Vettigt slutsteg att komplettera min hembiostärkare med?
202 svar till detta ämne
Postad 28 December 2015 - 22:50
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Glömde absolut drycker, där huserar ju mycket idéer och förståsigpåarna kan ofta gå bet på fuldricka bara dom tror det är dyrt.
Angående placebo håller jag med, en förbättring är en förbättring oavsett orsak.
Men är ju konstigt att vissa köper en USB-kabel för 10000 kr för musik, men använder kablar för 30 kr till hårddiskar, skrivare, dator mm.
Bilderna man skriver ut borde ju påverkas, samma med datan man lagrar på en USB-disk.
Samma med spel, dom borde se bättre ut och vara mer spelbara om strömkabel är en värsting.
Postad 28 December 2015 - 22:56
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3394 inlägg
Ja jag sa ju att det fungerar! 
Ska vi tolka detta som att du har varit ironisk hela tiden? Isåfall förklarar det ju dina andra inlägg och då lyfter jag på hatten för en riktigt bra trollning.
Postad 28 December 2015 - 23:35
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Ska vi tolka detta som att du har varit ironisk hela tiden? Isåfall förklarar det ju dina andra inlägg och då lyfter jag på hatten för en riktigt bra trollning.
Vilka vi? Gollum pratar på det viset!
Postad 28 December 2015 - 23:41
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3394 inlägg
Vilka vi? Gollum pratar på det viset!
Tolkar det som ett ja.
Postad 28 December 2015 - 23:51
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Tolkar det som ett ja.
Då tolkar du fel. Det du citerade gäller det inlägget som Vincent Qvarfordt gjorde när han skojade om avmagnetiseringen. Ta inte saker ur sitt sammanhang, det blir bara rörigt då.
Ha de bra
Postad 29 December 2015 - 10:09
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Ja nog är det underligt med vad man upplever sig höra.
Hade hemma en drös med olika högtalarkablar för ca 2 veckor sedan. Den kabel som jag på förhand så gott som hade bestämt mig för var inte ett dugg intressant annat än som jämförelse efter bara någon halvtimmes lyssning. Två andra kablar som jag från början bara lånade hem för att se vad den kabel jag avsåg att köpa gick för upplevde jag var väldigt mycket bättre. Placebo eller inte, men ofta brukar väl placebo hänvisas till att man hör det man vill höra. I detta fallet hörde jag vad jag inte ville höra .
Nej. Du kan inte utesluta placebo på annat sätt än att testa blint. Gjorde du inte det kan du inte utesluta placebo.
Du visste om när du bytte och förväntade dig en skillnad, vilket var precis vad du upplevde. 
Postad 29 December 2015 - 10:49
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Nej. Du kan inte utesluta placebo på annat sätt än att testa blint. Gjorde du inte det kan du inte utesluta placebo.
Du visste om när du bytte och förväntade dig en skillnad, vilket var precis vad du upplevde. 
Jag inser att placebo inte kan uteslutas men att man kan "uppleva" en sådan påtaglig skillnad och sedan hänvisa till hjärnspöken känns lite främmande. Hur som, får se om sunt förnuft eller hjärnspöket segrar till sist. Just nu har jag lite annat som måste prioriteras.
Postad 29 December 2015 - 11:52
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Jag inser att placebo inte kan uteslutas men att man kan "uppleva" en sådan påtaglig skillnad och sedan hänvisa till hjärnspöken känns lite främmande. Hur som, får se om sunt förnuft eller hjärnspöket segrar till sist. Just nu har jag lite annat som måste prioriteras.
Allt som sinnena snappar upp passerar ju genom det där hjärnspöket, så det är antagligen mäktigare än man kan tro. Man får ta till lite knep i fall man nu av någon anledning skulle vilja smyga sig förbi det. Jag är hur som helst ganska glad över att mitt hjärnspöke filtrerar bort skillnader mellan olika kablar och sånt om de nu yttrar sig akustiskt. Det blir billigare för mig i längden så.
Det är ett lite klurigt ämne att diskutera som är som upplagt för bråk eftersom de som tror sig höra skillnad inte vill testa blint och de som inte tror sig höra skillnad inte skulle bevisa någonting genom att göra ett sådant test.
God fortsättning förresten 
Postad 29 December 2015 - 14:41
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
God fortsättning förresten 
God fortsättning till dig med 
Postad 29 December 2015 - 14:58
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
http://hififorum.nu/...110&whichpage=2
Läs på mitten av sidan. En till som tycker fasen har betydelse.
Redigerat av Ljudligt, 29 December 2015 - 15:00.
Postad 29 December 2015 - 15:14
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Sueet, en tråd från 2013. Suttit länge för att försöka hitta likasinnade?
Postad 29 December 2015 - 15:22
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Nej funderar på en ny dac. Läste lite om den som han hade köpt och såg detta av en händelse.
Postad 29 December 2015 - 16:54
floyd123
-
floyd123
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Herregud har aldrig läst så mycket trams som den snutten har skrivit i tråden..
Postad 29 December 2015 - 21:32
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Ljud från en CD avmagnetiserar ljudkedjan? Och personen som skriver det tror han ska trodd?
Mycket ska man höra...
Postad 30 December 2015 - 08:04
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Ljud från en CD avmagnetiserar ljudkedjan? Och personen som skriver det tror han ska trodd?
Mycket ska man höra...
Ja fast det är ju inga trevliga signaler att höra på! 
Postad 30 December 2015 - 08:23
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Ja fast det är ju inga trevliga signaler att höra på! 
Och det gör saken mer trovärdig?
Nä, nu måste jag sluta mata trollet.
Postad 30 December 2015 - 08:32
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Och det gör saken mer trovärdig?
Nä, nu måste jag sluta mata trollet.
Ja ljudet blir mer trovärdigt (Hifi)! 
Postad 30 December 2015 - 23:50
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3394 inlägg
Ja ljudet blir mer trovärdigt (Hifi)! 
Det är talande att du börjar tramsa istället för att faktiskt svara på vad folk frågar dig.
Postad 31 December 2015 - 11:19
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Tja, vad kan jag säga. Du har ju redan bestämt att det inte fungerar så det känns lite meningslöst argumentera om saken.
Men jag vet ju att det fungerar och kanske någon annan vågar prova och bli positivt överraskad med ett bättre ljud som följd.
I annat fall åter till topic:
Ett slutsteg kan förbättra ljudet men inte alltid. Beror ju på matchningen mellan de ångående komponenterna, högtalarna, rummet och integreringen.
Postad 31 December 2015 - 11:26
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Tja, vad kan jag säga. Du har ju redan bestämt att det inte fungerar så det känns lite meningslöst argumentera om saken. Men jag vet ju att det fungerar och kanske någon annan vågar prova och bli positivt överraskad med ett bättre ljud som följd.
I annat fall åter till topic:
Ett slutsteg kan förbättra ljudet men inte alltid. Beror ju på matchningen mellan de ångående komponenterna, högtalarna, rummet och integreringen.
Jaha, så du har blindtestat? Jag fick intrycket att du först hade fått uppgifter om att skivan skulle förbättra ljudet genom att avmagnetisera, sen spelade du skivan och sen upplevde du förbättringen. Men då var det fel alltså.
Postad 31 December 2015 - 11:30
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Jaha, så du har blindtestat? Jag fick intrycket att du först hade fått uppgifter om att skivan skulle förbättra ljudet genom att avmagnetisera, sen spelade du skivan och sen upplevde du förbättringen. Men då var det fel alltså.
Du har rätt. Du är ett geni!
Postad 31 December 2015 - 11:42
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Ljudets motsvarighet till homeopati...
Postad 31 December 2015 - 11:55
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Du har rätt. Du är ett geni!
Tack ... Nu blev jag i och för sig lite förvirrad gällande vad det var jag sa som var rätt, men jag nöjer med att jag är ett geni. Det skadar ju liksom aldrig.
Postad 02 January 2016 - 00:13
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
Är ute efter ett kvalitetssteg för cd lyssning till min SR7008 och den heta kandidaten är Naim Nap 100 dock känner jag mig tveksam om det skulle passa Kef r100. Är inte ute efter 1000w utan mer ren kvalitet och i form av känsla för musiken, till film är det så bra det bara kan bli gillar soundet som Kef förmedlar. Har bestämt mig för att motsvarande 15k SEK borde vara rimligt för en eventuell uppgradering. Har spanat på andra märken som Primare A34.2 fast tror jag är mer intresserad av hederlig ringkärna i form av klass A/B än digitalt och klass D. Komponenterna i övrigt som jag använder håller relativt hög hifi nivå för mina ändamål dock saknar jag bara en liten gnutta power för de stunder man vill kräma på i en bra låt. Tycker det är sjukt svårt att bestämma sig över slutresultatet.
Postad 02 January 2016 - 10:50
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Om du vill ha hög kvalitet per krona ska du såklart leta efter något begagnat. Någonting annat är nästan korkat eftersom rena A/B- slutsteg inte utvecklats i princip någonting på ett bra tag. Tyvärr känner jag inte till några extra känslosamma ringkärnor. Om du däremot väljer klass D kan det vara klokt att välja någonting så nytt som möjligt eftersom den tekniken fortfarande håller på att förfinas.
Har du någon aning om hur många watt du faktiskt utnyttjar? Det är ju en viktig utgångspunkt för att kunna avgöra hur många watt du vill ha. Vad det beror på är dels hur högt du spelar, dels dina högtalares känslighet och dels hur långt du sitter ifrån dem, lite också hur dämpat rummet är.
Att sakna en gnutta power kan betyda ganska mycket. Hamnar man t.ex. 3dB över vad slutsteget klarar behöver man ju dubbla effekten + kanske lite headroom och det blir ju ganska mycket.
Postad 02 January 2016 - 14:11
Unregistered77a7e886
-
Unregistered77a7e886
-
Veteran
-
-
1880 inlägg
Har bestämt mig för att motsvarande 15k SEK borde vara rimligt för en eventuell uppgradering. Har spanat på andra märken som Primare A34.2 fast tror jag är mer intresserad av hederlig ringkärna i form av klass A/B än digitalt och klass D.
Du har ju A33.2 i sånt fall. Pause har satt ner det till 12k.
http://www.pauseljud.../primare-a33-2/
Primare A33.2.png 589.03K
0 Antal nerladdningar
QFT!!!
Redigerat av Unregistered77a7e886, 02 January 2016 - 14:21.
Postad 02 January 2016 - 14:28
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
Bor ej i Sverige därför skrev jag som jag gjorde angående pris. Tänker köpa nytt så jag åtminstone kan vara någorlunda säker på kvalitén. Har redan Primare CD22 i min rigg som jag gillar skarpt. Närmaste butik har rea på I32 vilket jag inte är direkt ute efter medan övriga steg från Primare har butiken enbart till ordinarie pris, är lite sådär inställd till klass d, har hört Bel Canto och inte blivit direkt imponerad. Har även tittat på övriga som Marantz, Rotel, Parasound och Densen. Medan går jag på Bel Canto som är klass D så kostar det minst 20k vilket jag tycker är lite för saftigt för ett par KEF R100. Tror min reciver har lite svårt med dippen ner mot 3ohm i de små högtalarna medan till centern låter det inte direkt ansträngt i film utan det är just musikbiten vid cd lyssning som boven dyker upp i dramat. Får höja mer till musik för att få normal nivå medan till film/tv får jag sänka som en galning efter att ha lyssnat på musik för att komma ner mot normal nivå.På musik kör jag nivå 50-60 på mätaren medan till tv kör jag knappt 35 på mätaren, är ett litet rum med rullgardiner fördragna och övriga möbler, högtalarna står i en hylla och bakreflexen är 35cm ut från vägg och vinklade rakt fram och sitter minst ca 1m ifrån upp till 3m beroende på plats.
Redigerat av Buddaz12, 02 January 2016 - 14:32.
Postad 02 January 2016 - 16:00
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Att en produkt hållit i en massa år tycker i alla fall jag är ett mycket tydligare tecken på kvalitet än att man får ett löfte om att produkten blir ersatt/lagad om den går sönder inom 3 år i fall vissa förutsättningar uppfylls. Det man eventuellt skulle behöva lägga ut på reparation av ett begagnat steg får man ju igen i och med det mycket lägre priset.
Postad 02 January 2016 - 16:19
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Att en produkt hållit i en massa år tycker i alla fall jag är ett mycket tydligare tecken på kvalitet än att man får ett löfte om att produkten blir ersatt/lagad om den går sönder inom 3 år i fall vissa förutsättningar uppfylls. Det man eventuellt skulle behöva lägga ut på reparation av ett begagnat steg får man ju igen i och med det mycket lägre priset.
Håller med till 100%.
Postad 02 January 2016 - 17:17
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
Inte garantin som oroar mig utan som vanligt måste man förklara sig. Det jag menar att det känns säkrare att handla i en butik än hos närmaste "ture" som vill sälja av sin gamla rigg som bara ha stått och samlat damm. Jag förstår att det finns de som vill handla begagnat dock är jag inte intresserad av det när det gäller prylar även fast teknik förlorar snabbt i värde. Orkar helt enkelt inte med riskerna utan kör hellre säkert. Om du som läsare ser det som dumt så är det upp till dig själv att avgöra när du själv befinner dig i samma situation och behöver inte kommentera mer om den biten.
Hittade en T+A Amp8 fast priset är lite för högt även fast butiken har satt ner priset.
Postad 02 January 2016 - 17:44
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Det är helt ok. Det var bara det att du nämnde kvalitet som en anledning 
Jag tycker det låter lite konstigt det här med att du behöver höja mycket mer när du lyssnar på CD jämför med film. Så stor skillnad ska det inte vara, och 3 ohm tycker jag att en förstärkare ska klara. Blir förstärkaren varm eller går den i protect mode om du höjer för mycket?
Har du kollat alla inställningar så att t.ex. inte cd-spelaren skickar ut för låg nivå? (eller skickade den digitalt?) Har du någon inställning i receivern för att sätta nivån på olika ingångar?
Postad 02 January 2016 - 17:50
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
Jag tycker det låter lite konstigt det här med att du behöver höja mycket mer när du lyssnar på CD jämför med film. Så stor skillnad ska det inte vara, och 3 ohm tycker jag att en förstärkare ska klara. Blir förstärkaren varm eller går den i protect mode om du höjer för mycket?
Har du kollat alla inställningar så att t.ex. inte cd-spelaren skickar ut för låg nivå? (eller skickade den digitalt?) Har du någon inställning i receivern för att sätta nivån på olika ingångar?
Är kopplad med rca. Kommer inte på direkt på rak arm, är en Marantz SR7008 och är ej hemma.
Postad 04 January 2016 - 14:53
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
Tror det har något med inställningen referensnivå och dynamisk nivå. Provar nu ref lv, 10db och dynamic lv, normal och LFC container till lv3 vid cd lyssnande. Har den svenska manualen uppe i en annan flik för SR7009 eftersom den är nästan identisk med SR7008. Står att 10db skall vara till film och inställningen stod på noll vid cd lyssning. Blev lite bättre, nu är normal lyssningsnivå på 45 vid cd, skall kolla hur inställningar ser ut i film senare. Cd spelaren är inställd på att uppsampla 96khz eftersom mina öron tycker bäst om det läget.
Postad 04 January 2016 - 14:56
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Så skönt att det kanske rättade till sig 
Postad 04 January 2016 - 15:10
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
Allt har varit off under en tid så håller på att ställa om vissa inställningar. Skall nog ändå undersöka efter ett steg så småningom, kör mycket cd och musik från YT via ATV. Blir kanske något nytt om ca 2 månader. Eller kanske en sub, har spanat in lite på en REL Ti5, nya ELAC istegegserien eller en Monitor Audio Bronze/Radius. Har en butik i närheten som har blivit den nya återförsäljaren för Monitor Audio. Dock bor jag för närvarande litet och en sub kommer nog störa ut mycket så jag är lite osäker på nytt steg eller sub. Kör som sagt idag 2.0/3.0 med KEF R serien som inte byts ut på ett bra tag.
Redigerat av Buddaz12, 04 January 2016 - 15:11.
Postad 05 January 2016 - 14:40
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
Du har inte några tips på vad som skulle vara värt att förbättra. Gillar det rytmiska i Marantz med KEF dock önskar jag en liten förbättring. Har hört KEF med T+A och det lät nästan perfekt däremot aldrig ens i livet betala de astronomiska summor som T+A kostar.
Postad 05 January 2016 - 18:17
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
Funderat klart och tänker nog lägga till ett slutsteg till front, frågan är bara vad som kan vara värt att investera. Tänker mig en budget på Max 20k.
Postad 06 January 2016 - 02:24
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Men vad är neutralt då? Varför är det alltid eftersträvansvärt? Den där ljudteknikern du länkade till gillade ju till och med dist, hur neutralt är det? Jag skulle då inte vilja ha exakt det ljudet som är i replokalen hos alla band jämt. Det måste väl neutralt om något? 
Njae, att använda dyrkablar i studion med det argumentet låter knepigt...
Bara för att man upplever en skillnad i ljudet betyder det inte att den skillnaden faktiskt finns där. Man är alltid påverkad av förväntningseffekter etc. och då "hör" man jättetydliga saker som egentligen inte alls existerar. Jag tar exemplet med ljudtekniker igen eftersom vi varit inne på det området. En ljudtekniker som påstår att han aldrig har varit och rattat på fel kanal och upplevt enorma skillnader för att sedan märka att det han ändrar på inte alls påverkar det han tror, han ljuger.
Så, jag är helt övertygad om att du upplever alla dessa skillnader du nämner. 
Ingen kommentar på detta Ljudligt?
Postad 06 January 2016 - 02:27
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Ingen kommentar på detta Ljudligt? 
Brallan, måste blivit något fel: du citerade dig själv.
Postad 06 January 2016 - 02:33
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Ja nog är det underligt med vad man upplever sig höra.
Hade hemma en drös med olika högtalarkablar för ca 2 veckor sedan. Den kabel som jag på förhand så gott som hade bestämt mig för var inte ett dugg intressant annat än som jämförelse efter bara någon halvtimmes lyssning. Två andra kablar som jag från början bara lånade hem för att se vad den kabel jag avsåg att köpa gick för upplevde jag var väldigt mycket bättre. Placebo eller inte, men ofta brukar väl placebo hänvisas till att man hör det man vill höra. I detta fallet hörde jag vad jag inte ville höra .
Ja, hjärnan är häftig. Nu vet jag ju inte alls omständigheterna. Men om du nu tror att det är placebo du upplevde så kan det ju lika gärna vara att den kabeln som du hade valt ut i förhand var för dyr, inte såg ut som du hade tänkt eller något annat. Då anpassar sig hjärnan till något annat som passar bättre för dig just då. Och då kan du mycket väl ha upplevt ljudliga skillnader pga av sådana saker också. Men som sagt, jag har ju ingen aning och bara gissar. 
Hade du testat allt blint så hade du ju sluppit fundera på detta nu 
Brallan, måste blivit något fel: du citerade dig själv.
Jag vet, hade några frågor till ljudligt i mitt citat som han gärna får kommentera. Tänkte att det är bättre att ta med frågorna istället för att han skall behöva söka på föregående sida för att hitta mitt inlägg.
Sorry om det såg rörigt ut.
Postad 06 January 2016 - 11:18
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Du har så rätt, blir lite jobbigt bara att utföra så omfattanade blindtest på egen hand. Ganska säker på att ingen närstående i alla fall skulle varit intresserad av att tillbringa en lyssningsvecka i soffan letandes små skillnader på olika kablage Om jag skulle vara blindbocken så skulle de också få krypa omkring och växla kablar och högtalare hela tiden vilket gör det än mer osannolikt. Kontentan är väl att jag inte alls känner mig säker på att detta handlar om placebo. Å andra sidan inser jag att de ganska små elektriska skillnader som finns dessa kablar emellan inte borde påverka i någon större omfattning. Men kan det var så att ganska små skillnader ändå gör skillnad när de sätts i ett sammanhang? Jag tror det enda raka är att skita i allt vad sunt förnuft heter i detta och se till att köpa något man tycker låter bra oavsett vad anledningen till detta är. Helt enkelt låna hem kablar man har råd med och ta den som känns bäst ur alla avseenden oavsett varför, jag tänker ju inte blunda hela tiden då jag lyssnar på musik så hör jag med ögonen så får jag väl acceptera att detta är en del i det hela.
Postad 06 January 2016 - 11:49
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Ja man kan ju som ljudtekniker (bestämmer hur vi ska höra en grej) försöka att få till ett ljud som låter någorlunda bra (neutralt?) Sedan kanske det inte är så relevant i praktiken. Men samtidigt måste ljudteknikern ha förutsättningen att kunna göra det (det han hör blir det som spelas upp på anläggningen).
Sedan så är ju ingen anläggning (Rum, Anläggning, Hörsel) totalt neutral i alla fall så det kanske inte spelar så stor roll egentligen. Det skulle ju också förutsätta att man har samma hörsel som ljudteknikern.
Och så detta med placebo är ju en grej man kan lura sig själv med.
Lite extra whisky så blir detaljerna i musiken mycket klarare Annars dricker man bara lite groggar också för att ytterligare öppna upp ljudbilden.
Dagen efter kan det vara lite svårare att höra framförallt djupbasen som vibrerar huvudet 
Faktiskt ett intressant ämne med hur mat påverkar hörseln (och alla andra sinnen) men det är en annan historia 
Redigerat av Ljudligt, 06 January 2016 - 11:55.
Postad 06 January 2016 - 12:02
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Äter man knäckebröd samtidigt som man lyssnar spelar det i alla fall ingen roll vilka kablar man har. Så mycket vet jag säkert.
Postad 06 January 2016 - 12:29
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Äter man knäckebröd samtidigt som man lyssnar spelar det i alla fall ingen roll vilka kablar man har. Så mycket vet jag säkert.
Helt sant det där med knäckebrödet, och hur ofta lyckas man få tyst i omgivningen när det är någon annan hemma?
Skulle säga att en tyst omgivning gör mer än kablarna så 90% av tiden då man lyssnar har man ändå inte optimala förhållanden.
Så varför lägger vi så mycket tid på allt snack i dessa forum och en massa tid och pengar på att skapa rätt förutsättningar?
När kvalitéts tiden i sweetspot ändå är så begränsad menar jag, ja vad skall man säga inte är det sunt förnuft som styr.
Det har helt enkelt blivit en hobby eller ett beroende. Förmodligen orsakat av någon enskild upplevelse av ljudnirvan. Man borde gå ut och varna allmänheten för välljud och börja propagera för oljud istället 
Redigerat av Blåtand, 06 January 2016 - 16:22.
Postad 19 January 2016 - 14:58
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
Tittar på present till en själv och det verkar som jag har kommit fram till ett slutsteg skulle nog vara det mest lämpligaste. Tycker SR7008 har lite svårt att göra mina r100 rättvisa vid cd lyssning, får dra upp över minst hälften innan högtalarna vaknar till liv på allvar, då menar jag inte att det låter dåligt vid låg volym utan det känns mer som det saknar lite power så fort man drar upp volymen, som att ljudet blir återhållsamt vid hög volym. Det som är så jäkla spännande är att det finns inte så mycket alternativ inom den prisklass vilket är runt 11k och kanske lite nya kablar i form av ström/rca, eftersom jag har tänkt köpa i butik och butikerna här där jag bor har inte direkt så mycket att erbjuda. Hittat en Naim Nap 100 som ser intressant ut annars är det mest bara Rotel.
Postad 19 January 2016 - 16:26
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Tror det har något med inställningen referensnivå och dynamisk nivå. Provar nu ref lv, 10db och dynamic lv, normal och LFC container till lv3 vid cd lyssnande. Har den svenska manualen uppe i en annan flik för SR7009 eftersom den är nästan identisk med SR7008. Står att 10db skall vara till film och inställningen stod på noll vid cd lyssning. Blev lite bättre, nu är normal lyssningsnivå på 45 vid cd, skall kolla hur inställningar ser ut i film senare. Cd spelaren är inställd på att uppsampla 96khz eftersom mina öron tycker bäst om det läget.
Stäng av dynamic level/dynamic volume.
Den komprimerar dynamiken och höjer medelnivån på materialet, precis som en dålig ljudtekniker gör.
Var inte rädd för att hamna högt på volymskalan på receivern, det har inte mycket att göra med att receivern har dåligt med kraft.
LFC skulle jag nog också stängt av om jag var du.
Dynamic EQ kan du ha på, den behåller balansen mellan registren när volymen åker upp eller ner. Sätt dess ref-värde till det som du tycker ger lagom bas för din smak. (0dB ger mest bas sedan blir den lägre ju högre ref-värde du väljer, 0 dB är anpassat för filmnivå)
Med vänlig hälsning,
Martin
Redigerat av walle_1, 19 January 2016 - 16:29.
Postad 19 January 2016 - 17:37
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
Den komprimerar dynamiken och höjer medelnivån på materialet, precis som en dålig ljudtekniker gör.
Var inte rädd för att hamna högt på volymskalan på receivern, det har inte mycket att göra med att receivern har dåligt med kraft.
Dynamic EQ kan du ha på, den behåller balansen mellan registren när volymen åker upp eller ner. Sätt dess ref-värde till det som du tycker ger lagom bas för din smak. (0dB ger mest bas sedan blir den lägre ju högre ref-värde du väljer, 0 dB är anpassat för filmnivå)
Med vänlig hälsning,
Martin
Lfc har jag mest på för att inte störa mina grannar, jag skall prova att ändra. Manualen för Marantz är dålig på att beskriva de olika funktionerna. Har ändå tänkt att införskaffa mm7025, gillar Marantz som sådan och priset är ju inte helt uppåt väggarna farligt. Frågan är mer bara hur jag skall få plats i mitt lilla rum med ytterligare en pjäs. På 50-60 där känner jag det är normalt högt för mina öron, har aldrig pressat till Max. Funderat på om man skall byta ut till nya RCA mellan cd och reciver, kör där idag en gammal nordost wirewizard
Postad 19 January 2016 - 18:30
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
Med vänlig hälsning,
Martin
Ändrade nu står det Audessey flat, dyn EQ on, dyn ref 5db och övrigt är off. Ändrade övriga parametrar till tv utom Audessey fast skall prova ändra lite med dyn ref, blev lite sådär med 0db. Lyssnar på Glenn Frey, via cd.
Postad 19 January 2016 - 22:10
Unregistered1384
-
Unregistered1384
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Ändrade nu står det Audessey flat, dyn EQ on, dyn ref 5db och övrigt är off. Ändrade övriga parametrar till tv utom Audessey fast skall prova ändra lite med dyn ref, blev lite sådär med 0db. Lyssnar på Glenn Frey, via cd.
De där kommer du vrida på tills du dör, allt beror på innehållet 
Postad 19 January 2016 - 22:31
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
De där kommer du vrida på tills du dör, allt beror på innehållet 
Är nog 5e gången jag ändrar. Innan lät det ihoptryckt, nu låter det helt annorlunda. Ett steg finns någonstans i tankarna så jag åtminstone kan få lite bättre ordning i själva styrkan på ljudet. Vet bara inte vad eller när eller om en sub är en bättre investering. Kör 3.0, centern jobbar med vid tv/Xbox one/film medan 2.0 blir rätt så ofta till cd spelaren som går rätt så varm. Just nu är det hela en kompromiss.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|