* Officiell tråd - Denon DVD-2900 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 22 februari 2004 - 20:48
Postad 22 februari 2004 - 21:22
grigri: He he. Har du läst min Notis?

användarnamn: Ja du, vad som spökar?? Håller fortfarande fast vid skivan, ingen annat. Har inte hört det på mer än EN DVD-Audioskiva, som sagt, så det kanske är att den är uppbyggd på ett annat sätt än CD- och DVD-skivor....? Långsökt.....

Postad 23 februari 2004 - 09:14
Jag följer med stort intresse denna tråd, då jag är lycklig ägare till en 2900 sedan i höstas. De flesta ämnen hänger jag bra med i, även om jag inser att jag i denna församling inte är speciellt tekniskt intresserad eller bevandrad. Tilläggas bör dock att de flesta av mina vänner anser mig vara en ljudnörd av högsta rang..
;-))
Jag har en original 2900 som jag låtit göra regionfri. Maskinen i detta utförande är jag mer än nöjd med.
Nu till min fråga: Jag läser i en del inlägg om något ni kallar för firmware. Vad är detta? Vilka förbättringar kan man få med hjälp av denna? Hur får man tag på den? Hur installlerar man den? Vad kostar den?
Är själv mer intresserad av förbättringar på ljudsidan än på bildsidan.
Är det någon som kan upplysa en vanlig dödlig på detta område?
Postad 23 februari 2004 - 09:29

Firmware kan man oftast hitta gratis på internet. Skiljer lite mellan tillverkare dock. De flesta tillverkare kommer ut med nya firmwares efter ett tag att produkten funnits ute på marknaden för att fixa till de eventuella "buggar" som finns i produkten. Denon har inte släppt så många firmwares till denna spelare, men till andra spelare kommer det titt som tätt (Philips DVD963SA är ett bra exempel).
Hoppas att du förstår vad jag menar.

Postad 23 februari 2004 - 10:32
1. Det finns alltså i dagsläget ingen firmware till 2900 som du tycker är värd att satsa på?
2. Den dag det blir aktuellt, hur uppdaterar man sin spelare med modifierad firmware? Är det några risker med detta?
Postad 23 februari 2004 - 10:38

2: Hur man uppgraderar firmwaren står i första inlägget i denna tråd. Bara att bränna ut en fil på en CD-skiva. Riskerna med detta är ganska små, men avbryter man uppgraderingen när skivan är inne kan kanske spelaren bli obrukbar. Om inte annat kan man ju göra OM uppgraderingen.

Postad 23 februari 2004 - 18:18

(Av någon anledning blev det annan fart i förhandlingen när jag sa att Hallbäcks kunde få hem ett ex av Pioneer 868 till torsdag - Regfri, så om någon vill ha en sådan utan att vänta till april så gäller det att snabbt ringa till Hallbäcks. Dom har som sagt ett ex som jag fick första tjing på)
Om det bara var Torsdag imorgon.........

Postad 23 februari 2004 - 19:43

Redigerat av Unregistered9ab7a6cd, 23 februari 2004 - 19:44.
Postad 24 februari 2004 - 12:30
En fråga bara hur många cm rekomenderas att den är fri uppåt 5 cm?
Postad 24 februari 2004 - 12:59
Ljudet uppstår ju förmodligen av att hålet i skivan inte är helt centrerat, men att påstå att det inte är fel på mekaniken i DVD-spelaren är nog inte helt rätt.
Detta problem uppstår både på 2200 och 2900 som ju är rätt lika när det gäller vilka komponenter som har använts.
När man spelar samma skivor i tex Sony, Pioneer eller Denons 20 000 kronorsmodell (kommer inte ihåg modellbeteckningen) så uppstår inte detta problem.
Det är nog tyvärr så att mekaniken är för känslig, jag har lämnat tillbaks min 2900 och letar just nu efter en annan spelare.
Mvh, Tomas
Postad 05 mars 2004 - 15:34
Tycker bilden blir mycket bra trots den stora bilden (~100"). Bilden blir mycket "biolik". Det enda jag kanske kunde sakna lite är den där sista skärpan i bilden. Just nu är dock skärpan lite för högt uppdragen hos mig då jag körde DVE (PAL-versionen) här hemma. Kablaget är bra och SIL-chippet rullar ju av vid högre frekvenser så bättre kablage är nog ingen till någon större nytta antar jag(?). Får testa någons "Marcuscabel" kanske?
Secretstestet nämnde att spelaren hade problem att citat "sync subtitles to frames", men det kan jag då INTE se. Finns inte på R2-skivor samt "Mode1" som Progressive Scan-läge iaf. Cromabuggen lyser också men sin frånvaro.....om det nu inte är "scarpnessproblemet" som jag inte stör mig så mycket på.

Jag är mycket nöjd med resultatet.
Ska testa lite mer med Finding Nemo på R1 senare och leta "cromafel".

MVH en nöjd DVD-2900ägare med en ny proje.

Edit: Såg "Sync subtitles to frames"-buggen nu på en region 1-film. Det syns bara då och då och inget jag direkt störde mig på. "Cromabuggen" har jag dock inte sett än. Återkommer om det.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 05 mars 2004 - 21:18.
Postad 05 mars 2004 - 17:14

Postad 05 mars 2004 - 17:25
Min 2900 har varit inne på reparation nu i snart 1.5mån, inväntar nytt laserpaket som verkar vara bristvara.
Men suget efter projje är helt klart stort, dock så tänker jag köra lite mindre duk, kanske 77" eller ngt, bilden borde bli bättre med mindre duk....eller???
Postad 05 mars 2004 - 21:27

Plasma är kanske mer aktuellt om du ska ha den i en offentlig miljö och ha den för att kolla på TV på. Sen har du ju inte samma stora bild heller....om du inte nu köper den fetaste plasman som går att få tag på.

Angående dukstorlek så är lagom bäst tycker jag. FÖR litet blir det ingen biokänsla om man sitter för lång bort. Bilden kan ju även bli för ljus också.
För stor blir bilden urvattnad samt att kontrasten blir dålig. Det är en hel vetenskap det där. 90" är väl det vanligaste som folk kör med här på forumet tror jag. Då brukar bilden bli bra också.
Lycka till med ditt val!

Postad 05 mars 2004 - 23:33
Så vad du än gör, välj inte en snålplasma - det kommer att bli dyrt i längden.
Postad 06 mars 2004 - 18:08
Angående brummandet som orsakas av feltillverkade skivor.
Ljudet uppstår ju förmodligen av att hålet i skivan inte är helt centrerat, men att påstå att det inte är fel på mekaniken i DVD-spelaren är nog inte helt rätt.
Detta problem uppstår både på 2200 och 2900 som ju är rätt lika när det gäller vilka komponenter som har använts.
När man spelar samma skivor i tex Sony, Pioneer eller Denons 20 000 kronorsmodell (kommer inte ihåg modellbeteckningen) så uppstår inte detta problem.
Det är nog tyvärr så att mekaniken är för känslig, jag har lämnat tillbaks min 2900 och letar just nu efter en annan spelare.
Mvh, Tomas
Du är ett bra exempel på mitt förra inlägg, läser du illa eller kan jag inte uttrycka mig?
Postad 06 mars 2004 - 18:25
Det vart ju riktigt snyggt efter din lilla remake där hemma...
Då jag inte flyttat hemifrån en så känns det lite sådär att köpa projje nu, mitt rum är inte så stort, men iofs så har jag samma bredd som dom flesta vanliga vardags rum(3.6m), gillar inte möbleringar på längden, så det skulle endå vara uteslutet...
Hur långt har du mellan projje och duk????
Postad 07 mars 2004 - 19:56
Chroma felet ser du lätt på displayen, du ser hur progressive flaggan växlar mellar V och G var 5:e sekund.
Så var 5:e sekund i 5 sekunder uppsamplar spelaren färgkanalen med interlaced algoritm istället för den korrekta grafik (progressive@50Hz ie 2-2 pulldown)algoritmen.
Det är dock rätt svårt att se någon skillnad annat än just när den växlar och som jag sa tidigare är det ovanligt bland nyare filmer.
Postad 08 mars 2004 - 09:09
A8: Okey. Får kika efter det. Har bara sett "Sync subtitles to frames" på vissa R1-filmer. Stör mig inte så mycket på det. Chroma felet ser jag nog lättare då jag råkar ut för det tror jag. Har inte hunnit testa Finding Nemo (R1) än. Kan tänka mig att jag kanske ser det där då Pixars/Disneys tidigare filmer kunde uppvisa detta fel på R1-utgåvorna. Får kiker efter det. Tack för "tipset".

Postad 09 mars 2004 - 12:25
Du är ett bra exempel på mitt förra inlägg, läser du illa eller kan jag inte uttrycka mig?
Ja, svaret på första frågan är nej. Den andra förstod jag nog inte riktigt.
Mvh, Tomas
Postad 09 mars 2004 - 15:12
Är det fel på bilen för att ratten vibrerar när hjulen är obalanserade?
Postad 09 mars 2004 - 16:57

Tycker vi avslutar detta om att mekaniken är "dålig" för det är den inte. Snarare tvärtom. Är man rädd om sina skivorna så hörs inget "brummande". Är det det vid köp så skall man reklamera skivan/skivorna tycker jag. Eller leva med ett mycket svaaagt brummande på de skivorna som berörs. Blir ju inget fel med bild och ljud, bara att det surrar lite.

Har sagt det tidigare, men säger det igen. EN skiva som jag stött på detta "problem" med. Inte en enda hyrskiva som har haft detta. Själv har jag inte så mycket filmer, men jag HYR desto mer.
Postad 09 mars 2004 - 17:36
Ja, om samma uppsättning hjul fungerar felfritt på alla bilmodeller utom en så skulle jag nog hävda att den modellen skulle kunna göras bättre.
Mvh, Tomas
Postad 09 mars 2004 - 20:47
Nu kör jag optisk, hk'ns dacar borde ju va sämre, eller?
Finns det ngn mer variant en supras 6rca-6rca kabel?? vill ha allt sammanbundet....
Postad 10 mars 2004 - 23:28
Postad 11 mars 2004 - 08:41
Det var ju själva fa.....

Helt plötligt är det skivorna som är problemet, aldrig en 2200/2900! ärligt talat...

Minns något från förr (-80 tal) om dito problem, då yrades det om att produkten var "IBM kompatibel"... eller INTE IBM kompatibel.
Då sammafattar jag 2200/2900 att dom INTE är kompatibla med marknadens krav på CD/DVD hårdvaror. (obs endast orginal skivor)
Postad 11 mars 2004 - 10:02
En mekanik är väl inte dålig om man har typ EN skiva som strular lite? Tycker inte jag iaf. Min förra DVD-spelare hade problem med ganska många skivor. Iofs var den inte i samma prisklass, men att den skulle ta alla skivor fast den inte gjorde det irriterade mig ganska mycket.
Jaja, det är väl tur att vi tycker olika, annars hade väl alla haft samma DVD-spelare.

Edit: Sen tycker jag det är konstigt att vissa skriver ner denna spelare som inte ens HAR(eller haft) den i sin ägo!

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 11 mars 2004 - 10:11.
Postad 11 mars 2004 - 10:20

Var på gång att själv köpa 2200 innan jag slog till på en Pioneer 668 istället.
8 MB lagerbuffert kan man inte skojja bort

Men alla spelare är ju en slags kompromiss, det handlar bara om vad man föredrar & kan leva med.
MKII versionerna av 2200/2900 kommer troligtvis vara mindre känsliga för vibb/missljud.
Postad 11 mars 2004 - 10:26

Klart jag inte klagar då jag inte haft en enda av MINA skivor som brummat. Hade en skiva från en polare som brummade hemma ett tag.
Alla spelare har sina för- och nackdelar. Mekaniken kan vara en nackdel för vissa. Bildkvalitén har vi också två olika "läger." Vissa gillar Silicon Image (SIL504 osv) andra Faroudja (DCDi osv).

Postad 11 mars 2004 - 22:07
Ingen som vet???Kan ngn svara på om jag kommer att vinna ngt ljudmässigt genom att köra med 2900'ans 6kanals utgång in i min hk 5500 förutom att jag kan köra dvd-audio och sacd..
Finns det ngn mer variant en supras 6rca-6rca kabel?? vill ha allt sammanbundet....
Redigerat av BlackCola, 11 mars 2004 - 22:08.
Postad 12 mars 2004 - 04:11
Postad 14 mars 2004 - 12:41
MKII versionerna av 2200/2900 kommer troligtvis vara mindre känsliga för vibb/missljud.
MKII? Skämtar du eller? Jag tror det kommer en helt ny "siffra".
Postad 15 mars 2004 - 09:22
2800 finns ju som 2800 & 2800 MKII.
Efter allt ris & ros som 2900 fått borde det droppa ut en MKII ganska så snart. Byt ut ris & vipps har du två ros ros & en fulländad Denon DVD-spelare i 10,000:- klassen

Postad 15 mars 2004 - 19:18
Ja, om samma uppsättning hjul fungerar felfritt på alla bilmodeller utom en så skulle jag nog hävda att den modellen skulle kunna göras bättre.
"alla andra" kör inte fortare än 90kmh...2200,2900 går en bit över 100. Om du har koll på bilar vet du att obalans i hjulen inte märks förrän runt 100kmh vilket i princip är vad som sker när du jmf denon maskinerna med andra.
Redigerat av Unregistered9ab7a6cd, 15 mars 2004 - 19:24.
Postad 17 mars 2004 - 13:50
Hifiklubben verkar extremt dyra på denna modell än andra.
Är det skillnad på regionhacken mellan handlarna?
Är det säkrare att köpa spelaren hos Hifiklubben än andra?
Lite förvirrad...
Postad 17 mars 2004 - 16:53

Postad 17 mars 2004 - 21:32
Varför ska man handla genom en mellanhand för?
Förstår inte logiken precis...
Postad 17 mars 2004 - 22:04
Postad 02 april 2004 - 12:51
Det gick som sagt inte att spela skivor i den och dom har fått byta ut hela cd mekaniken.....
Nu till saken, ni som har denna spelare, visst är den tyst??? det var iallafall så jag kom ihåg min innan reparationen, knäppte på hannibal nyss och spelade på normal film volym, och störde mig oerhört på vinandet och spinnandet ifrån mekaniken, dialogerna i filmen blev ju helt förstörda...
jag ska hård testa nu ihelgen och se om jag bara är känslig eller inte, helt klart är att den låter mer en vad den gjorde innan. vet att spelaren läser i förväg och kan låta lite mer därför..
Postad 02 april 2004 - 13:04
Postad 02 april 2004 - 13:25
Dtta problemet hade jag inte när spelaren stod en bit ovanför marken (har ingen bänk just nu)
chiiii......chiiiiii......chiiiii (

så kan man säga att den låter, men endast i menyer!
Postad 02 april 2004 - 16:41
dvd'n låter mer en min dator nu, men då bör nämnas att datorn är i stort sett ljudlös.
Kan ju nu vara så att cd mekaniken inte är "inkörd" får låta den gå ett par dagar, blir det ingen bättring så vet jag inte.
Redigerat av BlackCola, 02 april 2004 - 16:42.
Postad 03 april 2004 - 04:23
Jag vet...Ingen som vet???Kan ngn svara på om jag kommer att vinna ngt ljudmässigt genom att köra med 2900'ans 6kanals utgång in i min hk 5500 förutom att jag kan köra dvd-audio och sacd..

Allt är bättre än optiskt, och H/K:ns DAC:ar är inte lika bra.
(I alla fall inte på pappret)
Låna hem en Supra och prova...har jag fel kan ju båda "lägren" hoppa på mig istället...

Edit/
Såg i ditt Galleri att du har DVD:n 2 cm över H/K:n...
Det kan vara ett skäl till att den funkar si o så...
Redigerat av Unregisteredebdbf243, 03 april 2004 - 04:34.
Postad 03 april 2004 - 07:38
sammanflätad eller progressiv bild. Det var Sil504 till pprogressiv
bild och något helt annat (minns inte namnet, vibrattio?) för sammanflätad.
Detta gjorde att man inte kunde använda den fina bildprocessorn
till en vanlig 36'' tv via scarten.
Hur är det med 2900 på denna punkten?
Redigerat av Per S, 03 april 2004 - 07:39.
Postad 03 april 2004 - 10:50
Ok låter ju bra....Jag vet...Ingen som vet???Kan ngn svara på om jag kommer att vinna ngt ljudmässigt genom att köra med 2900'ans 6kanals utgång in i min hk 5500 förutom att jag kan köra dvd-audio och sacd..
Finns det ngn mer variant en supras 6rca-6rca kabel?? vill ha allt sammanbundet....![]()
Allt är bättre än optiskt, och H/K:ns DAC:ar är inte lika bra.
(I alla fall inte på pappret)
Låna hem en Supra och prova...har jag fel kan ju båda "lägren" hoppa på mig istället...
Edit/
Såg i ditt Galleri att du har DVD:n 2 cm över H/K:n...
Det kan vara ett skäl till att den funkar si o så...
btw har en ny bänk så dvd'n står inte likadant nu, ska fixa bilder så småningom.
Edit, hade inget bättre för mig, nya bilder finns uppe nu.
Redigerat av BlackCola, 03 april 2004 - 12:50.
Postad 03 april 2004 - 17:19
Samma sak på DVD-2900. Det skrev jag i inlägget som startade denna tråd, dvs att SIL504-chippet ENDAST används på komponentvideoutgången, inte på scarten alltså.Har tidigare haft en 3800. Denna hade olika chip för hantering av
sammanflätad eller progressiv bild. Det var Sil504 till pprogressiv
bild och något helt annat (minns inte namnet, vibrattio?) för sammanflätad.
Detta gjorde att man inte kunde använda den fina bildprocessorn
till en vanlig 36'' tv via scarten.
Hur är det med 2900 på denna punkten?

Postad 05 april 2004 - 22:41

0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar