Väntar med spänning på recension
//tompa
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX100 *
Startad av
Unregistered7fb84d09
, Feb 18 2004 09:33
1475 svar till detta ämne
8 relaterade trådar
Postad 27 May 2004 - 19:40
Fick detta mail angånde 50Hz från vår leverantör.
"Sorry I have not replied sooner but was tied up with the Distributor conference and meetings. I don't have the DVI spec for this product but have written to Japan requesting it. I believe the DVI socket will take 50 Hz because the product supports 576i and 576p but I will wait for the confirmation from Japan. " Detta är europakontorets svar till Hitachi Sverige så vi får vänta på en defenetiv bekräftelse från Japan. Dock verkar allt fungera som det ska enligt tidgare mail. Joakim Reference audio Redigerat av Reference audio, 27 May 2004 - 19:41. Postad 27 May 2004 - 21:56
Du har inte möjlighet att testa 1280x720 i 50Hz med DVI palled? Postad 27 May 2004 - 23:00
Hej alla entusiaster!
Jag är i högsta hugg efter en Hitachi PJ-TX100. Jag har mailat flera butiker i Storbrittanien och även en butik i Schweiz. För flera butiker i England är fallet att de endast riktar sig till inhemska medborgare. Dock finns det ett par som även skickar till Sverige... www.projectorpoint.co.uk www.progressive-av.com www.nexnix.co.uk (denna sida har jag dock aldrig kommit åt hemsidan? Endast övriga sidor?) Något intressant är att butiken i Schweiz (www.dvdupgrades.ch) då har ett erbjudande på CHF 2399.00 dvs. 13 979,93 SEK "Helt ootroligt" Dock när det gäller leverans så måste man "bocka" för att man inte betalar Scweizisk moms men att man betalar sin egna inhemska moms. Min frågor är således... - När projektorn levereras till mitt postkontor finns det risk för att jag måste betala den svenska momsen innan jag kan hämta ut paketet? - Har någon nån erfarenhet av denna butik? Om inte vad tror ni läsare om denna? Mvh Movielover Postad 28 May 2004 - 00:14
Har precis sett sagan om konungens återkomst på projektorn.. phew =)
Mina första intryck från VIP-visningen består, det här är en grymt bra projektor! Några nya aspekter: -Mycket lågt fläktljud, och desutom inte så stor skillnad mellan hög och lågt lampläge. Dock inte så stor ljusskillnad heller. Fläktljudet är inte variabelt (vad jag kunde höra) och dovt, alltså icke störande. En liten svag "metallisk" ton kan dock höras. -Många bildinställningar! Så pass många att det lär ta en bra stund att testa sig fram till den bästa inställningen. -Irisfunktionen är grym! Kontrasten blir verkligen djup när man sänker ljusflödet med iris-funktionen, vilket är möjligt vid total mörkläggning. Om det är lite ljus i rummet höjer man enkelt ljusflödet för rejält med tryck. Mycket smidigt! Man hör hur ett servo jobbar i projektorn när inställnigen ändras, låter trevligt! Har kört den via DVI, dock med en bärbar mac då jag väntar på ett dual DVI-kort till min HTPC. Den har inte så mycket inställningar och 60hz vad det enda macen vill köra på. Lite oroande är det dock att när jag drev projektorn med VGA från ett Matrox G400 blev bilden inte pixelmappad när jag körde 1280x720/50Hz. Såg ut som den skalade på nått skumt sätt, fast det stod att den körde 1280x720/50Hz. I 60Hz blev det dock pixelmap, dock inte perfekt synk, lite suddigt på sina ställen... Postad 28 May 2004 - 07:55 Du kommer att få ett inbetalningskort i efterhand som du får betalain momsen med, fick jag när jag beställde från nOrge, men detta berodde på att Norge inte är med i EU, är inte Schwiez med i EU? Postad 28 May 2004 - 08:35
Uj,uj..
Snacka om att detta forum får alla att hetsa varandra att köpa, köpa, köpa..... Nu bara måste jag skaffa mig en Hitatchi TX100! Postad 28 May 2004 - 09:51
16086 kr i sverige verkar vara OK.
http://www.itservice...ddetails=107431 Sen är frågan varför denna site inte är med på detta ypperliga forum. Dom är ju definitivt en internet butik med ett stort sortiment. M v h Johan Postad 28 May 2004 - 10:16
Det finns en ganska färsk tråd på AVSforum om denna mycket lovande projektor.
Länk till tråden på AVSforum Mycket snack om priser i olika länder men även en hel del intressanta observationer angående Hitachins bildkvalitet. Projektorn sägs klara 720p i 50 Hz, sköta deinterlacing bra mm. Nån som sett den i Japan tyckte att screendoor var ett litet minus men det var det enda negativa han såg. Om det inte dyker upp en massa barnsjukdomar så lär det bli ett köp framöver! Postad 28 May 2004 - 11:01
Priset hos Itservice var ju i och för sig obekräftat. Kanske slutar det på något annat när de väl får den.
Postad 28 May 2004 - 11:04
Finns from imorgon för demo på Lefflers i Linköping, de fick in ett ex idag.
Postad 28 May 2004 - 12:06 det är väl lagersaldot - dvs när dom får in den som är obekräftat.... Upp med den firman på listorna - det kommer både dom och vi tjäna massor på... Edit: Såg att de finns med på butikslistan.... men de verkar då inte ha uppdaterat sin lista ordentligt! Redigerat av Matsen, 28 May 2004 - 12:15. Postad 28 May 2004 - 12:32
Hehehe, precis när man i stort sett bestämt sig för Sanyo för 16 000, så händer detta, TX100 sjunker med 3000, projektormarknaden är bra lustig
//Cineoholic Postad 28 May 2004 - 13:19
Ett test på tyska: TEST
Postad 28 May 2004 - 13:22
Var precis och såg projjen, dom har fått in den på "Pause" som ligger på Sveavägen 17 i Stockholm.
Dom har också z2 och epson 200 som visades i samma rum, kanske inte det bästa rummet för visning men ok. Måste säga att den kändes betydligt vassare än de två andra projjarna, bilden var stabilare, färgerna var det mera tryck i och den hade bra svärta. Den var precis uppskruvad med så dom hade inte hunnit leka så mycket med den, den var också inkopplat via....S-Video..och z2:an jag kolla på där var matad via DVI ingången. Ändå så kändes den stabilare och hade bättre bild, finns lite mer och hämta där När rummet tändes fullt och dörren var öppen testade jag å dra upp IRIS:en till max och den klarade det förvånande bra i ett ljust rum, lystern och svärtan kändes som den fanns kvar även fast det inte var mörk. (Har man fruga som när hon vill kolla själv föredrar ljusare rum är det en bra funktion hehe) Har gått och funderar på projektor ett tag och har vägt mellan z2, epson 200, ae500 och optoma H30. Har väntat med att köpa tills jag sett denna nya hitachi och är glad för det, för den kändes som ett snäpp över de andra. Så nu ska jag slå till om en vecka. Redigerat av Unregistered47efd78c, 28 May 2004 - 13:27. Postad 28 May 2004 - 13:22
Och här är samma test översatt till engelska.
Postad 28 May 2004 - 13:23 Vet inte vad som är svårast att läsa - tyska eller Babelfishad tyska till engelska Edit: ovanstående hann före med översättnignen... Redigerat av Matsen, 28 May 2004 - 13:25. Postad 28 May 2004 - 13:28 Kolla ett tidigare inlägg (https://www.minhembi...ndpost&p=437964) i tråden... Postad 28 May 2004 - 14:05
Beställt.
Postad 28 May 2004 - 14:13
I avsforumtråden står det om en fransman som testat TX-100 några timmar och hade som minus att det var VB lika mycket som Z2. Lustigt med tanke på att ingen annan som sett den kommenterat på detta. Kan du bekräfta eller dementera Palled?
Postad 28 May 2004 - 14:15
He he, det ska bli spännande och se om Arioch får projjen för det låga priset...
Postad 28 May 2004 - 14:15
Vad jag läst, så finns VB mer eller mindre på alla LCD projektorer, men på Z2an finns det vissa som verkat kunna tweaka bort detta till nöst intill obefintligt, kanske har TX100 en bra tweak redan från början.
//Cineoholic Postad 28 May 2004 - 14:19
Det är bra synd att priset inte skulle kunna hamna på 16 000 :-, för jag tror många inklsuiva jag återgår till att köra på Z2 istället för Hitachin, just pga av att dom verkar så lika i prestanda, men Z2an går att få för strax över 16 000 :-
Synd...Mycket synd faktiskt. //Cineoholic Postad 28 May 2004 - 14:20
Se mitt tidigare inlägg idag sen så: (kopierat svar som jag svara i en annan tråd)
Jag såg hitachin idag, den var över förväntan. Mycket bra svärta och kontrast. Färgerna var betyligt bättre än de andra LCD:erna jag sett i samma klass. Finns en bra first impression på avsforum som stämmer väldigt väl överens med vad jag själv kände när jag såg den: (hans enda negativa känsla är att man ser pixlarna för att den är så oerhört skarp, dock var det nått jag själv inte kände av) http://www.avsforum....582#post3833582 Postad 28 May 2004 - 14:37 de såg väl vad andra tog för den å lade sig strax under.... Postad 28 May 2004 - 16:31
Jag är intresserad av denna projje och har haft lite mailkontakt med den...Jag åker nämligen dit snart :-)
Fick nyss detta svar: The projectors were due today but Hitachi have now said we will not get them until at least next friday We are near Tunbridge Wells which is 1 - 2 hours drive from London. It is no problem to take a deposit now and the rest in cash when you arrive! Postad 28 May 2004 - 17:15
Jag sitter med en Hitachi PJ-TX100 brevid mig, min lokala handlare hade vänligheten att låna ut den till mig under helgen. Yihaaa....
Jag ska se om jag kan skriva ihop nåt efter att kört den några timmar, förvänta er ingen proffsrecension (jag är blott en glad amatör). Redigerat av puttekula, 28 May 2004 - 17:15. Postad 28 May 2004 - 17:38 Har redan fått en bekräftelse på det... Kan de neka leverans då? Postad 28 May 2004 - 17:45
Är det möjligtvis någon som vet om denna nya pjäs ska klara att köra 1280x720@50Hz, via dvi oavsett DVD-spelare?. Alltså om det funkar med "vanliga" märken och inte bara "specialare", typ Yamakawa (som ju är fallet med Z2:an t ex)
Postad 28 May 2004 - 19:37
Jag har under dagen varit i kontakt med CinemaConcept (www.hemmabio.se) angående dukval till Hitachi PJ-TX 100. Han hade varit med och testat projektorn och verkade rätt så insatt i dess kvaliteter. Tyvärr hann jag inte fråga för många frågor men en del snabba svar fick jag...Han ansåg att det bästa valet är en vit duk då den mest lämpliga ljusstyrkan ligger runt 800 ansilumen(enligt honom). Han föredrog en vit duk med gain 1,0 framför t.ex. euroscreen Grey med 0,8. Tyvärr frågade jag inte hur han ställer sig till en projekta duk med 1,0 gain och med grå ton...
- En fråga jag har angående detta är om de som nu har lyckats få ett exemplar av projektorn kan ge sina synpunkter på dukvalet? Övriga synpunkter på denna projektor var att han varmt rekommenderade den. I jmf med Epson TW-200 ansåg han med tanke på både pris och justeringsmöjligheter att Hitachin var överlägsen. Även bilden ansågs bättre på Hitachin. Jmf med Sanyo PLV-Z2 ansåg han att bilden är bättre men framhåller dock att det inte handlar om några "jätte"-skillnader. Ett problem som alla butiker verkar ha (förutom de få som lyckats tillhandahålla några ex.) är att få information från Hitachi om när nästa leverens är att vänta. Eventuella nackdelar? Enligt honom så var garantin inte den bästa. Hans uppgift var 1 år men han var osäker och skulle kontakta Hitachi om detta kunde vara ett tryckfel? Sedan nämnde han att Hitachi drog tillbaka en omgång av projektorer pga att Hitachi önskade justera bland annat ljudnivån så att denna hamnade i Sanyo´s nivå. - Är det någon som hört nåt rykte om detta? - Vet någon vilken garanti som gäller för projektorn? Har redan fått en bekräftelse på det... Kan de neka leverans då? Enligt hemsidan för Dialect itservice.se så står: "Endast omständigheter som vi inte kan råda över, t.ex. momshöjningar och kraftiga valutaförändringar kan få oss att höja priset efter att beställning lagts. ". Detta tolkar jag som om de inte kan ändra priset för dig, Arioch". Om de ändå gör det så kan du kontakta KO och se vilken rätt du har! Mvh Movielover Postad 28 May 2004 - 20:33 det är amatörrecensionerna som jag går efter.... För ajg är ju själv en glad amatör!!! Postad 28 May 2004 - 21:34
Äntligen börjar det röra på sig. Vad härligt! Dessutom är det ÖVERRASKANDE POSITIV information som sipprar fram angående TX100!
Redigerat av ruhe, 28 May 2004 - 21:35. Postad 29 May 2004 - 11:37 Det brukar väll alltid va väldigt possitiva röster i början.. ..sen sipprar felen fram med tiden.. Tycker det är konstigt att dom inte går in och konkurerar i pris med Z2an direkt.. ..dom har ju typ bara ett år på sig att sälja sånnahär projektorer, sen är dom ju omoderna Postad 29 May 2004 - 15:17
Så där mina vänner nu finns en kort liten recension att beskåda Här . Varning, det är på högsta amatörnivå.
Det finns några bilder i mitt galleri för dem som är intresserade, mer eller mindre lyckade Redigerat av puttekula, 29 May 2004 - 15:33. Postad 29 May 2004 - 16:35
Tackar för testrapporten, Puttekula!
Den var intressant men det hade ju varit ännu mer intressant om nån kunde få möjlighet att testa den mot Z2:an. Jag går i projjetankar och just nu lutar det åt Z2:an pga prisbilden. Men om Hitachin snart kryper ner i pris kanske den är att föredra? Postad 29 May 2004 - 16:36
Tackar för testrapporten, Puttekula!
Den var intressant men det hade ju varit ännu mer intressant om nån kunde få möjlighet att testa den mot Z2:an. Jag går i projjetankar och just nu lutar det åt Z2:an pga prisbilden. Men om Hitachin snart kryper ner i pris kanske den är att föredra? Edit: Oj, blev visst dubbla inlägg (och så går det inte ta bort det Redigerat av Korvis, 29 May 2004 - 16:39. Postad 29 May 2004 - 18:47
Angående prisilden så är det order från hitachi att den INTE får säljas under deras riktpris. Detta poängterar den svenska grosisten Wiktors tydligt till sina återförsäljare som beställer den. De tror heller inte att någon prissänkning kommer att ske under sommaren.
Att sedan några butiker sänker några kronor i taget är väl att vänta, men inte 3000kr som är behövligt för att pris-konkurrera med Z2. anledningen till att priserna i utlandet är så mycket lägre förstår jag däremot inte... om det inte är Hitatchi Sweden som bestämt denna prisbild... --> Puttekula Kul med en kort recension! Jag har en fråa angående avståndet. Jag får inte riktigt kläm på Hitachis officiella avståndskartor. Jag har 3,7m till duken, alltså ca 3,5m från lins på TX100 till duk. Vad är det största jag kan få bilden i bredd? Enligt mina beräkningar så blir det max 270cm men jag skulle vilja ha en 290cm-duk. Finns det möjlighet för dig att testa detta? ///P Redigerat av petterjacobs, 29 May 2004 - 19:29. Postad 29 May 2004 - 20:04
Hej
Så om man nu ska beställa från england är det någon som vet hur det då ligger till med garantin? Postad 29 May 2004 - 23:26
Frakten från en firma jag kollade med var 50 pund.
Detta med servicen har jag mailat Hitachi Europa om men änu inte fått svar... Någon TX10-ägare här som vet? Postad 29 May 2004 - 23:53
Det där med att det skulle vara Hitachis order att projen inte får säljas under deras riktpris har väl ingen logik alls. Det skulle ju bara missgynna hitachi då dem inte får varken mer eller mindre pengar om nu återförsäljaren skulle sälja den för 10 000 eller 25 000 kr. Enda fördelen är väl bara att dem kanske får sålt fler tx10 om priserna ska vara höga på 100:an.
Postad 30 May 2004 - 01:04 Räkneexempel: (detta gäller vid en ny produkts lansering) Exempel 1. Återförsäljare får köpa PJ-TX100:s för 1000 pengar Återförsäljare får sälja till kund för 1500 pengar Återförsäljare tjänar 500 pengar Om ingen får sälja billigare hålls priserna uppe och återförsäljaren tjänar sin 500. PJ-TX100 blir då VÄLDIGT intressant för återförsäljaren att promota och sälja. Exempel 2. Om fritt priskrig startas direkt: Återförsäljare får köpa PJ-TX100:s för 1000 pengar Återförsäljare måste sälja till kund för priskrigets nivå på 1200 pengar Återförsäljare tjänar 200 pengar Nu blir inte PJ-X100 lika intressant att kränga, utan återförsäljaren kan lika gärna promota och tala sig varm för AE500 eller Z2... Då måste till slut Hitachi sänka sitt pris till svenska grossisten så att den blir intressantare igen. Sedan kan givetvis Hitatchi sänka priset enbart för att bräcka en konkurrent, men det dröjer nog lite innan det blir verklighet med 100:an tror jag i alla fall. Kanske till sen-hösten..? SLUTSATS: 1. Priskrig BRA för konsumenter, dåligt för tillverkare och återförsäljare. 2. Att den säljs under riktpris missgynnar Hitachi i början när en produkt lanseras. 3. Självklart måste produkten ligga rätt i pris, men hitatchi vill absolut att prisbilden hålls så hög som möjligt. Det är i allafall min bild av verkligheten... Postad 30 May 2004 - 06:07 Det kan de, men frågan är om de gör det...Har redan fått en bekräftelse på det... Kan de neka leverans då? Har varit med om liknande "felmärkningar" tidigare där inga kunder fick ut sina produkter till det felaktiga priset trots bekräftelser. Om det bara är du som beställt så förlorar de ju inte så mkt på att skicka ut den till dig så då gör de säkert det. Bara att hålla tummarna! EDIT: min erfarenhet av liknande fall är att det är mkt olika hur butikerna väljer att agera och det är mkt oklart hur det här med "orimligt pris" ska tolkas men eftersom alla andra ligger på över 19k så kan möjligen det där priset betraktas som orimligt och då är det upp till butiken att bestämma vad de vill göra... Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 30 May 2004 - 06:12. Postad 30 May 2004 - 06:23
Självklart är det så att priserna hålls uppe av Hitachi. Frågan är bara hur Hitachi tänker i England? Vansinnigt med den prisskillnaden IMHO...
Det kan också vara det som hände med itservice men det är svårt att säga. Det hände liknande grejer i höstas när Z2 lanserades. Riktpriset låg på 22-23 tkr. Någon försökte sälja den för 18-19 tkr men fick bassning av Sanyo och fick höja upp priset till över 22 tkr. (Jag har för mig att det var några stycken här på forumet som lyckades köpa till det billiga priset så Arioch kanske har samma tur nu... ) Det roliga var att firman som fått höja priset på Z2 sedan började sälja en OEM variant av z2 (som de påstod var i princip identisk) för det gamla priset, dvs 18,5 tkr... Postad 30 May 2004 - 07:54
Har varit och kollat in TX100 nu.
Man kan inte säga annat att den är guld med ypperliga färger, kontrast och inställnngsmöjligheter. Dock så såg jag screendoor om jag letade trots att avståndet var dubbla bredden. Till projens försvar måste man säja att jag har bra syn samt "det man söker finner man". Postad 30 May 2004 - 13:08
Har just varit och sett TX100 här i Tokyo. Mycket trevlig proj! Tyvärr är det alltid svårt att få ett helhetsintryck utan att låna hem ett ex och testa en massa men jag måste säga att jag vill köpa en
Priset i butiken var 180.000 yen (utan moms) vilket är drygt 12.000kr. Den har Engelska OSD menyer men dock tar den endast 100 Volt. Någon som vet hur dyrt det är att fixa en transformator 240V->100V? Andra problem man borde tänka på med att köpa den här i Japan? Postad 30 May 2004 - 14:15
Så är det någon som har orkat ta sig i kragen o kollat upp hur det ligger till med garantin om man ska beställa en från england.
Redigerat av Unregisteredf45d34b5, 30 May 2004 - 14:15. Postad 30 May 2004 - 15:59
zippocage>> Du kan få en bra 110V->220V trafo för några hundra. Har svårt att komma på ngt annat som skulle vara ett problem med att importera den. Ja, förutom att få den igenom tullen förstås.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |