vem bryr sig om hur den analoga signalen är i dessa digitala tider?????
Onödigt att titta i backspegeln! Gasa och se framåt istället!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd LG - RZ PY10X *
Startad av
Unregistered6bf64893
, Dec 01 2004 23:41
1420 svar till detta ämne
3 relaterade trådar
Postad 17 December 2004 - 20:43
Nej, det är sant!
vem bryr sig om hur den analoga signalen är i dessa digitala tider????? Onödigt att titta i backspegeln! Gasa och se framåt istället! Postad 17 December 2004 - 20:54
Kan inte annat än hålla med. Lägger man 25000 kr och uppåt på en plasma så är väl inte 150 kr/månad för digitalmottagning något att fundera över. Om 2-3 år har vi inget annat än digital mottagning. Eftersom de flesta då förmodligen har sin TV kvar borde prestandan vid analog mottagning sakna betydelse.
Postad 17 December 2004 - 21:03
WHOOAOO!
Läste precis igenom HemmaBios test och blir lite orolig... Hade bestämt mig för en PY10 men nu när jag läst att den inte har ett smartzoomläge blir jag lite orolig. Kan nån som har en berätt hur dom löst att se 4:3 i helskärm? Att bara zooma bilen brukar ju bli urk och att se en 4:3 i 16:9 är uteslutet... Postad 17 December 2004 - 21:10
Håller med!
Var och tittade på denna plasma på TELE-HÅ i göteborg idag. De hade fått en HTPC som de sände en HD signal via komponent med! Nu pillade jag inte SÅ mycket på inställningarna, men jag stängde av Farodja chipet (orkar inte kolla om jag stavar rätt) Det var för mycket färg före jag stängde av. Det var dessutom lite "dammkorn" eller vad man ska kalla det, i bilden! Tyckte det var underligt eftersom de påstod att det var HD signal! När jag tittade på dyrare plasmor som hade HD signal var bilden i mitt tycke mycket bättre... Har funderat på att köpa den här plasman eftersom den ändå verkar prisvärd! Är det ingen som stört sig på "grus" i bilden??? Postad 17 December 2004 - 21:30
Smart zoom, vad som nu egentligen menas finns men fungerar inte perfekt. Det som kommer närmast är "Full" läget som innebär att bilden dras först ut horisontellt och sedan vertikalt. Tyvärr har LG här problem med texten om den ligger under bilden. Har svårt att känna av denna och anpassa zoomningen vertikalt. Detta är dock ett övergående problem i takt med att TV bolagen får klart för sig att det faktiskt finns wide screeen apparater på marknaden och lägger texten i bilden.
Nej! Tycker bilden är fantastisk. Kan nämna att jag för några dagar sedan var inne i affären där jag köpte min PY10 (som för övrigt presenterar sina paneler individuellt med bästa möjliga källmaterial och anslutningar). Nu när man har vant sig vid bilden så märker man tydligt klass skillnaden mot andra paneler. Det var bara LG:n och Pioneer som stack ut ur mängden. Eftersom det skiljer 15000 kr mellan dessa så är valet lätt enlig min mening Postad 17 December 2004 - 22:07
Tack för det!
Men fläkten då??? Väsnas den verkligen så mycket att man märker av den när man slö tittar på tv med låg volym? Postad 17 December 2004 - 22:10
Designen var trevlig men svärtan var dålig, hade en Pioneer 435XDE bredvid som uppvisade bättre svärta.
Man kan undra om BigScreens test är köpt av leverantören? nja man undrar lite... Postad 17 December 2004 - 22:59 Så gör min Sony 32" oxå men då kan jag flytta bilden upp och ner så att texten hamnar ovanför kanten. Man missar ju lite i toppen men det är sällan intressant där uppe. Enda gången man vill se högst upp är resultat under sportsändningar och då textas ju endå inget... Kan man flytta bilden upp & ner i det Full läget? Postad 17 December 2004 - 23:02
Det är ju lite så att ingen som köpt något dyrt vill erkänna att de kan ha köpt något som de inte är riktigt nöjda med...
Är det någon som INTE är nöjd med köpet av sin LG plasma??? Ta inte illa upp...bara nyfiken!!! Postad 17 December 2004 - 23:17
Jag tror ändå mer på min blivande Pioneer 435XDE. Om den nu bara ville komma så....
Postad 18 December 2004 - 00:05 Jag är helnöjd, köpte komponentkabel idag och kör med PS, är ännu mer nöjd nu, underbar bild Postad 18 December 2004 - 00:07 En Pioneer 435XDE låter nice! Postad 18 December 2004 - 00:25 På PY10 kör jag 4:3 sändningar givetvis i fullt 16:9 med läget "Spectacle": ![]()
Postad 18 December 2004 - 00:28
Varför drar ni (nästan alla man känner) ut 4:3 material för? är ni rädda för skavanker i framtiden eller?
Postad 18 December 2004 - 00:29 Tycker bilden blir helt ok med lite utdrag Postad 18 December 2004 - 00:31
Ja köpte en idag. Och tycker att bilden är bra. ändå kör ja med en 99kr scart. Dem hade ingen dvi kabel. Men min fläkt låter på tok för mycket ska tillbaka imorgon och höra om dem andra låter lika mycket. Dem hade denna och en pioneers brevidvarandra och det var inte mycket som skiljde dem både design och bildmässigt så det fick bli lgn fick ett bra pris på en så det vara bara att slå till. Har den i sovrummet så det är ganska viktigt att det inte låter alltför mycket. Låter nästan som att det är något fel på fläkten, låter som att den skrapar i någon ibland. sitter på 3m avstånd och hör den fast ja har normal volym på tvn.
Postad 18 December 2004 - 00:38 Perfekt! Postad 18 December 2004 - 00:39 Ja du... Kan det vara för att få så stor bild som möjligt kanske? Men att ställa in Tvn i 16:9 på en 4:3 sändning som en del gör borde vara bestraffat med dagsböter... Postad 18 December 2004 - 07:50
Lustigt det här med fläkten. Jag har som sagt haft min skärm i en månad nu och har inte uppmärksammat att det finns en fläkt som går i den förrän nu när jag läste det här. Alltså har jag minimalt fläktljud, knappt märkbart i min skärm. Varför är det så stor skillnad på detta?
Någon frågade om typ"grus" i bilden. Detta kan uppstå vid sändningar utav lite sämre kvalitet. Tänker då främst på gamla såpor på TV3, Femman osv. Har inte funnit någon störning att tala om på TV1000, Canal+ osv Postad 18 December 2004 - 08:07
Nej tyvärr, och detta är väl egentligen den enda kritiken jag har mot LG'n. Detta gäller dock bara vid analog utsändningar med "fusk bredbild" utsändning och då texten ligger under bilden. Detta borde vara ett övergående problem. Då får man använda "spectacle" istället med ganska trist resultat. Men som Viggen säger så fungerar dock "spectacle" läget utmärkt vid vanliga 4:3 utsändning. "Full" för den delen också. Postad 18 December 2004 - 08:22
Angående fläkt ljudet. Alla som upplever detta som ett problem bör kolla att fläkten går ner på lågvarv. När man startar LG går fläkten upp på högvarv i c:a 1 sekund och sen tillbaka till ett lågt varvtal. Om man tittar i service menyn ser man att fläkten inte skall gå alls vid temperaturer under 20 grader och gå upp på högvarv vid 60 grader. Alltså vid normala förhållanden skall fläkten direkt efter start gå ner till lågvarv, annars är någonting fel.
Personligen störs jag inte det minsta av fläktljudet inte ens vid tittande på låg volym. I princip kan jag bara höra fläkten då ljudet är av. Någon skrev något om "skrap" ljud. Detta är förmodligen resonans och skall givetvis inte accepteras. Det brukar å andra sidan fixas ganska lätt genom en service. Postad 18 December 2004 - 08:26
Såg själv grus med en componentkabel med dvdkälla så det är inte bara vid sändningar utav lite sämre kvalitet. Postad 18 December 2004 - 08:48
Har bara gjort ett kort test med HD signal till PY10. Håller med om att bilden från början blir lite "överprocessad" om man använder samma inställningar som vid vanlig användning. Lite mindre kontrast och färg gjorde susen. Däremot tycker jag inte att XD chipet skall stängas av. Chipet gör faktiskt ett bra jobb. Postad 18 December 2004 - 11:37 Har exakt samma intryck som dig P2V, fläkten varvar upp vid start men går direkt ner i varv, stänger man av allt ljud kan man höra fläkten svagt. Redigerat av Viggen, 18 December 2004 - 11:38. Postad 18 December 2004 - 14:31
Och jag håller med :-) Fläkten hörs bara med ljudet avstängt och då får man ändå riktigt försöka höra den!
Men kan det vara så att ni som hör fläkten hela tiden har det riktigt varmt i huset/lägenheten? Jag har ju hus och 20-21 grader inomhus men har man 24-25 grader så kanske fläkten går på högre varv? Postad 19 December 2004 - 11:53
Hur har ni ställt in er PY10 ? Jag kör med de värden de rekommenderar i Big Screens test dvs
Contrast: 100 Brightness: 63 Color: 45 Sharpness: 60 XD Engine On White balance User: R: 0 G: -15 B: +10 Fleshtone: 0 Postad 19 December 2004 - 13:00
Jag kör också med dom värdena som Bigscreen rekommenderar! Det blev ju riktigt bra bild då, går säkert att förbättra men jag kan inte göra det bättre!
Postad 19 December 2004 - 22:38 Jag är nöjd med min PY10:a! Dock så är fläktljudet ett stort problem!!!! Min går igång på ett jättehögvarv när jag startar den! Dock så går den ner efter typ 3-4 sekunder, nått i den stilen. Bara det i det låga läget så hörs den fasiken lätt. Måste nästa upp emot 30-40 på vanlig volym för att överrösta fläkten (analog signal/ComHem). Nästan allt under 20 hör jag alltid fläkten, väl! Hur är era upplevelser? Har jag den på utan ljud hör jag fläkten när jag är i ett annat rum. Skall jag undersöka ifall det är något fel på min? Eller skall lära mig att leva med en fläkt. Fläkten är inget problem under DVD-film, då den överröstas, men under vanligt tv-tittande suger den fett. Dave Postad 19 December 2004 - 22:45
Jag hade nog bett en servicekille titta på den! Min fläkt låter också när jag startar men knappt i en sekund (Varvar upp och sen direkt ner)
Jag hör som sagt knappt min när allt ljud är avstängt ( sitter 3,9m från TV) och absolut inte i annat rum! Postad 20 December 2004 - 12:09
Finns det inga som säljer 50"?
Argh beslutsångerst! Först kollade man på NS sedan Pioneers nya och nu LG, varför ska det vara så svårt att bestämma sig Postad 20 December 2004 - 13:20 Jo, nog ska du kunna hitta någon som säljer 50 tummare och den här rundgången känner man igen he he så det ska vara! Postad 21 December 2004 - 19:12
Någon som testat skillnaden mellan komponent och DVI hemma? Nyfiken!
Ingen som har råkat illa ut med det berömda DVI problemet? Det är bara ett problem om man använder en DVD med HDMI utgång eller? Postad 21 December 2004 - 19:33
Bra fråga. Tester är en sak men hur uppfattas skillnaden i praktiken? Är själv i akut behov av en ny DVD spelare och frågan är om man skall vänta tills det dyker upp DVD'er med HDD och DVI i rimlig prisklass eller om man skall slå till redan nu och nöja sig med komponent anslutningen. Till bilden hör också att min reciever klarar att växla komponent men inte DVI.
Postad 21 December 2004 - 19:44
1:Vad kostar denna skärm?
2:Och vad kan jag köpa den? 3:Om jag ska köpa en ny tv efter jul, kan denna vara något att ha då? 4:Finns samma TV i en 50tumms model? Redigerat av Unregistered11372980, 21 December 2004 - 19:47. Postad 21 December 2004 - 20:04
Känns som du får svar på det mesta om du läser denna tråd ordentligt samt letar lite på Prisjakt. T.ex här:
https://www.prisjakt...t.php?pid=19190 Postad 21 December 2004 - 20:13
Tack men jag har kollat runt och hittat svar på några frågor men det jag fortfarande undrar som någon gärna får svara på är:
-Finns den i en 50tumms variant? Postad 21 December 2004 - 21:53 PY10 finns i 42, 50 och 60tum så det ska inte vara några problem att hitta en sådan tycker jag. Kolla på LG nordens sida så ser du mer info om dom. Postad 21 December 2004 - 22:28
ja, efter mycket mek med att få bort bänkstativet och sen dit med väggfästet så sitter den nu på väggen
Första intrycket är att det faktiskt funkar fint med analog tv tills vidare. Jag tyckte det va helt ok, dock inte klockren givetvis. Men sambon tyckte det va klockrent Känner dock inte nån panik att skaffa digitaltv, viktigare saker får gå före. Postad 21 December 2004 - 22:30 Precis, på LG's sida finns en motsvarande 50 tums HD-Plasma tv, RZ-50PY10:PY10 finns i 42, 50 och 60tum så det ska inte vara några problem att hitta en sådan tycker jag. Kolla på LG nordens sida så ser du mer info om dom. http://nordic.lge.co...0&model=NOTHING Redigerat av Viggen, 21 December 2004 - 22:30. Postad 21 December 2004 - 22:43 Blir skärmen bättre/sämmre som 50tumms eller är den lika bra`?Precis, på LG's sida finns en motsvarande 50 tums HD-Plasma tv, RZ-50PY10: Och känner någon till någon svensk nätbutik som säljer 50tumms varianten? Kan inte hitta någon själv... Förlåt om jag är jobbig Redigerat av Unregistered11372980, 21 December 2004 - 23:02. Postad 22 December 2004 - 16:49
Nu har jag beställt den + en Denon 2910
Hoppas man blir nöjd men det tror jag nog Inväntar även en LG 23" WS LCD till PCn Postad 23 December 2004 - 01:25
Fick min PY10 i går förmiddags och blev förvånad över den beskärning (kallas overscan va?) som TV-bilden har i vänster sida. Här en SVT testbild från Comhem genom Humax CX1201 digitalbox via avstängd Pioneer 520H DVD-recorder och in i TV:n genom AV3, allt via RGB-scart.
Så vitt jag kan läsa i manualen går detta inte att justera på AV-ingångarna (men är justerbart för insignaler från DVI- och DSub-portarna). Någon som känner igen fenomenet? (Ber så klart om ursäkt för kabelröran på golvet) https://www.prisjakt...=28097&pic=.jpg Postad 23 December 2004 - 01:46 En scaler fixar det problemet lätt men det kostar..... Annars får du väl hacka servicemenyn på nåt sätt. Postad 23 December 2004 - 01:56 Tack för tipset, men det känns inte helt kosher att behöva hakka TV:n eller ta till externt stöd för att lösa ett så grundläggande problem som att få hela TV-bilden att synas på skärmenEn scaler fixar det problemet lätt men det kostar..... Postad 23 December 2004 - 07:59
Känner ej igen fenomenet på min PY10, kör via en äldre digital box och com hem, ska mer senare. Har du samma fenomen på alla AV-ingångarna ? Är inte din digitalbox som genrerar problemet ?
Postad 23 December 2004 - 08:00
Hej Alla!
Hur är LG RZ-42PX11 mot LG RZ-42PY10? Priset på den förstnämnda börja bli riktigt trevlig ju:) Postad 23 December 2004 - 08:03 Var och tittade på de lågupplösta PX10/PX11 i somras och de var väl ok men inte i klass med de nya högupplösta PX12x eller PY10x! Postad 23 December 2004 - 08:13 Jag skall kolla de andra AV-ingångarna samt prova en annan källa än digitalboxen för att försöka isolera problemet. Tack för uppslagen 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |