Jag ska ha min hyllmonterad uppochned, är inne på att köra med Biltemas TV-konsol. Hur har ni gjort?
Jag tänker mata projektorn med Supras komponent/VGA-kabel så jag slipper en adapter. Det borde bli bra.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - Optoma H30 *
Startad av
Unregistered24038
, Nov 18 2003 09:07
229 svar till detta ämne
1 relaterade trådar
Postad 07 April 2004 - 20:50
Min H30 är beställd nu också (tillsammans med duk, kablar, högtalare, receiver och DVD), går bara och väntar... fast jag har ju en del kvar att göra innan jag kan köra igång, jag har ett helt rum som ska snickras upp (se mitt galleri hur det ser ut nu).
Jag ska ha min hyllmonterad uppochned, är inne på att köra med Biltemas TV-konsol. Hur har ni gjort? Jag tänker mata projektorn med Supras komponent/VGA-kabel så jag slipper en adapter. Det borde bli bra. Postad 07 April 2004 - 22:27
Något färgstarkt va? Postad 08 April 2004 - 07:44
det kan nog variera kraftigt, posta gärna dina inställningar.
Det kan skilja mycket på interlaced signal och deinterlaced. Jag har också beställt en DVE skiva som bör komma idag. Postad 08 April 2004 - 13:03
Zsh:
Det vore toppen med inställningar för både progressive och interlaced. Eller om någon annan har bra inställningar. Postad 12 April 2004 - 22:01
Halloj!!... Fick igång bilden med xbox till slut.. hehe.."felet" var enklare än man kunde tro..
Jag hade glömt att dra ut scarten ur Tv:n.. så xboxen kunde inte skicka någon signal genom svhs sladden.. Passade på att ta några screenshots när h30 och xboxen ändå var igång.. Mer bilder kommer med PS, dvd senare. Postad 12 April 2004 - 23:09
Jo, ta gärna mer bilder Rc6. Ju fler desto bättre
Gärna med stativ eller om du ställer kameran på något Postad 13 April 2004 - 07:52
Hahaha Postad 13 April 2004 - 14:41 en liten fråga om din hushbox..... .hjälper den verkligen? Alltså du har låda runt om, men utblåset / fläktar är där framme? funderat också bygga ngt men vet inte hur man gör med fläktarna Postad 14 April 2004 - 14:09
Klart att en hel slutande skulle va ändå mer effektiv. Men tjejen accepterade inte att ha utblås rör tvärs över taket.. Men som svar på frågan så Ja, den tar bort en hel del surr! De tjocka isoleringarna ligger som sagt i botten och bakåt.. därför, så länge man sitter bakom boxen (vilket jag gör) reduseras ljudnivån riktigt bra faktiskt även om fläcktens utblås sitter framåt ut i rummet. Är jag däremot framför projjen så dönar den självklart fortfarande en hel del. så de beror ju lite på vart man sitter i förhållande till projens placering.. Men hade jag bott ensam hade de nog blivit en mer komplicerad variant med hel sluten housebox, och utblåsrör där sugfläckten hamnar i ett annat rum för maximal tyyyystnad... Postad 14 April 2004 - 19:45 ahh ok ... sitter man bakom projjen så är det ngn vits. Själv har jag utblåset ovanför huvudet och då skulle det inte hjälpa med en sån....nåja kanske marginelt... Postad 14 April 2004 - 20:56
Nja... då är det marginelt! i all fall på mitt bygge! Postad 15 April 2004 - 08:56
Hmm, jag ska ha min på en hylla på bakre väggen. En tanke är ju att bygga en låda och sätta ett ventilationsrör i aluminium där fram som man böjer runt och leder ut luften bakåt (ev ut genom bakre väggen som är yttervägg).
Jag får se hur mycket min bullrar när jag har fått den och satt upp den. Postad 15 April 2004 - 10:41
ngn som har mer info om nya firmware till Optoma? Finns det ngt för oss i EU ? den nya ska bl a låsa upp resten av panellen och ljusspill ska försvinna.
Postad 15 April 2004 - 10:52 för o besvara min egen fråga så har jag fått lite info om att nya firmware kan komma till vårt land i slutet av april / början av Maj Postad 15 April 2004 - 11:23
Varför görs inte denna tråd till en"officiell" tråd om Optoma H30. Det finns officiella trådar med färre inlägg än denna hittills har fått.
Postad 15 April 2004 - 15:13
[
Hmm.. det kan fungera... jag är ju ingen expert på det här med att avleda varm luft.. om du får till en tät direktanslutning ifrån h30:s utblås och röret bakåt kanske det fungerar, Är inte risken annars att varm luften "irrar" runt i boxen och överhetter Projektorn innan den "hittar ut" i röret? men ska man ha rör är nog det säkraste att skaffa en liten fläckt som suger ut luften i utmynningen på avledningsröret, men då har man ju likt förbannat ett surrande i rummet,, så vida att man inte drar röret till ett angränsande rum. bara lite funderingar.. Postad 15 April 2004 - 15:14
Instämmer!! Postad 15 April 2004 - 22:56
Vad trevligt....2 veckor.. 55 timmar film tittande höll min lampa.
Mitt i Braveheart så blev det svart och lamp indikatorn började lysa...nu då jag försöker starta den så blir det bara nå fräsande ljud från då lampan ska starta. Hur är det med lamp garantier...55 timmar ska dom väl ändå hålla ? Redigerat av Unregisteredc11b0b65, 15 April 2004 - 23:16. Postad 16 April 2004 - 08:17
Usch vad trist när sånt händer!
Men det skulle förvåna mig om INTE garantin täckte det efter 55 timmar . Postad 16 April 2004 - 08:25 Kan fixa det idag! Edit: Fixat! Inte en dag för sent! He he. Redigerat av Unregistereda0ef723f, 16 April 2004 - 11:32. Postad 16 April 2004 - 08:52 det var ju tråkig inte hört ngn som meddelat att lampan dog...så tidigt. 90 dagar är väl garantin om jag minns rätt så ny lampa ska du ha utan kostnad. Postad 16 April 2004 - 16:16
Den är iaf ivägskickad till projektor system nu iaf....får hoppas dom är snabba
Postad 16 April 2004 - 21:27
Fan..
Hoppas de fixar den snabbt åt dig! Postad 16 April 2004 - 21:37
Verkar inte som att lampan har exploderat iaf...det blev bara svart mitt under Braveheart..inget poffande ljud eller nått...och nu då jag försöker starta den så låter det som att någon sitter och svetsar i projektorn.
Postad 19 April 2004 - 22:45
Tur i oturen då... kunde ju varit värre!! Postad 21 April 2004 - 18:18 Detta låter trevligt. Var har du fått denna information ifrån?för o besvara min egen fråga så har jag fått lite info om att nya firmware kan komma till vårt land i slutet av april / början av Maj B Postad 24 April 2004 - 20:06
Åkte till Hembioconsult idag och tittade på h30 och z2... var helt inställd på z2 men oj vad mycket bätte h30 var. Så det blev en sån
Jag lyckas inte se de analoga signalerna från comhem? De digitala funkar utmärkt, någon som vet vad som kan vara fel? Det blir bara svart. Postad 24 April 2004 - 20:13 grattis har även jag strul med min comhem box. Den skickar ut rgb-scart så jag får fixa en konverter från det till component... Postad 24 April 2004 - 20:45 jovisst men jag har ingen rgb->vga lr rgb->component konverter.......dvd ingen kabel Postad 26 April 2004 - 22:37
Min H30 är ivägskickad till Optoma...verkar vara nått major fel med den
Får se hur länge det tar...tar det för länge får dom fan skicka en ny. Postad 29 April 2004 - 15:41
Offset på optoman är 12 grader.
Jag är inte matematiskt lagd. Så jag behöver hjälp här. Om jag vill ha att duken ska vara säg 90 cm från golvet. Hur högt upp måste då optoman vara på väggen? Visa gärna formeln ni har använt så är jag hemskt tacksam! :-) Detta förutsätter att jag ställer optoman på en hylla. Men om jag hänger den i ett stativ? Då måste väl formeln förändras? Hur räknar jag då ut det? Jag har 2,7 meter högt till tak. Snälla hjälpa mig så är ni snälla. Tack Eric Redigerat av ericdvd, 29 April 2004 - 15:54. Postad 29 April 2004 - 17:59
Hej Eric,
Du måste ange hur stor bild du vill ha, eftersom offseten är en funktion av höjden (som är en funkton av avståndet så klart) (därmed kedjeregeln om du vill börja derivera funktionen Om de säger att den fixerade lins offseten är 12 grader(på 16:9??),antar jag de egentligen menar 112 grader, dvs bildens underkant kommer att vara 12 grader ovanför linsplanet vid montering på bord(den skjuter bilden uppåt) Om du säger säger exv 100"(16:9) får den en dukhöjd av 124.9 cm ta då 0,12*124,9= 15 cm dvs 15 cm från linsplan till botten av bilden. Tvärtom vid upphägning i taket. så för att veta exakt(teoretiskt) vart du skall placera den, får du vid takmontering ta 90cm (sen börjar duken)+dukens höjd+offseten jag räkande ut för dig ovan. 90+124.9+15=229.9 cm ovanför marken, där skall linsens mitt vara. hmmm.. Redigerat av Unregistered89018446, 29 April 2004 - 18:03. Postad 29 April 2004 - 18:15
Hej!
Stanna vänta! Du verkar kunna det här! Vad är exv 100? Duken jag ska ha har dessa mått. Bildprojektionsstorlek 143 cm x 190 cm Dimensioner (BxDxH) 153 cm 200 cm Tänkte skaffa mig en 4:3 duk då jag via datorn kan göra om bilden till det när jag känner för det. Hur använder jag formeln då? Det jag vill veta är hur långt ner från golvet måste projektorn vara om jag duken ska börja säg 1 meter från golvet. Och sedan hur långt upp kan projektorn vara om den är uppochnervänd och duken ska börja säg 1 meter från golvet. Redigerat av ericdvd, 29 April 2004 - 18:16. Postad 29 April 2004 - 18:33
100 var 100 tums duk(16:9)
well om din 12 graders siffra stämmer och du väljer den duken så blir det 0,12*143=17,16 cm fixerad offset. du vill ha duken 1 meter upp från golvet, samt dukens höjd är 143cm dvs du måste ha projjen= 100+143+17,16=260,16 cm ovanför marken, dvs om din takhöjd är 2,70 var den va? 270-260,16=9,84 cm ner från taket!(uppochnner !! vänd) rättvänd: om duken skall vara börja 1 meter från golvet skall din projje vara 100-17,16=82,84 cm upp från golvet. blir nog rätt hoppas jag Postad 29 April 2004 - 18:37
jag bockar och bugar!
ibland är man lite trög helt enkelt. Förstår vad du menar nu. Jag fick detta med 12 grader från hembiobutiken:
Tack Aero[CTH] Detta innebär att jag helt enkelt måste ha ett taktstativ. HHmm...någon ni kan rekommendera till Optoma 30? Postad 29 April 2004 - 18:46
Aha...nu ser jag!!
nej, det är inte den vinklingen du vill ha! detta är 12 graders vinkling på nano nivå, dvs det är 12 graders vinkling på microspeglarna på det bildchip som sitter i din projje. de vänder sig 12 grader från ljuset för att inte få ljus in i linsen, när det skall vara svart på duken. Så, då är vi tillbka från början någon H30 ägare måste säga vilken offsett deras projje har! den är inte 12 grader men även vilken siffra den än ger dig så gäller matten bakom hur högt/lågt du kan montera projjen. offseten är en funktion av hur linsen har slipats(optiskt) SMS Aero stativ är bra vid takmontering.Tror även det finns någon här på forumet som gör stativ(eller iaf gjorde) Redigerat av Unregistered89018446, 29 April 2004 - 18:48. Postad 29 April 2004 - 18:49
jaha!
ojdå. Det var ju tur att jag citerade där då. Är det någon som kan berätta vilket offset det är???? Postad 29 April 2004 - 19:04
från H30 FAQ
FAQ "Projector is level, table mounted with lens 10' from screen with 0 keystone. Zoomed in (largest image) - 9-1/2" from center of lens to bottom of image Zoomed out (smallest image) - 11-1/2" from center of lens to bottom of image This is the same for 16:9 or 4:3, since the 16:9 image is at the bottom. UPDATE: It has been reported that new units have a slightly different offset, that has not been confirmed. " om man kollar PJC mätare från 10' (ej zoom) får du en höjd på 4:3 av 108cm med en bekräftad offset av 9,5" 1"=2.54cm =24,13 cm offset makes, 22 graders fixerad offset. Kan mycket väl stämma...finns flera projjar som har det, infcous har tom över 30%. Så, men någon som kan bekräfta det ? alt. ta rikgtiga mätningar åt Eric, eftersom linser och Optik är lite olika från produkt till produkt. Postad 29 April 2004 - 19:12 Men får man inte med en scart/rgb - vga konverter?jovisst men jag har ingen rgb->vga lr rgb->component konverter.......dvd ingen kabel Postad 29 April 2004 - 20:41 jo men jag har ingen kabel (6 m). Har bara component i den längden, därför testades aldrig rgb.. :/Men får man inte med en scart/rgb - vga konverter? Postad 30 April 2004 - 06:14
Tjenare
Jag ska köpa projj snart och jag undrar om någon jämnfört Optoma H30 mot z2 och P 500 på en 100" stor duk? Jag ska ha en duk på 100" och jag undrar hur optoman klarar sig mot de andra med så stor bild pga upplösningen?? Mvh Gormo Redigerat av Unregistered4a05a49e, 30 April 2004 - 06:15. Postad 01 May 2004 - 10:39
Fick hem en H30 igår som verkar va den nyaste modellen. Inkluderat i paketet var nämligen ett skydd för ljusspill i metall som man hookar på projektorlinsen, torde då även vara den nyaste firmware eftersom man verkar kunna byta läge från samtliga bildkällor.. Har knappt haft tid att trixa något med projjen ännu men rapporterar mer senare, har nån frågor om ljusskyddet så kan jag vänligen svara hur det ser ut etc (går ju att bygga själv istället för att pröjsa 500:- för det).
Postad 01 May 2004 - 13:00
jag funderar att köpa antingen h30 eller infocus 4805. Den senaste tiden har det lutat mer åt H30.
Jag vill se på dvd men självklart också sporthändelser. Jag har analog kabeltv och tänkte använda en tv-tuner i datorn för att föra vidare signalen. Jag läste detta citat och fick en fundering
Om jag vill ha den bästa bilden när jag ser på tv låter det som om jag ska ta 4805. Stämmer detta? Postad 01 May 2004 - 16:00 läs även i den officiella 4805 tråden om longthrow lens i 4805. Sätter vissa begränsningar hur stor bild du kan ha på korta avstånd. Men du kanske inte påverkas av detta... Postad 01 May 2004 - 23:18
hej
det jag tänkte på var detta
gör den någon skillnad vid överföring av analog signal från kabeltvn? Postad 02 May 2004 - 17:18
Vill gärna veta hur det ser ut, verkar ju vara en användbar grej. Jag fick min Themescene H30 för en vecka sedan och fick inte med någon mask. Men det borde ju fungera med en bit kartong framför linsen där linsskyddet sitter. Postad 03 May 2004 - 13:41
It has been reported that new shipments of the H30 now include two new accessories! A lens mask and a lighted remote. The lens mask fits into the front lens of the H30 and helps to block extra light that is not part of the actual image. This improves contrast ratio and helps with light spill above the image. The benefit of a lighted remote speaks for itself. These are both accessories that were supposed to cost extra that are now included for free.
What about previous owners? It seem to be bad news so far, Optoma has given no indication that it plans to offer the lens mask and lighted remote free for past purchases. No firm announcement has been made however. http://www.avsforum....0021&fullpage=1 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |