Jag har kollat med ArkitektKopia i Karlstad o de skulle ha 595:- för en utsågad KAPA fixskiva... De sa att de hade sålt en till någon annan så den som köpt en i Karlstad kan ju räcka upp en hand
Hur blev det? Gick det bra o måla etc? Tips på affärer kanske? Totalkostnad?
Jag har dock ett annat problem. Idag har jag en TV på tv-bänk mellan högtalarna och centern på en hylla över tv:n. in tanke var att man skulle fälla ner duken framför tv:n, men kommer inte duken/skivan att döda min center helt totalt då? En vanlig duk släpper ju igenom hyffsat mycket ljud, men inte en kapa-skiva. Eller har jag fel?
Någon som har en bra lösning på mitt problem? TVn måste vara kvar och att ha centern under går inte p.g.a luckor på tv-bänken.
Jag köpte en kapafix från Arkitektkopia i Karlstad så det är nog mig de menar.
Jag målade den med en oljebaserad grå S2000-nyans (oljebaserad pga att ytan på kapafix
är pappersbaserad) med en filtroller.
Det som kan vara problemet med kapafix är att den är känslig på ytan, och eftersom
våran framsida är reklammakarnas baksida hanterar de den inte alls så försiktigt som
man skulle vilja, så jag fick spackla ett par tryckmärken först och sedan försiktigt slipa
med ett fint sandpapper och det gick utmärkt, det blev helt osynligt efter målningen.
Jag beställde även självhäftande sammet från Kreatima i Sth och fäste som ram på
framsidan (5cm ) viken runt kanterna (vilka jag beströk med kontaktlim först, annars
så vek sameten upp sig igen) och sedan skar jag av en smal remsa av skyddspapperet på
baksidan av skivan, lite kontaktlim på kanterna på sammeten och sedan dit med alu-listerna.
Jag använde en alu-U-profil som uppstagning och upphängning på baksidan och
för säkerhets skull så borrade jag urfasade hål i L-profilen som jag satte M4-skruv
(platt fasat huvud) med superlim i innan jag limmade fast L-profilen mot kapaskivan,
och sedan använde jag detta till att säkra U-profilen mot med mutter.
Efter allt detta så målade jag även baksidan av hela skivan och även bakdelarna av alu-profilerna
med en vanlig vit matt vattenbaserad takfärg (jo den fäste alldeles utmärkt på aluminiumen).
Aluminiumlisterna köpte jag från smidesfirman bredvid Martins färgaffär på Våxnäs.
Martins har även en visningstavla med just den gråa färgnyansen jag köpte där.
Kapaskivan hade måtten 180x105.625 (170cm bred 16x9-format innanför ramen).
I taket hängde jag sedan upp det ganska enkelt med vinkeljärn mot taket och en bult den
och genom U-profilen.
Har tyvärr inga bilder, men jag hoppas denna beskrivning var tillräckligt utförlig.
Alltihop gick på nästan 1000:- och det är kanonbild (projektorn är en Infocus 4805).
Jag har min center i hyllan under TVn bakom skärmen och den kom då precis under
nederkanten på skärmen, dvs helt perfekt placering.
Kan även tipsa om upphängning till projektorn, jag köpte ett par vägghögtalarfästen på
Biltema (149:-) och fick en 3mm-plåt i rätt format tillkapad av plåtnissarna på Våxnäs
som jag skruvade fast mot ett av fästena och efter att ha borrat passande hål för projektorn i.