Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dirac Live Active Room Treatment (DLART)

219 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 October 2025 - 13:05

mass
  • mass
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Om du kan mäta upp dom olika settings med REW så ger det mycket :)

Ok har aldrig mätt med rew. tack för tipset :) 

Postad 31 October 2025 - 13:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Kan du mäta Dirac då kan du mäta med REW med.
Dock kan det vara lite trix med Asio innan allt faller på plats.

Postad 31 October 2025 - 13:21

mass
  • mass
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Grymt :) 

Postad 31 October 2025 - 14:42

beatelund
  • beatelund
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Java funkar toppen att använda. Eller har jag missat något?
Sen tycker jag REWs nya version som är mycket i beta är mycket trevlig. Basic funktionerna är det inget beta med, så lugnt att använda.
https://www.avnirvan...releases.12981/

Postad 31 October 2025 - 14:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Det går att mäta L/R men inte resten.

Btw, Dirac tyckte att mitt "problem" att ART inte boostade högsta diskanten var viktigt nog.
Men det tar nog någon vecka eller så, justerat hypex stegen så det är inget problem längre.

Postad 02 November 2025 - 09:32

beatelund
  • beatelund
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Jag använder alltid Java och mäter utan problem 7.1 kanaler som är max vad som går

Postad 02 November 2025 - 10:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Jag använder alltid Java och mäter utan problem 7.1 kanaler som är max vad som går

Intressant, har aldrig fungerat på mina PCs

Postad 04 November 2025 - 19:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Erik,

En medlem på Audioscience var inte helt nöjd med Art och fick pengarna tillbaka
Så givetvis frågade när o hur han lyckades med det

Svaret var

I don't know what their official policy on refunds is. I contacted their support on the day of the purchase to say I wasn't happy with ART and if I could get a refund. They responded the next day to say no problem, but encouraged me to spend a bit more time with it first before going ahead with the refund (along with a link to their guide).

Very friendly and helpful through the process and correspondence was always with the same customer service rep.

Obs på att nå support på det enklaste sättet så finns det en separat supportsida

Redigerat av johan b-lund, 04 November 2025 - 19:16.

Postad 04 November 2025 - 22:36

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Tack för tipset! Vi får se hur jag gör med detta framåt vintern. 

Postad 08 November 2025 - 08:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Diracs svar på varför DL/DLBC klarar boosta högsta diskanten men inte ART...

Fick tipset att leka med support på LCR, jag hade satt suround till att inte ge support någonstans.
Med mycket litet support i ett snävt span elller massor av support - problemet försvann.

Jag har justerat det i hypex stegen nu så det är inte ett problem längre.
Utvecklarna ska gräva i det för det ska inte kunna påverka, ART/DL är "separerade"

Postad 09 November 2025 - 08:24

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0
Så jag förstår Johan, man kunde inte ha en target som korrigerar en ev dipp för diskant när man kört art? Dvs korrigering uteblir? Och att det går att lösa med metoden du beskrev?

Jag har en lcr som faller av rätt tydligt och jag får själv labba en del för att få det dit jag vill, utan att för den delen boosta för mkt. Så för mig är det viktigt med verktyg för övre registret.

Postad 09 November 2025 - 09:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Så jag förstår Johan, man kunde inte ha en target som korrigerar en ev dipp för diskant när man kört art? Dvs korrigering uteblir? Och att det går att lösa med metoden du beskrev?

Jag har en lcr som faller av rätt tydligt och jag får själv labba en del för att få det dit jag vill, utan att för den delen boosta för mkt. Så för mig är det viktigt med verktyg för övre registret.

Har du Dirac idag och om Ja kan du korrigera upp tillräckligt ?

Jag kan inte säga var gränserna går för att man ska få problem
I mitt fall var det en hel del som skulle ökas
Det minsta support jag testade var 110-150hz @ -5dB = Mycket lite support

Eftersom jag hör typ noll över 16khz så är det mitt mål, med en lite fallande kurva i toppen

*se nästa inlägg*

Redigerat av johan b-lund, 09 November 2025 - 09:55.

Postad 09 November 2025 - 09:51

beatelund
  • beatelund
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

endast en bugg i Diracs mjukvara, Diracs ska ju kunna boosta ca10dB

eller??

Sen är det alltid bättre att låta en separat dsp korrigera en högtalares brister.

Alla kompressions driver av lite storlek faller av, eller om man ser det tvärtom har väldigt mycket energi(hög känslighet) i området under.

Då vill man lyfta toppen eller ta ner mitten. och det  helst med väl valda shelf eller peq filter. För att få det optimalt vill man helst ha en spinorama mätning.

Alternativt närfältsmätning i olika vinklar.

Det bästa är dock om tillverkaren kan dela specifika EQ punkter(vet att b-lunds är DIY)

Dirac är för rumskorrektion och är fantastiskt att utnyttja till basen upp till 250-500Hz

det kommer göra väldigt mycket små korrigeringar som egentligen är rummets påverkan av det direkta ljudet i det övre registret

Sen tycker många det är ok. Men det är mest för att det är väldigt smidigt och de inte har en extern dsp eller processor med manuella möjligheter.

Men det är oxå en automatisk lösning som inte alltid låter rätt, som man bör ha i åtanke

Har man en "rätt" konstruerad högtalare ska man inte behöva använda nämnvärt med eq över ca 500Hz.

Möjligen shelf filter för att rulla av eller höjja de övre frekvenserna.

Men kompressions drivers i en passiv lösning är svårare. Kräver brutalt mycket passiva komponenter att göra de korrigeringar som behövs.

Därför DSP och kompressions drivers är bästa vänner!

bara mina tankar

Redigerat av beatelund, 09 November 2025 - 09:57.

Postad 09 November 2025 - 10:01

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Har gjort ett litet test, hur klarar ART att korrigera över bredd på en soffa för 4 pers

13 punkters mätning

Support grupp LCR
LCR 50-150hz @ -16dB
Surround 110-150hz @-5dB
Subs 20-150 @-24db

Kopierade dessa värden till dom andra grupperna men stängde av support från surround
Target curve boostar 10dB i basen och fallande kurva i diskanten
Valet med +10dB var att pressa ART  ^_^ 

LCR mätt vid mlp
LCR mätt allra längst ut till vänster
aA8THRQ.png

Resultatet förvånar mig, trodde aldrig att det skulle täcka upp basen så bra
Och jag är även lite förvånad av resterande frekvenser, över 150hz ska det vara "normal" DL
Men eftersom jag fick problemen jag hade så är där något nytt

endast en bugg i Diracs mjukvara, Diracs ska ju kunna boosta ca10dB

eller??

Sen är det alltid bättre att låta en separat dsp korrigera en högtalares brister.

Alla kompressions driver av lite storlek faller av, eller om man ser det tvärtom har väldigt mycket energi(hög känslighet) i området under.

Då vill man lyfta toppen eller ta ner mitten. och det  helst med väl valda shelf eller peq filter. För att få det optimalt vill man helst ha en spinorama mätning.

Alternativt närfältsmätning i olika vinklar.

Det bästa är dock om tillverkaren kan dela specifika EQ punkter(vet att b-lunds är DIY)

Dirac är för rumskorrektion och är fantastiskt att utnyttja till basen upp till 250-500Hz

det kommer göra väldigt mycket små korrigeringar som egentligen är rummets påverkan av det direkta ljudet i det övre registret

Sen tycker många det är ok. Men det är mest för att det är väldigt smidigt och de inte har en extern dsp eller processor med manuella möjligheter.

Men det är oxå en automatisk lösning som inte alltid låter rätt, som man bör ha i åtanke

Har man en "rätt" konstruerad högtalare ska man inte behöva använda nämnvärt med eq över ca 500Hz.

Möjligen shelf filter för att rulla av eller höjja de övre frekvenserna.

Men kompressions drivers i en passiv lösning är svårare. Kräver brutalt mycket passiva komponenter att göra de korrigeringar som behövs.

Därför DSP och kompressions drivers är bästa vänner!

bara mina tankar

Du har helt rätt

I min första dsp korrigering hade jag inte sänkt vissa bitar tillräckligt o där är ganska stor skillnad i känslighet mellan bas/diskant
Nu är allt lite jämnare och träffar närapå target direkt - bortsätt från rummets påverkan 

Postad 09 November 2025 - 10:15

beatelund
  • beatelund
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Har gjort ett litet test, hur klarar ART att korrigera över bredd på en soffa för 4 pers

13 punkters mätning

Support grupp LCR
LCR 50-150hz @ -16dB
Surround 110-150hz @-5dB
Subs 20-150 @-24db

Kopierade dessa värden till dom andra grupperna men stängde av support från surround
Target curve boostar 10dB i basen och fallande kurva i diskanten
Valet med +10dB var att pressa ART  ^_^ 

LCR mätt vid mlp
LCR mätt allra längst ut till vänster
aA8THRQ.png

Resultatet förvånar mig, trodde aldrig att det skulle täcka upp basen så bra
Och jag är även lite förvånad av resterande frekvenser, över 150hz ska det vara "normal" DL
Men eftersom jag fick problemen jag hade så är där något nytt

Du har helt rätt

I min första dsp korrigering hade jag inte sänkt vissa bitar tillräckligt o där är ganska stor skillnad i känslighet mellan bas/diskant
Nu är allt lite jämnare och träffar närapå target direkt - bortsätt från rummets påverkan 

Ja ART är bra på att jämna ut över en större yta oxå!

När du boostar så mycket som 10dB, använder den mer från LCR då? eller blir det bara mycket mer från SUBs som innan?

och ändrar den gainen/nivå på subs då? eller blir det bara EQ boost?

ART känns ju så mycket "tunnare" i basen, hur blir det nu med 10dB boost. Någon skillnad i upplevd torrhet?

och blir det skillnad i efterklang mätt vid olika dB nivåer?

ojämnheterna upp till ca500Hz är ju rummet. Sen gör JBLs fina WG jobbet, horizontellt klarar det en 4 sists soffa riktigt bra på det avståndet :)  :)

Postad 09 November 2025 - 10:26

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Ja ART är bra på att jämna ut över en större yta oxå!

När du boostar så mycket som 10dB, använder den mer från LCR då? eller blir det bara mycket mer från SUBs som innan?

och ändrar den gainen/nivå på subs då? eller blir det bara EQ boost?

ART känns ju så mycket "tunnare" i basen, hur blir det nu med 10dB boost. Någon skillnad i upplevd torrhet?

och blir det skillnad i efterklang mätt vid olika dB nivåer?

ojämnheterna upp till ca500Hz är ju rummet. Sen gör JBLs fina WG jobbet, horizontellt klarar det en 4 sists soffa riktigt bra på det avståndet :)  :)

Ge mig någon dag så ska jag kolla upp det
Har +6 och +10 inlagt från samma mätning

Subjektivt ger 10dB Mycket svullen bas i mitt fall, som Ramstein live på en arena, Infected på ref volym är hur kul som helst  :D 
Kollade snabbt på decay o det blir liite värre men inte mycket - det kan också bero på bredden av mätningen
Vattenfallet blir naturligt värre pga volymen

Redigerat av johan b-lund, 09 November 2025 - 10:28.

Postad 09 November 2025 - 11:13

beatelund
  • beatelund
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Med Dirac.

Ju störta yta man mäter på desto större skillnader kommer de bli i spl mellan frekvenser och platser

Med tanke på att Dirac och all annan EQ endast kan korrigera signalen som kommer från källan. Så ändrar EQn exakt samma sak över hela ytan.

Dirac använder ett snitt över hela ytan för att korrigera sin EQ, men mer viktat mot MLP.
Ju större yta desto större variationer i frekvens och mindre korrigeringar görs av Dirac.

Postad 09 November 2025 - 12:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Med Dirac.

Ju störta yta man mäter på desto större skillnader kommer de bli i spl mellan frekvenser och platser

Med tanke på att Dirac och all annan EQ endast kan korrigera signalen som kommer från källan. Så ändrar EQn exakt samma sak över hela ytan.

Dirac använder ett snitt över hela ytan för att korrigera sin EQ, men mer viktat mot MLP.
Ju större yta desto större variationer i frekvens och mindre korrigeringar görs av Dirac.

Så har det alltid varit ren generellt

Det är drygt 1,6 mellan mätningarna och 1/6 smoothing gör sitt
Men det är mycket bättre över 150hz än vad det normalt brukar vara, har inga gamla mätningar att kolla mot
Att sedan ART följer med visar att dom har skapat något bra  :P

Postad 09 November 2025 - 14:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Kollade precis skillnaden mellan 6dB vs 10dB boost i basen
Support är densamma inom 0,5dB
Subsen ökar 2-3dB

Det är med support ner till 50hz

Postad 09 November 2025 - 14:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Skillnad mellan 6dB och 10dB

Vänster med support av C/R 
a3XyMkx.png

Support från Höger - vänster kanal
6dB och 10dB
GY0or5c.png

Support från center - Vänster kanal
gxAtg6N.png

Redigerat av johan b-lund, 09 November 2025 - 14:17.

Postad 09 November 2025 - 14:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Sub1
6db / 10dB
FgO1kwq.png

Sub2
6db / 10dB
vU27JHn.png

Sub3
6db / 10dB
0YjlsPI.png

Postad 09 November 2025 - 14:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Decay 6dB
grAmctP.png

Decay 10dB
RwgCFcj.png

Med 10dB svepte jag så basen träffade 105dB för att kolla dist
Inte läge att kolla med Ref volum, familjen är liiite tjuriga på mig nu  :D 
MKWvInK.png

Postad 09 November 2025 - 15:12

beatelund
  • beatelund
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Tack för alla mätningar.
Klart intressant.

Verkar öka ca 1,5-2dB per sub för att höja 4dB.

Ändå rätt mycket support från C&R men då över din gräns som du satt

Disten ser fin ut. Inte mycket som är över 1%
Gissar att disten är mätt vi MLP.

Ska man få den mer rättvis är närfältsmätning att föredra. Men för att få en indikation duger det ju gott vid MLP

Postad 09 November 2025 - 17:36

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Ska läsa ikapp senare, mkt intressanta saker sker här :)

Jag har inte Dirac idag, men vem vet vad som sker i framtiden! Var mest att det lät så underligt att man inte ska kunna får korrigering uppåt, ex mellan 5-15 kHz, där iaf jag behöver en del korrigering för att bli nöjd med soundet. Om jag tolkar er rätt så ska det självklart gå och att det nu finns work around om det inte fungerar, men det ska gå i förlängningen.

Ngn gång kanske jag byter LCR och går aktivt. Då kommer ext dsp vara en del. Men det är mkt långt bort just nu, antagligen längre bort än en ny processor som också är en bit bort då jag bytte i år och är nöjd med nuvarande setup.

Postad 09 November 2025 - 19:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Ska läsa ikapp senare, mkt intressanta saker sker här :)

Jag har inte Dirac idag, men vem vet vad som sker i framtiden! Var mest att det lät så underligt att man inte ska kunna får korrigering uppåt, ex mellan 5-15 kHz, där iaf jag behöver en del korrigering för att bli nöjd med soundet. Om jag tolkar er rätt så ska det självklart gå och att det nu finns work around om det inte fungerar, men det ska gå i förlängningen.

Ngn gång kanske jag byter LCR och går aktivt. Då kommer ext dsp vara en del. Men det är mkt långt bort just nu, antagligen längre bort än en ny processor som också är en bit bort då jag bytte i år och är nöjd med nuvarande setup.

Du får hojta om du behöver förtydligande/hjälp
Vet du hur mycket dom faller eller har mätning ?

Postad 10 November 2025 - 08:03

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 1

Tack Johan b-lund! I nuläget och ett bra tag framåt så är det intresse som driver mina frågor och självklart smida mot ngt steg i framtiden. Art verkar mkt intressant, även för mig som har ett bra rum akustiskt. Men om man "bara" får fantastiskt korrekt bas så faller det för mig, övre registret är mkt viktigt också. Men det hela lät så konstigt om man inte skulle kunna få ex de där ca +- 10 db för korrigering över hela registret (ett exempel, att korrigera så mkt är inte aktuellt). Så bra att det inte är fallet.

Ja, absolut. De faller kraftigt högre upp, men med en del trix med arc så går de att likna dina kurvor. Jag sitter hur som nöjd nu och lite trött på att fixa, så vi sparar mer analys till längre fram. De har typiskt beteende för en kompressionsdiskant som faller av.

Postad 16 November 2025 - 22:22

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0
Har nu provat Dirac ART i en ny Denon A10h som driver min 5.1.4 via externa slutsteg precis som min tidigare Yamaha CX 5100. Kalibreringen tog ju sin tid men blev till slut ok. Men nu till mitt problem. Mitt rum är litet bara 4.1 x 3.6 meter. Det ger en mycket stark rumsnod vid 43hz. Jag fixade det med subwoofern genom att placera den precis på 2.05 meter utmed ena sidoväggen och LCR delade jag på 60 hz så de inte exiterade noden. Men med ART kör Dirac på med full frekvensgång till LCR och det brummar något förskräckligt. Speciellt tydligt med mansröster. Finns det något att göra?

Postad 17 November 2025 - 15:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Har nu provat Dirac ART i en ny Denon A10h som driver min 5.1.4 via externa slutsteg precis som min tidigare Yamaha CX 5100. Kalibreringen tog ju sin tid men blev till slut ok. Men nu till mitt problem. Mitt rum är litet bara 4.1 x 3.6 meter. Det ger en mycket stark rumsnod vid 43hz. Jag fixade det med subwoofern genom att placera den precis på 2.05 meter utmed ena sidoväggen och LCR delade jag på 60 hz så de inte exiterade noden. Men med ART kör Dirac på med full frekvensgång till LCR och det brummar något förskräckligt. Speciellt tydligt med mansröster. Finns det något att göra?

Hur har du satt support på dom olika kanalerna ?

Vad har du för LCR ?

Hur ser Target curve ut ?

Har du en Umik o kan du mäta i REW ?

Med ART hade jag satt subben på framväggen

Redigerat av johan b-lund, 17 November 2025 - 15:01.

Postad 20 November 2025 - 20:45

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0
Jag har Monitor Audio gold 300 som LR och 350 som C. De spelar tyvärr lite för djupt då rummet har en nod vid 43hz.

Dirac support bekräftar att placeringen av subben vid 2.05 meter är korrekt och de gav tips på hur jag fixar så att inte LCR heller exiterar 43 Hz. Jag minskade target kurvan för LCR vid just 43hz och då var problemet borta.
Att placera subben på kortväggen är inte aktuellt, med eller utan Dirac.
Jag använde REW för att hitta rätt placering av subben, för några år sedan nu. Vet inte vad det tillför nu, det finns inget att skruva på i ART ändå.

Postad 21 November 2025 - 06:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Gott  :P 

ART "ska" känna av gränserna för högtalare vilket man ser direkt att det gör den inte
Default värdet tycks vara ett fast värde, bra att det löste sig

Postad 21 November 2025 - 08:57

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

• 713 inlägg
  • 0

För alla er som använder Dirac ART finns här en länk till en bra genomgång av Dirac ART.

The team was joined by Dirac's Audio Systems Engineer, Joss Walker, for a deep dive on their ART room correction software. Watch as Phil uses real measurements of the room to go through ART in real time.

Dirac Live ART Deep Dive - Talk With a Dirac Engineer

https://www.youtube....o3Mj60TK2-Tkxek

Postad 24 November 2025 - 14:22

Globe
  • Globe
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Man kan nu köpa DIRAC's licenser till -20% om man använder koden BF2025

Redigerat av Globe, 24 November 2025 - 14:24.

Postad 24 November 2025 - 14:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Grattis till er som inte var snabba  :D

Postad 24 November 2025 - 21:53

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 1

Ja, jag fick också ett e-brev från Dirac om detta i dag. Ska nog köpa mig en ART, vare sig jag behöver eller inte. Kan vara roligt att testa lite, och jag kanske får för mig att lägga till nån bas som nyttjar systemet bättre.

Postad 25 November 2025 - 11:57

Globe
  • Globe
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Skulle recommender att ta kontakt med Marcus på "THE ROCK" om ni tänker uppgradera med ART

Postad 25 November 2025 - 21:20

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Marcus hjälpte mig på distans (via TeamViewer) med tidigare Dirac, så det kan nog hända att han får ett samtal igen! :)

Postad 27 November 2025 - 11:57

Globe
  • Globe
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Har nu köpt DIRAC ART licensen av The ROCK känns bra att man kan stödja dom som butik med detta  :D

och som vanligt supper support av dom.

Postad 28 November 2025 - 22:12

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Tack för tipset Globe! Nu har jag också köpt en licens från The Rock och när det passar så ska Marcus hjälp mig med inställningarna på distans. 

Postad 30 November 2025 - 20:39

BioMartin
  • BioMartin
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

The Rock skall jag se till att kolla in

Postad 11 January 2026 - 11:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 1

https://www.youtube....h?v=X7xAi_I-85Q

En Mycket bra sammanställning och det hintas om (ej officiellt) att infra support kanske kommer ändras

Postad 15 January 2026 - 20:31

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Kolla här, klart intressant :)
Läste någonstans att Dante var ev på g med
https://www.minidsp....02dVYTH_BwD2IOS

Redigerat av johan b-lund, 15 January 2026 - 20:45.

Postad 16 January 2026 - 12:29

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Intressant pryl, i synnerhet det faktum att den har en "riktig" processor och inte någon DSP (likt Trinnov). Tyvärr så är 3 x HDMI på tok för lite för mina behov.

Redigerat av Dragnet, 16 January 2026 - 12:29.

Postad 16 January 2026 - 13:59

Drelle
  • Drelle
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Går ju att lösa enkelt med en HDFury vrroom och bara köra audio out till minidsp:n om man vill, men visst då är det +5k sek cirka.
En bonus där är väl att man kan få DV att lira på en projektor som inte har det stödet.

.. om man vill

Men visst hade det varit trevligare med full hdmi 2.1 switching direkt inbyggt

Redigerat av Drelle, 16 January 2026 - 13:59.

Postad 16 January 2026 - 15:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Intressant pryl, i synnerhet det faktum att den har en "riktig" processor och inte någon DSP (likt Trinnov). Tyvärr så är 3 x HDMI på tok för lite för mina behov.

För körde jag med en aktiv hdmi splitter helt utan problem.
Inköpt på Kjell & co

Postad 16 January 2026 - 19:15

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0

Först och främst riktigt kul att det kommer ut nya modeller!

ingångarna ser jag inte som något större problem personligen. 

Dante är välkommet och förhoppningsvis mera kanaler.
20-24st hade varit perfekt.

Då får Storm det svettigt om något kan ta det segmentet.

Postad 17 January 2026 - 07:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3407 inlägg
  • 0

Vet inte hur mycket ni har läst - ser ut att bli en Riktig höjdare.
Sinad är nog det lägsta jag har sett.
En Minidsp som klarar Bitstream, måste vara den första eller ?

Priset är ink alla 3 Dirac paketen
Och 20 bands PEQ och delningsfilter, man bör kunna använda den som aktivt filter om man har kanaler över.

Postad 17 January 2026 - 09:36

beatelund
  • beatelund
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Spännande maskin helt klart.

Med 24 kanaler hade den blivit en gamechanger.

16 kanaler tar slut fort om man ska ha aktiv delning i en hemmabio.

Säg att de släpper en storebror med 24 kanaler och Dante utgångar för 6000$

Ojoj

Postad 17 January 2026 - 09:37

MusicAnn
  • MusicAnn
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Spännande maskin helt klart.

Med 24 kanaler hade den blivit en gamechanger.

16 kanaler tar slut fort om man ska ha aktiv delning i en hemmabio.

Säg att de släpper en storebror med 24 kanaler och Dante utgångar för 6000$

Ojoj

Det hade varit nåt

Postad 17 January 2026 - 12:09

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Jag har kört med HDfury i signalkedjan tidigare men jag tycker att det blir för mycket tid för handskakning med en projektor.

Sabre ESS ES9017 DAC - kunde vara bättre men är väl rätt för det segment dit de siktar.

Men en generell processor är ett stort plus och säkert en anledning till att de kan erbjuda ART. (Står inget hos Dirac om den ännu.)

Postad 17 January 2026 - 15:11

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1044 inlägg
  • 0
Svar från MiniDsp

The first major challenge was chipset availability. Accessing true HDMI 2.1 switching chipsets is far from straightforward—the supply chain hurdles are real. If we had waited for them, Tide16 wouldn’t exist today. Choosing a mature HDMI 2.0b platform (which still supports select HDMI 2.1 features) allowed us to build something stable and ship it. Rome wasn’t built in a day.

The second challenge was certification and licensing. HDMI 2.1 is significantly more complex to validate, test, and certify. Rather than delay the entire product, we prioritized delivering a reliable, feature‑rich solution at a price point where nothing comparable exists.

Även taggad med Dirac

4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.