Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung LCD-TV 2018, QLED försök 2

646 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 April 2018 - 12:59

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

• 188 inlägg
  • 2

inte för att jag spelar längre (gjorde det förut) men vad exakt gör VRR?

ändrar den Hzen till den FPSen som spelet körs i för att synka och få bättre flyt?

Det verkar vara otroligt många som frågar om det på AVS.

Precis, det är samma som G-SYNC som du kan kolla på här:

https://www.youtube.com/watch?v=oT8f_1oRsLU

En annan fördel kommer vara att när du startar ett spel i Xbox så kommer den ändra till game mode på Samsungen så får du lägre input-lag.

Postad 07 April 2018 - 13:20

Gilgamesh1
  • Gilgamesh1
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
äsch inte värst intressant då det är låst till 1080p 120Hz...nästa år kan det dock bli intressant iom HDMI 2.1 och 4K 120Hz.

Postad 07 April 2018 - 15:44

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

Q9FN ser mycket lovande ut: https://www.forbes.c...s/#18d13df17087 

Postad 07 April 2018 - 16:00

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 1

Notera detta: 

In fact, Samsung was so confident about the local accuracy of its backlight controls in the new Q9F replacement that it was prepared to use one of the toughest shots currently to be found on 4K Blu-ray to date to show off what it was capable of.

That shot is the one in La La Land where Sebastian plays the piano illuminated against a near black backdrop by a single bright, bluish spotlight. And pretty incredibly, the demo unit of Samsung’s upcoming QLED 4K flagship managed to deliver this shot while exhibiting practically zero backlight clouding or haloing around the spot-lit area. Even though the intensity and brightness of that area looked actually slightly more extreme than it did on even the OLED TV below.

Yep, that’s right: Samsung’s chutzpah even extended to running this early version of its Q9F replacement against a 2017 OLED TV. And a Sony Z9D. And even a 2017 Q9F. And it was clear to all of us watching the demonstration in the ‘secret’ part of Samsung’s stand that the new QLED model was delivering both the best contrast and best light uniformity of all the screens on show. Which is genuinely remarkable.

Postad 07 April 2018 - 16:53

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Någon som vet hur många Nits Q9FN ligger på och hur många zoner den har ?

Postad 07 April 2018 - 17:04

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

2000 nits och 480 dimmingzoner

Postad 07 April 2018 - 17:18

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

2000 nits och 480 dimmingzoner

Oj, riktigt bra ju !!
Kan ju bli en riktigt höjdare... hoppas dom sänker priset senare i år så kanske man kan få råd med en ;)

Postad 07 April 2018 - 19:29

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Frågan är hur i helv kan det skilja så mycket från person till person när dom kollar in nya Q9an och ger ett första intryck?

läs långa posten och posten under den.

Är det ens samma tv dom har kollat på?

klart märkligt :)

http://www.avsforum....ml#post55993516

man vill ju gärna tro på första långa posten att det är en kioskvältare sen läser man posten under..

fortfarande platt bild och liknar vilken Sony LCD som helst dom senaste 2 åren hehe

"There was nothing else even close on the floor including sonyOled, 2017Q9. And in comparison the, middle grade TV's looked like washed out 1990's first gen hot garbage.. It was a stunning difference."

Ok låter bra!

Men vad hände här?

I had the exact opposite impression as you nice set but no better than the Sony offerings from the last 2 years , it’s a nice set but not for me. It will be interesting to see what the meter shows because to my eyes it has the same flat look in daytime scenes that all lcds suffer.

?

Då vet ni

det spelar alltså ingen roll vad man skriver om Q9FN när man får den.

Skiljer det så mycket från person till person hur dom upplever bilden så är det lika bra att ni åker och kollar på en live istället :)

Edit:

Precis när man skriver det så togs den andra posten bort 

Ångrade han sig? ;)

Redigerat av sune bejas, 07 April 2018 - 19:42.

Postad 07 April 2018 - 19:45

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
Men vad hände här?

I had the exact opposite impression as you nice set but no better than the Sony offerings from the last 2 years , it’s a nice set but not for me. It will be interesting to see what the meter shows because to my eyes it has the same flat look in daytime scenes that all lcds suffer.

?

Då vet ni

det spelar alltså ingen roll vad man skriver om Q9FN när man får den.

Skiljer det så mycket från person till person hur dom upplever bilden så är det lika bra att ni åker och kollar på en live istället :)

Edit:

Precis när man skriver det så togs den andra posten bort 

Ångrade han sig? ;)

Uppenbart OLED-troll.

Postad 07 April 2018 - 23:46

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0
https://www.whathifi...qe65q9fn/review
Verkar bra. Och ingen blooming.

Postad 08 April 2018 - 10:23

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

• 864 inlägg
  • 0

Oj, riktigt bra ju !!
Kan ju bli en riktigt höjdare... hoppas dom sänker priset senare i år så kanske man kan få råd med en ;)

Ja gissar 29990 för 75” på BF

Postad 08 April 2018 - 10:24

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1048 inlägg
  • 0

Det vore ju drömmen men kommer den nära 35tkr så köper jag 75" 
Enda anledningen jag inte köper LG Oled nu idag.

Postad 08 April 2018 - 11:36

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Testare på Smartson får ju köpa 65:an för 24000:- så det är väl en fingervisning.

Postad 08 April 2018 - 13:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Frågan är hur i helv kan det skilja så mycket från person till person när dom kollar in nya Q9an och ger ett första intryck?

läs långa posten och posten under den.

Är det ens samma tv dom har kollat på?

klart märkligt :)

Det är inte alls märkligt.

Det är därför man ska vänta ett tag innan man uttalar sig allt för säkert om en ny produkt. Om man inte har testat den själv så kan man åtminstone vänta tills någorlunda seriösa tester från Flat Panels HD och Rtings har publicerats, och inte gå efter "kalleanka-tester" som What Hifi och Trusted Reviews osv.

Det finns ju t om de som växlar från att hylla till att såga produkter, eller tvärtom  ;)

Redigerat av Ageve, 08 April 2018 - 14:15.

Postad 08 April 2018 - 14:28

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
What Hifi är på samma nivå som M3 här så den testen kan ni glömma,
Q9 är säkert bra men vänta på riktiga tester.

Postad 08 April 2018 - 15:48

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

Det finns ju t om de som växlar från att hylla till att såga produkter, eller tvärtom  ;)

kan bli så när smekmånaden är slut och man upptäcker bristerna ;)

har man väl upptäckt brister i tex färger så ser man det hela tiden efteråt.

Sen behöver man nog kolla igenom en hel del material innan man ser hur en tv presterar. (man lär sig av misstagen ;))

Redigerat av sune bejas, 08 April 2018 - 16:05.

Postad 08 April 2018 - 15:53

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

• 1002 inlägg
  • 0

riktigta tester har jag slutat gå efter

det finns en hel radda med fel på dagens OLED apparater som knappt har nämnts i nåt test.

det är sånt man upptäcker eteråt.

Eller finns det nåt test som beskriver hur 25% av ytan på en OLED ser till så att bilden späs ut mer än en vanlig RGB panel?

Att OLEDs egenligen inte är äkta 4K paneler.

Eller den teoretiska maxljustyrkan för färgerna hos en OLED vad ligger den på? 400 nits eller 700? 

SPDen med sin låga energi hur påverkar det färgernas kontrast hos en OLED jämfört med en RGB panel.

Eller metameric failure där man måste visuellt matcha en OLED mot en plasma tv och sätta en ny vitpunk och kalibrera efter?

som sagt det är bara ett axplock av sånt som kommer fram efteråt.

sen finns det inga tester som jämför nya tv apparater med en referens plasma för SDR.

varför en plasma tv och speciellt en 9G Kuro är referens än idag för SDR finns information om men då måste man gräva djupare än lalla lalla testerna som avforum eller hdtvttest ger ut.

Dom vet knappt vad en SPD är som är grunden till hur en tv bild kommer att se ut. (bortsett från kontrasten och svärtan då)

hdtvtest brukar lägga ut en SPD (Spectral power distribution) i sina tester men helt utan nån information hur just den påverkar färgerna eller tonen i bilden.

Alla större tester idag har en agenda av nåt slag och säger inte hela sanningen om produkterna.

Eller säg så här

Den informaitionen dom täcker i sina tester räcker nog för medelsvensson att ta till men inte för en inbiten videofil som vill ha reda på dom tekniska bitarna bakom bilden.

Redigerat av sune bejas, 08 April 2018 - 16:19.

Postad 08 April 2018 - 16:34

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Öh, va? Vad grundar du det på?

sen finns det inga tester som jämför nya tv apparater med en referens plasma för SDR.

varför en plasma tv och speciellt en 9G Kuro är referens än idag för SDR finns information om men då måste man gräva djupare än lalla lalla testerna som avforum eller hdtvttest ger ut.

Vad är poängen i att använda plasma som referens då det aldrig ens har ansetts vara referens i professionella sammanhang? CRT, LCD och OLED har alla haft professionella, förstklassiga gradeskärmar som tillsammans har format de referenserna som vi är bundna till idag. Plasma har aldrig ens varit i närheten, även om teknologin i sig naturligtvis har flertalet likheter med CRT.

Postad 08 April 2018 - 16:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

...

...

Här slutade jag att läsa.

Edit: Angående likheten med CRT, så var det enligt mig den största bristen med plasma. Färger och framförallt vitt hade "glöd" som inte var naturligt helt enkelt, precis som CRT har*. Står man och tittar på en vit vägg eller snö i verkligheten, så glöder det inte... 

Jag är fullt medveten om bristerna hos OLED (de verkliga då, inte påhittade) och det finns ingen felfri teknik, framförallt inte på konsumentsidan. Samsung måste dock ha tagit ett enormt steg framåt från förra året om de ska vara bättre än 2017 års OLED.

Det kan stämma, men jag är väldigt skeptisk.

* Framförallt 50Hz bildrör då.

Redigerat av Ageve, 08 April 2018 - 17:09.

Postad 08 April 2018 - 17:35

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Inte äkta 4K ha ha ha.

De har fyra subpixlar istället för tre så de har fler subpixlar än LCD.
Sedan kan säkert den vita påverka bilden vid högre ljusstyrkor det är korrekt,

Postad 08 April 2018 - 18:07

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Edit: Angående likheten med CRT, så var det enligt mig den största bristen med plasma. Färger och framförallt vitt hade "glöd" som inte var naturligt helt enkelt, precis som CRT har*. Står man och tittar på en vit vägg eller snö i verkligheten, så glöder det inte...

Fast det går naturligtvis inte att jämföra hur en ljusreflektion från solen ser ut kontra ett fosforglöd. På Trinitron hade rött en tendens att bli särskilt självlysande tack vare hålgallret (istället för den traditionella skuggmasken) och skapar en närmast fiktionell, ganska behaglig bild. Flimret är förstås inte så kul men sett till helheten, med undantag för storlek och vikt, är CRT fortfarande en skapligt bra lösning för standardupplöst material enligt mig. Det finns förstås högupplösta CRTs som presterar bra än idag men det är inte särskilt realistiskt att jämföra dem i det här sammanhanget.

Plasma är dock en helt annan historia. Pulsbreddsmoduleringen, ditheringbruset, regnbågseffekterna (ffa på Pioneer och Panasonic), den ljusklena bilden... Ja, de var inte lika roliga som många vill minnas dem.

Postad 08 April 2018 - 18:34

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Plasma är dock en helt annan historia. Pulsbreddsmoduleringen, ditheringbruset, regnbågseffekterna (ffa på Pioneer och Panasonic), den ljusklena bilden... Ja, de var inte lika roliga som många vill minnas dem.

Ja det får stå för dig för jag har än idag inte hittat en LCD som kan ersätta min Pioneer KRP500. Möjligtvis OLED men jag känner att jag vill gå upp till minst 75” om jag ska uppgradera och då är OLEDs för dyrt som för mig är de enda som tävlar med min plasma.

Nu är jag visserligen försiktigt optimistisk inför denna TV men om en 75” Q9 kunde komma ner till 30k och att den faktiskt presterar så pass bra som de tidiga ”recensionerna” säger så är jag riktigt intresserad

Postad 08 April 2018 - 18:51

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0

What Hifi är på samma nivå som M3 här så den testen kan ni glömma,

Det vet jag. Man får ta deras rescensioner med en nypa salt och läsa med ett kritiskt öga. Men kan vara roligt att läsa endå.

Redigerat av axion84, 08 April 2018 - 19:00.

Postad 10 April 2018 - 08:47

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0

Henningers recension är uppe nu

http://www.avsforum....qled-4k-hdr-tv/

Postad 10 April 2018 - 09:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Låter sjukt bra

Postad 10 April 2018 - 09:52

Edja78
  • Edja78
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Underbart. Blir Tv byte då. Frågan är när.

Postad 10 April 2018 - 13:14

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Henningers recension är uppe nu

http://www.avsforum....qled-4k-hdr-tv/

LMAO,

reflections.jpg

This image shows how effective the 2018 Q9F on the left is at suppressing reflections, versus the TV on the right.

Eller så visar den att tv'n till höger står så att fönstret synns i reflektioner och den till vänster är vänd in mot rummet..

Postad 10 April 2018 - 16:47

Edja78
  • Edja78
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

LMAO,

reflections.jpg

Eller så visar den att tv'n till höger står så att fönstret synns i reflektioner och den till vänster är vänd in mot rummet..

Eller så kollar du på texten "Reflection" i Tv rutan och ser vilken som visar andra tv's mer :)

Postad 10 April 2018 - 17:24

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Bilden säger absolut ingenting.

Postad 11 April 2018 - 09:18

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0

En till recension

https://hdguru.com/r...g-black-levels/

Postad 11 April 2018 - 10:03

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 1

Diggar att man kopplar kablarna i en box på sidan, borde fler anamma!

Postad 11 April 2018 - 11:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Hur bra kvalitet är det på kabeln mellan boxen och teven. Är det någon standard? Hatar speciallösningar som inte funkar med en ny standard som kommer.

Postad 11 April 2018 - 11:32

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Hur bra kvalitet är det på kabeln mellan boxen och teven. Är det någon standard? Hatar speciallösningar som inte funkar med en ny standard som kommer.

Vad menar du med "ny standard som kommer"? och varför skulle den inte funka? Det enda den gör är att skicka bild och ljud till skärmen. Det är vad boxen har för inputs som har betydelse för andra "standarder" etc...

Förresten så har jag denna lösning med min Pioneer KRP500 plasma så det är inget nytt men en trevlig lösning för att få skärmen lite tunnare och slippa hålla på med inputs bakom TVn som kan vara ett jäkla jobb om man har den slimmad uppe mot väggen.

Postad 11 April 2018 - 11:53

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0

VG-SOCM15

74f1c4af703ad493d208ddd5c07f7f52.jpg

Redigerat av Zerox_no1, 11 April 2018 - 11:54.

Postad 11 April 2018 - 16:57

Unregistered2df24d9e
  • Unregistered2df24d9e
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0

Har du beställt en XD9 Sune Bejas ? Grattis :)

Ja hela detta med att få en bra tv är ju som sagt ett stort lotteri.
Och jag tror att dom tv apparaterna som dom visar upp på sina mässor är noga genomgångna och utvalda för att just locka köpare.

Och när en helt vanlig kund ska köpa sen, ja då är det ett stort lotteri tyvärr.
Detta med panel lotteri är ju tyvärr ett faktum idag och ibland kan man undra hur i H**** vissa apparater gick igenom kvalitetskontrollen.

Så...dom som dom visar upp är nog ingen dom bara plockat från lagerhyllan, utan det är en noga genomgången apparat som ska visa det allra bästa för att locka köpare tror jag. ;)

Samsung visar upp andra paneler än vad som säljs till konsument. Som att Sony skulle presentera sin nya LCD fast skärmen på lässan är deras proffs-OLED

Redigerat av Unregistered2df24d9e, 11 April 2018 - 16:58.

Postad 11 April 2018 - 17:40

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Vad menar du med "ny standard som kommer"? och varför skulle den inte funka? Det enda den gör är att skicka bild och ljud till skärmen. Det är vad boxen har för inputs som har betydelse för andra "standarder" etc...

Förresten så har jag denna lösning med min Pioneer KRP500 plasma så det är inget nytt men en trevlig lösning för att få skärmen lite tunnare och slippa hålla på med inputs bakom TVn som kan vara ett jäkla jobb om man har den slimmad uppe mot väggen.

F.eks hade jag en sådan lösning mellan försteg och slutsteg på en surround-reciever. Dvs en tunn och flat specialkabel med specialkontakt. Nu 25 år senare när denna igentligen är helt fin att ha på ett litet rum så kansje kabeln är borta efter år i boden, eller spröd så att kontakten går av osv....och då det inte är en standard så kan man inte köpa en ny, och man kan inte köpa en bättre eller utnyttja f.eks en ny standard innom överföring då den är låst av hastigheten/kvaliteten på denna tunna fina livstils-lösning.

VG-SOCM15

74f1c4af703ad493d208ddd5c07f7f52.jpg

Så all bild och ljud (ARC) går via det bommulssnöret då?

Funkar säkert kanon såklart, personligen är jag inte fan av special.

Postad 11 April 2018 - 18:12

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

F.eks hade jag en sådan lösning mellan försteg och slutsteg på en surround-reciever. Dvs en tunn och flat specialkabel med specialkontakt. Nu 25 år senare när denna igentligen är helt fin att ha på ett litet rum så kansje kabeln är borta efter år i boden, eller spröd så att kontakten går av osv....och då det inte är en standard så kan man inte köpa en ny, och man kan inte köpa en bättre eller utnyttja f.eks en ny standard innom överföring då den är låst av hastigheten/kvaliteten på denna tunna fina livstils-lösning.

Så all bild och ljud (ARC) går via det bommulssnöret då?

Funkar säkert kanon såklart, personligen är jag inte fan av special.

Det är väl på ett sätt samma sak som om boxen hade varit inuti tvns skal också? Går något sönder där är det inte heller säkert du hittar en reservdel efter 25år.

Visst det kanske är en "skörare" lösning men det är inte nytt som nämns här ovan, så det lär fungera ypperligt. Jag ser mer fördelar än nackdelar med det iaf :)

Postad 11 April 2018 - 18:36

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
Är det även ström i den där kabeln? Eller har skärmen ett eget vanligt sladdställ?

Postad 11 April 2018 - 19:06

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0

Ström i kabeln med, trafon sitter i boxen..

Postad 11 April 2018 - 19:29

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Ström i kabeln med, trafon sitter i boxen..

Då är det ju en uppgradering mot min KRP iaf. Jäkla läckert. Blir mer och mer sugen på denna pjäs. Hoppas nu allt stämmer som dessa tidiga ”hobby” recensenter sagt och mätt upp. HD Guru vet jag inte om jag litar på för dem målade upp en Panasonic LCD för många år sedan som skulle ha samma svärta som VT50 men nej, så var inte fallet och den led av diverse LCD sjukdomar som alla andra 😉

Postad 11 April 2018 - 21:38

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 1

Bilden säger absolut ingenting.

Förklara gärna varför den inte säger något.

Postad 12 April 2018 - 09:33

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 1

sune bejas,

Du får väldigt gärna pröva hur din Q9NF presterar med subtitles i mörka scener

Fattar fortfarande inte varför professionella reviews aldrig har en parameter gällande detta.. (ja de flesta kollar faktiskt sina filmer med text)

Dvs när det är mörka scener och text ska visas, antingen i black bars under själva filmen eller i själva filmrutan, titta efter om local dimming algorithmen brister här, dvs att fler områden på tvn än där själva texten är lyses upp, samt hur bloomingen blir. Icke relevant för mig hur tvn presterar på detta område om man sitter i en väldigt sne vinkel till tvn (och gör man det ska man väl andå aldrig köpa en lcd).  

Har du möjlighet att pröva detta via olika källor såsom Netflix, Kodi, Blue ray spelare etc vore det grymt uppskattat!

Har du kodi kan du pröva om färgen på själva texten gör skillnad i resultat, tex vitt mot gult etc. 

Redigerat av DmD, 12 April 2018 - 09:34.

Postad 12 April 2018 - 09:54

Ruuy88
  • Ruuy88
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

sune bejas,

Fattar fortfarande inte varför professionella reviews aldrig har en parameter gällande detta.. (ja de flesta kollar faktiskt sina filmer med text)

Dvs när det är mörka scener och text ska visas, antingen i black bars under själva filmen eller i själva filmrutan, titta efter om local dimming algorithmen brister här, dvs att fler områden på tvn än där själva texten är lyses upp, samt hur bloomingen blir. Icke relevant för mig hur tvn presterar på detta område om man sitter i en väldigt sne vinkel till tvn (och gör man det ska man väl andå aldrig köpa en lcd).  

Har du möjlighet att pröva detta via olika källor såsom Netflix, Kodi, Blue ray spelare etc vore det grymt uppskattat!

Har du kodi kan du pröva om färgen på själva texten gör skillnad i resultat, tex vitt mot gult etc. 

+1 på detta!

Postad 12 April 2018 - 14:37

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Förklara gärna varför den inte säger något.

Bilden visar tydligt att TV:n till vänster har ett reflexfilter som verkligen trycker undan ljuset från den högra TV:n. Texten reflekteras ganska svagt i panelen på vänstra TV:n. Den högra TV:n visar istället väldigt tydligt reflexer från vänstra TV:n. Du kan tydligt läsa den (spegelvända texten) som reflekteras från vänstra TV:n. Alltså TV:n till vänster har ett bättre reflexfilter.

Dock tror jag att många som menar "bilden säger ingenting" missar detta helt och instinktivt istället tänker på fönsterreflexen som av naturliga skäl inte syns i vänstra TV:n.

Lite otur för den som tagit bilden. En bild säger mer än tusen ord men kan också tolkas på mer än tusen sätt. Kräver sin eftertanke för den som tar den här typen av bilder. :)

Postad 12 April 2018 - 16:42

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Jo visst bilden kanske säger något men de borde placerats exakt likadant med exakt samma störkälla.

Jag vet dessutom att Samsung brukar ha ett ganska störande filter om man sitter något nedanför eller över bilden.

Postad 12 April 2018 - 18:39

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Dock tror jag att många som menar "bilden säger ingenting" missar detta helt och instinktivt istället tänker på fönsterreflexen som av naturliga skäl inte syns i vänstra TV:n.

Lite otur för den som tagit bilden. En bild säger mer än tusen ord men kan också tolkas på mer än tusen sätt. Kräver sin eftertanke för den som tar den här typen av bilder. :)

Däribland jag som gick på den niten :)

Men jag är faktiskt fortsatt skeptisk, inte helt övertygad att vinklarna är rättvisa mellan de två apparaterna, men lite svårt att avgöra på bilden tycker jag, kan vara ok, men kan också vara så att den ena har lite brantare vinkel (och därmed svårare uppgift för reflexfiltret om jag förstått rätt hur det funkar)

Postad 12 April 2018 - 18:48

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Bilden visar tydligt att TV:n till vänster har ett reflexfilter som verkligen trycker undan ljuset från den högra TV:n. Texten reflekteras ganska svagt i panelen på vänstra TV:n. Den högra TV:n visar istället väldigt tydligt reflexer från vänstra TV:n. Du kan tydligt läsa den (spegelvända texten) som reflekteras från vänstra TV:n. Alltså TV:n till vänster har ett bättre reflexfilter.

Tycker också att det är väldigt tydligt vad bilden visar, dvs ett väldigt effektivt reflexfilter på den vänstra teven. Kamerans vinkel in mot båda apparaterna ger samma förutsättningar att visa reflexer på båda apparaterna, oavsett fönstret bakom den vänstra. Visst, fönstret borde ha täckts för innan bilden, men trots det är det ju tydligt vad bilden visar (eller säger...). Iaf i mina ögon. Fast man kanske inte hade behövt täcka fönstret? Det hade kanske räckt att man tagit bort Samsungloggan från den vänstra teven så kanske skeptikerna varit färre, med tanke på det röda skynke som Samsung verkar vara för en del... ;)

Redigerat av peppelito, 12 April 2018 - 18:55.

Postad 12 April 2018 - 18:55

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Någon som vet hur det test mönstret ser ut? Är det skarpa kanter på bokstäverna, eller är det så mycket halo's som det är på bilden? Det nedre högra hörnet på den vänstra tv'n verkar ju även vara upplyst i någon blå färg som inte syns på den högra tv'n.

Postad 12 April 2018 - 19:54

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

sune bejas,

Du menar svenska professionella reviews då eller? För jag är väldigt tveksam till att textning är lika vanligt globalt som det är i Sverige eller i norden. Dubbning är nog det som gäller i väldigt många länder.

Postad 15 April 2018 - 06:49

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
Hmmm verkar som att US och EU versionerna ser lite olika ut.
Annorlunda stativ (US ser stabilare ut) och yttertaken har olika färg. US antracit och EU krom (vad jag kunde se).
Jag hade föredragit US versionen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.