Jump to content

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Toshiba MT200 *

673 replies to this topic
  • Please log in to reply

#151

Posted 13 December 2004 - 14:59

Harry Potter
  • Harry Potter
  • Amatör

  • 87 posts
  • 0
nån toshiba ägare som använder sin proj för tv-spel eller digital tv? hur ser bilden ut? bör man satsa på högre upplösning?

Edited by Harry Potter, 13 December 2004 - 14:59.


#152

Posted 13 December 2004 - 15:34

big ben
  • big ben
  • Amatör

  • 73 posts
  • 0
Såg att projektorn hade HDCP....

Någon som kör HDMI->DVI från panasonic s97? Isåfall, fungerar det bra?

#153

Posted 14 December 2004 - 16:53

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1,870 posts
  • 0
Hur fungerar uppdateringen av prisutvecklingen ? Pipro har ju nu lägre pris än Pixmania!

#154

Posted 17 December 2004 - 16:57

Harry Potter
  • Harry Potter
  • Amatör

  • 87 posts
  • 0
kan ingen toshiba ägare lägga upp några screenshots? det är alltid kul att titta på :blink:

mvh

#155

Posted 17 December 2004 - 17:51

Unregistereda8cebd9a
  • Unregistereda8cebd9a
  • Amatör

  • 56 posts
  • 0
Hur har ni hängt upp era MT200:or?

Inköpta stativ eller egenkonstruerade anordningar?

Vilken gänga har infästningarna i projektorn?

#156

Posted 17 December 2004 - 18:13

TenSvomas
  • TenSvomas
  • Amatör

  • 81 posts
  • 0
Jag har konstruerat mitt eget stativ. Kommer upp bilder i mitt galleri inom kort. Gängan i projjen är M4.
/T

Edited by TenSvomas, 17 December 2004 - 18:14.


#157

Posted 17 December 2004 - 18:40

Unregistereda8cebd9a
  • Unregistereda8cebd9a
  • Amatör

  • 56 posts
  • 0
Ser verkligen fram mot att få se lite bilder. Hur många skruv fäste du projjen med?

Vad jag kan se så finns det 5 hål, 3 som sitter i en triangel och två som sitter på samma kant som optiken.

#158

Posted 17 December 2004 - 19:09

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 posts
  • 0
Är det någon som vet vilken av maskinerna Toshiba MT200 och InFocus SP4805 som har minst RBE?

Jag såg dem båda under en och samma timme, fast i två olika affärer. Bilden var mycket lika dem emellan, fast jag upplevde MT200 som snäppet bättre, i synnerhet i konstrast och svärta. Dock tror jag att jag upplevde mer RBE med Toshiban, fast jag är inte helt säker.

#159

Posted 17 December 2004 - 22:57

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1,289 posts
  • 0
Såg denna projektor idag, var grymt imponerad av bilden faktiskt. Tyvärr är jag rätt känslig mot regnbågar.

Kostar under 14.000 på hifi-klubben just nu, verkligen prisvärt.

Jämförde med en HS50, och både jag och min kollega tyckte att MT200 hade bättre bild. (Visst man kanske blev lite påverkad av att den inte ens kostade hälften)

F-n att man ser de där ###### regnbågarna. :blink:

#160

Posted 18 December 2004 - 01:12

TenSvomas
  • TenSvomas
  • Amatör

  • 81 posts
  • 0

Ser verkligen fram mot att få se lite bilder. Hur många skruv fäste du projjen med?

Vad jag kan se så finns det 5 hål, 3 som sitter i en triangel och två som sitter på samma kant som optiken.

Jag har använt de tre hålen som sitter i en triangel. Det verkar räcka..
/T

#161

Posted 18 December 2004 - 02:07

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2,138 posts
  • 0

Såg denna projektor idag, var grymt imponerad av bilden faktiskt. Tyvärr är jag rätt känslig mot regnbågar.

Kostar under 14.000 på hifi-klubben just nu, verkligen prisvärt.

Jämförde med en HS50, och både jag och min kollega tyckte att MT200 hade bättre bild. (Visst man kanske blev lite påverkad av att den inte ens kostade hälften)

F-n att man ser de där ###### regnbågarna. :blink:

håller helt med denna är den projjen jag blev mest impad av alla projjar jag har demat (bl.a. hs50 m.m.) störde mig också på regnbågar nu när man vet hur man hittar dom :( så ser man dom hela tiden, såg faktisgt inga regnbågar första gången jag demade mt200:an och då visste jag inte hur regnbågarna såg ut eller hur man hittar dom.

nu står det en Z3:a på min hylla och jag är väldigt nöjd med den men mt200 är i mitt tycke den bästa projjen på marknaden just nu.

#162

Posted 18 December 2004 - 12:59

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

  • 690 posts
  • 0
Vilken????

Funderar på att köpa antingen en MT200 eller en LG RD JT92;a.

Jag har en duk som är 170 cm bred och jag har cirka 320 cm mellan väggarna.

Alltså kommer projektorn att hamna knappt tre meter från duken.......

Någon som vet vilken av dessa som passar bäst bild-storleksmässigt???

Anders

#163

Posted 18 December 2004 - 13:49

Unregisteredde1d8897
  • Unregisteredde1d8897
  • Användare

  • 148 posts
  • 0
Om linsen är 2,9m från duken får du en dukbredd på 1,29-1,55m med MT200.

#164

Posted 18 December 2004 - 13:53

TenSvomas
  • TenSvomas
  • Amatör

  • 81 posts
  • 0

Vilken????

Funderar på att köpa antingen en MT200 eller en LG RD JT92;a.

Jag har en duk som är 170 cm bred och jag har cirka 320 cm mellan väggarna.

Alltså kommer projektorn att hamna knappt tre meter från duken.......

Någon som vet vilken av dessa som passar bäst bild-storleksmässigt???

Anders

Om Toshiba-projjen hänger ca 3m från duken så blir bilden 1,60 bred. Samma avstånd för LG ger ca 1,80m i bildbredd.
/T

#165

Posted 19 December 2004 - 18:04

big ben
  • big ben
  • Amatör

  • 73 posts
  • 0
Är regnbågar ett problem med Mt200? Blir lätt nojig på detta forum...

Var och provkollade sp-4805 för att se vad dessa regnbågar är för ngt men kunde inte se några. Kollade även in TX-100 och blev varse att det var mer behagligt att titta på en LCD projje. Så jag märkte iallafall vad eyestrain var för något.

#166

Posted 19 December 2004 - 19:25

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 posts
  • 0

Är regnbågar ett problem med Mt200? Blir lätt nojig på detta forum...

Var och provkollade sp-4805 för att se vad dessa regnbågar är för ngt men kunde inte se några. Kollade även in TX-100 och blev varse att det var mer behagligt att titta på en LCD projje. Så jag märkte iallafall vad eyestrain var för något.

Om du inte såg några regnbågar på en SP4805 så lär du ha svårt att se några på MT200. Jag ser dem tyvärr ganska lätt på båda modellerna. Någon eyestrain har jag hittills inte upplevt.....

#167

Posted 21 December 2004 - 00:42

Fnk
  • Fnk
  • Beroende

  • 1,098 posts
  • 0
Jag har köpt en MT200 nyligen.
Min första projektor, och jag är mycket nöjd över bildkvalitén. Att det skulle bli så här bra kunde jag inte hoppas på.

#168

Posted 22 December 2004 - 12:52

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

  • 690 posts
  • 0
Ok, så då pekar det mot LG;n alltså?!?......lättare att flytta fram projektorn (LG;n) mot duken än att ställa den (Toshiban) ute i trädgården för att få rätt storlek på bilden....

Tänkte priserna skulle sjunka lite till efter nyår, men sen blir det till att köpa en rackare......

Anders

#169

Posted 27 December 2004 - 23:58

Kneta
  • Kneta
  • Rookie

  • 7 posts
  • 0
Har sett att frågan angående bildkvalité på DLP och mycket rörelse i bilden kommit upp flera gånger utan något klockrent svar (åtminstone inte som jag hittat efter att letat i 2 tim på forumet...) . Avbokade precis min MT200 pga detta.

Problem: Projektorn kommer uteslutande att användas till att visa "in-car" film samt spel av typen där man sitter på förarplatsen.

Funkar det att använda en MT200 till detta eller är man hänsvisad till att köra LCD för att slippa att bilden smetar ut sig? Någon som har erfarenhet av detta?

#170

Posted 28 December 2004 - 01:59

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1,289 posts
  • 0
Kneta

Har du själv inte kollat på någon DLP?

Jag tycker personligen att en DLP ger mer behaglig bild än en LCD när man spelar, främst kanske på grund av trycket i färgerna. Att bilden rör sig är inget man tänker på när man spelar (iaf inte jag). Att bilden skulle vara smetig håller jag inte alls med om.

Vad är det för spel du ska visa, och från vilken typ av källa kommer materialet? (komponent, vga, shvs, komposit, dvi?)
Hur stor duk, och 16:9?

Är det en signal som inte är progressiv så tycker jag du ska kolla på Infocus också som ett alternativ till MT200.

#171

Posted 28 December 2004 - 19:56

Kneta
  • Kneta
  • Rookie

  • 7 posts
  • 0
Tack för svaret!

Tyvärr har jag inte kollat på någon DLP utan bara LCD (Z2, TX100 och AE500). Undantaget är de konferensprojjarna på jobbet som är DLP men det mest fartfyllda som dyker upp där är Powerpoint.

Har ett PS2 med komponentkabel. Tanken är att kunna köra Colin 04 & 2005. Duken är 16:9, 90". Källa till film är en Pioneer 575.

Är lite skeptisk till 4805 eftersom den brummar lite mer. Dessutom är den ful som stryk...

Men om man inte är superpetig så är det alltså inga problem med att bilden ser konstig ut vid snabba rörelser på en DLP?

#172

Posted 28 December 2004 - 20:16

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1,289 posts
  • 0
Kneta, min högst personliga åsikt är att det är tvärt om, DLP är bättre än LCD att spela på. (som jag skrev tidigare)

Tycker verkligen det låter som det är en 4805 du ska ha då du ska spela är linjedubblaren viktig (du får väl inte progressiv bild i någon av de spelen) och du får den absolut bästa på 4805.

Detta hör väl egentligen hemma i 4805 tråden, men ok

"ScreenPlay 4805 är alltid progressiv (precis som alla andra LCD- och DLP-projektorer: Se mer under ”Allt om Bild”). Men den är också alltid ÄKTA progressiv, eller kalla det progressiv med fullgott resultat om du så vill. Det finns flera sätt att göra bilden progressiv, men ingen gör det så bra (och billigt) som Faroudjas DCDi-chip. Detta chip sitter i 4805 och ser därför till att alla bilder som matas in återges med klockrent progressivt resultat. Så även på denna punkt är 4805 lika bra som vår referensprojektor för 130 000 kronor. Inte illa – även om det inte heller är ovanligt. Det finns många budgetprojektorer idag med detta förträffliga chip, till och med prisjägaren Toshiba ET1. Men det är fortfarande en bra egenskap, även om den börjar bli vanlig. DCDi borde vara standard på alla hembioprojektorer..."

bigscreen.se


Sen håller jag med dig, den är inte vacker vilket MT200 är. Men ska du kolla på projektorn eller duken?

Äsch, MT 200 verkar riktigt grym och du blir säkert nöjd med den. Fick ju faktiskt högrebetyg än 4805 på bigscreen, men linjedubblaren är inte lika vass. ;)

#173

Posted 28 December 2004 - 21:11

toma25
  • toma25
  • Användare

  • 154 posts
  • 0
Denna proj har ju inte HDTV upplösning, blir inte det ett problem vid sådana sändningar? eller hur löser man det?

#174

Posted 28 December 2004 - 21:22

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1,289 posts
  • 0
majak, det är inga problem den har ändå stöd för att visa material som sänd i den upplösningen. Ser enligt uppgift riktigt bra ut!

Visst det blir inte HD-upplösning, men det blir fortfarande mycket bättre än tex vanlig DVD.

#175

Posted 28 December 2004 - 21:28

toma25
  • toma25
  • Användare

  • 154 posts
  • 0
Ok, tack, hade hoppats på att kunna göra kortlistan kortare, men det gick inte alltså :-)

#176

Posted 28 December 2004 - 21:41

begagnad plasma
  • begagnad plasma
  • Wannabe

  • 11 posts
  • 0
Eftersom det verkas som det är här alla håller till så ställer jag min fråga här istället (förlåt för att jag sabbar ert forum)

en plasma tv som är fyra år (philips pf9952) vågar jag köpa den....är det någon som vet hur plasmorna fungerar efter några år.....vad är rimligt att ge för en så gammal plasma den har ju ändå kostat 100.000 kr killen vill ha 10.000 är det ok eller blir jag blåst.....fick ett så jäkla sug efter den men kan inget om plasmor.....

tack för hjälpen

#177

Posted 29 December 2004 - 02:16

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

  • 302 posts
  • 0
Har blivit grymt sugen på att köpa en projektor på senaste tiden. Kollar mycket på film och är less på min gamla 50hz 32" widescreen...

Va in på Hifiklubben här i Uppsala och kollade på en MT200 som dom körde Toystory 2 på, blev grymt imponerad av bilden ;) Nu kan jag iofs inte ett skit om projektorer eller vad man ska kolla efter så det är inte så svårt att imponera på mig :lol:

Men det är några saker jag funderar över som jag glömde fråga säljaren om:

* Går det att ställa MT200 i en bokhylla eller måste den hängas upp och ner i taket?

* Om det är möjligt att ställa den på en hylla så hamnar projektorn ca 3,8m från duken. Hyllplanet den står på är isf 1,98m högt. Funkar det inte o ställa den i hyllan så måste den hängas i taket som är 2,37m högt. Sittavståndet till duken är ca 3,25m.

* Tycker det verkar lagom med en 16:9 duk som är ungefär 2m bred, låter det vettigt?

* Vad är offset för nått och hur vet jag om bilden blir lagom stor/hamnar rätt på duken? Går det att zooma med projektorn? D v s ändra storleken på bilden?

* Ska köpa ny DVD om jag nu ändå lägger ut en massa på en projektor. Är DVi den bästa signalen för att få ut maximal bildkvalité på projektorn? Samsungs DVD-HD745 är väll den DVD jag funderar på att köpa isf, är den ok eller är det bara billigt skräp?

* Nån som provat att köpa lampa ifrån nått annat land? Är dom mkt billigare där så måste det ju löna sig även om man får betala frakt..

Mycket frågor blev det, men så är det när man é helt okunnig B) Hoppas nån kan lära mig lite mer, vill fixa en schysst hemmabio ;)

Edited by MackeNo1, 29 December 2004 - 02:18.


#178

Posted 29 December 2004 - 09:39

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1,289 posts
  • 0
MackeNo1

Tips, ta med någon annan också, flickvän om du har tex och se hur hon upplever bilden (så ni int eär känsliga för regnbågar) Ta med någon film med mycket kontraster, och sätt på texten.

"* Går det att ställa MT200 i en bokhylla eller måste den hängas upp och ner i taket?
* Om det är möjligt att ställa den på en hylla så hamnar projektorn ca 3,8m från duken. Hyllplanet den står på är isf 1,98m högt. Funkar det inte o ställa den i hyllan så måste den hängas i taket som är 2,37m högt. Sittavståndet till duken är ca 3,25m."

Orkar inte leta upp, men det borde finnas någon form av kalkulator till denna projektor, kolla på procectorcentral.com eller toshiba, ev i denna tråden.


"* Tycker det verkar lagom med en 16:9 duk som är ungefär 2m bred, låter det vettigt?"
Om du ska ha 2m bred bild ska du sitta ungefär 4 m från bilden för bästa resulatat. (Risk för att du ser för mycket screendoor och pixelstruktur annars)

"* Vad är offset för nått och hur vet jag om bilden blir lagom stor/hamnar rätt på duken? Går det att zooma med projektorn? D v s ändra storleken på bilden?"

Se första frågan, zoom ja (inte så mycket) offset är hur långt ovanför/under projektorns nederkant bilden hamnar.


* Ska köpa ny DVD om jag nu ändå lägger ut en massa på en projektor. Är DVi den bästa signalen för att få ut maximal bildkvalité på projektorn? Samsungs DVD-HD745 är väll den DVD jag funderar på att köpa isf, är den ok eller är det bara billigt skräp?

Läs bigscreentesten, men har absolut för mig att det är så. En bra progressiv signal är det bästa för denna projektorn.

* Nån som provat att köpa lampa ifrån nått annat land? Är dom mkt billigare där så måste det ju löna sig även om man får betala frakt..

Ja visst, men fundera inte för mycket på det. Men om lampan går sönder går det ju absolut köpa varifrån du vill. (med risk för tull så klart)


Mycket frågor blev det, men så är det när man é helt okunnig Hoppas nån kan lära mig lite mer, vill fixa en schysst hemmabio

Japp, mycket frågor... många av svaren finns nog här redan ;)

#179

Posted 31 December 2004 - 06:34

Friedensreich
  • Friedensreich
  • Användare

  • 185 posts
  • 0

* Ska köpa ny DVD om jag nu ändå lägger ut en massa på en projektor. Är DVi den bästa signalen för att få ut maximal bildkvalité på projektorn? Samsungs DVD-HD745 är väll den DVD jag funderar på att köpa isf, är den ok eller är det bara billigt skräp?

Be dom koppla in Cambridge DVD:n som har DVI utgång, om dom nu har den för demo.
Det var iaf den dom matade Toshiban med här i Gbg.

Dom testade ju Samsungen i Ljud & Bild och den fick ju inte så jättebra betygkörde med DVI. Svärtan var ganska kass tydligen, men med komponent så var den bra. Men jag förstår att du är sugen på den om du får personalpris. :)

#180

Posted 01 January 2005 - 12:52

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

  • 302 posts
  • 0
Letade upp manualen till MT200 och blev lite fundersam eftersom jag vill ställa projektorn i en hylla. Helst på högsta hyllplanet som är ungefär 2m högt.

På bilderna av hur man kan placera projektorn så ser det ut som att man måste ha projektorn ståendes i höjd med nederdelen av duken eftersom bilden går rakt ut från projektorn och sedan uppåt. D v s skulle man vilja ställa den högst upp i bokhyllan måste man lägga den upp och ner, på samma sätt som den sitter i ett takstativ. Samt vinkla den framåt/nedåt för att bilden ska komma rätt.

Att man måste vinkla projektorn förstår jag givetvis, men går det överhuvudtaget att ställa projektorn högt upp utan att bilden bara projiceras rakt upp i taket?

Kan som sagt inte ett skit om det här ;)


Stämmer det att Toshiba bara har 90 dagars garanti på lampan? Jävligt snålt tilltaget isf :ph34r:

Attached Files


Edited by MackeNo1, 01 January 2005 - 13:16.


#181

Posted 01 January 2005 - 13:55

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1,870 posts
  • 0

Letade upp manualen till MT200 och blev lite fundersam eftersom jag vill ställa projektorn i en hylla. Helst på högsta hyllplanet som är ungefär 2m högt.

På bilderna av hur man kan placera projektorn så ser det ut som att man måste ha projektorn ståendes i höjd med nederdelen av duken eftersom bilden går rakt ut från projektorn och sedan uppåt. D v s skulle man vilja ställa den högst upp i bokhyllan måste man lägga den upp och ner, på samma sätt som den sitter i ett takstativ. Samt vinkla den framåt/nedåt för att bilden ska komma rätt.

Att man måste vinkla projektorn förstår jag givetvis, men går det överhuvudtaget att ställa projektorn högt upp utan att bilden bara projiceras rakt upp i taket?

Kan som sagt inte ett skit om det här  ;)


Stämmer det att Toshiba bara har 90 dagars garanti på lampan? Jävligt snålt tilltaget isf  :ph34r:

Känner inte exakt till Toshiban men rimligt är att den inte har lensshift som går att justera så mycket att du kan ha den stående på en 2 m hög hylla, men lägg den upp och ner och vänd bilden så har du ju löst problemet

#182

Posted 04 January 2005 - 18:46

dantheman
  • dantheman
  • Amatör

  • 67 posts
  • 0
Projektionsavstånd och bildstorlek?

Har kikat lite på HiFi-klubben och gillar verkligen denna projektor. Men hemma har jag bara 2,55m projektionsavstånd/betraktningsavstånd. Då ger den som mest en bilddiagonal på ca 60".

Är ni några som sitter på samma avstånd till duken som ni har projektorn? Hur upplevs bildstorleken? Räcker den till eller rekommenderas denna projje då man kan sätta den längre bak än soffan man sitter i?

#183

Posted 04 January 2005 - 23:11

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

  • 302 posts
  • 0
Jag har inte excel på datorn och lyckas inte hitta nån på DC som har excel samt bra uppkoppling. Så jag får inte igång den excel filen för avståndsberäkning med MT200.
Nån som kan kolla vad som blir rekommenderat avstånd från duken för projektorn om man vill ha 88" bild. D v s 194cm bred bild. Och vilket tittavstånd blir isf lagom?

#184

Posted 05 January 2005 - 08:55

Rog
  • Rog
  • Wannabe

  • 18 posts
  • 0
Vill du få 88 tum i 16:9 så ska projektorn sitta på ett avstånd mellan 3,76 till 4,42m
Jag sitter på ett avstånd på 3,5m och tycker det är lagom, men det är högst personligt då många säger att man ska sitta på 2 x dukens bredd dvs 3,9m vid 88" man får prova sig fram.

#185

Posted 05 January 2005 - 21:39

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

  • 302 posts
  • 0

Vill du få 88 tum i 16:9 så ska projektorn sitta på ett avstånd mellan 3,76 till 4,42m
Jag sitter på ett avstånd på 3,5m och tycker det är lagom, men det är högst personligt då många säger att man ska sitta på 2 x dukens bredd dvs 3,9m vid 88" man får prova sig fram.

Tackar! Har 3,8m fram till det ställe där duken ska sitta :rolleyes: Blir det för nära så kan jag flytta hyllan bakåt en decimeter om det behövs.

#186

Posted 06 January 2005 - 07:42

Friedensreich
  • Friedensreich
  • Användare

  • 185 posts
  • 0
Blir inte riktigt klok på Toshibas avståndsberäknare. Nån som vet om MT200:an klarar att fylla ut en 66" duk från 2,6-2,7m?

#187

Posted 06 January 2005 - 08:12

Unregistereddf1302b5
  • Unregistereddf1302b5
  • Amatör

  • 88 posts
  • 0
Med 66 tums bildstorlek så är projektionsavståndet 2.73 - 3.28 meter. Bäst kvalitet på bilden får du om du ligger någonstans i mitten av detta intervall, dvs ung. (2.73 + 3.28) / 2 = 3.005 meter

#188

Posted 06 January 2005 - 08:32

Unregisteredc76d9563
  • Unregisteredc76d9563
  • Beroende

  • 1,048 posts
  • 0
Sådärja...då har man blivit med MT200 + 180 cm XUS-duk. Inte hunnit testa nåt särskilt, men i alla fall fått upp duken. Kör s-video tills jag köpt ny spelare och det är i alla fall bättre än väntat. Bra inställningar direkt ur box. Har inte ändrat nåt i menyerna men tittat i ca en timme utan att störa mig på nåt särskilt. Låga krav kanske :rolleyes:

#189

Posted 06 January 2005 - 11:29

Unregisteredde1d8897
  • Unregisteredde1d8897
  • Användare

  • 148 posts
  • 0

Sådärja...då har man blivit med MT200 + 180 cm XUS-duk. Inte hunnit testa nåt särskilt, men i alla fall fått upp duken.

Trevligt :rolleyes:

Kanske lite bilder och nya intryck när det värsta pillandet har lugnat ned sig?

#190

Posted 06 January 2005 - 15:01

Unregistered4f9febf3
  • Unregistered4f9febf3
  • Rookie

  • 6 posts
  • 0

Jag har inte excel på datorn och lyckas inte hitta nån på DC som har excel samt bra uppkoppling. Så jag får inte igång den excel filen för avståndsberäkning med MT200.
Nån som kan kolla vad som blir rekommenderat avstånd från duken för projektorn om man vill ha 88" bild. D v s 194cm bred bild. Och vilket tittavstånd blir isf lagom?

Jag körde dina siffror i excel-dokumentet och fick att avståndet för en 194 cm bred bild måste ligga mellan 3.63 och 4.36 m samt med en offset på 0.59m.
Normalt rekommenderar man att ha ett tittavstånd på 2x bildens bredd dvs i detta fall på ca 3.9m. Hoppas detta hjälper dig något.

#191

Posted 06 January 2005 - 17:18

Friedensreich
  • Friedensreich
  • Användare

  • 185 posts
  • 0

Jag har inte excel på datorn och lyckas inte hitta nån på DC som har excel samt bra uppkoppling. Så jag får inte igång den excel filen för avståndsberäkning med MT200.
Nån som kan kolla vad som blir rekommenderat avstånd från duken för projektorn om man vill ha 88" bild. D v s 194cm bred bild. Och vilket tittavstånd blir isf lagom?

Jag körde dina siffror i excel-dokumentet och fick att avståndet för en 194 cm bred bild måste ligga mellan 3.63 och 4.36 m samt med en offset på 0.59m.
Normalt rekommenderar man att ha ett tittavstånd på 2x bildens bredd dvs i detta fall på ca 3.9m. Hoppas detta hjälper dig något.

vilket dokument använder du för att få fram dessa uppgifter?

#192

Posted 07 January 2005 - 08:44

Unregisteredc76d9563
  • Unregisteredc76d9563
  • Beroende

  • 1,048 posts
  • 0

Jag har inte excel på datorn och lyckas inte hitta nån på DC som har excel samt bra uppkoppling. Så jag får inte igång den excel filen för avståndsberäkning med MT200.
Nån som kan kolla vad som blir rekommenderat avstånd från duken för projektorn om man vill ha 88" bild. D v s 194cm bred bild. Och vilket tittavstånd blir isf lagom?

Jag körde dina siffror i excel-dokumentet och fick att avståndet för en 194 cm bred bild måste ligga mellan 3.63 och 4.36 m samt med en offset på 0.59m.
Normalt rekommenderar man att ha ett tittavstånd på 2x bildens bredd dvs i detta fall på ca 3.9m. Hoppas detta hjälper dig något.

vilket dokument använder du för att få fram dessa uppgifter?

Detta.

#193

Posted 10 January 2005 - 02:03

hjallle
  • hjallle
  • Användare

  • 111 posts
  • 0
hej jag ska köpa en mt 200 och undrar hur mycket bilden försämras om projektorn kommer 4 eller 6 meter från duken jag kan ha 6 meter till duken i ett rättså mörklagt rum

6 meter ger en bild på 3,2 meter bred och 1.8 meter hög :(

sitter på ca 5 meters avstånd till duk

detta blir min första projektor :angry: så jag har inte så mycket hum om det här med projektor




Mvh / Hjallle

Edited by hjallle, 10 January 2005 - 03:34.


#194

Posted 10 January 2005 - 10:31

busan
  • busan
  • Wannabe

  • 15 posts
  • 0
Hej alla glada Toshiba ägare =)..

Har beställt min nu och väntar ivrigt.

Jag undrar dock vilken duk man borde välja till sin DLP. Får man tro BigScreen's tester så ska man ju köra en vita duk med gain runt 1.0 på DLP eftersom svärtan redan är såpas bra.

Jag blev ännumer övertygad när jag stack in till Helsingborg och skulle gemföra lite projjar där då Toshiban vann, tyckte jag. Men där kördes det på en Euroscreen Grayline. Och jag tyckte nog bilden va lite mörk. Men när jag fråga försäljare propsade han på att svärtan va mycket bättre, ja jag upplevde avv det svarta cut fälte som blir vid oäkta 16:9 va lite grå daskigt, då han visade med en vit platta.
och han värka så prånglig så jag orka inte propsa på att jag ville se den på en vit 16:9 med bilden ända ut till de svarta kanterna.

Så jag undrar vad ska man välja vit eller grå. och i en prisklass som inte är för långt över 3000:-?

stämmer det att Kingpins dukar är en vit duk som är ner gainad.. tycker det låter snurrigt, eller?

Edited by busan, 10 January 2005 - 10:33.


#195

Posted 10 January 2005 - 10:52

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

  • 302 posts
  • 0
Någon som kör en MT200 mot en Kingpinduk typ ES200-16:9? Blir resultatet bra eller ska man köpa en vitare duk?

#196

Posted 10 January 2005 - 13:12

Unregisteredc76d9563
  • Unregisteredc76d9563
  • Beroende

  • 1,048 posts
  • 0
Jag är inte så insatt i dukar, men herrarna på The Rock ansåg att det var vit duk som gällde.

#197

Posted 10 January 2005 - 19:53

TenSvomas
  • TenSvomas
  • Amatör

  • 81 posts
  • 0

Jag är inte så insatt i dukar, men herrarna på The Rock ansåg att det var vit duk som gällde.

Jag har en Euroscreen Greyline med gain 0,8 och lampan i låga läget. Kan tyckas vara i mörkaste laget, men jag är mycket nöjd. Rummet är totalt mörklagt.
Fungerar kanon mot mörka filmer typ Van Helsing..

/Tomas

#198

Posted 10 January 2005 - 20:15

Unregistereddf1302b5
  • Unregistereddf1302b5
  • Amatör

  • 88 posts
  • 0
Jaha nu har jag kollat lite mer på allvar på min nya mt200, ihopkopplad med en cambridge dvd79. Kabeln är en dvi Lindy 7.5 meter (många tycks ha framgång med dessa så jag chansade).

Snabba intryck:

* Bra bild, men jag hade väntat mig ett större hopp i kvalitet från mina tidigare tester med en gammal toshiba dvd-spelare och s-video
* Regnbågar, regnbågar, regnbågar. Ser dom hela tiden tyvärr. Blir nog svårt att leva med denna projektor eftersom jag upplever att jag sitter på helspänn och väntar på de där fördömda "blixtarna". Säkert inte onormalt mycket för en 4x-dlp, men jag tillhör väl den känsligare delen av befolkningen....:-(
* Låg ljudnivå, försvinner helt även vid låg ljudvolym
* Konstighet: jag får s.k. sparklies i bilden via dvi då jag kör i 576p, men INTE då jag skalar upp till 720p eller 1080i....jag trodde att ev. problem med dvi skulle uppstå vid högre upplösningar???

Orkar inte skriva mer....ställ gärna frågor eller kom med inställningstips.

Edited by Unregistereddf1302b5, 10 January 2005 - 20:17.


#199

Posted 10 January 2005 - 21:44

hjallle
  • hjallle
  • Användare

  • 111 posts
  • 0
enligt hifi klubben i helsingborg så är lamp priset sänkt till 2995 kr :)

Edited by hjallle, 10 January 2005 - 21:45.


#200

Posted 10 January 2005 - 22:18

MackeNo1
  • MackeNo1
  • Lärjunge

  • 302 posts
  • 0
Beställde en MT200 nyss, leveranstid 2 veckor. Nu är det bara att införskaffa duk och ny dvd så länge.

Skulle vilja ha en helt vit duk, men kingpinscreen har gain 0,85 på alla sina dukar och jag vill ha en sån motordriven 88". Nån som har erfarenhet av att köra MT200 mot en duk med gain 0,85?

Blir antingen en Cambridge DV79 eller en Denon 1910, lutar åt Denon tror jag..


Så nu är det bara att hoppas att jag inte stör mig allt för mycket på RBE när jag väl får hem projektorn. Kollade på film i över 1h på MT200 idag. Alien 3 och Sagan om ringen hade jag tagit med mig eftersom båda inehåller ganska många kontrastrika scener.

Alien 3 kan jag verkligen rekomendera om man ska ha en film med mycket kontraster och snabba rörelser i. Dom gör i stort sett inget annat än kutar runt i mörka tunnlar med facklor i den filmen...

När jag kollade på Alien 3 så såg jag en hel del RBE, men nästan enbart när jag flyttade blicken från texten till bilden. Kör man otextat så blir det stor skillnad. Känns dock som det är något jag kan vänja mig med, det är inte så att det "blixtrar konstant" som det verkar vara för många andra.

I Sagan om ringen såg jag knappt RBE alls till min stora förvåning, trots att dom scener jag valde var Bilbos födelsedagskalas (på natten med mycket facklor och fyverkerier) samt när dom är nere i Morias grottor.

Efter att jag kollat i strax över en timme så kände jag mig ganska trött i ögonen, men det tror jag beror nästan uteslutande på att det var helt mörkt i rummet. Blir likadant om jag kollar på tv i ett helt mörkt rum nämligen.
Ska sätta två vägglampor bakom skärmen, med hjälp av en dimmer så ställer jag sedan ljuset så att det gör det lite skönare för ögonen att titta på duken utan att försämra bildkvalitén.

Ska åka till Ikea och köpa ett gäng Tupplur Rullgardiner i veckan, operation mörkläggning har börjat... :)



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.