Postad 02 januari 2007 - 18:02

Postad 02 januari 2007 - 18:02
Haha, ojojoj, Peter Bracke som känts väldigt lutande mot HD DVD och väldigt negativ mot MPEG2 har nu givit sin första BD PQ 5:a till The Covenant (25GB/MPEG2)
http://bluray.highde...m/covenant.html
EDIT: Och denna är ju från ingen mindre än Sony
Transporter 2 har också fått 5/5 (BD25/MPEG2/DTS HD 5.1 Master Audio)
Postad 02 januari 2007 - 18:09
Redigerat av Audio Code 3, 02 januari 2007 - 18:10.
Postad 02 januari 2007 - 18:17
Det där är inte Peter Brackes och Digital Digest...
Det finns betydligt fler 5:or på Home Theater Spot

Postad 03 januari 2007 - 02:49
Betyder detta att BD och HD DVD inte kan se bättre ut nu?
Seröst, att ha en HD-skala som går till 5 där en tvåa tydligen betyder "ser ut som uppskalad SD-DVD" så kan man ju börja undra över betygen.
Postad 03 januari 2007 - 08:15
Betyder detta att BD och HD DVD inte kan se bättre ut nu?
Seröst, att ha en HD-skala som går till 5 där en tvåa tydligen betyder "ser ut som uppskalad SD-DVD" så kan man ju börja undra över betygen.
har alltid tyckt en 1-10 skala är bättre

annars blir det bara fel
Postad 03 januari 2007 - 09:36
Jaha, så nu när Blu-ray får bättre betyg än HD DVD, så är det plötsligen fel på skalan???Betyder detta att BD och HD DVD inte kan se bättre ut nu?
har alltid tyckt en 1-10 skala är bättre![]()
annars blir det bara fel
Amazon.com Top 10 HD DVD vs. Top 10 Blu-ray @ Jan 3 2007 3:30AM
HD DVD 1061
Blu-ray 1125
Blu-ray "sales rank" är nästan ikapp nu...
Redigerat av random111, 03 januari 2007 - 09:37.
Postad 03 januari 2007 - 09:47
Jaha, så nu när Blu-ray får bättre betyg än HD DVD, så är det plötsligen fel på skalan???Betyder detta att BD och HD DVD inte kan se bättre ut nu?
har alltid tyckt en 1-10 skala är bättre![]()
annars blir det bara fel
va?

sen när har jag sagt att jag har tyckt om skalan 1-5?
visa mig det...
Postad 03 januari 2007 - 09:58
Ehh...skulle det bli mindre seriöst för att man har en VP50 bland testutrustningen? Förklaring tack...Transporter 2, hur seriös är denna test med DVDO iScan VP50 i utrustningen?
Postad 03 januari 2007 - 09:59
Ursäkta, jag var lite slarvig, min formulering var inte i huvudsak riktad mot dig.va?
![]()
visa mig det...
Så den skala på 0-5 som används, som har 11 steg, räcker inte för dig?
Postad 03 januari 2007 - 10:02
Nä det betyder att de som får femmor är "referensbild" idag. Om 3 år är de femmor som kommer då bättre. Utveckling och med den, kraven, går som kanske bekant framåt...Betyder detta att BD och HD DVD inte kan se bättre ut nu?
Ser förövrigt inga fel med deras betygsystem.
Postad 03 januari 2007 - 10:10
Ursäkta, jag var lite slarvig, min formulering var inte i huvudsak riktad mot dig.va?
![]()
visa mig det...
Så den skala på 0-5 som används, som har 11 steg, räcker inte för dig?
gillar skalan 1-10 mycket bättre, det är lättare o sätta det rätta betyget då.
har aldrig sagt att deras 0-5 skala är fel och att dom har satt fel betyg eftersom jag har inte sett kvaliten på dom filmerna

det är inget rätt eller fel bara vad jag tycker

Redigerat av badboy_12345, 03 januari 2007 - 10:13.
Postad 03 januari 2007 - 13:00
"The biggest surprise of the year, however, has been Microsoft offering movie rentals and TV downloads to the Xbox 360 via its Xbox Live Internet service."
"If you look at our sales charts, movies like 'The Perfect Storm,' 'Unforgiven' and 'Swordfish' are all doing disproportionately better than you would expect, and the only explanation is that they're available in HD,"
XBox up on downloads
Signalerna ovan sänker en framtida försäljning av stationära High Def spelare då man kan få HD material endast för en bråkdel av vad den alternativa HD film versionen kostar.
HD DVD och BD tappar återigen dyrbar mark då allt mer HD filmer fås snabbt hem och billigt via denna service. Just detta varnade man för den då utdragna kampen pågick utan att studiorna kunde bestämma sig. Vilka är förlorarna? Det är nog de som satsat mest $...
Postad 03 januari 2007 - 13:56
Postad 03 januari 2007 - 14:26
Det finns ett ljus i mörkret!
http://prylportalen...._MKF401.dbp.asp
inte för att den samsung bd spelaren är den kassaste som finns på marknaden av alla bd spelare

jag skulle ha aldrig köpt den för 1000kr ens

skulle hellre köpt en ps3 eller en bra bd spelare för 6000-10000 kr
Redigerat av badboy_12345, 03 januari 2007 - 14:29.
Postad 03 januari 2007 - 14:35
inte för att den samsung bd spelaren är den kassaste som finns på marknaden av alla bd spelare
jag skulle ha aldrig köpt den för 1000kr ens![]()
Där är vi ense för första gången.

Redigerat av thetias, 03 januari 2007 - 14:36.
Postad 03 januari 2007 - 15:19
Men eftersom Samsungen blir prissänkt kommer säkerligen andra BD-spelare hamna på samma prisnivå och lägre.Det finns ett ljus i mörkret!
Postad 03 januari 2007 - 15:30
Men eftersom Samsungen blir prissänkt kommer säkerligen andra BD-spelare hamna på samma prisnivå och lägre.Det finns ett ljus i mörkret!
tror inte det blir lägre men såklart blir det prisänkningar på andra spelare också det är normalt

Postad 03 januari 2007 - 21:03
HD-DVD spelare lär ju också bli sänkal lika mycket i pris

Tänk dig en HD-DVD speler under 1000:-
Postad 03 januari 2007 - 23:37
Benq 10000 (1080p DLP)
Panna AE1000 (1080p LCD)
Sony Pearl (1080p SXRD)
Alla på 92" duk.
Filmerna som fanns var:
SWAT
Fifth Element
Transporter
Ultra Violet
Vad skall man säga, helt ok men jag var inte speciellt impad, Swat såg ut som skit dock var Ultra Violet och Transporter bra, visade att BD hade god kapacitet.
Men jag är fortfarande mer impad av de HDDVD jag sett på gamla Toshen, denna BD spelare ligger väl på ca 10-15k.
Jag har sett MASSOR med HD nu, och allt från HDDVD hittills, Vart dåligt med BD spelare i Sverige och Samsungen räknas inte.
Nåväl kul att se BD, och jag suktar efter HD nu, jag vet att båda kan ge fin bild så det är sak samma för mig vem som vinner, men jag var inte överdrivet impad idag i alla fall, kanske mest för att jag sett så mycket HD nu att WOW känslan är lite borta

Redigerat av ZoomAir, 03 januari 2007 - 23:44.
Postad 04 januari 2007 - 08:02

Samt så kommer LG visa en kombinerad BD/HDDVD under CES 2007.
Källa
Postad 04 januari 2007 - 12:53
Kalla mig skeptisk men jag undrar hur många allvarliga buggar denna spelare kommer lida av? Även 1:a generationsspelarna som bara hanterar ett HD-format från tillverkare med högre kvalitetsstatus än LG har ju haft en del buggar. Men om den nu mot all förmodan håller måttet så kan den kanske bli ett alternativ för HD DVD-ägare som vill konvertera till BDSamt så kommer LG visa en kombinerad BD/HDDVD under CES 2007.
Källa

Postad 04 januari 2007 - 13:01
Ojdå, är det nu vi ska dra upp lite gamla badboy_12345 citat? Kanske min och badbody_12345's diskussion som vi hade för ungefär en månad sen?BD sålde bättre än HD DVD under december och därefter på dvdempire.com
BDHDDVD.jpg 45,46K 10 Antal nerladdningar
Källa
Redigerat av HDGuru, 04 januari 2007 - 13:05.
Postad 04 januari 2007 - 13:11
Warners kombinerade BD/HDDVD-skiva, Total HD, verkar bli verklighet!
Bara om priset blir densamma som om det var bara BD. Jag tänker/vill inte betala för ett format jag inte har nytta av.
Postad 04 januari 2007 - 14:11
Finns liksom ingen tvekan om det längre. Det går att fortsätta att diskutera fördelar med det ena eller andra men det finns absolut ingenting som tyder på att något av formaten kommer att försvinna.
Så kom igen nu. Priserna på LGs combospelare kommer i vecka. Blir det 10.000 eller högre i första generationen så skit i det och köp en Toshiba (eller för den delen en PS3) så länge och njut av HD på det ena formatet i ett halvår eller två. När sen combospelarna är nere under 5.000 så är det bara att växla över till en sådan spelare om ni absolut inte kan tänka er två olika spelare i hyllan.
Men vänta inte med HD i ett år till bara för att kanske spara en tusenlapp eller två. Tiden för HD är NU
Postad 04 januari 2007 - 14:35
Absolut. Ska det finnas någon som helst poäng med det hela måste ju en TotalHD-skiva vara billigare att sälja (för tillverkare och handlare - allt inräknat, tillverkningskostnad, förpackning osv osv) än en BD och en HDDVD, separat. Annars kan man ju lika gärna skippa konceptet totalt.Warners kombinerade BD/HDDVD-skiva, Total HD, verkar bli verklighet!
Bara om priset blir densamma som om det var bara BD. Jag tänker/vill inte betala för ett format jag inte har nytta av.
Postad 04 januari 2007 - 14:50

Tror ni den senaste blippen i försäljningen för BD håller i sig?
Det ser ju onekligen ut som att det går åt rätt håll iaf
Kommer fortsätta spikrakt uppåt.
eller inte
![]()
blu-ray har gått upp och ner hela tiden om man kollar på hela bilden
Du har väldigt svårt att se framåt i tiden. Jag LOVAR att kurvan kommer fortsätta uppåt.
Ojdå, är det nu vi ska dra upp lite gamla badboy_12345 citat? Kanske min och badbody_12345's diskussion som vi hade för ungefär en månad sen?BD sålde bättre än HD DVD under december och därefter på dvdempire.com
BDHDDVD.jpg 45,46K 10 Antal nerladdningar
Källa
Redigerat av thetias, 04 januari 2007 - 14:50.
Postad 04 januari 2007 - 14:53
http://prylportalen...._MKF983.dbp.asp
Hoppas nu bara att inte prislappen hamnar för högt.
EDIT: Lite tråkigt föresten om den släpps snart då jag nyss köpte en finfin DVD från Harman Kardon.

Redigerat av Unregistered9a177c31, 04 januari 2007 - 14:55.
Postad 04 januari 2007 - 14:56
Många konkurrenter vill ha sin del av kakan som är drygt 20miljarder dollar stor.
Men med 4 eller 5 alternativ av High Def versioner är det mycket förvirrande för konsumenterna att slå till med en investering i sådan utrustning.
Postad 04 januari 2007 - 15:13
Ingengörerna har hävdat att det skulle vara svårt att tillverka en spelare som klarar båda formaten av tekniska skäl. Nu visar det sig att de hade fel. Frågan återstår hur "billig" blir deras spelare som betalar licenser åt båda håll?
Ett mycket intressant läge, verkligen.
Detta kan öppna för att de andra tillverkarna följer med och gör detsamma, de måste ändå sälja en produkt som alla vill ha nämnligen en total HD spelare som inte är låst åt det ena eller det andra hållet.
Postad 04 januari 2007 - 15:46
HD DVD kan inte säljas på egna meriter. Antingen måste priset sättas lågt eller så måste man lägga till Blu-ray funktionalitet...

Och sedan något helt annat...
Antal filmer som hade premiär i USA under 2006
- från filmbolag som ger ut Blu-ray: 160 (86% av alla filmer)
- från filmbolag som ger ut HD DVD: 72 (39% av alla filmer)
Postad 04 januari 2007 - 15:46
Dagens utspel om combo spelare (och om än förmodligen mindre intressant combo skivor) visar att båda formaten kommer att fortleva inom överskådlig tid.
Finns liksom ingen tvekan om det längre. Det går att fortsätta att diskutera fördelar med det ena eller andra men det finns absolut ingenting som tyder på att något av formaten kommer att försvinna.
Så kom igen nu. Priserna på LGs combospelare kommer i vecka. Blir det 10.000 eller högre i första generationen så skit i det och köp en Toshiba (eller för den delen en PS3) så länge och njut av HD på det ena formatet i ett halvår eller två. När sen combospelarna är nere under 5.000 så är det bara att växla över till en sådan spelare om ni absolut inte kan tänka er två olika spelare i hyllan.
Men vänta inte med HD i ett år till bara för att kanske spara en tusenlapp eller två. Tiden för HD är NU
Precis, alla som väntar gör bara HD-formaten en otjänst. Köp och visa att det finns en marknad annars så får vi nöja oss med nedladningsbara filmer i 720p och med vanliga DD 5.1 spår som next-gen.
Postad 04 januari 2007 - 17:16
Härligt!Jahapp, då blir det snart slut på HD-kriget. Givet köp för min del!
http://prylportalen...._MKF983.dbp.asp
Hoppas nu bara att inte prislappen hamnar för högt.
EDIT: Lite tråkigt föresten om den släpps snart då jag nyss köpte en finfin DVD från Harman Kardon.
Nu får man fundera om man ska köpa en hd-e1 eller vänta på denna spelare.
Får också hoppas på att det inte är för mycket buggar när spelaren kommer ut!
Struntar fullkomligt i om filmen ligger på Blu Ray eller HD-DVD...
Det viktigaste är att man kan köpa filmer från alla bolag!
Postad 04 januari 2007 - 17:23
Det är intressant att notera att det i överlag är de som stödjer HD DVD som tycker att det är bra med kombospelare.
Skulle du vilja peka på ett enda inlägg i denna tråd idag som överhuvudtaget kommenterar huruvida det är positivt eller inte?
Tycker det är mest intressant att du som Blu-ray förespråkare i alla lägen måste racka ner på alla med andra åsikter. Till och med när dom inte har uttryckt dom. Känns som lite dåligt självförtroende.
Postad 04 januari 2007 - 17:30
Originally Posted by tsd2005
Well I got an email from our LG rep....
1. Cost will be between $800 and $1500.
2. LG will not be releasing a BD player.
3. The player has been in the works for over a year and is about ready for release. We might be able to order them rather quickly after CES.
4. Because the player has been in the works for so long he claims PQ should be equal to anything BD has out now.
1080p/24 w/ HDMI 1.3 is also what he said he'd heard but has no specs yet.
Postad 04 januari 2007 - 18:35
tsd2005 @avsforum postar mest massa påhittat skräp och placeras lämpligen på ignorelistan. Han har förutspått allt möjligt trams som han påstått att han fått från insiders och ungefär ingenting av det har slagit in...Lite mera info angående LG kombospelare, ifall det stämmer så går det snart att köpa den...
Originally Posted by tsd2005
Postad 04 januari 2007 - 18:47

Jag tror inte på denna kombomaskin förräns jag ser en pressrelease från LG och en maskin uppvisad för allmänheten. Har varit väldigt mycket hit och dit om det här nu.
Om några dagar är det bekräftat. Efter CES.
Postad 04 januari 2007 - 18:55
Visste inte att personen ifråga inte är trovärdig....raptorxxx: Haha, verkar väldigt troligt det där.
Kunde han inte helgardera sig lite mer än sådär på priset och lägga in mer hörsägen?
Jag tror inte på denna kombomaskin förräns jag ser en pressrelease från LG och en maskin uppvisad för allmänheten. Har varit väldigt mycket hit och dit om det här nu.
Om några dagar är det bekräftat. Efter CES.
Men som du skriver vi får vänta till CES för att få detaljerna angående denna spelare bekräftade.
Det ska bli riktigt spännande att höra vad som sägs om både Blu Ray och HD-DVD på CES...
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 04 januari 2007 - 18:57.
Postad 04 januari 2007 - 19:34
Jag var inne och läste på ett annat forum innan jag skrev inlägget. I farten missade jag att lägga in en länk... Och just nu är jag för stressad för att försöka hitta den igen...Det är intressant att notera att det i överlag är de som stödjer HD DVD som tycker att det är bra med kombospelare.
Skulle du vilja peka på ett enda inlägg i denna tråd idag som överhuvudtaget kommenterar huruvida det är positivt eller inte?
Tycker det är mest intressant att du som Blu-ray förespråkare i alla lägen måste racka ner på alla med andra åsikter. Till och med när dom inte har uttryckt dom. Känns som lite dåligt självförtroende.
Postad 04 januari 2007 - 20:05
Postad 05 januari 2007 - 00:00
Hur menar du då, att HD-DVD filmerna kostar mer än Blu-ray filmerna?Tror att HD DVD är det mest kostnads effektiva formatet. Tror även att det lär vara så ett par år framåt, sedan får man se hur det blir därefter.
Postad 05 januari 2007 - 00:04
Hur menar du då, att HD-DVD filmerna kostar mer än Blu-ray filmerna?Tror att HD DVD är det mest kostnads effektiva formatet. Tror även att det lär vara så ett par år framåt, sedan får man se hur det blir därefter.
han menar nog att hd-dvd skivor kostar mindre att köpa in än blu-ray
eller så menar han spelarna
Postad 05 januari 2007 - 00:05
Edit: Lite sen

Redigerat av wahlstrom, 05 januari 2007 - 00:06.
Postad 05 januari 2007 - 00:22
han menar nog att hd-dvd skivor kostar mindre att köpa in än blu-ray
eller så menar han spelarna
per skiva eller per gigabyte per skiva

Blu-ray rymmer upp till 100Gb (4 lager) per skiva medans HD-DVD rymmer 45Gb (3 lager).
Hur stor del av kostnaden för en film på BD eller HD-DVD bestå av själva skivan....?
/staffan
Postad 05 januari 2007 - 00:49
En HD DVD pressning är billigare än en BD, men det bryr sig nog inte konsumenterna om, men det gör filmbolagen som låter sina titlar komma ut i dessa olika format.
Om båda formaten säljer lika bör det billigare alternativet vara en fördel i ländgen för filmbolaget och detta är vad jag syftar till.
Svårt att sia om framtiden om hur det kan vara om ett par år, men man vet aldrig.
Postad 05 januari 2007 - 03:07
Det är intressant att notera att det i överlag är de som stödjer HD DVD som tycker att det är bra med kombospelare.
HD DVD kan inte säljas på egna meriter. Antingen måste priset sättas lågt eller så måste man lägga till Blu-ray funktionalitet...
Och sedan något helt annat...
Antal filmer som hade premiär i USA under 2006
- från filmbolag som ger ut Blu-ray: 160 (86% av alla filmer)
- från filmbolag som ger ut HD DVD: 72 (39% av alla filmer)
Nu blev jag intresserad igen. EDIT: ändrade "förbannad" till "intresserad"

Jag skulle vilja påstå att Blu-rays enda merit är att dom har massa studios och bolag bakom sig. Utan dom hade HD kriget redan varit över.
Javisst BD rymmer mer data, grattis men vad ska man med 100GB till en enda film? Jag supportar Blu-ray men inte till Hemmabio, dock gärna till DATA-backup av nått slag.
-varför stöder ni Blu-ray igen, kan ni förklara jag hajjar inte?
Någon skrev att dom hade mer problem med HD-DVD skivor än Blu-ray. Vad jag vet så tål HD-DVD mer stryk och kör en mkt enklare teknik än BD. (skydd ytan på BD är mkt tunnare än på HD-DVD)
Priset måste sättas lågt? Vad snackar du om? Priset KAN sättas lägre pga enklare lösningar = smartare lösningar.
Vem jagar inte rabbatkuponger på ICA? klart jag vill ha den smartaste och billigaste lösningen till att njuta av HD kvalitet. om HD-DVD bevisat att dom klarat det så vaför inte?
Läs det här om ni inte är övertygade än
http://www.hometheat...y_vs_hddvd.html
Ska vi dra på det yttligare så är BD i mitt tycke en enda konspiration av stora feta snåljops bolag som vill göra det surt för oss konsumenter. Inte bara ska det vara dyrt med HD, vi ska också betala en masssa extra för deras överdrivna copyright protections. Blu-ray är värst när det gäller krånliga rättigheter för att få spela upp en film. SÅ VARFÖR VILL NI HA BLU-RAY???!
jag ska försöka lugna mig...MPEG2?!?! dom kan inte mena allvar! näh HD Rules i mitt tycke,,
Sammanfattning då: Blu-ray finns bara omkring eftersom dom har stora namn bakom sig som gärna vill bestämma hur framtidens media i våra vardagsrum ska se ut, dom använder fula metoder för att lyckas sprida sitt underlägsna format (inom film) Metoder som utpressning och avtal med filmsudios som tvingar dom till exklusiva Blu-ray fomatet. fyy pyton.
/urs
Postad 05 januari 2007 - 06:33
...
Läs det här om ni inte är övertygade än
http://www.hometheat...y_vs_hddvd.html
...
Den länken är från JUNI 2006, skapligt irrelevant

"While Blu-ray is (theoretically) capable of delivering a dual-layer 25GB disc for a total of 50GB’s, the truth of the matter is, the Blu-ray (movie) titles Sony has shipped thus far are on single layer 25GB discs."
Så är inte längre fallet
Postad 05 januari 2007 - 08:24
-varför stöder ni Blu-ray igen, kan ni förklara jag hajjar inte?
jag ska försöka lugna mig...MPEG2?!?! dom kan inte mena allvar! näh HD Rules i mitt tycke,,
Here we go again, läs igenom tråden.
Blyray är oxå HD.

3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar