Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Denon DVD-1910 *

617 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 oktober 2004 - 14:46

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Love Spy:

Inget om att kunna stänga av HDCP i samband med firmwareupdateringen.?

Tyvärr, inget jag vet. Är nog Denon själva man bör fråga detta...

Postad 11 oktober 2004 - 15:01

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Tror knappast det kommer komma en officiell uppdatering som stänger av kopieringsskyddet, låter lite långsökt?!

Postad 11 oktober 2004 - 15:39

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Tror knappast det kommer komma en officiell uppdatering som stänger av kopieringsskyddet, låter lite långsökt?!

Det är ju omöjligt! Det enda sättet är att SDI-modda den.
Men då behöver man en extern scaler.

Postad 11 oktober 2004 - 15:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Därför sdi är väldigt poppis hos mer "seriösa" användare kanske?! :)
Jag rekommenderar http://www.pmsvideo.com/ om man vill sdi
modda sin spelare eller köpa en färdigmoddad.

Postad 12 oktober 2004 - 09:37

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
hmmm SDI?
För att säkerhetskopiera sina DVD-filmer?
Eller finns det någon annan användning som att vinna bildkvalisort?

Gissar bara vet ej vad SDI är....

Om man kan SDI modda sin DVD vaffö kan man inte tex antenn in modda sin DVD?

Redigerat av nborve, 12 oktober 2004 - 09:39.

Postad 12 oktober 2004 - 13:29

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

hmmm SDI?
För att säkerhetskopiera sina DVD-filmer?
Eller finns det någon annan användning som att vinna bildkvalisort?

Gissar bara vet ej vad SDI är....

Om man kan SDI modda sin DVD vaffö kan man inte tex antenn in modda sin DVD?

SDI är att ta ut den digitala signalen innan det går in i Bildbehandligskresen.
Sen skickar man den till en burk för signalbehandling som då gör allt
och lite till. Den scalar till olika upplösningar och deinterlacar signalen.
Det är bästa sättet att få en perfekt signal till projektorn eller plasman.
Det är det enda sättet jag vet att slippa DHCP kretsen.
Om man ska kopiera skivor, finns det som du vet helt klart enklare alternativ.
Det sista du skriver om antenn kan jag inte riktigt tolka.

Postad 12 oktober 2004 - 13:58

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Det jag menade med antenn var att man konde få en analog signal in i DVD så att man kunde använda dvd:n fördelar när man skickar bilden.
Men detta finns nog ej.

Flåt men jag kanske är dum nu men varför då köpa en dvd spelare och inte bara köpa en till sin dator? Om nu ändå datorn tar hand om detta så borde det finnas program så du slipper den externa dvd?

Redigerat av nborve, 12 oktober 2004 - 14:02.

Postad 12 oktober 2004 - 14:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Ett exempel för användning av SDI för att förklara vad man ska ha det till. Man behöver ingen dator om man har lite mer pengar att spendera.
En extern scaler funkar ju bra tex en sån här.

http://www.crystalio.com/

Nog med off topic nu, om ni vill vet mer om sdi och hur det fungerar
föreslår jag en sökning på forumet och får ni inte svar på era frågor
så starta en ny tråd! ;)

nborve: Det kan ju vara ganska skönt att köra med en vanlig dvd-fjärr.

Postad 12 oktober 2004 - 15:49

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Det jag menade med antenn var att man konde få en analog signal in i DVD så att man kunde använda dvd:n fördelar när man skickar bilden.
Men detta finns nog ej.

Flåt men jag kanske är dum nu men varför då köpa en dvd spelare och inte bara köpa en till sin dator? Om nu ändå datorn tar hand om detta så borde det finnas program så du slipper den externa dvd?

Offtopic: (starta en ny tråd om du vill ha allmän information?
Denna tråd är till för Denon 1910 ;)
Det närmaste du kan komma i ditt senario är att du använder en
inspelningsbar DVD. Dessa kan ta in signaler och scala dom för
visning på projektor.
I en vanlig DVD ser jag ingen anledning att ha en vanlig antenningång.
Du kan ju inte göra något med signalen. Det fínns ju ingen TV-mottagare
i en vanlig DVD. Men som sagt köp en inspelningsbar DVD gärna med HD.

Fördelen med en externa spelare mot för datorn är att du har en dedikerad
maskin. Det krävs en del för att få bra bild med PC. Men det är ju upp till
hur mycket man själv kan o vill. Man får inte heller glömma att ljudutgången
på moderkort tydligen inte är så bra , har man bra ljudsystem vill man
nog ha bra ljud.

Det finns en anledning till att inte köpa DVD. Det är om datorn är tyst
och står redan vid projektorn eller tv´n och du inte vill ha en massa
burkar. Då får du ju oxå möjligheten att sätta i TVkort mm.

Postad 14 oktober 2004 - 16:41

boulderborn
  • boulderborn
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Tjenare gubbs!!
E det nån här som vet om det blir någon vidare bra bild via component, har läst igenom alla inlägg men ni verkar inte ha skrivit nåt om det!!
nåra problem me component t ex??

Postad 16 oktober 2004 - 23:37

mange_b
  • mange_b
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

E det nån här som vet om det blir någon vidare bra bild via component, har läst igenom alla inlägg men ni verkar inte ha skrivit nåt om det!!
nåra problem me component t ex??

Jag kör komponent från denna med mycket bra resultat till min PJ-TX10. Behövde dock skruva lite på gamma och färginställningarna för att få till det som jag ville ha det.
Mycket bra bild med både videokodat material och filmkodat!

Postad 19 oktober 2004 - 21:38

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Hej, den här tråden dog ju ut snabbare än vad man hade trott/hoppats :)
Är det ingen som äger en 1910 och är nöjd via DVI? Den här spelaren verkar ju tyvärr vara ett taktiskt nederlag för Denon. På AVSForum så får dom ju rätt mycket med pisk för att 1910 inte håller måttet. Själv så är klivet upp till 2910 för mycket pengar för mig just nu(speciellt när man vet att den är omodern så fort de äkta HD-spelarna gör entré(när nu det blir?)). Får väl hoppas på att det kommer något annat märke snart med någorlunda kvalité eller att Denon räddar 1910:an med någon uppgradering.

Mvh

The Reaper

Postad 20 oktober 2004 - 08:49

Unregisteredd35fadb9
  • Unregisteredd35fadb9
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Hej, den här tråden dog ju ut snabbare än vad man hade trott/hoppats  :)
Är det ingen som äger en 1910 och är nöjd via DVI? Den här spelaren verkar ju tyvärr vara ett taktiskt nederlag för Denon. På AVSForum så får dom ju rätt mycket med pisk för att 1910 inte håller måttet. Själv så är klivet upp till 2910 för mycket pengar för mig just nu(speciellt när man vet att den är omodern så fort de äkta HD-spelarna gör entré(när nu det blir?)). Får väl hoppas på att det kommer något annat märke snart med någorlunda kvalité eller att Denon räddar 1910:an med någon uppgradering.

Mvh

The Reaper

Hallå ! Jag är supernöjd. Har en Benq 7800 och den gillar min 1910 skarpt. Har inga problem med bilden och jag är inte längre på jakt efter någon uppdatering. För min del är det inte befogat att lägga ut mer pengar på ev bättre bild.

Tror inte att jag skulle se större skillnad på bild från en 2910 och 1910 och om jag gjorde det så skulle det vara en bättre investering att skaffa glasögon, det skulle vara mer bang for the buck, tror jag.

Kör med Benqs dvi kabel som följde med vid köpet och den är ca 2m och fungerar bra.

Postad 20 oktober 2004 - 09:08

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

johstr Posted den Oct 20 2004, 09:49 
Hallå ! Jag är supernöjd. Har en Benq 7800 och den gillar min 1910 skarpt. Har inga problem med bilden och jag är inte längre på jakt efter någon uppdatering. För min del är det inte befogat att lägga ut mer pengar på ev bättre bild.

Tror inte att jag skulle se större skillnad på bild från en 2910 och 1910 och om jag gjorde det så skulle det vara en bättre investering att skaffa glasögon, det skulle vara mer bang for the buck, tror jag.

Kör med Benqs dvi kabel som följde med vid köpet och den är ca 2m och fungerar bra.

Låter super. Kör du 108i, 720p eller 576p? Har ju en Matterhorn-projektor själv(Sharp Z201) så jag får väl ta och inhandla en 1910 å testa själv. Har du upplevt något MacroBlocking, grön tint eller störande pixelcropping?

Mvh

The Reaper

Postad 20 oktober 2004 - 09:16

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Mvh

The Reaper

Så länge Denon inte fixat buggarna (underscan och 1080i-vibrerandet) kan jag inte ge den godkänt.

Om Denon fixar dessa buggar är detta en mycket prisvärd spelare och kommer att definitivt att duga åt mig tills nästa generations spelare kommer...

Postad 20 oktober 2004 - 11:18

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Mvh

The Reaper

Så länge Denon inte fixat buggarna (underscan och 1080i-vibrerandet) kan jag inte ge den godkänt.

Om Denon fixar dessa buggar är detta en mycket prisvärd spelare och kommer att definitivt att duga åt mig tills nästa generations spelare kommer...

Samsung 845 användarna verkar lite mer positiva?

Postad 20 oktober 2004 - 11:43

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag hittade lite mer info angående den kommande (?) firmwaren. På detta danska forum skriver en representant för Hifi-klubben (samma person som tidigare skrivit i denna tråd) följande:

Hej med jer,

Vi har i Hi-Fi Klubben netop fået bekræftet at over/under scan problemet og den "for" høje brightness er reelle problemer - på DVI udgangen.

Netop idag har man ved DENON i Tyskland test en tilrettet software på DVD1910 og denne rettelse løser scanne problemet - men desværre havde Japanerne ikke fået rette brightness problemet - så vi må vente tålmodigt en runde mere.

Når vi får den opgradererde software vil vi naturligvis tilbyde software opgradering af alle de spillere som allerede er solgt.

Med venlig Hillsen

Jens Holst Larsen
Product Director, Hi-Fi Klubben/AudioNord

och lite senare i samma tråd:

Hej med jer,

Vi vil naturligvis lave softupgrades som klarer alle fejl - ikke bare en enkelt. Skyggerne er garanteret en sideeffekt af den alt for høje brightness - og bare rolig - selvom softwareupgrades lyder som et lille indgreb - så kan det have MEGET stor indflydelse.

Tidshorisont - tja - jeg vil tro vi har et svar sidst i denne uge eller starten af næste uge - læg dertil lidt tid til at kopiere og sende CDROM'er.

Jens

Det sägs inget om problemet med den vibrerande 1080i@50Hz-bilden. Det har jag tidigare i ett mail påpekat för Denon Tyskland. Säkerligen har fler sådana rapporter nått Denon så man kan väl hoppas på en lösning även för detta.

Det jag tycker är intressant är att konturskuggorna (via DVI) också verkar fixas. Och att Denon säger att det beror på för hög ljusinställning på DVI-utgången. Det verkar rimligt tycker jag på mitt ex ställt ned brightness till -6 och sedan höjt på projjen. Problemet med konturskuggorna är nåt jag kunnat leva med. Det går dessutom (iaf i min projje) att reducera genom att sänka sharpness. Dock självklart med sämre skärpa.

Fixas dessutom detta problem ser jag faktiskt inget som helst negativt med bildkvaliteten via DVI. Makroblockingen finns där men det kan jag definitivt leva med för 2600 spänn då jag endast stört mig på detta nån enstaka gång.

Jag står då fast vid att denna spelare är mycket prisvärd och definitivt en "keeper" i väntan på nästa generations DVD-spelare!

Postad 20 oktober 2004 - 12:29

Unregisteredd35fadb9
  • Unregisteredd35fadb9
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Låter super. Kör du 108i, 720p eller 576p? Har ju en Matterhorn-projektor själv(Sharp Z201) så jag får väl ta och inhandla en 1910 å testa själv. Har du upplevt något MacroBlocking, grön tint eller störande pixelcropping?

Mvh

The Reaper

576. Nej, jag har inte sett något som jag har stört mig på. Vill gärna förbli en idiot vad det gäller att veta hur artifekter ter sig (vet inte vad det är du talar om och vill inte veta det). Har jag väl sett problemen en gång så lär jag väl alltid se det eller leta efter det.

Har nu efter ca 100 h lärt mig att slappna av och kolla på film istället för bild, även om jag ibland ser lite regnbågar.

Har konturskuggor men dom försvinner vid kalibrering på bekostnad av sharpness.
Hade skuggor innan med HK DVD25 och bilden är skarpare nu än tidigare, så jag ser det inte som ett problem men går det att få bättre så är det en bonus.

Postad 20 oktober 2004 - 13:16

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Love Spy>> Hjälper det att sänka brightness om man vill bli av med konturskuggorna? <_< :angry: Som en temporär lösning tills de har fixat spelarna alltså..? Har en 2910, men jag antar att samma gäller för dem?

Postad 20 oktober 2004 - 14:15

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Love Spy>> Hjälper det att sänka brightness om man vill bli av med konturskuggorna?  <_<  :angry:  Som en temporär lösning tills de har fixat spelarna alltså..? Har en 2910, men jag antar att samma gäller för dem?

Nja, det vet jag inte :P . Jag skrev nog lite otydligt (obegripligt?) i förra inlägget.

Anledningen att jag sänkte brightness i DVD-spelaren är ett uppsnappat tips på avsforum om att det skulle minska makroblockingen. Jag upplevde även ett kraftigt grön/grå-aktigt "pixelflimmer" i mörka (svarta) partier när brightness var inställt på 0. Detta flimmer försvann när jag sänkte till -6.

Det jag menar är att det låter rimligt att ljusnivån är för hög eftersom en sänkning avhjälper andra problem. Ska prova ikväll om konturskuggorna påverkas. Hifi-klubben (Denon?) säger ju att "det garanterat är en sidoeffekt av den allt för höga ljusnivån". Rätt eller fel? Det visar sig förhoppningsvis...

Postad 20 oktober 2004 - 16:25

Thomas.J
  • Thomas.J
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hallå!

Sitter med en 1910 + Panasonic 500. Kör DVI med 5 meters lågbudget Isotech-kabel. Har testat fram och tillbaka mellan 720 och 1080i och jag kan inte se nån som helst skillnad, inget flimmer eller så.

Superb bild, frånsett den tråkiga svarta kanten runt. Lite, lite macroblocking har jag sett i någon mörk scen, men det var så kortvarigt att jag inte lägger så stor vikt på det. Har dock retat mig på att det ibland kan ta en stund innan projen synkar om man växlar upplösningsläge. Det har troligtvis med DVI-kabeln att göra.

Anser att OM Denon kan fixa buggarna med en uppdatering, så är detta helt klart en mycket bra spelare för denna pengasumma.

Väntar med spännig på vad som skall komma från Denon.

Postad 20 oktober 2004 - 16:52

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0

Det sägs inget om problemet med den vibrerande 1080i@50Hz-bilden. Det har jag tidigare i ett mail påpekat för Denon Tyskland. Säkerligen har fler sådana rapporter nått Denon så man kan väl hoppas på en lösning även för detta.

Nu kommer jag väl ihåg fel på något sätt - men står det inte i handboken att vid 1080i ska man ställa in spelaren på NTSC, oavsett om materialet man tittar på är PAL eller NTSC?

Postad 20 oktober 2004 - 19:02

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Nu kommer jag väl ihåg fel på något sätt - men står det inte i handboken att vid 1080i ska man ställa in spelaren på NTSC, oavsett om materialet man tittar på är PAL eller NTSC?

Hehe, den valmöjligheten finns dessvärre inte i 1910:an :angry: .

Postad 20 oktober 2004 - 20:35

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Tycker det är dags att denon fixar dessa fel snabbt.
Vad skall jag annars mata min pannaAE700 med?
Har ju köpt HDMI => DVI kabel redan :angry:

Postad 20 oktober 2004 - 21:51

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1 076 inlägg
  • 0
Har också beställt en AE700. Funderar nu på vilken DVD jag ska ha till. Problemet som jag ser det med 1910 är DVI-utgången, jag kommer troligen att behöva en 8 meter lång kabel och det kanske blir för långt för DVI? Visst är väl HDMI mera tolerant för lång kabellängd?

1910 är dock avsevärt mycket snyggare än Panasonics egen S-97, fast det kanske man inte ska väga in :angry:

Postad 20 oktober 2004 - 22:46

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0

Har också beställt en AE700. Funderar nu på vilken DVD jag ska ha till. Problemet som jag ser det med 1910 är DVI-utgången, jag kommer troligen att behöva en 8 meter lång kabel och det kanske blir för långt för DVI? Visst är väl HDMI mera tolerant för lång kabellängd?

DVI kan man tydligen lösa så här:

http://www.component...?showtopic=1175

Postad 21 oktober 2004 - 08:08

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
De säger ju att 7.5 meter är gränsen för bra bilde men jag hoppas på supras 8m HDMI DVI kabel.

Redigerat av nborve, 21 oktober 2004 - 08:11.

Postad 21 oktober 2004 - 10:54

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1 076 inlägg
  • 0

De säger ju att 7.5 meter är gränsen för bra bilde men jag hoppas på supras 8m HDMI DVI kabel.

Ja det är 8 m som gäller för mig också, skulle helst köpa Denons 1910:a men då kanske det är bäst med Panasonic S-97, med tanke på att HDMI klarar längre kablage.

Postad 21 oktober 2004 - 13:44

pellevin
  • pellevin
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Ang bilden från 1910:an (tillsammans med en Panna 500 via dyr DVI-kabel i 720p-läget):

Den är BRA, inte tu tal om den saken, dock inte så bra att den inte kan bli bättre. Det som stör mig minst är den svarta sorgekanten (det sk underscanproblemet, flitigt diskuterat här).

Något som stör mig lite mer än så är den svagt märkbara vertical bandingen (kan man förstås inte belasta spelaren för).

Macroblocking som det talas om här vet jag inte riktigt vad det är men jag gissar på stora fyrkantiga rutor i mörka scener förmodligen beroende på att man snålat på bitsen på skivan. Har jag möjligen sett någon gång.

Konturskuggor ser jag ibland och det är ju inte roligt, det har jag också belastat de nissar som överför filmen till DVD för. Det vill säga om det är vad jag tror; jag gissar att det är den tunna lite ljusa aura som man ibland ser intill skarpt avgränsade objekt i bilden.

En annan grej som ibland kan te sig irriterande är fenomenet som uppkommer vid bilder där det steglöst tonas från ljust till mörkt över bilden. Detta kan då istället bli "trappstegsartat" (om ni fattar). Man ser detta i introt till första Alien-filmen (Legacyboxen). Jag tror det har med själva DVD:n att göra.

Men det som jag upplever som det mest störande tror jag ingen diskuterat tidigare (jag har förmodligen fel!), det är den horisontella randighet som mest tydliggörs på ansikten i rörelse (om de är på lite avstånd alltså, folk i helfigur, närbilder spelar mindre roll, är ansiktet stilla i bilden försvinner randigheten). Vad är detta egentligen och kan det åtgärdas? Är det helt enkelt linjerna man ser? Varför syns de i så fall bara när objekten på bilden är i rörelse? Finns någon där ute som alls begriper vad jag skriver om?

Pellevin

Redigerat av pellevin, 21 oktober 2004 - 18:33.

Postad 21 oktober 2004 - 22:28

Unregistered0164eb9c
  • Unregistered0164eb9c
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Är det någon som använder 1910 tillsammans med plasma. Har själv en Pio 435XDE och skulle vilja utnyttja HMDI ingången från DVD.
Jag tänkte att köra DVI->HDMI med 1910, vilket skulle vara ett billigare alternativ än att köra HMDI->HDMI med 2910.
Någon med erfarenhet av detta?

/RS

Postad 23 oktober 2004 - 20:13

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Ingen som har fått ett bättre besked ifrån HiFi-klubben än slutet på månaden för de nya uppdaterade 1910:orna att komma in till Svedala?

Postad 23 oktober 2004 - 21:05

Vendis
  • Vendis
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Var på hifiklubben på sveavägen i stockholm igår och tänkte köpa.. men då sa dom att dom tidigast skulle vara inne på onsdag i nästa vecka.

Postad 25 oktober 2004 - 09:23

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
<_< Det verkar som den nya firmwaren finns tillgänglig nu. Hifiklubben påstår detta i det danska forumet. Länk till forumet.

Kopierar in inlägget:

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret   

--------------------------------------------------------------------------------

Hej I,

Jeg har netop fået info fra Tyskland at de netop idag er gået i gang med at modificere hele deres lager af DVD1910 - og dermed alt vi får ind fra nuaf.

Jeg venter afventer svar på hvornår vi får den nye software - så vi kan gøre det samme for alle jer der allerede har købt DVD1910 - der skulle ikke gå ret lang tid.

Eneste åbne spørgsmål er er zonefri version - de tager altid lidt længere.

Med venlig Hillsen

Jens Holst Larsen
Product Director, Hi-Fi Klubben/AudioNord

Hoppas nu att alla buggar elimineras... ;)

Postad 25 oktober 2004 - 09:51

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Går det att få denna regionsfri nu med?

För då är det ju klart för köp med ny firmware och regionsfrihet <_<

Postad 26 oktober 2004 - 09:45

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Ringde Hifiklubben och de visste inte när den nya firmwaren skulle vara inne.
Skulle visst komma lagom till regionsfri patchen.......

Hade varit trevligt om de visste när. :)

Men ok den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge :wub:

Tror ni eller vet ni kanske om denna skulle fungara med en supra 8m HDMI => DVI kabel?

Redigerat av nborve, 26 oktober 2004 - 09:46.

Postad 26 oktober 2004 - 10:47

janson
  • janson
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag kör med en 8m supra DVI-D kabel mellan min Denon 1910 och Panasonic AE500. Det går finfint för mig. (Förutom det som andra påpekat redan om underscan och brightness) Väldigt nöjd ned kabeln. Torde väl gå bra med DVI-HDMI med. Är säkert samma kabel.

Redigerat av janson, 26 oktober 2004 - 10:49.

Postad 26 oktober 2004 - 11:38

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Tackar Janson

Postad 27 oktober 2004 - 10:28

ChenKwanTai
  • ChenKwanTai
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Funderar på att slå till på denna maskin. Men har några "?"

Har sett en del prat om diverse firmware uppdateringar till denna spelare, är detta någon man kan göra själv eller är det något butiken gör innan man köper spelaren ? Hur blir det med framtida uppdateringar ?

Hur fungerar spelaren när man begär att få en i "multiregion/regionsfri" utförande ? Fungerar alla filmer, eller kan vissa (nya) filmer ha problem med denna modifikation och ej fungera ? Vill ju självklart ha en regionsfri spelare och att alla typer av filmer ska fungera.

Någon som har en erfarenhet hur 1910 fungerar tillsammans med Hitachi PJ-TX100 ?

Tänkte koppla den med en DVIkabel till projektorn, hur är det med längd på dessa kablar. Blir det kans om man kör med en 10m DVIkabel ?

Tack för mig ! :)

(bättre så Peter.M aka Mr.Incredible ? :))

Postad 27 oktober 2004 - 10:37

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
ChenKwanTai: Mycket bättre! :) :) Blir bara röring med en massa trådar som tar upp samma sak.

Postad 27 oktober 2004 - 16:12

Unregistered7bc8128a
  • Unregistered7bc8128a
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Jag kör med en 8m supra DVI-D kabel mellan min Denon 1910 och Panasonic AE500. Det går finfint för mig. (Förutom det som andra påpekat redan om underscan och brightness) Väldigt nöjd ned kabeln. Torde väl gå bra med  DVI-HDMI med. Är säkert samma kabel.

Konstigt ,jag kör med nästan samma konfig (har dock en Lindy DVI kabel 7.5m) och har problem med att få bild. I NTSC går det bra i 720p ,men i PAL är det ofta tur om jag lyckas få bild. Vad har du fär version på din AE500 (finns i den dolda menyn) ?

Postad 27 oktober 2004 - 19:15

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Funderar på att slå till på denna maskin. Men har några "?"

Har sett en del prat om diverse firmware uppdateringar till denna spelare, är detta någon man kan göra själv eller är det något butiken gör innan man köper spelaren ? Hur blir det med framtida uppdateringar ?

Hur fungerar spelaren när man begär att få en i "multiregion/regionsfri" utförande ? Fungerar alla filmer, eller kan vissa (nya) filmer ha problem med denna modifikation och ej fungera ? Vill ju självklart ha en regionsfri spelare och att alla typer av filmer ska fungera.

Någon som har en erfarenhet hur 1910 fungerar tillsammans med Hitachi PJ-TX100 ?

Tänkte koppla den med en DVIkabel till projektorn, hur är det med längd på dessa kablar. Blir det kans om man kör med en 10m DVIkabel ?

Tack för mig !  :)

(bättre så Peter.M aka Mr.Incredible ? :P)

Hej ChenKwanTai!

Uppdateringar av firmware görs i den Hi-Fi Klubben-butik där du köper din spelare, detta för att du ska vara säker på att få den senaste upplagan. För närvarande så inväntar vi en firmware som löser ett problem som vissa har med för ljus bild via DVI på DVD 1910. Framtida uppgraderingar görs också i din butik!

En regionsfrilösning för DVD 1910 kommer att finnas tillgänglig efter uppdateringen av firmware, detta eftersom vi vill kunna göra båda uppgraderingarna samtidigt. Jag har personligen inte hört några rapporter om att det skulle vara några problem men de regionsfria spelare som vi saluför.

Vad gäller dina övriga frågor så finns det säkert någon som fyller på med svar på dem!

Mvh Mathias
Hi-Fi Klubben Linköping

Postad 27 oktober 2004 - 19:35

ChenKwanTai
  • ChenKwanTai
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hej ChenKwanTai!

Uppdateringar av firmware görs i den Hi-Fi Klubben-butik där du köper din spelare, detta för att du ska vara säker på att få den senaste upplagan. För närvarande så inväntar vi en firmware som löser ett problem som vissa har med för ljus bild via DVI på DVD 1910. Framtida uppgraderingar görs också i din butik!

En regionsfrilösning för DVD 1910 kommer att finnas tillgänglig efter uppdateringen av firmware, detta eftersom vi vill kunna göra båda uppgraderingarna samtidigt. Jag har personligen inte hört några rapporter om att det skulle vara några problem men de regionsfria spelare som vi saluför.

Vad gäller dina övriga frågor så finns det säkert någon som fyller på med svar på dem!

Mvh Mathias
Hi-Fi Klubben Linköping

Hej Mathias. Lysande tack för dina svar, hade tänkt att köpa spelaren hos Hi-Fi Klubben i stockholm och det blir jag ju inte mindre sugen på efter ditt trevliga svar ! :) Får helt enkelt vänta ett tag på uppdateringen med andra ord...

Kommer framtida uppdateringar att göra kostnadsfritt ?

Redigerat av ChenKwanTai, 27 oktober 2004 - 19:38.

Postad 27 oktober 2004 - 21:30

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0

Jag har inte en 1910, men väl en 2910, kopplad till en Hitachi PJ-TX100 via en 3 m belkin DVI-D kabel. Funkar kanon! Körde med en noname DVI-D från Elfa först och det funkade inte alls...

Postad 27 oktober 2004 - 23:02

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Hej Mathias. Lysande tack för dina svar, hade tänkt att köpa spelaren hos Hi-Fi Klubben i stockholm och det blir jag ju inte mindre sugen på efter ditt trevliga svar ! :) Får helt enkelt vänta ett tag på uppdateringen med andra ord...

De som köper en DVD 1910 i min butik kommer jag att erbjuda framtida uppdateringar gratis till, som en service till mina kunder. Jag övertygad om att mina kollegor gör det också.

Den enda invändningen som jag skulle se är om apparaten inte befinner sig på orten och den behövs fraktas med post. Då är jag osäker på om en uppgradering av mjukvaran ska klassas som garanti eller inte, men det går säkert att lösa på något sätt. Särskilt om man är trogen kund :P

Hoppas du blir nöjd med köpet och hälsa mina kollegor från mig!

Mvh Mathias

Postad 28 oktober 2004 - 06:13

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Men var ligger butiken :) Göteborg hoppas jag :P

Postad 28 oktober 2004 - 07:21

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Men var ligger butiken  :)  Göteborg hoppas jag  :P

Nej, i Linköping naturligtvis!! :D

Mvh Mathias
Hi-Fi Klubben Linköping

Postad 28 oktober 2004 - 08:30

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

De som köper en DVD 1910 i min butik kommer jag att erbjuda framtida uppdateringar gratis till, som en service till mina kunder. Jag övertygad om att mina kollegor gör det också.

Den enda invändningen som jag skulle se är om apparaten inte befinner sig på orten och den behövs fraktas med post. Då är jag osäker på om en uppgradering av mjukvaran ska klassas som garanti eller inte, men det går säkert att lösa på något sätt. Särskilt om man är trogen kund :P

Hoppas du blir nöjd med köpet och hälsa mina kollegor från mig!

Mvh Mathias

Hej igen Mathias. (detta är ChenKwanTai med nytt namn :D

Ok, det låter rättvist... Ännu bättre om man kunde göra det själv. Tack igen för dina svar !

Postad 28 oktober 2004 - 10:42

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Dom kommer inte släppa firmware som man kan patcha själv, då fixar man ju regionsfriheten själv med :)
Vad skall dom då kunna ta 300:- extra för :P

Postad 28 oktober 2004 - 12:30

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Dom kommer inte släppa firmware som man kan patcha själv, då fixar man ju regionsfriheten själv med  :P
Vad skall dom då kunna ta 300:- extra för  :D

För butiken är det ju självklart inte bra om kunderna kan göra sådana saker själv, men för oss kunder vore det ju kanon ! De allra flesta prylarna brukar man kunna uppdatera själv, vore smidigt om man kunde det i detta fall också :)

Postad 28 oktober 2004 - 12:30

pellevin
  • pellevin
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Jag har skrivit om detta tidigare, ingen behagade svara. Jag försöker på nytt:

Det som jag upplever som det mest störande med bilden (inte bara på denna maskin) är inte underscan eller bristande svärta utan det är den horisontella randighet som mest tydliggörs på objekt i rörelse, om bilden är stilla försvinner randigheten. Förmodligen är det linjerna man ser. Kan det åtgärdas?

Pellevin

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.