Postad 31 January 2012 - 21:12
Postad 01 February 2012 - 09:29
Så om en två, tre år, då kanske man kan plocka hem en 80-tummare som väger typ 20 kilo och smälla upp på väggen...
Om nu armarna räcker runt ramen..ha ha.
Ja det skulle vara fint med 80"
Postad 01 February 2012 - 09:33
"Samsung invests 6 billion USD in OLED technology"
"LG plans to invest 4 trillion Won (around $3.6 billion) in OLED production this year"
Skapliga investeringar
Redigerat av Sgart, 01 February 2012 - 09:34.
Postad 01 February 2012 - 10:22
Redigerat av Unregistereddc471864, 01 February 2012 - 10:26.
Postad 01 February 2012 - 10:22
För att...? Blir du lyckligare om de sätter in fler dåliga OLED-celler än om du får halva antalet superba?
De som finns nu är väl 960x540 så folk ropar väl FUL-håde så de blir hesa.
Som vi sagt och skrivit en miljard gånger: Skärmar kan vara dåliga i alla parametrar men kommer undan med det, bara de är "Full-HD".
Titta på bilden. Ser det bra ut så är det bra.
För mig räcker det med bra bild och Full-HD. Jag köper naturligtvis inte en teve som det är dålig bild på. men jag kommer heller inte köpa Oled om det kommer ut med 1366x768 pixlar. 2012 ska man inte behöva acceptera så låg upplösning. För mig är upplösning viktig då detaljer kommer fram. Enkelt.
Postad 01 February 2012 - 10:27
Nja det är inte så mycket som det låter. Billion = miljard. Det är nästan vad Samsung hade i vinst senaste halvåret
Å här sliter man som bara den för hälften
Redigerat av Crazyberra, 01 February 2012 - 10:29.
Postad 01 February 2012 - 10:27
För mig räcker det med bra bild och Full-HD. Jag köper naturligtvis inte en teve som det är dålig bild på. men jag kommer heller inte köpa Oled om det kommer ut med 1366x768 pixlar. 2012 ska man inte behöva acceptera så låg upplösning. För mig är upplösning viktig då detaljer kommer fram. Enkelt.
Upplösningen beror på storleken på skärmen. Du tror väl inte på allvar att de tänker försöka sälja en high-end tv utan minst fullhd i dag? Det går inte.
Redigerat av Unregistereddc471864, 01 February 2012 - 10:28.
Postad 01 February 2012 - 10:39
Det ska bli intressant och läsa den första proffsrecensionen på Oled. Framför allt är jag nyfiken på absolut svärta. Jag vet, det är heltöntigt. Men enda sedan Pioneer visade sin koncept-teve så vill jag se absolut svärta.
Postad 01 February 2012 - 13:15
Postad 01 February 2012 - 14:10
Min gissning på pris 55": 2012 100.000kr, 2013 50.000kr, 2014 25.000kr, 2015 13.000kr. 2016 7.000kr.
Grund för min gissning LG på CES.
Jag tvivlar på 2016 7.000kr, men man vet aldrig.
Postad 01 February 2012 - 14:59
Postad 01 February 2012 - 15:49
Postad 01 February 2012 - 15:53
Frågan är väl om branschen är lika dum igen och dumpar alla marginaler så även denna teknik blir värdelös ur lönsamhetssynpunkt.55" och större kommer att ha minst 1080 upplösning.
Min gissning på pris 55": 2012 100.000kr, 2013 50.000kr, 2014 25.000kr, 2015 13.000kr. 2016 7.000kr.
Grund för min gissning LG på CES.
Jag tvivlar på 2016 7.000kr, men man vet aldrig.
Postad 01 February 2012 - 15:54
Frågan är väl om branschen är lika dum igen och dumpar alla marginaler så även denna teknik blir värdelös ur lönsamhetssynpunkt.
Det får vi hoppas
Postad 02 February 2012 - 09:29
Postad 02 February 2012 - 18:35
LG plans to start mass production in July, with monthly capacity of 48,000 units. After the great reception at CES, it seems that LG Display already made the decision to invest in capacity expansion, and are now considering whether to build a new line or to convert an existing LCD line to OLED. There are some reports that LG are in talks with Sony to supply OLED panels. We still do not know the price of LG's TV, but DisplaySearch estimates that it will cost around $8,000, dropping to $4,000 in 2013. LG says they plan to sell 200,000 - 300,000 OLED TVs in 2012, and 2 million in 2013.
Stämmer detta så kan ja tänka mig att köpa en 55" LG Oled tv redan 2013 med ett pris på 4000 dollar
Postad 03 February 2012 - 16:47
Fick ett intressant mail från en sida. http://archive.awebe..._newsletter.htm
LG plans to start mass production in July, with monthly capacity of 48,000 units. After the great reception at CES, it seems that LG Display already made the decision to invest in capacity expansion, and are now considering whether to build a new line or to convert an existing LCD line to OLED. There are some reports that LG are in talks with Sony to supply OLED panels. We still do not know the price of LG's TV, but DisplaySearch estimates that it will cost around $8,000, dropping to $4,000 in 2013. LG says they plan to sell 200,000 - 300,000 OLED TVs in 2012, and 2 million in 2013.
Stämmer detta så kan ja tänka mig att köpa en 55" LG Oled tv redan 2013 med ett pris på 4000 dollar
inklusive skatt så blir 4000 ca 40000 i sverige bara så du vet
Postad 13 February 2012 - 10:27
Postad 13 February 2012 - 10:32
Postad 13 February 2012 - 10:39
Åtminstone var det ett faktum för några år sedan.
Kanske har dom fixat det problemet idag men risken kvarstår att man
får en apparat som åldras vare sig man tittar mycket eller lite på TV.
Edit:
Hittade en sammanställning från 2011 hur de olika färgerna i Oled åldras aktivt.
http://www.oled-info...-chart-sid-2011
http://www.oled-info...4-million-hours
Blått är fortfarande ett problem även om tillverkarna låtsas som om det regnar.
Om man använder sin OLED TV mycket (typ barnfamilj 10h/dag) så kommer blått ha sjunkit
till hälften av sin urspungliga ljusstyrka på ca 5,5år.
Efter ynka två år (7300h drift) ser man tydliga tecken på sunkig bild utan stuns i den blå färgskalan.
Det skulle inte förvåna mig om bilden blir synbart kass efter endast ett år på 3650h.
Stämmer denna info fortfarande (stor risk att det gör det) så säger jag stort Nej Tack till OLED.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Honkium, 14 February 2012 - 07:21.
Postad 13 February 2012 - 10:49
"CLED" är eventuellt vettigare just för att tekniken är något enklare...
Postad 23 March 2012 - 09:56
Någon vet när de första dyker upp i affärerna. Har hört så mycket de ska börja släppas i affärerna nu. Men tydligen i japan först. Men hur är det med den svenska marknaden?
Postad 23 March 2012 - 16:10
Något nytt från denna fronten ? Är så nyfiken på vad som är på g.
Någon vet när de första dyker upp i affärerna. Har hört så mycket de ska börja släppas i affärerna nu. Men tydligen i japan först. Men hur är det med den svenska marknaden?
Inte mycket nytt har framkommit sedan CES, det enda är väl ett uttalande från LG's koncern chef där har sa att ha ville se utvecklingen av OLED skyndas på ytterligare men det lär inte påverka lanseringen av dom första modellerna.
Det enda som sagts är att dom ska lanseras 2012 (i bästa fall 3:e kvartalet, antagligen slutet av det 4:e) men det finns många som tvivlar på att dom lyckas leverera någonting alls i år. Vad jag vet finns det ingen info om dom kommer till Europa. OM dom kommer i år får du antagligen bege dig till EG eller MM's största butiker (antagligen i stockholm), det kommer inte sitta OLED på väggarna hos varenda EG butik 2012.
trebban: Då får du försöka komma in på CES, IFA eller liknande mässor, Jag är ganska övertygad om att CLED aldrig kommer säljas till konsumenter.
Postad 23 March 2012 - 17:09
Där har du nog fel. Allt som intresserar konsumenterna och som kan säljas med vinst kommerJag är ganska övertygad om att CLED aldrig kommer säljas till konsumenter.
också att produceras när "läget" är rätt, dvs när CLED kan produceras tillräckligt billigt.
Det hänger dock på OLED. Om inte dessa kommer inom snar framtid med bra kvalitet och pris
kan CLED hitta sin marknad och bli en bred produkt som andra tillverkare anammar.
Postad 23 March 2012 - 19:34
Postad 23 March 2012 - 19:36
Postad 24 March 2012 - 11:30
Där har du nog fel. Allt som intresserar konsumenterna och som kan säljas med vinst kommer
också att produceras när "läget" är rätt, dvs när CLED kan produceras tillräckligt billigt.
Det hänger dock på OLED. Om inte dessa kommer inom snar framtid med bra kvalitet och pris
kan CLED hitta sin marknad och bli en bred produkt som andra tillverkare anammar.
Du nämner själv problemet i din post: OLED. CLED ligger flera år efter OLED i utvecklingen så när (om) CLED kan massproduceras kommer OLED med största sannolikhet redan ha ett starkt fäste på marknaden med flera konkurrerande tillverkare och stora volymer som drivit ner priserna och i det läget är det omöjligt att lansera en ny teknik (=dyrare) som av allt att döma inte har några tekniska fördelar.
vill man vara elak så kan man påpeka att det är Sony som utvecklar CLED. Samma företag som 2007 lansrade den första OLED TV'n i välden, 2 år innan någon annan! Nu 5 år senare ligger dom hopplöst långt efter koreanerna...
Postad 24 March 2012 - 11:44
OLED är problematiskt eftersom man har problem med livslängd/verkningsgrad på de "blå lysdioderna" och CLED innebär något förenklat att man sätter ett färgfilter som redan finns på alla lcd framför en matris av vita lysdioder.
Det går troligtvis betydligt snabbare att få sprutt på CLED-tillverkningen - under förutsättning att någon tillverkare bestämmer sig för att satsa helhjärtat på tekniken.
Postad 24 March 2012 - 17:50
Antagandet att CLED "ligger efter" är sannolikt felaktigt.
OLED är problematiskt eftersom man har problem med livslängd/verkningsgrad på de "blå lysdioderna" och CLED innebär något förenklat att man sätter ett färgfilter som redan finns på alla lcd framför en matris av vita lysdioder.
Det går troligtvis betydligt snabbare att få sprutt på CLED-tillverkningen - under förutsättning att någon tillverkare bestämmer sig för att satsa helhjärtat på tekniken.
Med ligger efter menar jag i kommersialiseringen, inte rent bildteknisk.
Ja, OLED har problem med både livslängd och effektivitet (verkningsgrad) men trots det har väldigt många företag under flera årtionden satsat enorma belopp på utvecklingen av OLED. Varför? Jag vet inte men det finns garanterat en mycket bra anledning till varför i princip alla företag i branschen förutom Sony Satsar uteslutande på OLED.
Om jag får spekulera fritt så tror jag att CLED mest var en ploj för att stjäla uppmärksamhet från koreanerna på CES.
Här finns lite mer info http://displaydaily....-not-a-product/
Postad 25 March 2012 - 14:32
Helt fel. Läs om, läs rätt. CLED bygger inte på att man sätter ett färgfilter framför en matris av vita lysdioder.CLED innebär något förenklat att man sätter ett färgfilter som redan finns på alla lcd framför en matris av vita lysdioder.
CLED är i sig själv en matris av RGB lysdioder, här finns inga vita som ger ljus, det gör RGB lysdioderna själva.
Citat: http://www.trustedre...-look_TV_review
"Sony does, though, put forward two reasonably compelling arguments for its ‘next step on from OLED’ case.
First and very significantly, since Crystal LED technology doesn’t use organic materials like OLED, the image
quality won’t ‘decay’ over time - or at least it won’d decay nearly as fast as current OLED screens.
LG and Samsung were conspicuously quiet about this OLED ticking time bomb.
The other advantage of CLED is that it’s a self-emitting device, mounting ultra-fine LEDs in each of
the red, green and blue colours (adding up to nearly six million LEDs in the 55in model’s full HD incarnation).
The RGB LED light source is mounted directly on the front of the display, which Sony claims dramatically improves
its efficiency, leading to a wider colour gamut, expansive contrast range, ultra-quick image response time
(for cleaner motion reproduction), and wider viewing angle."
Citat slut:
Som sagt, CLED har inga vita LEDs och åldras inte som OLED fortfarande gör, d.v.s OLEDs blåa färg.
Allt ljus produceras helt själv av Röda, Gröna & Blåa LED:ar i en högupplöst matris bakom ett skyddande glassubstrat.
Redigerat av Honkium, 25 March 2012 - 15:13.
Postad 25 March 2012 - 16:05
Postad 25 March 2012 - 21:11
Har ni tänkt på att OLED event åldras även när TV:n är avstängd.
åtminstone var det ett faktum för några år sedan.
Kanske har dom fixat det problemet idag men risken kvarstår att man
får en apparat som åldras vare sig man tittar mycket eller lite på TV.
Edit:
Hittade en sammanställning från 2011 hur de olika färgerna i Oled åldras aktivt.
http://www.oled-info...-chart-sid-2011
http://www.oled-info...4-million-hours
Blått är fortfarande ett problem även om tillverkarna låtsas som om det regnar.
Om man använder sin OLED TV mycket (typ barnfamilj 10h/dag) så kommer blått ha sjunkit
till hälften av sin urspungliga ljusstyrka på ca 5,5år.
Efter ynka två år (7300h drift) ser man tydliga tecken på sunkig bild utan stuns i den blå färgskalan.
Det skulle inte förvåna mig om bilden blir synbart k
ass efter endast ett år på 3650h.
Stämmer denna info fortfarande (stor risk att det gör det) så säger jag stort Nej Tack till OLED.
10 timmar per dag?
Postad 25 March 2012 - 22:57
Särskilt eftersom TV står på som ett sällskap till övriga familjeaktiviteter, såsom i de flesta hem.
Postad 26 March 2012 - 07:42
Lätt 10h per dag....
Särskilt eftersom TV står på som ett sällskap till övriga familjeaktiviteter, såsom i de flesta hem.
Hemma står den på ca 2 timmar i snitt per dag, på sommaren ännu mindre. Så 27.5 år tills blå är nere på 50%, jag ser inga problem med det.
Däremot har jag svårt att se att "såsom de flesta hem" stämmer. De jag känner, barnfamijer, singlar, de maxar, på en kass dag med mycket tv tittande ca 10h, annars runt 5h.
Lätt 10h per dag....
Hemma står den på ca 2 timmar i snitt per dag, på sommaren ännu mindre. Så 27.5 år tills blå är nere på 50%, jag ser inga problem med det.
Däremot har jag svårt att se att "såsom de flesta hem" stämmer. De jag känner, barnfamijer, singlar, de maxar, på en kass dag med mycket tv tittande ca 10h, annars runt 5h.
Postad 26 March 2012 - 09:20
Jag skrev inte att det tittas aktivt 10h, endast att TV:n står på vare sig det tittas eller inte.
Och då som ett komplement med ljud, precis som bakgrundsmusik från en stereo.
Och från min erfarenhet funkar det precis så i de allra flesta hemmen.
Postad 26 March 2012 - 11:24
Men som sagt jag köper inte ngt som har med oled att göra om livslängden är kortare än vad en plasma är. Minst 5 år ska de hålla iaf utan att bilden blir märkbart sämre.
Postad 26 March 2012 - 11:43
Postad 26 March 2012 - 12:04
Läs om, läs rätt.
Jag skrev inte att det tittas aktivt 10h, endast att TV:n står på vare sig det tittas eller inte.
Och då som ett komplement med ljud, precis som bakgrundsmusik från en stereo.
Och från min erfarenhet funkar det precis så i de allra flesta hemmen.
Och min erfarenhet är tvärtom, ser man inte på tv så stänger man av den. På samma sätt som jag stänger av ugnen då jag inte använder den...
Postad 26 March 2012 - 12:05
Det uttalandet tror jag inte du har särskilt goda belägg för, och du gör dessutom en rad tveksamma antaganden utifrån den ganska magra info du citerat.Helt fel. Läs om, läs rätt. CLED bygger inte på att man sätter ett färgfilter framför en matris av vita lysdioder.
CLED är i sig själv en matris av RGB lysdioder, här finns inga vita som ger ljus, det gör RGB lysdioderna själva.
Exakt vilken typ av lysdioder man använder verkar vara en smula hemligt, men "smalbandiga" varianter lär ge problem
att återge samtliga färger i gamuten. Det är fullt möjligt att man kör fosfor-dioder, eller helt enkelt vita med filter-lins,
vilket är vad jag uppfattat som enklast och därför ganska troligt.
Om du verkligen sitter inne med hårda fakta om vilken typ av lysdioder det är fråga om, så upplys oss gärna.
De citat du återger säger dessvärre inte ett smack om saken...
Postad 26 March 2012 - 21:56
Antagandet att CLED "ligger efter" är sannolikt felaktigt. OLED är problematiskt eftersom man har problem med livslängd/verkningsgrad på de "blå lysdioderna" och CLED innebär något förenklat att man sätter ett färgfilter som redan finns på alla lcd framför en matris av vita lysdioder.
Det uttalandet tror jag inte du har särskilt goda belägg för, och du gör dessutom en rad tveksamma antaganden utifrån den ganska magra info du citerat.
Exakt vilken typ av lysdioder man använder verkar vara en smula hemligt, men "smalbandiga" varianter lär ge problem att återge samtliga färger i gamuten. Det är fullt möjligt att man kör fosfor-dioder, eller helt enkelt vita med filter-lins, vilket är vad jag uppfattat som enklast och därför ganska troligt.
Om du verkligen sitter inne med hårda fakta om vilken typ av lysdioder det är fråga om, så upplys oss gärna. De citat du återger säger dessvärre inte ett smack om saken...
Å andra sidan är du lika tvärsäker i ditt första uttalande att det är vita dioder med färgfilter men nu är det plötsligt "ganska troligt" att det är så
Sen skulle jag vilja veta vad du menar med "Antagandet att CLED "ligger efter" är sannolikt felaktigt"? Med tanke på diskussionen i helhet så tolkar jag det som att du menar att det skulle kunna komma ut en CLED på konsumentmarknaden före OLED? Om det är det du menar skulle jag gärna vilja veta vad du baserar det på då både LG och Samsung säger att de ska lansera varsin OLED i slutet av året och visat upp väldigt "färdiga" exemplar på CES medan Sony som den enda tillverkar som ens visat en prototyp på CLED själva säger att det inte finns några färdiga planer på massproduktion?
Postad 26 March 2012 - 22:36
Det där är inte så konstigt som det kanske låter eller kan tolkas.Å andra sidan är du lika tvärsäker i ditt första uttalande att det är vita dioder med färgfilter men nu är det plötsligt "ganska troligt" att det är så
Sen skulle jag vilja veta vad du menar med "Antagandet att CLED "ligger efter" är sannolikt felaktigt"? Med tanke på diskussionen i helhet så tolkar jag det som att du menar att det skulle kunna komma ut en CLED på konsumentmarknaden före OLED?...
"Något förenklat" är en språklig konstruktion som har vissa likheter med t ex "i princip", och innebär att man inte skall tolka meningen alldeles bokstavligt. Jag uttrycker mig klantigt ibland, men är inte sämre än att jag kan försöka igen.
Det jag åsyftade men formulerade en smula klumpigt är att min tolkning av den ganska luddiga information som finns tyder på att man använder dioder med ganska brett spektra, kanske av fosfortyp och/eller med "optiskt färgfilter" i linsen som på ett enkelt sätt (snarlikt lcd rent "filtermässigt") ger liknande karaktäristik på de tre grundfärgerna. Lysdioder "avstämda" för generering av endast blått ljus är generellt besvärliga(-re) att tillverka och att få "bra drag i" oavsett typ, och det förefaller därför troligt att man (Sony) experimenterar med typer som "funkar bra redan idag" och istället kan lägga krut på att få ned storlek och effektförbrukning.
Jag tolkar den info jag själv läst som att CLED i princip fungerar, men att energiförbrukningen än så länge är hög och därför politiskt inkorrekt och att det är därför produkterna inte finns i butik än på ett tag.
OLED är vad jag förstår besvärligare att få att fungera bra och kräver omfattande kalibrering på grund av de ganska stora skillnaderna i karaktäristik mellan de blå organiska dioderna och de övriga två, och den här typen av panel innebär en del kanske olyckliga kompromisser, med låg effektförbrukning som kanske enda fördel just nu men inte ens det på lite längre sikt.
Redigerat av Unregistered277056c3, 26 March 2012 - 22:42.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
LG OLED55B6V / 65B6V
3 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?