Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - InFocus SP4805 *

1993 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 april 2004 - 22:46

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Varför kan inte vi få en 1024*769 DLP med 2000:1 kontrast, 700ANSI L, 5x färghjul , 28db fläkt för 19 900  :D ?

/Cineoholic

Varför kan inte en Porsche kosta lika mycket som en Volvo? :P

Fredrik
InFocus

Porsche Boxter: Cirkapris: 432 000 kronor
Volvo XC90 T6: Cirkapris: 480 000 kronor

så visst går det :lol: :lol:

sorry var bara tvungen ..

Postad 21 april 2004 - 22:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Porsche Boxter: Cirkapris: 432 000 kronor
Volvo XC90 T6: Cirkapris: 480 000 kronor

så visst går det :D :lol:

sorry var bara tvungen ..

Bra exempel på två olika kundtyper/användningsområden också. :P

Jämför också t ex BMW´s 3-serie/M3 och 5-serie/M5. :lol:

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 21 april 2004 - 23:06.

Postad 22 april 2004 - 08:53

Unregistered44f63a8d
  • Unregistered44f63a8d
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Varför köra Porsche när man kan köra Corvette! :lol:

Väntar spänt på mer info & tester från 4805:an

///VetteSweden

Postad 22 april 2004 - 14:26

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Hur långt blir avståndet från linsen till bakväggen vid en takmontering? Alltså om man räknar längden på proj plus säkerhetsavstånd till bakvägg för ventilation?

Jag har 3,7 m från vägg till vägg och hur mkt måste jag då dra av för att räkna ut max projiceringsbredd. Blir det 3m /1,77 = 169 cm max bredd /140 cm min bredd?

I såna fall får jag nöja mig med en 160 cm duk men det kanske är lagom på 3,7 m tittavstånd?

Nog med bilsnacket nu! :lol:

Jag ställde några frågor. Har du möjlighet att svara på dem Fredrik? Det skulle göra mig mkt glad! :P

Postad 22 april 2004 - 17:46

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Hur långt blir avståndet från linsen till bakväggen vid en takmontering? Alltså om man räknar längden på proj plus säkerhetsavstånd till bakvägg för ventilation?

Jag har 3,7 m från vägg till vägg och hur mkt måste jag då dra av för att räkna ut max projiceringsbredd. Blir det 3m /1,77 = 169 cm max bredd /140 cm min bredd?

I såna fall får jag nöja mig med en 160 cm duk men det kanske är lagom på 3,7 m tittavstånd?

Nog med bilsnacket nu! :lol:

Jag ställde några frågor. Har du möjlighet att svara på dem Fredrik? Det skulle göra mig mkt glad! :P

Runt 15 cm från bakvägg.

Fredrik
InFocus

Postad 22 april 2004 - 17:48

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Hur långt blir avståndet från linsen till bakväggen vid en takmontering? Alltså om man räknar längden på proj plus säkerhetsavstånd till bakvägg för ventilation.

Jag har 3,7 m från vägg till vägg och hur mkt måste jag då dra av för att räkna ut max projiceringsbredd. Blir det 3m /1,77 = 169 cm max bredd /140 cm min bredd

Runt 15 cm från bakvägg.

Fredrik
InFocus

Postad 22 april 2004 - 19:00

kaka29
  • kaka29
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Det verkar som att InFocus lagt upp SP4805 på sin amerikanska hemsida. Sidan verkar inte vara helt färdig, men specifikationerna och lite annan info finns där.

http://www.infocusho...play/sp4805.asp

Anders I

Postad 22 april 2004 - 19:18

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0
De har en snygg avståndsberäknare där men tyvärr så verkar Fredriks siffror stämma och det blir alltså inga riktigt stora bilder av denna proj om man inte har långt från vägg till vägg... En klar nackdel som jag inte räknat med... :lol:

Postad 22 april 2004 - 19:21

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Hur långt blir avståndet från linsen till bakväggen vid en takmontering? Alltså om man räknar längden på proj plus säkerhetsavstånd till bakvägg för ventilation.

Jag har 3,7 m från vägg till vägg och hur mkt måste jag då dra av för att räkna ut max projiceringsbredd. Blir det 3m /1,77 = 169 cm max bredd /140 cm min bredd

Jag tror att jag har 3,7 meter jag också.

Men jag hade tänkt att ha en 2 meter bred duk med 92 tums bild då isåfall.

Men det verkar inte fungera med 4805.

Har jag rätt i att tänka så???

Ja, tyvärr så får du nöja dig med 160-170 cm duk ... :lol:

Postad 23 april 2004 - 02:26

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
Var på HiFi-Punkten idag och snackade med en kille där, som bl.a sade det att det verkade som att RBE:en nästan var helt eliminerad på 4805 (vet inte om det var vad han hört, eller om det var vad han sett dock...men positiv hur som helst.

Han sa också att han var en av dom som är riktigt känsliga för det, så det känns ju givetvis bra...då man ju har en bra referens då.

Kan tillägga att jag samtidigt passade på att kika en stund på Ice Age som kördes på en Z2:a när jag var där. Och oj vad förvånad jag vart...hade aldrig sett den in action tidigare, och hade fått upp förväntningarna rejält efter alla positiva omdömen på internet...

Var riktigt tråkigt djup i färgerna faktiskt, jag blev riktigt förvånad då jag förväntat mig mer. Allt kändes helt enkelt lite grått och trisst. Sen så saknade bilden både skärpa och bra svärta...som sagt, jag blev förvånad. Nu är ju detta trots allt LCD teknikens största svagheter (bortsett från allt strul, typ döda pixlar och damm m.m.), men den kan givetvis varit halvdant inställd också.

Hur som hellst så känns DLP helt klart mer tilltalande, då Z2:an enligt mig var riktigt tråkig.

Postad 23 april 2004 - 10:22

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

• 921 inlägg
  • 0
Fredrik: En fråga angående det Nerevarine säger, är det så att det är någon ny teknik bakom färghjulet som gör att ni kanske minskat rgb-flimmret?
Jag ser tex rgb-flimmer om jag anstränger mig, på tex Nec HT1000 och denna har ju även ett 4x färghjul.

//Cineoholic

Postad 23 april 2004 - 10:27

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1 419 inlägg
  • 0
Varför ska dom envisas med long-throwlinser? Dom borde ju förstå att om man köper en projektor i den prisklassen har man oftast inget större rum, t.ex jag.

Postad 23 april 2004 - 10:57

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2 991 inlägg
  • 0
Det undrar jag också över...
Förvisso är det generellt bättre bild med "long throw"-optik, men för hemmabruk kan ju det ställa till det något.

Jag har t.ex, mer eller mindre, exakt 3.5m mellan "lins" och duk och då blir det dessvärre inte någon "stor" projiceringsyta med SP4805 - och jag som siktar på 2m bred bild... ;)

Postad 23 april 2004 - 11:18

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

• 921 inlägg
  • 0
Johan78: kan inget annat än att hålla med, "oftast" används ju dessa lågpris projektorer i folks vardagsrum, och då känns det mera passande att ha en shortthrow lins, då många har väl ett vardagsrum emellan 3.5 till 5m vägg till vägg?
Så uppfattar jag det iaf.
Highend kan gärna vara longthrow, då de flesta som investerar i en projje för 50-100 000 förmodligen haft pengar till stora ytor.
Men vad är egentligen vitsen med longthrow?, man kan ju alltid montera projektorn närmare duken i ett stort rum,, tvärtom finns det ju alltid begränsande väggen.

//Cineoholic

Postad 23 april 2004 - 11:23

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1 419 inlägg
  • 0
Infocus borde ha short-throw på budgetprojjarna och long-throw på de dyra projjarna tycker jag.

Postad 23 april 2004 - 16:01

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Infocus borde ha short-throw på budgetprojjarna och long-throw på de dyra projjarna tycker jag.

Självklart. Detta är en rejäl miss som de kommer att tappa MÅNGA köpare på. Jag känner mig grymt besviken just nu, att vänta till hösten med att köpa proj känns ju inte som någon höjdare. Blir kanske till att köpa en tillfällig Z1:a eller så istället att ha tills det kommer en vettig DLP i prisklassen men det känns ju lagom kul...

Postad 23 april 2004 - 16:50

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1 419 inlägg
  • 0
Fredrik: Är InFocus medvetna om detta problem? Genom att ha long-throw på projjarna utesluter man de som har mindre än 3,5m från vägg till vägg att ha större än låt säga 160cm bred duk. Om du nu håller med mig om att detta är ett problem så skulle väl du kunna meddela killarna på huvudkontoret att önskemål om short-throw på iaf budgetprojjarna är önskvärt ;)

Postad 23 april 2004 - 16:56

merry
  • merry
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
;) jag har 4,5 m från vägg till vägg,hur stort får en annan då . hoppas jag kan få hjälp då jag är en halv burk öl ifrån en beställning????

Postad 23 april 2004 - 17:00

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0
merry: Du kan ha mellan 90" och 107"

Länk till hemsidan med en sån räknare på finns längre upp. Kom ihåg att mäta till där linsen kommer vara bara, så du inte tar från vägg till vägg.

Postad 23 april 2004 - 17:33

merry
  • merry
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
tack kompis ;)

Postad 23 april 2004 - 19:52

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Fredrik: Är InFocus medvetna om detta problem? Genom att ha long-throw på projjarna utesluter man de som har mindre än 3,5m från vägg till vägg att ha större än låt säga 160cm bred duk. Om du nu håller med mig om att detta är ett problem så skulle väl du kunna meddela killarna på huvudkontoret att önskemål om short-throw på iaf budgetprojjarna är önskvärt ;)

Jag kan hålla med om att short throw förmodligen är att föredra i Europa med mindre rum, men då finns det alltid de som vill ha tvärtom också osv, osv.

Vi skulle också ha kunnat erbjuda två linsalternativ, men det är ingenting vi kommer att göra i nuläget.

Det hela har också med produktionsstandardisering forecasting att göra, där 4805 kommer från X2 plattformen som kommer hamna i presentationsbranschen, och den hade övertaget i detta fallet och därav den linstypen.

Vi tror i alla fall att 4805 kommer kasta oss in i leken på allvar, där förut bara PANASONIC, SANYO, EPSON, PHILIPS och SONY fått leka.

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 23 april 2004 - 19:54.

Postad 23 april 2004 - 20:35

Unregisteredede65fb7
  • Unregisteredede65fb7
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej,

kände mig manad att plötsligt kasta mig in i debatten om long vs short throw.
Sitter själv med ett vardagsrum som är nästan 6m långt och har ett tak som inte lämpar sig för montering av projektor mitt i rummet pga ca 3,5m takhöjd (snedtak, höjd 4,5m i ena änden och 2,5m i den andra). En 1-1,5m lång stolpe från taket tilltalar vare sig frugan eller mig.

Jag är därför evigt tacksam att åtminstone någon projektortillverkare har projektorer som klarar att ge en bild på max 100" från 5,5m avstånd. Med ett rum som detta är urvalet annars mycket kraftigt begränsat.

Så jag säger "-Bra Infocus, fortsätt på den inslagna vägen!".

För övrigt föredrar jag att ha projektorn placerad bakom mig helt utanför synfältet och skall man då sitta på ett avstånd i närheten av 2 gånger bildens bredd så bör ju den s.k. throw ration överstiga 2.

Det är min ödmjuka åsikt. ;)

Postad 24 april 2004 - 09:41

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Hej,

Sitter själv med ett vardagsrum som är nästan 6m långt och har ett tak som inte lämpar sig för montering av projektor mitt i rummet pga ca 3,5m takhöjd (snedtak, höjd 4,5m i ena änden och 2,5m i den andra). En 1-1,5m lång stolpe från taket tilltalar vare sig frugan eller mig.

Jag är därför evigt tacksam att åtminstone någon projektortillverkare har projektorer som klarar att ge en bild på max 100" från 5,5m avstånd. Med ett rum som detta är urvalet annars mycket kraftigt begränsat.

För övrigt föredrar jag att ha projektorn placerad bakom mig helt utanför synfältet och skall man då sitta på ett avstånd i närheten av 2 gånger bildens bredd så bör ju den s.k. throw ration överstiga 2.

Det är min ödmjuka åsikt.  ;)

Håller med!

Dave

Postad 24 april 2004 - 15:34

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1 419 inlägg
  • 0
Jag kan tänka mig att flertalet sitter med vardagsrum som kanske har max 3,5meter från vägg till vägg. Men eftersom InFocus hellre verkar vilja satsa på presentationmarknaden så måste man helt enkelt se sig om efter andra alternativ, tråkigt.

Postad 24 april 2004 - 16:16

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0

Jag kan tänka mig att flertalet sitter med vardagsrum som kanske har max 3,5meter från vägg till vägg. Men eftersom InFocus hellre verkar vilja satsa på presentationmarknaden så måste man helt enkelt se sig om efter andra alternativ, tråkigt.

Eller som i mitt fall gå från den tänkta 72" duken jag hade kunnat haft med en Z2:a till en 66" duk som passar SP 4805:an istället.

Det är en ganska acceptabel uppoffring om du frågar mig!

Postad 24 april 2004 - 16:38

Unregisteredede65fb7
  • Unregisteredede65fb7
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Kan det verkligen vara möjligt?

Det skulle innebära att flertalet har ett vardagsrum på 10-11 kvadratmeter! Det låter litet för ett normalt vardagsrum.

Postad 24 april 2004 - 17:00

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Det skulle innebära att flertalet har ett vardagsrum på 10-11 kvadratmeter! Det låter litet för ett normalt vardagsrum.

Du har aldrig tänkt på att rummen kanske är långsmala? Jag har en etta med öppen planlösning på 34 kvadrat men bara 3.7 m från vägg till vägg. Sen får man dra av minst 40 cm för att få avståndet från lins till duk. Då är vi nere på under 3.3 m vilket inte räcker enligt specarna för att få en vettig bild. Är grymt sne på Infocus just nu. Känner mig lurad då jag verkligen bespetsat mig på denna proj.

Postad 24 april 2004 - 17:06

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Hej,

Självklart finns det alltid undantag. Men för de flesta som vill köpa en budgetproj för TV, film och TV-spel och annat hemmabruk som den här projjen lanseras som så är Short throw en mkt mer vettig och flexibel lösning. Annars får man göra som Sharp och lansera både en short throw och en long throw modell. Sharp lärde sig sin läxa för över ett år sedan. Varför kunde inte Infocus göra det också?

Postad 24 april 2004 - 17:22

Unregisteredede65fb7
  • Unregisteredede65fb7
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Du har aldrig tänkt på att rummen kanske är långsmala? Jag har en etta med öppen planlösning på 34 kvadrat men bara 3.7 m från vägg till vägg. Sen får man dra av minst 40 cm för att få avståndet från lins till duk. Då är vi nere på under 3.3 m vilket inte räcker enligt specarna för att få en vettig bild. Är grymt sne på Infocus just nu. Känner mig lurad då jag verkligen bespetsat mig på denna proj.

Visst kan rummen vara långsmala men eftersom det var max 3,5m mellan väggarna tar jag för givet att det är rummets längsta mått eftersom det annars inte bör vara något problem att ha ett större avstånd mellan duk/projektor.

Man måste väl inte ha sin bio på tvären i rummet?

Postad 24 april 2004 - 17:27

Unregisteredede65fb7
  • Unregisteredede65fb7
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hej,

Självklart finns det alltid undantag. Men för de flesta som vill köpa en budgetproj för TV, film och TV-spel och annat hemmabruk som den här projjen lanseras som så är Short throw en mkt mer vettig och flexibel lösning. Annars får man göra som Sharp och lansera både en short throw och en long throw modell. Sharp lärde sig sin läxa för över ett år sedan. Varför kunde inte Infocus göra det också?

Min åsikt är att det idag i princip bara finns short-throw och Infocus är det lysande undantaget. Jag tycker därför som jag sagt tidgare att det skall fortsätta med det, de har i och med detta mutat in en egen del av marknaden som det verkar dumt att avstå.

Sen är det naturligtvis helt rätt att det borde vara en relativt enkel sak att erbjuda fler linsalternativ ala Sharp. Det skulle tillgodose allas behov på ett enkelt sätt.

Tyvärr är tendensen short-throw och jag kan inte hitta någon försäljare som annonserar t.ex. Sharp XV-Z200 (long-throw) så det är kanske bara en akademisk möjlighet??

Postad 24 april 2004 - 18:13

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Visst kan rummen vara långsmala men eftersom det var max 3,5m mellan väggarna tar jag för givet att det är rummets längsta mått eftersom det annars inte bör vara något problem att ha ett större avstånd mellan duk/projektor.

Man måste väl inte ha sin bio på tvären i rummet?

Suck, orkar inte diskutera detta längre men det beror kanske på vad man har för planlösning, inredning etc. etc. Alla vill ju inte ha dedikerade hemmabiorum heller även om den tekniska möjligheten finns. I mitt rum går det inte att ha visning på andra ledden av flera olika skäl som jag inte orkar gå in på.

Faktum kvarstår att för de flesta användare så är short throw lösningen betydligt mer lättplacerad och flexibel.

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 24 april 2004 - 18:17.

Postad 24 april 2004 - 18:27

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Tyvärr är tendensen short-throw och jag kan inte hitta någon försäljare som annonserar t.ex. Sharp XV-Z200 (long-throw) så det är kanske bara en akademisk möjlighet??

Nej precis, och anledningen är naturligtvis att efterfrågan är så pass liten på long throw-modellerna. Men visst går de att få tag på:

Här har du en av Sharps modeller till ett bra pris:

http://www.apparat.s...tem=1147447&l=1

Om du vill ha tag på en z200 så är det ju bara att be någon handlare att ta hem en åt dig. Det lär inte vara något problem.

Postad 24 april 2004 - 18:39

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Vi skulle också ha kunnat erbjuda två linsalternativ, men det är ingenting vi kommer att göra i nuläget.

Varför inte? ;) Det vore väl en ypperlig lösning som ni säkerligen skulle tjäna på även ekonomiskt i slutändan... Många nya potentiella kunder som går förlorade annars...

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 24 april 2004 - 18:41.

Postad 24 april 2004 - 18:48

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
de flesta hyreslägenheter jag har bott/bor i (plus i princip alla jag känner) har ett vardagsrum som är rektangulärt. Och oftast så har man fönster i ena korta sidan och dörr i den andra. Därför lämpar det sig inte för många att ha projektorn på längden utan kör på bredden.

Jag har t ex 3,5m bredd mellan väggarna och ca 6-6,5 på längden. Men på längden kan man glöma o köra pj då fönster/balkongdörr är i ena sidan och dörr mot hallen på den andra..

Postad 24 april 2004 - 19:03

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

de flesta hyreslägenheter jag har bott/bor i (plus i princip alla jag känner) har ett vardagsrum som är rektangulärt. Och oftast så har man fönster i ena korta sidan och dörr i den andra. Därför lämpar det sig inte för många att ha projektorn på längden utan kör på bredden.

Jag har t ex 3,5m bredd mellan väggarna och ca 6-6,5 på längden. Men på längden kan man glöma o köra pj då fönster/balkongdörr är i ena sidan och dörr mot hallen på den andra..

precis, jag har också fönster på kortsidan.

Postad 24 april 2004 - 21:03

Unregistered86d65e0e
  • Unregistered86d65e0e
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Hei! Er ikke dette en tråd om 4805???
Starta heller en ny tråd om long/short throw.

Postad 24 april 2004 - 21:50

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Hei! Er ikke dette en tråd om 4805???
Starta heller en ny tråd om long/short throw.

Vi diskuterar möjligheterna att placera 4805 i olika rumstyper så det är i högsta grad relevant för tråden.

Kan passa på att kasta in en fråga också. Hur påverkas bilden av att ha projektorn maxad med största möjliga bildstorlek för det givna avståndet (tex. 3,3 m avstånd)? Har hört att vissa projjar får sämre bild om man gör så. Någon som har erfarenhet av detta? Vet du om det finns några rekommendationer när det gäller detta för 4805 Fredrik?

Postad 24 april 2004 - 22:05

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1 419 inlägg
  • 0
Det är bara att konstatera att 4805 inte lämpar sig för små rum, tyvärr så har InFocus bestämt sig för long-throw och det är något man får leva med. Finns det några andra DLP-alternativ i samma prisklass med liknande prestanda som har short-throw?

Postad 25 april 2004 - 12:00

Unregisteredc6213648
  • Unregisteredc6213648
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Finns det några andra DLP-alternativ i samma prisklass med liknande prestanda som har short-throw?

Optoma H30 och Sharp Z91 ?

Postad 25 april 2004 - 20:12

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Okej då, jag lider lite med de som alltid väljer främsta raden när de går på bio. Men Ni som väljer att sitta mitt i salongen kommer att kunna njuta fullt ut.

Är jag helt ensam om att anse att DVD:ns kvalitet inte räcker till att förstoras till maximalt halva sittavståndet?

Känns lite som "samma skola" som de som anser att det ska låta mycket i stället för bra :D

Jag kan dock hålla med om att kritiken är befogad mot Infocus i alla fall, eftersom det ändå bör vara valfritt för kunden att avgöra hur stor bild man vill ha. Hur korkat det än låter med dessa betrakningsvinklar som man nämner.

Postad 26 april 2004 - 07:06

Unregistered21e0dbbb
  • Unregistered21e0dbbb
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har läst lite vad ni på forumet tycker om Infocus linsval på 4805:an.
Har själv suttit i helgen och tittat på en 5700 från c:a 6 meter på en 100" duk.
Att titta på 100" från 3,5-4 meter är för mig helt otänkbart. Det blir ju snudd på som att sitta på första bänkraden på bio, inte speciellt kul.

Jag tror säkerligen att Infocus har en tanke bakom valet av lins, den kanske inte är nog bra för att projicera film från 3,5 meter. Projektorn är ju ganska billig för att vara en DLP-proj.

Har inte så mycket kunskap och erfarenhet av projektorer men vad jag hört så bör man inte ha kortare avstånd till tittarposition än dubbla dukbredden. 100"=4.5 meter.

Själv har jag turen att ha drygt 6 meter till duken så för min del blir det inga problem.

Postad 26 april 2004 - 14:21

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0
Jag har inte tänkt köra på mer än halva tittavståndet. Jag sitter på 3,7 m och har tänkt köra 180 cm bred duk. Det tror jag blir lagom. Men med denna proj så kommer jag nog inte att kunna köra mer än 160 cm och det känns lite futtigt för en hemmabio. Bara 90 cm på höjden för att inte tala om hur lite det blir när man kör typ Sagan om Ringen. Eller en 4:3 bild. (NHL, OS, World Cup, Xbox etc.) Får man verkligen riktig biokänsla med den storleken, eller är det meningslöst att ens köpa en proj om man bara kan köra 160 cm bred duk? Jag bara spekulerar, då jag inte ägt någon proj men är grymt trött på min TV... Det känns som att de där två extra decimeterna från 160 cm till 180 cm gör en REJÄL skillnad trots allt.

Postad 26 april 2004 - 14:26

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Okej då, jag lider lite med de som alltid väljer främsta raden när de går på bio. Men Ni som väljer att sitta mitt i salongen kommer att kunna njuta fullt ut.

Är jag helt ensam om att anse att DVD:ns kvalitet inte räcker till att förstoras till maximalt halva sittavståndet?

Känns lite som "samma skola" som de som anser att det ska låta mycket i stället för bra :D

Jag kan dock hålla med om att kritiken är befogad mot Infocus i alla fall, eftersom det ändå bör vara valfritt för kunden att avgöra hur stor bild man vill ha. Hur korkat det än låter med dessa betrakningsvinklar som man nämner.

OT: Jag sitter aldrig längst fram på bio. Avstår hellre filmen än sitter där. Jag brukar sitta några bänkrader framför mitten då jag tycker man får bäst känsla där. Det beror också på många faktorer som lutningen i salongen och jag väljer ofta längst fram på balkongen i Draken och Royal i GBG då detta ger en grym känsla utan störande huvuden etc. framför (och inte lika klaustrofobiskt som det kan bli annars).

Postad 26 april 2004 - 14:28

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Den skolan tillhör jag verkligen inte heller och det gjorde jag inte ens när jag var liten ;)

Postad 26 april 2004 - 15:52

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1 419 inlägg
  • 0
Att sitta på första raden i en biosalong med kanske 3 meteravstånd till en 7 meter bred duk går ju inte att jämföra med att sitta 3,5-4m från en duk som är 2 meter bred. Jag har en 2m duk och sitter på 3,5m ... helt perfekt. Filmupplevelsen blir fantastisk.

Men det är ju en personlig åsikt. Att säga att man tillhör "samma skola" d.v.s liknande "hellre mycket än bra" är ju bara larvigt.

Postad 26 april 2004 - 16:39

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0

Eller en 4:3 bild. (NHL, OS, World Cup, Xbox etc.) Får man verkligen riktig biokänsla med den storleken, eller är det meningslöst att ens köpa en proj om man bara kan köra 160 cm bred duk?

Hör folk som säger att dom får grym biokänsla med en 50 tums plasma TV och sånt...så den storleken du snackar om på det avståndet bör utan problem räcka till!

Ska själv köra 66 tums duk på ca 3 meters avstånd. Tror det kommer räcka gott för det avståndet faktiskt.

Och jag kan ju passa på att tillägga att många, om inte de flesta, Xbox spelen går att köra i äkta 16:9.

Postad 26 april 2004 - 16:58

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Eller en 4:3 bild. (NHL, OS, World Cup, Xbox etc.) Får man verkligen riktig biokänsla med den storleken, eller är det meningslöst att ens köpa en proj om man bara kan köra 160 cm bred duk?

Hör folk som säger att dom får grym biokänsla med en 50 tums plasma TV och sånt...så den storleken du snackar om på det avståndet bör utan problem räcka till!

Ska själv köra 66 tums duk på ca 3 meters avstånd. Tror det kommer räcka gott för det avståndet faktiskt.

Och jag kan ju passa på att tillägga att många, om inte de flesta, Xbox spelen går att köra i äkta 16:9.

OK, men det sistnämnda är en sanning med modifikation. Faktum kvarstår att för mig personligen så är 4:3 bilden väldigt viktig eftersom ungefär 40 % av mitt "tittande" sker i 4:3 (mkt sport och TV-spel)

https://www.minhembi...5593&hl=tv spel

Jag har nu fixat en schysst justerbar maskning till en 16:9 duk för att kunna köra 4:3 på den men det gäller bara att komma upp i "rätt" storlek.

Postad 26 april 2004 - 16:59

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
:D

Postad 26 april 2004 - 17:41

Unregistered91705c63
  • Unregistered91705c63
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Fredrik,
Jag är en ny gröngöling i projektor världen, och har precis köpt in en 200cm bred projecta duk (16:9) och måste nu ha en proj

berätta för mig varför jag ska välja SP4805 :D

Funderar nämligen på en Sanyo Z2:a,

Redigerat av Unregistered91705c63, 26 april 2004 - 17:42.

Postad 27 april 2004 - 07:48

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Fredrik,
Jag är en ny gröngöling i projektor världen, och har precis köpt in en 200cm bred projecta duk (16:9) och måste nu ha en proj

berätta för mig varför jag ska välja SP4805 <_<

Funderar nämligen på en Sanyo Z2:a,

Ingen kan berätta vilken man ska ha......

Använd dina ögon och avgör själv.....

Alla som sett en DLP har fattat varför.....

Men tänk på avståndet, räcker 4805 till?

Vanligtvis så köper man ju duken efter projektorn och inte tvärtom. Så har du otur så kanske du måsta kompromissa med bildkvaliteten för att få en proj som passar till din duk.

(all info som du vill ha finns om du letar i forumet.)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.