Hittade på technikdirekt.de till exempel komponentkort TY-42 TM 6 Z för 98 Euro + frakt 20 Euro = ca 1060 kr. Ganska nära halva priset mot fyndbörsens pris på 2065 inkl frakt. Sjukt att det kan skilja så mycket.
/Xiter
Officiell tråd - Panasonic TH-PW7
Startad av
Unregistereda1c326c3
, nov 26 2004 18:48
1064 svar till detta ämne
1 relaterade trådar
Postad 11 december 2004 - 11:15 Hittade på technikdirekt.de till exempel komponentkort TY-42 TM 6 Z för 98 Euro + frakt 20 Euro = ca 1060 kr. Ganska nära halva priset mot fyndbörsens pris på 2065 inkl frakt. Sjukt att det kan skilja så mycket. /Xiter Postad 11 december 2004 - 12:12 ![]() Postad 11 december 2004 - 13:51 Fick svar på mitt mail idag (även om det är lördag) och en av killarna där skall ner til skåne i eftermiddag. Han tar bordstativet med och jag träffar honom på vägen. Jettebussigt ! Stort tack till killarna på Fyndbörsen !! Det blir filmtajm i afton ! Postad 11 december 2004 - 22:21 För er information kommer här hela listan på instickskort till PW7 och PHD7, priserna är rek. butikspris exkl. 25% moms: TY-42TM6Z - Komponentingång (3xRCA) + stereo audio (2xRCA) 695kr TY-42TM6A - Komponentingång (3xBNC) + stereo audio (2xRCA) 695kr TY-42TM6B - Kompositvideoingång / s-video (2xBNC) och audio (2xRCA) 695kr TY-42TM6D - DVI ingång (DVI-D kontakt...för digital RGB signal, har HDCP stöd!) 1395kr TY-42TM6P - RGBHV ingång (15pin D-SUB för VGA från PC) och stereo audio (3.5mm stereokontakt) 695kr TY-42TM6T - SCART ingång (komposit+s-video+RGBs) och stereo audio 1395kr TY-42FB7HM - HDMI ingång (digital RGB signal och audio) 1395kr Mvh, Marcus Redigerat av Unregistered0958527d, 11 december 2004 - 22:26. Postad 11 december 2004 - 22:35 Sen en offtopic fråga till dig Marcus: Vad är skillnaden på din HDMI till HDMI kabel på 2 meter och Supras? En "liten" prisskillnad där med ju ![]() Postad 12 december 2004 - 00:50 Priserna ovan är de av Panasonic rekommenderade utpriserna till kund, ta priset gånger 1,25 för att få brutto innan du jämför med vad andra butiker säljer för. Notera att butikerna själva bestämmer vad de skall ta för produkten, så det varierar säkert från en butik till en annan. Vad gäller våra HDMI kablar så vet jag inget om Supras kabel så jag kan inte uttala mig om skillnader, jag vet bara att vår egen HDMI-kabel är extremt välkonstruerad, dubbelskärmad och har guldpläterade kontakter som sitter mycket bra. Bandbredden på vår kabel är 5 GB/s och man kan köra höga upplösningar även med 10m varianten utan bekymmer. Vi kommer efter nyår att släppa en helt ny modell som kommer att finnas även i 15m och 20m utöver våra nuvarande längder. HDMI kommer på sikt att ersätta SCART, får vi hoppas. ![]() Mvh, Marcus Postad 12 december 2004 - 17:43 Postad 12 december 2004 - 19:21 Det är EXTREMT svårt att välja svart eller silver på denna skärm!!! Jag har inte lyckats bestämma mig men svart är helt klart det man väljer inom broadcast och professionella sammanhang medan silver är mer "konsumentfärg" på displayer. Dessutom tror jag att silver kommer att se omodernt ut ganska snart då det varit hysteri med plastiga silverfärgade TV-apparater och inga svarta, men nu kommer svart tillbaks, BLACK IS THE NEW BLACK så att säga! ![]() Med Panasonics PW7 och PHD7 är snyggare i silver när de är avstängda, mot en vit vägg, i mitt tycke. Panasonics silverram ser inte plastig och ful ut som många andra gör, utan riktigt stilig. Den svarta är inte riktigt svart utan mer "Technics-svart" om ni förstår vad jag menar, mörkaste mörkgrå med dragning åt amber. Jämför ramens färg mot det svarta ytterfältet i glaset så ser ni snabbt skillnaden mellan "svart" och svart. Så det är en tuff fråga. Man får nog lyckas övertyga sig själv om det ena eller andra innan man slår till, smak är ett hopplöst ämne att diskutera. Min oäkta hustru föredrar svart före silver så det hjälper ju iallafall att väga valet en aning då jag själv är fullständigt kluven. Mvh, Marcus Postad 12 december 2004 - 20:13 ![]() Postad 13 december 2004 - 00:43 Fick min PW7 från Fyndbörsen i fredags kväll, och har kört den stående i frigoliten över helgen. Familjelivet har (tyvärr) inte tillåtet någåt mera ingående pillande på vare sig väggfästen eller inställningar. Men en enkel sak kan jag säga: WOW !!!! Har inte hunnit koppla in satellit-TV, men körde in en tämligen bedrövlig analog kabel-TV-signal och det blev vidunderligt bra!! Har inte ändrat en ändra inställning på plasman, och även om jag inte skullat kunna göra det heller skulle jag ändå vara mer än nöjd. Kalasfärger, kalashudtoner, kalasallting.... Hur den funkar mot DVD-plattor behöver jag väl inte ens nämna... ![]() Jag är också väldigt nöjd med att jag inte lät mig snöa in på olika trådar med högupplösta skärmar. Frän normalt "tittavstånd" på ca 3 meter, upplever jag bilden som 100% "skarp". Och mer än 100% finns ju inte... ![]() Så till alla som beställt: Grattis till ett väldigt gott val !! Ett speciellt tack till radiuz som i början av den här tråden stärkte mig i mitt val av plasma med sina kommentarer efter att ha sett den "live"! Postad 13 december 2004 - 01:00 Vill ni köra silver för att det passar bättre hemma hos er, så gör det för all del! Har nu kollat lite över helgen (silver-ram) och jag tror Marcus' kommentarer om att synupplevelsen blir bättre med svart ram måste ses ur ett helprofessionellt perspektiv. Om man är en vanlig TV/film-"konsument" och alltså inte jobbar med att producera/editera film och TV har jag svårt att föreställa mig att man upplever någon skillnad mellan dessa två alternativ. (Det finns för övrigt även ett svart ytterfält/ram på själva glaset i vilket fall som helst.) Jag var själv först inne på svart ram av estetiska skäl. Svart är väldigt neutralt, och det är därför svårt att tröttna på. En silverram kan vara känsligare om man byter väggfärg, möblemang eller ljudsystem. Men så fanns det inga svarta ramar att köpa, så då blev det silver. Och jag är helnöjd med det! Håller med Marcus' och radiuz' tidigare kommentarer om att färgen varken ser plastig eller billig ut. Så vad gäller detta val, tycker jag inte man ska fundera över om det påverkar själva synupplevelsen när man tittar. Det är bara att välja vad som passar bäst hemma..! ![]() Postad 13 december 2004 - 01:36 ![]() ![]() PW7 är helt klart grym! Längtar efter min, bara 1 dag kvar nu. Postad 13 december 2004 - 09:15 /Xiter Postad 13 december 2004 - 10:11 ![]() Postad 13 december 2004 - 11:07 ![]() Jag måste bara säga att alla mina förväntingar har blivit infridda ! Bild,färger,kontrast,svarta,osv,osv Alt är KANON !! Innan körde jag en Sony CRT 32'a, men här är bilden bättre och mer levande. (kan ha med storleken att gära?) Jag kör RGB via scart, kan billden verkligen bli bettre om man kör component med progressiv signal ?? Jag har svårt för att tro det ! Postad 13 december 2004 - 11:16 Postad 13 december 2004 - 11:34 Pallen i sig är väl ca 80*140 (ren gissning) Jag hyrde en kåpa och surrade den godt fast.... Postad 13 december 2004 - 12:02 Jag blev tydligen aviserad idag klockan 09:37, vem tror DHL är hemma då ![]() Ringde till dom och bokade tid, skall bli trevligt med sovmorron ifrån jobbet ![]() Postad 13 december 2004 - 15:04 Har tänkt beställa en PW7:a från Tyskland, men funderar lite över tillbehören. Dom har en Panasonic-tuner för 5500, tycker det låter dyrt när man kan köpa en tuner på Inwarehouse för 1500. Är det verkligen så stor bild och kvalitetsskillnad på tuners, eller är det annat som skiljer? Vad använder ni för tuner? Har en inspelningsbar DVD, men de tuners som sitter i dom är väl inte tillräckligt bra? Vad behöver jag för instickskort sen för att kolla på TV, DVD och spela xbox? Räcker det med ett kort som tar in signalen från tunern, för jag antar att man kopplar in xbox, dvd osv till tunern och att den skickar alla signaler vidare, eller är jag helt ute och cyklar? Tacksam för svar så att jag kan lägga beställningen så fort som möjligt, är väldigt sugen på att få upp en plasma på väggen! Postad 13 december 2004 - 17:08 Vad gäller DVD och X-box så beror det på vad du har för utgångar/kablar. Har du dubbla SCART-uttag på DVDn så är det ju enkelt att seriekoppla den och X-boxen till en SCART-ingång på plasman. En annan sak att ha i åtanke är att om man använder Panasonics tuner så kan man inte använda andra instickskort i Plasman. Postad 13 december 2004 - 18:29 Jag är orolig att det kommer hem en plasma som jag inte kan se på.... Postad 13 december 2004 - 18:32 Måtten på lådan är B = 112 cm H = 71 cm D = 33 cm Min levererades inte på någon pall. Bara lådan som den är. Postad 13 december 2004 - 18:33 Skämen är i grundutförande utan kort från Datordesign. Postad 13 december 2004 - 18:39 1. Jag vet att PW7:an är en sk lågupplöst plasma, men kan den ta emot och visa HD-signal (dvs har den stöd för 720p?), vilket inte 42PA30 har om jag förstått det rätt? 2. Om man kopplar både digitalTV-box och PS2 till receivern, blir det sämre bild än om jag har två separata scartkontakter? (Alltså bör man köpa två instickskort för scart eller inte?) ![]() Postad 13 december 2004 - 18:55 Ja, den har stöd för rubbet -- öven 720p. Kan inte tänka mig att det skulle bli sämre bild, Det skulle i så fall vara om receivern förvanskar signalen...? Det är väl bara att starta med ett kort, i varje fall, och se om du blir nöjd? Postad 13 december 2004 - 18:57 /Xiter Redigerat av Xiter, 13 december 2004 - 18:59. Postad 14 december 2004 - 00:20 Håller med Überhacker - har själv en inspelningsbar Receiver/DVD vars tuner jag använder för analoga TV-signaler. Blir faktiskt bättre än när jag tidigare pluggade antennsladden rakt in i gamla TVn. Nu är jag möjligen så glad och entusiastisk över mitt köp att jag inte riktigt kan vara objektiv -- man vill att det ska vara bättre... -- men att lägga en massa peng på en separat tuner är bortkastad peng. Testa i varje fall med DVDns tuner först.Om jag vore som du så skulle jag skippa Panasonics tuner och lägga pengarna på en digitalmottagare av nåt slag istället... Billigare och bättre. Analog TV kan du ju ta in via den inspelningsbara DVDn, tror knappast att det blir nån märkbar skillnad i kvalitet. Men visst kan man använda andra instickskort i plasman även om man skulle vilja använda Panasonics tuner. Man måste då ha ett speciellt kort för det, javisst -- men det finns ju två kortplatser kvar...! Postad 14 december 2004 - 02:07 Har äntligen lyckats koppla in digitalboxen via SCART till receivern. Mycket bättre bild än analogt, såklart. MEN -- jag får inget ljud!!? Vad gör jag för fel? Har analog TV-ingång in i receivern, samt då SCART-ingången från boxen. Så snart jag slår på boxen bryter den in och "slår ut" den aktuella analoga TV-kanalen, men den analoga kanalens ljud ligger kvar! Måste jag köra ljudet separat ut från boxen? Postad 14 december 2004 - 10:19 Inkorrekt. Det stämmer att det finns två kortplatser kvar, men de stängs av och går inte att använda. Postad 14 december 2004 - 10:50 Jovisst är den lite dyr, men man får 3 scart + component inngång på tunern, och så behöver men bara 1 sladd inn på plasman ![]() Postad 14 december 2004 - 11:31 ![]() Postad 14 december 2004 - 11:53 ![]() Postad 14 december 2004 - 12:02 ![]() Sony har gjort det Philips har gjort det Pioneer har gjort det Men inte Pana som annars är så långt framme i utvecklingen ![]() Postad 14 december 2004 - 12:09 Panasonic har DVI och HDMI, du köper separata kort till den men problemet är att det spelar ingen roll eftersom korten pallar inte 50Hz vid 720p/1080i, utan endast vid 60Hz Postad 14 december 2004 - 12:36 Ja. Postad 14 december 2004 - 13:15 Nu gäller det bara att vänta på väggstativet ![]() Postad 14 december 2004 - 14:44 Jag skall köra med bordsstativet TY-ST42PA20 men hittar ingen bra webshop som har det. Dustin har det men för 3600 exkl.... rek pris är ju 1600 exkl.... så vet någon vart jag hittar det för "normal" pris? Postad 14 december 2004 - 17:00 Till alla er som har PW7 eller köpt, kan verkligen rekommendera filtret "Black Extension" tror jag det heter, det gör DJUUUP i bilden avsevärt. Svärtan bli i CRT klass! Jag har min på level 5. Så grymt nöjd när jag hittade det filtret! EDIT : Sedan angående silver eller svart ram, det spelar nog absolut ingenroll alls. Jag upplever svart, svart helt enkelt. Faktum är att svärtan är bättre än PA30 om man kör på Black Extension på max ![]() Redigerat av radiuz, 14 december 2004 - 17:50. Postad 14 december 2004 - 19:48 /Xiter Redigerat av Xiter, 14 december 2004 - 19:53. Postad 14 december 2004 - 20:09 Kan bara instämma med dig radiuz. Underbar bild ![]() ![]() Hämtade själv den igår hos DHL. Kunde inte vänta tills imorgon ![]() Radiuz: Fick du nån kompensation från Fyndbörsen för att det blev sånt strul med PA30? Blev lovad bättre pris på instickskorten men fick ändå betala fullt pris. Tänkte ringa o nämna detta för dom imorgon. Edit: Märkte också att bilden inte var helt centrerad utan behövde flyttas lite till höger. Handlade om nån millimeter bara ![]() Redigerat av Pete, 14 december 2004 - 20:17. Postad 14 december 2004 - 20:16
Har ingen erfarenhet av detta företag men de har en bra site. Hittade instickskort för komponent (TY-42TM6Z) 4ör 96 Euro = ca 860 kr inklusive frakt. Klart billigast hittills. De har också bordstativ TY-ST42PA20 för 1740 kr inkl. frakt.
Postad 14 december 2004 - 20:56 ![]() ![]() Bilden går ju att ställa in perfekt! Knappen "Picture Pos/Size" på fjärren ![]() Har pillat nu med alla inställningar och tycker PW7 är helt ultimat, black extension och input level är mycket användabara. Även AGC (Auto Gamma Control), finns mycket krims krams i menyerna men man behöver inte anstränga sig speciellt mycket för att få en bra bild. Postad 14 december 2004 - 21:05 Kanske lite OT, jag är i valet och kvalet mellan en lågupplöst plasma (PW7) och en högupplöst (Pioneer 435 eller LG PY10). Frågan för mig är när de flesta kanaler kan tänkas börja sända HDTV i större utsträckning. Om HDTV blir aktuellt om två år väljer jag en högupplöst plasma, men om det dröjer fem år eller mer kommer jag med största sannolikhet välja en PW7. Jag kommer mest att använda plasman för att se på TV (digital-TV) och med nuvarande PAL känns det i mitt tycke ganska meningslöst att köpa en högupplöst, då jag fattat det som att bilden blir bättre när den skalas ned till 480 än när den skalas upp till 768. Eller kommer högupplösta plasmor att bli bättre på att skala upp än tidigare? Tacksam för svar. ![]() Redigerat av Unregisteredcb51b299, 14 december 2004 - 21:07. Postad 14 december 2004 - 22:10 Kör ni komponent eller digitalt på nåt sätt? Scart kanske? Har ni nån overscan? Ni säger att ni kan justera bilden. Menar ni då på att justera bredden på bilden så man ser "hela" bilden eller är det bara flyttningar i sid o höjdled ni menar? Postad 14 december 2004 - 22:11 Har nu kopplat in digital-TV och bilden är helt suverän! Glad att jag inte valde PA30, då skulle jag inte få samma kvalité med vanlig antenn. Går ju att koppla in D-TV till PA30 men det blir lite kaka på kaka. Jo bilden blir bättre med en lågupplöst plasma när det gäller vanlig TV tittning och DVD-film, tror du skulle bli riktigt nöjd med PW7! Det är jag och många andra ![]() EDIT : Jag kör digital-TV just nu med RGB scart och kommer köpa till komponent snarast. Man kan justera bilden perfekt, både ändra vart bilden ska vara på höjden och bredden men även öka höjden eller bredden, samt minska. Är en som en monitor helt enkelt! Redigerat av radiuz, 14 december 2004 - 22:12. Postad 14 december 2004 - 22:22 Jag tvivlar inte på att det blir superbra bild med PW7 (har iofs inte sett den själv ännu). Vad jag menar är att när HDTV slår igenom, så vore det kul att kunna utnyttja den oerhört mkt bättre bildkvaliteten det innebär, och TV-bilden på skärmar som 435 och PY10 skulle nog se betydligt bättre ut när de inte längre behöver skala upp. Sedan har du såklart rätt i att upplösning inte är allt. Lutar nog ganska starkt åt en PW7 i alla fall... ![]() Redigerat av Unregisteredcb51b299, 14 december 2004 - 22:25. Postad 14 december 2004 - 22:35 T ex matrix som ska ha 2.35:1. Dvs om bilden är en meter hög så är den 2.35 bred. T ex. Annars brukar apparaterna som inte matas med digitalsignal ha en sisådär 5%-10% i overscan. Vill extremt gärna slippa det. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |