* Officiell tråd - Dali Ikon Serien *
315 svar till detta ämne
Postad 15 March 2006 - 15:13
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Jag har också hört att det eventuellt ska låta lite ljust, men jag hade med mig min flickvän också, och även hon reagerade. Det lät verkligen illa. Jag menar, hon hör normalt inte skillnaden mellan en Nautilus och en plastmugg på ett snöre.
Mina förväntningar är inte skyhöga. Jag vet att jag testar en flerkanalsreciever, men eftersom många pratat väl om recievern tyckte jag det var dags att testa om en flerkanalare kan duga också till musik. Jag gillar Denons funktionalitet, som HDMI, rumskorrigering etc.
Ett alternativ om det inte blir bra med enbart 3806 och IKON7 är att köra PRE-AMP mot något NAD-tvåkanalssteg, för frontarna, men det kostar ju lite, beroende på vad man ska ha.
Jag ska dock ge högtalarna lite mer tid, innan jag testar dem igen. Jag ska också ladda upp med massor av egen musik. Jag ämnar förbereda dem på en jobbig kille.
- Testa rakt av igen
- Testa att ha med SUB:en för att se om musiken låter bättre med den inkopplad
- Testa att köra BI-AMP (eftersom jag ändå inte behöver mer än 5.1)
- Testa BI-AMP och SUB
- Testa att köra PRE-AMP mot ett extra steg
Egentligen vill jag bara beställa, betala och lyssna på musik/kolla på film. Fan att tekniken inte tillåter mig att göra det utan att testa ihjäl mig.
Postad 15 March 2006 - 15:22
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Jag har också hört att det eventuellt ska låta lite ljust, men jag hade med mig min flickvän också, och även hon reagerade. Det lät verkligen illa. Jag menar, hon hör normalt inte skillnaden mellan en Nautilus och en plastmugg på ett snöre.
Tur att inte din flickvän läste det där..hehe Mina förväntningar är inte skyhöga. Jag vet att jag testar en flerkanalsreciever, men eftersom många pratat väl om recievern tyckte jag det var dags att testa om en flerkanalare kan duga också till musik. Jag gillar Denons funktionalitet, som HDMI, rumskorrigering etc
Om HDMI verkligen inte är ett måste så skulle jag nog faktiskt ha satsat på NAD T763 istället. Egentligen vill jag bara beställa, betala och lyssna på musik/kolla på film. Fan att tekniken inte tillåter mig att göra det utan att testa ihjäl mig.
Vet hur jobbigt det är att vänta  Man vill ju bara beställa och få hem grejorna. Men det bästa är ändå att ha tålamod och verkligen ta sig tid för såna här grejor, det brukar alltid löna sig i slutändan. MVH Flingan
Postad 15 March 2006 - 16:57
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Min flickvän tål det nog. Hon har andra intressen och andra kvaliteter.
Tror du NAD763 orkar, menar du? Eller menar du bara att jag eventuellt gillar ljudbilden bättre rent allmänt?
Postad 15 March 2006 - 17:28
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Tror du NAD763 orkar, menar du? Eller menar du bara att jag eventuellt gillar ljudbilden bättre rent allmänt?
Både och..T763 orkar ganska mkt mer än vad 3806:an gör, och dessutom tror jag att den skulle passa till Ikon bättre. Blir kanske lite mkt kaka på kaka (eller vad det heter  ) med tanke på att både Dali och Denon är lite ljusa i klangen. I alla fall enligt mig, men sen finns det ju klart vissa som tycker annat. Jag tycker i alla fall du borde lyssna på NADen också. MVH Flingan
Postad 15 March 2006 - 18:40
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Måste blanda mig ...
Det handlar om hur du ställer in din stärkare och inget annat.
Jag har så mycket bas jag vill i mina Ikon 6 och basen fyller rummet
så att det blir över till grannarna om jag drar på.
Diskant o mellanregister är riktigt rysligt bra ...
Låter underbart både vid låga som höga volymer och det spelar ingen
roll vilken musik jag spelar ( mycket vass metalica kan låta vasst )
Så låter det hemma hos mig
MaVeRiC
Postad 15 March 2006 - 19:11
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Det var glädjande att någon med liknande konfiguration har bra resultat.
Noterar att du driver dem med 4306:an. Lite mer kräm i den än i 3806:an. 10W per kanal. Sedan bi-ampar du dessutom. När jag provlyssnade var det utan bi-amp. Och dessutom var IKON 7:orna ej inspelade.
Och jag hade inte lekt med förstärkarens inställningar speciellt mycket heller. Jag har en del att göra som du märker...
Jag ska se om jag också kan bli nöjd, eller om jag måste komplettera med tvåkanalssteg, eller gå ännu högre upp i prisklasserna för multikanalsrecievrar/stärkare. Känns mer prisvärt i sådant fall att komplettera recievern med en hyfsad tvåkanalare, men jag får se...
Postad 18 May 2006 - 10:20
Unregistered1082
-
Unregistered1082
-
Användare
-
-
211 inlägg
Tjena!
Nu har man haft Ikon 6:orna sedan i oktober och dom spelar bara bättre å bättre, dock tycker jag att min denon 3806 inte kan leverera till räckligt för att dom ska spela ut, visst det går att spela riktigt högt, men har man hört Ikonarna med en riktigt bra 2 kanalare så vet man vad dom kan prestera, ska jag så småningom råda bot på med ett slutsteg.
Tycker inte att dom är så ljusa i karatären längre, dom spelar riktigt varmt nu efter antal månader av spel tid, men det jag aldrig har förstått är det här med att folk klagar på att dom är vassa i diskanten, kanske ifrån början när dom inte är inspelade... men alla som klagar över det kan ju inte ha lyssnat på oinspelade Ikoner eller?
Men smaken är som....
Mvh
Wecco
Postad 18 May 2006 - 11:15
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tjena!
Nu har man haft Ikon 6:orna sedan i oktober och dom spelar bara bättre å bättre, dock tycker jag att min denon 3806 inte kan leverera till räckligt för att dom ska spela ut, visst det går att spela riktigt högt, men har man hört Ikonarna med en riktigt bra 2 kanalare så vet man vad dom kan prestera, ska jag så småningom råda bot på med ett slutsteg.
Tycker inte att dom är så ljusa i karatären längre, dom spelar riktigt varmt nu efter antal månader av spel tid, men det jag aldrig har förstått är det här med att folk klagar på att dom är vassa i diskanten, kanske ifrån början när dom inte är inspelade... men alla som klagar över det kan ju inte ha lyssnat på oinspelade Ikoner eller?
Men smaken är som....
Mvh Wecco
<{POST_SNAPBACK}>
Så som noteras här ovan.. - har du Bi-ampat dina högtalare ? För om du har en bra källa (cd spelare) och kör analogt och pure direkt genom 3806 skall inte denna vara ett hinder för att få ut ett ljud så nära bästaljud som möjligt. Om du inte provat detta så gör det och återkom MaVeRiC
Postad 18 May 2006 - 13:25
Unregistered1082
-
Unregistered1082
-
Användare
-
-
211 inlägg
Ok... ja kör bi-ampat, men har ingen riktigt bra cd spelare, ska prova att låna hem en riktig, väntar på att köpa efterföljaren till denons 3910 som förhoppningsvis kommer innan detta år är slut.
Tack för tipset!
Wecco
Postad 11 June 2006 - 09:59
Unregistered1082
-
Unregistered1082
-
Användare
-
-
211 inlägg
Satt nu på morgon kvisten å lekte med tanken om en Ikon 8 :a med ett 6,5 tums mellanregister och 2st 8 tums bassar...
skulle vara intressant att höra hur en sådan högtalare skulle låta, Dali har säker redan prova det
Postad 12 June 2006 - 09:20
Unregistered30902
-
Unregistered30902
-
Rookie
-
1 inlägg
oh coola högtalare, får nog ta mig en titt
Postad 12 June 2006 - 17:36
SteNo
-
SteNo
-
Användare
-
-
138 inlägg
oh coola högtalare, får nog ta mig en titt
<{POST_SNAPBACK}>
Eeehhhh.........Du ska väl inte titta på Ikon 8? För den finns inte. Men visst hade det varit en häftig högtalare
Postad 17 August 2006 - 22:58
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Vill bara dra lite liv i tråden ...
Hur trivs ni med era Ikoner  .. ni som varit kloka nog att köpa dessa ?
MaVeRiC
Postad 19 August 2006 - 21:17
Apelsinmannen
-
Apelsinmannen
-
Rookie
-
3 inlägg
Hallå! Mitt första inlägg här och som hifirookie så skulle jag vilja höra er tankar om följande!
Vad tror ni om att driva ett par IKON 6 med en Marantz 4600? Först hade jag planer på en stativhögtalare i storlek med IKON 2, men jag upplevde diskanten som för skarp utan sub så jag tänkte gå upp en högtalarmodell istället.
Killen på hifiklubben sa att det var lugnt med den recivern till IKON2 men tror ni det behövs mer kraft för att kunna uppskatta IKON6? Om det skulle låta tunt, då torde det räcka att komplettera med ett slutsteg eller?
Det bästa vore givetvis att ta med mig min Marantz och provlyssna själv men p.g.a flytt så går det inte.
Övriga intryck av sexan uppskattas!
Postad 19 August 2006 - 22:26
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Hallå! Mitt första inlägg här och som hifirookie så skulle jag vilja höra er tankar om följande!
Vad tror ni om att driva ett par IKON 6 med en Marantz 4600? Först hade jag planer på en stativhögtalare i storlek med IKON 2, men jag upplevde diskanten som för skarp utan sub så jag tänkte gå upp en högtalarmodell istället.
Killen på hifiklubben sa att det var lugnt med den recivern till IKON2 men tror ni det behövs mer kraft för att kunna uppskatta IKON6? Om det skulle låta tunt, då torde det räcka att komplettera med ett slutsteg eller?
Det bästa vore givetvis att ta med mig min Marantz och provlyssna själv men p.g.a flytt så går det inte.
Övriga intryck av sexan uppskattas!
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm... Subben förändrar inte diskanten på högtalaren .. den ger bas vid sidan om .. Så tänk igenom den meningen igen och omformulera frågan. Jag kan inte uttala mig om vad Marantz kan eller inte kan .. men jag tror att du behöver lite mer kräm för att få ut det som Ikon 6 kan ge. Jag kör med Denon 4306 och trots sin storlek, finns det nog mer att ge ... för att få ut max av Ikon6 Vad man säger på HiFi klubben beror helt på vem du talar med och inte minst vilken affär du besöker. De kan långt ifrån allt. Det är här på forumet du skall ställa dina frågor. Vad gäller Marantz finns det en speciell tråd för dem och där kan de säkert svara på den frågan. Om du bara tänkt ha 2 kanal och inte köpa subb ... så finns det alternativ i B&W som jag kan gissa att kommer att passa dig bättre än Ikon. Skall man ha Ikon .. skall man gilla dem direkt och höra det som en Ikon ger. Det är långt ifrån alla som gillar Ikon, då den inte utelämnar något och knappast kan kallas förlåtande ... Läs i tråden så får du svar på dina frågor i övrigt .. Vill du handla hos Hifiklubben skall du vänta ett par veckor .. det kommer massor av nyheter då. MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 19 August 2006 - 22:34.
Postad 19 August 2006 - 23:50
Apelsinmannen
-
Apelsinmannen
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har provlyssnat på flera stativmodeller från B&W men det är det detaljerade ljudet från Dali som jag fastnat för. När jag lyssnade på ikon 2 med sub inkopplad så blev ljudet mjukt och diskanten upplevdes inte alls som lika påträngande som den gjorde utan.
Hur som helst, vet du om höstnyheterna har något att göra med Dalis IKON-serie?
Postad 20 August 2006 - 00:15
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag har provlyssnat på flera stativmodeller från B&W men det är det detaljerade ljudet från Dali som jag fastnat för. När jag lyssnade på ikon 2 med sub inkopplad så blev ljudet mjukt och diskanten upplevdes inte alls som lika påträngande som den gjorde utan.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej .. det kommer inget nytt vad gäller Ikon .. vad jag hört .. Men det kommer nya högtalare som kan vara mycket intressanta. Hifi Klubben är på "konferens" i Grekland nu .. i 4 dagar .. Så när de som varit där kommer hem .. tror jag knappast att de kan låta bli att sladdra lite om detta ... I övrigt kommer det en hel del på elektroniksida också .. Förstår fortfarande inte hur en högtalares ljudbild kan ändras genom att koppla till en sub. Att det blir mer bas är ju klart, men inte att diskanten "mildras" Att den totala ljudbilden ändrar karaktär köper jag också, men diskant och mellanregister kvarstår ju fortfarande i rummet ... Så är det i alla fall hemma hos mig ( tack o lov för jag älskar Ikon som den är ) MaVeRiC
Postad 20 August 2006 - 07:09
<{POST_SNAPBACK}>
Med en sub inbakad i ljudbilden så upplevs inte diskanten lika dominerande, ljudet blir istället mer "jämnt". Angående höstnyheterna...kanske nya surrreceivers från NAD, med HDMI, rumskorrigering med mic (ett måste nästan), "ipod" dockning...
Postad 20 August 2006 - 09:22
Unregistered1082
-
Unregistered1082
-
Användare
-
-
211 inlägg
Hur trivs ni med era Ikoner .. ni som varit kloka nog att köpa dessa ?
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
Bra att någon tar tag i den frågan, har själv undrat varför inte ikon ägarna skriver om sina pärlor.... fast om man är nöjd med det man köpt så behöver man inte skrävla om det. Det bästa köpet jag har gjort, är SÅ nöjd med dom, väntar bara på att man ska får råd med slutsteg så dom får mer kräm...då kommer dom att blommar ut ordentligt... *längtar* /Wecco
Postad 20 August 2006 - 13:18
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Hur trivs ni med era Ikoner .. ni som varit kloka nog att köpa dessa ?
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
Bra att någon tar tag i den frågan, har själv undrat varför inte ikon ägarna skriver om sina pärlor.... fast om man är nöjd med det man köpt så behöver man inte skrävla om det.
Det bästa köpet jag har gjort, är SÅ nöjd med dom, väntar bara på att man ska får råd med slutsteg så dom får mer kräm...då kommer dom att blommar ut ordentligt... *längtar*
/Wecco
<{POST_SNAPBACK}>
Du har ju en 3806 .. eller hur ? och liksom jag tror att det finns mer att få ut .. Vad tänker du satsa på för slutsteg .. har du hört dem med ett slutsteg ? Jag är så sugen på att låna hem ett för att testa men jag vill veta mer om det först .. MaVeRiC
Postad 20 August 2006 - 15:48
Unregistered1082
-
Unregistered1082
-
Användare
-
-
211 inlägg
Ja, jag har en 3806:a... nä jag har inte hört dom med något slutsteg.... men har har hört dom med 2 kanalare från tule... lät så otroligt bra... vilken 3D känsla.
Ska låna en polares nad 272 samt att jag ska låna ett 272 från hifi klubben för att höra om dom växer ännu mer med 2 steg  ... eller rättare sagt hur mycket dom växer med 2 st, ja jag vet lite overkill men det är lika bra att testa hur mycket man kan få ut av dom  .
Är väldigt intresserad av advance acoustic MAA-405... har bara hört det steget med heco 500, lät kanon... men det låter förmodligen helt annat med ikon.... jaja vi får se vad som händer, är inte där ekonomiskt än
/Wecco
Postad 21 August 2006 - 21:32
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Nej .. det kommer inget nytt vad gäller Ikon .. vad jag hört ..
<{POST_SNAPBACK}>
Satt nu på morgon kvisten å lekte med tanken om en Ikon 8 :a med ett 6,5 tums mellanregister och 2st 8 tums bassar...
skulle vara intressant att höra hur en sådan högtalare skulle låta, Dali har säker redan prova det 
<{POST_SNAPBACK}>
Det kommer en ny högtalare i IKON-serien till våren. Mer information får ni av DALI via deras hemsida när releasedatum är bekräftat.
Redigerat av Unregisteredc7194d09, 22 August 2006 - 10:00.
Postad 21 August 2006 - 21:47
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Nej .. det kommer inget nytt vad gäller Ikon .. vad jag hört ..
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Ja den som lever får se 
<{POST_SNAPBACK}>
Det vor kanske fel o låta folk tro att det kommer någon ny IKON när det inte står något om det på deras hemsida och när det så gjorde 6 månader innan Hifi Klubben gick ut med det. Precis lika dumt som det vara att i detta forum dementera att det skulle komma en 3930 vilket det sedan gjorde nästan på dagen som ryktena sade... Vet man något säger man det ... vet man inget är man tyst ... Är fortfarande sur för det med 3930 .... MaVeRiC
Postad 22 August 2006 - 10:11
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
För det första så dementerade jag inte att det skulle komma en 3930 i oktober. Jag dementerade att det skulle komma en 3920 i april med snarlika funktioner och prestanda som 3910. Eftersom det nu kommer en 3930 så kan vi vara överens om att min dementi om en 3920 var korrekt.
Om din uppmaning "Vet man något säger man det ... vet man inget är man tyst ..." skulle gälla för alla medlemmar på detta forum så blev det inte mycket till diskussion. Det förekommer rätt mycket spekulationer och teoribildning här...
Jag VET att Dali jobbar med en ny IKON-högtalare. Jag försöker med min närvaro här på forumet sprida rätt information om våra produkter för annars så blir det rätt mycket felaktigheter. Tyvärr händer det ibland att jag får fel information eller att missförstånd uppstår (som med min första info om 3920).
Vid eftertanke var mitt inlägg igår kanske dumt och det har jag nu ändrat. Nu väljer jag att inte släppa på den information jag har om den nya IKON-högtalaren, då det finns för stor risk att releasedatum ändras och att "folk" inte läser vad jag skriver.
Mvh Mathias
PS. Sorry att det blev lite OT. Nu tillbaks till IKON-serien
Postad 22 August 2006 - 12:34
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Nu skall vi inte orda vidare om det .. men då du svarar måste jag få göra ett tillägg..
Du använde dig tom av ett brev från Ert danska HK som förtydligade att det inte fanns
några planer på en 3920 ( nej det blev en 3930 )
Men som sagt bättre tyst o vis
MaVeRiC
Postad 23 August 2006 - 18:29
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Här kommer lite officiella nyheter ... http://m3.idg.se/blo...=8&y=2006&d=&s=Ok att det inte är Ikon men det handlar dels om Dali .. Väldigt lika måste jag säga och om jag får gissa är det vidareutvecklingen av Ikon som någon nämnde här tidigare ... MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 23 August 2006 - 18:32.
Postad 03 September 2006 - 19:27
hassepas
-
hassepas
-
Rookie
-
3 inlägg
Är färsk på hemmabio och har följande fråga:
Tänkte på IKON 5 som frontar och Vokal 2 som center men tycker On wall är för stor, kan jag istället köpa 4 st micropod och "dela upp bakväggen i 4 delar". Tänkte driva detta med en Denon 2307. Eller vad köper jag?? (Har provlyssnat ikonerna)
Postad 03 September 2006 - 21:07
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Är färsk på hemmabio och har följande fråga: Tänkte på IKON 5 som frontar och Vokal 2 som center men tycker On wall är för stor, kan jag istället köpa 4 st micropod och "dela upp bakväggen i 4 delar". Tänkte driva detta med en Denon 2307. Eller vad köper jag?? (Har provlyssnat ikonerna)
<{POST_SNAPBACK}>
Då då går på de lite mindre varianterna så kan det vara okey att ha mindre bak också .. Du gör helt rätt i att ta Vokal2 som center då den mindre modellen är för liten för allt som en center skall ge ... Efter att du gjort rumskallibreringen så kan du gärna öka effekten på centern... då den behöver lite mer än vad den får ... 2307 är väl en 7 kanalare också vad jag förstår så då kör du surrar lite på sidan och använder bakkanalen för bakhögtalare till dem där bak ... Men glöm micropod Hifi klubben har andra högtalare som är små och som passar som surrar i ett biosystem Dali Elegance blir bra Men sedan måste du inte ha 4st bak men kan du ha ett par i sidan så gör det.. Men att ha 4st bakom dig är tårta på tårta ... MaVeRiC
Postad 26 September 2006 - 19:41
Unregistered49577949
-
Unregistered49577949
-
Användare
-
-
100 inlägg
3:e september någon skrev nåt i denna tråd.
Ingen som har skaffat sig ett par Ikoner förutom jag?
Sitter just nu på 7:orna och de låter helt klart bra, även om de inte är inspelade än.
Postad 03 October 2006 - 07:50
Tweakarn
-
Tweakarn
-
Användare
-
-
141 inlägg
Ingen som har skaffat sig ett par Ikoner förutom jag? Sitter just nu på 7:orna och de låter helt klart bra, även om de inte är inspelade än.
<{POST_SNAPBACK}>
Hur går det med inspelandet Jojje, är du nöjd? Mvh Tweakarn.
Postad 03 October 2006 - 08:20
Unregistered1082
-
Unregistered1082
-
Användare
-
-
211 inlägg
Ingen som har skaffat sig ett par Ikoner förutom jag? Sitter just nu på 7:orna och de låter helt klart bra, även om de inte är inspelade än.
<{POST_SNAPBACK}>
Hur går det med inspelandet Jojje, är du nöjd?
Mvh Tweakarn.
<{POST_SNAPBACK}>
Jojje, vad har du för elektronik? Om du inte har ett separat slut steg så fixa det så får du en upplevelse utöver det vanliga  . Tog mina Ikon 6:or till polaren för att bevisa att bara för att man har mindre element i högtalaren så kan man få ljud tryck,samt att han har förstora högtalare för sitt rum, han har för överigt ett par CERWIN-VEGA CLS-215 samt Denon 3805 med nad 272 steg.... snacka om att han blev imponerat av ljudtrycket, vi spelade så att basen slog i bröstet på en... blev själv imponerad, hur mycket kan dom spela innan elementen ska börja röra på sig... dom bara små vibrerade så det syntes knappt. Han funderar just nu på att byta högtalare /Wecco
Postad 03 October 2006 - 12:35
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Härligt att höra ....
Jag är också överraskad av den fina basen som bjuds..
Hos mig är subben till största delen överflödig..
Skulle vara kul om fler som har Ikon skrev lite här på forumet
... det är bara att skriva o berätta.. det gör inget om det är sagt innan
det är alltid trevligt att höra lite från andra med samma utrustning...
MaVeRiC
Postad 03 October 2006 - 16:45
Unregistered1082
-
Unregistered1082
-
Användare
-
-
211 inlägg
Härligt att höra ....
Jag är också överraskad av den fina basen som bjuds..
Hos mig är subben till största delen överflödig..
Skulle vara kul om fler som har Ikon skrev lite här på forumet ... det är bara att skriva o berätta.. det gör inget om det är sagt innan det är alltid trevligt att höra lite från andra med samma utrustning...
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med, skriv så fingrana blöder  det är kul å höra andras intryck samt deras vänner å bekanta. /Wecco
Postad 04 October 2006 - 09:45
Unregistered49577949
-
Unregistered49577949
-
Användare
-
-
100 inlägg
Wecco>
"Jojje, vad har du för elektronik?
Om du inte har ett separat slut steg så fixa det så får du en upplevelse utöver det vanliga "
Sitter ju på ett POA-2800 =) och du ser elektroniken i sign.
Kör på QADs silver serie som kablar. Och allt låter bättre o bättre för varje dag som går.
Maveric>
"Hos mig är subben till största delen överflödig.."
Nja.. i mitt fall så skulle jag kunna tänka mig att köpa en subba till, iofs.. kanske för att jag är van vid mullret som mina Vegor bjöd på förut. Så en sub är väldigt tänkbart för mig.
Tweakarn>
"Hur går det med inspelandet Jojje, är du nöjd?"
Jag är otroligt nöjd! Vilken detaljrikedom i diskanten och mellanregistret! T.om mina trancelåtar låter helt rent och detaljerat.
Har märkt att ju mer inspelade de blir desto bättre låter dom, på alla fronter då. Kanske mest på basen hör man skillnad.
I början lät den lite "kartong"-atkig men nu har den fått ett skönt mjukt ljud.
Har spelat in dom med all möjlig musik, allt från klassiskt fem dagar i sträck, till en livespelning med U2, till massvis med timmar med mörk psytrans. Det senaste mest för att basen ska få röra på sig lite extra, dock inte alls högt.
Jag är nöjd med mina högtalare! Dom är Oerhört snygga också!
Att man var först i sverige med svarta Ikoner är rätt coolt
Måste säga, de svarta är ruskigt ruskigt snygga!
Redigerat av Unregistered49577949, 04 October 2006 - 09:48.
Postad 04 October 2006 - 09:54
Unregistered1082
-
Unregistered1082
-
Användare
-
-
211 inlägg
Jag är nöjd med mina högtalare! Dom är Oerhört snygga också! Att man var först i sverige med svarta Ikoner är rätt coolt
<{POST_SNAPBACK}>
Nice..... låter bra det, men vart ifrån har du köpt dom? hifi klubben har dom ju inte i svart?! Lägg in någon bild på dom /Wecco
Redigerat av Unregistered1082, 04 October 2006 - 09:55.
Postad 04 October 2006 - 10:44
Unregistered49577949
-
Unregistered49577949
-
Användare
-
-
100 inlägg
Jag är nöjd med mina högtalare! Dom är Oerhört snygga också! Att man var först i sverige med svarta Ikoner är rätt coolt
<{POST_SNAPBACK}>
Nice..... låter bra det, men vart ifrån har du köpt dom? hifi klubben har dom ju inte i svart?!
Lägg in någon bild på dom
/Wecco
<{POST_SNAPBACK}>
Hifiklubben har visst dom i svart. Men eftersom jag fick veta det samma dag som Dali fick för sig att släppa dom i sverige så var det en veckas väntetid på min beställning. Hifiklubben har inte heller bilder på dessa, inte ens på google finns det bilder att se på.. så med andra ord köpte jag en högtalare ingen civil sett förut =) Har bilder men dock på datorn hemma. Ring hifiklubben på Fleminggatan 89 på Fridhemsplan så hjälper dom dig mer än gärna =) 08-650 79 46 Kolla även här: http://www.hifiklubb...are_Ljus_ek.htmKlicka uppe till höger på "pris". ljus ek, ljus valnöt och svart! =)
Redigerat av Unregistered49577949, 04 October 2006 - 10:48.
Postad 04 October 2006 - 11:47
Unregistered1082
-
Unregistered1082
-
Användare
-
-
211 inlägg
ok, jag hade bara kollat på Specifikationer å där står inte svart med.
Jag har ett par Ikoner i ljus valnöt, så svart var inte aktuellt om det hade funnits då när jag köpte dom, men grymt intressant att se dom i svart....
/Wecco
Postad 04 October 2006 - 13:35
Unregistered49577949
-
Unregistered49577949
-
Användare
-
-
100 inlägg
ok, jag hade bara kollat på Specifikationer å där står inte svart med.
Jag har ett par Ikoner i ljus valnöt, så svart var inte aktuellt om det hade funnits då när jag köpte dom, men grymt intressant att se dom i svart....
/Wecco
<{POST_SNAPBACK}>
Länkar till lite bilder på mina ikväll.. =)
Postad 04 October 2006 - 14:09
Unregistered1082
-
Unregistered1082
-
Användare
-
-
211 inlägg
Postad 04 October 2006 - 17:43
Unregistered49577949
-
Unregistered49577949
-
Användare
-
-
100 inlägg
Grabbar, har lite dåliga bilder i mitt album nu på mina svarta Ikoner.
Ciao!
Postad 04 October 2006 - 18:51
Tweakarn
-
Tweakarn
-
Användare
-
-
141 inlägg
Dom ser riktigt, riktigt, läckra ut i svart måste jag säga. Gärna några kort på dom från lite längre avstånd så att man ser hela högtalarna, framifrån, sidan och bak. Please, please
Mvh Tweakarn.
Postad 05 October 2006 - 07:09
Unregistered49577949
-
Unregistered49577949
-
Användare
-
-
100 inlägg
Dom ser riktigt, riktigt, läckra ut i svart måste jag säga. Gärna några kort på dom från lite längre avstånd så att man ser hela högtalarna, framifrån, sidan och bak. Please, please
Mvh Tweakarn.
<{POST_SNAPBACK}>
Sure thing.. saken med bilderna är att jag körde utan blixt och det var helt mörkt ute Så idag när jag kommer hem får man hoppas på lite solljus  och ja... dom ÄR riktigt fina.
Postad 05 October 2006 - 13:16
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Någon som byggt ut ett helt 7.1-system med Ikon-serien och kan delge lite intryck om hur det låter?
Jag håller på att bygga ett dedikerat film- och musikrum och håller på att reda ut vad jag ska ha för högtalare. Är sugen på Klipsch RF-serie men jag har inte möjlighet att provlyssna dessa.
Har lyssnat på Ikon-frontar och de imponerade stort, frågan är hur de funkar i ett hembiosystem och hur de andra högtalarna är, är mest intresserad av den stora centern samt de platta vägghögtalarna...
Postad 05 October 2006 - 14:40
Unregistered83d32dfa
-
Unregistered83d32dfa
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag äger själv ett par Ikon 6 och är nöjd. Av ren nyfikenhet har jag undrat nu ett par dagar hur mina Ikoner skulle låta med ex. Denon PMA-1500 vilken sägs ge ett extra baslyft jmf med många andra förstärkare i samma prisklass. Just lite mer tryck i basen är det enda jag möjligtvis saknar med Ikonerna även om jag själv vet att förutsättningarna i mitt rum inte är de bästa med betongväggar och stora fönster. Tycker ändå jag sitter på en helt ok basmaskin i form av NAD T753v2. Är väl mina rock och hårdrocksplattor som skulle må bra med lite extra trck i basen enligt mig.
Iaf, vad jag egentligen vill få fram är (och jag vet inte om denna infon har nämnts tidigare) är att Dali filar på ett par ikon 8:or vilket jag fick reda på idag när jag svängde förbi Hifi-klubben. Detta är just bla. pga nämnda anledning som jag själv angivit ovan att den enda anmärkning Dali mottagit från folk är att det finns personer som vill ha yterliggare lite tryck i sina frontar än vad ex. Ikon 6 och Ikon 7 ger.
Om detta ger nån försämring av klangkaraktär och /eller "välljud" kan man ju bara spekulera i.
Postad 06 October 2006 - 09:16
Unregistered75fd19d5
-
Unregistered75fd19d5
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Hej
Funderar på att köpa ett par begagnade Dali ikon 6 frontar och en vocal 2 center.
Vad kan jag har för bakhögtalare till dessa? Skulle gärna vilja ha ett par för under 3000
Postad 06 October 2006 - 13:58
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Hej
Funderar på att köpa ett par begagnade Dali ikon 6 frontar och en vocal 2 center.
Vad kan jag har för bakhögtalare till dessa? Skulle gärna vilja ha ett par för under 3000
<{POST_SNAPBACK}>
Sådant tar du i marknaden " köp&sälj" .. Finns många sidor för begagnat ... Lycka till .. MaVeRiC
Postad 07 October 2006 - 07:18
Unregistered1082
-
Unregistered1082
-
Användare
-
-
211 inlägg
Tack för bilderna jojje...... dom såg riktigt bra ut i svart, handen på hjärtat... hade lite svårt att tänka mig att ett par svarta ikoner, men dom var snygga.
/Wecco
Postad 07 October 2006 - 18:34
Unregistered49577949
-
Unregistered49577949
-
Användare
-
-
100 inlägg
Tack för bilderna jojje...... dom såg riktigt bra ut i svart, handen på hjärtat... hade lite svårt att tänka mig att ett par svarta ikoner, men dom var snygga.
/Wecco
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för de fina orden! =) Dom är mkt snyggare i verkligheten egentligen.. det är nog bara min kunskap inom foto som gör att bilderna blir dåliga. Ni kanske bör veta att mina ikoner inte ser ut som andra svarta högtalare jag haft.. dvs inte bara svart färg. Utan på Ikonerna ser man "trä-linjerna" .. svårt att förklara men ni vet hur träplankor ser ut.. man ser alla mönster och detaljer.. just dessa detaljer lyser upp ur resten av den svarta färgen på nåt sätt. Bah! strunt samma! in o kika på högtalarna själva  går ju inte att beskriva dom!
Postad 07 October 2006 - 21:06
hassepas
-
hassepas
-
Rookie
-
3 inlägg
Har fått hem mina IKON 5 och Vokal 2 Tanten godkände inte större frontar. Ska spela in dom men hur högt gör man det utan att sabba nåt? Står inget i materialet som lev med i kartongerna. Hur många tiimmar innan det börjar bli OK. Låter lite burkigt just nu. Får vänta på min Denon 2307 3 veckor till så...
Postad 07 October 2006 - 21:23
Graziano
-
Graziano
-
Beroende
-
-
1191 inlägg
>>>hassepas
åhåå, lägg gärna upp lite bilder på dem, vet att dem är grymt små för att vara golvhögtalare, men ack så läckra!!!
Skriv gärna lite lyssningsintryck efter inspelningstiden (ca 200h) också
Har själv lyssnat på Ikon 6, och tyckte dem lät riktigt bra, detaljerat och öppet, mycket tack vare bandiskanten! Att basen var rapp och stram fick jag tyvärr aldrig höra då det inte fanns någon direkt passande musik för att utvärdera detta
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|