Det verkar vara en uppgradering på väg av Benqs trådlösa sändar/mottagar-historia WDP01, nämligen WDP02. Den monteras inuti W2000 om jag förstått det rätt och sändaren har fyra HDMI-in istället för två. Någon som vet något om denna? Av allt att döma är den inte släppt ännu.
BenQ's nya Hemmabio projjar för år 2016 *W1110s & W2000w*
Benq W1110
(Projektorer)
|
8
|
(5)
|
Inga priser | |
Benq W2000
(Projektorer)
|
9
|
(25)
|
Inga priser | |
Benq W1110s
(Projektorer)
|
7
|
(2)
|
Inga priser | |
Benq W2000W
(Projektorer)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Köpa Benq w2000 (1 inlägg)
|
6 år sedan |
Benq W2000 Demo i Malmö med omnejd (12 inlägg)
|
8 år sedan |
Nyheter inom hemmabioprojektor branchen år 2017! (101 inlägg)
|
8 år sedan |
Epson EH-TW6600 vs Benq W2000 (76 inlägg)
|
8 år sedan |
Koppla Logitech Z5500 till Benq W2000 (7 inlägg)
|
8 år sedan |
benq W2000 med högkontrastduk (4 inlägg)
|
8 år sedan |
Nyheter 2015 (202 inlägg)
|
9 år sedan |
Köpa ny projektor! (Ska ersätta Benq W1300) (7 inlägg)
|
10 år sedan |
Postad 23 March 2016 - 06:39
Det verkar vara en uppgradering på väg av Benqs trådlösa sändar/mottagar-historia WDP01, nämligen WDP02. Den monteras inuti W2000 om jag förstått det rätt och sändaren har fyra HDMI-in istället för två. Någon som vet något om denna? Av allt att döma är den inte släppt ännu.
Den verkar inte vara listad hos BenQ inom Europa än,men i Amerika finns den idag: http://www.benq.com/.../wdp02/features
Postad 25 March 2016 - 21:55
Någon som har kollat in både W1110 och W2000 är det värt dom två extra lapparna om man bara ska ha projjen i ett vitt vardagsrum ???
Postad 26 March 2016 - 12:15
Det finns folk som upplever en latens på 30ms som hemsk och de finns de som tycker det är helt okey att spela på en skärm som har en latens på 100ms så det är inte så svart och vitt.
Sen finns det faktiskt folk som inte kan använda en dlp pga rbe och huvudvärk.
Hade du läst på så skulle du vetat att alla LCD dila projektorer och TV apparater ghostar beror på teknikens beskaffenhet dlp har alltid varit bättre på detta därav flera som kör en dual setup, dlp för 3d och dila för allt annat.
Tänkte testa 3D på min hw40 bara för skojs skull men nu sparade du mig några 100lappar, tack!
Postad 05 April 2016 - 11:18
Den verkar inte vara listad hos BenQ inom Europa än,men i Amerika finns den idag: http://www.benq.com/.../wdp02/features
På olika europeiska försäljare finns den listad lite här och var. Tillgänglig om 3–4 veckor. T ex 333 € hos AV-grossist i Frankrike, eller 370 € på Media Markt i Österrike: http://www.mediamark...02-1376009.html
Multitronic har förra generationen WDP01 fr 2609 SEK och listar preliminärt WDP02 för 4509 SEK. Är runt 4500 SEK prisnivån man kan förvänta sig i Sverige, eller blir det närmare europriset i kronor?
Postad 05 April 2016 - 12:02
Någon som har kollat in både W1110 och W2000 är det värt dom två extra lapparna om man bara ska ha projjen i ett vitt vardagsrum ???
W2000 för 8990:- på NetOnNet nu, så slipper du fundera
Redigerat av lobo, 05 April 2016 - 12:02.
Postad 05 April 2016 - 19:55
Postad 10 April 2016 - 18:36
Kunde inte hålla mig, så köpte en i fredags på NetOnNet för 8990:- då det var "veckans klipp" hos dem.
Jag märker ingen större skillnad mot tidigare projektorer som jag har haft(W1300 och W1070). Alla tre är ju ganska nya, så inte mycket som har hunnit förbättrats på W2000. Men att jag inte ser någon direkt skillnad måste vara för att jag har en billig rullduk av märket "Media mount" som köptes för 499:- på Elgiganten.
Funderar på att köpa en ramspänd Kinpin istället, den måste väl göra bilden bättre? På den som jag har nu, så ser man lite av dukens struktur och vita färg, som att bilden är så ljus att den lyser igenom duken.
Postad 11 April 2016 - 13:54
Man blev lite sugen att uppgradera från optoma hd 65 till denna, borde väl vara viss skillnad
Det som avskräcker är regnbågarna, inga problem själv men man vet inte med andra
Postad 11 April 2016 - 20:27
den har mindre regnbågar än Optoman...Man blev lite sugen att uppgradera från optoma hd 65 till denna, borde väl vara viss skillnad
Det som avskräcker är regnbågarna, inga problem själv men man vet inte med andra
Postad 14 April 2016 - 13:29
Va bra då är den på gång!
Nu listad på Komplett. 3 990 SEK: https://www.komplett...ll-hd-kit-wdp02
Tillgänglighet: 4 st på väg in. Datumet kommer snart.
Postad 29 May 2016 - 15:30
Benq W1100 har nu bättre snitt omdöme än Benq W2000 är 3000kr billigare
Är Benq W1100 alternativ mot Benq 1017?
Postad 05 June 2016 - 11:08
Jag införskaffade W2000 igår och provade lite inatt när det var mörkt. Jag såg enorma regnbågseffekter tyvärr. Så mycket att det blev otroligt störande.
Tänkte jag skulle prova de följande dagarna och se om jag stör mig på det eller om jag måste lämna tillbaka den.
Tyvärr är det väl inte många LCD-projektorer just nu som är i samma klass bildmässigt (och prismässigt)?
Postad 05 June 2016 - 16:11
pröva att ställa in den i Cinema bildläget i menyerna och se om du märker någon skillnad.Jag införskaffade W2000 igår och provade lite inatt när det var mörkt. Jag såg enorma regnbågseffekter tyvärr. Så mycket att det blev otroligt störande.
Tänkte jag skulle prova de följande dagarna och se om jag stör mig på det eller om jag måste lämna tillbaka den.
Tyvärr är det väl inte många LCD-projektorer just nu som är i samma klass bildmässigt (och prismässigt)?
Postad 05 June 2016 - 22:43
Jag våndas...
Väljer mellan 2000, 1350 eller Epson TW6600.
Kommer sitta i en källare med 3 små fönster (2 väggar).
Mörk vägg bakom duken, mörkt golv och tak.
Sittavstånd nånstans runt 3-4m
Tanken är 104-117" duk.
Alla tips uppskattas.
Postad 05 June 2016 - 22:53
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 05 June 2016 - 23:19
Ingen av dem! De är alla tre relativt ljustarka vardagsrumsmodeller och presterar inte optimalt i en mörk biogrotta som du beskriver. Vill du inte lägga mer pengar så leta efter en begagnad Sony, JVC eller Epson som har iris eller filter(Epson) som kan strypa ljusflödet istället.
Vad skulle du rekommendera för nyköp, i prisklassen runt 10':- ?
Duk är ja beredd o ge nånstans runt 6-7':- som de känns nu. Är inne på KP TabTension?
Det är knappast kolmörkt där nere på dagarna, när det är ljust ute, men samtidigt väldigt lätt att mörklägga.
Lite ljus letar sig ner via trappen från vardagsrum.
Rummet är 4,60x~6,2m
Film och spel är användningsområdet. ![]()
Postad 06 June 2016 - 06:25
pröva att ställa in den i Cinema bildläget i menyerna och se om du märker någon skillnad.
Ska prova detta, tack!
Postad 06 June 2016 - 08:36
Ska prova detta, tack!
Tyvärr ingen skillnad.. får bli att lämna tillbaka och köra på en TW6600 istället.
Postad 07 June 2016 - 10:27
Vad skulle du rekommendera för nyköp, i prisklassen runt 10':- ?
Duk är ja beredd o ge nånstans runt 6-7':- som de känns nu. Är inne på KP TabTension?
Det är knappast kolmörkt där nere på dagarna, när det är ljust ute, men samtidigt väldigt lätt att mörklägga.
Lite ljus letar sig ner via trappen från vardagsrum.
Rummet är 4,60x~6,2m
Film och spel är användningsområdet.
Du skrev först att du hade ett helt mörkt rum och med de förutsättningarna så vill du ha en projektor som inte är för ljusstark. Nu har du skrivit att du kommer att ha lite ljus i rummet när du tittar och då är det andra förutsättningar, då behöver du mer ljus i projektorn och allra helst en duk anpassad för detta också. Vill du täcka båda förutsättningarna så blir det mycket dyrare, eftersom du dels behöver en projektor som kan hantera både ett mörkt rum och ett med lite ljus i och även en duk som klarar detsamma.
Vill du hålla dig i prisklassen du nämner så kommer du att få kompromissa en hel del. Då kan jag inte längre råda dig utan att du samtidigt tittar själv och ger feedback. Jag vet inte heller vad du kommer att kräva för att bli nöjd. Mitt råd är att du vänder dig till en kunnig handlare/installatör som kan visa prylarna med liknande förutsättningar som du har, så att du förstår vad de olika valen innebär.
Postad 11 June 2016 - 12:17
![]()
- Nu har jag skrivit en ny projektor & filmduksguide för ofta ställda frågor eftersom det var dags för en ny och ni verkade vilja ha det i trådens omröstning! så se länken hära: https://www.minhembi...howtopic=328536
Har även ändrat trådrubriken så vi inkluderar BenQ's w1110s samt w2000w ifrån juli 2016, som ju är samma maskiner som w1110 och w2000 i grunden. w1110s hära: http://www.benq.eu/p...rojector/W1110s och w2000w hära: http://www.benq.eu/p...rojector/W2000w
MVH/ Jeppe
Postad 16 June 2016 - 17:48
Postad 16 June 2016 - 18:21
Postad 16 June 2016 - 19:10
Jag blev själv förvånad av att W2000 var så pass mycket bättre så jag ringde och pratade med distributören för att höra om något var fel på den W3000 vi hade fått. Men de bekräftade att det satt äldre teknik i W3000 och att den därför presterade lite sämre.
Postad 16 June 2016 - 19:15
Fungerar W2000 i ett ljust men ljuskontrollerat rum och vit duk eller blir den galet ljusstark?
Postad 16 June 2016 - 19:36
/Marcus
Postad 16 June 2016 - 21:48
Redigerat av mattiask, 16 June 2016 - 22:27.
Postad 17 June 2016 - 11:14
I ett mörkt rum så strävar man efter ca 12-15fL på en vit duk men ofta kommer man under detta när dukarna är riktigt stora och/eller ljudtransparenta. I ett ljusare rum blir det annorlunda och beroende på hur ljust rummet är så behövs det mer ljus i bilden. Eftersom jag inte har sett ditt rum och inte vet hur ljust det blir när en stark projektor är igång där så är det svårt att säga något om resultatet. Jag vet inte heller dina krav.
30-40fL kan fungera om du har en relativt ljus miljö eller om du inte bryr dig så mycket på att bilden är i starkaste laget. Själv får jag ut ca 16 kalibrerade fL på min egen DNP Supernova 08-85 i mitt vardagsrum(HW65 i lågt lampläge) och det tycker jag är ganska lagom när jag har mörkt i rummet. Tänds några lampor eller det kommer ströljus från annat rum så justerar jag upp till höga lampläget och får då ut drygt 20fL.
Bilden upplevs dock annorlunda på en vit väv och hela rummet blir totalt sett ljusare vilket gör att dina ögon anpassar sig efter detta och då behövs det mer ljus för att kompensera.
Längre än så kommer jag inte att beskriva något som behöver ses med egna ögon. ![]()
Redigerat av Marcus_TheRock, 17 June 2016 - 11:16.
Postad 18 June 2016 - 08:27
Postad 18 June 2016 - 08:55
lite fiffigare med en manuell iris bländare 😉Om projektorn är för ljus stark kan man ha grå duk vilket gör stor skillnad på mörka partier, eller så köper man ett grått filter. Fast min lösning är ju bäst, både grå och vit duk efter behov...
Postad 19 June 2016 - 14:13
Fast då antar jag att du menar en högkontrast duk och inte bara en vanlig grå duk?Nej du får inte lika bra svärta vid ströljustittande tex.
Om man nu har en vit duk och tycker W2000 blir för ljusstark, och alla andra projektorer i den prisklassen för den delen oxå. En grå duk tar ju ner ljuset men om man redan har en vit duk och vill få ner ljuset, kan ett ND filter eller vad dom nu heter framför linsen vara ett alternativ?
Någon som vet vad ett sånt av bra kvalitet kostar?
Redigerat av mattiask, 19 June 2016 - 14:17.
Postad 19 June 2016 - 14:21
Ett ND filter ger rätt effekt i teorin. De gånger jag har utvärderat detta har jag dock inte tyckt att det har gett önskat resultat, trots bra kvalitet på filtret.
Postad 19 June 2016 - 22:26
Postad 19 June 2016 - 23:03
Jag har med min Benq w1300 inga problem att få en bild med bra tryck i både ljus och färger med den gråa duken innan det blivit mörkt ute och med ett par mys lampor tända. Sitter i v-rummet med persienner i fönstren och vita väggar o tack. Med den vita duken blir det blaskigt...
Vad är det för grå duk?
Postad 27 July 2016 - 20:42
Om jag skulle köpa en w2000 och ha på en hylla på 2m höjd, räcker lens skiften då? Skulle nog kunna fixa så den hänger upp och ner på den höjden med kanske har en gammal TV upphägning liggande, som jag hade en projektor på, med vert/hor lensshift på... men har jag denna upp och ner, kanske det klarar sig med vert... vill helst inte borra igen i väggar eller tak, då det är ett gammalt betonghus från 50 talet, med sjukt jobbig betong att borra i, då det är massa sten och armering överallt i betongen...
Försöker luska ut i calculator här, i feberns hetta, jäkla förkylning...![]()
Har en väldigt stor vit euroscreenduk manuell utan varta ramar liggandes hos en kompis, som jag kan använda i början isf, medans vi skulle kunna spara ihop till en bättre... om det skulle bli nåt köp..
Denna verkar vara bättre att spela på med än TW6600 vad jag fattat det som...
Köp!!!! (Så kan jag komma och titta)
Postad 30 July 2016 - 19:04
Någon som provat WDP02? Jag har den sedan i slutet av maj. Senaste veckorna har jag fått problem med störningar i bilden trots ett avstånd på bara 3-4 meter line of sight. Små fyrkanter av olika färger i bilden som dyker upp i sträck-formation. Det är antingen överföringen eller den inbyggda HDMI-anslutningen som är kass.
Postad 31 July 2016 - 13:18
Någon som provat WDP02? Jag har den sedan i slutet av maj. Senaste veckorna har jag fått problem med störningar i bilden trots ett avstånd på bara 3-4 meter line of sight. Små fyrkanter av olika färger i bilden som dyker upp i sträck-formation. Det är antingen överföringen eller den inbyggda HDMI-anslutningen som är kass.
Senaste veckorna har det varit varmt i de flesta delarna av Sverige. Kanske det som påverkat din WPD02? Jag har iaf inte sett något på min (kör PC, XBOX, Nvidia Shield, Apple TV).
Har du den inuti eller utanpå din projektor? Jag var för lat för att plocka ned och installera den inuti, så den sitter i en ställning utanpå...
Postad 02 August 2016 - 19:59
Helt ny på det här med projektorer. Har tänkt att införskaffa till mörklagt vardagsrum med ljusa väggar, och har beslutsångest både angående projektormodell och lösning för duk!
Funderar mest på W2000, men undrar hur uppstickaren Viewsonic 7827 står sig mot den, hittar inga direkta jämförelser. Eller är gamla dyra HD-projjar bättre? T.ex. Mitsubishi HC3800 som är upppe på marknaden nu.
Och angående duk, hur står sig MDF-skiva målad med screen goo (färg för projektorer) mot äkta ramspänd? Kanske ska ta en rullgardin från Jysk nu i början också i väntan på beg ramspänd... ![]()
Postad 19 August 2016 - 15:21
Postad 20 September 2016 - 08:28
Man märker det som mest när man har en ljus bild. Tex när man spelar battlefront i de banor när man är i snölandskapet och krigar. Sen är textningen lite mörkare mot högersidan vid filmtittning.
Har inte gjort några nya inställningar så jag undrar hur detta kan komma sig? Om en lampa börjar ta slut borde väl hela ytan bli mörkare och inte bara en sida?
Vad tror ni?
Postad 20 September 2016 - 09:32
Ifall lampan skadas kan glödkroppen flyttas och då slår ljuset olika mot lampans reflektor vilket kan ge sådana fenomen. Sådana här skillnader kan också orsakas av att optiken skadats eller var dåligt från början. Något element i objektivet har påverkats så ljuset inte slår rätt. Annars finns det inga inställningar som påverkar bilden så att ena halvan blir ljusare eller liknande.
Det kan också handla om varseblivning. Felet har alltid funnits men det är först nu man vant sig vid bilden och lägger märke till de avvikelser som finns.
Men kan du dokumentera problemet underlättar det vid reklamation och garantiärenden.
Postad 20 September 2016 - 09:37
Postad 21 September 2016 - 06:02
Bifogad fil(er)
Postad 21 October 2016 - 18:26
Vad är dom stora skillnaderna mot w 2000 som nästan är dubbelt så dyr i dagsläget!
Även taggad med BenQ W2000, BenQ W1110, BenQ W1110s, BenQ W2000w
|
Bild →
Projektorer →
Köpa ny projektor! (Ska ersätta Benq W1300)Startad av Jocke.T , 15 Mar 2016 |
|
|
|
|
Bild →
Projektorer →
Köp av första projektor + dukStartad av jockee86 , 14 Jan 2016 |