* Officiell Tråd - Nad T7x3 recivers *
Startad av
Squeezemaster
, okt 27 2004 21:55
654 svar till detta ämne
18 relaterade trådar
Postad 14 december 2004 - 19:35 ![]() ![]() Postad 14 december 2004 - 19:50 Kvalite´n på denna bygel är verkligen low-end, men Hifiklubben har en Kabel (TARA LABS Missing Link Kabel) som jag vid test vekligen märkte av en förbättring på ljudet. Ta er dit ni som har en Nad med dålig bygel och be dom dema detta för er. En trevlig liten förändring, som gick hem hos mig ![]() Lyssna inte på mig,,, lyssna själva ![]() /Thomas Postad 14 december 2004 - 20:02 Jag ska ju snarast bygga ut min Nad 763v2 med 1 eller 2 separata slutsteg mot mina Klipsch-35 frontar. Min plan är att gå på Nad och vet att hifiklubben har Nad C272 inne. Men vart finns dom andra Nad slutstegen (stereo slutstegen) någonstans som finns på Nad´s hemmsida ? Vill ju ha Nad´s bästa stereo slutsteg till mina Klipsch, eller det kanske är så att C272 är den bästa? Någon som kan svara på denna? /Thomas Postad 14 december 2004 - 20:10 Hej Thomas! Just nu är C272 det enda slutsteget i NAD-familjen som är rent stereoslutsteg. Mitt råd är att jaga tag i ett NAD218 eller NAD208... De är ganska svåra att få tag i eftersom de är populära, men värt ett försök i alla fall! Mvh Mathias Hi-Fi Klubben Linköping Postad 15 december 2004 - 08:35 Lämnade en massa effekt iaf, antar att det ersattes av Silverline serien när den kom eller nåt. Nån som minns vad det hette? =) Postad 15 december 2004 - 08:42 Varför tycker du jag ska gå på 218THX istället för 1 eller 2 C272? Postad 15 december 2004 - 09:08 Har dom slutat tillverka detta steg? Och visst verkar det vara ett bra slutsteg, men svårt att få tag i :/ Postad 15 december 2004 - 09:44 Vill ha ABSOLUT kontroll över mina Klipsch, och vad jag gissar på så levererar 2st Nad C272 det i bryggat läge (ca 2*350 NAD-WATT),,, men det är bara mina gissningar vill gärna höra mer om detta slutsteg från någon som vet ![]() Så skriv ner era erfarenheter nu ![]() /Thomas Postad 15 december 2004 - 17:02
Hehe, ja det bör ju räcka. ![]() Förresten du kan inte lägga ut några bilder på dina högtalare, jag älskar Klipsch ![]() Redigerat av Crille99, 15 december 2004 - 17:02. Postad 15 december 2004 - 23:15 Tänkte bara säga att jag också har anslutit mig till skaran lyckliga T763v2 ägare. En riktigt kollos att bära på, kartongen är hur stor som hellst. Nu väntar jag bara på högtalare. Ska bli riktigt kul att få prova förstärkarens fulla potential. Jag kommer till en början att köra frontarna bi-ampade för att jag bara har dom. Får se om jag offrar min sovrumsstereo för att få bakhögtalare. Det var en massa inställningar man kunde göra på stärkaren. OSD'n är riktigt bra, enkel men lätt att förstå och navigera i. Maskinen matas med en T533 DVD spelare. Kablaget jag använder är Kjell o co's Klicktronik. Har bara precis kopplat in allting idag. Ska laborera lite mer imorgon. Till sist vill jag bara tacka för alla inlägg om just T763:an, har verkligen hjälpt mig på traven att komma fram till en rätt förstärkare. MvH Filip Postad 16 december 2004 - 09:33 Hur går det med planerna, Testköp av slutsteget C272 och eller test av Tara missing link kabeln? Om allt går enligt planerna så köper jag 1st C272 vid löning denna månad. /Thomas Postad 16 december 2004 - 09:46 ![]() hur som helst, ska flytta troligtvis i april nästa år. Min grund tanke är att inte handla mer innan dess, men vet av erfarenhet att det nog blir ett eller två inköp innan dess ![]() kabel ska jag handla innan jul naturligtvis. Som du säger, är man inte nöjd får man ju alltid lämna tillbaka på hifiklubben ![]() Lite o.t. men den principen fick jag verkligen uppleva i Malmö (alltså att det är viktigt med nöjda kunder). Fick återlämna en dvd spelare, över ett år efter inköp, efter att i förbifarten nämnt att jag inte var riktigt nöjd med den. Nypris ca 5000kr. Butiken i malmö köpte tillbaka den för 4500kr. Efter över ett år alltså ![]() Fundera även på att ta mina analoga kablar jag nu använder mellan dvd och reciver för cd-ljud för att ersätta byglarna (upplever daccarna i nadden som trevligare och mer musikaliska än de som sitter i min denon dvd2900... trots att det är lite orimligt men men). 1m långa är de qed kablarna visserligen men det borde inte ha allt för stor betydelse, får testa och jämföra helt enkelt. Lite O.t: Bra som f-n att hifiklubben nu börjar sälja Qed förresten ![]() Postad 16 december 2004 - 23:21 Jag har haft ett 218THX själv en gång i tiden och har alltid lite ångrat att jag sålde det... ![]() Jag tycker att du jämfört med ett C272 får ett betydligt bättre ljud och mer kraft i ett 218. Det är ett mycket bättre steg utan någon tvekan. Att sedan blanda in två C272 i leken då blir det ju lite svårare att på rak arm säga vad som blir bäst. Det får man nog testa... Bi-amping är ju aldrig fel och vad jag har för erfarenheter av det så borde det låta riktigt bra! Till sist måste jag ju säga att det är ett angenämt bekymmer du sitter med! ![]() Postad 17 december 2004 - 09:12 ![]() Plus att denna uppgradering är inte så dyr. /Thomas Postad 27 december 2004 - 15:42 Men priset 498kr för en bygel! är dom rent galna... Tycker det är lite dåligt av NAD att installera en sån low-end bygel på en sån dyr maskin... ![]() Postad 27 december 2004 - 20:08 Postad 27 december 2004 - 20:22 Var själv inne på att biampa mina frontar...men tror inte det gör så mkt nytta på mina Dali Blue 5005LE. Postad 29 december 2004 - 12:56 Kan man inte som på Pioneers AX5 använda två av surroundhögtalar anslutningarna för detta ? Ifall man bara kör 5.1 ? Det var nog det han menade. Postad 29 december 2004 - 13:02 Fick svaret att de inte finns någon A/V delay på NADs recievrar. Såg dock att man kunde köpa separata manicker för detta ändamålet med fjärrkontroll och allt så det är nog lugnt. Kanske är det även så att detta kan lösas med en mjukvaruuppgradering på 763v2 och 773v2 Postad 29 december 2004 - 13:11 Det jag undrar är om jag kanske ska köpa en NAD T753 eller kanske T743 som borde räcka för hemmabiodelen och så hänga på ett C272 som jag kopplar in frontarna till. Hur blir den här kombon ? Eller vad behöver jag för att Biampa frontarna ? (det är ju ändå dessa som används mest) Jag köpte mitt högtalarpaket lite på måfå utan att ens ha provlyssnat (har fortfarande inte lyssnat på dem för att jag saknar reciever) och nu hittade jag en review som sammanfattar mina frontar såhär: AS a caution , don't buy this speaker if you are not running bi amp with big power and good wires.even the carvar can't handle it. And pls don't run this speaker with any sub $1000 dollar equipment. it needs both the quality and quatity of bass from the source. otherwise it will sound weak and thin. Man blir ju lite nervös, vad behöver jag egentligen för att få ett schysst ljud ? Jag menar det är ju inga SUPER grejer .. frontarna är ett par Magnat Vector Needle och de kostar kring 6000 , jag fick hela mitt 5.1 paket för 11 500. Hjälp ! Redigerat av Lepricon, 29 december 2004 - 13:23. Postad 29 december 2004 - 13:36 ![]() Jo , finns det någon funktion såsom Yamahas Pure Direct i NAD T763v2 ? Att den kör ren Stereo ? Kan man vid musiklyssning använda endast frontarna och subwoofern (som är en aktiv sub) och alltså "stänga av" surround + center ? Alltså om jag välljer Stereo 2 kanals hänger subben med då eller ? /L Postad 29 december 2004 - 15:29 Stämmer..det var det jag menade att använda det två sisia slutstegen och bi-ampa som man kan på tex ax5 och arcam avr 300.Kan man inte som på Pioneers AX5 använda två av surroundhögtalar anslutningarna för detta ? Ifall man bara kör 5.1 ? Var kanske lite otydlig i mitt inlägg. ![]() Postad 29 december 2004 - 22:49 Hej! Om du har ställt in frontarna som "large" så kommer i stereoläget inte basen användas utan du kör då 2.0. Anledningen till detta är att förstärkaren är "helt analog", dvs man använder inte någon DSP. Då basutgången använder DSP så kopplas den alltså bort. För att köra 2.1 i stereo så måste du ställa frontarna som "small". Jag tror även att "Enhanced Stereo" ska fungera, men det är jag osäker på... Det är ju en hel del att hålla reda på ![]() Ni som har prylarna hemma kan ju hojta till om ni har invändningar ![]() Mvh Mathias Postad 04 januari 2005 - 00:36 Hämtade förstärkaren i torsdags. En riktig klump med sina 2 trafos staplade på varandra, man fick långa armar när man bar på lådan som väger 31 kg recivern väger 24 kg. Efter uppackning och inkoppling var det dags för provspelning, tryckte på on knappen på fjärren och efter start kunde konstatera ett brus utan dess like ur mina högtalare inte minst bakkanalerna. ![]() Ljudet kan närmast beskrivas som ett vinade ljud ungefär lika som generatorljud som kan komma i en bilstereo. ![]() Nåväl inte bara ris utan lite ros ska denna pjäs med ha... Ett enligt mitt tycke ett bättre ljud än 8500 kanske inte lika mycke bas men mer kontroll och ett tydligare mellanregister och diskat, inte alls hårt och jobbit att lyssna på...lagom helt enkelt. Var i dag i affären jag köpte den i för att få den utbytt. Testade den nya i butiken och den hade samma missljud som min ![]() Tycker det är konstigt för båda är V2 och borde inte låta på det visset. Efter en stunds betänketid beslöt jag mig för att ta lillebror i hop med C272 istället och det var inga problem sa den mycket trevliga och hjälpsamma Ola på klubben i Kristianstad ![]() Väl hemma uppkopplat och klart var det dags för provspelning och konstaterade att jag hörde ingen som helst skillnad mellan 773 och 763 + c272 i 2 kanals utan snarare en liten försämrig när det gällde bioljud lite plattare ljudbild och inte alls med samma dynamik som med 773..blev faktiskt förvånad. Men bruset mindre nu inget vinade men ett ganska högt tomgångsbrus tycker jag men det är inget som stör. Saknar 773 dynamik och grymma driv i bioläge. Antingen är 773 grymt bra eller har jag vax i öronen som inte hör någon skillnad i mellan dessa kombos i 2 kanalsljud, jag trodde på en stor fördel till 763 + c272. Ska se om Ola är villig att ta tillbaka prylarna för en felfri T773 i morgon....jag hoppas på det ![]() Postad 04 januari 2005 - 09:56 Intressant att du inte upplevde någon skillnad mellan 763v2+C272 och 773v2,,, lite hjärt skärande för mig :/ Jag hade förut en Vincent 331 till min 763v2 och upplevde också det du säger "ingen större skillnad" Eftersom nu inte C272 klarade av att få till sting och tyngd i musiken så blir det till att låna hem RB-1080, Detta bara måste lyckas! /Thomas Postad 04 januari 2005 - 10:45 Skönt att höra att det inte bara är jag som reagerar på bruset, började tro att det var nåt fel på min. ![]() Postad 04 januari 2005 - 12:26 Hur testade du C272? använde du endast den till frontarna eller Bi-ampade du? Tex C272 till Basarna och 763v2 till Diskanten? /Thomas Postad 04 januari 2005 - 15:00 Har för mig att C372 ger 120 amp och då borde C272 göra det samma. jag körde inte bi-ampat utan kopplade på vanligt vis. då behöver man nog ha en förgrening och det har jag inte. Postad 04 januari 2005 - 15:11 Som jag sa så tänkte jag låna hem RB-1080, Den ligger på 240 ampere ![]() Postad 04 januari 2005 - 16:38 ![]() Nu störs jag inte av det för så högt är det inte utan är man ca 1 meter från högtalaren hörs det inte. Men man undrar ändå vad det kan bero på. Den brusar likadant om jag inte har några andra singnalkällor förutom högtalarna inkopplade. Postad 05 januari 2005 - 08:44 /Thomas Postad 07 januari 2005 - 15:20 ![]() Rätt??? Bifogad fil(er)Postad 07 januari 2005 - 16:58 Ett tips till de som upplever brus/brum problem: Prova någon line conditioner (typ monster cable). Har ingen själv men har läst att den löst liknande problem för andra. Finns en modell här: http://www.referenceaudio.com/ under märken/monster cable (kablar - strömförsörjning). Kostar visserligen 1000kr men garanterar monster cable att man slipper skador till följd av strömspikar (en försäkring ingår). Den ska tydligen lösa problemet ![]() Den finns säkert billigare och säkert även billigare modeller om man orkar leta lite. Kommer nog köpa en såsmåningom även om jag inte upplever något brum problem. Skönt att slippa oroa sig för strömspikar om inte annat! Tyvärr så håller jag uppgraderings nojjan på avstånd ännu så jag har inte lånat hem något c272. Blir lite nyfiken dock efter att ha läst att det inte blev bättre än t773v2 med t763v2 och ett c272. Jag tror fortfarande på T763v2 plus c272 kombon, men då gillar jag ju också T763:an som den är utan externt slutsteg. Ser fram emot dina intryck av missing link Crille99! Postad 07 januari 2005 - 17:33 Tack för det snabba svaret! Men med andra ord så förbättras bara ljudet i 2 kanal. ![]() Jag trodde att "hela" soundet blev bättre,, jaja får väl köpa fler såna där "missing link" sladdar, ack så dyrt ![]() Kanske lite OT, men vad är strömspikar?? ![]() Postad 07 januari 2005 - 17:40 ![]() hur som hur: (saxat från reference audio) Monster cable AV800 Beskrivning Överspäningsskydd. 8st kontakter. Tv-antenn in och ut. Antennkabel medföljer. Radio antenn in och ut Skyddar mot blixtnedlag samt alla spännningar över 230 volt. Monster ersätter apparater till ett värde om 200.000 euro max. Som skadats av överspänning. En billig försäkring. Postad 07 januari 2005 - 19:58 ![]() Jag kan inte riktigt göra en rättvis recension nu eftersom jag precis har möblerat om rummet. Men kan ju säga att det känns som att jag hädanefter kommer lyssna på musik i 2 kanal, riktigt bra ljud. Vet inte om det är om möbleringen men jag rekommenderar ändån alla att köpa dessa byglar istället, för dom som man får med är verkligen skit. Är era NAD förstärkare också känsliga för spänningsfall, för när jag slår på min lampa i taket så knäpper det i högtalarna. Lite störande ![]() Redigerat av Crille99, 07 januari 2005 - 19:59. Postad 07 januari 2005 - 21:32 edit: Ja, provade redan igår kväll att byta ut byglarna mellan för och slutsteg mot mina Qed Qunex2 analoga kablar och jag kan inte annat än rekomendera andra att byta ut byglarna så snabbt man bara kan! Det blev faktiskt betydligt bättre ![]() Jaja, blir ingen missing link alltså. Fast det kommer bli lite mer kabelhärva med vanliga 1 meters kablar såklart men då får jag använda de kablar jag föredrar. Redigerat av Donmeta, 08 januari 2005 - 14:07. Postad 13 januari 2005 - 13:02 ![]() Förresten är där nån som har testat hur ljudet blir om man slår av Soft Clipping?? Stora skillnader eller? Orkar själv inte testa ![]() ![]() Postad 13 januari 2005 - 13:12 Fungerar ypperligt. Provade även med Kjell o co's clicktronik. Men efter att ha skruvat sönder kontakterna så är jag mera tveksam till dom. Bästa alternativet är nog att göra som en annan här på forumet, nämligen köpa biltemas kabel på lösmeter och löda egna kontakter. Billigare än så blir det nog inte. Över väger att själv göra så, för precis som Donmeta så har jag numera en himmla kabelhärva bakom förstärkaren, och då använder jag bara några ytterst få anslutningar. Angående soft clipping, har provat slå av den. Men märker ingen skilnad. Ska väl göra liten skilnad, men jag märker inget. /FilipM Postad 13 januari 2005 - 15:12 ![]() Postad 17 januari 2005 - 19:52 Maskinen testades i butiken genom koll av högerbak och höger framkanal och det var inget vinande ljud där, mycket bra tänkte jag och körde hem med förstärkaren och kopplade upp den. Till min stora besvikelse fanns det vinande ljudet i vänsterbakkanal!! ![]() Dumt att man inte kollade alla kanalerna i affären men det är ju lätt att vara efter klok.. ![]() Körde ned med recivern och hävde köpet. Ska tillägga att jag har fått all tänkbar hjälp av Ola som är butikschef på hifiklubben i Kristianstad....Har varit väldigt uppskattat från min sida. Är grymt besviken på NAD som inte har en bättre kontroll på sina prylar för det ska inte vara fel på 3 st av 3 möjliga. Vad felen beror på är svårt att säga med det måste ligga något som stör ut på något vis. Troligen är att jag har haft en grym otur för de maskiner som är sålda i andra butiker har inte haft några problem, kan kanske var en måndags serie jag har fått i från ![]() Så det kommer inte in någon mer NAD i mitt hus på ett bra tag och det är synd för bra ljud var det från 773 enormt kraftfull och dynamisk enligt mitt tycke. Nu får man ut och leta en ny maskin och det är ju roligt nu när det finns så mycket kul ute på marknaden. Synd att man sålde sin 8500 ![]() Man får väl titta på den nya AVR 7300 eller kanske en Arcam 300. Hoppas ni andra som köper 773 eller andra Nad prylar inte får några sådana besymmer som jag har haft. Redigerat av Unregisterede4cfb7fa, 17 januari 2005 - 19:54. Postad 17 januari 2005 - 22:02 Tråkigt att det inte fungerade för dig med de olika NAD-alternativen. Jag hoppas att du hittar en förstärkare som du blir nöjd med! Det ska nog inte vara några problem, det finns ju en hel del att välja mellan! ![]() Mvh Mathias Hi-Fi Klubben Linköping Postad 22 januari 2005 - 21:47 Sen kan man ju undra över hur RC-L och NAD låter ihop. Jag hittade ingen prisjakt medlem som hade denna kombination i sitt galleri. Vad tror ni? Mvh Bosse Postad 22 januari 2005 - 22:19 Japp, det är precis sådant som delbart för- och slutsteg är till för. ![]() Postad 22 januari 2005 - 22:35 Jag märker ingen skillnad om Soft Clipping är på eller av men det är ju bättre att ha på Soft Clipping så man sparar högtalarna om man råkar spela för högt nån gång helst diskanterna. 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |