Om du kan mäta upp dom olika settings med REW så ger det mycket
Ok har aldrig mätt med rew. tack för tipset
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 31 October 2025 - 13:05
Ok har aldrig mätt med rew. tack för tipset Postad 31 October 2025 - 13:17 Kan du mäta Dirac då kan du mäta med REW med. Postad 31 October 2025 - 13:21
Grymt Postad 31 October 2025 - 14:42
Java funkar toppen att använda. Eller har jag missat något? Sen tycker jag REWs nya version som är mycket i beta är mycket trevlig. Basic funktionerna är det inget beta med, så lugnt att använda. https://www.avnirvan...releases.12981/ Postad 31 October 2025 - 14:53 Det går att mäta L/R men inte resten. Postad 02 November 2025 - 09:32
Jag använder alltid Java och mäter utan problem 7.1 kanaler som är max vad som går
Postad 02 November 2025 - 10:39
Intressant, har aldrig fungerat på mina PCs Postad 04 November 2025 - 19:16 Erik,
En medlem på Audioscience var inte helt nöjd med Art och fick pengarna tillbaka I don't know what their official policy on refunds is. I contacted their support on the day of the purchase to say I wasn't happy with ART and if I could get a refund. They responded the next day to say no problem, but encouraged me to spend a bit more time with it first before going ahead with the refund (along with a link to their guide). Very friendly and helpful through the process and correspondence was always with the same customer service rep. Obs på att nå support på det enklaste sättet så finns det en separat supportsida
Redigerat av johan b-lund, 04 November 2025 - 19:16. Postad 08 November 2025 - 08:39 Diracs svar på varför DL/DLBC klarar boosta högsta diskanten men inte ART... Postad 09 November 2025 - 08:24
Så jag förstår Johan, man kunde inte ha en target som korrigerar en ev dipp för diskant när man kört art? Dvs korrigering uteblir? Och att det går att lösa med metoden du beskrev?
Jag har en lcr som faller av rätt tydligt och jag får själv labba en del för att få det dit jag vill, utan att för den delen boosta för mkt. Så för mig är det viktigt med verktyg för övre registret. Postad 09 November 2025 - 09:43
Har du Dirac idag och om Ja kan du korrigera upp tillräckligt ?
Jag kan inte säga var gränserna går för att man ska få problem Eftersom jag hör typ noll över 16khz så är det mitt mål, med en lite fallande kurva i toppen Redigerat av johan b-lund, 09 November 2025 - 09:55. Postad 09 November 2025 - 09:51 endast en bugg i Diracs mjukvara, Diracs ska ju kunna boosta ca10dB eller??
Sen är det alltid bättre att låta en separat dsp korrigera en högtalares brister. Alla kompressions driver av lite storlek faller av, eller om man ser det tvärtom har väldigt mycket energi(hög känslighet) i området under. Då vill man lyfta toppen eller ta ner mitten. och det helst med väl valda shelf eller peq filter. För att få det optimalt vill man helst ha en spinorama mätning. Alternativt närfältsmätning i olika vinklar. Det bästa är dock om tillverkaren kan dela specifika EQ punkter(vet att b-lunds är DIY)
Dirac är för rumskorrektion och är fantastiskt att utnyttja till basen upp till 250-500Hz det kommer göra väldigt mycket små korrigeringar som egentligen är rummets påverkan av det direkta ljudet i det övre registret Sen tycker många det är ok. Men det är mest för att det är väldigt smidigt och de inte har en extern dsp eller processor med manuella möjligheter. Men det är oxå en automatisk lösning som inte alltid låter rätt, som man bör ha i åtanke
Har man en "rätt" konstruerad högtalare ska man inte behöva använda nämnvärt med eq över ca 500Hz. Möjligen shelf filter för att rulla av eller höjja de övre frekvenserna.
Men kompressions drivers i en passiv lösning är svårare. Kräver brutalt mycket passiva komponenter att göra de korrigeringar som behövs. Därför DSP och kompressions drivers är bästa vänner!
bara mina tankar Redigerat av beatelund, 09 November 2025 - 09:57. Postad 09 November 2025 - 10:01 Har gjort ett litet test, hur klarar ART att korrigera över bredd på en soffa för 4 pers
13 punkters mätning
Support grupp LCR
Resultatet förvånar mig, trodde aldrig att det skulle täcka upp basen så bra
Du har helt rätt Postad 09 November 2025 - 10:15
Ja ART är bra på att jämna ut över en större yta oxå!
När du boostar så mycket som 10dB, använder den mer från LCR då? eller blir det bara mycket mer från SUBs som innan? och ändrar den gainen/nivå på subs då? eller blir det bara EQ boost?
ART känns ju så mycket "tunnare" i basen, hur blir det nu med 10dB boost. Någon skillnad i upplevd torrhet? och blir det skillnad i efterklang mätt vid olika dB nivåer?
ojämnheterna upp till ca500Hz är ju rummet. Sen gör JBLs fina WG jobbet, horizontellt klarar det en 4 sists soffa riktigt bra på det avståndet Postad 09 November 2025 - 10:26
Ge mig någon dag så ska jag kolla upp det Redigerat av johan b-lund, 09 November 2025 - 10:28. Postad 09 November 2025 - 11:13
Med Dirac.
Ju störta yta man mäter på desto större skillnader kommer de bli i spl mellan frekvenser och platser Med tanke på att Dirac och all annan EQ endast kan korrigera signalen som kommer från källan. Så ändrar EQn exakt samma sak över hela ytan. Dirac använder ett snitt över hela ytan för att korrigera sin EQ, men mer viktat mot MLP. Ju större yta desto större variationer i frekvens och mindre korrigeringar görs av Dirac. Postad 09 November 2025 - 12:47
Så har det alltid varit ren generellt Postad 09 November 2025 - 14:03 Kollade precis skillnaden mellan 6dB vs 10dB boost i basen Postad 09 November 2025 - 14:07 Skillnad mellan 6dB och 10dB
Vänster med support av C/R
Support från Höger - vänster kanal
Support från center - Vänster kanal Redigerat av johan b-lund, 09 November 2025 - 14:17. Postad 09 November 2025 - 14:43 Decay 6dB
Decay 10dB
Med 10dB svepte jag så basen träffade 105dB för att kolla dist Postad 09 November 2025 - 15:12
Tack för alla mätningar.
Klart intressant. Verkar öka ca 1,5-2dB per sub för att höja 4dB. Ändå rätt mycket support från C&R men då över din gräns som du satt Disten ser fin ut. Inte mycket som är över 1% Gissar att disten är mätt vi MLP. Ska man få den mer rättvis är närfältsmätning att föredra. Men för att få en indikation duger det ju gott vid MLP Postad 09 November 2025 - 17:36 Ska läsa ikapp senare, mkt intressanta saker sker här
Jag har inte Dirac idag, men vem vet vad som sker i framtiden! Var mest att det lät så underligt att man inte ska kunna får korrigering uppåt, ex mellan 5-15 kHz, där iaf jag behöver en del korrigering för att bli nöjd med soundet. Om jag tolkar er rätt så ska det självklart gå och att det nu finns work around om det inte fungerar, men det ska gå i förlängningen.
Ngn gång kanske jag byter LCR och går aktivt. Då kommer ext dsp vara en del. Men det är mkt långt bort just nu, antagligen längre bort än en ny processor som också är en bit bort då jag bytte i år och är nöjd med nuvarande setup. Postad 09 November 2025 - 19:59
Du får hojta om du behöver förtydligande/hjälp Postad 10 November 2025 - 08:03 Tack Johan b-lund! I nuläget och ett bra tag framåt så är det intresse som driver mina frågor och självklart smida mot ngt steg i framtiden. Art verkar mkt intressant, även för mig som har ett bra rum akustiskt. Men om man "bara" får fantastiskt korrekt bas så faller det för mig, övre registret är mkt viktigt också. Men det hela lät så konstigt om man inte skulle kunna få ex de där ca +- 10 db för korrigering över hela registret (ett exempel, att korrigera så mkt är inte aktuellt). Så bra att det inte är fallet.
Ja, absolut. De faller kraftigt högre upp, men med en del trix med arc så går de att likna dina kurvor. Jag sitter hur som nöjd nu och lite trött på att fixa, så vi sparar mer analys till längre fram. De har typiskt beteende för en kompressionsdiskant som faller av. Postad 16 November 2025 - 22:22
Har nu provat Dirac ART i en ny Denon A10h som driver min 5.1.4 via externa slutsteg precis som min tidigare Yamaha CX 5100. Kalibreringen tog ju sin tid men blev till slut ok. Men nu till mitt problem. Mitt rum är litet bara 4.1 x 3.6 meter. Det ger en mycket stark rumsnod vid 43hz. Jag fixade det med subwoofern genom att placera den precis på 2.05 meter utmed ena sidoväggen och LCR delade jag på 60 hz så de inte exiterade noden. Men med ART kör Dirac på med full frekvensgång till LCR och det brummar något förskräckligt. Speciellt tydligt med mansröster. Finns det något att göra?
Postad 17 November 2025 - 15:00
Hur har du satt support på dom olika kanalerna ?
Har du en Umik o kan du mäta i REW ?
Med ART hade jag satt subben på framväggen Redigerat av johan b-lund, 17 November 2025 - 15:01. Postad 20 November 2025 - 20:45
Jag har Monitor Audio gold 300 som LR och 350 som C. De spelar tyvärr lite för djupt då rummet har en nod vid 43hz.
Dirac support bekräftar att placeringen av subben vid 2.05 meter är korrekt och de gav tips på hur jag fixar så att inte LCR heller exiterar 43 Hz. Jag minskade target kurvan för LCR vid just 43hz och då var problemet borta. Att placera subben på kortväggen är inte aktuellt, med eller utan Dirac. Jag använde REW för att hitta rätt placering av subben, för några år sedan nu. Vet inte vad det tillför nu, det finns inget att skruva på i ART ändå. Postad 21 November 2025 - 06:11 Gott Postad 21 November 2025 - 08:57 För alla er som använder Dirac ART finns här en länk till en bra genomgång av Dirac ART.
The team was joined by Dirac's Audio Systems Engineer, Joss Walker, for a deep dive on their ART room correction software. Watch as Phil uses real measurements of the room to go through ART in real time.
Dirac Live ART Deep Dive - Talk With a Dirac Engineer https://www.youtube....o3Mj60TK2-Tkxek Postad 24 November 2025 - 14:22 Man kan nu köpa DIRAC's licenser till -20% om man använder koden BF2025 Redigerat av Globe, 24 November 2025 - 14:24. Postad 24 November 2025 - 21:53 Ja, jag fick också ett e-brev från Dirac om detta i dag. Ska nog köpa mig en ART, vare sig jag behöver eller inte. Kan vara roligt att testa lite, och jag kanske får för mig att lägga till nån bas som nyttjar systemet bättre. Postad 25 November 2025 - 11:57 Skulle recommender att ta kontakt med Marcus på "THE ROCK" om ni tänker uppgradera med ART Postad 25 November 2025 - 21:20 Marcus hjälpte mig på distans (via TeamViewer) med tidigare Dirac, så det kan nog hända att han får ett samtal igen! Postad 27 November 2025 - 11:57 Har nu köpt DIRAC ART licensen av The ROCK känns bra att man kan stödja dom som butik med detta och som vanligt supper support av dom. Postad 28 November 2025 - 22:12 Tack för tipset Globe! Nu har jag också köpt en licens från The Rock och när det passar så ska Marcus hjälp mig med inställningarna på distans. Postad 11 January 2026 - 11:13 https://www.youtube....h?v=X7xAi_I-85Q Postad 15 January 2026 - 20:31 Kolla här, klart intressant Redigerat av johan b-lund, 15 January 2026 - 20:45. Postad 16 January 2026 - 12:29
Redigerat av Dragnet, 16 January 2026 - 12:29. Postad 16 January 2026 - 13:59 Går ju att lösa enkelt med en HDFury vrroom och bara köra audio out till minidsp:n om man vill, men visst då är det +5k sek cirka. Redigerat av Drelle, 16 January 2026 - 13:59. Postad 16 January 2026 - 15:28
För körde jag med en aktiv hdmi splitter helt utan problem. Postad 16 January 2026 - 19:15 Först och främst riktigt kul att det kommer ut nya modeller! Postad 17 January 2026 - 07:34 Vet inte hur mycket ni har läst - ser ut att bli en Riktig höjdare. Postad 17 January 2026 - 09:36 Spännande maskin helt klart. Med 24 kanaler hade den blivit en gamechanger. 16 kanaler tar slut fort om man ska ha aktiv delning i en hemmabio.
Säg att de släpper en storebror med 24 kanaler och Dante utgångar för 6000$ Ojoj Postad 17 January 2026 - 09:37
Det hade varit nåt Postad 17 January 2026 - 12:09 Jag har kört med HDfury i signalkedjan tidigare men jag tycker att det blir för mycket tid för handskakning med en projektor.
Sabre ESS ES9017 DAC - kunde vara bättre men är väl rätt för det segment dit de siktar.
Men en generell processor är ett stort plus och säkert en anledning till att de kan erbjuda ART. (Står inget hos Dirac om den ännu.) Postad 17 January 2026 - 15:11
Svar från MiniDsp
The first major challenge was chipset availability. Accessing true HDMI 2.1 switching chipsets is far from straightforward—the supply chain hurdles are real. If we had waited for them, Tide16 wouldn’t exist today. Choosing a mature HDMI 2.0b platform (which still supports select HDMI 2.1 features) allowed us to build something stable and ship it. Rome wasn’t built in a day. The second challenge was certification and licensing. HDMI 2.1 is significantly more complex to validate, test, and certify. Rather than delay the entire product, we prioritized delivering a reliable, feature‑rich solution at a price point where nothing comparable exists. Även taggad med Dirac
4 användare läser detta ämne0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |