Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sagem ITD64

347 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sagemcom ITD-64 (Digitalboxar) 1 6.960784 (50) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 04 June 2004 - 15:42

evilution
  • evilution
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Kan ingen fota hur det ser ut då man zappar med ITD-64'an... alltså vilken information som visas och så... vore jättesnällt! <_<

Tog några foton på IDT64 "In Action" och la i mitt galleri, inte vackra men dom borde duga :huh:

Postad 04 June 2004 - 15:50

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Tackar så mycket "evilution"... nice touch med genomskinlig interface...
Dock tycker jag att det saknas nåt om man jämför med min gamla Nokia 9280t...

Se på dessa skakiga bilder:
Postad bild

Postad bild
(Efter man tryckt på (i)-knappen...)

Då jag zappar på min box får jag fram starttid för både pågående och nästkommande program, har jag förstått rätt om jag inte får det på Sagem 64'an??

Postad 04 June 2004 - 16:21

evilution
  • evilution
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Då jag zappar på min box får jag fram starttid för både pågående och nästkommande program, har jag förstått rätt om jag inte får det på Sagem 64'an??

Trycker man på info-knappen får man fram starttid+stopptid för pågående, samt starttid för nästkommande program.
Zappar man (och inte trycker på info) så syns bara pågående programs namn.

Kolla på bilden längst ner i mitt galleri.

Postad 05 June 2004 - 11:33

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Men om man kommer till en kanal som sänder i 4:3 och bilden slår om till det formatet så kan man manuellt på TV:n växla om till widescreen läget och så länge man inte byter kanal så håller sig bilden kvar i widescreen läget (OBS! Det gör den inte om du har valt 16:9 och Y/C i inställningarna. Då slår den om till 4:3 efter någon minut).

Tyvärr stämmer detta inte. Även om man behåller samma kanal så växlar boxen om till 4:3, om man manuellt valt widescreen på TV:n.

Och även om man har 16:9 inställt på boxen och bilden är inställd på widescreen på TV:n när man stänger av boxen, så defaultar bilden alltid tillbaka till 4:3 på TV:n (inte boxen), så du måste alltid ställa in widescreen manuellt på TV:n varje gång du sätter på boxen.

Bilden ställer också om sig till 4:3 om man endast stänger av TV:n utan att slå av boxen.

Det klart bästa med boxen är just det ni irriterar er på.  Det är SVT som skickar ut signalen (eller C+ eller TV4 eller vilken kanal som nu sänder anamorfiskt) och den här boxen råkar klara av att vidarebefodra signalen till teven vilket tex inte comhemboxen verkar klara.

Jodå, den klarade av att skicka ut en signal till TV:n som talade om att bilden var anamorfisk. Skillnaden var att eftersom man kunde ha TV:n inställd widescreen konstant, så märkte man inte lika tydligt när det slog om från widescreen till anamorfisk widescreen.

Det är altså inget fel på den här boxen utan på alla andra boxar som inte vidarebefodrar denna signal och på teven som ställer om sig trots att man säger åt den att inte ställa om sig.

Tror dock inte att det heller är fel på TV:n då det alltid har fungerat tidigare att den inte slår om vid tex. analoga sändningar (4:3) eller Comhems digitaltv. När jag tänker efter hade jag faktiskt en Sagem Comhem box. Inte heller slår den om till 4:3 om jag spelar upp en DVD film i det formatet och jag har en likadan fullstiftad scartkabel från DVD:n (Supra FS).

Efter att ha installerat boxen hittade jag några små lösa gummipluppar som ser ut som de sitter under boxen. Är de reservpluppar eller ska de sitta någon annanstans? Ventilationen av boxen sitter ju på undersidan, men gummiplupparna "höjer" inte upp boxen särskilt mycket, så ventilationshålen täcks nästan av bänkskivan den står på. Så luftgenomströmningen måste vara mycket dålig. Min box blir mycket varm när den har varit påslagen ett par timmar, nästan så man bränner sig på den. Undrar om man egentligen inte borde lägga någonting under boxen för att höja upp den ytterliggare och på så sätt förbättra ventilationen?

Är det någon mer som upplever att boxen blir väldigt varm?

Postad 05 June 2004 - 17:58

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Min ITD 632 (som skall vara samma på insidan) är hur kall som helst så det låter som om Sagem har krympt lådan ett steg för mkt.

Postad 05 June 2004 - 19:40

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Här är en screenshot från dagens fotbolls-match:
Postad bild

Ser ni runt resultat-tavlan att det som är massa "pixlar" eller vad jag ska kalla det... ser ut som en starkt komprimerad JPG-bild, eller en mycket dålig VCD-film...

Detta får jag bara då jag kör genom min antika Nokia 9820t-boxer. Jag har även en gammal totalt värdelös scart från "jag-vet-inte-var".
Jag är på jakt efter en ny boxer, har bara inte bestämt mig.

Så min fråga är, kan detta bero på boxern och/eller skit-scarten??
Har någon av er upplevt något liknande med er Boxer?

Tack på förhand!
/Mozez

Postad 08 June 2004 - 22:24

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Jag har grejjat och kolla lite med min box(64:an) och min samsung 32" wide.

När jag slår av svideo(som heter Y/C) i setupen i boxen, så fungerar det perfekt hela tiden med 16:9 ut från boxen och 16:9 i teven. Inget problem med det.

[edit] Är det nån sdom vet nåt om nån kommande ny mjukvara som lagar de buggar som hindrar en att njuta fullt ut av den digitala tv-världen ?

Redigerat av AAKEE, 09 June 2004 - 22:06.

Postad 12 June 2004 - 01:15

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

När jag slår av svideo(som heter Y/C) i setupen i boxen, så fungerar det perfekt hela tiden med 16:9 ut från boxen och 16:9 i teven. Inget problem med det.

Jovisst, det fungerar alldeles utmärkt för mig med. Men jag vill inte att bilden ska slå tillbaka till 4:3 vid en sådan sändning.

[edit] Är det nån sdom vet nåt om nån kommande ny mjukvara som lagar de buggar som hindrar en att njuta fullt ut av den digitala tv-världen ?

Enligt den svenska VD:n är det på G, men jag tror inte att det stämmer. De verkar inte tycka att detta är ett så stort problem att det är värt att åtgärda.

Är det någon mer än jag som har fått problem med förstärkaren efter att ha kopplat in digitalboxen koaxialt? Min förstärkares mottagardel verkar ha pajat och detta kan ha att göra med att den koaxiala utgången är av dålig kvalite på boxen. Antar att det är samma problem som kan uppstå när man kopplar in en dators ljudkort koaxialt i förstärkaren.

Postad 12 June 2004 - 02:45

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som har fått problem med förstärkaren efter att ha kopplat in digitalboxen koaxialt? Min förstärkares mottagardel verkar ha pajat och detta kan ha att göra med att den koaxiala utgången är av dålig kvalite på boxen.

Hmmm, vadå??

Ska jag börja bli orolig att boxen kommer att nuka min receiver nu också? Är det där en seriös iaktagelse eller?

Postad 12 June 2004 - 11:21

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

Jovisst, det fungerar alldeles utmärkt för mig med. Men jag vill inte att bilden ska slå tillbaka till 4:3 vid en sådan sändning.

Enligt den svenska VD:n är det på G, men jag tror inte att det stämmer. De verkar inte tycka att detta är ett så stort problem att det är värt att åtgärda.

Är det någon mer än jag som har fått problem med förstärkaren efter att ha kopplat in digitalboxen koaxialt? Min förstärkares mottagardel verkar ha pajat och detta kan ha att göra med att den koaxiala utgången är av dålig kvalite på boxen. Antar att det är samma problem som kan uppstå när man kopplar in en dators ljudkort koaxialt i förstärkaren.

min teve blir kvar i 16:9-läge hela tiden oavsett om det ändras i utsändningen eller om man byter kanal...så jag får antingen äkta 16:9-bild när det sänd 16:9 eller så får jag en utsmetad 4:3 över hela tevebilden. Det hoppar aldrig ner till en bild med svarta ränder på sidorna. Så om jag fattat ditt problem rätt, så har jag inte det problemet.

Har inga problem med den digitala utgången heller, det fungerar kanon. Receivern är hel fortfarande :D ...har inte märkt nåt som tyder på dålig kvalla på den utgången i boxen heller.

Enda som är är att ljudet blir väldigt tunnt på svt 1 & 2 när de sänder DD2.0(rätt ofta)...men eftersom många har rapporterat samma så har jag tolkat det som svt´s fel och inget som rör boxen eller min receiver. Vill man se film på svt som inte sänds i DD5.1, då gäller PCM eller vad det heter, åsså köra dolby proligic i receivern för bästa ljud.

Postad 12 June 2004 - 11:52

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

min teve blir kvar i 16:9-läge hela tiden oavsett om det ändras i utsändningen eller om man byter kanal...så jag får antingen äkta 16:9-bild när det sänd 16:9 eller så får jag en utsmetad 4:3 över hela tevebilden. Det hoppar aldrig ner till en bild med svarta ränder på sidorna. Så om jag fattat ditt problem rätt, så har jag inte det problemet.

Okej, då är det någonting som är fel på min box. Först trodde jag att detta var ett fel, men efter att ha läst inlägg i denna tråd så verkade det som att boxen ska ändra om bilden mellan 16:9 och 4:3, beroende på utsändningen. Lämnade tillbaka en box pga av att den växlade om mellan 16:9 och 4:3, borde ha lämnat tillbaka den här med. Klarar alla andras boxar om att hålla kvar bilden i 16:9 oavsett utsändning? Är jag ensam om detta problemet?

Jag har inga problem med 16:9 vad jag märkt av och jag har Sony 32FX65. När det sänds anamorfiskt i 16:9 så stället teven om sig till det och håller sig där utan problem.

AndreasN: Ställer bilden om sig från 16:9 till 4:3, eller håller den bilden konstant i 16:9? Nu menar jag inte bara vid 16:9 sändningar, utan vid alla sändningar.

Ska jag börja bli orolig att boxen kommer att nuka min receiver nu också? Är det där en seriös iaktagelse eller?

Vet faktiskt inte om boxen kan förstöra förstärkaren, men du kan läsa om hur datorn kan paja förstärkaren om du kopplar in datorns ljudkort koaxialt till förstärkaren. Tror själv att jag har pajat mottagardelen i förstärkaren pga koaxial inkoppling från datorn eller digitalmottagaren. Lutar faktiskt åt digitalmottagaren, då förstärkaren fungerade alldeles utmärkt, med datorn inkopplad, men pajade efter att jag kopplat in digitalboxen.

Lösningen verkar vara att skicka in en optisk signal till boxen, dvs. skaffa en omvandlare som omvandlar den koaxial signalen till en optisk. Detta har diskuterats i flera trådar. Bland annat dessa:

https://www.minhembi...615&hl=ljudkort
https://www.minhembi...313&hl=ljudkort
https://www.minhembi...758&hl=ljudkort

Postad 12 June 2004 - 13:50

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
MalcolmX7: Jag kan inte sluta fundera på om begränsningen ligger i din tv?? Ska din tv verkligen dra ut en 4:3-bild, eller är den möjligtvis gjord så att vid en 4:3-signal ska visa en korrekt 4:3-bild med svarta kanter?

Min Panasonic skall vid 16:9 visa 16:9 och vid 4:3 visa en utdragen 4:3-bild som fyller hela skärmen. Detta vid aspect-läge "Panasonic Auto"... givetvis kan jag välja andra lägen manuellt.

Min gamla Nokia 9820t som jag använder för tillfället, skickar en wide-signal till tv'n vid wide-sändningar. TV'n identifierar den som wide, genom att en liten ruta syns på kanten av tv'n i någon sekund där det står "WIDE". Så fort den signalen slutar, vid t.ex. reklam eller kanalbyte återgår tv'n från "WIDE" till vanlig utdragen 4:3-bild...
Jag kan inte tänka mig att Sagem-boxen kan skicka någon annan signal till tv'n än just en wide signal. Och i alla händelser inte någon signal som skulle få min tv att byta aspect från "Panasonic Auto" till "4:3".

Postad 12 June 2004 - 14:49

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Det är möjligt att det trots allt är TV:n som krånglar, men när jag lånade ITD62:an så verkade allting fungera med de inställningar jag brukar använda, vilket föranledde min misstänksamhet mot 64:an. Man kanske inte ska välja bort den automatiska bildkorrigeringen, utan då kanske bilden alltid korrigeras till widescreen om boxen är inställd på widescreen?

Slänger in en annan fråga. Har nyligen skaffat Boxer abonnemanget vilket innebär att man har alla kanaler gratis i typ tio dagar. Igår "försvann" de kanaler som inte ingår i Boxerpaketet (tex. Canal+ kanalerna), vilket jag abonnerar på, men även Kanal 5 och TV3 försvann. Och så vitt jag vet så ingår Kanal 5 i Boxerpaketet och TV3 ska väl vara gratis? Är det någon mer som har problem med dessa kanaler?

Postad 12 June 2004 - 15:15

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
62'an och 64'an borde vara väldigt lika internt så det låter skumt :D

TV3 är gratis.

Kanal 5 ingår i baspaketet.

ZTV & TV8 kommer jag inte ihåg men åtminstone så ingår de i baspaketet.

Ring kundtjänst :blink:

Men det kan hjälpa att göra en "total" reset om boxen är dum i allmänhet.
Slå "737" i installationsmenyn. OBS! Alla inställningar försvinner.

Postad 12 June 2004 - 16:36

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Har nu ändrat inställningarna i TV:n genom att slå på "Auto" och "Formatkorrigering". Detta innebär att när man stänger av boxen eller TV:n så ställer bilden om sig till "smart" läget när man sätter på boxen eller TV:n. Sedan kan man manuellt välja widescreen läget på TV:n och det verkar som att den håller widescreen läget på alla kanaler, även på tex MTV som alltid slog om till 4:3 tidigare. Om jag endast behöver ställa in widescreen en gång, så kan jag leva med det besväret. Så för tillfället nöjer jag mig med detta. Om bilden slår om till "äkta" anamorfisk widescreen vid en sådan sändning vet jag ej än, men jag förutsätter att den gör det.

TV3 är gratis. Kanal 5 ingår i baspaketet. ZTV & TV8 kommer jag inte ihåg men åtminstone så ingår de i baspaketet.

Gjorde en kanalsökning och då hittade inte boxen Canal+ kanalerna eller TV3 eller Kanal 5, vilket den alltid tidigare har gjort, även när jag inte haft ett kanalkort. Kanalerna har "försvunnit" helt och hållet. VH1 verkar heller inte fungera, så någonting är fel. Är det någon annan som har problem med dessa kanaler? Tittar själv på Skövdes sändare.

Postad 12 June 2004 - 17:00

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Gjorde en kanalsökning och då hittade inte boxen Canal+ kanalerna eller TV3 eller Kanal 5, vilket den alltid tidigare har gjort, även när jag inte haft ett kanalkort. Kanalerna har "försvunnit" helt och hållet. VH1 verkar heller inte fungera, så någonting är fel. Är det någon annan som har problem med dessa kanaler? Tittar själv på Skövdes sändare.

Ibland räcker det inte med en kanalsökning, kolla i manualen hur du helt resettar boxen, en ominstallation!

Postad 12 June 2004 - 22:34

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Resetade boxen genom att slå in 737 i installationsmenyn. Gjorde en ny kanalsökning, men boxen hittar endast 18 kanaler, vilket är betydligt mindre än brukligt. Bland annat fattas de kanalerna jag tidigare nämnt. Det torde ju inte heller vara något fel på kortet då TV3 i vilket fall ska vara gratis. När man väl "löst" ett problem så dyker ett annat upp.

Mozez/Dragnet/AAKEE/Övriga Boxer/Sagem användare: Fungerar alla kanaler för Er och vad händer om Ni gör en kanalsökning?

Postad 12 June 2004 - 22:57

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Hej!

Min har då hittat alla kanalerna, så även den vi har skaffat till jobbet.
Har inte gjort nån kanalsökning idag, men ett par tre gånger sen jag köpte den..då det tillkommit kanaler...e rätt säker på att alla har hittats varje gång.

Postad 13 June 2004 - 00:00

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0
SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, TV3, TV4, ZTV, TV8 är alla gratis och behöver inget kort för att fungera. låter konstigt att några försvann för dig... :D

Postad 13 June 2004 - 08:58

Unregistereda44e9ce4
  • Unregistereda44e9ce4
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag har en ITD64 och Boxerpaketet.

TV3 och Kanal 5 har fungerat lite till och från under senaste veckan här hos mig, senast i fredags 11/6.
Jag har bytt ut ungefär halva antennkabeln för en vecka sedan och efter att jag på fre kväll hade dragit isär och sätt ihop alla skarvkontakter har det fungerat utan problem.

Att jag bytte antennkabel beror på att den gamla gick på utsidan av huset och var så gammal att bilden blev sämre när det regnade.
Jag bytte till den här:
http://www.clasohlso...s... 9:54:30 AM
Förutom problemet med glappkontakt(?) fungerar det bra nu, det har regnat en hel del här den senaste veckan, bla i fredags efter att jag hade fått tillbaka bilden.

Jag tar emot signalen från Nacka

Postad 13 June 2004 - 11:52

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Har haft min ITD64 i en månad nu. Apparaten är rätt dåligt ihopskruvad. För hur i h-e kan man montera phonopluggen för det digitala ljudet enbart på kretskortet och inte i kombination med chassit? Så nu sitter pluggen och glappar tack vare min grova kabel... Fungerar visserligen fortfarande, men hur länge till?
RGB-pass-through är ett skämt då den är, åtminstone för mig, totalt oanvändbar då bildkvaliten blev minst sagt sopig. Så det var bara att koppla om till scartväxeln igen.
Sen är det på något sätt typiskt fransmännen att först göra en snygg design och sen placera uttaget för kortet på framsidan och så grunt att större delen av kortet är synligt. Blev, harkel, minst sagt rätt fult...
För övrigt visar den upp både bra bild och ljud. Men som sagt, pestvarning för phonopluggen! :D

Postad 13 June 2004 - 12:38

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, TV3, TV4, ZTV, TV8 är alla gratis och behöver inget kort för att fungera. låter konstigt att några försvann för dig... 

Ja, minst sagt, men egentligen ska det ju inte spela någon roll om de är gratis eller inte. Boxen hittade ju alla kanaler första gången då jag endast lånat hem den, och hade varken abonnemang eller kanalkort.

TV3 och Kanal 5 har fungerat lite till och från under senaste veckan här hos mig, senast i fredags 11/6.
Jag har bytt ut ungefär halva antennkabeln för en vecka sedan och efter att jag på fre kväll hade dragit isär och sätt ihop alla skarvkontakter har det fungerat utan problem.

Att jag bytte antennkabel beror på att den gamla gick på utsidan av huset och var så gammal att bilden blev sämre när det regnade.
Jag bytte till den här:
http://www.clasohlso...s... 9:54:30 AM
Förutom problemet med glappkontakt(?) fungerar det bra nu, det har regnat en hel del här den senaste veckan, bla i fredags efter att jag hade fått tillbaka bilden.

Okej, kanske det är fel i utsändningarna. Fick svar i en annan tråd att det kanske var antennen som hade flyttat på sig. Får be teknikerna att justera den till veckan. Ska också ta och byta alla kablar. Tycker att företaget jag anlitar borde ha kablar av bra kvalité så man själv slipper köpa in. Sist teknikern var här sa han att han tyckte att han såg en skarv någonstans på kabeln och det kunde tydligen ställa till mycket problem med bland annat bilden. Vad menar du förresten med glappkontakt, i skarvarna eller själva RF kontakten i boxen?

För hur i h-e kan man montera phonopluggen för det digitala ljudet enbart på kretskortet och inte i kombination med chassit? Så nu sitter pluggen och glappar tack vare min grova kabel... Fungerar visserligen fortfarande, men hur länge till?

På min box är RCA kontakten så liten att min koaxialkabel (Supra) inte fastnar på kontakten utan sitter lite löst och glappar. Rör man vid den så trillar den av.

RGB-pass-through är ett skämt då den är, åtminstone för mig, totalt oanvändbar då bildkvaliten blev minst sagt sopig. Så det var bara att koppla om till scartväxeln igen.

RGB pass-through fungerar bra på min box, möjligt att bilden "dallrar" lite mer än när man kör direkt till RGB scartingången, men skillnaden är knappt synlig.

Postad 13 June 2004 - 22:21

Unregistereda44e9ce4
  • Unregistereda44e9ce4
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Vad menar du förresten med glappkontakt, i skarvarna eller själva RF kontakten i boxen?

Glappkontakt i skarvarna.
Jag har inte haft några som helst problem med kontakterna på Sagem-burken. Men även jag tycker att de känns lite sladdriga.

Förutom att jag bytte till ny antennkabel så bytte jag dessutom till nya kontakter, både på den nya antennkabeln och på den gamla (den kontakt som är i änden mot den nya antennkabeln).
Jag har också en skarv mindre nu. När jag bytte anntennkabel, förlängde jag biten som kommer in i vardagsrummet så jag slapp en skarv där.

Postad 14 June 2004 - 15:22

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Har pratat med Boxer om problemet med att kanalerna försvinner och tydligen är det ett mjukvarufel i Sagem boxen som inte är kompatibelt med Skövdes utsändningar!? Boxer jobbar med att lösa problemet genom att korrigera utsändningarna, men annars krävs en mjukvaruuppdatering av boxen. Kul att ha en box med det triviala felet att den inte kan ta emot kanalutsändningarna... Vet ej om detta problemet berör andra sändare än Skövde.

Pratade också med min serviceverkstad och de upplyste mig om att det inte var första gången som de fått in en förstärkare som pajat pga koaxial/analog inkoppling från digitalbox. Om det nu är det som är fel på min förstärkare. Men en sak är säker, jag kommer definitivt att byta till optisk signalöverföring när jag får tillbaka förstärkaren i vilket fall.

Postad 15 June 2004 - 12:18

Unregisteredb284fffc
  • Unregisteredb284fffc
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0
Läst att det är många som har problem. Själv har jag dock inte stött på några allvarliga problem med 64:an.
Den står i första hand och tuggar med RF-modulatorn för att få ut boxer signalen i vårt interna nät. Detta funkar bra, dock saknar jag stereo(!) ljudet då det är endast mono:(.
Kanalsökningarna funkar perfekt och har aldrig tappat eller inte hittat några kanaler.
Nu i EM-tider har boxen en fast plats vid "huvud-tv:n" och då körs den via scart(rgb). Bilden är då helt suverän och inga "dallringar" etc. upplevs.
Det enda som är lite jobbigt är, förutom avsaknaden av stereo i modulatorn, att boxerguiden ibland inte kommer fram samt att UI försvinner ibland.

Postad 15 June 2004 - 12:54

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Stereo ut från RF-modulator kräver NICAM *modulator* vilket inte finns på ngn konsumentapparat vad jag vet. (Och ej eller i många kabelnät för delen!)

Postad 15 June 2004 - 13:01

Unregisteredb284fffc
  • Unregisteredb284fffc
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Stereo ut från RF-modulator kräver NICAM *modulator* vilket inte finns på någon konsumentapparat vad jag vet. (Och ej eller i många kabelnät för delen!)

Det är ju lite surt, men det är väl ingen funktion som är efterfrågad på marknaden. Det är nog rätt få som använder RF-modulatorn...

Postad 16 June 2004 - 00:26

Unregisterede92885bb
  • Unregisterede92885bb
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Den där 16:9 buggen via svideo (eller Y/C som det heter i menyn om ja förstår det rätt)
kring går man den om man kör Scart -> Komponent till projektorn?

Postad 16 June 2004 - 00:42

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0

AndreasN: Ställer bilden om sig från 16:9 till 4:3, eller håller den bilden konstant i 16:9? Nu menar jag inte bara vid 16:9 sändningar, utan vid alla sändningar.

Den ställer om sig till 4:3 och gjorde den inte det så skulle jag bli väldigt förbannad precis som du blir för att den gör det. :)

Postad 16 June 2004 - 11:08

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
The Maker----> japp, med scartutgången är det inga problem 16:9-läge

Postad 16 June 2004 - 11:27

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Den står i första hand och tuggar med RF-modulatorn för att få ut boxer signalen i vårt interna nät. Detta funkar bra, dock saknar jag stereo(!) ljudet då det är endast mono:(.
Kanalsökningarna funkar perfekt och har aldrig tappat eller inte hittat några kanaler.

Hur fasen får man modulatorn att fungera? Har givetvis valt att jag ska använda modulatorn och låter den stå på den förinställda kanalen. Skickar jag bilden till TV:n så får jag bild, men den är riktigt usel. Har testat att byta modulatorkanal, men bilden blir lika usel oavsett vad jag väljer.

MEN när jag kopplar in videon och gör en kanalsökning, hittar den SVT1 och 2 och TV4 analogt, men den hittar inte "boxkanalen". Testat flera gånger med samma resultat.

Kan man få "modulatorbilden" att se bättre ut, dvs den analoga signalen som skickas ut från RF kontakten till TV:n? Och hur gör man för att videon ska hitta boxkanalen? Måste man sätta modulatorn på en viss kanal?

Scart -> Komponent till projektorn?

Komponent? Kör du komposit med en scartkabel eller kör du med scart i ena änden och komposit kontakt i andra?

Postad 16 June 2004 - 12:34

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Finns det Sagem ITD-60? Fick just min Sagem och då står det under boxen "Sagem ITD60-32"...
Manualen är för ITD64, 62 och 60... hmm!

Postad 16 June 2004 - 14:17

Unregistered1e1c5adc
  • Unregistered1e1c5adc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Kolla så att du har digital ljudutgång. Jag har för mig att det såg lite skumt ut under min 64:a också. Men som sagt, har du den rätta ljudutgången är också boxen den rätta.

/G

Redigerat av Unregistered1e1c5adc, 16 June 2004 - 14:17.

Postad 16 June 2004 - 16:14

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Tack "glurpen"... ringde Almsat där jag köpte den, och i början var förvirringen stor, men tydligen står det ITD60 under alla, och man ska som du säger titta efter digital-utgången... och jag har fått min rätta box!

Så nu är den igång, min ITD64, och jag är mycket nöjd över den! MalcolmX7, ditt problem vet jag inte om jag kan relatera till. Jag tycker boxen uppför sig på ett ypperligt sätt vad gäller 16/9 alt 4:3...

Bilden tycker jag är finfin! Än så länge har jag absolut inget att anmärka på!

Postad 16 June 2004 - 16:47

Unregisteredb284fffc
  • Unregisteredb284fffc
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Hur fasen får man modulatorn att fungera? Har givetvis valt att jag ska använda modulatorn och låter den stå på den förinställda kanalen. Skickar jag bilden till TV:n så får jag bild, men den är riktigt usel. Har testat att byta modulatorkanal, men bilden blir lika usel oavsett vad jag väljer.

MEN när jag kopplar in videon och gör en kanalsökning, hittar den SVT1 och 2 och TV4 analogt, men den hittar inte "boxkanalen". Testat flera gånger med samma resultat.

Kan man få "modulatorbilden" att se bättre ut, dvs den analoga signalen som skickas ut från RF kontakten till TV:n? Och hur gör man för att videon ska hitta boxkanalen? Måste man sätta modulatorn på en viss kanal?

En vanlig kanalsökning på TV:n borde resultera i att boxer kanalen dyker upp. Annars får du ställa in kanalen manuellt på din tv (manuell installation står det nog om i din manual till tv:n). Gissar att det är detta du gjort.
Titta även så att boxern står på rätt tv typ, PAL B/G.

Postad 16 June 2004 - 17:17

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Varför kan man inte lyssna på Radio? När jag tar upp det i min 64:a så står det "not available"... Trodde att boxer sände ut alla radiokanaler digitalt, eller i alla fall SR.

Postad 16 June 2004 - 17:19

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Jag testade både automatisk och manuell kanalsökning på TV:n, men den enda "frekvensen" den hittar boxkanalen på, är riktigt dålig. Man kan knappt se någonting alls. Testade att söka efter både kabelkanaler och analoga marksända kanaler. Bilden på SVT1 och 2 och TV4 är risig (SVT1 har bäst bild), men man kan se vilket program det är, men boxkanalen är så dålig att det nästan inte går att se någonting alls. På videon har jag ej hittat boxkanalen överhuvudtaget

Man kan alltså säga att jag inte har lyckats få fram boxkanalen på varken TV:n eller videon, och därför antog jag att jag gjort någonting fel, men jag vet inte vad. Boxen står på PAL B/G. Spelar alltså inte modulatorkanalen någon roll alls? Hur bra blir bilden för Er när Ni använder modulatorn?

Den ställer om sig till 4:3 och gjorde den inte det så skulle jag bli väldigt förbannad precis som du blir för att den gör det. 

MalcolmX7, ditt problem vet jag inte om jag kan relatera till. Jag tycker boxen uppför sig på ett ypperligt sätt vad gäller 16/9 alt 4:3...

Ja, alla verkar gilla sorgkanterna på sidorna utom jag... :)

Postad 16 June 2004 - 17:21

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Ja, alla verkar gilla sorgkanterna på sidorna utom jag... :)

Ja alltså grejen är att jag inte får någon sorgekant... jag har antingen 16:9 normalt eller 4:3 utsmetat... så jag är helt övertygad om att dina problem härrör från din TV!

Postad 16 June 2004 - 18:30

Unregisteredb284fffc
  • Unregisteredb284fffc
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Hur bra blir bilden för Er när Ni använder modulatorn?

Hyfsad, har dock dåliga och långa kablar i huset så där förlorar jag lite bildkvalitet.

Postad 16 June 2004 - 20:40

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Dock måste jag faktiskt påstå att jag verkligen gillade fjärrkontrollen, mycket liten och behändig!

Postad 22 June 2004 - 12:36

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Mina erfarenheter efter några dagars användande är mycket negativa!

Först och främst har jag jämfört med min systers Nokia 112T och denna 64'a är otroligt mycket långsammare än den Nokia'n.
* På min Sagem kommer programinfo'n upp EFTER det mycket långsamma kanalbytet, vilket jag tycker är värdelöst.
På syrrans 112T kommer programinfo'n upp DIREKT man trycker på knappen för ett kanalbyte, otroligt vilken skillnad!!

* På min 64'a kommer inte volymindikatorn upp ibland, då måste jag trycka på "Info"-knappen 2 ggr, sedan kanske jag ser volymindikatorn då jag ändrar volym.

* EPG'n laddar inte varje gång man trycker på knappen, då får man trycka igen för att "slå av" den, och försöka igen.

Nä, nu är jag mycket missnöjd med min boxer och jag vill så gärna byta mot en Nokia 112T!! Jag kan inte rekommendera NÅGON att köpa denna boxer!

= USCH OCH FY FÖR SAGEM ITD64!!! =

Dock är det inget fel på bild och ljud, tvärtom så är bilden otroligt bra!! Men bilden uppväger inte den negativa "interface" som boxern lider av... :wub:

Postad 23 June 2004 - 08:44

lotuselise
  • lotuselise
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Jag måste nog och säga att jag inte riktigt är nöjd med min 64:a Jag hade den gamla sagem boxen tidigare (ca tre år gammal) och den var kanon.

En sak som jag verkligen saknar är en display som visar vilken kanal som är aktiv. Det kan tyckas onödigt, men det är mycket bra. Tänk er att ni vill spela in något från boxen och tv´n inte är igång. Hur gör man då? Då får man se till och sätta på tv´n och ställa in rätt AV kanal för att sedan starta inspelning.

En annan sak som har hänt mig ett pra gånger, det är att boxen hänger sig. Ibland får jag rosa menyer och ibland så fyser hela boxen och man får en grön/rosa/röd bild med ett ljud så inte är så trevligt för tv´n högtalare.

Postad 23 June 2004 - 09:41

Unregistered1e1c5adc
  • Unregistered1e1c5adc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
OK, då får jag väl sticka ut hakan och säga att jag (nästan) är helt nöjd med min ITD 64. Ibland får man starta Boxerguiden ett par gånger för att den ska funka men det kan jag leva med. Det positiva överväger helt klart.
En fråga: Jag kör den via RGB på en 32" PD30. Vilken styrka på RGB signalen bör man använda (svag, medium, stark)?

/G

Postad 23 June 2004 - 09:57

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

OK, då får jag väl sticka ut hakan och säga att jag (nästan) är helt nöjd med min ITD 64.

Då du byter kanal, kommer din programinfo upp direkt, eller tar det en stund, typ till efter bilden på nya kanalen kommit fram?

Postad 23 June 2004 - 11:51

Unregisteredb284fffc
  • Unregisteredb284fffc
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

OK, då får jag väl sticka ut hakan och säga att jag (nästan) är helt nöjd med min ITD 64.

Då du byter kanal, kommer din programinfo upp direkt, eller tar det en stund, typ till efter bilden på nya kanalen kommit fram?

För mig tar det långtid första gången man byter till en kanal, detta beror på att boxen hämtar hem infon första gången och sedan ligger det i minnet. Att det går fortare på Nokian beror nog på att dess "dator" sorterar upp information snabbare än vad Sagem's gör.

Att den har ett buggigt interface håller jag med om men jag trot (och hoppas) att en ny firmware löser de problemen.

Postad 23 June 2004 - 12:01

Unregistered1e1c5adc
  • Unregistered1e1c5adc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Har inte riktigt tänkt på det. I så fall hinner jag vänta...
;)

/G

Postad 23 June 2004 - 17:42

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Har fortfarande väldigt mycket störningar, trots att jag bytt allting som går att byta, box, förstärkare, kablar, antenn m.m.. Har stängt av allt elektriskt runtomkring boxen, ställt den på en separat hylla, har fixat bättre ventilation för boxen, men ingenting hjälper.

Har förstärkningen på max på både UHF och VHF, men signalkvalitén blir aldrig högre än 78%. Men kan det ändå bli "överstyrning" av förstärkningen om man kör den på max? Finns inte så mycket mer jag kan testa för tillfället, dessutom har jag redan testat det mesta. Kan leva med att den är lite seg om jag får bukt med störningarna.

Postad 30 June 2004 - 07:56

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1117 inlägg
  • 0
Min bild på 64:an blir ändrad till 4:3 med sorgekanter om jag har format-inställningen på TVn på AUTO. Har jag den inte AUTO får jag precis som tidigare på TVn att 4:3 blir utsmetat och 16:9 blir bra.

Lite coolt att Allsång på Skansen dök upp precis när jag installerade den och DD kom upp på förstärkaren. :)

Lite seg är den, men det får man kanske leva med, iaf tills en firmwareuppgradering kommer.

Jag har kring 30% signalstyrka med en sunkig bordsantenn från Clas Ohlson, men signalkvalitén är över 70% och jag har väldigt lite störningar för att ha så dålig signalstyrka tycker jag. Blev överrraskad att det fungerade så bra med en 129:- antenn! Har comhem analogt i väggantennen så där kan jag inte ta signalen. Då har jag inte finjusterat antennen överhuvudtaget, så där finns nog en del att hämta.

Att guiden inte fungerar varje gång är irriterande, ibland ser man inte den men ljudet försvinner och bilden blir mörkare. Då måste man trycka Exit och sen välja guiden igen.

All-in-all nöjd med 64:an, ska testa RGB-passthrough så fort jag får en ny DVD. (Får och får...tjena...)

Postad 30 June 2004 - 08:46

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Själv är jag supernöjd!! Med att få byta 64'an mot en 112T! :)

Postad 30 June 2004 - 09:23

lotuselise
  • lotuselise
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Gällande DD på tex Allsång på Skansen,

Det är ju väldigt coolt, men problemet är ju att veta när en sändning är i 5.1 ljud. Det finns två sätt att kolla detta,

1. Kontakta SVT eller vem det nu är....
2. Att alltid köra på home cinema, men då får man ett annat problem (tror jag).
Jag spelar in en hel del från boxen till min HDD och om jag har inställt på home cinema så har jag förstått att det inte kommer ut någon ljudsignal på scarten, vilket inte är något vidare. Ljud vill man ju gärna ha med på sina inspelningar. :)

Redigerat av lotuselise, 30 June 2004 - 09:25.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.