Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Komponenter i HTPC

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 February 2004 - 16:55

Unregistered30772
  • Unregistered30772
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Hej, håller på och skall bygga en HTPC.

Dessa komponenter har jag tänkt mig använda:

Chassi : Dign HV5

CPU: Intel P4 2.8 (800fsb)
RAM: Samsung 512 MB (3200)
Grafik: ATI 9600 PRO 128MB
HD: Seagate Barracuda 7200.7 160 Gig
Ljud: M-audio revolation 7.1
Något typ av DVB kort för parabol
Passiv kylning för grafikkortet

Tycker ni att jag behöver ändra någon komponent?
Vilken cpu fläkt är bäst (tystast till ändå okey pris)?

Är det något annat jag bör tänka på?

Postad 17 February 2004 - 17:02

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Kolla efter fläktar på whynoi.se de har tysta papstfläktar. Tycke annars att konfigurationen ser bra ut.

Postad 17 February 2004 - 18:51

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0
Hade kört på Matroxkort. Men det är jag det.

Postad 17 February 2004 - 20:09

Unregistered3d0ead5b
  • Unregistered3d0ead5b
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Till P4 finns det många bra kylningar, så den biten är bra.

Ljudkort ska du se till att den har SPDIF eller ännu bättre, optisk utgång.

Barracudadiskarna funkar mycket bra och är ganska tysta, men när det gäller lådan och övrig kylning så skall du kolla på whynoi.se precis som greveriff säger.

Jag har nyligen gått över från Nvidiakretsar till ATi-kort och måste säga att ATi´s TV-ut signal är mycket sämre, satsa på Nvidia eller matrox. Välj gärna ett grafikkort som inte har aktiv kylning (fläktlös). 9600 Pro låter som fan när den drar igång! Visst blir det bra med passiv kylning, men såvida du inte ska spela dator-spel så satsa på ett billigare kort och lägg mer pengar på låda och nätagg.
Dämpningsplattor och ett tyst men regält luftflöde ger en tyst dator. Har aldrig provat hårddiskupphängning, men det sägs vara viktigt.

Lycka till /D

Postad 17 February 2004 - 23:06

Unregistered30772
  • Unregistered30772
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Jag har tänkt använda DVI till projektor, så jag borde slipper problem med dålig kvalité på tv-out.

Det lutar åt att jag kommer använda en Super Silent 4 PRO TC, Socket 478 som CPU fläkt. Kommer nog även skaffa Zalman ZM80C-HP aluminium-VGA-kylare passive kylning för grafikkortet så att jag får en tyst lösning även för detta.
Hårdiskupphägning kan jag tyvärr inte använda mig av eftersom chassit bara har en 5.25" plats.

Postad 18 February 2004 - 09:36

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Tycker ni att jag behöver ändra någon komponent?
Vilken cpu fläkt är bäst (tystast till ändå okey pris)?
Är det något annat jag bör tänka på?

Arctic Coolers P4 kylare går loss på ca 100 spänn, helt klart prisvärd.

Passa på att köpa en extra 60x60mm fläkt till lådan, följer bara med en, och du vill kanske få ner dom i varv för att minska ljudet. Dock är det faktiskt PSUns fläkt som låter mest (iaf om du köper den som följer med lådan som standard) och den är ju knepigare att få tyst.

Redigerat av frollic, 18 February 2004 - 09:37.

Postad 18 February 2004 - 09:54

Raistlin
  • Raistlin
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hej!
Det är i det närmaste exakt samma konfiguration som jag har till min HTPC. Samma processor, grafikkort, hårddisk (fast 120gb...). Kör passiv kylning till grafiken själv och ett 9600pro avger inte mycket värme. Till processorn testade jag Arctic och trots det låga priset fungerar det utmärkt. Fläkten snurrar ofta knappt alls och vid hög belastning kan jag ändå inte höra den. Har ej Dign eftersom jag inte är nöjd med de HTPC-chassien som finns, det är för dåligt med kylning och ljuddämpning enligt mitt tycke. Men som någon nämnde blir ljudet från PSU'n hörbart vid så här tysta system. Själv köpte jag ett Seasonic som jag ska hämta idag. 300W och 120mm fläkt som är styrd av belastingen, skall vara extremt tyst. Har byggt en egen låda som jag precis ska ta blider på och lägga upp i forumet. Den har 120mm bak och 92mm fram. Har satt hårddisk framför inflödet fram och disken blir inte ens ljummen. I en Dign-låda är det framför allt hårddisk som får lida, den kommer bli snorhet. Lycka till!

Postad 18 February 2004 - 10:09

Unregistered70452c8d
  • Unregistered70452c8d
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jag skulle aldrig köpa ett nvidia baserat grafikkort till en Htpc. Har haft både Nvidia och ATI baserade grafikkort, och ATI har överlägset bättre bild när det kommer till TV-out. Om man läser vad andra rekommenderar i HTPC forum så är det också i princip bara ATI som rekommenderas.

Matrox skall ha bra TV-out har jag läst, men ej sett själv. Så min rekomendatio blir ett ATI kort om du inte har möjlighet att testa och jämnföra med ett Matrox.

Postad 18 February 2004 - 10:28

Raistlin
  • Raistlin
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Jag skulle aldrig köpa ett nvidia baserat grafikkort till en Htpc. Har haft både Nvidia och ATI baserade grafikkort, och ATI har överlägset bättre bild när det kommer till TV-out. Om man läser vad andra rekommenderar i HTPC forum så är det  också i princip bara ATI som rekommenderas.

Matrox skall ha bra TV-out har jag läst, men ej sett själv. Så min rekomendatio blir ett ATI kort om du inte har möjlighet att testa och jämnföra med ett Matrox.

Surfarn skulle köra DVI och inte TV-ut. Jag kör själv DVI till projektor med detta grafikkort och jag är mycket nöjd med bilden. Det är troligtvis inga problem att köpa ett något billigare kort som Device nämnde men kortet är inte särkilt dyrt och har ändå prestanda för att köra de flesta spel dugligt om man vill göra det någon gång. Men är man riktigt spelfreak måste man gå upp en nivå...

Postad 18 February 2004 - 11:36

Unregistered70452c8d
  • Unregistered70452c8d
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Surfarn skulle köra DVI och inte TV-ut. Jag kör själv DVI till projektor med detta grafikkort och jag är mycket nöjd med bilden. Det är troligtvis inga problem att köpa ett något billigare kort som Device nämnde men kortet är inte särkilt dyrt och har ändå prestanda för att köra de flesta spel dugligt om man vill göra det någon gång. Men är man riktigt spelfreak måste man gå upp en nivå...

Såg inte att han skulle köra projktor via DVI. Men även här ger ATI bättre bild än Nvidia, så valet av grafikkort är helt rätt. Sen om han skall ha ett 9200, 9600 eller 9800, beror ju på om han bara skall titta på film eller om han skall spela också. Men som du säger 9600:an är ju ett billigt kort med hyffsad prestanda som räcker för de mesta.

Postad 18 February 2004 - 18:46

Unregistered30772
  • Unregistered30772
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Jag kommer först och främst att använda den för att titta på DVD, men vill även ha möjlighetten att kunna spela. Jag har ett 9600 Pro på min vanliga dator idag och jag tycker att det i dagens läge, med tanke på priskskillnaden bör vara bra nog för HTPCn. Sedan kan jag ju längre fram lägga lite mer pengar på ett bättre kort när spelen börjar kräva lite mer kräm.

Jag har tänkt beställa en Arctic Coolers P4 kylare från gtek, samtidigt som jag beställer lite ljuddämpningsmatrial. Har i eftermiddags lagt en beställning hos datorbutiken på övrig hårdvara.

Har även beställt en 60->80 adepter så att jag kan montera en långsam 80mm fläkt vid utsuget. Jag trode att det medföljande nätverksagget skulle vara tyst, men om det inte är det, så får jag väl fundera på något sätt jag kan dämpa volymen från agget.

Postad 19 February 2004 - 11:18

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Har även beställt en 60->80 adepter så att jag kan montera en långsam 80mm fläkt vid utsuget. Jag trode att det medföljande nätverksagget skulle vara tyst, men om det inte är det, så får jag väl fundera på något sätt jag kan dämpa volymen från agget.

Nu vet jag inte hur 60->80 övergången ser ut, men jag tror det kan bli knepigt att få plats med den, om den är för djup (35 mm + fläktens bredd ?). Du kan "fastna" i CPU-kylaren, lite beroende på hur sockeln är placerad på moderbordet du skall använda. Dessutom genererar även dessa övergångat ett visst vindljud.

PSUn kan man *kanske* dämpa med en tempstyrd fläkt, tror inte den som sitter i är det. Kostar under 100 spänn (har själv inte försökt ännu, men det lär bli av).

Redigerat av frollic, 19 February 2004 - 11:26.

Postad 21 February 2004 - 11:52

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

PSUn kan man *kanske* dämpa med en tempstyrd fläkt, tror inte den som sitter i är det. Kostar under 100 spänn (har själv inte försökt ännu, men det lär bli av).

Plockade isär PSUn idag, den 60x60mm fläkt som sitter i kommer från "Protechnic Electronic" och heter MGA6012MS-A15, specarna är
CFM 15.5
RPM 3900
dB-A 25.5
bredd 15mm, man ska nog inte räkna med att få in någon djupare fläkt, då den redan ligger väldigt nära närmsta PCBn.

finns här: http://sechangsemico...talouqe_Fan.pdf , sid 10, 2a uppifrån.

Postad 21 February 2004 - 15:09

Oddish
  • Oddish
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Kolla efter fläktar på whynoi.se de har tysta papstfläktar.

För all del. Handla på Whynoi om du tycker det är ok att vänta ett par månader på dina fläktar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.