Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nytt dukalternativ ! (Nu med bilder på sid 4)

199 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 September 2004 - 10:25

HAHA
  • HAHA
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Jag har gjort en GOO/Kapa line.
Jag monterade den i en 30/30 träprofil-ram och tänkte ha den nedfällbar på gångjärn från taket. Baksidan syns därmed när den är uppfälld så jag kan inte ha kors-stag etc.

Till er som undrar om GOO verkligen är bättre än vanlig färg så kan jag bekräfta det med kraft. GOO är inte en vanlig färg och det märks direkt. Den innehåller något pärlemorliknande material och har ett lyster och skimmer över sig som jag aldrig har sett på någon färg. Jag valde CRT white (ej grå) med tankte på framtiden. Nya projektorer får så bra kontrast att grå duk blir onödigt.

Angående Kapaskivan så är den som någon tidigare skrivit, ganska ömtålig och har en tendens att slå sig när man målar. Jag valde en 10mm skiva och den slog sig en del när jag målade GOO (trots ramen). Jag tvingades sedan måla även andra sidan med väggfärg för att täcka över skador på den ömtåliga skivan. Då slog sig konstruktionen ännu mera. Med facit i hand så hade jag valt ett annat material än Kapa line. Alternativ kunde jag använt dubbla 10 mm skivor för att få bättre styvhet.

tex. Kapa plast verkar vara av högre kvalitet. Den fanns dock ej på lager då jag köpte.

Postad 05 September 2004 - 20:58

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
kapa fix va ju inte direkt billig på http://www.kao.nu/

Någon som ändå har intresse så har dom de under länken Display och Dekoration och sida 15.

Kapafix DS 10 mm/140x300 cm
exkl moms 1 426,50 kr
moms 356,63 kr
inkl moms 1 783,13 kr

Finns inget billigare i Göteborgtrakten?
Med tanke på att Goo kostar ca 1 500:-

Ja japps räkna på det ni ;) 3 287:- plus resten av bygget säg 3 500:-, nästan en hyfsad ramspänd dukt.
Börjar tveka......

Postad 06 September 2004 - 09:03

HAHA
  • HAHA
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Den enkelsidiga (ES) Kapafix-varianten är något billigare.
Jag tror dock mer på Kapa plast vilken är billigare och antagligen tåligare.

Enda orsaken till att köpa dyra Kapaskivor är om man bara måste ha en lätt konstruktion.

Man behöver heller inte en liter Goo till en Kapaskiva. Jag lät bli att grundmåla min skiva eftersom Kapaskivan redan har hög finish. Jag spädde ut färgen något och målade 4 lager med rulle. Det gick åt ca 750 ml. "Goo-ytan" var ca 220 * 125. Ingen idé att måla där maskeringen skall sitta.

Ett enkelt sätt att få ner färgkostnaden är att göra ett gruppköp på en 16-litersburk eller liknande. Man kan även köpa Kapaskivorna i storpack och spara rejält med pengar på styckpriset.

Postad 06 September 2004 - 21:08

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Håller med HAHA. Det bör räcka med 1/2 litersburk Goo om man kör på kapafix med 2 lager base och 2 lager top med en "snål" roller och målar tunt. Kapafixen suger ingenting i princip. Det bättrar på din ekonomiska beräkning en smula. Du kan ju f.ö. titta på biten du har så ser du att det inte finns färg bakom pappskivan i "foamet".

Postad 09 September 2004 - 19:47

Unregistered26718441
  • Unregistered26718441
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
hej är sugen på en kapaskiva är det någon här som har erfarenhet
av om jag kan skruva den i vägen direkt utan ev ram eller dylikt,jag kan
bara ha projektorn på ett sätt,måla den och skruva fast den håller skivan
för detta eller är matrialet för klent....
mvh micke :huh:

Postad 09 September 2004 - 21:27

Bratwurst
  • Bratwurst
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Nån som hittat Kapa i Örebro?

Kan man inte måla på en mdf skiva istället? Tyngre men slår sig nog inte.

/Tobbe

Postad 09 September 2004 - 23:18

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

hej är sugen på en kapaskiva är det någon här som har erfarenhet
av om jag kan skruva den i vägen direkt utan ev ram eller dylikt,jag kan
bara ha projektorn på ett sätt,måla den och skruva fast den håller skivan
för detta eller är matrialet för klent....
mvh micke ;)

Der går nog...till en början, sen skulle jag tro att skivan börjar deformeras i fästpunkterna om du har för få, jmfr med att spika upp ett tunnbröd...:huh: OK först men efter ett tag så...
Kapafixen kanske då dess hela baksida är klister om man tar bort skyddsplasten. Det är väl så den används i proffssammanhang.

Postad 10 September 2004 - 11:26

penguin
  • penguin
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Kapafixen kanske då dess hela baksida är klister om man tar bort skyddsplasten. Det är väl så den används i proffssammanhang.

Nix.
Det är tvärtom. Sidan med klistret är reklammakarnas framsida.
De river bort skyddspapperet och fäster reklamtrycket där.
(enligt arkitektkopia där jag köpte min kapafix)

Postad 10 September 2004 - 12:26

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Nix.
Det är tvärtom. Sidan med klistret är reklammakarnas framsida.
De river bort skyddspapperet och fäster reklamtrycket där.
(enligt arkitektkopia där jag köpte min kapafix)

Okej, visste inte det, men det hindrar ju inte att man vänder den innåt väggen för att uppnå en hjälp för fästet mot väggen om man nu måste ha den ensam på väggen. Skulle dock inte vilja ta ned sen igen dock :huh: väggen ser nog inte OK ut efter en sån manöver.

Postad 11 September 2004 - 14:25

Unregisteredf40f5859
  • Unregisteredf40f5859
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Ingen som är sugen på att köpa min färdiga Kapa-duk?

// Anders

Postad 12 September 2004 - 12:50

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Ingen som är sugen på att köpa min färdiga Kapa-duk?

// Anders

Varför ska du sälja?? Den är ju jättebra :(

Postad 12 September 2004 - 13:06

Unregisteredf40f5859
  • Unregisteredf40f5859
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0

Varför ska du sälja?? Den är ju jättebra :(

Jag vet. Den är jättebra. Tyvärr har jag mer eller mindre varit tvungen att möblera om i vardagsrummet och har inte möjlighet att ha den typen av dukkonstruktion längre. Se de nya bilderna i mitt galleri - hyllorna som går runtom i vardagsrummet gör att jag måste ha en nedrullningsbar duk efter ommöbleringen. Tråkigt...

Därför undrar jag om nån är sugen på att köpa duken istället för att göra själv. Säljer den till självkostnadspris.

Bilder (nyare) finns i mitt galleri och andra bilder (äldre) finns på sid 4 i denna tråd.

// Anders

edit: stavade lite fel

Redigerat av Unregisteredf40f5859, 12 September 2004 - 13:07.

Postad 14 September 2004 - 23:14

fth
  • fth
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej Anders!

Jag är eventuellt intresserad av att köpa din duk, men jag hittar inga uppgifter om storlek... Vilka är dukens dimensioner?
/fth

Postad 15 September 2004 - 14:35

Unregisteredd60a5be7
  • Unregisteredd60a5be7
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Köpte min KAPA-line skiva på Elitdekor (031-12 60 01) i Göteborg. Ungefär 500kr ex. moms vill de ha.

Min KAPA "duk" har börjat slå sig lite grann, inte så att det stör men jag funderar ändå på att regla upp något bakom så att det inte blir synbart i framtiden.

Postad 16 September 2004 - 23:39

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Varför ska du sälja?? Den är ju jättebra ;)

Jag vet. Den är jättebra. Tyvärr har jag mer eller mindre varit tvungen att möblera om i vardagsrummet och har inte möjlighet att ha den typen av dukkonstruktion längre. Se de nya bilderna i mitt galleri - hyllorna som går runtom i vardagsrummet gör att jag måste ha en nedrullningsbar duk efter ommöbleringen. Tråkigt...

Därför undrar jag om nån är sugen på att köpa duken istället för att göra själv. Säljer den till självkostnadspris.

Bilder (nyare) finns i mitt galleri och andra bilder (äldre) finns på sid 4 i denna tråd.

// Anders

edit: stavade lite fel

Hej Anders, har fått mail från MikEx som är intresserad av din duk men som trodde det var jag som hade min till salu vilket inte är fallet.

Postad 26 September 2004 - 16:09

Unregisteredf40f5859
  • Unregisteredf40f5859
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0

Hej Anders!

Jag är eventuellt intresserad av att köpa din duk, men jag hittar inga uppgifter om storlek... Vilka är dukens dimensioner?
/fth

Duken är 200cm bred. 5cm maskning runtom ger en bildbredd på 190cm.

// Anders

Postad 26 September 2004 - 16:11

Unregisteredf40f5859
  • Unregisteredf40f5859
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0

Hej Anders, har fått mail från MikEx som är intresserad av din duk men som trodde det var jag som hade min till salu vilket inte är fallet.

Ok.

Om MikEx läser detta - hojta till om du fortfarande är sugen på Kapa-duken.

// Anders

Postad 26 September 2004 - 17:43

davvie
  • davvie
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Anders Johnsson - Hur mycket ska du ha för duken och var bor du?

Postad 27 September 2004 - 23:23

Unregisteredf40f5859
  • Unregisteredf40f5859
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt mig självkostnadspris: 1200:-

*Kapa-skiva: 600:-
*Aluminiumlister: 300:-
*Självhäftande sammet: 150:-
*Färg m.m.: 150:-
Summa: 1200:- + arbete

Jag bor i Bromma.

// Anders

Postad 05 October 2004 - 20:37

Unregistered42518
  • Unregistered42518
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Vill vara med att fu uppdates.

Vad är kapa för material? Är det något slags MDF?

Vilket är det bästa att bygga på, klarar jag mig på Kapa Fix? Eller slår det sig?

Mvh Niklas

Postad 09 October 2004 - 10:19

Unregisteredf40f5859
  • Unregisteredf40f5859
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0

Vill vara med att fu uppdates.

Vad är kapa för material? Är det något slags MDF?

Vilket är det bästa att bygga på, klarar jag mig på Kapa Fix? Eller slår det sig?

Mvh Niklas

Här är en grymt bra tråd om Kapa. Den ger svar på alla dina frågor: https://www.minhembi...showtopic=53922 :(

// Anders

Postad 09 October 2004 - 23:35

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Bäst före passerat...

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 12 October 2004 - 20:05.

Postad 12 October 2004 - 00:58

M-Boy
  • M-Boy
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt mig självkostnadspris: 1200:-

*Kapa-skiva: 600:-
*Aluminiumlister: 300:-
*Självhäftande sammet: 150:-
*Färg m.m.: 150:-
Summa: 1200:- + arbete

Jag bor i Bromma.

// Anders

Hej, jag köper gärna din duk kontakta mig på:
msn: [email protected]
eller via
Mail: [email protected]

Så gör vi upp om detaljerna där.

Måste ha en duk omgående nämligen!!!

/ Micke aka M-Boy

Postad 12 October 2004 - 12:34

Unregistered42518
  • Unregistered42518
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Är det lönt att sätta reglar bakom? Är lite rädd att det ska slå sig.

Vad menas med 15*15mm L profil? Är det en sådan man sätter i hörnet för att se vinklen bli perfekt?

Är det S2500 eller S2000 som fungerar bäst. Har en Z2:a Sanyo

Fick också pris idag på Kapa dix från min handlare i Oskarshamn De ville ha 875:- Inkl moms.

Hur ser duken ut fram om man går fram och titta efter målning? Är den lite sträv? Eller blev det jättbra. Svårt att veta då inga närbilder tagits.

Postad 13 October 2004 - 23:14

Unregisteredf40f5859
  • Unregisteredf40f5859
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
>Är det lönt att sätta reglar bakom? Är lite rädd att det ska slå sig.

Ja - det är lönt med reglar.

>Vad menas med 15*15mm L profil? Är det en sådan man sätter i hörnet för att se vinklen bli perfekt?

En L-profil är en sorts aluminiumpinne som ser ut som ett L om du tittar på den från ena änden. Varje "pinne" på L-et är 15mm.

>Är det S2500 eller S2000 som fungerar bäst. Har en Z2:a Sanyo

Säkert en smaksak. Min färg tycker jag är klockren.

>Hur ser duken ut fram om man går fram och titta efter målning? Är den lite sträv? Eller blev det jättbra. Svårt att veta då inga närbilder tagits.

Duken är sträv - och ytan är jättebra.

// Anders

Postad 05 November 2004 - 19:17

Unregistered570249a4
  • Unregistered570249a4
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej Anders,

Har du sålt duken ?

Om inte, så är jag klart intresserad...

Kontakta mig i sådana fall via email på [email protected].

//Håkan

Postad 13 November 2004 - 10:51

Unregisteredf40f5859
  • Unregisteredf40f5859
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Tänkte bara säga att duken är såld till hawah, så att ingen annan tror att den fortfarande är till salu.

// Anders

Postad 18 November 2004 - 23:20

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
verkar sjysst!! :)

Redigerat av Unregistered8de98e76, 18 November 2004 - 23:41.

Postad 19 November 2004 - 13:11

Unregistered6dfd567f
  • Unregistered6dfd567f
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har kollat med ArkitektKopia i Karlstad o de skulle ha 595:- för en utsågad KAPA fixskiva... De sa att de hade sålt en till någon annan så den som köpt en i Karlstad kan ju räcka upp en hand :) Hur blev det? Gick det bra o måla etc? Tips på affärer kanske? Totalkostnad?

Jag har dock ett annat problem. Idag har jag en TV på tv-bänk mellan högtalarna och centern på en hylla över tv:n. in tanke var att man skulle fälla ner duken framför tv:n, men kommer inte duken/skivan att döda min center helt totalt då? En vanlig duk släpper ju igenom hyffsat mycket ljud, men inte en kapa-skiva. Eller har jag fel?
Någon som har en bra lösning på mitt problem? TVn måste vara kvar och att ha centern under går inte p.g.a luckor på tv-bänken.

Postad 19 November 2004 - 13:56

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Det finns perforerade dukar för att släppa igenom ljud. Annars BLIR det ljudförändringar.

Postad 19 November 2004 - 15:23

penguin
  • penguin
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag har kollat med ArkitektKopia i Karlstad o de skulle ha 595:- för en utsågad KAPA fixskiva...  De sa att de hade sålt en till någon annan så den som köpt en i Karlstad kan ju räcka upp en hand :) Hur blev det? Gick det bra o måla etc? Tips på affärer kanske? Totalkostnad?

Jag har dock ett annat problem. Idag har jag en TV på tv-bänk mellan högtalarna och centern på en hylla över tv:n. in tanke var att man skulle fälla ner duken framför tv:n, men kommer inte duken/skivan att döda min center helt totalt då? En vanlig duk släpper ju igenom hyffsat mycket ljud, men inte en kapa-skiva. Eller har jag fel?
Någon som har en bra lösning på mitt problem? TVn måste vara kvar och att ha centern under går inte p.g.a luckor på tv-bänken.

Jag köpte en kapafix från Arkitektkopia i Karlstad så det är nog mig de menar.
Jag målade den med en oljebaserad grå S2000-nyans (oljebaserad pga att ytan på kapafix
är pappersbaserad) med en filtroller.
Det som kan vara problemet med kapafix är att den är känslig på ytan, och eftersom
våran framsida är reklammakarnas baksida hanterar de den inte alls så försiktigt som
man skulle vilja, så jag fick spackla ett par tryckmärken först och sedan försiktigt slipa
med ett fint sandpapper och det gick utmärkt, det blev helt osynligt efter målningen.
Jag beställde även självhäftande sammet från Kreatima i Sth och fäste som ram på
framsidan (5cm ) viken runt kanterna (vilka jag beströk med kontaktlim först, annars
så vek sameten upp sig igen) och sedan skar jag av en smal remsa av skyddspapperet på
baksidan av skivan, lite kontaktlim på kanterna på sammeten och sedan dit med alu-listerna.
Jag använde en alu-U-profil som uppstagning och upphängning på baksidan och
för säkerhets skull så borrade jag urfasade hål i L-profilen som jag satte M4-skruv
(platt fasat huvud) med superlim i innan jag limmade fast L-profilen mot kapaskivan,
och sedan använde jag detta till att säkra U-profilen mot med mutter.
Efter allt detta så målade jag även baksidan av hela skivan och även bakdelarna av alu-profilerna
med en vanlig vit matt vattenbaserad takfärg (jo den fäste alldeles utmärkt på aluminiumen).
Aluminiumlisterna köpte jag från smidesfirman bredvid Martins färgaffär på Våxnäs.
Martins har även en visningstavla med just den gråa färgnyansen jag köpte där.
Kapaskivan hade måtten 180x105.625 (170cm bred 16x9-format innanför ramen).
I taket hängde jag sedan upp det ganska enkelt med vinkeljärn mot taket och en bult den
och genom U-profilen.
Har tyvärr inga bilder, men jag hoppas denna beskrivning var tillräckligt utförlig.

Alltihop gick på nästan 1000:- och det är kanonbild (projektorn är en Infocus 4805).
Jag har min center i hyllan under TVn bakom skärmen och den kom då precis under
nederkanten på skärmen, dvs helt perfekt placering.

Kan även tipsa om upphängning till projektorn, jag köpte ett par vägghögtalarfästen på
Biltema (149:-) och fick en 3mm-plåt i rätt format tillkapad av plåtnissarna på Våxnäs
som jag skruvade fast mot ett av fästena och efter att ha borrat passande hål för projektorn i.

Postad 19 November 2004 - 23:00

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Har tyvärr inga bilder, men jag hoppas denna beskrivning var tillräckligt utförlig.

Penguin: Detta mycket bra och utförliga reportage kräver bilder tycker jag... <_< Många som läser detta skulle nog vilja åtminstone få vissa delar visualiserade...undertecknad inräknad!! Fattade nog inte riktigt din ramkonstruktion tex?

Postad 22 November 2004 - 11:31

penguin
  • penguin
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Detta mycket bra och utförliga reportage kräver bilder tycker jag... :rolleyes:

Ok. Skall se om jag kan fixa några bilder, om ni har tur blir det denna vecka men jag lovar ingenting :)

Postad 22 November 2004 - 14:17

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Hur stora är KAPA fixskivorna i sitt orginalformat? Eller kan man få dem hur stora som helst?

Postad 22 November 2004 - 18:08

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Hur stora är KAPA fixskivorna i sitt orginalformat? Eller kan man få dem hur stora som helst?

Min var 300*153 cm och det finns inga större vad jag vet. Tror inte man gör större då materialet inte är allt för hållfast. Det var tex rätt besvärlig att bära ut skivan (2 stycken som bar) till den kärra jag hade hyrt eftersom det blåste och skivan krängde och slängde och man ville ju inte tappa den... :)

Postad 22 November 2004 - 19:14

Unregistered42518
  • Unregistered42518
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Jag håller på med min skiva, köpte en Kapa Fix som har tjockleken 0.5 cm.
Detta är lite svagt, ska regla på baksidan, med en rätt så tunn trälist, och sedan limma den på framsidan.

Ni som målat eran skiva, vilken sida har ni målat, verkar vara lite olika?

Har även köpt sammet som jag tänkt använda till kanterna. Har också skärt till kanter som ska sitta som ram på sidorna till skivan. Och dessa kantlister ska jag klä med sammet. Får förmodligen limma runt kantlisten, dvs på baksidan om listen. (Lite knepigt att förklara)

Har valt en ej avtorkningsbar 2500 färg. Ifall jag skulle vilja byta färg eller göra om..

Postad 22 November 2004 - 21:01

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Ni som målat eran skiva, vilken sida har ni målat, verkar vara lite olika?

jag målade inte på klistersidan...lät skyddspappret sitta kvar. Rutnätet på skyddspappret var bra att ha när man skulle KAPA den... :)

Postad 23 November 2004 - 12:07

penguin
  • penguin
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Nu finns lite efterfrågade bilder i mitt Galleri. Kvällsbilder utan blixt så ni får ha överseende med dem.
Eftersom min DV-kamera bara har 640x480 i stillbildsupplösning tyckte jag inte att det var
nån idé att ta kort på hur filmbilden blir, men jag är helnöjd.
Glömde säga tidigare att jag köpte en 10mm-skiva. Tyckte att 5mm var lite klent. Totala vikten var
iallafall väldigt liten. :D

Postad 23 November 2004 - 20:45

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Så där ja, nu förstår jag lite bättre hur du gjort. Ser nästan ut som du tagit i överkant med stagningen.. :D din lär inte slå sig nånsin. Får du inte lite blänk i den delen av L-profilen som vetter framåt dvs den yttersta aluminiumdelen utanför sammeten? Annars verkar ju denna lösning att kunna fälla upp den i taket väldigt bra och det ser ju ut som den inte syns särskilt mycket underifrån så att säga.
Kanske du ska aktivera gästboken, så man kan kommentera din anläggning på ett bättre ställe.. :lol:

ed: fel stav

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 24 November 2004 - 10:24.

Postad 24 November 2004 - 09:24

penguin
  • penguin
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Gästbok igång.
Blänk i listen obefintligt. Även om jag riktar projektorn riktigt taskigt (vilket jag inte gjort)
så lär jag ju knappast komma utanför den 5cm breda svarta sammeten som äter upp allt ljus...
Idén med uppfällning i taket är hämtad från tidigare beskrivningar i denna tråd.
Eftersom takhöjden bara är 2.40 så klart att den syns, men man retar sig inte på den iallafall :wub:

Postad 27 November 2004 - 20:57

JRock
  • JRock
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Köpte en 10 mm Kapa-skiva (120x240) från Majornas CopyPrint (http://www.majornas.se/), och ska måla den med Goo CRT White så fort jag får hem dom (beställde från Tyskland, http://www.screengoo.de/index2.html)
Gick jättelätt att kapa skivan till rätt storlek (120x214) med brytbladskniv. Väldigt styv och bra yta att måla på har den!
Kostade 700 + moms dock, inte det billigaste men väldigt lätt att hänga upp och bearbeta!

/JK

Postad 30 November 2004 - 21:45

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
JRock: alltså har inte kapaskivan samma färg som den du målade med? :P
hehe, jag kanske är lite vilse.. men har för mig att KAPA är vita..
Dom kanske är lite för blanka?

---

Vad tror ni om att spraya den med matt lite svagt grå?
...jag funderar på en kapa jag med... bor ganska nära Arkitektkopia...(i örebro dock)

Hade gött!

Redigerat av Unregistered8de98e76, 01 December 2004 - 00:23.

Postad 01 December 2004 - 07:45

Jonaski
  • Jonaski
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Köpte en 10 mm Kapa-skiva (120x240) från Majornas CopyPrint (http://www.majornas.se/), och ska måla den med Goo CRT White så fort jag får hem dom (beställde från Tyskland, http://www.screengoo.de/index2.html)
Gick jättelätt att kapa skivan till rätt storlek (120x214) med brytbladskniv. Väldigt styv och bra yta att måla på har den!
Kostade 700 + moms dock, inte det billigaste men väldigt lätt att hänga upp och bearbeta!

/JK

Så det finns Kapa på Copyprint i majorna (Bor precis i de kvarteren)
Hur har det gått med målningen? Funderar på samma upplägg.

Hur mycket färg köpte du? Hur mycket går det åt till skivan?
Har du färg över kan jag kanske köpa av dig!?

Postad 21 December 2004 - 16:05

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Hmm vilken Kapaskiva är det som gäller för CRT. Snabbt svar önskas då jag tänkte åka och köpa en i dag.

Postad 21 December 2004 - 16:18

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Hmm vilken Kapaskiva är det som gäller för CRT. Snabbt svar önskas då jag tänkte åka och köpa en i dag.

Samma för alla projjar. Köp en KAPA fix ej KAPA line, och den ska vara 1 cm tjock ej den 0,5 cm tjocka som är för vek.

Postad 23 December 2004 - 08:13

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Tackar och bockar för det snabba svaret.

Butiken var stängd dock så blir efter jul. =)

1st KAPA fix 300x140 cm ska inhandlas inom kort.

[EDIT]

Hmm ES eller DS?

Kapafix ES 10 mm/140x300 cm 1426:- ex moms.
Kapafix DS 10 mm/140x300 cm 1157:- ex moms.

Säker att 5 mm inte räcker?
Har för mig polaren har det.

Kapafix ES 5 mm/140x300 cm 1010:- ex moms.

Vetefasen.. Känns lite dyrt med KAPAskiva nu.
Lutar mot riktig duk istället...

Varför inte KAPA line?

Redigerat av Unregistered5a85459e, 23 December 2004 - 08:26.

Postad 23 December 2004 - 15:22

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Några av de som har kapaline har haft problem med att skivan slagit sig efter målning då den suger färg. Det gör inte Kapafixen så den slår sig ej. Sen är fixen tydligen lite stabilare, kanske beror på klisterskydded eller nåt. Några med 5mm har också varit tvungna att staga den då en sån pass stor skiva blir lite fladdrig. Med en fix med 10mm så räcker det med en ram som du ändå vill ha. Sista fördelen är ju att den kan hängas upp var som helst pga vikten, lätt att flytta och man kan göra det ensam.

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 23 December 2004 - 15:23.

Postad 23 December 2004 - 17:33

Zippocage
  • Zippocage
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Jag har en KAPA fix och den slog sig något vid målning så jag tror inte det är någon större skillnad när det gäller det. Måla på båda sidor så fixar det sig. Det gjorde jag.

Håller med om att 5mm blir i tunnaste laget. 1 cm är vettigt at ha.

Postad 23 December 2004 - 21:17

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Jag har en KAPA fix och den slog sig något vid målning så jag tror inte det är någon större skillnad när det gäller det. Måla på båda sidor så fixar det sig. Det gjorde jag.

Håller med om att 5mm blir i tunnaste laget. 1 cm är vettigt at ha.

Skumt att din slog sig. Min hade nåt plastartat ytskikt som inte sög alls (didn't suck :) ). Kan det möjligen vara skillnaden på DS resp. ES ??

Postad 05 January 2005 - 04:28

Meshuggah
  • Meshuggah
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har ingen funderat på kombinationen KAPA + Absorber?

Vad tros om att fästa sin KAPA-duk på en sån här absorber?

http://www.johnlsaye...m/HR/index1.htm

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.