Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

YAMAHA AVENTAGE 2015 RX-A3050/2050/1050

282 svar till detta ämne Yamaha Aventage
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 oktober 2015 - 10:24

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Några fler som kör med atmos idag? Skulle vara kul att höra om ni gillar atmos och vilken högtalarkonfiguration ni kör med, själv kör jag 7.1.4 med allt inbyggt i väggar och tak, märkena på högtalarna är sonance och canton, jag är grymt nöjd och känner att jag har nog aldrig haft ett bättre ljud än detta.

Postad 20 oktober 2015 - 11:18

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

klarar 2050 av 4st högtalare i taket eller är det två som gäller för 2050 när man ska köra atmos?

Postad 20 oktober 2015 - 11:53

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

klarar 2050 av 4st högtalare i taket eller är det två som gäller för 2050 när man ska köra atmos?

Den ska klara av det, men då är det 5.1.4 som gäller, vill man köra 7.1.4 så måste man upp på 3050, men då måste man köra 2 av kanalerna med externt slutsteg.

Postad 20 oktober 2015 - 12:38

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Den ska klara av det, men då är det 5.1.4 som gäller, vill man köra 7.1.4 så måste man upp på 3050, men då måste man köra 2 av kanalerna med externt slutsteg.

Okey tack, då får man ta bort bi-amp som jag kör med nu då :)

Postad 20 oktober 2015 - 19:12

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Nu börjar det snart ta slut på saker att göra känns det som.

Jag får helt enkelt inte till 2 kanal med denna stärkare. 

Ljudet låter instängt, extremt skrikigt med obefintlig kontroll och så platt att man vill ta livet av sig.

Fipplat en jäkla massa men Pure audio är där jag kommer närmast det jag söker och också tidigare har haft med gamla delarna.

Droppen blev i helgen när grannen kom över och efter 5 minuter säger säger att han tyckte det låter riktigt mycket sämre än förut. Idag sa min fru som egentligen nöjer sig med en klockradio att hon tycker livet i musiken har försvunnet.

Förut spelades ljud, röster upp mitt i ljudbilden när inspelningar tillät och ofta lent utan att låta ansträngt.

Ändrar man lite på Eqn så blir det antingen ännu sämre eller så flyttar jag bara problemet till något annat ställe.

Hur har ni andra ställt in?

Högtalare är Focal 836v.

Redigerat av Triton242, 20 oktober 2015 - 19:12.

Postad 20 oktober 2015 - 20:48

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0
Vad hade du för förstärkare tidigare Triton?
Och hur lyssnar du i 2-kanal? CD? streaming via Spotify?

Postad 21 oktober 2015 - 05:51

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Själv kör jag ett externt slutsteg för 2-kanalslyssningen, låter alltid så mycket bättre än vad de inbyggda gör i surroundreceivers.

Postad 21 oktober 2015 - 09:17

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Jag har helt valt att frångå själva surroundrecivern vid musik lyssnig/2kanal/stereo, eftersom jag anser att det aldrig blev lika bra som med en ren & skär 2 kanals stärkare.

Jag kör ett försteg med H/T bypass för just musik, men när jag kör film så går bara signalen genom försteget till frontarna.

Yamaha - Peachtree Grand Pre - Musical F Supercharges 550K -Triangle Génese Lyrr

Då kopplar jag in musik "källorna" på sj*vla försteget så den tar hand om musiken, Yamahan tar hand om blu-ray, PS4 mm Blir hysteriskt bra, musiken är ett rent j*vla nöje att lyssna på.

Postad 21 oktober 2015 - 10:19

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0
Tyvärr måste jag bara inställa mig i ledet av er som kör HT bypass, efter att ha haft 3 olika surround receivrar i år så kan man bara konstatera att de reder inte 2-kanal.

Finns undantag på tillverkare men då hänger de inte med på de tekniska funktionerna, ex Arcam, Primare, Anthem.

Postad 21 oktober 2015 - 16:41

BikerMike
  • BikerMike
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Vilka två kanals försteg med den finessen rekommenderas? Är ute efter bättre stereo ljud.

Postad 21 oktober 2015 - 17:40

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1 344 inlägg
  • 0

Nu börjar det snart ta slut på saker att göra känns det som.
Jag får helt enkelt inte till 2 kanal med denna stärkare.
Ljudet låter instängt, extremt skrikigt med obefintlig kontroll och så platt att man vill ta livet av sig.
Fipplat en jäkla massa men Pure audio är där jag kommer närmast det jag söker och också tidigare har haft med gamla delarna.
Droppen blev i helgen när grannen kom över och efter 5 minuter säger säger att han tyckte det låter riktigt mycket sämre än förut. Idag sa min fru som egentligen nöjer sig med en klockradio att hon tycker livet i musiken har försvunnet.

Förut spelades ljud, röster upp mitt i ljudbilden när inspelningar tillät och ofta lent utan att låta ansträngt.
Ändrar man lite på Eqn så blir det antingen ännu sämre eller så flyttar jag bara problemet till något annat ställe.

Hur har ni andra ställt in?
Högtalare är Focal 836v.

Kollat att den står i through or front I eq tycker alla andra låter fel..

Postad 21 oktober 2015 - 18:19

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0

Vilka två kanals försteg med den finessen rekommenderas? Är ute efter bättre stereo ljud.

Beror helt på budget men du kan göra som jag gjorde för att få lite uppslag. In på prisjakt och kategori "integrerade förstärkare" sen tillval HT bypass.

Postad 21 oktober 2015 - 18:32

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Istället för att kolla på ett försteg så finns alltid rena 2-kanals förstärkare med denna option. Typ Hegel, Primare, Musical Fidelity mm då slipper man joxxa med slutsteg. Men jag hittade mitt ljud nirvana i Peachtree Grand Pre försteget jag har.

Men kolla begagnat marknaden, finns massor med skoj där.
Kolla även in Parasound Hint.....den ser grymt bra ut.

Postad 21 oktober 2015 - 19:49

BikerMike
  • BikerMike
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Anledningen att jag frågade efter försteg är att jag kör med ett Rotel RB-1090 till mina frontar.

Postad 21 oktober 2015 - 20:06

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Anledningen att jag frågade efter försteg är att jag kör med ett Rotel RB-1090 till mina frontar.

Dåså, då är kraften inte ett problem. 😀
Finns en hel del olika försteg med H/T bypass, handlar egentligen bara om att du ska hitta det som passar dig och dina högtalare/musikstil.
Det var det som var det svåra för mig, då jag tyckte det mesta idag kan spela vissa saker väldigt, väldigt bra. Medans på min musikstil / min preferens ansåg jag att det saknades massor.

Ut o lyssna, våga prova nytt, det är du som ska bli nöjd och kunna njuta i timmar vid din rigg.
Jag fastnar VÄLDIGT ofta flera timmar än planerat framför stereon. Det är ett rent nöje

Redigerat av Unregistered5216151c, 21 oktober 2015 - 20:07.

Postad 21 oktober 2015 - 20:20

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
http://www.hifimagas...annonsID=150107

Bara ett exempel

Postad 21 oktober 2015 - 21:26

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0
Jag har en RX-A3010 med några år på nacken. Har aldrig använt de inbyggda slutstegen. Däremot kör jag frontarna med ett Rotel RMB-1075 femkanals slutsteg där varje högtalare matas av två slutsteg om vardera 120 watt. Det låter riktigt bra. Jag har även haft en separat integrerad förstärkare med ht passthrough inkopplad under några veckors tid. Har då kunnat jämföra hur musik låter dels via receiverns försteg, dels via förstärkarens försteg. Visst lät det bättre med den integrerade förstärkarens för- och slutsteg, men inte gigantiskt mycket bättre. Jag rekommenderar alltså att köra med Yamahas försteg men komplettera med rejäla slutsteg.

Postad 21 oktober 2015 - 21:37

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Alltså det är det som är grejen. Det är ganska enkla saker som drivit förut,  absolut inget wow.

Vincent Sp331 en dac och på senare tid en gammal HK AVR5000 som ja kört för surrounden och sedan Vincenten till frontarna. Detta för att få 5.1.

Haft följande kopplingar enkelt förklarat

Dator-> USB DAC->STEG->Högtalare

Dator-> USB DAC->HK->STEG->högtalare

Dator->TV(HDMI)->HK->STEG->högtalare

Ingen större ljudskillnad på någon av ovanstånde kopplingar. Faktiskt så liten att jag aldrig hörde någon skillnad.

Men det jag upplever nu är galet. Jag börjar faktiskt helt ärligt överväga om det inte är något som gått sönder. 

Synd att man inte har någon i närheten man kunde prova lite med.

De jag provat nu är

Dator->3050->högtalare

Dator->DAC->3050-högtalare

Vad det gäller inställningar har jag ALLT avstängt. Det är mer eller mindre ingen skillnad mellan Pure Audio och det ja "kör". 

Det jag inte provat men inte heller skall behöva är att ändra stärkaren till 4ohms läge. Det verkar dock dumt då detta är 8ohms högtalare.

Vill försöka prova med Spotify connect men det vägrar fungera. Det fungerar så tillvida att 3050an kommer upp både på telefonen och i datorn som en enhet ja kan skicka ljudet till. Väljer ja att göra det slår stärkaren direkt över i spotify läge och albumart och låt namn, artist m.m kommer upp. Dock spelar den inte låten. Byter ja lår gör den likdant men spelar inte låten.

Ja har premium konto.

Redigerat av Triton242, 21 oktober 2015 - 21:40.

Postad 21 oktober 2015 - 22:08

Ninotramp
  • Ninotramp
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Låter skumt Triton med Spotify Connect. Har du uppdaterat Spotify ? Kan det vara routern som spökar typ nån brandvägg :-o hoppas det löser sig.

Även jag har lite problem med min 3050a återkommer när jag felsökt mer.

Postad 21 oktober 2015 - 22:50

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Låter skumt Triton med Spotify Connect. Har du uppdaterat Spotify ? Kan det vara routern som spökar typ nån brandvägg :-o hoppas det löser sig.

Även jag har lite problem med min 3050a återkommer när jag felsökt mer.

Ja tror också det är routern. 

Problemet är bara att jag inte hittar någon sida på nätet där man kan söka information om eventuella sådana inställningar.

Postad 22 oktober 2015 - 05:25

Michell
  • Michell
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Alltså det är det som är grejen. Det är ganska enkla saker som drivit förut,  absolut inget wow.

Vincent Sp331 en dac och på senare tid en gammal HK AVR5000 som ja kört för surrounden och sedan Vincenten till frontarna. Detta för att få 5.1.

Haft följande kopplingar enkelt förklarat

Dator-> USB DAC->STEG->Högtalare

Dator-> USB DAC->HK->STEG->högtalare

Dator->TV(HDMI)->HK->STEG->högtalare

Ingen större ljudskillnad på någon av ovanstånde kopplingar. Faktiskt så liten att jag aldrig hörde någon skillnad.

Men det jag upplever nu är galet. Jag börjar faktiskt helt ärligt överväga om det inte är något som gått sönder. 

Synd att man inte har någon i närheten man kunde prova lite med.

De jag provat nu är

Dator->3050->högtalare

Dator->DAC->3050-högtalare

Vad det gäller inställningar har jag ALLT avstängt. Det är mer eller mindre ingen skillnad mellan Pure Audio och det ja "kör". 

Det jag inte provat men inte heller skall behöva är att ändra stärkaren till 4ohms läge. Det verkar dock dumt då detta är 8ohms högtalare.

Vill försöka prova med Spotify connect men det vägrar fungera. Det fungerar så tillvida att 3050an kommer upp både på telefonen och i datorn som en enhet ja kan skicka ljudet till. Väljer ja att göra det slår stärkaren direkt över i spotify läge och albumart och låt namn, artist m.m kommer upp. Dock spelar den inte låten. Byter ja lår gör den likdant men spelar inte låten.

Ja har premium konto.

Om du kört YPAO så kan du prova att göra en factory reset. Min 1040 låter illa när man kört den fast allt är avstängt, så nu ställer jag in allt manuellt. Du göra det enkelt om du går in på din receivers ipnummer http://xxx.xxx.xxx.x...etup/index.html

Redigerat av Michell, 22 oktober 2015 - 05:28.

Postad 22 oktober 2015 - 16:46

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Jag har helt valt att frångå själva surroundrecivern vid musik lyssnig/2kanal/stereo, eftersom jag anser att det aldrig blev lika bra som med en ren & skär 2 kanals stärkare.

Jag kör ett försteg med H/T bypass för just musik, men när jag kör film så går bara signalen genom försteget till frontarna.

Yamaha - Peachtree Grand Pre - Musical F Supercharges 550K -Triangle Génese Lyrr

Då kopplar jag in musik "källorna" på sj*vla försteget så den tar hand om musiken, Yamahan tar hand om blu-ray, PS4 mm Blir hysteriskt bra, musiken är ett rent j*vla nöje att lyssna på.

Samma här kör en Primare pre 32 till musik och en Yamaha 3020 via HT läge till film.Tror inte jag varit nöjd med någon biostärkare till musik och då har man avverkat en del märken genom åren 

Postad 22 oktober 2015 - 21:45

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Nu har jag kommit lite närmare i denna tragiska soppa som jag faktiskt tycker det är.

Kopplade in min gamla HK AVR5000 och kör den som rent slutsteg från 3050an bara för att testa.

Jag har egentligen aldrig provat att spela den inbyggda förstärkaren i denna till något annat än surround och center tidigare, tänkte i alla fall testa.

Döm till min förvåning när den fina öppna ljudbilden börja komma fram direkt. Inte som det har varit men nu spelar ju faktiskt högtalarna utanför lådan igen och en bred ljudbild börjar komma fram.

Dock tycker jag fortfarande att diskanten eller om det är mellanregistret (det är svårt att avgöra) i vissa låtar låter lite som den skrapar eller framställer ljud som jag inte alls är van vid att de skall låta.

Skall se om ja kan felsöka lite vidare på detta under helgen.

Helt klart är ju dock att de inbyggda modulerna i detta bygge inte passar mina högtalare eller så är det helt enkelt det sämsta SKIT som någonsin byggts och man tar EXTREMT bra betalt för.

Vilket av dessa 2 val det är avgör ni själva. Jag vet vilket jag med det bestämdaste tycker.

Helt sjukt hur en 15år gammal 5x70watt göra jobbet bättre med besked.

Nu blir det att titta efter nytt steg med 12v trigger.

Spotify connect fungerar dock fortfarande inte.

Stängde av routerns brandvägg utan resultat.

Ändrade från DHCP till fast IP i stärkaren.

Ändrade DNS till en annan.

Det som är så sjukt är att alla enheter hittar stärkaren och byter över precis som är tänkt med låt och albumart etc på skärmen. Sedan vägrar den dock spela låten.

Postad 22 oktober 2015 - 22:49

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Om du kört YPAO så kan du prova att göra en factory reset. Min 1040 låter illa när man kört den fast allt är avstängt, så nu ställer jag in allt manuellt. Du göra det enkelt om du går in på din receivers ipnummer http://xxx.xxx.xxx.x...etup/index.html

Hur nollställer man förstärkaren via ip?

Postad 23 oktober 2015 - 05:11

Michell
  • Michell
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Hur nollställer man förstärkaren via ip?

Gå till fliken Advanced setup och där finns Initialize välj All och sen Restart.

Redigerat av Michell, 23 oktober 2015 - 05:15.

Postad 23 oktober 2015 - 10:43

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Nu har jag kommit lite närmare i denna tragiska soppa som jag faktiskt tycker det är.

Kopplade in min gamla HK AVR5000 och kör den som rent slutsteg från 3050an bara för att testa.

Jag har egentligen aldrig provat att spela den inbyggda förstärkaren i denna till något annat än surround och center tidigare, tänkte i alla fall testa.

Döm till min förvåning när den fina öppna ljudbilden börja komma fram direkt. Inte som det har varit men nu spelar ju faktiskt högtalarna utanför lådan igen och en bred ljudbild börjar komma fram.

Dock tycker jag fortfarande att diskanten eller om det är mellanregistret (det är svårt att avgöra) i vissa låtar låter lite som den skrapar eller framställer ljud som jag inte alls är van vid att de skall låta.

Skall se om ja kan felsöka lite vidare på detta under helgen.

Helt klart är ju dock att de inbyggda modulerna i detta bygge inte passar mina högtalare eller så är det helt enkelt det sämsta SKIT som någonsin byggts och man tar EXTREMT bra betalt för.

Vilket av dessa 2 val det är avgör ni själva. Jag vet vilket jag med det bestämdaste tycker.

Helt sjukt hur en 15år gammal 5x70watt göra jobbet bättre med besked.

Nu blir det att titta efter nytt steg med 12v trigger.

Spotify connect fungerar dock fortfarande inte.

Stängde av routerns brandvägg utan resultat.

Ändrade från DHCP till fast IP i stärkaren.

Ändrade DNS till en annan.

Det som är så sjukt är att alla enheter hittar stärkaren och byter över precis som är tänkt med låt och albumart etc på skärmen. Sedan vägrar den dock spela låten.

Jag upplevde problem när jag körde 3040 och min 3050 med airplay på det trådlösa nätverket fast jag har en riktigt bra WIFI router, kör den trådbunden nu och nu är det inga problem, har du prövat ?

Sen angående förstärkaren, så håller jag inte med dig, jag tycker den leverer kanon med alla högtalare jag testat den med, enda gången de va lite skrikiga va när jag koppla in farsans ML esl.

Lämna in den och be dem kolla på den, jag är skit nöjd med yamaha, så fort den går ned i pris igen köper jag en till så jag kan byta ut min förstärkare i v-rummet också.

skrivande stund

Yamaha rx-a3050 Dls m-two front+center, sido och bak samt pres DLS m-One med 2 st DLS Flatbox Large 8 som subbar. 

Redigerat av whityoustone, 23 oktober 2015 - 10:48.

Postad 23 oktober 2015 - 12:18

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Håller med dig whityoustone, är supernöjd med min 3050, men jag har alltid gillat Yamahas ljud. Blev ju inte sämre nu när man kör atmos. Men tycker verkligen detta är en jättebra receiver för film, för musik finns det såklart andra lösningar som fungerar bättre, men det är ju primärt för film denna gjorts  ;)

Postad 23 oktober 2015 - 12:42

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Glömde att flika in att jag kör mina frontar genom ett rotel rb 1572 :) kanske därför det låter sjukt bra

Postad 23 oktober 2015 - 12:57

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Jag upplevde problem när jag körde 3040 och min 3050 med airplay på det trådlösa nätverket fast jag har en riktigt bra WIFI router, kör den trådbunden nu och nu är det inga problem, har du prövat ?

Sen angående förstärkaren, så håller jag inte med dig, jag tycker den leverer kanon med alla högtalare jag testat den med, enda gången de va lite skrikiga va när jag koppla in farsans ML esl.

Lämna in den och be dem kolla på den, jag är skit nöjd med yamaha, så fort den går ned i pris igen köper jag en till så jag kan byta ut min förstärkare i v-rummet också.

skrivande stund

Yamaha rx-a3050 Dls m-two front+center, sido och bak samt pres DLS m-One med 2 st DLS Flatbox Large 8 som subbar. 

Tack för inputen.

Att det har något med nätverket att göra tror jag också. Ja sitter just nu fast med en Telia router i några månader tills fiberanslutningen kommer.

3050an är kopplad via kabel.

Datorn ja försöker med är kopplad till samma nätverk.

Telefonen går via wifi men annars samma nätverk.

Kan ju som sagt vara så att det är något fel på slutsteget, det är absolut ingen omöjlighet. Blir till att prova vidare för att utröna om ja behöver skicka in den för översyn. Dock är det lite konstigt att jag inte upplever dessa problemen vid film tittande, det borde komma då med om det skulle vara trasigt.

Håller med dig whityoustone, är supernöjd med min 3050, men jag har alltid gillat Yamahas ljud. Blev ju inte sämre nu när man kör atmos. Men tycker verkligen detta är en jättebra receiver för film, för musik finns det såklart andra lösningar som fungerar bättre, men det är ju primärt för film denna gjorts  ;)

Ja gillar också ljudet vid flerkanalsläge. Speciellt min center högtalare har blivit mycket bättre. Nu kan man enkelt höra konversationerna trots att det är ljudeffekter m.m i andra högtalare. Ett riktigt lyft må ja säga. 

Postad 23 oktober 2015 - 13:44

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0

Tack för inputen.
Att det har något med nätverket att göra tror jag också. Ja sitter just nu fast med en Telia router i några månader tills fiberanslutningen kommer.

Kan ju som sagt vara så att det är något fel på slutsteget, det är absolut ingen omöjlighet. Blir till att prova vidare för att utröna om ja behöver skicka in den för översyn. Dock är det lite konstigt att jag inte upplever dessa problemen vid film tittande, det borde komma då med om det skulle vara trasigt.

Ja gillar också ljudet vid flerkanalsläge. Speciellt min center högtalare har blivit mycket bättre. Nu kan man enkelt höra konversationerna trots att det är ljudeffekter m.m i andra högtalare. Ett riktigt lyft må ja säga.

Har du provat med en vanlig cd i bluerayspelaren? Kan vara en väg i felsökningen. Min erfarenhet av 30 serien är att det är samma ljud i bioljudet som 2 kanal fast bättre i stereo, tydligare och lite mer riff.. Jag som kör med slutsteg kännar inte säga jättemycket som jag trodde, dock hade jag slutsteg innan och är på väg vidare i Yamahas serie till försteget.
Mvh Mikael

Redigerat av MikaelJ, 23 oktober 2015 - 13:47.

Postad 23 oktober 2015 - 15:23

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Telia router är skit tyvärr

Postad 23 oktober 2015 - 17:56

Saim
  • Saim
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Tyckte också 3050 lät bra. Motsvarade min Amplifix (Bladelius) till mina b&w 805s och till mina diy-frontar i bion.
Tycker det låter konstigt att din gamla hk skulle låta klart bättre.

Postad 23 oktober 2015 - 19:54

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Gå till fliken Advanced setup och där finns Initialize välj All och sen Restart.

Du får ursäkta mig men jag finner ej någon advanced setup via on screen?

Postad 23 oktober 2015 - 20:23

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

varför inte från avstängt läge starta med Power och straight knappen på förstärkaren (inte kontroll) advanced setup

Postad 23 oktober 2015 - 20:27

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

varför inte från avstängt läge starta med Power och straight knappen på förstärkaren (inte kontroll) advanced setup

aha det var så man gör på yamaha, tack för detta :D

Postad 23 oktober 2015 - 20:30

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Känner en kille som har service avtal och lagar yamaha, fick en helt ny version av mjukvara som inte släppts ennu, den heter 1.7 den ska lösa alla problem kommer inom kort kanske därför det fungerar så bra för mig =)

Bifogad fil(er)

Postad 23 oktober 2015 - 22:48

Ninotramp
  • Ninotramp
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Fick ni med en manual till 3050?

Postad 24 oktober 2015 - 06:19

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Ligger på skivan som du fick med

Postad 24 oktober 2015 - 07:50

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

• 303 inlägg
  • 0

Annars kan du ju alltid ladda ner den och andra guider på Yamahas hemsida.

Postad 24 oktober 2015 - 10:45

Ninotramp
  • Ninotramp
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Ligger på skivan som du fick med

Japp. Tänkte mer på en fysisk. Tack.

Postad 24 oktober 2015 - 14:23

Michell
  • Michell
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Du får ursäkta mig men jag finner ej någon advanced setup via on screen?

Receiverns ipnummer och /setup tex 192.123.1.111/setup

Postad 25 oktober 2015 - 09:08

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

• 303 inlägg
  • 0

Tack för inputen.

Angående Spotify så har jag upplevt ett liknande fel när jag har styrt från 2-3 enheter inom kort tid. Upplevt det som ett synkfel. Har behövt starta om alternativt gjort receivern (RX-A2030) strömlös i ca 30 sekunder. Därefter har allt fungerat igen.

Angående ditt 2-kanals problem så undrar jag för säkerhets skull om du kör frontarna som large och utan subb. Men så borde ju vara fallet eftersom du har provat med Pure Direct.
Blev dock lite osäker på om receivern tar hänsyn till högtalarkonfigurationen (large, small) eller ej.

Postad 25 oktober 2015 - 14:45

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Angående Spotify så har jag upplevt ett liknande fel när jag har styrt från 2-3 enheter inom kort tid. Upplevt det som ett synkfel. Har behövt starta om alternativt gjort receivern (RX-A2030) strömlös i ca 30 sekunder. Därefter har allt fungerat igen.

Angående ditt 2-kanals problem så undrar jag för säkerhets skull om du kör frontarna som large och utan subb. Men så borde ju vara fallet eftersom du har provat med Pure Direct.
Blev dock lite osäker på om receivern tar hänsyn till högtalarkonfigurationen (large, small) eller ej.

Kan ju prova att göra den strömlös helt senare.

Allt står på large utom surroundhögtalare.

Postad 25 oktober 2015 - 15:08

Ninotramp
  • Ninotramp
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Viaplay fungerade inte på htpc blev ingen bild när satte på. Bytte ut XTZ 1,5m kabeln mot en Supra 1M. Fungerade klockrent direkt. Otroligt vad kablar kan göra.

Hoppas detta löser mina ljud problem också.

Redigerat av Ninotramp, 25 oktober 2015 - 15:08.

Postad 26 oktober 2015 - 12:07

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 1

Hmm ja skumma saker händer hemma.

Nu har helt utan åtgärd av mig Spootify Connect börjat fungera med stärkaren. Fungerar precis som det skall, men som sagt utan åtgärd av mig.  Det ja gjort som ja bara inte förstår vad det skulle påverka är att städa bland gammalt kablage som inte används längre samt snygga till bland de som används.

Märkligt detta.

Ljudet har jag vant mig med lite så det låter "bättre" men gud vad missnöjd jag fortfarande är. Sjukt instängt och så tråkigt med diskant som verkar knaprat amfetamin i veckor. 

Postad 27 oktober 2015 - 08:33

dajjes74
  • dajjes74
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hej. Någon som vet om yamaha rx a1040 kommer få dolby atmos?

Postad 27 oktober 2015 - 22:48

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Det tror jag inte. Har dock inget mer att gå på än att Yamaha inte annonserat stöd för det och inte verkar släppa uppdateringar som gör annat än buggfixar.

Efter timmars pillade, flyttande, vridande av min högtalare har jag fan tro det eller ej börjat få till det.

Det låter rätt bra nu. Visst inte som förut men nu kan ja faktiskt leva med det. Det är på nivå jag nästan var beredd på att det skulle hamna utan ett separat steg.

Nu kan man få lite andrum och sondera terrängen ett tag.

Imorgon skall ja nog dock ta mig en sväng förbi någon av Stockholms hifi butiker och se om de har har en Antimode att sälja mig.

Byte ut mina 2st Velodyne SPL 1200-Ultra mot en SVS PB13-ultra. Kan väl säg att det det blev en REJÄL skillnad i bas. Dock saknar jag den smidiga autokorrigeringen som jag hade som ja hoppas denna manick kan fixa.

Redigerat av Triton242, 27 oktober 2015 - 23:31.

Postad 31 oktober 2015 - 19:32

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Har nu pillat med Mac samt yamaha 2050 och får fortfarande inte till det, tvn:s bild blinkar fortfarande svart var tredje sekund, är det så att mac och yamaha inte gillar varandra? någon annan här som kör med en Mac mini till en 2050? fattar inte hur det kan bli så :o

Postad 31 oktober 2015 - 19:40

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Shit välkommen till klubben hur störande som helst, min macmini strular likadant, jag prata med Apple supporten å de har aldrig hört detta, mailat Yamaha utan svar, jag har prövat allt förjävligt
Jag har rx a3040 samt 3050 samt 5600 soundbars å samma fel tror inte handskakningen fungerar

Postad 31 oktober 2015 - 19:55

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Shit välkommen till klubben hur störande som helst, min macmini strular likadant, jag prata med Apple supporten å de har aldrig hört detta, mailat Yamaha utan svar, jag har prövat allt förjävligt
Jag har rx a3040 samt 3050 samt 5600 soundbars å samma fel tror inte handskakningen fungerar

Tackar, ja det är sjukt störande men jag har en känsla av att det aldrig kommer lösas, hojta gärna till om du nu skulle råka lösa detta bekymmer, konstigt att inte Yamaha återkommer med svar?

Även taggad med Yamaha, Aventage

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.