* Officiell Tråd - Pioneer VSA-AX10i *
337 svar till detta ämne
Postad 16 December 2004 - 19:26
Hifi-nisse
-
Hifi-nisse
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hej!
Vad jag har förstått så kom VSA-AX10 ut först sedan släpptes AX10i och i år så kom AX10Ai
Är det någon som vet när AX10i kom ut på marknaden i sverige? Jag funderar lite på hur ofta de släpper en ny utgåva? Kommer det en ersättare till AX10Ai redan nästa år eller??
Postad 16 December 2004 - 21:28
Unregistered07ea6e16
-
Unregistered07ea6e16
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Jag köpte min AX10i för snart två år sedan, och då hade den nyligen kommit ut tror jag.
AX10, hösten 2001
AX10i, hösten 2002
AX10Ai, hösten 2004 (tror jag det var, kan vara slutet på sommaren oxå)
Postad 16 December 2004 - 21:58
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Jag tror då inte Pioneer kommer att släppa en "ny" ax10. Isåfall borde dom vara smarta och släppa en ny under en annan betäckning. Bygga vidare på en äldre betäckning hur länge som helst verkar inte vettig. Eller kanske rent utav så är det det? Man använder en äldre betäckning som en indikation på att det fortfarande är bra och seriösa grejer dom gör... ja vem vet.
Med elektronikföretagen kan man _aldrig_ veta idag.
Men jag vet en sak, jag är mer än ytterst nöjd med min maskin och den kommer jag behålla tills uppgraderingsdjävulen dyker upp igen
Såg för övrigt Chronicles of Riddick precis. Mycket bra ljud i den filmen. Stärkaren funka klockrent som alltid. Kanalseparationen (om det var en bra inspelad film eller om det var förstärkaren vet jag inte) var underbart bra! Dialogen lyftes fram mycket bra.
För övrigt kör jag med firewire och stream direct, inget annat format eller kodning. Tycker det är det bästa hittils och kommer nog inte köra annat förän jag har hunnit jämföra olika simuleringar.
Postad 17 December 2004 - 15:21
jockew
-
jockew
-
Användare
-
-
206 inlägg
iTis, det där "Stream direct" är en AX10Ai grej eller?
Jag har ju firewire mellan min DV757 och AX10i men har aldrig sett "Stream Direct"...
Postad 18 December 2004 - 10:50
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
iTis, det där "Stream direct" är en AX10Ai grej eller? Jag har ju firewire mellan min DV757 och AX10i men har aldrig sett "Stream Direct"...
Det kan jag inte svara på men det kan vara så att den funktionen enbart finns i ax10ai... Men du borde ha en knapp som säger typ något liknande eller? Iställer för automatiskt som ax10ai
Postad 18 December 2004 - 10:52
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Någon som vet om man måste koppla en dator eller liknande genom USB porten? Jag tänkte främst på en extern hdd? Eller koppla en extern hdd genom i.Link porten? Det går säkert inte för man kan ju inte välja vad man ska spela då antar jag?
Postad 18 December 2004 - 13:55
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Någon som vet om man måste koppla en dator eller liknande genom USB porten? Jag tänkte främst på en extern hdd? Eller koppla en extern hdd genom i.Link porten? Det går säkert inte för man kan ju inte välja vad man ska spela då antar jag?
Du måste koppla till datorn. I datorn kommer det upp som ett ljudkort.
Postad 18 December 2004 - 18:52
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Någon som vet om man måste koppla en dator eller liknande genom USB porten? Jag tänkte främst på en extern hdd? Eller koppla en extern hdd genom i.Link porten? Det går säkert inte för man kan ju inte välja vad man ska spela då antar jag? Du måste koppla till datorn. I datorn kommer det upp som ett ljudkort.
Jo det vet jag om, har testat. Och det är för övrigt en klockren funktion tycker jag! Nej jag bara undra om den gick att utnyttja på annat sätt.
Postad 19 December 2004 - 08:54
avancerar
-
avancerar
-
Beroende
-
-
1054 inlägg
jag har en ax5ai, och den har oxå stream direct...bara så att ni vet...
Postad 19 December 2004 - 10:54
jockew
-
jockew
-
Användare
-
-
206 inlägg
jag har en ax5ai, och den har oxå stream direct...bara så att ni vet... 
OK, hehee - Det är väl det där A'et som strömmar så direkt då... (jag kollade i manualen och... ingenting om stream på AX10i)
Postad 19 December 2004 - 18:35
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Med men med stream dircet menas ju också att han kodar bästa möjlig insignal... Typ DD, DTS eller bar stereo...
Jag har inte ens orkar kollat igenom alla DSP utan kör på standard sourround vid filmtittande. Jag ska väl orka nån gång och lyssna mig igenom dom som man kan tänkas ha anvädning för. Såna där Conert Hall och liknande är enligt min mening helt värdelösa.
Lite OT: Fint att lyssna på julmusik kanalen från comhems digitala utbud
Har föe övrigt köpt mig Calibrator deluxe men inte hunnit kolla igenom ljuddelen ännu, då jag främst köpte den för bilden.
Postad 19 December 2004 - 18:57
jockew
-
jockew
-
Användare
-
-
206 inlägg
Jag har inte ens orkar kollat igenom alla DSP utan kör på standard sourround vid filmtittande. Jag ska väl orka nån gång och lyssna mig igenom dom som man kan tänkas ha anvädning för. Såna där Conert Hall och liknande är enligt min mening helt värdelösa.
Man kollar ju på olika saker  Sänder Mezzo gamla Maria Callas filmer (opera arior) i mono så sitter "Concert hall" klockrent! På taskiga närmikade inspelningar av kammarmusik så är "Chamber" strålande. Gamla kassettband som jag har med diverse rockmusik låter finfint på "Rock" etc.  Tryck och njut... [Edit] Jo, jag har ju firewire från DVD'n och kör jag t.ex DVD-A så står det bara "DVD" men i princip är väl det direct stream ändå om jag kör utan kalibrering etc. kan man tro.
Redigerat av jockew, 19 December 2004 - 18:59.
Postad 20 December 2004 - 12:12
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Jag har inte ens orkar kollat igenom alla DSP utan kör på standard sourround vid filmtittande. Jag ska väl orka nån gång och lyssna mig igenom dom som man kan tänkas ha anvädning för. Såna där Conert Hall och liknande är enligt min mening helt värdelösa. Man kollar ju på olika saker Sänder Mezzo gamla Maria Callas filmer (opera arior) i mono så sitter "Concert hall" klockrent! På taskiga närmikade inspelningar av kammarmusik så är "Chamber" strålande. Gamla kassettband som jag har med diverse rockmusik låter finfint på "Rock" etc. Tryck och njut...
[Edit] Jo, jag har ju firewire från DVD'n och kör jag t.ex DVD-A så står det bara "DVD" men i princip är väl det direct stream ändå om jag kör utan kalibrering etc. kan man tro.
Saken är väl den att jag nästan aldrig tittar på Mezzo  Och äger inte heller någon kassetbandspelare... Jag antar att om du kör utan kalibrering och det står DVD så går signalen inte förbi allt för många kretsar. Står det inget i instruktionsboken om vilken signalväg och inställning som påverkar ljudet minst?
Postad 30 December 2004 - 01:04
jockew
-
jockew
-
Användare
-
-
206 inlägg
Maskin saknas... hur många veckor service innan man får en helt ny, absolut senaste, uppgraderad AX istället? Vad säger garantin? ... (jag lämnade in den 9:e dec)
Nu låter det här ju bara som ett löjligt problem men jag jobbar ju faktiskt med den där maskinen (pluggar in musik)
Så, nu har frustrationen pyst ut ... Tusen andra viktigare saker att tänka på egentligen- alltid.
ciao
(Minns hur bra den var AX10'an)
Postad 03 January 2005 - 14:03
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Maskin saknas... hur många veckor service innan man får en helt ny, absolut senaste, uppgraderad AX istället? Vad säger garantin? ... (jag lämnade in den 9:e dec)
Nu låter det här ju bara som ett löjligt problem men jag jobbar ju faktiskt med den där maskinen (pluggar in musik)
Så, nu har frustrationen pyst ut ... Tusen andra viktigare saker att tänka på egentligen- alltid.
ciao
(Minns hur bra den var AX10'an)
Nu hängde jag inte alls med... ?
Postad 03 January 2005 - 23:15
jockew
-
jockew
-
Användare
-
-
206 inlägg
Förlåt, det var verkligen inget viktigt jag ville säga, bara att jag saknar min AX10i som varit på service sedan den 9:e december och att jag egentligen vill ha en ny... Bara bla bla bla från mig, nya högtalarsladdar etc. bara ligger här och väntar och jag har ingen förstärkare! För att felkolla AX10'an är även min DVD, min DAT och kablar mm. inlämnade och jag har 'bara' en hörlursförstärkare att lyssna på.
Ursäkta mitt ointressanta rabblande, JAG VILL KUNNA KOLLA FILM Å LYSSNA PÅ MUSIK IGEN
Postad 05 January 2005 - 03:51
Unregisteredce93e47d
-
Unregisteredce93e47d
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Undrar lite om när man kör med ett slutsteg till pioneeren hur funkar kaliberingen då? Och om jag har fattat det rätt så funkar bara kaliberingen i 5.1 syfte, med andra ord ska man inte ha EQ på alls när man lyssnar på två-kanalsmusik?
Eller hur är det tänkt?
Brukar köra streamdirect, men det går ju att ha EQ på.
Och så undrar jag ur det här med 12v trigger funkar, vad är det för kabel som ska imellan maskinerna? Vill koppla in mitt slutsteg så det sätts på och stängsutav när jag fimpar reciver.
Är det bara en enkel phonoplugg eller?
Mvh
A
Postad 05 January 2005 - 14:50
Hifi-nisse
-
Hifi-nisse
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Undrar lite om när man kör med ett slutsteg till pioneeren hur funkar kaliberingen då? Och om jag har fattat det rätt så funkar bara kaliberingen i 5.1 syfte, med andra ord ska man inte ha EQ på alls när man lyssnar på två-kanalsmusik? Eller hur är det tänkt? Brukar köra streamdirect, men det går ju att ha EQ på.
Mvh A
Tänker du på MCACC så är det ett flerkanals akustiskt kalibreringssystem Jag ska citera direkt ur deras 2004-2005 sortimentkatalog. Ska funka så att förstärkaren sänder en serie testtoner som gör att MCACC automatiskt kan ställa in högtalaravstånd (kanalfördröjning), kanalnivå och frekvensbalans. Allt sker genom Pioneers exklusiva "Envelope calibration method" vilket det står i deras broshyr. Denna metod balanserar ut högtalarna till ditt rum och justerar frekvensgången...utan att ta hänsyn till branta toppar och dalar...med mjukare ljudbild som resultat... Det står även att CSA-AX10Ai har en 9-bands digital equaliser vilket ger bäst resultat med "envelope calibration method" Det sitter en 5-bands i VSA-AX5Ai. Det finns två lägen för justering av frekvensbalansen mellan högtalarn: "All channel adjust" jämnar ut frekvensgången för alla högtalare och "Front channel Align" som synkroniserar andra högtalare med de främre högtalarna. Tror de syftar på frontarna som främre högtalarna. Det står även att det finns två "Custom" användarminnen för lagring av manuella inställningar. Med dessa professionella nivåkalibreringar, skapar MCACC ett sant 3-dimensionellt ljudfält. Så svaret på din fråga vill jag hävda är att den kalibrerar högtalarna efter ditt rum , med en justerad frekvensgång. bl.a. och detta ska den använda även när du kör 2-kanals. Jag förmodar att du får göra kalibreringen ihop med 2-kanalssteget inkopplat så att frontarna matas med det. Då kommer signalen behandlas och lagras i Pioneern och skickas sedan ut till dit externa slutsteg. Den uppfattningen har jag fått...Någon annan får rätta mig om jag är helt fel ute. Kalibreringen ska väl vara till för att fixa alla störningar i rummet som kan vara diverse fönster och möbler m.m som kan ge uppkomst till att vissa frekvenser blir dominanta och som kalibreringen då ska kunna jämna ut och även justera in efterklangen.
Postad 05 January 2005 - 17:17
avancerar
-
avancerar
-
Beroende
-
-
1054 inlägg
Postad 06 January 2005 - 13:51
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Bra förklaring!
Som du nämnde så påverkar ju inte ett slusteg kalibreringen, det ska ju bara ge kraft till högtalarna.
Det här med kalibrering anser jag att man ska göra så fort man har gjort en förändring i rummet. Tex. lagt ut en ny matta, satt upp något på väggen som kan påverka ljudet osv... Nu är det bara något jag har fått för mig men jag antar att det är just det som en kalibrering är till för?
Så när granen är utslängd (som för övrigt står lite framför ena fronten) ska jag göra en ny kalibrering (har även lagt ut mattor på golvet och satt upp lite saker på väggarna).
Nu har jag inte testa en "simpel" kalibrering och jämfört med den "avancerade" om det blir så stor skillnad. Någon som har erfarenhet av detta?
Postad 06 January 2005 - 15:05
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Som du nämnde så påverkar ju inte ett slusteg kalibreringen, det ska ju bara ge kraft till högtalarna.
Inte helt sant säger jag då. Slutsteg har ju olika karaktärer också, vissa kanske har lite lägre diskant, andra lite högre. Men detta rättas ju också till
Postad 06 January 2005 - 16:01
Hifi-nisse
-
Hifi-nisse
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Precis!
Det finns alla sorters olika slutsteg med olika karaktärer. Beroende på effekt och elektronik så kan man få ett slutsteg med en varmare, djupare, ljusare karaktär. Har man mycket effekt så får du ett jämnare stabilare flöde till högtalaren de behöver inte kännas ansträngda. m.m
Jag pratade med en bekant på jobbet som sa att han hade hemma ett par riktigt dyra högtalare i sitt stora allrum som har väldigt mycket fönster och högt till tak. Dessa högtalare lät kass i detta rum. De ska normalt vara rätt så fylliga i karaktären. Han sa att med Pioneerns rumskalibrering, med bl.a frekvensjustering och klangen så hade detta fixat till det mesta av problemen.
Så visst Pioneern kan fixa olika frekvensproblem men det är det externa slutsteget som i slutändan ger din musik en viss karaktär.
Postad 07 January 2005 - 11:57
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Absolut. Det var inte riktigt så jag menade när jag sa att det inte påverkade! Jag menade att rumskalibreringen inte tar någon hänsyn till vad du har ut över din stärkare... Alltså kör den på som vanligt och rättar för hoppningsvis till de problem som finns i ett rum.
Undrar om man skulle ta och lura den lite... Typ vrida högtalarna mot vägen istället för utåt och se hur den gör då?
Postad 09 January 2005 - 15:00
Hifi-nisse
-
Hifi-nisse
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hallå hallå!
Tänkte bara skriva lite så att det ser ut som att tråden lever!
Jag antar att ni som äger en AX10 sitter och brukar denna skönhet istället för att tillbringa tiden här på denna tråd. Det måste ju betyda att de inte krånglar heller! Verkar ju heljuste!
Postad 09 January 2005 - 15:15
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Hallå hallå! Tänkte bara skriva lite så att det ser ut som att tråden lever! Jag antar att ni som äger en AX10 sitter och brukar denna skönhet istället för att tillbringa tiden här på denna tråd. Det måste ju betyda att de inte krånglar heller! Verkar ju heljuste! 
Min har funkat klockrent! Inga problem alls! Hade iof problem med min display på min ax10i (har en ax10ai idag) som jag fick åtgärdat genom utbyte av hela displayen. Entalssiffran för volymen levde sitt eget liv, ibland fanns den där, ibland inte så jag lämnade kvickt in den till min affär där jag köpte den. Tog 2 veckor sen hade jag den igen, fungerande. På min nya ax10ai har jag inte upplevd några problem någonstans, och jag diggar den nya volymindukatorn stenhårt, alltså när det står med en decimal vad man har för volym (klockrent!)
Postad 09 January 2005 - 20:40
jockew
-
jockew
-
Användare
-
-
206 inlägg
Hallå hallå! Tänkte bara skriva lite så att det ser ut som att tråden lever! Jag antar att ni som äger en AX10 sitter och brukar denna skönhet istället för att tillbringa tiden här på denna tråd. Det måste ju betyda att de inte krånglar heller! Verkar ju heljuste! 
Nä, jag lämnade in min krånglande AX10i på service den 9:e december och väntar på att få den fixad. Verkar vara VÄLDIGT krångligt att förstå sig på den där trånga, tunga AX10:an. Problemen är utförligt beskrivna tidigare i denna tråd. (När en digital ut är inkopplad så sprakar det i analog CD-spelning(!) och analoga insignaler blandar sig med digitala vid stark lyssning (t.ex hör man TV om man lyssnar på en DVD-A och det blir tyst mellan spåren ...) En månad på service idag ... Jag tror inte problemen har med brist på vilja eller kompetens hos den som problemsöker utan helt enkelt på att det är så himla rörigt därinne. Jag tycker att för 40.000 reciever ska man kunna ha den hemma tidigare... Frustrerande iallafall! Skönt att garantin inte gått ut... Har jag ett "måndagsex."? Iallafall rekommenderar jag ingen att köpa AX10i utan istället en AX10Ai som jag hoppas är 2:a generationen och helt enkelt säkrare.
Postad 09 January 2005 - 21:33
Unregisterede4cfb7fa
-
Unregisterede4cfb7fa
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
Att du inte ringer och frågar hur det går för dom?
Det hade nog jag gjort eftersom en hel månad utan sin förstärkare är en väldigt lång och tung tid
Postad 10 January 2005 - 00:02
jockew
-
jockew
-
Användare
-
-
206 inlägg
Att du inte ringer och frågar hur det går för dom?
Det hade nog jag gjort eftersom en hel månad utan sin förstärkare är en väldigt lång och tung tid 
Månadens lyxproblem ... Jo jag har ringt en hel del men det finns ju en gräns när man blir så jobbig att jobbet kan bli sämre utfört för att man ligger på. Det är ju produkten det är fel på (använd i 14 månader och på service 1 månad) och inte servicestället. Nu var jag så naiv att jag tänkte "dyr pioneer=bättre kvalitet". Jag borde ha fattat att det är slumpen som bestämmer om det ska funka 'klockrent' eller bli problem. (min Omegaklocka, seamaster multifunction är den sämsta klocka jag någonsin haft men definitivt den dyraste) Undrar hur lång tid det måste ta innan man kan kräva en förstärkare ...
Postad 10 January 2005 - 21:41
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Jag är benägen att helt hålla med dig!
Allt handlar igentligen om att man har lite tur och får rätt maskin! Man kan få ett exemplar som någon pillat med på en fredag eftermiddag och bara vill hem från jobbet
Nej men ärligt så håller inte alla maskier och prylar samma kvalitet rakt igenom fast det är samma modell och dom tillverkades minuterna efter varandra på det rullande bandet. Jag tror inte att det spelar någon som helst roll hur dyrt det är, människan som sådan spelar alltid in...
Som jag sa tidigare så har jag iaf inte upplevet några som helst problem med min ax10ai och det är jag glad över (peppar peppar, ta i trä...)
Postad 17 January 2005 - 19:28
Unregisterede4cfb7fa
-
Unregisterede4cfb7fa
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
Tror ni ax 10 ägare att den blir för ljus ihop med Canton RC-L?? Och har den nog med kraft i bi-ampläge att driva desssa på ett hyfsat sätt??
Postad 17 January 2005 - 21:26
avancerar
-
avancerar
-
Beroende
-
-
1054 inlägg
Nån som jämfört AX10i med Yamaha DSP-AZ1 och har några kommentarer? Då påslaget är nästan det dubbla undrar man om skillanden är så stor så den motiverar prisskillnaden, AZ-1 brukar ju göra narr av H/K, Marantz och Rotel vid jämförelse i samma prisklass internationellt..
Ännu roligare skulle vara att jämföra med DSP-Z9 som ligger i samma prisklass.
pionner ax10:an vann i alla fall över sonys värsting resp yamaha z9 i tidningen ljud&bilds senaste reciver test-av "tunga recivers" avancerar.
Postad 18 January 2005 - 19:20
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Nu vet dock alla (hoppas jag) att man inte ska stirra sig blind på tester, utan förslagsvis använda sig av dom som en slags fingervisning i sitt letande efter det perfekta ljudet
lapp:
Det beror på vad högtalarna har för karaktär innan? Är dom ljusa så blir ljudet kanske lite ljust. Men sådant kan lätt kompenseras med en massa pillande på settings. Och jag tror tillochmed att en kalibrering kan fixa det direkt.
Hoppas det kommer fler ägare av denna best i klubben
Postad 18 January 2005 - 22:12
avancerar
-
avancerar
-
Beroende
-
-
1054 inlägg
Nu vet dock alla (hoppas jag) att man inte ska stirra sig blind på tester, utan förslagsvis använda sig av dom som en slags fingervisning i sitt letande efter det perfekta ljudet 
lapp:
Det beror på vad högtalarna har för karaktär innan? Är dom ljusa så blir ljudet kanske lite ljust. Men sådant kan lätt kompenseras med en massa pillande på settings. Och jag tror tillochmed att en kalibrering kan fixa det direkt.
öhhh,ja det vet vi.
Postad 19 January 2005 - 06:57
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Ni kan få räkna in mig med... Har bara haft den i en månad snart men är väldigt nöjd änså länge iallafall.. Är ganska kräsen efter att ha kört seperata delar under ett par år.. Men efter en omgruppering av vart pengarna skulle läggas hamnade jag med en receiver igen. Några grundläggande tips ni vill dela med er? Vem har kört det där kalibrerings programet från Pioneer som man laddar ner i datorn och får ut fina diagram med mer efter? Tänkte jag ska ge mig i kast med detta kalibrerings systemet... Har behövt spela in de nya högtalarna innan jag gjorde det men nu känns det som det är dags.... Några tips?
Postad 19 January 2005 - 08:30
jockew
-
jockew
-
Användare
-
-
206 inlägg
Nu har jag fått hem min AX10i från service, men hur ska jag göra med hörlursförstärkaren som jag köpte när AX10an var borta???
Tänkte ju inte på det men Musical Fidelity X-Can V.3 är ju analog och Pioneeren skickar bara ut analoga signaler analogt. (alltså fungerar det inte att lyssna på en DAT, kopplad digitalt, genom hörlursförstärkaren kopplad till Tape1)
Jag önskar att jag kunde lyssna på DAT, CD, DVD-A (speciellt, 2-kanal högkvalitet) med Musical Fidelityn men var ska jag koppla in den?
Att koppla in/ur sladdar är lite B tycker jag, att köpa sladd för analog koppling (som komplement till digital) blir dyrt och jag vet inte ens om det finns en kabel som är RCA i ena änden och miniplugg i andra (till min portabla DAT) av kvalitet.
Med lakritssnören analogt låter det inte mycket bättre än Pioneerens hörlursutgång
Finns det ingen smart "jobbarunt" ?
Postad 19 January 2005 - 08:41
jockew
-
jockew
-
Användare
-
-
206 inlägg
Annan fråga,
Jag har Bi-ampat mina frontar och har just nu dragit ur mina BAKsurrounder så att det blir 5.1 enligt boken (väljer alltså Bi-amp och lyssnar på A+  .
Men kan man låta baksurrarna sitta kvar i terminalerna och koppla imellan med att välja "normal surround/Bi-amp"? Då behöver jag bara fixa med blecken på frontarna om jag vill lyssna på 7.1 istället för Bi-ampat...
Vågar inte testa att ha 7 högtalare + Bi-ampat.
Postad 19 January 2005 - 12:33
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Ni kan få räkna in mig med...
Har bara haft den i en månad snart men är väldigt nöjd änså länge iallafall.. Är ganska kräsen efter att ha kört seperata delar under ett par år.. Men efter en omgruppering av vart pengarna skulle läggas hamnade jag med en receiver igen.
Några grundläggande tips ni vill dela med er? Vem har kört det där kalibrerings programet från Pioneer som man laddar ner i datorn och får ut fina diagram med mer efter?
Tänkte jag ska ge mig i kast med detta kalibrerings systemet... Har behövt spela in de nya högtalarna innan jag gjorde det men nu känns det som det är dags....
Några tips?
Trevligt trevligt!! Jag har bara laddat hem det och installerat men inte testat då jag inte har någon com-kabel ännu. Vad jag sett på bilder får man upp olika kurvor och grafer över olika hz lägen har jag för mig. Dessa kan man använda sig av om man tex. sätter i mer dämpning i rummet så ser man vad det gör för skillnad efter en kalibrering osv... Sen kan man säkert utnyttja dessa på ett mer avancerat sätt om man kan sånt. jockew: Jag skulle läsa i burksanvisningen. Jag körde på bi-ampat ett tag med mina sourround, typ nån inställning som säger "front biamp" eller så. Sen om de går att köra 7.1 borde det gå... Ring och fråga Pioneer annars om du är osäker
Postad 19 January 2005 - 12:35
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Nu har jag fått hem min AX10i från service, men hur ska jag göra med hörlursförstärkaren som jag köpte när AX10an var borta???
Tänkte ju inte på det men Musical Fidelity X-Can V.3 är ju analog och Pioneeren skickar bara ut analoga signaler analogt. (alltså fungerar det inte att lyssna på en DAT, kopplad digitalt, genom hörlursförstärkaren kopplad till Tape1)
Jag önskar att jag kunde lyssna på DAT, CD, DVD-A (speciellt, 2-kanal högkvalitet) med Musical Fidelityn men var ska jag koppla in den?
Att koppla in/ur sladdar är lite B tycker jag, att köpa sladd för analog koppling (som komplement till digital) blir dyrt och jag vet inte ens om det finns en kabel som är RCA i ena änden och miniplugg i andra (till min portabla DAT) av kvalitet.
Med lakritssnören analogt låter det inte mycket bättre än Pioneerens hörlursutgång 
Finns det ingen smart "jobbarunt" ?
Inget jag har någon erfarenhet av tyvärr. Jag tror att Monster har en sådan kabel med 3,5 mm plugg i ena änden sen phono i andra. Är inte 100% säker men har ett svagt minne
Postad 20 January 2005 - 10:41
Hifi-nisse
-
Hifi-nisse
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jag har hållt på och säljt av en del hifi-saker....funderar väldigt starkt på att slå till på denna reciver inom den närmsta tiden!
Postad 20 January 2005 - 12:29
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Jag har hållt på och säljt av en del hifi-saker....funderar väldigt starkt på att slå till på denna reciver inom den närmsta tiden! 
De gör du rätt i  Återkom här om du har fler frågor så kan säkert någon svara Lycka till!
Postad 26 January 2005 - 05:15
Hifi-nisse
-
Hifi-nisse
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hallå hallå!
Hur står det till med alla AX10Ai ägare....Går maskinerna bra eller?
Ville bara få igång tråden igen. Det verkar ju vara en mycket kompetent maskin med många inställningsmöjligheter och något för den som gillar och fördjupa sig i parametrar i all oändlighet.
Några/någon som kanske har något intressant och dela med sig angående denna maskin?
Finns det egentligen någon annan hembioreciver med all denna rumskorrigering och justering i denna prisklass som kan jämföras matchas med denna maskin?
Min kollega på jobbet har snackat mycket väl om denna maskin och är väldigt lyrisk över denna maskin!
//Hifi-Nisse
Postad 26 January 2005 - 18:27
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Hallå hallå! Hur står det till med alla AX10Ai ägare....Går maskinerna bra eller? Ville bara få igång tråden igen. Det verkar ju vara en mycket kompetent maskin med många inställningsmöjligheter och något för den som gillar och fördjupa sig i parametrar i all oändlighet.
Några/någon som kanske har något intressant och dela med sig angående denna maskin?
Finns det egentligen någon annan hembioreciver med all denna rumskorrigering och justering i denna prisklass som kan jämföras matchas med denna maskin?
Min kollega på jobbet har snackat mycket väl om denna maskin och är väldigt lyrisk över denna maskin!
//Hifi-Nisse
<{POST_SNAPBACK}>
Kan ju börja med att säga att min maskin rullar på fint! Vad det gäller parametrar och inställningar finns det alldeles för många. Jag har inte ens tittat igenom mina alla, fast jag har haft den i över 6 månader. Kalibreringen var dom väl först ut med om jag inte missminner mig? Sen har det kommit andra maskiner som hakat på. Och jag vet inte om dom är sämre eller bättre. Tror personligen att dom är ganska lika i slutändan. På AX10Ai har dom ju ett nytt "advanced" system med "3D" kalibrering vad det nu ska betyda... Idag har jag absolut inget att klaga på, och jag saknar inget! Kanske möjligheten att trycka in en komponentsignal från xboxen och scala upp den (som Yamaha DSP-Z9 har en funktion med Faurodja chippet) sen ut till skärmen... Det skulle vara något. Annars finns allt. Till och med en USB ingång (finns även på de andra modellerna inom pioneers sortiment) som jag har provat en gång. Funkar skit bra för övrigt! Tydligen så tyckte Bild&Ljud hemma att pioneer vann i testet över yamahas värsting och sonys värstig. Har själv inte jämfört dom live, men tycker att pioneeren står sig mycket bra i konkurens mot yamahas fetaste (som jag hörde på hifi mässan i gbg).
Postad 26 January 2005 - 19:04
Hifi-nisse
-
Hifi-nisse
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jag läste just den utgåvan av Ljud & Bild, och visst de tyckte att pioneer var vinnaren i det testet. Det är ju inte så lätt att få dessa demade ihop förutom då på vissa mässor. Ville bara höra ifall det var någon annan som jämfört denna med andra likasinnade recivrar. och du iTis tyckte ju att den verkar bättre än Yamahas vilket låter bra!
Jag har i princip redan bestämt mig för pioneern ilinkad med 868:an. Frågan är bara när man ska slå till på saken?
Postad 26 January 2005 - 20:42
Unregisterede4cfb7fa
-
Unregisterede4cfb7fa
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
I den här höga prisklassen tror jag att det är mycket små skillnader mellan Yamaha och Pioneer.
Tror mer att det är fråga om Ljudidial och personlig känsla, så jag tror att säga vilken som är bättre än den andra är nästan omöjligt.
Postad 26 January 2005 - 23:28
spiggedigge
-
spiggedigge
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hejsan alla här inne.
Är ny inom hemmabio så man har en del att lära. Har köpt en Pioneer VSA AX-10i, har Proson Stratego högtalare för tillfället som ska uppgraderas till Jm Lab Electra när ekonomin tillåter.
Har ett problem.
Har valt Bi.amping till frontarna, kör självklart med dubbla kablar men får ingen bas i frontarna. Samma sak om jag kör vanligt med frontarna.
Sitter dubbla 10" basar så man tycker de ska låte lite. Kommer nästan ingen bas alls, och då menar jag ingen.
Postad 27 January 2005 - 00:10
Rian
-
Rian
-
Användare
-
-
235 inlägg
Gå in i setup och köra auto-kalibrering? Kolla så frontarna är satta till "Large" och Subwoofer "none"? Om Du inte har en sub alltså.
Postad 27 January 2005 - 12:26
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
I den här höga prisklassen tror jag att det är mycket små skillnader mellan Yamaha och Pioneer.
Tror mer att det är fråga om Ljudidial och personlig känsla, så jag tror att säga vilken som är bättre än den andra är nästan omöjligt.
<{POST_SNAPBACK}>
Precis min åsikt också! I den här prisklassen får man gå efter ljudegenskaperna på stärkaren. Dom har i princip samma funktioner, skiljer ytterst lite meddelerna i mellan!
Postad 27 January 2005 - 12:28
Unregistered8abf939b
-
Unregistered8abf939b
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Jag läste just den utgåvan av Ljud & Bild, och visst de tyckte att pioneer var vinnaren i det testet. Det är ju inte så lätt att få dessa demade ihop förutom då på vissa mässor. Ville bara höra ifall det var någon annan som jämfört denna med andra likasinnade recivrar. och du iTis tyckte ju att den verkar bättre än Yamahas vilket låter bra!
Jag har i princip redan bestämt mig för pioneern ilinkad med 868:an. Frågan är bara när man ska slå till på saken? 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kör med i.Link till min 868:a och det fungerar som sagt helt felfritt! Hur bra gränssnitt som helst med firewire faktiskt! Finns inget att klaga på, kanske att det lyser lite för mycket blått när man kör båda firewire och hdmi från dvd´n  (Hela 2 starka dioder lysser + att det lyser på stärkaren)
Postad 27 January 2005 - 16:31
spiggedigge
-
spiggedigge
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Har varit inne setupen och kört auto-kalibreringen.
Kör utan sub för tillfället, frontarna är ställda på large men ändå händer de knappt något med basen.
Sitter dubbla 10" basar som jag sa och dubbla 6,5" mellanregister.
Hade man tagit bort basarna och kört en 6,5" så hade basen varit ok.
Då förstår du kanske hur lite bas där är.
Brukar ju oxå vara så att riktiga skit högtalare spelar mycket bas, fast inte den bästa basen då såklart..
Postad 27 January 2005 - 16:54
Hifi-nisse
-
Hifi-nisse
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Spiggedigge!
Tänkte ifall det finns något snabbvridreglage för bas som står helt nervridet??
En dum fråga igentligen...tänkte bara utifall. Någon inställning borde det ju vara.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|