Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

AudioQuest-klubben

301 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Audioquest CV-4 2Banana - 2Banana (par) 1,5m (Högtalarkablar) 2 8,76 (16) Inga priser
Audioquest Type 4 (Högtalarkablar) 1 8,46 (69) Inga priser
Audioquest Coral 1RCA - 1RCA 0,75m (RCA-kablar) 1 8,54 (12) Inga priser
Audioquest Granite (Högtalarkablar) 0 8,6 (4) Inga priser
Audioquest Bedrock (Högtalarkablar) 1 8,67 (20) Inga priser
Audioquest Slate (Högtalarkablar) 1 8,88 (24) Inga priser
Audioquest Gibraltar 2Banana - 2Banana (par) 1,5m (Högtalarkablar) 1 8,82 (10) Inga priser
Audioquest Type 6 (Högtalarkablar) 1 8 (4) Inga priser
Audioquest caldera (Högtalarkablar) 1 9 (5) Inga priser
Audioquest Type 8 2Banana - 2Banana (par) 1,5m (Högtalarkablar) 2 9 (23) Inga priser
Audioquest Pikes Peak (Högtalarkablar) 0 8,75 (3) Inga priser
Audioquest Volcano 2Banana - 2Banana (par) 1,5m (Högtalarkablar) 2 8,75 (3) Inga priser
Audioquest HDMI-3 HDMI - HDMI 1m (DVI-, DisplayPort- & HDMI-kablar) 2 9,38 (12) Inga priser
Audioquest CV-8 2Banana - 2Banana (par) 1,5m (Högtalarkablar) 2 8,8 (4) Inga priser
Audioquest Panther (RCA-kablar) 1 9,12 (7) Inga priser
Audioquest HDMI-1 HDMI - HDMI 1m (DVI-, DisplayPort- & HDMI-kablar) 2 7,89 (8) Inga priser
Audioquest Mont Blanc 2Banana - 2Banana (par) 1,5m (Högtalarkablar) 1 7,5 (1) Inga priser
Audioquest Rocket 33 2Banana - 4Banana (par) 2,5m (Högtalarkablar) 1 7,8 (4) Inga priser
Audioquest DV-1 DVI-D - DVI-D Single Link 1m (DVI-, DisplayPort- & HDMI-kablar) 2 8,5 (3) Inga priser
Audioquest Sub-1 Subwoofer 1RCA - 1RCA 3m (RCA-kablar) 2 8,83 (11) Inga priser
Audioquest Alpha-Snake 2RCA - 2RCA 0,75m (RCA-kablar) 2 7,29 (6) Inga priser
Audioquest G-Snake 2RCA - 2RCA 0,75m (RCA-kablar) 2 8,16 (18) Inga priser
Audioquest Sidewinder 2RCA - 2RCA 0,75m (RCA-kablar) 2 7,92 (24) Inga priser
Audioquest Copperhead 2RCA - 2RCA 0,75m (RCA-kablar) 2 8,67 (5) Inga priser
Audioquest Sky 2RCA - 2RCA 0,75m (RCA-kablar) 2 7 (1) Inga priser
Audioquest Colorado 2RCA - 2RCA 0,75m (RCA-kablar) 1 8,5 (3) Inga priser
Audioquest King Cobra 2RCA - 2RCA 0,75m (RCA-kablar) 1 8,89 (27) Inga priser
Audioquest Diamondback 2RCA - 2RCA 0,75m (RCA-kablar) 1 8,33 (20) Inga priser
Audioquest Hawk Eye Coax 1RCA - 1RCA 1m (RCA-kablar) 1 8,25 (3) Inga priser
Audioquest Eagle Eye Coax 1RCA - 1RCA 1m (RCA-kablar) 1 8,33 (2) Inga priser
Audioquest Columbia 2RCA - 2RCA 1m (RCA-kablar) 1 8,5 (5) Inga priser
Audioquest Diamondback 2RCA - 2RCA 1m (RCA-kablar) 0 8,4 (14) Inga priser
Audioquest Niagara 2RCA - 2RCA 1m (RCA-kablar) 1 (0) Inga priser
Audioquest NRG-1 CEE 7/16 - IEC C7 1,8m (Elkablar) 1 9,25 (7) Inga priser
Audioquest NRG-2 CEE 7/7 - IEC C13 0,9m (Elkablar) 1 8,37 (7) Inga priser
Audioquest Everest 2Banana - 2Banana (par) 1m (Högtalarkablar) 1 (0) Inga priser
Audioquest King Cobra 2XLR - 2XLR M-F 0,75m (XLR-kablar) 1 7,67 (2) Inga priser
Audioquest Forest HDMI - HDMI High Speed with Ethernet 1m (DVI-, DisplayPort- & HDMI-kablar) 1 6,5 (1) Inga priser
Audioquest Coffee HDMI - HDMI High Speed with Ethernet 1m (DVI-, DisplayPort- & HDMI-kablar) 1 7,5 (1) Inga priser
6 relaterade trådar

Postad 14 november 2005 - 20:06

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0

varför? köp inte aq i sverige, köp utomlands, det är väl mycket billigare

Tips på ett stycke sådan butik då? :)

MVH//André

<{POST_SNAPBACK}>

har länkarna hemma, lägger upp dom vid ett tillfälle jag är hemma.

annrs kan du söka på aq på google.... då kommer det komma upp en del...

Postad 15 november 2005 - 10:38

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1 560 inlägg
  • 0
Kolla annars ebay.com o Audiogon.com, mkt bra annonssidor med riktigt bra priser.
Faan, e själv sugen på 2m VDM5 (silver), synd att pengarna inte finns riktigt än :)

Postad 15 november 2005 - 10:48

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 691 inlägg
  • 0
Kör med Audioquest till alla mina högtalare, inget high-end men bra mycket bättre än vad man kan köpa på OnOff. Har Type 2 till front, center och surround, fick även en hel del rabatt på Hifihuset då jag köpte högtalarna där också, självklart är kablarna lödda med banankontakter.
Är nöjd med vad kablarna presterar och ser ingen anledning att byta upp mig, de sitter fast stabilt i både högtalare och receiver samt slutsteg. Kör även Audioquest Sidewinder till slutsteget och en Audioquest sub-X, inget high end här heller men tillräckligt bra för min del och det är skönt att ha samma märke runtom.

Postad 21 januari 2006 - 20:00

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Nu har en annan ev också snöat in på Audioquest. Har en cheetah signal kabel hemma och den låter mycket bra. Funderar på att rakt av köpa Sky eller Amazon om jag bara hittar en XLR till ett bra pris.
Kabeln passar mycket bra till min Audio-Aero Reference samt Hyperion högtalare. De spelar med bra detaljrikedom men ändå mjukt.

Postad 25 januari 2006 - 13:05

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Jag kör med CV-4 singlewire och älskar det ljudet. Ska köpa upp mig på ytterligare en uppsättning så att jag kan bi-ampa med AQ. Har hittills bara bi-ampat med Monster XPMS.

Jag har precis sålt en Tara Labs 3300i signalkabel som satt mellan CD och förstärkare. Är nu på jakt efter en bättre (mjukare-mörkare) kabel eftersom min nya CD-spelare (H/K HD970) är hårdare än den gamla. Kommer precis från Lefflers, har fått låna hem en AQ King Cobra (1350:-)ett par dagar. Återkommer med en recension snart.

Annars kan det hända att jag köper en Monster ULT I800 THX, den finns för det behagliga priset 695:- på Dustin. Blev tipsad om Monsters mjuka ljud av Best Sound, de varnade mig för van den Hul 102 mkIII som är lite för ljus för mina grejor...

Postad 28 januari 2006 - 20:04

martinw12
  • martinw12
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur de olika kardelerna på en Cobalt skall kopplas?
Det finns 12st; 6svarta, 3gråa, 3genomskinliga.

Vilka skall till vilken pol?

Jag vill koppla fullrange, men för framtida omkopplingars skull så kan även biwire vara aktuellt.

Postad 28 januari 2006 - 20:34

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Jag vill koppla fullrange, men för framtida omkopplingars skull så kan även biwire vara aktuellt.

<{POST_SNAPBACK}>

Är inte hälften märkta med +?? :lol:
Finns tyvärr inget arkiverat på Audioqust hemsida heller...
Samtliga AQ kablar jag varit i kontakt med har varit märkta med + samt bass och treble...

Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 28 januari 2006 - 20:41.

Postad 28 januari 2006 - 20:46

martinw12
  • martinw12
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Finns inga märkningar alls på mina ledare, endast färgen skiljer.
Vissa av kablarna skall tydligen ha olika tjocka ledare, mina är lika tjocka alla tolv.
Finns det någon som lött sina midnight, som vill avslöja hur dom gjorde?
Kan kanske fungera på samma sätt som på mina cobalt...
M.

Postad 28 januari 2006 - 20:51

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Finns inga märkningar alls på mina ledare, endast färgen skiljer.
Vissa av kablarna skall tydligen ha olika tjocka ledare, mina är lika tjocka alla tolv.
Finns det någon som lött sina midnight, som vill avslöja hur dom gjorde?
Kan kanske fungera på samma sätt som på mina cobalt...
M.

<{POST_SNAPBACK}>

Du skall absolut inte gissa dig fram utan maila Audioquest så får du ett säkert svar av dem! :lol:
Är ingen enda på dina kablar terminerad? då går det ju lät att mäta sig fram...

Postad 02 februari 2006 - 01:00

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
:) Jag kommer köpa en Sky. Den är sjukt bra.

Postad 02 februari 2006 - 01:22

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ska du köpa sky så skulle jag tipsa dig om amazonen som du ändå nämde tidigare, den hittar du till bättre pris samt att den har dubbelt så många ledare än sky..

Postad 04 februari 2006 - 20:19

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Dock så saknar den ju DBS. Har du jämfört dem?

Postad 04 februari 2006 - 20:28

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0

Nu har en annan ev också snöat in på Audioquest. Har en cheetah signal kabel hemma och den låter mycket bra. Funderar på att rakt av köpa Sky eller Amazon om jag bara hittar en XLR till ett bra pris.
Kabeln passar mycket bra till min Audio-Aero Reference samt Hyperion högtalare. De spelar med bra detaljrikedom men ändå mjukt.

<{POST_SNAPBACK}>

köp amazon, jag har en kontakt som säljer nya i lådor för 800dollars. hör av dej om du vill ha mailadress...

Jag kör med CV-4 singlewire och älskar det ljudet. Ska köpa upp mig på ytterligare en uppsättning så att jag kan bi-ampa med AQ. Har hittills bara bi-ampat med Monster XPMS.

Jag har precis sålt en Tara Labs 3300i signalkabel som satt mellan CD och förstärkare. Är nu på jakt efter en bättre (mjukare-mörkare) kabel eftersom min nya CD-spelare (H/K HD970) är hårdare än den gamla. Kommer precis från Lefflers, har fått låna hem en AQ King Cobra (1350:-)ett par dagar. Återkommer med en recension snart.

Annars kan det hända att jag köper en Monster ULT I800 THX, den finns för det behagliga priset 695:- på Dustin. Blev tipsad om Monsters mjuka ljud av Best Sound, de varnade mig för van den Hul 102 mkIII som är lite för ljus för mina grejor...

<{POST_SNAPBACK}>

xlr... köp en cobra så LOVAR jag att du blir nöjd :D passar som bässt till cv4 och uppåt med psc+ koppar.

<{POST_SNAPBACK}>

6 svarta är minus. att det är skillnad på dom 6 andra är pga möjlighet till biwire. då visar färgerna vilket som är vad. kör du alla svarta som minus och alla andra som + så blir det bra.

<{POST_SNAPBACK}>

gör inte det! amazon är mycket mycket bättre! lätt!

Dock så saknar den ju DBS. Har du jämfört dem?

<{POST_SNAPBACK}>

dbs suger FITTSKIT om du ursäktar ordvalet. jämfört behövs inte se till mängd silver och strukturell uppbyggnad på båda amazonen och skyen. amazon äger...

har en kabelkompis i usa. han säljar massor med amazon och anacona. han säljer 1m amaxon rca och xlr för 800dollar nya i box ( tror att han jobbar på AQ ) jag och bla andy har köpt tidigare av honom. helt nöjda var vi då kablarna var HELT nya. nypriset var 23000kr för amazon i sverige. 800 är dvs ett kap.

Postad 04 februari 2006 - 20:40

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

nypriset var 23000kr för amazon i sverige. 800 är dvs ett kap.

<{POST_SNAPBACK}>

vilket blir ca 6300:- paret så det blir ett ruskigt bra kap..

Du kan ju kolla på AQs hemsida så ser du hur SKY vs Amazonen ser ut innuti.

Redigerat av Unregisteredce93e47d, 05 februari 2006 - 01:07.

Postad 06 februari 2006 - 08:50

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1 139 inlägg
  • 0
Är det inte med Sky Vs Amazon som med allt annat, vi tycker om olika ljud så det finns inget rätt eller fel, bra eller dåligt.

Det Ni tycker är bra kanske inte jag tycker är bra osv.

Själv vet jag inte vilken signalkabel jag kommer välja till min blivande CD spelare Audionet, det blir minst Panthern iaf för den är jag riktigt nöjd med.

Mvh
Kim

Postad 09 februari 2006 - 10:46

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Tror du kommer bli grymt nöjd med Sky med DBS... :lol:

Nu skall jag byta mina bas kablar Slate mot Caldera som bygger på samma konstruktion som mina Vucano...
Slate är en ruskigt bra kabel,men det känns lite fel att ha en tunnare kabel till bas jämfört med mid och diskant.... :D
Tyvärr så blir det ännu svårare att gömma undan dem (vill helst inte att kablar skall synas) pga att de ett par riktiga tjockisar :lol:

Postad 11 februari 2006 - 18:41

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Ingen som har sagt att du inte skulle bli nöjd med SKY med DBS, men jag precis som softman3 föredrar AQ utan DBS ivf på högtalar och signalkablar samt att ser man till mängden ledare samt att det är flera ledare i Amazonen så blir ju den mer prisvärt, minde $ men en "fetare" kabel.

Visst så gillar vi ljudet olika som kablar ger oss men tror inte att man blir besviken på amazonen om man gillar Sky i sin setup..

Och den kontakten som Softman3 har borta i USA säljer helt nya kablar så det handlar inte heller använda begagnade saker...
Men alla gör som dem själva behagar..

Trevligt med både Volcano och Caldera.. :)
Ska du köra Caldera till centern oxå? Har varit lite sugen på en Caldera till min center så om du ev. ska köpa Caldera till din centern så kan jag vara intresserad utav att dela ett par med dig..

Mvh
Andreas

Postad 11 maj 2006 - 22:19

Unregistered75588550
  • Unregistered75588550
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hej på er alla.

Funderar på att köpa Audioquest högtalarkablar. Undrar om något vet var man kan hitta alla Audioquests kablar, även gamla. På deras hemsida finns bara de nya. Vet någon också var man kan få tag på pris (i kr )på dessa kablar?

Postad 11 maj 2006 - 23:39

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
I min första post i denna tråd finns en länk till de äldre modellerna. :)
Lycka till

Postad 09 juli 2006 - 11:25

big ben
  • big ben
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Hejsan
Jag har kollat runt lite i olika trådar och fått uppfattningen att många anser att kablarna utan DBS systemet är bättre, dock inte kritikerna som verkar höja DBS till skyarna och nu verkar Audioquest byta ut de flesta modellerna till DBS.

Är det någon som har provat de nyare DBS kablarna, de med +36V eller +72V?
Har det blivit någon förbättring med mer volt?
Är det möjligt att t.ex uppgradera en äldre Jaguar med +24V till +36V?

EDIT
Svar på min fråga: Det är möjligt att uppgradera modellerna, ska enligt säljaren vara mycket enkelt och inte alls dyrt. Kan va bra att veta om man hittar en billig "äldre" version begagnat.

Redigerat av big ben, 24 juli 2006 - 16:37.

Postad 09 juli 2006 - 11:27

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Har ej provat de nya,men det vore konstigt enligt mig om de utvecklar något till det sämre! :)

Postad 09 juli 2006 - 12:41

big ben
  • big ben
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Ja det är lite min tanke också....
kanske var det de äldre modellerna som inte va så bra som man hade önskat. Därav min fråga om det har med volten att göra då det borde vara samma kabel i övrigt.

Postad 09 juli 2006 - 23:12

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Har testat King Cobra nu och det måste bli en sådan i mitt system såsmåningom. Jag har aldrig hört en mjukare och öppnare signalkabel. Harmoniskt och deltajerat ljud. Jag har svårt att tänka mig att Jaguaren skulle vara bättre, törs inte heller testa, det kan bli dyrt om den skulle vara bättre. Men till min 5000:- CD-spelare och 10000:- reciever så skulle en kabel för 2200:- kännas som overkill i vilket fall som helst. Jag har en Monster för 795:- just nu och den saknar lite detalj och transparens jämfört med King Cobran.

Postad 20 juli 2006 - 20:57

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Jag har tänkt att köpa den nya Meridian G06 (26 500:-). Vad för signalkabel skall man köra på? Jag har idag en Diamondback, men den känns lite väl billig till min nya CD som kommer bli mer än dubbelt så dyr dom min förra. Eller jag kanske klarar mig med en billigare :unsure:
Förstärkaren är en Arcam FMJ A22.

Postad 22 juli 2006 - 16:15

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Jaguaren,Cheetah m.m. är ju inte helt fel,MEN!!! kolla med din butik om du kan låna hem och testa innan över en helg,så du verkligen upplever skillnad mellan modellerna! Bor du i Göteborg så har Ågrens hifi de flesta kablar hemma för test,,, :(
Lycka till i jakten

Postad 06 augusti 2006 - 14:40

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

• 516 inlägg
  • 0
Tjenare!

Här med anmäler jag mig till klubben med min Viper.

Tycker att den låter kanon, innan hade jag iofs lakritssnören men jag trodde inte att jag skulle höra en sådan enorm skillnad ;)

Nu är det så att jag behöver ett par nya snokar till mina högtalare, så min fråga är vilken kabel rekomenderar ni för att matcha vipern?

Edit: Glömde säga att jag skall köra singelwire och inte vill lägga mer än 2k.

Mvh Andreas den nybliven AQ anhängaren

Redigerat av Unregistered8ca6fb75, 06 augusti 2006 - 15:03.

Postad 06 augusti 2006 - 15:12

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0

Jag har tänkt att köpa den nya Meridian G06 (26 500:-). Vad för signalkabel skall man köra på? Jag har idag en Diamondback, men den känns lite väl billig till min nya CD som kommer bli mer än dubbelt så dyr dom min förra. Eller jag kanske klarar mig med en billigare ;)
Förstärkaren är en Arcam FMJ A22.

<{POST_SNAPBACK}>

säger panther eller ännu bättre anaconda.
om du har råd amazon...

Tjenare!

Här med anmäler jag mig till klubben med min Viper.

Tycker att den låter kanon, innan hade jag iofs lakritssnören men jag trodde inte att jag skulle höra en sådan enorm skillnad :)

Nu är det så att jag behöver ett par nya snokar till mina högtalare, så min fråga är vilken kabel rekomenderar ni för att matcha vipern?

Edit: Glömde säga att jag skall köra singelwire och inte vill lägga mer än 2k.

Mvh Andreas den nybliven AQ anhängaren

<{POST_SNAPBACK}>

kolla upp koppar typen ( AQs arkiv sida ) och matcha högtalarkabeln efter det.

Redigerat av softman3, 06 augusti 2006 - 22:41.

Postad 06 augusti 2006 - 16:16

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

• 516 inlägg
  • 0
Okej får göra så!

Tack för tipset ;)

Mvh andreas

Postad 11 augusti 2006 - 15:08

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Till min nya Cd Meridian G06 blev det till slut AQ Cheetah efter lite testande. Jag jämförde mellan Panther, Cheetah och Sky.

Jag kände inte alls att jag fick valuta för pengarna i Sky:n. Jag tror att elektroniken inte gav den rätt förutsättningar, förutom G06 så användes Arcam A32, AV Mi3 Signature/B&W 703 , samt AQ Gibraltar.
När jag jämförde Panther och Sky tyckte jag Panther var bäst. Den lät lite trevligare helt enkelt. Fler detaljer kom fram i Sky, men inte alls så att det motiverade prisökningen.

När jag sedan jämförde Panther och Cheetah blev jag riktigt glad. Jag fick fler detaljer, bättre 3D-perspektiv, mer kontroll över bas samt tydligare mellanregister på Cheetah. Panther är en riktigt bra signalkabel - men Cheetah är bättre B) ;) :) och är definitivt värd de fjutiga extra pengar den kostar gentemot Panther.

Så nu är jag en lycklig ägare av ett par Cheetah RCA.

Ps: Silverkablar har tidigare fått kritik för att vara kalla. Jag märker inget av detta på min Cheetah Ds.

Postad 11 augusti 2006 - 16:51

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Kul att du blev nöjd. B)

Postad 21 augusti 2006 - 17:07

Shadyboy
  • Shadyboy
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hej alla glada. Trevligt med AQ-tråd! Mycket intressant läsning må jag säga.

Ni som hunnit testa runt lite, har ni lust att dela med er av era erfarenheter?

Jag sitter idag på AQ Jaguar RCA uppgraderade till 36V DBS som jag köpte beggat samt ett par single-single Type 4.

Var fram till mitt CD- och högtalarbyte nöjd med dessa, men tycker nu att det är dags att byta upp sig då jag känner att jag saknar de absoluta detaljerna. Framför allt i basen. Men jag upplever att det liksom är ett skynke framför högtalarna. Har prövat och lånat hem ett par AQ Bedrock Single-Biwire och det blir tydlig skillnad vilket ger mersmak! Man vill gärna ha den skillnaden, fast några gånger till.

Mitt ideal-ljud är TRANSPARENT! Vill känna att jag kan ta på ljudet framför mig när jag blundar och inte höra att det är högtalare som spelar.

Mina funderingar ligger just nu på cheetah och någon lämplig högtalarkabel. Har funderat lite på Bedrocken och kanske ännu hellre CV-8 eller vad säger ni? Och vad ska jag börja med att byta? Signal eller högtalarkabeln?

Utrustning: Shanling CD-T80 med originalrör i, Arcam FMJ A22 integrerad förstärkare, Mårten Design Mingus III högtalare.

De som har kablar till salu får gärna PM:a för övrigt!! Ni ser ovan lite av vad jag är ute efter...

Postad 23 augusti 2006 - 08:58

xray
  • xray
  • Guru

• 4 296 inlägg
  • 0
Shadyboy: Jag tror att du får en markant förbättring om du byter ut högtalarkabeln Type 4 till cv-4. Jämfört mot cv-4 känns Type 4 väldigt färgande och beslöjade. Men om du skall köra bi-wire bör du hellre köpa cv-8, enligt mitt tycke låter cv-4:n inte så bra då.

Redigerat av xray, 24 augusti 2006 - 16:38.

Postad 23 augusti 2006 - 22:12

Shadyboy
  • Shadyboy
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tack för input. Har dock hört att CV-8 tunnar ut basen lite. Men det kanske bara är en "hörsel-villa" utifall det är så att man får mer av allt annat. Är som sagt ute efter lite mindre beslöjat ljud samt mer kontroll och detaljer i basen, samt även i övre registret. Lite bättre av allt, haha!
Någon annan som har några åsikter i ämnet? Eller någon kabel till salu? Finns en Caldera till salu som jag kollat efter. Någon som provat den? Åsikter?

Postad 01 september 2006 - 17:41

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Då hoppar jag in i klubben!

Har till frontarna: AQ CV 4 mkII biwire 245kr/m

Suben som jag ej använder just nu eftersom den ej behövs: AQ Sub 1 975/3m

Bananer: BFA 8 silver/ 60kr/st

Mvh Andreas

Postad 23 september 2006 - 02:24

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Efter att ha läst 184 inlägg + länkar i förrgår i denna tråden..var jag så trött att jag inte
orkade skriva en fråga..

Mycket intressant tråd och det verkar inte finnas någon här som är missnöjd
med sina produkter heller .. Härligt ;)

Har någon av er jämfört sina audioquest med en QED Silver Anniversary Bi-wire Kabel
Skulle vara intressant att veta vad ni anser att vara skillnaden...

I någon av länkarna från denna tråden kunde jag läsa att Audioquest ansåg
att silverplatterade kablar inte var så lyckat.. rätta mig om jag läst fel..

Om jag skulle biwira med två kablar .. vilka skulle ni då rekomendera
Tillsammans får de kosta unifär 600-800 kr metern...

EDIT: skrev tidigare att jag funderade på CV 8 i kombination med ...
Menar Typ 8 .. + Bedrock .. men det kanske är överkurs..

Vad vet jag..

Alla idéer är välkomna :D

MaVeRiC :o

Redigerat av Unregistered1103, 24 september 2006 - 00:14.

Postad 26 september 2006 - 17:41

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
hej mav!

personlig upplevelse av qed kan jag inte ge, jag vet att jag har hört dom men jag har dock inte lyssnat på dom för att lyssna...

men denna är den pläterad? då vet du min sypunkt från din nu mer dolda tråd.

för att qouta mej själv...

personlig upplevelse är att du hör skillnad men när jag fick tillfälle att testa så märkte man mest mellan koppar och silver (givetvis) men sen också pläterade kablar.
visst lät rent silver med solida ledare bäst, ingen tvekan men sen var det koppar.(utom basen men jag kommer till det sen)
dock så lät alla pläterade kablar mer vasst/kliniskt/kallt.

högtalarna som användes har dock ett relativt vasst/kliniskt/kallt ljud enligt min mening och det var är canton rc-l.
under mitt test hade jag jenving2x15, supra ply, nån kabel med ledare i rhodium och koppar blandat, nordost (modellnamn vet jag inte) samt AQ pikes peak, volcano och KE-4.
signalkablar var AQ anaconda.

testade detta för att jämföra silver mot koppar främst men sen hade jag lite olika stumpar som fick delta, jag undrade skillanden men jämförelsen var inte helt rättvis, inget F/E test om nu nån kommer att anmärka på det.
nej ett exempel var att jag testade silver i toppen/koppar i basen vid bi-amp mot koppar i toppen/sliver i basen i vardera högtalare och lyssnade efter skillnader i ljudbildens högra kontra vänster kanal, bl a med hjälv av skivor med lite udda inspelning där ljud bilden rör sej mycket.
bl a roger waters, peter gabriel och en del elektronika.
jag försökte helt enkelt lyssna efter klarare detaljer, tightare/mer kontrollerad bas eller tidigare okända ljud i musiken som jag valt.
ang basen så var det fler ledare = mer kontroll. vi talar inte tjockare ledare utan rätt tjocklek och fler ledare gav resultatet kontrollerad bas, med silver upplevede jag som om basen försvann in i musiken och tappade pondus men samtidigt så är det 4 ledare i KE4 som stod mot volcano med sina 16 ledare. ganska orättvist med tanke på den totala arean.

du frågar om att bi-wira med 2 kablar? till vilket syfte? vill du ha olika matrial i ledarna? vad vill du egentligen uppnå med din tänkta konfig?
om du kollar på aqs sida så har du x section på alla kablar, alla kablar är möjliga för bi-wire om dom har mer än 4 ledare. men kablarna med endast 4 ledare håller oftast alltid samma koppar tror att det bara är CV1 från flat serien som har både psc och psc+.
kollar du på på övriga serier som aq erbjuder så blandar dom koppar typer i kablarnas olika ledare. alltid med avsikt att prioritera dom höga frekvenserna...

kablar med blandad koppar går som sagt från CV1 i flat serien, type8 och CV8 i circular serien, slate och rockefeller i double star-quad serien och pikes peak från earth serien.
rockefeller i double star-quad serien är det bästa exemplet då dom blandar 3 sorters koppar i den kabeln.

kablarna i star-quad serien är av samma koppar, dvs type4, CV4 och KE4

följande exempel.
Postad bild
Postad bild
Postad bild
och vill man bi-ampa med samma kabel som jag inte rekomenderar!!! - så är det ända alternativet från aq denna serie, double star-quad serien är 2 uppsättningar kablar i samma hölje, basens och diskantens litzar är inte lindade i varandra vilket annars skulle skapat distortion.

Postad bild

EDIT:
and mitt utlåtande om vad som lät bäst så ske det till mycket av en silver kabel för att jag ska anse att den låter bättre än koppar om det berör signalkablar.
ovanstående text är helt baserad till högtalarkablar och där låter silver bättre.

Redigerat av softman3, 26 september 2006 - 17:54.

Postad 26 september 2006 - 22:03

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Jag tackar för ditt svar ..

Var tvungen att kolla runt lite för jag fick inte in Rockefeller i det hela..
Men såg på annan plats att Rockefeller ersätter Bedrock ..

Svenska återförsäljarnas sidor är inte alltid uppdaterade och vissa har
kablar som är utgångna sedan länge ..

Men en Rockefeller är ju som gjord för biwiring.. då får man ledare som
är anpassade till bas respektive diskant.. helt i min tanke innan jag såg
dessa kablar ... Min tanke fanns ju på riktigt :blink:

Skall ta hem en sådan o prova när den finns att köpa ..

MaVeRiC :huh:

Postad 26 september 2006 - 22:36

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0

Var tvungen att kolla runt lite för jag fick inte in Rockefeller i det hela..
Men såg på annan plats att Rockefeller ersätter Bedrock ..

Men en Rockefeller är ju som gjord för biwiring.. då får man ledare som
är anpassade till bas respektive diskant.. helt i min tanke innan jag såg
dessa kablar ... Min tanke fanns ju på riktigt  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

nej det gör den inte, det är en ny kabel. rockefeller har andra ledare än bedrocken hade,
gibraltar blev uppdaterad med bara psc+ lika så CV4 m.m till 05-06.

double quad är t.o.m godkänd för bi-amping.

Postad 26 september 2006 - 22:54

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Ok .. men Bedrock utgår i alla fall från sortimentet och man får då välja Rockefeller
om man vill ha något som är likt den och dessutom bättre... stämmer det ?

Finns det någon uppdaterad prislista för sverige på nätet .. ?

Finner bara prislistor hos ÅF med äldre modeller ..

MaVeRiC :blink:

Postad 27 september 2006 - 01:23

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
bättre vet jag inte, kommer inte ihog koppar typerna i den men där var det bara 2 typer.
sen fanns ju slate, bedrock, granite och gibraltar.

granite och bedrock försvann samt gibraltar vart uppdaterad.

Postad 07 oktober 2006 - 20:57

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
YO alla aq vänner. nu har en plasma hittat hem till mej och en hdmi3 från aq är tänkt att jobba med min elektronik.

finns det någon med erfarenhet av aqs hdmi kablar?

Postad 08 oktober 2006 - 01:17

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

YO alla aq vänner. nu har en plasma hittat hem till mej och en hdmi3 från aq är tänkt att jobba med min elektronik.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har sett att Karnaa har en sådan kabel ..

MaVeRiC :blink:

Redigerat av Unregistered1103, 08 oktober 2006 - 01:20.

Postad 08 oktober 2006 - 01:24

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har sett att Karnaa har en sådan kabel ..

MaVeRiC :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nu kan jag inte satsa så mycket i denna testen och har svårt att få låna kablar
i Malmö.. då de mycket ogärna lånar ut hos Hifi Skåne .. som säljer dem i Malmö.
Så jag tänker närmast på en av de lite "billigare" varianterna typ Rockefeller
då jag vill ha biwire som jag har idag.. ( hör skillnad på biwire och singlewire wink.gif )

Vad har du för erfarenheter av de skillnader som jag ovan beskriver och
vad skulle du rekomendera att jag beställer hem .. Tänkte även på en
balanserad king cobra mellan min kommande cdspelare och stärkare..

MaVeRiC cool.gif

Jag skulle helt klart rekomendera dig Gibraltar för den har jag haft själv,samt om möjligheten finns med triwire,kör Slate fullrange till basen om du kommer att biampa i framtiden... :blink:

Postad 31 oktober 2006 - 18:20

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0
Tjo,

La detta inlägg som en egen tråd i "Kablar"-forumet men det passar nog bättre här :lol: .

Funderar på att titta på ett par Audioquest Granite biwire o undrar ett par saker. Dels hur ljukaraktären är(vill slippa köra en hel hög mil i onödan) o dels avståndet mellan kontakterna. Har 40 cm mellan mina högtalarkontakter...

Mvh Jonas

Postad 01 november 2006 - 17:32

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0

dels avståndet mellan kontakterna. Har 40 cm mellan mina högtalarkontakter...

Mvh Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

en bild kanske så man inte missförstår dej?

Postad 01 november 2006 - 18:00

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0
Hehe, förstår att det ser lite konstigt ut när man läser det, softman...
Baksidan

Ska koppla kablarna mellan överdel o basdel så jag slipper använda datakabeln.

Hoppas det gjorde dig lite klokare :huh:

Mvh Jonas

Postad 06 november 2006 - 09:05

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
då är jag med! ( sorry för det sena svaret )
om du köper nytt så kan du beställa efter högtalarens måsten. köper du beggat så är det omterminering som gäller.

som jag förstått det så ska du köra bi-wire och inte bi-ampa så det du kan göra är att du kör med en fullrange kabel och sedan köper t ex CV4 terminerad om längd 50cm och kopplar denna från terminal grupp a till terminal grupp b.
exempeln lyder att du har spadar på högtalaränden på högtalarkabeln och pananer på båda sidorna på CV4an som du lättare kan länka med.

Postad 27 november 2006 - 15:28

Bilbo77
  • Bilbo77
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej Allihopa!
Jag har för närvarande följande system:

Golvhögtalare: Dali Ikon 6
Center: Dali Ikon Vokal 2
Subwoofer: B&W PV1
Receiver: Arcam AVR350
DVD-spelare: Denon 2910 (har beställt nya Arcam FMJ DV139)

Kör för närvarande QED, men vill nu helt uppgradera till AudioQuest istället...

Vore tacksam för tips på vilka kablar som borde passa bäst till mitt system!!! :)

Postad 05 december 2006 - 12:39

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa ett par Type-8. Jag har sett att vissa har delat upp kabeln i biwire-utförande. När man gör det så bestämmer ju högtalarens filter hur signalen delas upp i kabeln. Men Type-8 är ju designad för att göra denna uppdelning själv om jag har förstått det hela rätt. Stämmer inte detta? Vad är isåfall anledningen att göra på det andra sättet med denna kabeln?

/Jonas

Postad 05 december 2006 - 21:54

KinghX
  • KinghX
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!
Sitter idag med en HDMI-X kabel mellan dvd o plasma.. har stora funderingar på o skaffa HDMI-3 istället.. har läst och recensionerna har juh varit mkt lovande av denna kabel.

Undrar om ngn har testat den eller äger en och kan uttala sig lite om hur du upplever den?!

hoppas på svar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.