så riskerar man ju att sedan ha en Ogiltig installation, så gör INTE det!

Product Key används ENBART om man ska installera en Köpt Windows 10.

Den här gratis uppdateringen baserar istället giltigheten på din datorns hårdvarukonfiguration, som sparades hos MS när du gjorde uppdateringen ovanpå din gamla Windows.

Byter du senare delar i din dator, såsom t ex Moderkort och Processor, så har du inte längre samma dator, och måste skaffa en NY giltig Licens.

Däremot kan man tydligen - efter diverse texter jag läst på olika sidor - byta t ex hårddiskar utan problem - då är fortfarande din gratis Windows 10 giltig.

===============

Och angående UEFI och GPT hårddiskar så rekommenderar även Microsoft själva att man använder Rufus för att skapa installations-USB/DVD.

http://answers.micro...31-0edc4649bf43

Använder man BARA Microsoft egen MediaCreationTool så får man inte ett installations-media som är kompatibelt med UEFI/GPT BIOS/Hårddiskar.

Men efter att man hämtat sin .ISO fil så kör man Rufus enligt anvisningarna i länken ovan, och det tar bara några minuter innan ett USB-minne blir färdigt.

I Roten = \ på USBn eller DVDn ska bl.a. filerna:

bootmgr

bootmgr.efi

finnas.

I \efi\boot ska filen:

bootx64.efi

finnas.

Då kan man använda UEFI/GPT hårddisk för att skapa sin Win10 installation.

https://technet.micr...y/Hh825112.aspx

http://www.eightforu...te-windows.html

(Sista delen: "11. If Using 64-bit Windows 7 "  gäller även Win10.)

Klarar MediaCreationTool av att skapa ett media med de nämnda filerna på, så är det ju som det ska, men Rufus fixar det iaf, det är en sak som är säker!

Att använda Rufus tar bara några få minuter, och då är man SÄKER på att allt är som det ska!

Redigerat av Kung Nu, 31 juli 2015 - 08:52.

Postad 31 juli 2015 - 07:56

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 2

uefi får du vist med media creation tool skapa en och kolla filerna på usb eller i iso filen så ser du att där finns efi filer. jag gjorde själv så på min platta som enbart stödjer efi och de funkar. så ge upp!!!!

sen det med key man behöver ingen key de går att skippa det jag menade högre upp va att om man  vill ha key så kan man hämta ut keyn, men självklart helt onödigt

Redigerat av Duckface21, 31 juli 2015 - 08:33.

Postad 31 juli 2015 - 11:40

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

• 1 918 inlägg
  • 0
Fortfarande inget. Kanske tar dagar innan det laddas ner...

Postad 31 juli 2015 - 11:57

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0

Det var väl 14 miljoner enheter första dygnet med alla som tvingade uppgraderingen.

Ingen aning hur många windowsenheter det finns i världen men 1,4 miljarder låter lågt

Postad 31 juli 2015 - 12:14

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 696 inlägg
  • 0

Om man vill ladda ner utan att vänta så är det bara ta hem windows 10 media creation tool.

Har fungerat bra på dom 2 datorer jag installerat det på.

Av någon anledning så vill det inte gå igenom på en bekants HP dator, det stod bara uppdatering misslyckades i historiken, så detta var enda sättet att få ner windows 10 på. Det ser ut att installera snabbare idag än igår.

http://windows.micro...on-tool-install

Redigerat av BioBerra, 31 juli 2015 - 12:17.

Postad 31 juli 2015 - 13:06

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
5e gången det fastar vid inloggningsskärmen!! Nu skiter jag i detta.. Windows 7 får tuffa på ett tag till.

En dator av tre stycken fick jag igång. . Och den som gick igång går inte aktivera!

Redigerat av Mushunt, 31 juli 2015 - 13:08.

Postad 31 juli 2015 - 14:12

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Fler än jag som inte kan starta AMD Catalyst Control Center i Win 10? Har alltid funkat i 7an men får inte det att fungera i 10 som säger att "AMD CCC cannot be started"

Postad 31 juli 2015 - 14:42

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

5e gången det fastar vid inloggningsskärmen!! Nu skiter jag i detta.. Windows 7 får tuffa på ett tag till.

En dator av tre stycken fick jag igång. . Och den som gick igång går inte aktivera!

Vilket OS körde du tidigare på den som inte går att aktivera?

Om Win10 Home installeras vid uppgraderingen och du via Media Creation Tool valde Pro och sedan försöker göra en clean install med den så kommer du inte kunna aktivera.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 31 juli 2015 - 20:16.

Postad 31 juli 2015 - 14:52

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0

Jag uppgraderade till w10 i förrgår, men har inte använt det så mycket bara testat lite på laptopen. hur aktiverar man det, dock så ska jag byta till SSD nästa vecka, ska man vänta med att aktivera, eller extrahera nån nyckel? ladda ner iso innan?

Postad 31 juli 2015 - 15:47

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 1
Efter en clean install var det inga bekymmer att installera Eset.

Första riktiga omstarten och det visade sig att Eset och Win10 inte spelar bra ihop då jag får BSOD på en av Esets sys-filer.

Nu blir det felsäkert läge..

Edit: Lyckades avinstallera antivirusprogrammet, men nu vill dem inte ut på nätet längre, samt att jag fick upp felmeddelande på Adobe Reader. Så nu rullar ghosten så får det bli ren installation imorgon efter jag gjort backup på alla filer.

Nya e-post klienten suger hårig getpung  :angry:

Redigerat av Unregistereda299ec85, 31 juli 2015 - 16:06.

Postad 31 juli 2015 - 16:19

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Fick för mig att göra en total återställning nu med win 10. Det innebär bla att den blir fabriksåterställd. Windows 7 skulle helt försvinna.

Sagt och gjort. Nu verkar den ha fastnat på 99%. Det står "återställer den här datorn" samt den där snurran som snurrar runt. Varit så här i snart två timmar. Är datorn körd? Har ingen windowsskiva tyvärr.

Postad 31 juli 2015 - 17:18

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Det slutade med att jag stängde av datorn. Sen installerades det om. Stötte på patrull när jag skulle skriva in Windowsnyckeln. Skrev då in mitt original win7 kod, men den stämde inte. Kunde hoppa över steget men hur blir det nu framöver? Har jag inte win10 på riktigt längre nu eftersom jag blåste datorn? Mitt gamla win7 är ju borta.

Postad 31 juli 2015 - 17:29

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Vilket OS körde du tidigare på den som inte går att aktivera?

Om Win10 Home installeras vid uppgraderingen och du via Activation Tool valde Pro och sedan försöker göra en clean install med den så kommer du inte kunna aktivera.

Jag hade Win7 Ultimate x64. Valde att uppgradera till Windows 10 Pro. Men när den installerat klart allting kommer jag bara till Inloggningsskärmen. Kommer inte vidare..

Postad 31 juli 2015 - 17:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Man behöver, som skrivits vid flertalet tillfällen tidigare, inte ange någon licensnyckel. I det gamla operativet ligger den i registret och reggas mot MS servrar under uppgraderingen. När man sedan installerar så väljer man att hoppa över och när installationen är klar så behöver man inte göra något mer (förutsatt att man installerar rätt iso-fil vid clean install).

Jag gjorde misstaget och laddade ned iso´n för Pro, men uppgraderingen visade sig bli Home. Försökte göra en clean install med den iso jag tog ner (Pro), men efter installationen var klar så stod det att produkten inte var aktiverad och att nyckeln var blockerad.

Tog då ner iso´n för Home och gjorde om installationen och nu står det att produkten är aktiverad.

För att se om den är aktiverad så kolla under Inställning, Uppdatering och säkerhet, Aktivering (se bifogad bild)

Postad 31 juli 2015 - 17:45

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Hmm. Min HD tar upp runt 200gb. Efter installationen. Ligger nåt gammalt kvar o lurar? Tänkte göra ytterligare en återställning men då frågade den efter typ cd/USB med win på.

Postad 31 juli 2015 - 17:50

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
När jag försöker återställa står det "det går inte att hitta återställningsmiljön". Hur ska man lyckas återställa? Har ingen skiva. Datorn hade förinstallerat win7 när den köptes.

Postad 31 juli 2015 - 17:55

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

När jag försöker återställa står det "det går inte att hitta återställningsmiljön". Hur ska man lyckas återställa? Har ingen skiva. Datorn hade förinstallerat win7 när den köptes.

Min erfarwnhet med fördiginstallerade datorer som säljs utan skiva är att det nästan aldrig funka med den sk rescue/återställningspartitionen dessa ofta kommer med.

Och funkar inte den har du nog inte så mycket val än att köpa dig en ny licens.

Fick för mig att göra en total återställning nu med win 10. Det innebär bla att den blir fabriksåterställd. Windows 7 skulle helt försvinna.
Sagt och gjort. Nu verkar den ha fastnat på 99%. Det står "återställer den här datorn" samt den där snurran som snurrar runt. Varit så här i snart två timmar. Är datorn körd? Har ingen windowsskiva tyvärr.

Nyfiken fråga, vad fick dig att vilja göra en fabriksåterställning efter du redan installerat Win 10?!

Postad 31 juli 2015 - 17:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Just därför jag alltid klonar diskarna innan jag gör en uppgradering eller ominstallation, just ifall något skiter sig så kan jag återgå till som det var tidigare på 15 minuter.

Postad 31 juli 2015 - 18:04

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0

Alltså min win10 är aktiverad. Ville bara ha en clean känsla, därför gjorde jag en återställning. Men nu verkar man inte kunna göra det något mer? Som sagt så är det ngt som tar upp ca 200gb och ville ha bort det.

Postad 31 juli 2015 - 18:20

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Alltså min win10 är aktiverad. Ville bara ha en clean känsla, därför gjorde jag en återställning. Men nu verkar man inte kunna göra det något mer? Som sagt så är det ngt som tar upp ca 200gb och ville ha bort det.

Men varför gjorde du en återställning, den kommer ju ta tillbaka ditt gamla os?

Det du skulle gjort är ju såklart att laddat ner ison från MS och sen valt clean install.

Alltså efter du först bara gjort uppgraderingen och fått din nyckel migrerad.

Redigerat av masse70, 31 juli 2015 - 18:20.

Postad 31 juli 2015 - 18:52

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0

Mycket man borde ha gjort ;)

Trodde att man först kunde installera till win10. Från win10 göra en återställning så datorn blir som "ny". Gjorde en återställning men den blev inte som "ny" eftersom en massa "skräp" ligger kvar. Nu önskade jag att jag kunde göra en till återställning i min jakt efter det "nya" :)

Visst mitt win10 fungerar, men inte som jag hade tänkt mig eftersom jag ville ha den "ny"...

/Magnus

Postad 31 juli 2015 - 19:03

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Mycket man borde ha gjort ;)

Trodde att man först kunde installera till win10. Från win10 göra en återställning så datorn blir som "ny". Gjorde en återställning men den blev inte som "ny" eftersom en massa "skräp" ligger kvar. Nu önskade jag att jag kunde göra en till återställning i min jakt efter det "nya" :)

Visst mitt win10 fungerar, men inte som jag hade tänkt mig eftersom jag ville ha den "ny"...

/Magnus

Du kanske skulle följt alla råd i denna tråd eller gjprt några minuters googling för att få reda på hur det bör göras?

http://www.howtogeek...all-windows-10/

Postad 31 juli 2015 - 19:45

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0

Du kanske skulle följt alla råd i denna tråd eller gjprt några minuters googling för att få reda på hur det bör göras?http://www.howtogeek...all-windows-10/

Absolut. Kunde inte hålla med mer. Men ibland går livet i 110 så vissa guider hinns inte med. Det positiva är att man lär sig av misstag. Samt att jag nu fick en riktig anledning till att köpa ny :)

Redigerat av magnus76, 31 juli 2015 - 19:45.

Postad 31 juli 2015 - 19:53

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6 401 inlägg
  • 0

Håll god ton och visa respekt mot andra medlemmar.

Tack för visad hänsyn.

Postad 31 juli 2015 - 20:03

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Absolut. Kunde inte hålla med mer. Men ibland går livet i 110 så vissa guider hinns inte med. Det positiva är att man lär sig av misstag. Samt att jag nu fick en riktig anledning till att köpa ny :)

Har du testat att laddat ner ison med Ms media creation tool och provat att göra en clean intall med den?

Postad 31 juli 2015 - 20:09

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 1

Har du testat att laddat ner ison med Ms media creation tool och provat att göra en clean intall med den?

Nej har inte provat det. Får se hur jag gör. Datorn är för gammal o seg för att lägga ner för tid o energi har jag kommit fram till. Men tack för tipset.

Håll god ton och visa respekt mot andra medlemmar.

Tack för visad hänsyn.

Tonen som uppvisades lite längre upp bortser jag ifrån, men tramsigt kan jag tycka.

Postad 31 juli 2015 - 20:34

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Nej har inte provat det. Får se hur jag gör. Datorn är för gammal o seg för att lägga ner för tid o energi har jag kommit fram till. Men tack för tipset.

Tonen som uppvisades lite längre upp bortser jag ifrån, men tramsigt kan jag tycka.

Så länge du på något sätt lyckas ta dig igenom uppgraderingsprocessen som i sin tur migrerar din produktnyckel så har du fritt fram.

Efter detta behöver du bara ladda ner rätt Windowsversion via MS Media Creation tool til en ISO för att sen bränna ut till skiva eller USB.

Därefter är det ganska straight forward.

Postad 31 juli 2015 - 21:37

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Fler än jag som inte kan starta AMD Catalyst Control Center i Win 10? Har alltid funkat i 7an men får inte det att fungera i 10 som säger att "AMD CCC cannot be started"

Hittade precis orsaken till mitt problem, det visade sig att jag hade två grafikkort varav det ena (Radeon HD4500) inte stödjer Win 10 och därav problemet med att starta CCC. Avinstallerade kortet och kör nu med det andra nyare kortet och allt funkar fint igen.

Första intrycken är mycket positiva tycker jag, Edge är ju en klar förbättring från Explorer som jag alltid ogillat. Hela gränssnittet känns mer avskalat och renare vilket jag gillar.
Ska som flera andra också göra en ren installation inom kort tänkte jag.

Postad 01 augusti 2015 - 12:05

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Är det nån som uppgraderat utan problem? Enligt Microsoft så är det i princip bara att trycka yes och vänta en stund.

Postad 01 augusti 2015 - 12:17

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Är det nån som uppgraderat utan problem? Enligt Microsoft så är det i princip bara att trycka yes och vänta en stund.

Du MÅSTE ju alltså installera OVANPÅ en gammal Win7/8/8.1 med Giltig Product Key FÖRST.

Annars får du ingen Gratis Win10.

Jag klonade min SSD med Win7 på, till en ny SSD, och uppdaterade sedan ovanpå den nya, och det gick alldeles geschwind!

Sen raderade jag allt på den nya, och installerade Win10 rent, och det gick också alldeles geschwind!

Registrerad blev den alldeles Attematiskt eftersom jag installerat ovanpå en Win7 med giltig Product Key innan.

Detta eftersom MS registrerade min dators Hårdvarukonfiguration när jag installerade ovanpå en gammal giltig Win.

Redigerat av Kung Nu, 01 augusti 2015 - 12:19.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.