Hårddiskarna alstrar ju fortfarande lika mycket värme även om man sätter dit en kylare. Värmen förs visserligen bort från hårddisken, men finns fortfarande kvar i lådan. Det som kan göra att ljudnivån minskar med kylaren som funkman länkar till är i sådana fall att hårddisken monteras med gummibussningar.Det enda sättet som hårddiskarnas värmealstring kan påverka ljudnivån är väl att de höjer temperaturen i lådan så att övriga fläktar måste jobba hårdare (om de är temperaturstyrda).
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 15 juli 2004 - 10:44
Postad 15 juli 2004 - 10:49
Postad 15 juli 2004 - 12:05
Det är precis det jag vill åt. att sätta diskarna i något som liknar zalmans kylning för hårddiskar. Alternativt någon variant där man hänger upp dem, för att göra det så vore det bra med 5.25" platser istället för 3.5".Hårddiskarna alstrar ju fortfarande lika mycket värme även om man sätter dit en kylare. Värmen förs visserligen bort från hårddisken, men finns fortfarande kvar i lådan. Det som kan göra att ljudnivån minskar med kylaren som funkman länkar till är i sådana fall att hårddisken monteras med gummibussningar.Det enda sättet som hårddiskarnas värmealstring kan påverka ljudnivån är väl att de höjer temperaturen i lådan så att övriga fläktar måste jobba hårdare (om de är temperaturstyrda).
Det kanske blir till att modifiera istället

Postad 18 juli 2004 - 09:20
Bygd för att se ut som en riktig High End component.
Någon som har köpt eller testat detta chassi?
STRATA
http://www.standsuni...com/strata.html
Postad 18 juli 2004 - 13:12
Det ultimata HTPC Chassit!
Bygd för att se ut som en riktig High End component.
Onekligen ett väldigt snyggt schassi.
Någon som har köpt eller testat detta chassi?
Med tanke å att priset är TBA så kan det kanske vara lite knepigt att köpa lådan, än så länge ....
Postad 18 juli 2004 - 14:17
Postad 18 juli 2004 - 15:24
OK, du fick ner pdfen, min acrobat gillade inte den alls, blev bara en vit skärm, inget mera.Jo om man laddar ner PDF filen på sidan står det att priset är 255 Pund för det lilla kabinettet. vilket är 3 463,59 SEK inte så faligt om vet att kabinettet håller högsta kvalitet. Det finns massa att läsa om det på avforums hemsida.
Postad 18 juli 2004 - 18:06
Postad 18 juli 2004 - 18:25
Där ser man, man skall således stå på sigNEj jag fick det inte att funka heller men när jag sparade den gick det hur fint som helst.

Postad 28 juli 2004 - 11:07
Framförallt design och byggkvalité.Vad är det som gör dessa chassin så otroligt dyra?
Redigerat av PsyCor, 28 juli 2004 - 11:07.
Postad 28 juli 2004 - 12:13
Vad är det som skiljer sig så myckat att de kan ta 4 000:- föt tex HV5?
Är den så mycket tystare?
Någon som har en HV5 eller HV7 som kan berätta om ljudnivån på dessa?
Har PSU någon fläkt eller är den fläktlös, undrar då det står att den är ljudlös?
Det hade varit bra att köpa en HV och sedan bygga den med papst 12db fläktar och hänga en 5400 HD i gummi upphängningar och kanske isolera med mattor på insidan om det nu är möjligt, ett passivt kylt grafikkort är ju inte fel hmm låter ju bra

Någon som har synpunkter eller råd på detta?
Postad 28 juli 2004 - 16:18
Ang. att priset skulle vara högt för byggkvalitet så är jag tveksam. Mitt exemplar hade t.ex. inte något hål baktill för HDTV-modulen vilket jag inte kan förstå hur man kan missa? Jag har dock inte orkat bry mig om det men jag tyckte det var lite dåligt. Vidare så är loggan på fronten som fäster på sin DVD inte alls fräst som man ser på bilderna utan det var svart tryck. En sån detalj tycker jag gjorde den lite lyxigare men snopen blev man.

Redigerat av -Emil-, 28 juli 2004 - 16:22.
Postad 29 juli 2004 - 09:01
1. Chassit är betydligt lyxigare än en vanlig datorlåda. De har ofta en relativt tjock front i någon form av aluminium som säkerligen är betydligt dyrare att producera än en formgjuten plastbit som oftast sitter i en datorlåda. Dessutom har de antingen någon form av luckkonstruktion där luckan (eller luckorna) kan fällas fram eller ett utfräst uttag för dvd-spelarens släde med tillhörande kåpa för släden. Dessutom har många ett utfräst hål för display och en plastkåpa som skydd för kåpan. Även knappar och sådant brukar hålla högre klass än på en vanlig standardlåda. Allt detta förhöjer säkerligen tillverkningskostnaden en hel del.
2. Chassina säljs i mindre volymer vilket gör att hela design och tillverkningskostnaden skall bäras av färre exemplar vilket i sin tur gör att priset på varje chassi måste vara högre för att inte riskera att det blir en förlustaffär.
3. Marknaden tillåter högre priser. Eftersom detta fenomen är relativt nytt på marknaden så finns det en högre betalningsvilja hos konsumenterna för en snygg datorlåda som inte skämmer ut sig bland stereo- och/eller hemmabiokomponenterna. Man är väl inte dummare än att man försöker tjäna så mycket pengar som möjligt. Det trista är att man faktiskt kanske skulle tjäna ännu mer pengar om man hade ett lägre pris och därmed sålde betydligt mer.
Med detta som bakgrund är det intressant att se hur tex CoolerMaster lyckas tillverka relativt snygga och bra HTPC-chassin till klart lägre priser än övriga tillverkare.
Postad 30 juli 2004 - 13:32
Bilden på Gteks hemsida är rätt usel och gör produkten inte någon rättvisa. Det här är en mycket snygg låda och för 2895:- är den faktiskt ett fynd då den ju kommer tillsammans med iMon displayen och den svarta fjärren. Fjärren är också av samma häftiga slag som lådan och verkar väl ihopskruvad.
Kan inte annat än rekommendera den här lådan!
HÄR SKALL BYGGAS!

Postad 30 juli 2004 - 23:20
Dignlådorna kostade också över 4000 spänn när de kom, nu har de blivit populära och därför droppat i pris ordentligt. Blir de nya lådorna lika populära, kommer även dessa att sjunka i pris.Ok design kan jag förstå att det kostar lite men byggkvaliten?
Vad är det som skiljer sig så myckat att de kan ta 4 000:- föt tex HV5? Är den så mycket tystare?
emil: min HV5a har fräst DVD-logga på locket till släden, hål för HDTV modulen har jag också fått, skumt .... när köpte du din ? har haft min i ganska exakt ett år nu.
Att original PSUn på 200W inte var tyst kan jag däremot hålla med om, har för mig att fläkten som satt i var specad för 25.5 dBA (en bit ner på denna tråd https://www.minhembi...showtopic=55110 ). Nu har jag bytt PSU, men funderar på att göra om det gamla så att man får i en 9 eller 12 cms fläkt genom att göra PSUt djupare (finns ju massor utav plats).
Redigerat av frollic, 30 juli 2004 - 23:21.
Postad 31 juli 2004 - 00:02
Postad 31 juli 2004 - 08:32
Lycka till att försöka kränga PC-grejjer idag, som inte är designade att klara någon eller några utav *TX standarderna .....Chassit är snyggt o passar utmärkt brevid min dvd o reciver, klarar dessutom ATX utan problem.
Postad 31 juli 2004 - 09:41
QUOTE (Goldstar @ Jul 31 2004, 02:02 )
Chassit är snyggt o passar utmärkt brevid min dvd o reciver, klarar dessutom ATX utan problem.
Lycka till att försöka kränga PC-grejjer idag, som inte är designade att klara någon eller några utav *TX standarderna .....
Finns rätt många snygga chassin som bara klarar mATX med plats för 3-4 kort, kan ha upp till 7 kort i mitt, har 4 kort o 3 brackets i min utan problem.
Postad 01 augusti 2004 - 18:55
Postad 29 augusti 2004 - 14:49
Vill ha ett utan nätagg.
Benedictus shop säljer den för € 199,00, men det är utan IR mottagare. Vill helst ha en med IR. Går det att köpa IR-motagaren separat och montera in bredvid VFD-displayen?
En snabb bable-fish ger:
"DIGN 3E HTPC Case gold high-quality PC housing for the employment as HTPC. The Dign 3E-Gehaeuse already contains a VFD display, but no IR receiver. Enough place for a large ATX power pack (500Watt). 1x5,25"-Slot from the front accessible. Available in black and silver; available in all colors! Also in gold for EUR 199, - available!"
http://www.benedictu...nPos=[ID]=328&VID=uHhBsFVjEfyhQZ7t
Hemkino.at tar € 222 för dign 3E men här förstår jag inte om VFD-displayen ingår eller inte?
Direktlänk
"Optionales VFD-Display inkl. IR-Empfänger für Fernbedienung" står det på sidan. Och det blir enligt bable-fish "optional VFD display inclusive IR receiver for remote maintenance"
Vadå valfri? Givetvis vill jag ha med en, men ingår det i priset? Om inte vad kostar det att köpa till en? Kan de vara mer otydliga?..
Edit: Kan givetvis tänka mig att köpa från utlandet.
MvH Cally
Redigerat av Unregistered468c32b1, 31 augusti 2004 - 18:23.
Postad 31 augusti 2004 - 19:25
Optional, dvs tillval .... vilket i så fall skulle innebära att du inte får med den."Optionales VFD-Display inkl. IR-Empfänger für Fernbedienung" står det på sidan. Och det blir enligt bable-fish "optional VFD display inclusive IR receiver for remote maintenance"
Vadå valfri? Givetvis vill jag ha med en, men ingår det i priset? Om inte vad kostar det att köpa till en? Kan de vara mer otydliga?..
Här verkar du dock få det: http://www.techcase....products_id=501 däremot så har jag inte kollat om de säljer till Sverige.
Annars är det väl enklast att maila och fråga.
Redigerat av frollic, 31 augusti 2004 - 19:26.
Postad 04 september 2004 - 13:41
Postad 04 september 2004 - 17:14
ACCENT HT400SHar just fått min Accent HT-200G i det nya utförandet och fan anamma vilken fin finish den lådan har. Dign med flera kan slänga sig i väggen, Accent regerar!
Bilden på Gteks hemsida är rätt usel och gör produkten inte någon rättvisa. Det här är en mycket snygg låda och för 2895:- är den faktiskt ett fynd då den ju kommer tillsammans med iMon displayen och den svarta fjärren. Fjärren är också av samma häftiga slag som lådan och verkar väl ihopskruvad.
Kan inte annat än rekommendera den här lådan!
HÄR SKALL BYGGAS!
ska det vara accent, ska det vara denna modell, enligt mitt tycke. Dign 5 är väl strået vassare i utseende, men den tar inte full atx, som dign 3e (som blev vad jag valde då inte accent 400 var tillgänglig)
nån som vill byta en accent400 mot en dign 3e? (;-) trodde inte det..:-) )
Postad 04 september 2004 - 17:50
Smaken är som... osv. Själv går jag och klappar på min finfina låda mest varje dag!ACCENT HT400S
ska det vara accent, ska det vara denna modell, enligt mitt tycke. Dign 5 är väl strået vassare i utseende, men den tar inte full atx, som dign 3e (som blev vad jag valde då inte accent 400 var tillgänglig)
nån som vill byta en accent400 mot en dign 3e? (;-) trodde inte det..:-) )

Skälet till at jag valde 200 modellen är att jag förbereder HTPC:n för HDTV och siktar så småningom på att klämma in en Blue Ray spelare i den och då är det inte helt fel med att kunna köra med två optiska enheter samtidigt.
Dessutom kan det bli problem med att använda sig av större optiska spelare med 400 modellen då grafikkortet är i vägen och begränsar djupet.
Postad 04 september 2004 - 18:22

visste inte att 400 hade problem med djupet - men optiska spelare brukar väl vara i samma storlek, dvd/cd spelare/brännare? Eller skiljer dessa på djupet? (har aldrig tänkt på det)
Skälet till at jag valde 200 modellen är att jag förbereder HTPC:n för HDTV och siktar så småningom på att klämma in en Blue Ray spelare i den och då är det inte helt fel med att kunna köra med två optiska enheter samtidigt.
Dessutom kan det bli problem med att använda sig av större optiska spelare med 400 modellen då grafikkortet är i vägen och begränsar djupet.
Postad 04 september 2004 - 19:00
Känner mig inte direkt stött...Smaken är som... osv. Själv går jag och klappar på min finfina låda mest varje dag!
![]()
Huvudsaken att DU är nöjd! Menade inte att stöta mig med dig, sorry. Det där med två optiska enheter är ju en bra poäng - jag valde just min för atx...
visste inte att 400 hade problem med djupet - men optiska spelare brukar väl vara i samma storlek, dvd/cd spelare/brännare? Eller skiljer dessa på djupet? (har aldrig tänkt på det)

Det står lite om problemen med olika optiska enheter på Arisetecs hemsida.
http://www.arisetec.com
Det är visst bara dessa som passar enligt sidan:
LG: GSA-4081B DVD/RW, most of products
NEC: 2500A DVD/RW, 2510A DVD/RW
SAMSUNG: most of products
TEAC: CD-552E
Postad 05 september 2004 - 14:07
Dign 5 tar inte ett ATX PSU, utan endast mATX, moderbordsmässigt är det en fullstor ATX-låda. Fast idag finns det ju 300+ W mATX PSUs, så det borde inte merföra något större problem. Vill man vara ytterligare lite extremare finns det externa PC PSUs, som ligger på golvet, istället för att sitta i maskinen.Dign 5 är väl strået vassare i utseende, men den tar inte full atx, som dign 3e
Redigerat av frollic, 05 september 2004 - 14:13.
Postad 05 september 2004 - 14:31
En fråga om ACCENT HT200S:
Är usb-portarna på fronten 2.0?
Svar JA

det beror väl på vad du har för moderkort...
Svar nej, dom sitter där ändå

Men sitter man med nåt moderkort från stenåldern kanske man inte har några interna usbkontakter, men då måste det nog vara riktigt gammalt, typ äldre än 5 år.
Postad 13 september 2004 - 13:43
Postad 13 september 2004 - 14:46
Det har kanske nan har svarat pa redan men jag undrar vilka av VFD/LCD-displayarna som finns i tex Accent och Silverstone-chassina som fungerar till linux? Hittar ingenstans dar det star vilka chip som kontrollerkorten har.
På Accents hemsida står det att det är en "16T202DA1E 16 x 2 alphanumeric VFD" som sitter i alla deras lådor, och med tanke på att instuktionerna på siten säger att du skall sätta upp den som en HD44780 i tex LCD Smartie, får man väl anta att den är HD 44780 kompatibel.... ?
hittar däremot inga Silverstone-lådor med VFD ? kanske tittade på felställe ...
Redigerat av frollic, 13 september 2004 - 14:52.
Postad 13 september 2004 - 14:56
Finns det inga chassin som har 4 raders display?
Redigerat av thunder, 13 september 2004 - 14:57.
Postad 13 september 2004 - 18:15
Postad 13 september 2004 - 19:16
Nej det är inte så kul direkt, speciellt som att man måste dra kabeln inifrån lådan och ansluta den på utsidan...Varför har dom flesta displayer fortfarande parallellanslutning, snart finns det väl inte kvar på moderkorten...

Postad 13 september 2004 - 19:22
Åter igen, läser man installationsmanualen för Silverstone LC03V så skall VFDn sättas upp som HD44780.Den har har VFD tex.
Finns det inga chassin som har 4 raders display?
Det finns säkert, men det är nog lättare att sätta i en själv, från tex Fractronics.com än att hitta en låda med en fyra raders VFD.
Anledningen till paralellanslutningen är att displayernas styrkretsar har paralellinterface, du slipper alltså stödkretsar för att kunna programmera den, skulle du istället vilja ha USB, krävs det mer elektronik på PCBn. Fanns en väldigt bra bild på det hos Silverstone, http://www.sundialmi...sstlc03vfd6.jpg , där du kan se att sladdarna går direkt in på baksidan utav VFDn, där NECs styrkrets sitter.
"Gamla" Dign HV5 hade tex USB-anslutning, vilket iofs var trevligt, men gjorde den istället inkompatibel med allt utom Girder och Windows (och numera även lirc), dit man gjort en drivare.
Det j*iga med Windows NT och nyare, är att du inte heller kan använda ett instickskort med paralellport, dessa inte blir assignade rätt adresser utav OSet, och gör dom helt oanvändbara för att prata med tex en VFD.
Redigerat av frollic, 13 september 2004 - 19:39.
Postad 13 september 2004 - 23:12
http://www.qtec.info...r=13730&specs=1
Kostar 525 kr och då ingår tydligen också PSU.
Funderar nämligen på att köpa detta och stoppa in det under sidoborden bredvid soffan. Alltså hänga upp det "under" bordet, sådet hänger fritt i luften och man kan köra dammsugaren under det.
Alternativ 2 är att stoppa in denna under soffan och sen dra ut kablar till DVDspelaren och startknappen till burken och montera dessa 2 under sidobordet?
Vad tycker ni?
Mvh Fredrik
Postad 14 september 2004 - 08:29
Nu har de ett gäng nya chassin på G. LC06 finns redan å¨bla Mycom. När de andra kommer vet jag inte.
LC06, LC07, LC08 och LC09 heter de.
EDIT: Hittade lite om lådorna.

This case has one slim 5.25" bay, an internal 3.5" bay and around back is one PCI slot. On the front are two USB ports, a FireWire IEEE 1994 port, and audio ports. The dimensions of this all aluminum case are 320mm(W)x115mm(H)x260mm(D) and can accept a Mini ITX motherboard.

VIA-Nano ITX-120 x 120mm, Color: Silver / Black, Dimension 217 mm (W) x 145 mm (H) x 57 mm (D)

VIA-Nano ITX-120 x 120mm, Color: Silver / Black, Dimension 179mm ( D ) x 302mm ( W ) x 57mm ( H )

Material: Aluminium on front, Colo: Silver / Black, Dimension 346 mm (W) x 55 mm (H) x 310 mm (D), For motherboards VIA EPIA Mini ITX, slim optical drive x 1, intern 3.5” x 1, Cooling System Top & side venting holes, Expansion Slot 1, 1 x USB 2.0, 1 x IEEE 1394, 1 x Headphone and 1 x Mikrofon, PSU 80W, Weight 3 kg.
Redigerat av Unregisteredbf364490, 14 september 2004 - 09:16.
Postad 14 september 2004 - 08:40
Det är bara lådor för mini-itx resp. det nya micro-itx-formatet. Lådorna säljs redan av bl.a. Mycom.Silverstone har ju ett gäng bra chassin i sin Lascala-serie som ni säkert känner till (LC01-LC05).
Nu har de ett gäng nya chassin på G. Jättesvårt att hitta någon mer info om dem som tex när de kommer osv.
LC06, LC07, LC08 och LC09 heter de.
Edit: My mistake. Det var bara 6:an som fanns hos Mycom just nu. Sorry.
Redigerat av Unregisteredb1bc3531, 14 september 2004 - 08:41.
Postad 14 september 2004 - 09:31
Jag har det chassit. Själva chassiet är helt ok men jag var tvungen att byta ut nätaggretaget som följde med eftersom det skapade störningar i bilden på tv-out. Antagligen påverkar det fler saker oxå. Tyvärr passar inte ett ATX nätaggregat i lådan heller.Vad tror ni om detta chassi?
http://www.qtec.info...r=13730&specs=1
Kostar 525 kr och då ingår tydligen också PSU.
Funderar nämligen på att köpa detta och stoppa in det under sidoborden bredvid soffan. Alltså hänga upp det "under" bordet, sådet hänger fritt i luften och man kan köra dammsugaren under det.
Alternativ 2 är att stoppa in denna under soffan och sen dra ut kablar till DVDspelaren och startknappen till burken och montera dessa 2 under sidobordet?
Vad tycker ni?
Mvh Fredrik
Kanske bara var mitt exemplar som var så? Köpte det på www.kjell.com.
//PG
Postad 14 september 2004 - 09:44
Är det ett mATX PSU, så är det ju inte så illa med tanke på att det är specat till 350W. Kan tänka mig att det finns en hel del folk här som kan tänkas köpa det i så fall, oavsett om det stör TV-bilden, eller ej ....Antagligen påverkar det fler saker oxå. Tyvärr passar inte ett ATX nätaggregat i lådan heller.
Postad 22 september 2004 - 21:07

Postad 27 september 2004 - 16:31

Om det skulle vara fallet att luckan inte är i matchande titan så känns det ju riktigt b. Ett chassi som annars har så snygg och "genomtänkt" design....

Postad 27 september 2004 - 18:10
Redan den gamla modellen har fått bra betyg i tester.
Här kommer lite bilder:
De ser lite ihoptryckta ut. Så ska det naturligtvis ej vara...

Postad 29 september 2004 - 06:07
Nu måste du ha varit och tittat för djupt i flaskan tror jagDen här skulle inte vara så tokig heller!
http://www.a-top.com...kmount/al4u.htm

Ett gammalt 80-tals serverchassi är väl ändå inte snyggt som htpc

Postad 29 september 2004 - 06:10
Nej men jag tänkte att den ser lite ut som vissa monosteg och andra feta slutsteg...
Sen så har den en sak som inga andra lådor har, plats för en 120 mm fläkt i fronten!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar