/Uffe
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 16 april 2010 - 22:57
/Uffe
Postad 02 maj 2010 - 11:17
Är i dagsläget ägare av SPA21, CD21 och C32.

Postad 05 maj 2010 - 20:26
Är en nöjd ägare av A31.2, Pre 30 och C32.
/Pelle
Postad 18 maj 2010 - 21:58
Någon som vet om det går att använda i21 kombinerad i en surroundanläggning? Så att i21an driver frontarna medans surr-stärkaren driver resterande talare.
Frågan ställs med tanke på att i21an är på G hem, och att jag kanske vill bygga ut till surr i framtiden.
MVH
Postad 14 juni 2010 - 17:41
Hej!
Någon som vet om det går att använda i21 kombinerad i en surroundanläggning? Så att i21an driver frontarna medans surr-stärkaren driver resterande talare.
Frågan ställs med tanke på att i21an är på G hem, och att jag kanske vill bygga ut till surr i framtiden.
MVH
Finns ingen funktion att stänga av försteget på i21:an så man kan använda det som "rent" slutsteg så svaret blir väl nej.
Redigerat av milde, 14 juni 2010 - 17:49.
Postad 17 juni 2010 - 16:59
Postad 18 juni 2010 - 10:53
Hej alla primare fantaster. Har pricis hittat detta underbara märke och blev störtförälskad direkt. Undrar bara vad ni tycker om spa22, är det värt att lägga 20 tkr extra för denna istället för spa21´an. (ligger begangnad för cirka 12 lökar har jag sett och spa22 finns inte begangnad). Finns det BluRay till primare? Om man kör på 21an så får man ju kanske en bluray på köpet så att säga.
Om du behöver mängden ingångar och vill ha HDMI så är ju SPA22 ett måste.
Känner du att du klarar dig utan det så gör som jag gjorde. Hitta dig en begagnad.
Den är väldigt prisvärd och iom att designen är densamma så matchar ju resterande produkter, tillskillnad från SPA20 som har fyrkantig display.
Sen hur mycket mer uppgradering och om det är någon ljudmässig skillnad är jag inte helt insatt i.
Men behöver du inte HDMIn och ännu fler ingångar så satsa på en begagnad. Man får riktigt mycket för pengarna

Postad 19 juni 2010 - 13:54
Tack för svaret. Det får nog bli en spa21 då. Någon som vet något om BluRay?Om du behöver mängden ingångar och vill ha HDMI så är ju SPA22 ett måste.
Känner du att du klarar dig utan det så gör som jag gjorde. Hitta dig en begagnad.
Den är väldigt prisvärd och iom att designen är densamma så matchar ju resterande produkter, tillskillnad från SPA20 som har fyrkantig display.
Sen hur mycket mer uppgradering och om det är någon ljudmässig skillnad är jag inte helt insatt i.
Men behöver du inte HDMIn och ännu fler ingångar så satsa på en begagnad. Man får riktigt mycket för pengarna
Postad 20 juni 2010 - 10:19
Helt ny line-up dvs.

Postad 20 juni 2010 - 10:54
Spännande! Tror ni att de kommer att ändra på designen. Det är ju inte så roligt att slå till på en spa21 om inte bluray spelaren kommer att matcha i utseende. Mitt köpsug är enormt för tillfället.Till hösten kommer det massor med godis från Primare. Mina källor skvallrar om streamers, D/A-omvandlare, CD-spelare, Blu-ray och mycket mer.
Helt ny line-up dvs.
Postad 20 juni 2010 - 11:11
De har nyligt släppt ett slutsteg med sju kanaler som bygger på deras nya förstärkarteknik. Denna har samma design som "alla andra" slutsteg från Primare, så jag antar att det inte kommer bli jättrestora förändringar i designen.Spännande! Tror ni att de kommer att ändra på designen. Det är ju inte så roligt att slå till på en spa21 om inte bluray spelaren kommer att matcha i utseende. Mitt köpsug är enormt för tillfället.
Fördelen med Primare är ju att alla deras produkter, i alla fall från 2003 och framåt, går att matcha ihop rent designmässigt. Det som kan skilja är höjden på produkterna och färgen/höjden på fötterna. Har svårt att se att de skulle lämna sin snygga design.

Möjligen kanske de har slimmat ner SPA-modellerna som kommer och gjort de mer som övriga produkter, typ Pre30-storlek.
Postad 20 juni 2010 - 11:32
Låter bra, storleken är ju inte hela världen, det får man väl leva med. Tack för det snabba svaret.De har nyligt släppt ett slutsteg med sju kanaler som bygger på deras nya förstärkarteknik. Denna har samma design som "alla andra" slutsteg från Primare, så jag antar att det inte kommer bli jättrestora förändringar i designen.
Fördelen med Primare är ju att alla deras produkter, i alla fall från 2003 och framåt, går att matcha ihop rent designmässigt. Det som kan skilja är höjden på produkterna och färgen/höjden på fötterna. Har svårt att se att de skulle lämna sin snygga design.
Möjligen kanske de har slimmat ner SPA-modellerna som kommer och gjort de mer som övriga produkter, typ Pre30-storlek.
Postad 20 juni 2010 - 11:46
Det får ju bli begangnat och man måste ju vänta på att en bra deal dyker upp, så vi får ju se hur lång tid det tar. Vill helst ha den svart också och har sett att annonserna ligger runt 11 till 12 tsek så det är bara att vänta. Bråttom har jag inte men sugen är jag.Hur bråttom har du att handla?
Postad 20 juni 2010 - 14:50
Vill man inte ha HDMI idag? Jag har inte HDMI pga. att min TV hundra år samt att jag bara kör två kanaler osv., men ni hembionördar klarar er alltså också utan?Om du behöver mängden ingångar och vill ha HDMI så är ju SPA22 ett måste.

Postad 20 juni 2010 - 15:38
Jag är ju musiknörd mer än hembionördVill man inte ha HDMI idag? Jag har inte HDMI pga. att min TV hundra år samt att jag bara kör två kanaler osv., men ni hembionördar klarar er alltså också utan?

Dessutom ser jag inte anledningen till att ha en massa extra ingångar utöver det jag behöver i recievern.
TVn har ju bild ingångar och 3st HDMI kablar kopplade så de måste ju användas.
Recievern är ju till för ljud, inte bild.. Och min tro är att ju mindre trams där är i maskinen, ju bättre är det för signalerna då mindre kan störa. Resultatet är då bättre ljud.. Men detta är ju bara min tankar kanske.. haha

Redigerat av Darth Tojayz, 20 juni 2010 - 15:38.
Postad 20 juni 2010 - 17:52

Postad 21 juni 2010 - 13:24

Hur som så måste jag ju ha tv fjärren liggandes för att starta tvn, då kan jag ju lika väl byta kanal där? Plus att den fjärren kan jag styra BD-spelaren med. Så en fjärr mindre blir det inte hur jag än hade haft det kopplat..
Och dessutom så är väl SPA21 betydligt lägre än SPA22 så det är mitt nya resonemang. Den är smidigare, plus att jag inte behövde HDMI i den

Postad 21 juni 2010 - 14:14
Jag har en så gammal digitalbox att den inte ens har hdmi, bara scart. Inget att skryta med direkt men det tar bort lite av vitsen med det hela. Hade varit skönt att ha till den framtida BluRay spelaren kanske men optisk för ljudet får nog funka. Dock till min xbox så kanske det hade varit att föredra då det har varit lite problem att få plats med en riktigt bra kabel samt en optiskKom nu inte här och förstör mitt resonemang
Hur som så måste jag ju ha tv fjärren liggandes för att starta tvn, då kan jag ju lika väl byta kanal där? Plus att den fjärren kan jag styra BD-spelaren med. Så en fjärr mindre blir det inte hur jag än hade haft det kopplat..
Och dessutom så är väl SPA21 betydligt lägre än SPA22 så det är mitt nya resonemang. Den är smidigare, plus att jag inte behövde HDMI i den
Postad 21 juni 2010 - 16:44
Jag har en så gammal digitalbox att den inte ens har hdmi, bara scart. Inget att skryta med direkt men det tar bort lite av vitsen med det hela. Hade varit skönt att ha till den framtida BluRay spelaren kanske men optisk för ljudet får nog funka. Dock till min xbox så kanske det hade varit att föredra då det har varit lite problem att få plats med en riktigt bra kabel samt en optisk
BD-spelare funkar hur bra som helst med optisk.
Och även om en Primare BD står högt upp på önskelistan så funkar ju tyvärr Samsungen, så det får vänta.
Sen har jag ju spelkonsollerna i ett eget spelrum så de är inte kopplade till SPA21an.

Så jag klarar mig med optiskt/coax från dator, digibox och bd..
CD är ju kopplad analogt och den används ju betydligt mer än vad något annat gör..

Postad 20 augusti 2010 - 16:15
Postad 21 augusti 2010 - 22:22
Nu till den allra viktigaste fråga; om jag skulle köpa ett a30.2 eller a30.3 vilka jag letar febrilt efter på beg.marknaden, klarar då dessa av att hantera hd-ljudformat när jag använder dessa steg för att driva mina frontar i min 5.1 uppsättning? Vad krävs egentligen för att ett slutsteg ska klara det, vad kan bli problemet? När jag läser om tex marantx mm8003 så trycker man lite i marknadsföringen om att de klarar av att handtera dessa format.
tacksam för lite hjäp här. Om ni dessutom har steg att sälja är ni välkomna att skicka ett PM
Postad 06 september 2010 - 21:27
har funderat på att behålla min A30.5 och skaffa någon annan primare som försteg eller liknande
men jag vill ha kvar centern för då när man ska spela och kolla film
vilken kan jag då använda mig av då ?
Postad 10 september 2010 - 19:18

Postad 04 oktober 2010 - 15:44

Postad 04 oktober 2010 - 15:53
Postad 09 november 2010 - 12:55
En lite fråga bara..
Nån som vet om Primare C31 fungerar till I21 och CD21?
/ Johan
Postad 13 november 2010 - 19:42
Postad 20 november 2010 - 22:39
Är det någon här på forumet som vet om den yttersta delen på släden på cd31 är gjord av metall eller plast?
Postad 28 november 2010 - 00:33
Nu är det bryggad setup som gäller: 2x380W

Postad 24 januari 2011 - 21:32
Postad 27 februari 2011 - 13:52
Postad 17 mars 2011 - 22:40
Kör med A32,PRE30 och DVD30.
Hoppas på att skaffa Blu-ray spelaren sen när den dyker upp.
Måste skaffa den snygga fjärren C32 med.
Postad 17 mars 2011 - 22:47
Postad 22 november 2011 - 21:04
Primare PRE32:
Product specification PRE32
Analogue Inputs 2 pair XLR (L & R) 4 pair RCA (L & R)
Other In/outputs RS232, IR in/out, Trigger in/out, RF.
Optional Media i/o module: Spec to follow

Input Impedance 15k Both RCA and XLR
Analogue Record Output 1 pair RCA (L & R)
Pre Output 2 pair RCA (L & R), 1 pair XLR (L & R)
Output Impedance 110 ohms
Frequency Response 20Hz – 100kHz -3dB
THD + N < 0.003%, 20Hz – 100kHz, 0dB gain.
Signal to Noise -115 dBV
Max in /out level 10Vrms
Gain 16dB
Power Consumption Standby: 0.2W; Operate: 23W
Dimensions (wxdxh) 430 x 385 x 105mm
Weight 10.5 kg
Colour Options Black and Titanium
PRE32 Upgradeable Design
A media upgrade will be available, which offers up to 24 bit/192 kHz streaming of files
from Internet, NAS or PCs, as well as Internet radio content and also digital audio input
from a range of devices including CD players, smart phones, personal players, sat boxes
etc.
Primare A34.2:
Product specification A34.2 stereo mode
Output power 2 x 150W / 8 ohm THD+N <0.1%
Inputs 2x RCA / 2x XLR switchable, RS232, trigger (12V)
Input impedance 15kohm RCA/XLR
Output Impedance 0.3ohm at 1kHz
Gain 30dB unbalanced, 26dB balanced
Frequency response 20 Hz – 20kHz, -0.5dB
Signal to Noise 20-20kHz unweighted 105dBV
THD + N < 0,005% (1kHz, 100W, 8 ohm)
THD + N <0.02% 20Hz-20Khz (10W 8 ohm)
Product specification A34.2 bridged mode
Output power 1 x 550W / 8 ohm THD+N <0.1%
Inputs 1x RCA / 1x XLR switchable, RS232, trigger (12V)
Input impedance 15kohm RCA/XLR
Output Impedance 0.6ohm at 1kHz
Gain 30dB unbalanced, 26dB balanced
Frequency response 20 Hz – 20kHz, -0.4dB
Signal to Noise 20-20kHz unweighted 105dBV
THD + N < 0,004% (1kHz, 100W, 8 ohm)
THD + N < 0.015% 20Hz-20Khz (10W 8 ohm)
A43.2 Common
Power consumption Standby: 0.3W, Idle: 24W
Dimensions (wxdxh) 430 x 385 x 105 mm
Weight 10.5 kg
Colour options Black or titanium
Postad 05 januari 2012 - 23:10
Lite nyfiken på vad ni andra har för kringutrustning. Själv har jag Dynaudio 72SE med kablage från Taralabs. Är väldigt nöjd med högtalarna men har planer på att uppgradera kablarna. Några tips?
Postad 05 januari 2012 - 23:16
Redigerat av Unregistered95265801, 06 januari 2012 - 19:02.
Postad 06 januari 2012 - 12:03
Postad 06 januari 2012 - 12:07
spelar just nu in den nya - som också låter mkt bra, men kan inte uttala mig om vilken jag tycker är bäst ännu (skiljer en hel del i pris också).
Men vaa sjutton, vad är det för något?
Postad 06 januari 2012 - 19:01
Men vaa sjutton, vad är det för något?
Nuforce MCH300X-C7-SE

Jag har kört med Chord XLR mellan mina grejer (o gör så fortsättningsvis, är kanonprisvärda grejer i förhållande till t.ex Nordost - som jag har i sovrummet)

Postad 06 januari 2012 - 22:53
Men det är alltså Nordost som är det som passar bäst? Synd, det är inte så många som säljer dem kablarna här nere i skåne... Får i så fall bli en beställning nånstans ifrån... Tips på bra butik?
Redigerat av Hövding, 06 januari 2012 - 23:01.
Postad 07 januari 2012 - 00:14
Ok, ja jag tänkte köra på antingen Audioquest, Transparent eller Nordost. Och ni andra rekommenderar alltså Nordost? Ljudet är så klart viktigast, men man kan ju inte låta bli att väga in kablarbas utseende när man väljer. Och vad gäller Nordost har jag inte riktigt bestämt mig för om jag tycker kablarna är läckra eller bara märkliga i formen... :-) förmodar det är en smaksak.
Men det är alltså Nordost som är det som passar bäst? Synd, det är inte så många som säljer dem kablarna här nere i skåne... Får i så fall bli en beställning nånstans ifrån... Tips på bra butik?
Jag tycker inte du skall gå och köpa några dyra kablar olyssnat. Låna hem testa, avgör sedan om du upplever någon skillnad samt om du tycker det är värt den kostnaden innan du köper något.
Redigerat av Unregistered95265801, 07 januari 2012 - 00:21.
Postad 07 januari 2012 - 00:33

tycker chord gör väldigt bra budgetkablar faktist! nordost white lightning är faktist inte så jäkla bra, stor skillnad mot tx blue heaven och purple flare... faktist konstigt mycket skillnad :S nu provade jag på en väldigt bra rigg, kanske fungerar mycket bättre på mindre riggar som flyttar lite mindre luft ^^ mvh
ANG BUTIK, LJUDMAKARN lånar hem men det är ju i stockholm :/
Redigerat av Unregistered2110, 07 januari 2012 - 01:21.
Postad 07 januari 2012 - 10:47
Kanske i första hand får prova med de kablarna som säljs i min närhet, dvs Transparent och Audioquest.
Det är förresten ingen som nämner Transparent, finns det nåt skäl till det? Förutom att de kanske är lite dyra... :-)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar